Nicole Marischka

Acteur

Nicole Marischka is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Homevideo

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van Kilian Riedhof. Met o.a. Jonas Nay, Wotan Wilke Möhring, Nicole Marischka, Jannik Schümann en Sophia Boehme.

Schuchtere vijftienjarige scholier Jakob (Nay) heeft het moeilijk met de scheiding van zijn ouders. Een verliefdheid houdt hem op de been, maar alles glipt hem door de vingers nadat medescholieren een gênante homevideo van hem in omloop brengen. Homevideo won in Duitsland de prijs voor beste televisiefilm en acteur Nay werd verkozen tot beste acteur. Niet verwonderlijk, want de enscenering en het acteerwerk getuigen van een scherp gevoel voor de leefwereld van de tiener, waardoor de film van begin tot einde uitblinkt in het verbeelden van het innerlijk behang van een beklagenswaardige jongeling.

Alle Anderen

2009 | Romantisch drama

Duitsland 2009. Romantisch drama van Maren Ade. Met o.a. Birgit Minichmayr, Lars Eidinger, Hans-Jochen Wagner en Nicole Marischka.

Een stel dat elkaar net lijkt te kennen, viert vakantie in een villa op Sardinië. Hun zonovergoten leven lijkt idyllisch, maar is dat misschien toch niet. Regisseuse Maren Ade (Der Wald vor lauter Bäumen), observeert de zoete kant van prille liefde maar legt tegelijkertijd de eerste kleine scheurtjes bloot die meteen wat groter worden tijdens een etentje met een ander, iets gevestigder paar. Nauwkeurig geregisseerd en vooral door de twee hoofdrolspelers uitstekende geacteerd drama kreeg in eigen land diverse onderscheidingen.

Ein Hund kam in die Küche

2002 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk 2002. Misdaad van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Andrea Eckert, Karl Merkatz, Nicole Marischka en Nino Kratzer.

Na een mislukte ervaring in de liefde besluit Senta Blum (Eckert) op het platteland in de bergstreek tussen Linz (in het noorden) en Klagenfurt (in het zuiden) van Oostenrijk haar pijnlijke ervaringen van zich af te schrijven in een sleutelroman. Ze krijgt echter geen rust, want ze valt op de knappe Stefan Schuster (Moretti), een kok. De opbloeiende romance wordt verstoord door neuzige heren van de politie (Merkatz en Marecek), die Stefan verdenken van een misdrijf. Senta besluit haar nieuwe liefde te helpen en ontdekt dat hij een broer heeft, die Kajetan (Kratzer) heet. Het scenario van Gerhard Roth is een weinig bijzonder misdaadverhaaltje, dat echter redelijk spannend is gebracht. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger, die ervoor zorgt dat de kijker zich niet verveelt, terwijl hij zijn rolverdeling goed in de hand hield.

In den Tag hinein

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Maria Speth. Met o.a. Sabine Timoteo, Hiroki Mano, Florian Müller-Mohrungen, Sabine Riedel en Nicole Marischka.

Vroeger verstopte zij zich in de kast en wachtte daar net zo lang tot iemand haar vond, vertelt de Berlijnse Lynn over zichzelf. Niet dat de toehoorder haar verstaat, want dat is de Japanse student Koji die nog geen Duits kan. De communicatie met haar andere vriendje David verloopt eveneens stroef, aangezien hij volop traint voor het WK zwemmen. Eigenlijk wacht Lynn nog steeds in de kast, alleen heet die kast nu Berlijn. Waar ze op wacht weet ze zelf niet eens. Om de tijd te verdrijven werkt ze wat in een cafetaria en als danseres en hangt ze rond. Voor de kijker dringt zich het zinloze, tijdloze ervan steeds meer op. De kast, de inwisselbare grote stad, krijgt een imponerende rol. Cameraman Reinhold Vorschneider maakte de stedelijk kilte overrompelend en mooi. Ieder shot is zorgvuldig gekozen en door bijna alleen maar 's nacht of tijdens scherming te filmen heeft alles een deerniswekkende blauwe gloed. Deze afstudeerfilm van scenariste/regisseuse Maria Speth, die een Tiger Award in Rotterdam verdiende, oogt als een westerse versie van moderne filmhuisfilms uit Hong Kong en Taiwan.

