Volker Spengler: regie en cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Despair

1978 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Dirk Bogarde, Andréa Ferréol, Klaus Löwitsch, Volker Spengler en Bernhard Wicki.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Die 120 Tage von Bottrop

1997 |

Duitsland 1997. Christoph Schlingensief. Met o.a. Sophie Rois, Martin Wuttke, Herbert Fritsch, Helmut Berger en Udo Kier.

Een chocoladefabrikant (Bogarde in een enerverende rol) heeft problemen, zowel in zijn bedrijf als met zijn vrouw (Ferréol) en hoopt dit op te lossen met een als zelfmoord georganiseerde moord op een dubbelganger, maar wordt tenslotte als krankzinnige gearresteerd. Fassbinders eerste internationale Engelstalige productie (2,5 miljoen mark) naar het boek van Vladimir Nabokov is bedoeld als commentaar op de jaren 1930-1940 en ziet er beeldschoon uit mede dankzij cameraman Michael Ballhaus.

Das deutsche Kettensägemassaker

1990 | Experimenteel, Horror

Duitsland 1990. Experimenteel van Christoph Schlingensief. Met o.a. Karina Fallenstein, Susanne Bredehöft, Artur Albrecht, Volker Spengler en Alfred Edel.

De trash-filmer Christoph Schlingensief heeft een nogal eigenzinnig werkje gemaakt naar aanleiding van de Duits-Duitse eenwording. Terwijl de politici de gebeurtenissen vieren, richten een stel apocalyptische figuren een bloedbad aan onder vluchtende DDR-burgers. Zeker niet ieders smaak.

Peng! Du bist tot!

1986 | Thriller, Erotiek, Komedie

Duitsland 1986. Thriller van Adolf Winkelmann. Met o.a. Ingolf Lück, Rebecca Pauly, Hermann Lause, Volker Spengler en Rolf Zacher.

Een jonge Amerikaanse die Duits studeert gaat naar Duitsland om aan een germanisten-congres deel te nemen. In het vliegtuig maakt zij kennis met een wat zonderlinge oudere heer, die vertelt computerspelletjes te ontwikkelen. Als deze vlak na aankomst is verdwenen, raakt zij verwikkeld in een spionage-achtige computeraffaire, waarbij er achter terminals dodelijke slachtoffers onder de gebruikers vallen. Met de rechterhand van de firma gaat zij de oude heer opsporen en ze komen terecht in een door de computergestuurde metrotrein, die gemanipuleerd wordt door de verdwenen deskundige. Een misdaadkomedie gecombineerd met een spionage thriller, die het voornamelijk heeft van het goede spel van de jonge hoofdrollen Lück en Pauly. Gemaakt voor de tv met geld van West 3, maar debuteerde in de bioscoop. Het scenario is van Walter Kempley. Het camerawerk is van David Slama.

Die Sehnsucht der Veronika Voss

1982 | Biografie, Drama

Duitsland 1982. Biografie van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Rosel Zech, Hilmar Thate, Cornelia Froboess, Annemarie Düringer en Doris Schade.

Een journalist raakt gefascineerd door de in de vergetelheid geraakte, aan morfine verslaafde filmdiva Veronika Voss en ontrafelt haar duistere verleden. De film is gebaseerd op het levensverhaal van UFA-actrice Sybille Schmitz, die in 1955 zelfmoord pleegde, en ook op Billy Wilders Sunset Boulevard; Fassbinders film werd eveneens geschoten in prachtig zwart-wit. De regisseur overleed twee maanden nadat 'Die Sehnsucht der Veronika Voss' met een Gouden Beer werd bekroond op de Berlinale, nog voordat zijn laatste film, Querelle, in première ging. Voor velen markeerde Fassbinders dood het einde van de Neue Deutsche Welle.

Wo bitte geht's zum Film

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Peer Raben. Met o.a. Peter Kern, Kurt Raab, Dolly Dollar, Volker Spengler en Nina Korda.

Een innemend verslag van een groepje acteurs dat het bij de tv probeert te maken nu hun toekomst op het toneel er zo moedeloos makend uitziet. Kern is een schat van een acteur. Ook bekend als WO GEHT'S DENN HIER ZUM FILM?

Obszön - der Fall Peter Herzl

1981 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 1981. Drama van Hans Christof Stenzel. Met o.a. Volker Spengler, Lydia Kreibohm, Karina Fallenstein, Monica Bleibtreu en Hanno Pöschl.

