Jean-Claude Carrière

1931 Acteur, Scenarist

Jean-Claude Carrière (1931) is acteur en scenarist.
Er zijn 56 films gevonden.

L'ombre des femmes

2015 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Zwitserland 2015. Drama van Philippe Garrel. Met o.a. Clotilde Courau, Stanislas Merhar, Vimala Pons, Antoinette Moya en Jean Pommier.

Documentairemaker Pierre (Merhar) begint een affaire met stagiaire Elizabeth (Paugam). Wanneer zij Pierre vertelt dat zijn eigen vrouw Manon (Courau) zelf ook een buitenechtelijke relatie heeft, begint alles te schuiven. Regisseur Garrel (Les amants réguliers) draaide, met een zekere weemoed naar de nouvelle vague, in zwart-wit een typisch Frans drama over jaloezie, overspel en hypocrisie. Zoon Louis Garrel zorgt voor de voice-over die hier en daar het gedrag moet duiden van Pierre, een man die zich met een schok lijkt te realiseren dat hij in de 21ste eeuw leeft.

The Patience Stone

2012 | Drama

Afghanistan/Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2012. Drama van Atiq Rahimi. Met o.a. Golshifteh Farahani, Hamid Djavadan, Hassina Burgan en Massi Mrowat.

In een door strijd kapotgeschoten stad in het Midden-Oosten ligt een verlamde man. Terwijl de familie vlucht, begint zijn vrouw aan het bed te praten. Ze vertelt over haar frustraties, dromen, angsten, verlangens. De man wordt zo haar 'steen van geduld' waarbij je je hart kunt luchten. Verfilming van het boek van de Afghaanse, naar Frankrijk gevluchte Atiq Rahimi, die samen met Jean-Claude Carrière het scenario schreef. Indringend drama over een vrouw die haar eigen stem ontdekt, werd namens Afghanistan ingestuurd voor de Oscar voor beste niet-Engelstalige film.

Ulzhan

2007 | Drama

Frankrijk/Kazachstan/Duitsland 2007. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Philippe Torreton, Ayanat Ksenbai, David Bennent en Marek Brodzki.

Duitse filmmaker Volker Schlöndorff (1939) is dankzij kunststukjes als Die Blechtrommel (1979) en Der neunte Tag (2004) wereldwijd een graag geziene kunstenaar. In Ulzhan etaleerde hij opnieuw zijn vermaarde inzicht in de menselijke psyche, met een Franse oud-professor dolend op de steppen van Kazachstan. Acteur Torreton zet de zoekende man subliem neer, als een peilloze zonderling temidden van een steppevolk dat worstelt met de frictie tussen moderniteit en traditie. Het desolate landschap vormt een treffend verstild decor, een toneelvloer waarop de Fransman enkele wonderlijke personages ontmoet, onder wie titelheldin Ulzhan, een Franstalige onderwijzeres die hem bijstaat in zijn zoektocht. Uitzonderlijk fraai.

Goya's Ghosts

2006 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigde Staten/Spanje 2006. Biografie van Milos Forman. Met o.a. Javier Bardem, Natalie Portman, Stellan Skarsgård, Blanca Portillo en Randy Quaid.

Omdat Broeder Lorenzo (Bardem) zijn portret laat schilderen door Francisco Goya (Skarsgård) barst er een discussie los onder kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders: is die Goya niet veel te kritisch over de methodes van de Inquisitie? Hoe bruut ze te werk gaan blijkt als Goya's bediende en muze Inés (Portman) wordt gearresteerd en gemarteld, omdat ze ervan verdacht wordt joods te zijn. Regisseur Forman (Amadeus, One Flew Over the Cuckoo's Nest) gaat met grote sprongen door de Europese geschiedenis, het maakt de film tamelijk fragmentarisch. Bardems dappere geworstel met de Engelse uitspraak helpt ook niet erg.

Le père Goriot

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Tchéky Karyo, Malik Zidi, Charlez Aznavour en Nadia Barentin.

