Kathleen Wilhoite

Acteur, Componist

Kathleen Wilhoite is acteur en componist.
Er zijn 29 films gevonden.

King of California

2007 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 2007. Drama van Mike Cahill. Met o.a. Michael Douglas, Evan Rachel Wood, Willis Burks II, Paul Lieber en Kathleen Wilhoite.

De labiele huisvader Charlie (Douglas) wordt na twee jaar ontslagen uit een inrichting en gaat opnieuw bij zijn zestienjarige dochter Miranda (Wood) wonen. Hij is ervan overtuigd dat er onder een lokale supermarkt een oude Spaanse schat verborgen ligt. Dit Don Quichot-achtige sprookje, verpakt als komisch drama, werd mede geproduceerd door Alexander Payne (About Schmidt, Sideways) en heeft qua toon wel iets weg van diens films. De belangrijkste reden om te kijken is echter Michael Douglas, die ondanks zijn karikaturale ik-ben-gekbaard een geestige, meeslepende antiheld neerzet.

Audrey's Rain

2003 | Drama

Verenigde Staten 2003. Drama van Sam Pillsbury. Met o.a. Jean Smart, Richard Gilliland, Allison Barcott, Christian Taylor en Kathleen Wilhoite.

Audrey Walker (Smart) moet zich ontfermen over de kinderen van haar labiele zus Marguerite (Wilhoite). Na de tragische zelfmoord van hun zus Bess is Marguerite helemaal in de war geraakt. Audrey moet op haar tenen staan, wil ze haar nichtje Charlotte (Malota) en haar neefje Tye (Jones) op een fatsoenlijke manier grootbrengen. Gelukkig blijkt haar goede vriendin Missy Flanders (Kane) haar steun en toeverlaat. Audrey heeft op deze manier onvoldoende aandacht voor Terry Lloyd (Gilliland), haar 'grote liefde' uit de zandbak, die naar zijn geboorteplaats is teruggekeerd. Het is echter Terry, die zich tenslotte als reddende engel ontpopt als alles drastisch dreigt te ontsporen. Het scenario van Jennifer Smith en Kate Smith wil teveel tegelijk en is daarom van veel weinig en van alles niets. De flashbacks over Audrey's jeugd werken eerder verwarrend dan verklarend over de familieproblemen. Hoofdrol Smart doet als gebruikelijk haar best, maar kan niet helpen dat ze opgezadeld zit met een lam verhaal. Het camerawerk is van James W. Wrenn.

On the Edge

2001 | Sciencefiction, Fantasy

Verenigde Staten 2001. Sciencefiction van Helen Mirren, Mary Stuart Masterson, Anne Heche en Jana Sue Memel. Met o.a. John Goodman, Sidney Tamiia Poitier, Beverly D'Angelo, Christopher Lloyd en David Hyde Pierce.

Drie losse TWILIGHT ZONE-achtige verhalen; ze zijn tevens het regiedebuut van een drietal prominente actrices, Mirren, Masterson en Heche. Het geheel is binnen een kader gegoten dat geregisseerd werd door Memel, die met de personages Wagner (Lowell), diens vrouw (Blaylock), Barrow (Tobolowsky) en Lucy (Wilhoite) de stukken aan elkaar verbindt. In de eerste episode van Mirren, getiteld HAPPY BIRTHDAY, ontdekt Hannah (Poitier) dat ze in het computersysteem van de firma als vervangbaar bekend is. Haar pogingen om deze fout terug te draaien lijken op niets uit te draaien. Erg leuk, met schitterende kleine rolletjes van Goodman, D`Angelo en Rhea. De positieve invloed van Peter Greenaway op Mirren is in haar eerste regiewerk terug te vinden. Het scenario is van Crispin Whittel naar het korte verhaal [KL]The Placement Test[KLE] van Keith Laumer. Het camerawerk is van Michael Barrett. Het tweede verhaal THE OTHER SIDE gaat over wetenschapper Dr. Maas (LaPaglia), die zijn einde voelt naderen en met behulp van voormalige minnares Dr. Richardson (Sillas) onsterfelijk wil worden door zich om te bouwen tot de cyborg Biobot. Als het doel in zicht komt, onstaat er twijfel. Het scenario is van regisseuse Masterson naar het korte verhaal [KL]Lifeboat on a Burning Sea[KLE] van Bruce Holland Rogers, het camerawerk is van James Whitaker. De derde episode REACHING NORMAL gaat over Lisa (MacDowell), gelukkig getrouwd met Frank Waverly (Rosenberg) en Dr. Kenneth Grearly (Rudd), die eveneens getrouwd is. Lisa en Kenneth ontdekken dat ze elkaars gedachten kunnen lezen en dat leidt tot complicaties. Het scenario is van Heche naar het korte verhaal Command Performance van Walter M. Miller Jr, en het camerawerk is van Nancy Schreiber. Je kunt stellen dat de episode van Mirren het best gelukt is omdat zij het scenario heeft laten schrijven door een vakman. Masterson en Heche hebben dat zelf gedaan, maar daarmee hebben hun segmenten iets onvoltooids gekregen. De casting in alle espisodes is perfect. Het scenario van WARAPAROUND SEQUENCE is van John W. Herrera en het camerawerk is van Jeff Levy.

