Damián Alcázar (1953): cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Magallanes

2015 | Drama

Peru​/​​Argentinië​/​​Spanje 2015. Drama van Salvador del Solar. Met o.a. Damián Alcázar, Magaly Solier, Frederico Luppi, Christian Meier en Tatiana Astengo.

Veteraan Magallanes, die in het Chileense leger diende ten tijde van de bloederige burgeroorlog in de jaren tachtig en negentig, slijt zijn dagen als taxichauffeur in Lima. Op een dag stapt een vrouw zijn auto binnen die hem terugbrengt naar de donkerste periode in zijn leven, waarna hij alles op alles zet om weer met zichzelf in het reine te komen. Voortreffelijke combinatie van sociaal-politiek drama en afpersingsthriller, waarin de Mexicaanse acteur Damián Alcázar schittert als het ambigue titelpersonage.

Crónicas

2004 | Thriller

Ecuador​/​​Mexico 2004. Thriller van Sebastián Cordero. Met o.a. John Leguizamo, Damián Alcázar, Leonor Watling, Camilo Luzuriaga en Alfred Molina.

Terwijl hij een reportage maakt over 'het monster van Babahoyo', een seriemoordenaar die het op kinderen gemunt heeft, ziet reporter Manolo Bonilla (Leguizamo) hoe iemand een kind overrijdt en daarna door de woedende menigte gelyncht dreigt te worden. Hij redt de man die hem als dank toefluistert dat hij de ware identiteit van het monster weet. Regisseur Cordero, die zijn film kon maken dankzij de steun van Alfonso Cuarón en Guillermo del Toro, concentreert zich in zijn film vooral op de rol van de media. Leguizamo, niet vloeiend in het Spaans en daarom bijgestaan door een coach, is uitstekend.

Compassionate Sex

2000 | Drama, Komedie

Spanje​/​​Mexico 2000. Drama van Laura Mañá. Met o.a. Pilar Bardem, Juan Carlos Colombo, Mariola Fuentes, José Sancho en Leticia Huijara.

De Mexicaanse Dolores (Margoni) is een goed mens. Té goed. Zo goed dat haar macho man haar verlaat. En dat de priester in haar stoffige dorpje jaloers wordt. Dus besluit ze iets slechts te doen: de hoer uithangen. Maar de man die ze van straat plukt was depressief en fleurt weer helemaal op. Waardoor haar poging tot slechtheid toch weer positief uitpakt. Potverdrie. Ondanks het aardige gegeven een nogal saaie film. In 2001 toch genomineerd voor de Tiger Award op het festival van Rotterdam.

La ley de Herodes

1999 | Komedie, Misdaad, Mysterie

Mexico 1999. Komedie van Luis Estrada. Met o.a. Damián Alcázar, Pedro Armendáriz Jr., Delia Casanova, Juan Carlos Colombo en Alex Cox.

Nadat de burgemeester van een Mexicaans gehucht door de bevolking wordt gelyncht wegens ongebreidelde corruptie, huurt het lokale partijbestuur simpele ziel Juan in om ‘orde op zaken te stellen’. Maar binnen de ietwat primitieve gemeenschap zit niemand te wachten op nieuw leiderschap, waardoor Juan al snel vervalt in de streken van zijn voorgangers. Geestige en weinig subtiele satire op de diepgewortelde corruptie in de Mexicaanse samenleving. Want hoewel de film zich afspeelt in de jaren veertig, is de boodschap tijdloos: waar macht is, is machtsmisbruik. Mexicaanse politici waren furieus, omdat La ley de Herodes als een van de eerste films openlijk de draak durfde te steken met de machtigste politieke partij. Er werden meerdere pogingen gedaan om de regisseur te intimideren en de film te censureren, maar tevergeefs: de film werd een hit, en geldt in Mexico inmiddels als moderne klassieker.

Men With Guns

1998 | Drama

Verenigde Staten 1998. Drama van John Sayles. Met o.a. Federico Luppi, Damian Delgado, Dan Rivera Gonzalez, Damián Alcázar en Mandy Patinkin.