Een Duitser wordt verdacht van terrorisme en vindt onderdak bij een Weense prostituée. Een knappe rol van Spengler.

Marmor, Stein und Eisen bricht

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Volker Spengler. Met o.a. Hans Christof Stenzel, Heinz Schubert, Eva-Maria Hagen, Sharon Brauner en Drafi Deutscher.

Een zingende reus houdt van een klein meisje, zingt zijn schlager 'Marmor, Stein und Eisen bricht', wordt door de politie opgepakt en ziet dat zijn schlager tenslotte in de top-tien terechtkomt. Een alleraardigste rol van Spengler.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

Die Dritte Generation

1979 | Drama, Komedie

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Harry Baer, Margit Carstensen, Hark Bohm, Eddie Constantine en Hanna Schygulla.

Fassbinders aanklacht tegen het kreupele politieke denken van de Westduitse terroristen werd een film met schitterende acteerprestaties over de ontvoering van een rijke Amerikaan door uit gegoede kringen afkomstige 'linkse' activisten. De geluidsband is een mengelmoes van dialoog en costant jengelende tv's en radio's. Scenario en camerawerk van regisseur Fassbinder.

Bildnis einer Trinkerin

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Ulrike Ottinger. Met o.a. Tabea Blumenschein, Lutze, Magdalena Montezuma, Nina Hagen en Kurt Raab.

Een feministische visie op het alcoholisme: een charmante vrouw maakte een schema waarbij zij zichzelf wenst dood te drinken in Berlijn. Ook Ottinger's vorige film MADAME X deed bij de feministes veel stof opwaaien.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Satansbraten

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Volker Spengler, Helen Vita en Ingrid Caven.

Een agressief-komisch commentaar op een pseudo-progressieve dichter als linkse leider met zijn bewonderende aanhang. Een commentaar op Fassbinders eigen situatie? De boosaardigheid is echter hartverwarmend.

Der Mann von Obersalzberg

1976 | Drama, Fantasy

Duitsland 1976. Drama van Ulli Lommel. Met o.a. Kurt Raab, Margit Carstensen, Ila von Hasperg, Harry Baer en Ulli Lommel.

Ene Adolf die in een bunker verblijft, wordt na het zien van een film met ene Marlene verliefd op haar, wat weer ene Eva erg jaloers maakt. Een smakeloze satire waarvan de makers het idee al zo briljant hebben gevonden dat ze verder niet de moeite hebben gedaan er ook nog een scenario rond te schrijven. Raab is bovendien miscast als Hitler. De collega's Fassbinder, Bohm en Spengler komen even hallo zeggen in een bijrolletje.

Chinesisches Roulette

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Andrea Schober, Alexander Allerson, Volker Spengler, Macha Méril en Ulli Lommel.

Een niet gemakkelijk te doorgronden drama over menselijke betrekkingen. Dochter Angela nodigt allerlei mensen uit op het landgoed van haar ouders, waarna het gezelschap 'Chinese roulette' speelt. Het scenario is van Fassbinder. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Vier Stunden auf Elbe 1

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Helga Feddersen, Carsta Löck, Dorothea Thiess en Evelyn Hamann.

De tocht door het Nord-Ostsee-Kanal, dat aan de zuidzijde bij Brunsb[KA3]uttelskoog begint naar de noordelijke uitgang in Holtenau bij Kiel duurt een dikke vier uur. De vrouwen van de zeelieden die op de wilde vaart zijn, profiteren van de korte tijd om hun mannen te zien door het reisje mee te maken, of als dat niet kan, in de zeemanstehuizen bij de sluizen met hun kerels te spreken. Daar duurt het schutten een half uur. In het zeemanshuis in Br[KA3]unbuttelskoog is Klara Andresen (L[KA3]ock) de baas en haar zwager Gustav (Höhne), ooit kok op de wilde vaart, hoopt in deze 'haven' een bruidje te vinden. Op een bijna documentaire manier wordt het zeemansbestaan rond 1970 geschilderd door het realistische scenario van Helga Feddersen, die zelf de rol speelt van Lore Elvers. Hamann die later veel hogere ogen zou gooien en lang op het Duitse beeldscherm zou aanblijven is te zien als Elke Hansen. Gevolgd door een drietal afleveringen. Het camerawerk in zwart-wit van Rudolf Körösi laat mooie beelden uit lang vervlogen dagen zien en is bijna nostalgisch.