The Edge

1997 | Avonturenfilm, Actiefilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1997. Avonturenfilm van Lee Tamahori. Met o.a. Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Elle Macpherson, Harold Perrineau en L.Q. Jones.

Miljardair Charles Morse (Hopkins) houdt van zijn boeken én van zijn beeldschone vrouw (Macpherson). Hij is dan ook not amused als modefotograaf Robert Green (Baldwin) haar probeert te versieren. Na een vliegtuigongeluk belanden Morse en Green in de bossen van Alaska, waarna de rivalen - met zeer gemengde gevoelens - op elkaar zijn aangewezen. De boekenkennis van Morse komt overigens nog aardig van pas. Prima acteerwerk van Hopkins en Baldwin, en ook van Bart the Bear, een 770 kilo zware bruine beer die eerder glansrollen speelde in Clan of the Cave Bear (1986) en L'ours (1988).

Breast Men

1997 | Komedie, Drama, Documentaire

Verenigde Staten 1997. Komedie van Lawrence O'Neill en Lawrence O'Neil. Met o.a. David Schwimmer, Chris Cooper, Emily Procter, Louise Fletcher en Matt Frewer.

Een film met de titel Breast men zou je alleen al op basis van de naam links laten liggen. Maar dat zou jammer zijn, want Breast men is niet de flauwe seksistische kul die je wellicht zou verwachten. Althans, niet alleen maar. De televisiefilm geeft een gefictionaliseerd beeld van de twee artsen die in de jaren zestig borstvergrotingen met siliconen ontwikkelden. De hedonistische levens van de dokters Saunders (Schwimmer, Ross in de serie Friends) en Larson (Cooper, de kolonel-buurman in American beauty) worden gevolgd, terwijl ze puissant rijk worden door hun borstenhandel en daarna de bodem raken vanwege rechtzaken omdat siliconen gingen lekken. Tussendoor zijn zeer menselijk aandoende persoonlijk motivaties gemonteerd van vrouwen met borstvergrotingswensen. (IdH/VPRO Gids)

Terror In The Family

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van Gregory Goodell. Met o.a. Joanna Kerns, Dan Laurie, Hilary Swank, Andy Kavovit en Adam Hendershott.

Nukkige tiener maakt het leven van haar ogenschijnlijk prima ouders niet eenvoudig. Maar als ze hen met geweld begint te bedreigen, blijkt er meer aan de hand. Bovengemiddeld tv-drama dankzij een redelijk geconstrueerd script en een overtuigende rol van Joanna Kerns als de moeder.

Erotic Tales: Wet

1995 | Korte film, Erotiek

Duitsland/Verenigde Staten 1995. Korte film van Bob Rafelson. Met o.a. Arliss Howard, Cynda Williams, Kathleen Wilhoite, John Toles-Bey en Lela Ivey.