Thema Nr. 1

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Maria Bachmann. Met o.a. Katarina Klaffs, Nicole Marischka, Antje Schmidt en Katarina Klaffs.

Vroeger verstopte zij zich in de kast en wachtte daar net zo lang tot iemand haar vond, vertelt de Berlijnse Lynn over zichzelf. Niet dat de toehoorder haar verstaat, want dat is de Japanse student Koji die nog geen Duits kan. De communicatie met haar andere vriendje David verloopt eveneens stroef, aangezien hij volop traint voor het WK zwemmen. Eigenlijk wacht Lynn nog steeds in de kast, alleen heet die kast nu Berlijn. Waar ze op wacht weet ze zelf niet eens. Om de tijd te verdrijven werkt ze wat in een cafetaria en als danseres en hangt ze rond. Voor de kijker dringt zich het zinloze, tijdloze ervan steeds meer op. De kast, de inwisselbare grote stad, krijgt een imponerende rol. Cameraman Reinhold Vorschneider maakte de stedelijk kilte overrompelend en mooi. Ieder shot is zorgvuldig gekozen en door bijna alleen maar 's nacht of tijdens scherming te filmen heeft alles een deerniswekkende blauwe gloed. Deze afstudeerfilm van scenariste/regisseuse Maria Speth, die een Tiger Award in Rotterdam verdiende, oogt als een westerse versie van moderne filmhuisfilms uit Hong Kong en Taiwan.

Vino Santo - Es lebe die Liebe, es lebe der Wein

1999 | Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 1999. Romantiek van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Gisela Schneeberger, Raf Vallone, Nicole Marischka, Karl Schönböck en Susanne von Almassy.

In deze onbenullige, maar zonnige film wordt Gioia Altenburger (Zellweger), die binnenkort als belastingdeskundige in de maatschap van haar vader Georg (Von Thun) komt werken tussen Oostenrijk en Itali[KA3]e heen en weer geslingerd. Men verwacht dat zij gaat trouwen met de zoon van een bevriende notaris. Haar moeder Serafina (Galiena) die al jaren gescheiden is, woont bij haar vader Nonno (Vallone), een wijnbouwer, die zijn bedrijf aan Gioia wil nalaten, maar daarvoor moet zij in het Zuiden blijven. Ondertussen heeft Gioia de knappe Max (Verhoeven) leren kennen en wil zij hem eigenlijk volgen. In het geroutineerde scenario van Ulli Schwarzenberger krijgt deze moeilijke situatie zijn beslag op het feest ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Nonno, maar alles komt natuurlijk op zijn pootjes terecht en iedereen is tevreden met de oplossing. Het spel onder de vaardige regie van Xaver Schwarzenberger is goed, waardoor de film nogal vermakelijk is.

Liebe und Verhängnis

1998 | Romantiek

Duitsland 1998. Romantiek van Sherry Hormann. Met o.a. Jeanette Hain, Richy Müller, Martin Feifel, Elisabeth Kaza en Tamara Kafka.

Jonge celliste Paula Falk (Hain) raakt in verwachting van Georg Ellis (M[KA3]uller), een Amerikaan. Hij is zenuwarts en heeft een leerstoel aan de universiteit en ze hebben elkaar toevallig leren kennen in de ondergrondse toen ze een flauw gevallen vrouw te hulp schoten. Het was liefde op het eerste gezicht. Haar buurman Leonard Willkoff (Feifel) is gitarist; hij is verliefd op Paula, maar hij is een grote chaoot. De baby wordt veel te vroeg geboren en overleeft niet. Paula en Georg reageren beiden verschillend op de verdrietige ervaring: Georg vlucht in zijn werk en accepteert een post in New York, terwijl Paula vertwijfeld en eenzaam achterblijft. Dan is Leonard er. Nu moet Paula een beslissing nemen, niet alleen over de twee mannen, maar ook over haar carrière, want ze krijgt de kans om als soliste een groot concert te geven. Dorothee Schön schreef het scenario voor deze tamelijk sentimentele film, die bijna twee jaar lang in productie was voordat hij op de thuisbuis in première ging.

Die Cellistin

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Sherry Hormann. Met o.a. Jeanette Hain, Richy Müller, Martin Feifel, Elisabeth Kaza en Tamara Kafka.

