René Clair: regie, scenario en productie.
Er zijn 31 films gevonden.

Les Fêtes galantes

1965 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Roemenië 1965. Historische film van René Clair. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, Philippe Avron, Geneviève Casile, Marie Dubois en Jean Richard.

Nicht van maarschalk haalt jonge brigadier over om zich achter vijandelijke linies te wagen om te proberen vrede tot stand te brengen. Laatste film van Clair mist bedoelde elegante lichtheid zowel in vormgeving als in zelfgeschreven scenario dat acteurs weinig mogelijkheden biedt en hun uitbundigheid overdreven doet lijken. In Roemenië gemaakte opnamen van landschappen en kastelen zijn fraai om naar te kijken.

Les Quatres vérités

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Komedie van Hervé Bromberger, Luís Garcia Berlanga, Alessandro Blasetti en René Clair. Met o.a. Anna Karina, Jean Poiret, Michel Serrault, Hardy Krüger en Ana Casarès.

Een episodefilm naar fabels van La Fontaine. Een jaloerse ambtenaar vergeet door vleierij de waakzaamheid voor zijn mooie vrouw. De orgelman overweegt na tegenslagen zelfmoord, maar krijgt levensmoed ingepraat door een begrafenisondernemer. Een bedachtzame vrouw wint van een uitdagende rivale de competitie om man. Een man en een vrouw raken toevallig samen in een flat opgesloten en komen tot een verstandhouding, maar niet tot een affaire. Drie van de vier sketches zijn met onderlinge niveauverschillen best aardig, maar de bijdrage van Clair is een klein juweeltje door de genuanceerde ironie en het intelligente spel van Caron en Aznavour.

Tout l'or du monde

1961 | Komedie, Drama

Frankrijk 1961. Komedie van René Clair. Met o.a. Philippe Noiret, Claude Rich, Annie Fratellini, Colette Castel en Françoise Dorléac.

De bewoners van een afgelegen dorpje zijn recordhouders in het behalen van zeer hoge leeftijden. Een slimme ondernemer wil daarvan profijt trekken door van het dorp een toeristenoord te maken. De bewoners gaan enthousiast mee op één oude boer na; uitgerekend op zijn land bevindt zich de bron met het heilzame water. De erfgenaam van de boer wordt bewerkt met nationale roem en media-aandacht, maar alle inspanningen worden de overwerkte ondernemer fataal en alles blijft bij het oude. Deze satire verliest aan effectiviteit door de mechanische regie, die de humor en de spontaniteit vleugellam maakt, al weet Bourvil nog iets te maken van zijn drievoudige rol: de dwarse boer en zijn twee zonen. De andere acteurs zijn niet meer dan wezenloze pionnen.

La Française et l'amour

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Henri Decoin, Michel Boisrond, René Clair, Jean Delannoy en Henri Verneuil. Met o.a. Jacqueline Porel, Darry Cowl, Sophie Desmarets, Pierre Mondy en Valérie Lagrange.

Zeven min of meer beroemde regisseurs en een reeks sterren in amoureuze ontwikkelingstadia van de (Franse?) vrouw, van een kind dat zijn geloof in de ooievaar verliest tot en met een oude vrijster die prooi is voor een huwelijkszwendelaar. De film wordt onderhoudender naarmate het onderwerp ouder wordt: de eerste drie episoden zijn leuk noch treffend. Clair maakt iets aardigs van een huwelijksreis - met - hindernissen. Meurisse domineert als bedrogen echtgenoot die wraak neemt in een overspelsketch. Papieren echtscheidings-rompslomp wordt satirisch aangevat en het laatste deel heeft een mooie rol van Montfort als een muurbloem die opbloeit van de attenties van een fortuinjager.

Porte des lilas

1957 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1957. Misdaad van René Clair. Met o.a. Pierre Brasseur, Georges Brassens, Henri Vidal, Dany Carrel en Raymond Bussières.

Een goedhartige nietsnut brengt een voortvluchtige gangster onder bij een bevriende bohémien, maar kan niet nalaten over zijn heldendaad op te scheppen, zodat de dochter van een caféhouder op de vreemdeling verliefd wordt. Als deze het meisje wil overhalen tot diefstal voor geld om te vluchten, doodt de nietsnut degene die hij had willen redden. Deze volkse tragi- komedie mist de elegantie en humor van Clairs vroegere werk, maar tilt door de treffende spelregie de overtuiging boven het al te simpele scenario uit. Brassens is voortreffelijk in het enige filmoptreden van zijn loopbaan. Scenario van regisseur Clair en Jean Aurel naar motieven van de roman La Grande Ceinture van René Fallet. Camerawerk van Robert Le Febvre.