Even voor sluitingstijd komt Davida (Williams) een sanitairwinkel binnen. Ze is op zoek naar een nieuwe badkuip, maar ze wil de modellen eerst uittesten. Aanvankelijk verzet verkoper Bruce (Howard) zich hiertegen, maar uiteindelijk geeft hij toe. Er zijn toch geen andere klanten meer en Davida is een knappe vrouw. Het duurt zelfs niet lang of hij zit samen met haar in bad. Een cynische kijk op de klantvriendelijkheid van bepaalde winkeliers, maar aan het einde is er toch nog een onverwacht addertje. Het is leuk, maar Rafelson, die tevens het scenario schreef, bereikt toch niet het niveau, dat het merendeel van zijn avondvullende speelfilms kenmerkt. Cameraman Theo van de Sande werkt speels met de fotografie in de beperkte ruimte. Dolby Stereo.

Short Story Cinema: Two Over Easy

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van Stephen T. Kay. Met o.a. Lucinda Yenney, Jim True-Frost, Veronica Cartwright, Arye Gross en Tom McCleister.

Diane (Yenney) heeft het erg druk als reclameontwerpster. Op weg naar een belangrijke presentatie heeft ze motorpech. Ze is gedwongen op de reparatie te wachten in een afgelegen baanrestaurant. Terwijl ze tracht haar tijd nuttig te gebruiken wordt ze steeds lastig gevallen door de wat achterlijke Jesse (True), wiens taak het is dode dieren van de weg te verwijderen. Langzaam maar zeker raakt Diana door de jongen gefascineerd. Een achterlijke jongen geeft een grondige levensles aan een door stress voortgedreven yuppie-dame. Een nogal naïef uitgangspunt dat oppervlakkig uitgewerkt werd. In het scenario van Kay en Ted Henning kan je onmogelijk geloven, ook al worden de personages knap uitgebeeld. Fotografie is van Amy Vincent.

Short Story Cinema: 18 Minutes In Albuquerque

1994 | Komedie

Verenigde Staten 1994. Komedie van Peter Geiger. Met o.a. David Bowe, Kathleen Wilhoite, Bob Ferguson, Will Leskin en Jack McGee.

De Interstate bus maakt een korte stop in Albuquerque waar de passagiers achttien minuten vrij hebben. Computerprogrammeur John Day (Bowe) wordt aangeklampt door het hoertje Anne (Wilhoite) voor een vluggertje. Dat loopt echter niet van een leien dakje. De sleutel van haar kamer is verdwenen. Een zwerver jaagt hen weg van het dak. Dan maar in het damestoilet. Interessante korte karakterstudie van twee mensen die de onzekerheid van hun dagelijkse leven willen ontvluchten in een schijnwerkelijkheid. Wilhoite is schitterend in haar rol van een meisje dat haar angst voor het leven verbergt achter een masker van arrogantie. Knap opgebouwd scenario van regisseur Geiger. Fotografie van Vojislav Mikuli[KA1]c. Ultra Stereo.

Getting Even With Dad

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Howard Deutch. Met o.a. Ted Danson, Glenne Headly, Saul Rubinek, Gailard Sartain en Hector Elizondo.

Onhandige gauwdief Danson is net uit de gevangenis ontslagen. Hij beraamt de slag van zijn leven samen met zijn kameraden Rubinek en Sartain. De plannen worden in de war gestuurd wanneer Danson's zoon Culkin die hij al vele jaren niet meer gezien heeft, plotseling voor de deur staat. Culkin is vastbesloten zijn onwaardige vader de rekening te presenteren. Een soort mislukt huwelijk tussen CHEERS en HOME ALONE met een erbarmelijk spelende Danson en een ongenietbaar rotjoch Culkin die duidelijk bezig zijn carrière te bekorten. Het scenario van Tom S. Parker en Jim Jennewein mist elke vorm van humor. Het is slechts te danken aan enkele ondergeschikte rollen, o.a. Rubinek en de steeds leuke Elizondo als politieman, dat de film gered wordt voor een complete afgang. Camerawerk van Tim Suhrstedt.

Color of Night

1994 | Thriller, Mysterie, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Thriller van Richard Rush. Met o.a. Bruce Willis, Scott Bakula, Jane March, Lesley Ann Warren en Brad Dourif.