Nadat de burgemeester van een Mexicaans gehucht door de bevolking wordt gelyncht wegens ongebreidelde corruptie, huurt het lokale partijbestuur simpele ziel Juan in om ‘orde op zaken te stellen’. Maar binnen de ietwat primitieve gemeenschap zit niemand te wachten op nieuw leiderschap, waardoor Juan al snel vervalt in de streken van zijn voorgangers. Geestige en weinig subtiele satire op de diepgewortelde corruptie in de Mexicaanse samenleving. Want hoewel de film zich afspeelt in de jaren veertig, is de boodschap tijdloos: waar macht is, is machtsmisbruik. Mexicaanse politici waren furieus, omdat La ley de Herodes als een van de eerste films openlijk de draak durfde te steken met de machtigste politieke partij. Er werden meerdere pogingen gedaan om de regisseur te intimideren en de film te censureren, maar tevergeefs: de film werd een hit, en geldt in Mexico inmiddels als moderne klassieker.

Men with guns

1997 | Drama, Experimenteel, Thriller, Actiefilm

Canada​/​​Verenigde Staten 1997. Drama van Kari Skogland en John Sayles. Met o.a. Paul Sorvino, Callum Keith Rennie, Gregory Sporleder, Donal Logue en Damián Alcázar.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

Overkill

1996 | Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1996. Actiefilm van Dean Raphael Ferrandini. Met o.a. Aaron Norris, Michael Nouri, Kenneth Moskow, Pamela Dickerson en David Rowe.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

El anzuelo

1996 | Komedie

Mexico 1996. Komedie van Ernesto Rimoch. Met o.a. Bruno Bichir, Mariana Lecuona, Alvaro Guerrero, Jorge Galvan en Martha Navarro.

Humberto Fuentes is een rijke arts wiens vrouw net is overleden. Hij besluit zijn vroegere studenten te gaan opzoeken, die in arme dorpjes aan het werk zijn. Als hij hoort dat één van zijn studenten vermoordt is door guerilla's, worden zijn ogen geopend voor de wereld om hem heen.

Dos Crimenes

1994 | Misdaad, Komedie, Thriller

Mexico 1994. Misdaad van Roberto Schneider en Roberto Sneider. Met o.a. Damián Alcázar, Jose Carlo Ruiz, Pedro Armendáriz jr, Dolores Heredia en Jose Carlos Ruiz.

Een nogal ruwe kwast (Alcazar) wordt ten onrechte beschuldigd van een politieke moord. In de hoop dat het misverstand zich vanzelf zal oplossen, vlucht hij naar het platteland om onder te duiken bij zijn familie. Deze zijn echter niet bepaald blij met zijn 'bezoekje', temeer omdat, met hem erbij, hun deel in de erfenis van hun doodzieke grootvader kleiner zal worden. Een leuke farce die echter niet echt tot explosie komt. Het blijft een klucht waaraan de toeschouwer heel wat plezier zal beleven, maar die niet beklijft. Het had best wat absurder gemogen. Debuterend regisseur Schneider schreef zelf het scenario als een geslaagde stijloefening. Achter de camera stond Carlos Marcovich. Op het Festival van Nantes bekroond met de Grote Prijs.

Nurses On The Line: The Crash of Flight 7

1993 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1993. Avonturenfilm van Larry Shaw. Met o.a. Lindsay Wagner, Robert Loggia, Farrah Forke, Paula Marshall en Hilary Edson.

Elizabeth Hahn (Wagner), de gescheiden vrouw van een arts, wordt opgeleid als verpleegkundige. Ze vertrekt met een medisch team in drie sportvliegtuigjes naar de kliniek van dokter Loggia in de Mexicaanse jungle. Onderweg stort een van de toestelletjes neer; aan boord bevinden zich de vier artsen en medicamenten. Zuster Hahn (Wagner) en de leerlingverpleegsters weten met hulp van dokter Loggia de pechvogels te redden, maar moeten ze dan naar een groot ziekenhuis zien te krijgen. Een film over volharding en survival met twee veteranen van het witte doek, die beiden hun mannetje staan. Het scenario is van Norman Morrill en Andrew Laskos. Robert Primes stond achter de camera. Ook bekend als RACE AGAINST THE DARK.