'C'est merveilleux! Mais je ne peux pas le faire.' zei Frankrijks beroemdste scenarioschrijver, Jean-Claude Carrière, toen hij Honoré de Balzacs 'Le père Goriot' mocht aanpassen voor film. Het leek moeilijk alle dingen uit de dikke roman samen te ballen tot anderhalf uur, maar Carrière deed het. Het hoofddecor wordt gevormd door het pension Vauquer, waar meneer Goriot (Aznavour) vertoeft - eens een rijk man vanwege de vermicellihandel tijdens Napoleons Revolutie, nu uitgeknepen door de twee dochters van wie hij zo houdt. Nieuwe gast is de jonge Rastignac (Zidi), die het rijke Parijse leven zoekt en aast op Goriots dochter Delphine (Darel).

Birth

2004 | Drama, Mysterie

Verenigde Staten/Duitsland 2004. Drama van Jonathan Glazer. Met o.a. Nicole Kidman, Cameron Bright, Danny Huston, Lauren Bacall en Anne Heche.

Jonathan Glazer, de regisseur die stormachtig debuteerde met Sexy Beast (2000), maakte een gelikt drama over een vrouw (Kidman) die tien jaar na de dood van haar man nog worstelt met diens verscheiden. Vlak voor haar tweede huwelijk verschijnt een eigenwijs joch, dat beweert de reïncarnatie van haar dode echtgenoot te zijn. Glazer, die Lauren Bacall castte als Anna's nuchtere moeder, flirt met zaken als reïncarnatie en het bovennatuurlijke, maar het blijft allemaal op een afstand. Het scenario van Jean-Claude Carrière, Milo Addica en Glazer geeft veel surrealistische hints. Het eindresultaat is een goed geacteerd en schematisch opgebouwd verhaal over geluk, onthechting, leegte.

Ruy Blas

2002 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film, Drama

Frankrijk 2002. Romantiek van Jacques Weber. Met o.a. Carole Bouquet, Gérard Depardieu, Jacques Weber, Jacques Sereys en Anne Suarez.

Don Salluste (Depardieu) wordt door koningin Marie de Neubourg van Spanje (Bouquet) ontheven van zijn functie en verbannen. Vernederd en verzuurd broedt Don Salluste op wraak. Zijn neef, Don C[KA1]esar de Bazan (Weber), die ook al uit de gratie gevallen is, houdt zich in leven als struikrover. Don Salluste stelt zijn neef voor de koningin te doorklieven, maar Don C[KA1]esar wimpelt het voorstel beleefd doch gedecideerd af. Dan neemt Don Salluste toevlucht tot een list. Hij zorgt ervoor dat zijn neef naar de galeien wordt gestuurd en laat zijn kamerdienaar Ruy Blas (Gallais) diens identiteit aannemen en tot de koningin doordringen. Don Salluste rekent echter buiten de waard met de charme van Ruy Blas: de koningin valt ervoor en Ruy vergeet zijn missie. Nu moet de machiavellistische Don Salluste zijn toevlucht nemen tot een ander middel dat zijn doel zal heiligen. Gallais speelt zijn rol met overtuiging, Bouquet is van grote klasse en Depardieu - 'le cinéma c'est moi'- die voor een keertje niet iedere scène domineert, is dan geen zonnekoning, maar wel goed. Het scenario is van Jean-Claude Carrière naar het toneelstuk van Victor Hugo, die daarmee de betrekkelijkheid van de monarchie heeft willen laten zien en willen aantonen dat het volk ook mondig is; Hugo was zijn tijd ver vooruit. Het prachtige camerawerk is van José Luis Alcaine, die op authentieke locaties draaide. Voor de liefhebbers van kostuumfilms.

Lettre d'une inconnue

2001 | Drama

Frankrijk/Duitsland 2001. Drama van Jacques Deray. Met o.a. David Cameron, Christopher Thompson, Irène Jacob en Joachim Bissmeier.

Een bekende schrijver ontvangt een brief van een vrouw die hem al haar hele leven bemint, al vanaf de tijd dat ze kinderen én buren waren. Hij zegt geen flauw idee te hebben wie ze is. Maar klopt dat? Een mooie rol in dit televisiedrama is weggelegd voor Irène Jacob, de actrice die vooral in samenwerking met de Poolse Krzysztof Kieslowksi furore maakte (La double vie de Véronique, Trois couleurs: Rouge). Het verhaal van Stefan Zweig werd in 1948 onder regie van Max Ophüls ook al verfilmd, met Joan Fontaine en Louis Jourdan in de hoofdrollen.