Les grandes manoeuvres

1955 | Komedie, Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Morgan, Brigitte Bardot, Jean Desailly en Magali Noël.

Frankrijk 1914, aan de vooravond van La Grande Guerre. Luitenant Armand de la Verne wedt met medesoldaten dat hij eender welke vrouw kan inpalmen eer het garnizoen aan de zomermanoeuvres begint. De elegante hoedenmaakster Marie-Louise Rivière, onkundig van de weddenschap, valt inderdaad voor de zelfverzekerde dragonder. Dan wordt de Casanova echter verliefd op haar. Philipe en Morgan vormen een romantisch koppel zonder weerga in deze met de fameuze Clair-esprit geregisseerde studioproductie halverwege komedie en tragedie. Fantastisch gefotografeerd in Eastmancolor door Robert Lefebvre (1907-1989), die alle ruimte kreeg voor dynamiek en brede shots. Prix Louis Delluc.

Les belles de nuit

1952 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van René Clair. Met o.a. Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali de Vendeuil, Marylin Buferd en Paolo Stoppa.

Een componist zonder succes droomt steeds weg in galante avonturen uit het verleden waarin de vrouwen uit zijn volksbuurt in andere gedaantes voorkomen. Die romances dreigen slecht voor hem af te lopen, maar bij het ontwaken heeft zich in werkelijkheid alles voor hem ten goede gekeerd. Deze elegante komedie laat droom en realiteit, heden en verleden, verrassend in elkaar overlopen, maar maakt de grote reputatie van destijds niet meer waar, door de al te passieve rol van Philipe wiens dromerige charme op den duur eentonig wordt.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Le silence est d'or

1947 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1947. Romantisch drama van René Clair. Met o.a. Maurice Chevalier, François Périer, Marcelle Derrien, Dany Robin en Raymond Cordy.

Een filmregisseur die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds succes heeft bij de vrouwen, maakt het meisje op wie hij verliefd is de ster van zijn film, maar verliest haar daarbij aan haar jongere tegenspeler. Ondanks de ironische kijk op het studiosysteem in de beginperiode van de zwijgende film, voert de melancholie de boventoon in Clairs Franse comeback na zijn oorlogsjaren in Hollywood. Het charmeursverleden van Chevalier compenseert, wat hij als acteur tekort komt voor dramatischer momenten van zijn rol (die eigenlijk voor Jules Raimu was bestemd). Camerawerk van Armand Thirard en Alain Douarinou.

And Then There Were None

1945 | Mysterie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1945. Mysterie van René Clair. Met o.a. Barry Fitzgerald, Walter Huston, Louis Hayward, Roland Young en June Duprez.

Agatha Christie's verhaal 'And Then There Were None' is de basis van talloze thrillers, horrorfilms en komedies. Deze klassieke whodunit van René Clair gaf daarvoor het cinematografische startschot. In zijn chique, giftige vertelling over tien kleurrijke types die door een onbekende worden uitgenodigd in een landhuis en een voor een het loodje leggen, bewaart Clair ook wat ruimte voor ouderwetse Britse humor, met teksten als: 'Erg dom om de enige butler te vermoorden; nu weten we niet eens de marmelade te vinden.'

It Happened Tomorrow

1944 | Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1944. Fantasy van René Clair. Met o.a. Dick Powell, Linda Darnell, Jack Oakie, Edgar Kennedy en Edward Brophy.

Een komische fantasy-film over een verslaggever die de krant van de volgende dag in handen krijgt en daarin zijn eigen necrologie ziet staan. Een goed gegeven, gesitueerd rond 1900, over het algemeen charmant gefilmd, maar soms weinig dynamisch.

Forever and a Day

1943 |

Verenigde Staten 1943. René Clair, Edmund Goulding, Cedric Hardwicke, Frank Lloyd en Victor Saville. Met o.a. Brian Aherne, Robert Cummings, Ida Lupino, Charles Laughton en Herbert Marshall.