Saturday Night Thief

1992 | Romantiek, Korte film, Drama

1992. Romantiek van Jose Luis Garcia Agraz. Met o.a. Giovana De Portillo, Damián Alcázar en Blanca Guerra.

Elizabeth Hahn (Wagner), de gescheiden vrouw van een arts, wordt opgeleid als verpleegkundige. Ze vertrekt met een medisch team in drie sportvliegtuigjes naar de kliniek van dokter Loggia in de Mexicaanse jungle. Onderweg stort een van de toestelletjes neer; aan boord bevinden zich de vier artsen en medicamenten. Zuster Hahn (Wagner) en de leerlingverpleegsters weten met hulp van dokter Loggia de pechvogels te redden, maar moeten ze dan naar een groot ziekenhuis zien te krijgen. Een film over volharding en survival met twee veteranen van het witte doek, die beiden hun mannetje staan. Het scenario is van Norman Morrill en Andrew Laskos. Robert Primes stond achter de camera. Ook bekend als RACE AGAINST THE DARK.

La mujer del puerto

1991 | Drama

Mexico 1991. Drama van Arturo Ripstein. Met o.a. Patricia Reyes Spindola, Alejandro Parodi, Evangelina Sosa, Damián Alcázar en Ernest Yañez.

Het schip van Marro (Alcazar) ligt in een Mexicaanse haven. De gele quarantainevlag is gehesen en niemand mag van boord. Marro houdt het niet meer uit en springt over de railing. Hij verstopt zich in een bordeel in de stad, waar hij de mooie Perla (Sosa) ziet. Haar moeder Tomasa (Spindola) laat haar dansen en zich prostitueren. Marro wordt op slag verliefd op Perla, maar Tomasa probeert ze uit elkaar te houden en wil voorkomen dat ze elkaar gaan beminnen. Ze heeft hiervoor een goede reden: Marro en Perla zijn broer en zus, maar weten dit niet. Ondanks al haar pogingen kunnen Perla en Marro ontsnappen met hulp van de oude pianist Carmelo (Parodi), die op zijn beurt weer een amoureuze relatie onderhoudt met Tomasa. Paz Alicia Garciadiego die het scenario schreef, maakte een vrije bewerking van het korte verhaal Le port van Guy de Maupassant. Regisseur Ripstein vertelt de geschiedenis, waarschijnlijk geïnspireerd door Akira Kurosawa, drie keer, telkens vanuit een ander gezichtspunt. Helaas heeft Ripstein de kwaliteiten van de Grote Meester niet. Zowel het spel als het camerawerk van Angel Gode laten zeer te wensen over, waardoor deze tamelijk levenloze film zich beperkt tot het kringetje van Ripstein- aanhangers.

Dos crímenes

-1 | Komedie

. Komedie van

Het schip van Marro (Alcazar) ligt in een Mexicaanse haven. De gele quarantainevlag is gehesen en niemand mag van boord. Marro houdt het niet meer uit en springt over de railing. Hij verstopt zich in een bordeel in de stad, waar hij de mooie Perla (Sosa) ziet. Haar moeder Tomasa (Spindola) laat haar dansen en zich prostitueren. Marro wordt op slag verliefd op Perla, maar Tomasa probeert ze uit elkaar te houden en wil voorkomen dat ze elkaar gaan beminnen. Ze heeft hiervoor een goede reden: Marro en Perla zijn broer en zus, maar weten dit niet. Ondanks al haar pogingen kunnen Perla en Marro ontsnappen met hulp van de oude pianist Carmelo (Parodi), die op zijn beurt weer een amoureuze relatie onderhoudt met Tomasa. Paz Alicia Garciadiego die het scenario schreef, maakte een vrije bewerking van het korte verhaal Le port van Guy de Maupassant. Regisseur Ripstein vertelt de geschiedenis, waarschijnlijk geïnspireerd door Akira Kurosawa, drie keer, telkens vanuit een ander gezichtspunt. Helaas heeft Ripstein de kwaliteiten van de Grote Meester niet. Zowel het spel als het camerawerk van Angel Gode laten zeer te wensen over, waardoor deze tamelijk levenloze film zich beperkt tot het kringetje van Ripstein- aanhangers.