Depardieu... le regard des autres

2000 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 2000. Documentaire van Catherine Jivora en Pierre-André Boutang. Met o.a. Le Dœuff, Nathalie Baye, Claude Berri, Michel Blanc en Bertrand Blier.

Een collage van diverse interviews, gegeven door een uiteenlopende reeks mensen op even uiteenlopende tijdstippen, over de Franse acteur G[KA1]erard Depardieu (1948). Op die manier trachten de makers een beeld te cre[KA3]eren van de persoon, de mythe, de mens, de acteur, de zakenman, de regisseur, enz., zonder dat Depardieu zelf op de pijnbank gelegd wordt. Helaas wordt het haast een promotiefilm voor hem, want nergens is er een woord kritiek te bespeuren in de soms ellenlange hommages. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit zowel zijn theaterwerk, o.a. [KL]Les gar[KA10]cons de la bande[KLE] van Matt Crowley (uit 1968) en [KL]Galapagos[KLE] van Jean Chatenet (uit 1971). Met een fragment uit LES VALSEUSES (1974) belanden we dan bij het serieuze filmwerk. Een documentaire die uitsluitend in de smaak zal vallen van de kritiekloze Depardieu-fans. De regisseurs schreven zelf het scenario en tekenden tevens voor de montage. Fotografie is van Barney Gumble.

A propos de Buñuel

2000 | Documentaire, Biografie

Spanje/Frankrijk 2000. Documentaire van José Luis López-Linares en Javier Rioyo. Met o.a. Manuel Mindan, Pepín Bello, Conchita Buñuel, Margarita Buñuel en Román Gularn.

Schitterende documentaire over de Spaanse cineast Luis Bu[KA6]nuel (1900-1983), gemaakt ter gelegenheid van diens honderdste geboortedag. Een opeenvolging van zeldzame beelden uit de jaren 1920, toen de cineast in de intellectuele kringen van Madrid en Parijs in het gezelschap verkeerde van mensen als Lorca en Dali. Het was trouwens samen met deze laatste dat hij zijn eerste twee films zou draaien, UN CHIEN ANDALOU (1928) en L`AGE D`OR (1930), waarmee hij de goegemeente tegen zich in het harnas zou jagen. Na nog een documentaire in Spanje, LAS HURDES (1932), zou het vijftien jaar duren alvorens zijn carri[KA2]ere als cineast goed op dreef zou komen in Mexico. Naast fragmenten uit klassiekers als LOS OLIVADOS (1950), EL (1953), NAZARIN (1959), VIRIDIANA (1961), EL ANGEL EXTERMINADOR (1962), SIMON DEL DESIERTO (1965) en de reeks Franse films die hij maakte met scenarist Jean-Claude Carrière, volgen we gesprekken met tientallen mensen die met hem gewerkt of hem persoonlijk gekend hebben, zodat we een uitstekend beeld krijgen van Buñuel als mens en als cineast. Knap scenario van Agustín Sánchez Vidal. Montage is van Fidel Collados, terwijl regisseur López-Linares de camera bediende. Een must voor filmstudenten.

Saul Zaentz

1998 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1998. Documentaire van Tony Knox. Met o.a. Saul Zaentz, Anthony Minghella, Alan Ginsberg, Al Bendich en Michael Douglas.

Portret van een van de meest markante onafhankelijke producenten van Amerika. Saul Zaentz werd geboren te New Jersey in 1921 als zoon van joodse immigranten. Hij was sergeant-majoor tijdens WOII en nadien gokker en kippenkweker alvorens hij zich in de jaren 1950 voor de muziekwereld ging interesseren. Hij had een neus voor wat het publiek wou en dit maakte hem in die middens erg populair. Eind jaren 1960 kocht hij Fantasy Records op en de eerste groep die hij onder contract nam was Creedence Clearwater Revival. Op zijn vijftigste begon hij zich voor film te interesseren. Zijn eerste productie was PAYDAY (1972). Daarna had hij reeds een voltreffer met ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST (1975), gevolgd door de tekenfilm THE LORD OF THE RINGS (1978). Op vraag van Milos Forman produceerde hij in 1984 het grandiose AMADEUS, dat een van de grootste successen werd van het jaar. Daarna volgden MOSQUITO COAST (1986), THE UNBEARABLE LIGHTNESS OF BEING (1988), AT PLAY IN THE FIELDS OF THE LORD (1990), om dan weer in de roos te schieten met THE ENGLISH PATIENT (1996). Acht films die in totaal 22 Oscars bij elkaar haalden. Zaentz werd de specialist van verfilmingen van 'onverfilmbare' boeken of toneelstukken. Enkele van zijn medewerkers leggen hun eigen getuigenissen af over de producent. Melvyn Bragg leidt de interviews. Montage is van Nicola Clemens. Achter de camera stonden Simon Fanthorpe en Les Young.