In de U-bahn van M[KA3]unchen leert de 26-jarige celliste Paula Falk (Hain) door een toeval neurochirurg Dr. Georg Ellis (M[KA3]uller) kennen als zij een vrouw die flauw gevallen is, tegelijk te hulp schieten. Het is liefde op het eerste gezicht, hoewel Georg ouder is dan Paula. Ze gaan intensief met elkaar om tot groot verdriet van Paula`s buurman, leeftijdgenoot en gitarist, Leonard Willkopf (Feifel). Hij is een sympathieke, jongen met lange haren, die waanzinnig verliefd is op Paula. Paula, die absoluut geen nota neemt van Leonard, raakt in blijde verwachting van Georg. De baby wordt veel te vroeg geboren en ondanks de tomeloze inspanningen van een hulpvaardige kinderarts (Czepl) blijft de boreling niet lang in leven. Een traumatische ervaring voor Paula en Georg die in de stromende regen voor een kindergrafje komen te staan. Georg gaat naar New York en vraagt Paula met hem mee te gaan, maar Paula blijft liever in de Beierse hoofdstad om zich voor te bereiden op haar eerste soloconcert. Eenzaam, maar niet alleen door de nabijheid van Leonard, gaat ze van hem houden, maar ze raakt hierdoor innerlijk in een tweestrijd. Sterk melodrama over de klassieke driehoeksverhouding naar een gevoelig scenario van Dorothee Schön onder de bekwame regie van de Amerikaans-Duitse regisseuse Hormann, die ooit een pianostudie aan het conservatorium opgaf voor de filmacademie. Het degelijke camerawerk is van Hans G. Bücking.

Maître Da Costa : En désespoir de cause

1996 | Misdaad

Duitsland/Frankrijk 1996. Misdaad van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Roger Hanin, Dietz Werner Steck, George Claisse, Michel Creton en Jacques Duby.

Meester Da Costa (Hanin) krijgt onverwacht bezoek van een oude vriend. Deze zoekt hem op betreffende zijn dochter Francine. Het meisje moest enkele dagen geleden vanuit Duitsland terug thuis komen, maar enkel haar bagage arriveerde. Van het meisje niet het minste spoor. Op dat ogenblik vindt de Duitse politie het verkoolde lichaam van een jong meisje in de buurt van een afgelegen buitenhuis nabij Ulm. De enige aanwijzing waarover procureur Lotte Pigge (Hammacher), die het onderzoek leidt, beschikt is een kettinkje. Een moeilijke opdracht voor Da Costa die het onderzoek niet enkel op professioneel vlak beschouwt, maar zich er ook persoonlijk bij betrokken voelt. Goed uitgewerkte politiefilm die weinig origineels te bieden heeft. Pretentieloze spanning, gezien en vergeten. Wolfgang Brenner en Patrice Dard baseerden het routine-scenario op een idee van Frédéric Dard. Fotografie van James Jacobs.

Wer Kollegen hat, braucht keine Feinde

1995 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1995. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Martina Gedeck, Heino Ferch, Hans Werner Meyer, Dieter Mann en Bettina Kupfer.

Sinds zijn scheiding moet Georg Meier (Ferch) die programmeur is bij een multi-media concern, voor zijn twee kinderen zorgen en lijden zijn prestaties eronder. Zijn baas Mark Heller (Meyer) heeft op dit moment gewacht. Hij wil namelijk de hele afdeling van Georg opdoeken en vervangen met betere en goedkopere programma`s uit Amerika; dit is dus de gedroomde gelegenheid. Hij stuurt zijn ex-vriendin Sylvie Schmidtbauer (Gedeck) op hem af en zij moet de bewijzen verzamelen, waaruit blijkt dat Georg zijn taak niet meer aankan. Alles loopt echter anders dan Mark gepland had. De film kan dienen als een uitstekend handboek voor managers van grote bedrijven. Op dramatisch-satirische wijze brengt Enlen dit als thriller opgebouwd verhaal van onderkruiperij en collegialiteit. De acteurs zitten goed in hun rol, op het randje van drama en cynisme. Sterk gestructureerd scenario van Gabriela Sperl, in beelden omgezet door Hans-Günther Bücking. Formaat 16:9. Stereo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nicole Marischka op televisie komt.

Reageer