Gevoelige New Yorkse psychiater (Willis) raakt van slag door de zelfmoord van een geliefde patiënte en verkast naar de oostkust. Daar bewijst hij zijn kwaliteiten als lover (romance met March) en als speurneus bij het oplossen van een moord. Bij vlagen onbedoeld lachwekkende thriller markeert de comeback van regisseur Rush, die sinds 1980 (toen hij het voor twee Oscars genomineerde The Stunt Man maakte) geen film meer had geregisseerd. Color of Night kreeg de nodige aandacht vanwege Willis' penis, kort te zien in een erotisch bedoelde zwembadscène. Van de negen Razzienominaties werd alleen die voor slechtste film verzilverd.

When Love Kills: The Seduction Of John Hearn

1993 | Misdaad, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1993. Misdaad van Larry Elikann. Met o.a. Gary Cole, Marg Helgenberger, Julie Harris, Charles Hallohan en Gregg Henry.

1984. Het enige dat Cole heeft overgehouden aan Vietnam is een reeks frustraties. Nu heeft zijn vrouw hem in de steek gelaten. Samen met zijn zoontje trekt hij in bij zijn moeder, Harris. Hij plaatst een advertentie in [KL]Soldier Of Fortune[KLE], waarin hij zichzelf aanbiedt voor gevaarlijke opdrachten. Zo komt hij in contact met Helgenberger, die hem vraagt haar zwager te liquideren. Hij raakt in de ban van haar en stemt toe. Maar daar blijft het niet bij. Hoe is het mogelijk dat iemand zo in het net van zijn eigen leugens verstrikt kan raken dat hij een huurmoordenaar wordt? De op ware feiten gebaseerde geschiedenis van John Hearn (gespeeld door Cole) is een erkend gevolg van het Vietnam-syndroom. Het duurt lang voor de film op gang komt, maar als de eerste moord eenmaal is gepleegd, volgen de andere moeiteloos. Boeiend scenario van Gregory Goodell en William Bayer naar het boek The Soldier Of Fortune Murders, in beeld gebracht door Denis C. Lewiston.

Fire In The Sky

1993 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1993. Sciencefiction van Robert Lieberman. Met o.a. D.B. Sweeney, Robert Patrick, Craig Sheffer, Peter Berg en Henry Thomas.

Arizona 1975. Enkele houthakkers keren terug in het stadje met het verwarde bericht dat een van hun collega`s, Sweeney, door een vliegende schotel ontvoerd werd. Ze worden niet geloofd, maar iedereen verdenkt hen ervan de jongeman vermoord te hebben. US Marshall Garner komt ter plaatse. Vijf dagen later wordt Sweeney zonder kleren teruggevonden en hij blijkt aan een trauma te lijden. Hij zegt door buitenaardse wezens misbruikt te zijn voor enkele gruwelijke experimenten. Middelmatige SF-film die gebaseerd zou zijn op waargebeurde feiten. Gelove wie het geloven wil, maar boeiend is het niet, want het ritme is veel te traag. Tracy Torm[KA1]e (zoon van Mel) baseerde zijn scenario op het boek The Walton Experience van Travis Walton, die het allemaal meegemaakt zou hebben en die zelfs even te zien is als een van de inwoners van het plaatsje. Bill Pope stond in voor de fotografie. Panavision Super 35 en Dolby Stereo.

Broken Promises

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van Donald Wrye. Met o.a. Cheryl Ladd, Polly Draper, Robert Desiderio, D. David Morin en Kathleen Wilhoite.

De beter gesitueerde Pam (Ladd) en Sean Cheney (Desiderio) die hun enig kind door een tragisch ongeval zijn kwijtgeraakt, besluiten een kind aan te nemen. De bureaucratie rondom de adoptie maakt ze radeloos, zodat ze ingaan op een voorstel van het dakloze stel Lily (Wilhoite) en Gary Ward (Levine) dat een dochtertje (gespeeld door Amanda Braun, Megan Braun en Samantha Braun) van twee heeft. Ze willen haar wel afsteen tegen een vorstelijke betaling, maar Lily en Gary hebben echter weinige nobele bedoelingen. Een schrijnend drama naar een ware gebeurtenis dat wantoestanden rondom adoptie (in Amerika) aan de kaak stelt. Geschikt voor vrouwelijke kijkers die een story in een weekblad nu eens willen afwisselen met bewegende beelden. Het spel van Ladd is professioneel in deze voorspelbare rolprent voor het kliene scherm. Netjes, maar onopwindend gedaan. Het scenario is van Vickie Patik en Christopher Canaan. Het camerawerk is van Rick Bota. Stereo. Ook bekend als TAKING EMILY BACK.

