Christer Fant

Acteur

Christer Fant is acteur.
Er zijn 7 films gevonden.

Den 5e kvinnan

2003 |

Zweden 2003. Leif Lindblom. Met o.a. Christer Fant, Marie Richardson en Rolf Lassgård.

Advocaat Sven Torstensson is ervan overtuigd dat er sprake is van opzet bij het dodelijke auto-ongeluk van zijn vader. Commissaris Kurt Wallander gelooft niet echt in diens vergezochte theorie, maar komt tot inkeer wanneer twee weken later het levenloze lichaam van Sven wordt gevonden. Deze keer is het heel duidelijk dat het om moord gaat

Den 5:e kvinnan

2002 | Misdaad, Thriller

Denemarken/Zweden/Noorwegen 2002. Misdaad van Birger Larsen. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Marie Richardson, Lars Melin, Christer Fant en Kerstin Andersson.

Weer een ijzingwekkende zaak voor speurder Kurt Wallander (Lassg[KA9]ard) uit Zuid-Zweden. In korte tijd worden drie mannen vermoord; de eerste wordt doorspiesd, de twee gewurgd en de derde, Eugen Blomberg (Larsson), verdronken. Samen met zijn nieuwe assistente Maja Thysell (Richardson) zoekt Wallander naar de gemeenschappelijke noemer, want er is duidelijk een seriemoordenaar aan het werk. De zaak vertoont parallellen met een vijftal moorden in 1994 in Algerije. Dit betekent dat er nog twee slachtoffers moeten volgen. Van de zwangere vriendin van Blomberg, Katharina Taxell (Nilsson), komen ze niets te weten, maar er is een verpleegster die zich verdacht veel om haar schijnt te bekommeren. Niemand blijkt deze vrouw achteraf te kennen. Voor Maja en Kurt is het duidelijk dat zij in verband staat met de zaak. Bovendien geloven ze dat de seriemoordenaar een vrouw is. Alle slachtoffers hadden een strafblad, hoewel ze er niet verder mee komen totdat ze in de spullen van Katharina een notitieboekje tegenkomen met de naam en het adres van Yvonne Ander (Lid[KA1]en). Ze willen een orie[KA3]enterend bezoekje afleggen bij Yvonne Ander, maar het appartement is verlaten. Ze vinden er een dagboek, waaruit blijkt dat zij de seriemoordenares is en dat haar volgende slachtoffer binnen het uur op het station ge[KA3]executeerd wordt. Als Kurt en Maja arriveren, komt het tot een schietpartij, waarbij Maja gewond raakt, maar het vierde slachtoffer wordt gered. Yvonne ontkomt. Ze wordt later gepakt als zij Maja in het ziekenhuis bloemen brengt. Haar vijfde slachtoffer zit ergens opgesloten en Yvonne zwijgt. Wallander staat in zijn uppie voor een race tegen de klok. In de subplots overlijdt Wallanders ziekelijke vader (Hjelm), heeft hij problemen met zijn dochter Linda (Rudell), komt hij slaap tekort, eet fastfood, werkt te hard, is onderbetaald en de romance die tussen hem en Maja opbloeit, loopt op niets uit als zij voor herstel naar haar ex-man (Pergeman) gaat. Het spel is geloofwaardig, maar het zeer conventionele scenario van Klas Abrahamsson en regisseur Larsen naar de roman van Henning Mankell bevat te veel toevallige wendingen die nodig zijn om het misdaadverhaal binnen vier uur te laten afspelen. Hier en daar is de film traag, de psychologie niet spectaculair, maar genreliefhebbers vinden deze lange tv-film een aangename variatie op hun dagelijkse portie van Duitse en Britse tegenhangers.

Villospȧr

2001 | Thriller, Misdaad

Zweden 2001. Thriller van Leif Magnusson. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Lars Melin, Christer Fant, Siw Erixon en Klas Gösta Olsson.

