Elem Klimov: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Kom en zie

1985 | Oorlogsfilm

USSR 1985. Oorlogsfilm van Elem Klimov. Met o.a. Alexei Kravchenko, Olga Mironova, Vladas Bagdonas, Viktor Lorents en Liubomiras Laucevicius.

De vijftienjarige Flyora heeft er zin in, als hij in 1943 op het Wit-Russische platteland door de partizanen wordt ingelijfd. Maar als hij kennismaakt met de verschrikkingen van de oorlog, gaat de glans er gauw vanaf. Nadat hij tijdens gevechtshandelingen afgedwaald raakt van zijn groep, probeert hij met een meisje de weg terug te vinden naar zijn geboortedorp. Meesterlijke aanval op de oorlogsretoriek uit communistische propagandafilms, die door zijn surrealistische, impressionistische vorm de verpletterende oorlogservaringen van de jonge Flyora tastbaar weet te maken.

Proshchaniye s Matyoroj

1983 | Drama

USSR 1983. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Stefaniya Stanyuta, Lev Durov, Aleksei Petrenko, Leonid Kryuk en Vadim Yakovenko.

Het Baikal Meer in Siberië is het enige grote waterbekken van betekenis en heeft de afmetingen van een kleine binnenzee. Het ligt niet ver van de grens met Mongolië en de spoorlijn Moskou-Wladiwostok is langs de zuidpunt getrokken. In verband met een project voor een waterkrachtcentrale moet het meer van vorm veranderen. Hierdoor moet er land onder water gezet worden en zullen er dorpen verdwijnen. Sommige bewoners, die op de grond wonen die verdwijnen gaat, trekken zonder problemen weg, maar vooral ouderen hebben er moeite mee en verdrinken liever dan op te krassen. Regisseur Elem verfilmde deze menselijke en onmenselijke ingreep in de natuur in de vorm van een gedramatiseerde documentaire, die bedoeld is als een eerbetoon aan het beroemde meer en zijn bewoners. Hij werkte ruim vier jaar aan de rolprent voordat hij voltooid was.

Agonija

1982 | Drama, Historische film, Erotiek

USSR 1982. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Aleksei Petrenko, Anatoli Romaschin, Velta Line, Alisa Freindlich en Pawel Arshanow.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot een geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Venetie (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première.