Lorenzo's Oil

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van George Miller. Met o.a. Susan Sarandon, Nick Nolte, Peter Ustinov, Zack O'Malley Greenburg en Kathleen Wilhoite.

Hartverscheurend drama naar het ware verhaal van Augusto en Michaela Odone, een echtpaar dat al 8 jaar een heroïsche strijd levert om hun zoontje Lorenzo te redden dat stervende is aan de zeldzame genetische ziekte adrenoleukodystrofie. De geneeskunde geeft het kind op maar moeder en vader verzetten hemel en aarde op zoek naar een remedie en vinden 'iets' dat het voortwoekeren van de ziekte belet: een olie die het aanmaken van de vetzuren belet. Toen de film werd uitgebracht leefde Lorenzo nog steeds, hoewel men hem in 1984 toen de ziekte werd vastgesteld, nog hooguit twee jaar gaf.

Dead on the Money

1991 | Thriller

Verenigde Staten 1991. Thriller van Mark Cullingham. Met o.a. Corbin Bernsen, John Glover, Amanda Pays, Kevin McCarthy en Kathleen Wilhoite.

Een film, waarvan er dertien-in-een-dozijn gaan over een jonge actrice die smoorverliefd wordt op een mooie jongeman, maar er allengs achterkomt dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is, als ze verstrikt raakt in het harde wereldje van list en bedrog.

Everybody Wins

1990 | Mysterie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1990. Mysterie van Karel Reisz. Met o.a. Debra Winger, Nick Nolte, Will Patton, Jack Warden en Judith Ivey.

Private-eye Nolte komt op verzoek van Winger naar een kleine, totaal vervallen stad in New England. Ze wil dat hij de moord op een arts, een jaar geleden, oplost. De neef van de arts zit ten onrechte in de gevangenis, en zij kent de ware moordenaar maar durft niet te praten. Oubollige s[KA2]erie noire-film, waarin Reisz vergeefs enige spanning tracht te brengen. Van scenarioschrijver Arthur Miller (THE MISFITS) hadden we meer mogen verwachten, want de losers die hij hier ten tonele brengt zijn ongeloofwaardig. Al het gefilosofeer en gemoraliseer doet de sfeer, die in dit soort films zo belangrijk is, geen goed. Vertolking is ook maar middelmatig. Knappe beelden van Ian Baker, een boeiende score van Mark Isham en enkele lekker klinkende blues-ballads van Leon Redbone vergoeden toch nog iets.

Bad Influence

1990 | Thriller

Verenigde Staten 1990. Thriller van Curtis Hanson. Met o.a. James Spader, Rob Lowe, Christian Clemenson, Lisa Zane en Rosalyn Landor.

Spader als sullige yuppie Michael Boll krijgt wat levenslessen van gewelddadige charmeur Alex (Lowe) na een toevallige ontmoeting. Na een lading seks, leugens en videotapes volgt het serieuze werk: diefstal, aanranding en moord. Scherpe, onderhoudende thriller met bijzonder geslaagde vertolkingen (Lowe), een gladde regie van Hanson en een intelligent scenario van David Koepp, dat wat te zeggen heeft over geluk contra yuppie-dom. Camerawerk van Robert Elswit.

Road House

1989 | Actiefilm

Verenigde Staten 1989. Actiefilm van Rowdy Herrington. Met o.a. Patrick Swayze, Kelly Lynch, Sam Elliott, Ben Gazzara en Marshall R. Teague.

Filosoferende uitsmijter Dalton (Texaan Swayze op dreef) wordt ingehuurd om de Double Deuce, een beruchte club in Jasper, Missouri, te ontdoen van gespuis. 'Be nice' is het motto van de gedisciplineerde Dalton, totdat lokale maffioso Brad Wesely (een geniepige Ben Gazzara) zich met hem en zijn liefje gaat bemoeien. Een fantastisch slechte jaren '80-film, waarin Swayze zijn eigen wonden naait, rondtoert in een oude V8, teksten spuit als 'I don't fly, it's too dangerous' (na een steekpartij) en verbroedert met oercowboy Sam Elliott. Een hoogtepunt in de geschiedenis van de beroerde film.