Een benefiet-film, waarvan de opbrengsten bedoeld waren voor de oorlogsinspanning (van WO II). Het episodische verhaal gaat over een familie die tussen 1804 en 1941 een huis bewoont en iedere regisseur laat telkens in een korte film een generatie zien. Een uniek document om zoveel Engelse acteurs verenigd te zien in één werk. De meningen van de critici liepen toentertijd zeer uiteen van heel goed tot slecht...

I Married a Witch

1942 | Komedie, Fantasy, Horror, Romantiek

Verenigde Staten 1942. Komedie van René Clair. Met o.a. Fredric March, Veronica Lake, Robert Benchley, Susan Hayward en Cecil Kellaway.

Tweede Hollywoodfilm van René Clair bood Veronica Lake kans te debuteren als heks die door toedoen van een puritein op de brandstapel belandt. Na haar wedergeboorte in eigentijds New York maakt ze diens afstammeling (March) het leven zuur. Fredric March zei na het draaien van I Married a Witch dat hij het afschuwelijk vond om met Lake samen te moeten werken. Daar is in de film niets van te merken. Clair, die vaardig tussen komedie en fantasy balanceert, had de touwtjes kennelijk strak in handen.

The Flame of New Orleans

1941 | Romantiek, Historische film

Verenigde Staten 1941. Romantiek van René Clair. Met o.a. Marlene Dietrich, Bruce Cabot, Roland Young, Laura Hope Crews en Mischa Auer.

Europese schoonheid Dietrich duikt op in New Orleans, waar ze elke man kan krijgen die ze wil. Ze niet kan kiezen tussen de rijkste vrijgezel van de stad, Young en hardwerkende Mississippi- schipper zonder geld Cabot. Als haar verstand het ja-woord belooft aan Young, begint haar hart te knagen als de huwelijksdatum nadert. Sfeervol, onderhoudend. Gesitueerd in 1841. Scenario van Norman Krasna. De eerste Amerikaanse film van Clair.

Break the News

1938 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1938. Komedie van René Clair. Met o.a. Jack Buchanan, Maurice Chevalier, June Knight, Marta Labarr en Garry Marsh.

Twee danspartners besluiten in het nieuws te komen door de dood van een van hen te ensceneren. De ander belandt in de gevangenis wanneer de 'dode' partner echt verdwenen blijkt. Naar de roman La mort en fuite van Loid de Gouriadec, al in 1936 verfilmd door André Berthomieu in Frankrijk. In 1965 draaide Norman Jewison een Amerikaanse versie met THE ART OF LOVE. Deze versie is dunnetjes, maar bevat enkele levendige zang- en dansnummers.

The Ghost Goes West

1936 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van René Clair. Met o.a. Robert Donat, Eugene Pallette, Jean Parker en Elsa Lanchester.

Pallette koopt een kasteel waarin de geest rondwaart van een dynamische voorvader van de held Donat. Amusante fantasiekomedie geschreven door Robert Sherwood.

The Last Millionaire

1934 |

1934. René Clair. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Max Dearly, Raymond Cordy en Jose Noguero.

Pallette koopt een kasteel waarin de geest rondwaart van een dynamische voorvader van de held Donat. Amusante fantasiekomedie geschreven door Robert Sherwood.

Le Dernier milliardaire

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van René Clair. Met o.a. Max Dearly, Renée Saint-Cyr, Marthe Mellot, Paul Ollivier en Charles Redgie.

Staatskas van Balkanlandje is leeg waardoor enige rijkaard zich als dictator kan opwerpen. Ongeluk tast zijn oordeelsvermogen aan en eenmaal hersteld heeft hij zich geruïneerd. Hij blijft toch staatshoofd als prins-gemaal. Hoewel satirische toespelingen weinig actualiteit verloren hebben blijft Clair in scenario zo uitdrukkelijk vriendelijk dat film eerder operette-zonder-zang lijkt dan sociale parodie. Als zodanig sierlijk en onderhoudend gemaakt.

14 juillet

1932 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1932. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, Pola Illery, Paul Olivier, Raymond Cordy en Thomy Bourdelle.

De viering van de veertiende juli in Parijs in 1932, gezien door de ogen van een dichter. Een film, met aardige decors van Lazare Meerson, in de vorm van een episch gedicht. De invloed van het populisme van destijds is duidelijk merkbaar. Erg mooie beelden van Georges Périnal, heerlijke muziek van Maurice Jaubert en niet te vergeten de charme van Annabella. Er kan gesproken worden van een klein meesterwerk. Misschien dat deze film verouderd overkomt in de ogen van een oppervlakkige kijker, maar in feite is hij tijdloos.

À nous la liberté

1931 |

Frankrijk 1931. René Clair. Met o.a. Raymond Cordy, Henri Marchand, Rolla France, Paul Ollivier en Germaine Aussey.

Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

A Nous La Liberté

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Rolla France, Henri Marchand, Raymond Cordy, Jacques Shelly en Paul Olivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Under The Roofs Of Paris

1930 |

1930. René Clair. Met o.a. Edmond Greville, Pola Illery, Albert Préjean en Gaston Modot.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Sous les toits de Paris

1930 | Komedie, Musical

Frankrijk 1930. Komedie van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Polla Illery, Gaston Modot, Edmond T. Gréville en Paul Ollivier.

Een straatzanger beschermt een meisje tegen avances van een dief, maar belandt onschuldig in de gevangenis. Ondertussen wordt ze verliefd op zijn beste vriend, zodat hij daarna beiden tegen de dief beschermt en alleen verder zal zingen. Deze beroemde vroege sprekende film heeft al te gekunstelde poëzie en opgelegde folklore van een in studio nagebouwde volksbuurt, maar behoudt onmiskenbare charme, méér dan latere, geraffineerder uitgewerkte films van Clair.

Un chapeau de paille d'Italie

1928 | Zwijgende film, Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1928. Zwijgende film van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Marise Maia, Olga Tschechowa, Geymond Vital en Paul Olivier.

Het koetspaard van Fadinard (Préjean) die met Hélène (Maia) op weg is naar een bruiloft vreet onderweg de strooien hoed op van een vrijend paartje (Tschechowa en Vital) en dat leidt tot de nodige complicaties. De verfilming van de muzikale boulevard-klucht met dezelfde titel over ontrouw, huwelijksbedrog, verwisselde personen en misverstanden maakte ex-journalist, toneelspeler René Clair (die in werkelijkheid René Chommette heette) indertijd wereldberoemd als regisseur. Een (ten onrechte dikwijls vergeten) klassieker van de zwijgende film.

Les deux timides

1928 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van René Clair. Met o.a. Véra Flory, Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Jim Gérald en Anna Lefeuvrier.

Clair werkte voor het eerst samen met Eug[KA2]ene Labiche voor de film UN CHAPEAU DE PAILLE D`ITALIE (1927), die als een van zijn meesterwerken wordt beschouwd. Voor deze film besloten zij weer samen te werken door Labiche`s gelijknamige toneelstuk (waaraan Marc Michel had meegeschreven) te bewerken voor het cellulo[KA3]id. Verlegen advocaat Fremissin (Batcheff) verdedigt opvliegende Garadoux (G[KA1]erald), die ervan beschuldigd wordt zijn echtgenote mishandeld te hebben, maar het briljante pleidooi van de verdediger zakt als een pudding in elkaar op het moment dat er een muis de rechtszaal binnenritst. Bij gevolg krijgt Garadoux twee jaar. Als Garadoux weer vrij is, worden hij en Fremissin verliefd op de lieve C[KA1]ecile Thibandier (Flory). Alles komt op zijn pootjes terecht, als Fremissin de kans krijgt te laten zien hoe goed hij wel pleiten kan. Toch niet die grootse film, waarvan Frankrijk hoopte dat Clair Chaplin zou kunnen evenaren. De Duits-Franse cultuurzender ARTE en het tweede Duitse tv-net ZDF lieten in 1994 Bernd Schultheis muziek bij deze zwijgende film schrijven en het ZDF restaureerde de kopie voor uitzending op de tv. Het scenario is van Clair. Achter de camera stonden Robert Balton en Nicolas Roudakoff. In 1941 opnieuw gefilmd door Yves Allégret.

La tour

1928 | Documentaire, Experimenteel

Frankrijk 1928. Documentaire van René Clair.

Een zeer persoonlijke, poëtische kijk op de Eiffeltoren, een van de bekendste monumenten ter wereld. Clair begint met het tonen van de bouwplannen, gevolgd door een fotomontage van de bouw in 1887. Daarna gaat hij naar de toenmalige lichtstad en we maken samen een rit naar het hoogste punt van de toren, waar we vergast worden op een panorama van een grotendeels verdwenen Parijs. De kijk op de open stalen constructie levert schitterende, haast surrealistische beelden op. Een korte film die duidelijk het talent van de regisseur/scenarist demonstreert. De adembenemende beelden zijn van Georges Périnal en Nicolas Roudokoff. De kopie werd gerestaureerd door de Cinematèque Française.

Le voyage imaginaire

1925 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1925. Fantasy van René Clair. Met o.a. Maurice Schutz, Jean Börlin, Dolly Davis en Jim Gérald.

De verlegen bankbediende Jean is verliefd op zijn collega Lucie, maar hij heeft twee rivalen. Hij krijgt hulp van een heks, die door zijn kus in een toverfee verandert en die hem meeneemt op een wonderlijke reis naar sprookjesland. Hij krijgt een toverring, waardoor na vele avonturen alles weer goed komt. Clair heeft zijn fantasie de vrije loop gelaten en de vele filmische trucs zijn daar een deel van. Een zeer komische film, al moet je er niet echt hard om lachen. Veel in deze film doet denken aan de stijl van filmpionier Georges Méliès.

Le fantôme du Moulin-Rouge

1924 | Fantasy, Horror, Romantiek

Frankrijk 1924. Fantasy van René Clair. Met o.a. Sandra Milowanoff, Madelaine Rodrigue, Georges Vaultier, Albert Préjean en Paul Ollivier.

Afgevaardigde Vaultier is tot over zijn oren verliefd op Milowanoff, maar zij wijst hem af. Ten einde raad wendt hij zich tot een spiritist (Ollivier) in Moulin-Rouge, die zijn lichaam en geest scheidt, zodat hij zijn geliefde ongemerkt kan gadeslaan en bespeurt dat haar vader het slachtoffer is chantage, waarvoor zij zich diep schaamt. Hij zorgt als fantoom dat alles in het reine komt, keert terug naar in zijn lichaam en kan met haar trouwen. Bordkartonnen decors en primitieve speciale effecten; Claire, wiens ware naam René Chomette is, zou zes jaar later pas echt naam maken met zijn sociale, satirische komedies toen het geluidsfilm zijn intrede deed. De duur van de film is afhankelijk van de snelheid waarmee hij - met de hand - door de operateur afgedraaid werd.

Entr'acte

1924 | Korte film, Experimenteel, Zwijgende film

Frankrijk 1924. Korte film van René Clair. Met o.a. Jean Borlin, Inge Fries, Francis Picabia, Man Ray en Marcel Duchamp.

Een opeenvolging van surrealistische beelden, zonder plot, bevolkt door een reeks bevreemdende personages die gekke toeren uithalen op bekende sites in Parijs. Dit alles eindigt met een krankzinnige begrafenisstoet waarbij de lijkwagen voortgetrokken wordt door een kameel. Deze verdwijnt eensklaps en de wagen slaat op hol. Deze korte film is niet enkel belangrijk omdat hij een nieuw jong talent reveleerde, maar vooral doordat een hele reeks bekende avant garde-figuren uit die periode er hun medewerking aan verleenden. Een puur filmische dadaïstische grap uitgewerkt door de dichter en schilder Francis Picabia en op muziek gezet door Erik Satie (wiens partituur in 1967 olv Henri Sauguet vast op de film gesynchroniseerd werd). Clair maakt gebruik van alle mogelijke cinematografische snufjes die op dat ogenblik 'en vogue' waren. Hij draaide de film op drie weken tijd op bestelling van Rolf de Maré, die deze projecteerde tussen twee actes van het Zweedse ballet Relâche. Schitterende fotografie van Jimmy Berliet.

Paris qui dort

1923 | Experimenteel, Korte film, Sciencefiction

Frankrijk 1923. Experimenteel van René Clair. Met o.a. Henri Rollan, Madeleine Rodrigue, Marcel Vallée, Myla Seller en Charles Martinelli.

Een dolgedraaide wetenschapper brengt met een lichtstraal het leven in Parijs tot stilstand. De stadsbewoners die aan het effect ontsnappen, gaan hun eigen gang. Vroeg, stil science fiction werk heeft niet alleen een intrigerend verhaal, maar ook fraaie beelden van historisch Parijs met een prominente rol voor de Eiffeltoren. Eerste film van de fantasievolle René Clair (1898-1981), die zich zou profileren als avantgardist, gelieerd aan de Dada-beweging. In hetzelfde jaar maakt hij de eveneens korte Entre’acte, een klassieker waar Erik Satie de muziek voor componeerde.