Maarten Koopman: regie, scenario, camera, muziek, geluid, art direction en montage.
Er zijn 21 films gevonden.

Veearts Maaike

2019 | Documentaire

Nederland 2019. Documentaire van Tijs Tinbergen en Jan Musch.

Documentaire over de jonge veearts Maaike van den Berg. Maaike raast door het Groningse land van melkveehouder naar melkveehouder. Ze treedt op bij moeilijke bevallingen van koeien en samen met de boer moet ze beslissingen nemen over leven of dood.

Rotvos

2009 | Documentaire

Nederland 2009. Documentaire van Tijs Tinbergen.

In de documentaire ROTVOS inventariseren Tijs Tinbergen en Jan Musch het gevecht tussen mens en vos. De natuur lijkt sterker dan de mens kan bevroeden. En de natuurbeschermers raken steeds meer verdeeld.

Kaas

1999 | Drama

Nederland​/​​België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

De verborgen schatten van Qala Qala

1999 |

Nederland 1999. Marian Musch.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Onze rotgans in Siberië

1996 |

1996. Tijs Tinbergen.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Nieuwe natuur

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Tijs Tinbergen.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Beroemde schilderijen

1996 | Animatie

Nederland 1996. Animatie van Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Gebiologeerd

1994 |

Nederland 1994. Tijs Tinbergen.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Broadway boogie woogie

1994 |

Nederland 1994. Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Marianne

1992 |

Nederland 1992. Tijs Tinbergen. Met o.a. Roel Krook en Gerard Thoolen.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

De 4 jaargetijden

1992 |

Nederland 1992. Maarten Koopman.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Rode oogjes

1991 |

Nederland 1991. Tijs Tinbergen. Met o.a. Hans Veerman, Simone Gablan en Dick Krommenhoek.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Oh Boy!

1991 | Komedie

Nederland 1991. Komedie van Orlow Seunke. Met o.a. Orlow Seunke, Kees van Kooten, Monique Smets, Steffen Kroon en Jim van der Woude.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Bakker Bos

1990 |

Nederland 1990. Tijs Tinbergen.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Lollie

1989 |

Nederland 1989. Tijs Tinbergen. Met o.a. Henk van Dammen, Joop Pieëte, Roel Krook en Gerard Thoolen.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Ganzenproblemen?

1989 |

Nederland 1989. Tijs Tinbergen.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Ido

1988 |

Nederland 1988. Tijs Tinbergen.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Brood op de plank

1987 |

Nederland 1987. Tijs Tinbergen.

Seunke zet zijn underdogtypetje Pim, van de tv, neer als Boy, een uitbater van een tankstation aan de rand van de woestijn waar hij concurrentie krijgt van Van Kooten als een zakenman met een gloednieuw station en met een dochter (Smets) waarop Seunke verliefd wordt. Gedraaid in de vorm van een film-in-de-film met Seunke als een onervaren en schuchter acteur, Van Kooten als een door de wol geverfde, hooghartige ster en Smets als de actrice waarop zowel Seunke als Van Kooten verliefd zijn. Hierdoor kan Seunke zijn ellende en frustraties als regisseur met filmproducenten kwijt. Een duidelijke hommage aan Buster Keaton, in de vorm van een kleine, frisse komische film met droomgevoelige humor.

Pervola

1985 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1985. Avonturenfilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Bram van der Vlugt, Melle van Essen, Thom Hoffman en Jan-Willem Hees.

Twee broers die elkaar allang niet meer gezien hebben en eigenlijk elkaar niet kunnen luchten, trekken samen naar Pervola, een onooglijk plaatsje in het barre hoge noorden, om hun overleden vader daar te gaan begraven. Een in uiterst moeilijke omstandigheden gemaakt (de geluidsman vroor met zijn rechteroor vast aan z'n koptelefoon enzovoort) psychologisch drama, technisch opmerkelijk, uitstekend vertolkt maar bij momenten storend hoogdravend en verhalend niet altijd even vlot.

De Smaak van Water

1982 | Familiefilm

Nederland 1982. Familiefilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Dorijn Curvers, Hans van Tongeren, Joop Admiraal en Olga Zuiderhoek.

Indringende eersteling van Orlow Seunke werd in 1982 in Venetië bekroond met een Gouden Leeuw voor het Beste Speelfilmdebuut. Het vaderlandse filmjournaille deed er nog een schepje bovenop met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek tijdens de tweede editie van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Thoolen is de ambtenaar die verbeeldt waar de hulpverlening ophoudt en de persoonlijke betrokkenheid begint als hij een verwilderd meisje aantreft in de kast van haar overleden ouders. Een evergreen in het opleidingstraject van sociale hulpverleners.

Pim en de film

1979 |

1979. Orlow Seunke en Maarten Koopman.

Indringende eersteling van Orlow Seunke werd in 1982 in Venetië bekroond met een Gouden Leeuw voor het Beste Speelfilmdebuut. Het vaderlandse filmjournaille deed er nog een schepje bovenop met de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek tijdens de tweede editie van de Nederlandse Filmdagen in Utrecht. Thoolen is de ambtenaar die verbeeldt waar de hulpverlening ophoudt en de persoonlijke betrokkenheid begint als hij een verwilderd meisje aantreft in de kast van haar overleden ouders. Een evergreen in het opleidingstraject van sociale hulpverleners.