Commissaris Kurt Wallander (Lassg[KA9]ard) is een schepping van Henning Mankell, een succesvolle auteur van misdaadverhalen, die met regisseur Magnusson het scenario voor deze lange tv-film schreef. Wallander is gescheiden, heeft een lastige tienerdochter, eet fastfood, slaapt weinig, werkt hard en is onderbetaald; kortom de moderne clich[KA1]e-smeris. De film ontvlamt echter meteen: in het rustige plaatsje Raspfeld in Zuid- Zweden steekt een jong meisje (Lindfors) zich in brand voor de ogen van de toevallig aanwezige Wallander. Een nader onderzoek levert niets op behalve dat de ongelukkige Dolores heette. Vervolgens raakt Wallander betrokken bij een moord op de voormalige minister van justitie Wetterstedt (Grybe). De dader heeft op een gruwelijke wijze gewerkt: Wetterstedt is gescalpeerd. Wallander komt door aanwijzingen op het idee om de prostitutie met jonge meisjes nader te bekijken. Een volgend slachtoffer wordt gevonden en is kennelijk het werk van dezelfde moordenaar; het slachtoffer is de veertig-jarige Bj[KA3]orn Fredman (Gunnarsson). Een kijkje bij de weduwe levert op dat zijn vrouw Maria (Lindqvist) opgelucht is en van een tiran bevrijd is. Haar vijftien-jarige zoon Stefan (Persson) gelooft dat zijn vader zijn gerechte straf heeft gekregen. Twee nieuwe sporen: dochter Louise (Simonsen-Hebard) is onvindbaar, terwijl moeder en broer zich hierover bij navraag vreemd gedragen; ze leiden Wallanders aandacht af naar Bj[KA3]orns compagnon Peter Hjelm (Jakobsson), die in de prostitutie verwikkeld zou zijn. Wallander is er echter zelf snel achter: Louise blijkt in een psychiatrische inrichting te zitten en communiceert niet meer. Bij Wallander is inmiddels thuis ingebroken, terwijl de vermeende seriemoordenaar voor een derde keer toeslaat. Ook hier zijn weer aanwijzingen die in de richting van prostitutie wijzen. Wallander besluit Elisabet Carl[KA1]en (Svedjeström) te ondervragen, een bij de politie bekende prostituée die het rosse milieu goed kent, en zij leidt hem tenslotte indirect naar de oplossing. De kijker heeft inmiddels begrepen hoe de vork in de steel moet zitten en wie dit nog niet weet, moet de Amerikaanse Indianengeschiedenis een beetje kennen. Meer aanwijzingen over een wreker en de kinderprostitutie geven we niet. Een degelijk gemaakte, goed gespeelde, misdaadfilm, die nogal traag verloopt en geleidelijk de aandacht doet verslappen. Het camerawerk is van Richard Lindström. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, die niet iedereen uit kijkt. Ook bekend als LEADING ASTRAY.

Sprängaren

2001 | Misdaad, Thriller, Drama

Zweden 2001. Misdaad van Colin Nutley. Met o.a. Helena Bergström, Örjan Ramberg, Reine Brynolfsson, Brasse Brännström en Pernilla August.

Anders Schyman (Ramberg), de hoofdredacteur van Zwedens grootste krant, Kv[KA3]alls Pressen, maakt journaliste Annika Bengtzon (Bergstr[KA3]om) chef van de misdaadredactie. Binnenkort worden de olympische zomerspelen van 2004 in Stockholm gehouden. Met een grote knal vliegt het Victoria stadion de lucht in en tussen het puin wordt het lichaam van Christina Furhage (Landstr[KA3]om) gevonden, de voorzitster van het Olympisch Comit[KA1]e. Volgens de politie is de aanslag het werk van terroristen, maar Annika, die een groot verhaal ruikt, oordeelt anders. Ze ontdekt dat de gevierde Christina een omstreden figuur was, die heel veel uit koele berekening deed. Ze was ongeliefd, zelfs bij haar eigen kinderen Olof (Mybrand) en Lena (Fr[KA3]oling). Verder blijkt dat Christina een intieme relatie had met haar secretaresse Helena Starke (R[KA3]o[KA3]or) en dat Beata Ekesj[KA3]o (August), het hoofd van de wedstrijdbanen, een eenzame ziel is. Voor Annika staat nu vast dat de dader uit Christina's directe omgeving moet komen en een wrok tegen haar koesterde. Annika's theorie valt in duigen als er nog een bom afgaat en er een nieuw slachtoffer valt, dit keer een man. Annika geeft niet op en volgt een nieuw spoor, waarbij zij in groot gevaar raakt. Het verhaal van de film is een thriller, maar het resultaat is eerder het portret van twee vrouwen, die zich proberen te handhaven in een vrouwvijandige wereld, terwijl ze tijd moeten vrijmaken voor hun typische vrouwentaken zoals hun gezin. Annika merkt dat haar collega's op het werk afgunstig zijn en ze krijgt van hen de nodige tegenwerking. Alleen hoofdredacteur Schyman heeft voldoende vertrouwen in haar. Door de psychologische schildering van een vrouwenduo heeft regisseur Nutley het misdaadverhaal uit het oog verloren. De Zweedse kijker gelooft het zo langzamerhand wel met regisseur Nutley en zijn vrouw Bergström in de hoofdrol, en deze factoren doen afbreuk aan de overigens verder heel behoorlijk gespeelde en geproduceerde film. Het scenario is van Anna Fredriksson, Johanna Hald en Nutley naar de bestseller van Liza Marklund, waarvan er meer dan vierhonderduizend exemplaren in eigen land verkocht zijn. Het einde in Marklund's boek is zwak en dat is in de film ook zo. Een rolprent die niet meer of minder is dan een goede gemiddelde aflevering uit de Duitse serie TATORT, waarvan er inmiddels meer dan vijfhonderd geproduceerd zijn. Het camerawerk is van Jens Fischer.

Livet Är En Schlager

2000 | Drama

Denemarken/Zweden 2000. Drama van Susanne Bier. Met o.a. Helena Bergstrom, Jonas Karlsson, Thomas Hanzon, Björn Kjellman en Johan Ulveson.

Je vraagt je af of deze film een dwarsdoorsnede laat zien van de Zweedse maatschappij. Let op en luister. Mona (Bergstrom) woont in een saaie buitenwijk van Stockholm en heeft vier kinderen, die ze genoemd heeft naar Zweedse popartiesten; haar man, kleurloze Bosse (Hanzon) is werkloos en zit meestal thuis; haar kleurrijke broer (Kjellman) is travestiet en noemt zich Candy Darling. Mona verdient haar centjes door David (Karlsson) te verplegen die in een rolstoel zit en een hersenverlamming heeft - zo verlamd is dat ook weer niet, want hij componeert aardige popmuziek op de computer. Mona schrijft liedjes voor zichzelf. Ze kopieert de muziek van David zonder dat hij dit weet (hij had het zelfs verboden!) en zingt dat thuis in met een van haar liedjes. Bosse stuurt buiten haar om de tape in, die hij zonder haar medeweten heeft opgenomen, voor het Eurovisie Songfestival. De rest is geschiedenis... Het scenario van Jonas Gardell is een tamelijk belachelijk geheel voor een feelgoodfilm, die buiten Scandinavië de wenkbrouwen doet fronsen. De reden dat dit ongeloofwaardige sprookje in eigen land gemaakt kon worden is, dat voornoemd festival er heel populair is. Bier regisseert haar rolverdeling heel behoorlijk, de rollen zien er goed uit en zo heb je een curieuze Disney-achtige film van Zweedse makelij. Het camerawerk is van Morten Søborg.

Gossip

2000 | Drama, Komedie

Zweden 2000. Drama van Colin Nutley. Met o.a. Pernilla August, Helena Bergström, Lena Endre, Stina Ekblad en Ewa Fröling.

Alle verwijzingen, spiegels, inkijkjes, doorkijkjes, knipoogjes, overeenkomsten, kruisbestuivingen en overlappingen tussen de Zweedse werkelijkheid en fictie maken ensemblekomedie Gossip ingenieus, fascinerend en leerzaam. Maar met dik twee uur ook uitputtend, zeker voor de niet-Zweden onder ons. In ieder geval nog te begrijpen en interessant is het gegeven dat negen Zweedse topactrices (gespeeld door negen Zweedse topactrices) allen kans maken op de hoofdrol in de Hollywood-remake van de klassieke Greta Garbo-film Queen Christina (1933). De negen worden de gehele dag van de uitslag gevolgd. Een deel van Queen Christina sijpelt door in het leven van de actrices; Stella (Bergström) is bijvoorbeeld lesbisch, iets wat gesuggereerd wordt over koningin Christina in die film. Sommige verwikkelingen zijn voor niet-ingewijden onduidelijk. Heeft de muzikale carrière van Eivor (Ekblad) soms te maken met ABBA? En wat duidt de media-aandacht rond de zwangere buik van Cecilia (Richardson) en de kennelijke vader, regisseur Rolf (Brännström)? Op zulke punten reikt de aantrekkelijke ambitie van scenarist-regisseur Nutley wellicht net even te ver.

Die falsche Fährte

2000 | Thriller

Duitsland/Zweden 2000. Thriller van Leif Magnusson. Met o.a. Rolf Lassgård, Lars Melin, Henrik Persson, Siw Erixon en Christer Fant.

Alle verwijzingen, spiegels, inkijkjes, doorkijkjes, knipoogjes, overeenkomsten, kruisbestuivingen en overlappingen tussen de Zweedse werkelijkheid en fictie maken ensemblekomedie Gossip ingenieus, fascinerend en leerzaam. Maar met dik twee uur ook uitputtend, zeker voor de niet-Zweden onder ons. In ieder geval nog te begrijpen en interessant is het gegeven dat negen Zweedse topactrices (gespeeld door negen Zweedse topactrices) allen kans maken op de hoofdrol in de Hollywood-remake van de klassieke Greta Garbo-film Queen Christina (1933). De negen worden de gehele dag van de uitslag gevolgd. Een deel van Queen Christina sijpelt door in het leven van de actrices; Stella (Bergström) is bijvoorbeeld lesbisch, iets wat gesuggereerd wordt over koningin Christina in die film. Sommige verwikkelingen zijn voor niet-ingewijden onduidelijk. Heeft de muzikale carrière van Eivor (Ekblad) soms te maken met ABBA? En wat duidt de media-aandacht rond de zwangere buik van Cecilia (Richardson) en de kennelijke vader, regisseur Rolf (Brännström)? Op zulke punten reikt de aantrekkelijke ambitie van scenarist-regisseur Nutley wellicht net even te ver.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christer Fant op televisie komt.

Reageer