Grazyna Szapolowska: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

Nachbarinnen

2004 |

Duitsland 2004. Franziska Meletzky. Met o.a. Jörg Schüttauf, Grazyna Szapolowska, Dagmar Manzel en Berndt Stübner.

Sympathiek regiedebuut over de beladen vriendschap tussen twee buurvrouwen. Duitse Dora (Dagmar Menzel) neemt Poolse buurvrouw Jola (Grazyna Szapolowska) in huis. Jola vreest vervolging omdat ze meent dat ze haar huisbaas heeft vermoord. Dora verliest zich in de charme van de impulsieve Jola en wil haar zo graag bij zich houden dat ze liegt over de stand van het politieonderzoek. Een bitterzoet verhaal over twee naar liefde hunkerende vrouwen in de vergeten woonblokken van voormalig Oost-Duitsland. Onervaren regisseur Meletzky brengt de (erotische?) spanning adequaat voor het voetlicht zonder te vervallen in sentimentele doorkijkjes.

Warszawa

2003 | Drama

Polen 2003. Drama van Dariusz Gajewski. Met o.a. Agnieszka Grochowska, Lukasz Garlicki, Dominika Ostalowska, Lech Mackiewicz en Slawomir Orzechowski.

Sympathiek regiedebuut over de beladen vriendschap tussen twee buurvrouwen. Duitse Dora (Dagmar Menzel) neemt Poolse buurvrouw Jola (Grazyna Szapolowska) in huis. Jola vreest vervolging omdat ze meent dat ze haar huisbaas heeft vermoord. Dora verliest zich in de charme van de impulsieve Jola en wil haar zo graag bij zich houden dat ze liegt over de stand van het politieonderzoek. Een bitterzoet verhaal over twee naar liefde hunkerende vrouwen in de vergeten woonblokken van voormalig Oost-Duitsland. Onervaren regisseur Meletzky brengt de (erotische?) spanning adequaat voor het voetlicht zonder te vervallen in sentimentele doorkijkjes.

Abissinia

1993 | Film noir, Drama

Italië 1993. Film noir van Francesco Martinotti. Met o.a. Enrico Salimbeni, Mario Adorf, Grazyna Szapolowska, Milena Vukotic en Luca Zingaretti.

Plaats van handeling is het stadje Riccione aan de Adriatische kust, waar een doodkist naar de hoofdstraat wordt gereden. Vervolgens gaat de film terug in de tijd. De kijker ziet een luie vreemdeling, die ondergedompeld raakt in de rampspoed die de ziekelijke jaloezie van een andere man met zich meebrengt. Een film noir over apathie, kortom, die fataal wordt. De luie ober Salimbeni, in elkaar geslagen en ontslagen bij een restaurant, wordt aangenomen door een andere restauranthouder, Adorf, wiens restaurant Abyssinia niet loopt, omdat het verkeerd gelegen is. Salimbeni legt de puzzelstukjes van het vermaarde verleden van Adorf en zijn vrouw, Szapolowska, via de roddels van het lakse personeel bij elkaar. Zij vertellen over de gebeurtenissen die tot de dood lijden, waarmee de openingsscène met de doodkist begint. Gladjes gemonteerd en opgenomen. Martinotti regisseerde deze sombere tragedie op opvallend ongebruikelijke wijze.

Piazza di Spagna

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Fabio Testi, Serena Grandi, Lorella Cuccarini, Ethan Wayne en Stefano Madia.

Een overdadig vervolgverhaal, in vijf afleveringen van 100m elk, dat speelt rond de Spaanse Trappen in Rome. In het wereldje van de haute couture wordt leven en werken gevolgd van de middenklasse, de hogere burgerij en de adel, met alle liefdes, intriges, verkrachtingen, jaloezietjes en flirtpartijen van dien. De acteerprestaties zijn van ongelijk niveau in deze soap-opera, die niet meer is dan een zeepbel.

La condanna

1991 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Zwitserland 1991. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Vittorio Mezzogiorno, Claire Nebout, Andrzej Seweryn, Grazyna Szapolowska en Paolo Graziosi.

Schrijver/regisseur Bellocchio schept kennelijk genoegen in controversi[KA3]ele onderwerpen. Zo ook nu. Naar aanleiding van een geruchtmakend proces stelt hij de vraag aan de orde: hoe ver mag een man gaan om een vrouw tot seks te bewegen? Een jonge vrouw wordt ingesloten (laat zich insluiten?) in een museum. Zij blijkt gezelschap te hebben van een kunstminnende architect, die ook van het verleiden een kunst maakt. Ze brengen een zeer bevredigende nacht door, tot ze merkt dat de architect een sleutel heeft van het museum. Dan klaagt de vrouw hem aan wegens verkrachting. Tijdens het proces wordt de architect gesteld tegenover de - ook in sexueel opzicht - middelmatige officier van justitie en het komt tot theoretische verhandelingen die de oplossing van het raadsel vrouw niet wezenlijk dichterbij brengen. Decent gefilmde doch uiterst prikkelende vrijscènes. Scenario van Massimo Faglioli en Marco Bellocchio. Camerawerk van Giuseppe Lanci.

Lebewohl, Fremde

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Tevfik Baser. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Müsfik Kenter, Badi Uzzaman, Ayub Khan-Din en Werner Eichhorn.