Clarissa

1998 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1998. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Maruschka Detmers, Claude Rich, Stéphane Freiss, Wolfgang Gasser en Tobias Moretti.

De dochter van een hoge Habsburgse officier wordt verliefd op een Franse leraar. Ze raakt zwanger van hem, maar verliest hem tijdens de oorlog uit het oog. Als verpleegster redt ze het leven van een Oostenrijkse soldaat, die haar kind een vader wil geven en als tegenprestatie met haar trouwt

The Ogre

1996 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. John Malkovich, Armin Müller-Stahl, Gottfried John, Marianne Sägebrecht en Agnès Soral.

Abel is een beetje langzaam en houdt erg veel van kinderen. Hij wordt valselijk beschuldigd een pedofiel te zijn, maar hij wil ze alleen beschermen tegen de gemene volwassen wereld. Hij komt in de gevangenis, waar zijn straf wordt omgezet: hij moet vechten in de tweede wereldoorlog. Abel wordt snel gevangen genomen door de Nazi's en hij wordt te werk gesteld in Kasteel Kaltenborn, een elite-trainingskamp voor Duitse jongens. Hij is zeer tevreden met zijn nieuwe baan, hij moet namelijk jongens recruteren voor het kamp voor wie hij zorgt alsof het zijn eigen kinderen zijn en begrijpt niet dat wat hij doet moreel gezien niet kan.

Le hussard sur le toit

1995 | Historische film, Avonturenfilm, Drama, Romantiek

Frankrijk 1995. Historische film van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Olivier Martinez, Juliette Binoche, Pierre Arditi, François Cluzet en Gérard Depardieu.

Ten tijde van de release de duurste film ooit gemaakt in Frankrijk, dit historische melodrama van Cyrano de Bergerac-regisseur Rappeneau. De film speelt zich af in 1832. Napoleon is van het toneel en er heerst een machtsvacuüm in Frankrijk, dat bovendien geteisterd wordt door verschrikkelijke cholera-epidemieën. Dit is het decor van een onmogelijke liefdesgeschiedenis tussen een Italiaanse avonturier (Martinez) en een getrouwde Franse adellijke dame (Binoche). Mooie mensen, fraaie kostuums, prachtige landschappen, aangrijpende beelden van de cholera-patiënten en -slachtoffers, maar Martinez slaagt er niet in om de film een ziel te geven.

The Night and the Moment

1994 | Romantiek, Familiefilm, Historische film, Erotiek, Komedie

Italië/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1994. Romantiek van Anna Maria Tato. Met o.a. Willem Dafoe, Lena Olin, Miranda Richardson, Jean-Claude Carrière en Carole Richert.

De makers hoopten een fraaie, erotisch getinte kostuumfilm te maken met sterren van formaat, maar vergaten dat casting ook zijn eigen rol speelt. Als de rollen niet (bij elkaar) passen, worden de slaagkansen gering. Daarbij geeft regisseuse Tato, die samen met Jean-Claude Carri[KA2]ere het scenario schreef, weinig inhoud aan de film. Het is een lange liefdesaffaire tussen een schrijver van prikkelende verhalen (Dafoe) en een markiezin (Olin). Dafoe werd ooit streng en langdurig gestraft voor zijn sexy literatuur met wat we in flashbacks terugzien en meebeleven. Olin is niet alleen ongeschikt voor de rol, maar ze doet een merkbare poging om dit te lang voor de kijker te verbergen, hetgeen irritant werkt. De bijrollen zijn beter dan de hoofdrollen, maar die kunnen de film niet dragen. Zelfs Ennio Morricone's muziek is niet wat we van hem gewend zijn. De fotografie is van Giuseppe Rotunno. Dolby- geluid.

Association de bienfaiteurs

1993 | Avonturenfilm

Frankrijk 1993. Avonturenfilm van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Hanna Schygulla, Bruce Myers, Laure Duthilleul, Frédéric Deban en Marie Bunel.

Schygulla, schrijfster van mysterieverhalen, heeft zich in een rustig Provence-dorpje gevestigd. Wanneer de beroemde maar lawaaierige Rallye-de-Provence door het dorpje wil trekken, weet zij als milieubewuste vrouw op slinkse wijze de route te veranderen, en zo komt ze in contact met de geheimzinnige milieu- organisatie uit de titel. Serie in zes delen (van telkens 52m), die op min of meer geestige wijze de lotgevallen vertelt van een organisatie die het opneemt tegen milieuverontreinigende industriëlen, listige projectontwikkelaars etc. De scenario's zijn professioneel geschreven door Jean-Claude Carrière, en Schygulla heeft een flinke weg afgelegd - niet helemaal in haar voordeel - sinds zij de favoriete actrice was van Rainer Werner Fassbinder.

La controverse de Valladolid

1991 | Drama, Historische film

Frankrijk 1991. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Pierre Marielle, Jean-Louis Trintignant, Claude Laugier en Jean-Michel Dupuis.

Valladolid was in 1550 de hoofdstad van Spanje, dat onder de heerschappij van Karel de Vijfde een wereldrijk geworden was: niet alleen behoorden de Noordelijke- en Zuidelijke Nederlanden erbij, maar dankzij de veroveringen kon een groot deel van Zuid- en Midden- en Noord-Amerika tot de uitgestrekte natie gerekend worden. Spanje had zich verrijkt door zijn nieuwe kolonie[KA3]en leeg te plunderen. In deze film die grenst aan gefilmd toneel, debateren de gezant van de paus (Carmet), de filosoof en kannunik Sepulveda (Trintignant), de dominicaan Las Casas (Marielle), een koloniaal (Dupuis), broeder Ambrosiano (Laugier) en broeder Emiliano (Elso) over de vraag of de Indianen een ziel hebben, of zij als slaven geboren zijn en of zij via het christendom absolutie kunnen verkrijgen. In feite was het een discussie over de kerkelijke of wereldlijke macht, waarbij de betrokken Indianen niet telden en tot in lengte van dagen als minderen gezien werden. Na meer dan vierhonderd jaar van blanke overheersing en onderdrukking beginnen zij eindelijk hun chaotische weg naar de vrijheid te banen, voor zo ver zij niet door de Spaanse overheersers en de westerse beschaving resp. uitgemoord en uitgedund zijn of hun identiteit verloren hebben. De film, die eigenlijk een tv-film is, werd op het festival van Berlijn bekroond en op andere festivals overladen met prijzen, w.o. de Quatre 7 als beste acteur voor Marielle. Voor ware liefhebbers een festijn dat bestaat uit een steekspel met woorden.

At Play in the Fields of the Lord

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Hector Babenco. Met o.a. Aidan Quinn, Tom Berenger, John Lithgow, Daryl Hannah en Kathy Bates.

Berenger en Quinn arriveren ongeveer tegelijktijd als protestantse missionarissen in een Amazonedorpje in het regenwoud. Berenger komt er met zijn partner Waits om vage, opportunistische redenen terecht om een raid uit te voeren op een afgelegen gebied van een stam, in ruil voor hun in beslag genomen papieren. Quinn is een fundamentalist die dweept met de Indianen die in opdracht van zijn geloofsgenoot Lithgow een verlaten missiepost gaat bemannen. Tenslotte weigert Berenger de aanval uit te voeren en laat zich zelfs in de stam opnemen. Quinn slaagt erin contact te krijgen met de stam maar het lot is hem ongunstig gestemd. Met de dood van zijn zoontje en het overbrengen van een griepvirus loopt alles uit de hand. Geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Peter Matthiessen over de rampzalige werking van de moderne beschaving op onaangetaste primitieve culturen. Een diepmenselijke bedoening maar als film te lang en vervelend en beslist geen lyrisch meesterwerk. De vertolkingen zijn niet helemaal harmonieus. