Franz Lehár: cast en muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Der Graf von Luxemburg

1957 | Muziek

Duitsland 1957. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Gerhard Riedmann, Renate Holm, Germaine Damar, Gustav Knuth en Gunther Philipp.

René, graaf van Luxemburg, vindt het geluk bij de zangeres Angèle, die aanvankelijk door een ander werd bemind. Jacobs heeft gemeend de filmversie van Franz Lehárs operette o.a. met revue-scènes te moeten opsieren. Minder was beter geweest.

Wo die Lerche singt

1956 | Muziek

Oostenrijk 1956. Muziek van Hans Wolff. Met o.a. Doris Kirchner, Renate Holm, Theo Lingen, Lutz Landers en Oskar Sima.

Een kunstschilder is verliefd op een mode-ontwerpster, maar tegelijkertijd heeft hij een verhouding met een ander. Een vrije, niet zo geslaagde bewerking van de gelijknamige minder bekende operette van Franz Lehár.

Der Zarewitsch

1954 | Muziek

Duitsland 1954. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Luis Mariano, Sonja Ziemann, Hans Richter, Paul Henckels en Ivan Petrovich.

De grote liefde schijnt aan de zoon van de Tsaar voorbij te gaan, totdat balletdanseres Ziemann, als jongen verkleed, tot zijn vertrekken doordringt. In deze verfilming van Franz Lehárs operette waarin de handeling gepresenteerd wordt als de droom van een danseresje, dat tijdens een theateropvoering van Der Zarewitsch ten val is gekomen. Het is een kleurrijk schouwspel geworden met de Spaans/Franse tenor Mariano in een voor hem ongebruikelijk genre. Reeds eerder verfilmd in 1933 door Viktor Jansen.

Wo die Lerche singt

1936 | Komedie, Muziek

Hongarije​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1936. Komedie van Carl Lamac. Met o.a. Marta Eggerth, Hans Söhnker, Lucie Englisch, Rudolf Carl en Fritz Imhoff.

Freule Margit (Eggerth) en haar vader (Neugebauer) hebben grote zorgen. Hun kleine Hongaarse landgoed is met zware schulden bezwaard. Dan besluit Margit een auto-Csarda, ofwel een wegrestaurant, te beginnen. De jonge Hans (Söhnker), zoon van een rijke moeder, die eindelijk op eigen benen wil staan, probeert Margit over te halen hem een vergunning te geven voor de bouw van een benzinepomp. Ze worden verliefd op elkaar. Ieder denkt dat de ander arm is. Wanneer de waarheid uitkomt, komt het eerst tot een ruzie maar uiteindelijk komt alles goed. De film werd gemaakt naar de gelijknamige operette van Franz Lehár. De mooie zangstem van Marta Eggerth en het komische duo Englisch-Carl doen dramaturgische zwakheden vergeten.

Eva

1935 | Muziek

Oostenrijk 1935. Muziek van Johannes Riemann. Met o.a. Magda Schneider, Mimi Shorp, Adele Sandrock, Hans Söhnker en Heinz Rühmann.

Een porseleinfabrikant trouwt met één van zijn arbeidsters. Aardige filmversie van de minder bekende operette van Franz Lehár, vooral dankzij het humoristische element waarvoor Adele Sandrock, Heinz Rühmann en Hans Moser verantwoordelijk zijn. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Eduard Hoesch.

Frasquita

1934 | Muziek

Oostenrijk 1934. Muziek van Karel Lamac. Met o.a. Jarmila Novotna, Hans Heinz Bollmann, Max Gülstorff, Charlotte Daudert en Heinz Rühmann.

Een jonge architect raakt onder de bekoring van een vurige zigeunerin. Een matige verfilming van de operette van Franz Lehár. Mooie zang, maar geen opwindend spel van Novotna en Bollmann. Aardige komische bijrollen.

Grossfürstin Alexandra

1933 | Muziek

Oostenrijk 1933. Muziek van Wilhelm Thiele. Met o.a. Maria Jeritza, Paul Hartmann, Johannes Riemann, S.Z. Sakall en Leo Slezak.

Een Russische grootvorstin wordt een gevierde zangeres in Wenen. Er is maar weinig kans dat men deze film, met de wereldberoemde sopraan Maria Jeritza en speciaal voor haar gecomponeerde muziek van Franz Lehár, ooit te zien krijgt: na de vernietigende kritieken kocht Jeritza's toenmalige echtgenoot alle kopieën op.

Die Ganze Welt dreht sich um die Liebe

1933 | Muziek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marta Eggerth, Leo Slezak, Ida Wüst, Rolf Wanka en Annie Rosar.

Vader en zoon zijn beiden gecharmeerd van een operettezangeres. Vrij naar Franz Lehárs operette 'Clo-Clo'. De ex-opera-tenor Leo Slezak is Marta Eggerths oudere bewonderaar en Hans Moser vertolkt op beproefde wijze een gedienstige geest.

Es war einmal ein Walzer

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Viktor Janson. Met o.a. Marta Eggerth, Rolf von Goth, Paul Hörbiger, Ernst Verebes en Ida Wüst.

Met een scenario van Billy Wilder werd deze Weense klucht een alleraardigst gevalletje. Twee firma's dreigen failliet te gaan en besluiten te fuseren. Dit soort besluiten nemen ook de huwbare kinderen van de firmanten, maar anders dan de zakenlui hadden gepland.

Das Land des Lächelns

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Max Reichmann. Met o.a. Richard Tauber, Mary Losseff, Bruno Kastner, Margit Suchy en Willi Stettner.

De film is een getrouwe weergave van de gelijknamige operette van Lehar, waarin een Chinese prins (Tauber) verliefd wordt op een Europees meisje (Suchy), dat hij tenslotte moet laten gaan. Voorzien van een voorspel, waarin Lehar zelf optreedt als dirigent. Een schoolvoorbeeld van hoe je een operette niet moet verfilmen. De acteurs spelen houterig en de dialogen zijn van een pijnlijke platheid. De toeschouwer hoopt stilletjes dat ze maar weer gauw gaan zingen. Een jaar na de première van de operette liep het storm voor Tauber, vandaag-de-dag heeft deze film hoogstens nog een documentaire waarde.