Het verzoek om een verblijfsvergunning van de jonge Turkse asielzoeker Kenter, wordt door de overheid afgewezen, maar de fotografe Szapolowska verbergt hem totdat een verrader Kenter aangeeft, waarop hij gearresteerd en uitgewezen wordt. Hij komt om het leven in een Turkse gevangenis. Deze goed gespeelde en strak geregisseerde film werd opgenomen in het waddengebied nabij Hamburg, wat een extra dimensie geeft aan de beklemming. Basers derde film. Camerawerk van Hans-Günther Bücking.

Der Skipper

1990 | Romantiek, Thriller

Duitsland 1990. Romantiek van Peter Keglevic. Met o.a. Jürgen Prochnow, Barbara May, Daniela Lunkewitz, Patsy Kensit en Elizabeth Hurley.

De skipper, een aan lager wal geraakte eigenaar van een jacht, ontmoet twee jonge, levenslustige en avontuurlijke vrouwen. Met z'n drieën trekken ze erop uit met de boot, maar de zo overmoedig begonnen reis wordt al gauw een psycho- trip. Spannend. Scenario van de regisseur. Ook bekend als KILL CRUISE.

Krotki film o milosci

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Piotr Machalica en Artur Barcis.

Bioscoopversie van DEKALOG VI over een jonge gluurder, die door de koude reactie van het slachtoffer als hij met haar in contact komt, tot zelfmoord gedreven werd. Kieslowski's vaak crue benadering zal lang niet iedereen aanspreken, al schudt hij de kijker dikwijls wakker ondanks de beperkte productiemiddelen die hem ten dienste stonden. Het spel is altijd heel behoorlijk en het scenario dat regisseur Kieslowski samen met Krysztof Piesiewicz schreef is van een goed niveau. Het camerawerk is van Witold Adamek. Handig uitgemolken door de maker... en gelijk had hij. Zie ook DEKALOG VI.

Dekalog VI

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Olaf Lubaszenko, Stefania Iwinska, Artur Barcis en Piotr Machalica.

Een van de twee in de bioscoop uitgebrachte afleveringen van Kieslowski's op de tien geboden gebaseerde televisiecyclus. In dit op het zesde gebod (Gij zult niet echtbreken) gebaseerde drama wordt een mooie, promiscue vrouw bespied door een jonge man. Maar als hij haar uiteindelijk echt durft te benaderen maakt zij met snelle achteloze seks een einde aan zijn adoratie. Gedesillusioneerd probeert hij een eind aan zijn leven te maken. Zij krijgt wroeging en de rollen zijn omgedraaid, ze wil hem terug en gaat zijn appartement bespieden.

Tabu

1988 | Drama, Romantiek

Polen 1988. Drama van Andrzej Baranski. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Bernadetta Machala-Krzeminska, Krzysztof Gosztyla, Bronislaw Pawlik en Zofia Merle.

Een Skandinavische film, gemaakt in Polen. Gebaseerd op het boek van de Finse auteur Timo K. Mukka dat in Finland al eerder werd verfilmd. Het is een symbolisch verhaal over liefde, haat en dood. Twee vrouwen, moeder en dochter, vechten voor de liefde van de jonge Krystian; als hij ervandoor gaat trouwt de zwangere dochter met de oude dorpsorganist, ooit de minnaar van haar moeder. De gebeurtenissen brengen de moeder tot zelfmoord. Regisseur Baranski verruilde de aardse benadering van `KOBIETA Z PRPWINCJI` (1985) voor de puurheid van de Griekse tragedie, met twijfelachtig resultaat.

A Short Film About Love

1988 | Drama

Polen 1988. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Stefania Iwinski, Olaf Lubaszenko en Grazyna Szapolowska.

Elke avond bespiedt de negentienjarige Tomek met een verrekijker vanuit zijn raam een vrouw in haar flat aan de overkant. Magda is een mooie vrouw van in de dertig die een ongebonden sexueel leven leidt. Lange tijd heeft zij geen idee dat zij geobserveerd wordt in haar persoonlijke doen en laten en als ze met haar minnaars is. Soms belt Tomek Magda op zonder iets te zeggen of stuurt hij haar valse kennisgevingen om haar naar het postkantoor te laten komen waar hij werkt. Later brengt hij 's morgens vroeg de melk, om haar stem te kunnen horen. Na verloop van tijd houdt hij het niet meer uit en vertelt haar alles. Magda is eerst woedend en dan verbijsterd: zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Zij besluit hem te verleiden om hem te bewijzen dat echte liefde niet bestaat. Tomek is zo geshockeerd dat hij tot niets in staat is. Magda is inmiddels geïntrigeerd geraakt en accepteert Tomeks onvermogen als iets natuurlijks. Maar voor hem is het een ware tragedie en Magda begint te beseffen dat zij zijn gevoelens zwaar onderschat. Nu is zij degene die zijn raam bespiedt. Zij wordt wakker van het geluid van melkflessen en gaat naar het postkantoor om zijn plaats leeg aan te treffen. Als zij begrijpt wat er gebeurd is zoekt zij Tomek op in het ziekenhuis. Bij de aanblik van het dikke verband om zijn polsen dringt het tot haar door dat zij haar cynische kijk op het leven en de liefde moet herzien.

Magnat

1987 | Historische film, Drama

Polen 1987. Historische film van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki, Olgierd Lukaszewicz, Jan Englert, Boguslaw Linda en Grazyna Szapolowska.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.

No End

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Pakulnis en Grazyna Szapolowska.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.