Brenda Starr

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Robert Ellis Miller. Met o.a. Brooke Shields, Tony Peck, Timothy Dalton, Diana Scarwid en Jeffrey Tambor.

Kunstenaar Peck stapt de strip van Brenda (Shields) binnen om haar over te halen niet te stoppen en wordt meegesleept in haar avonturen als dappere verslaggeefster. Ze moeten achter de uitvinder aan van een nieuwe brandstof, die zich in Zuid-Amerika zou bevinden. Mooi gemaakt, maar het ontbreekt aan een duidelijk verhaal en wat daarvoor moet doorgaan, verzandt. Je krijgt het gevoel dat de makers hun hoofd bij iets anders hadden en dat klopt wel, want de Arabische medefinanciers van deze film bleken achteraf betrokken te zijn bij het wereldwijde fraudeschandaal rondom de BCCI-bank en hadden aanvankelijk geld (wat niet van hen was) gefourneerd omdat ze Brooke Shields zo leuk vonden, maar voldeden later niet meer aan hun verplichtingen. De nog immer durende juridische strijd vertraagde de première: de film bleef drie jaar op de plank liggen. Kortom een mislukking. Naar de strip van Dale Messick.

Dream Demon

1988 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1988. Horror van Harley Cockliss. Met o.a. Kathleen Wilhoite, Jemma Redgrave, Jimmy Naill, Tim Spall en Annabella Lanyon.

Een jong meisje maakt zich zenuwachtig over haar aanstaande huwelijk; een Amerikaanse bezoekster komt naar haar Britse oorsprong zoeken. Ondanks hun totaal verschillende achtergronden merken de meisjes dat hun traumatische problemen in hun nachtmerries met elkaar zijn vervlochten. Uitstekende psycho- horror met een sterk verhaal en goede effecten. Scenario van Christopher Wicking en Harley Cokliss.

Under Cover

1987 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1987. Misdaad van John Stockwell. Met o.a. David Neidorf, Jennifer Jason Leigh, Barry Corbin, Kathleen Wilhoite en David Harris.

Neidorf speelt een politieman van buiten de stad, die samen met zijn vrouwelijke collega Leigh de drugshandelaren opspoort, die een andere agent van de narcoticabrigade vermoord hebben. Bekend als de piloot 'Cougar' in TOPGUN, maakt Stockwell hier een ongeïnspireerd debuut als regisseur.

Campus Man

1987 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1987. Komedie van Ron Casden. Met o.a. John Dye, Steve Lyon, Morgan Fairchild, Kim Delaney en Kathleen Wilhoite.

Student Dye moet zelf zijn studie bekostigen. Hij bedenkt een originele manier om aan geld te komen. Hij maakt en geeft een glanzende pin-upkalender uit die anders is dan anders: er staan mooie, aantrekkelijke jonge kerels op in plaats van lekkere meiden. Zijn kamergenoot en studievrienden hebben model gestaan en zich in uitdagende poses laten fotograferen. De uitklapkalender wordt een daverend succes, de zaken lopen zeer goed en daarna uit de hand. Gebaseerd op de echtgebeurde ervaringen van co-producent Todd Headley. Hierover schreven Matt Dorff, Alex Horvat en Geoffrey Baere een tamelijk belachelijk, maar vooral flinterdun scenario. Het is als een flauwe studentengrap, grof, maar zonder kwade bedoelingen, ook al geeft het een bedenkelijke nasmaak. Camerawerk van Francis Kenny. James Newton Howard componeerde de score.

The Morning After

1986 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1986. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Jane Fonda, Jeff Bridges, Raul Julia, Diane Salinger en Richard Foronjy.

Na wat? Daar gaat het om in The morning after. Actrice op retour Alex (Fonda) wordt wakker naast een dode man. Ze was, zoals vaker, dronken. Maar verder? 'He had a heart attack?' vraagt haar vervreemde echtgenoot Jackie (Julia) over de telefoon. 'Yeah,' zegt Alex, 'from a knife in the chest.' Heeft Alex het gedaan in een vlaag van verstandsverbijstering, of haar gladde echtgenoot, of de begrijpende Turner (Bridges) die ze toevallig tegenkomt en die haar wil helpen? The morning after had, de plot welbeschouwd, gemakkelijk standaard of zelfs B kunnen worden. Maar Fonda's verbijsterend oprechte optreden - genomineerd met een Oscar - voorkomt dat. Daarnaast speelt Bridges als geen ander losjes een 'too good to be true'-type, wat hem verdacht maakt en de film meer diepgang geeft. De spanning wordt gecompleteerd door eng duistere beelden binnenshuis, eng lichte open plekken buiten en schrille muziek die voortdurend op het verkeerde been zet.

Murphy's Law

1986 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1986. Actiefilm van J. Lee Thompson. Met o.a. Charles Bronson, Kathleen Wilhoite, Carrie Snodgress, Robert F. Lyons en Richard Romanus.

Typische geweldfilm van het team J. Lee Thompson-Charles Bronson, die vooral te lijden heeft aan een totaal gebrek aan humor, zodat de hele film een opeenstapeling van geweldsc[KA2]enes wordt. Politieman Murphy (Bronson) wordt ten onrechte beschuldigd van de moord op zijn ex-vrouw en haar nieuwe vriend en wordt gearresteerd. Hij weet te ontsnappen terwijl hij met de handboeien vastzit aan een arrogante dievegge. Heel wat lijken later kan hij ervoor zorgen de ware schuldige zijn verdiende loon krijgt, ook al komt hijzelf niet zonder kleerscheuren uit de strijd. Een prent die niets nieuws te bieden heeft en zich alleen richt tot de echte liefhebbers DEATH WISH- achtige films.

Witchboard

1985 | Horror

Verenigde Staten 1985. Horror van Kevin S. Tenney. Met o.a. Todd Allen, Tawny Kitaen, Stephen Nicholas, Kathleen Wilhoite en Burke Byrnes.

Een goedkope horrorfilm van de lopendeband met een paar wendingen. Een kwaadaardige geest die door een Ouija-genootschap (een heksenvereniging) wordt benaderd, neemt de gedaante aan van een spookverschijning van een klein jongetje en vermoordt zijn slachtoffers. Een goed verhaal, maar zonder verve gespeeld en door de regisseur op zijn ruggemerg gedaan.

Single Women Single Bars

1984 |

1984. Harry Winer. Met o.a. Shelley Hack, Paul Michael Glaser, Tony Danza, Keith Gordon en Frances Lee McCain.

Een goedkope horrorfilm van de lopendeband met een paar wendingen. Een kwaadaardige geest die door een Ouija-genootschap (een heksenvereniging) wordt benaderd, neemt de gedaante aan van een spookverschijning van een klein jongetje en vermoordt zijn slachtoffers. Een goed verhaal, maar zonder verve gespeeld en door de regisseur op zijn ruggemerg gedaan.

Single Bars, Single Women

1984 | Komedie

Verenigde Staten 1984. Komedie van Harry Winer. Met o.a. Tony Danza, Paul Michael Glaser, Keith Gordon, Shelley Hack en Christine Lathi.

Het liedje van Dolly Parton was de inspiratiebron voor deze mechanische tragikomedie over mensen die neonverlichte fantasieën najagen in een plaatselijke versierkroeg.

Private School

1983 | Erotiek, Komedie

Verenigde Staten 1983. Erotiek van Noel Black. Met o.a. Phoebe Cates, Betsy Russell, Matthew Modine, Michael Zorek en Fran Ryan.

Dolle tienerpret op een meisjesschool; je ziet een heleboel bloot vlees, maar niemand wordt gehinderd door ook maar een spoortje van intelligentie. Zelfs voyeurs zal het moeilijk vallen deze onhandig in elkaar geprutste 'komedie' uit te zitten. Scenario van Dan Greenburg en Suzanne O'Malley.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kathleen Wilhoite op televisie komt.

Reageer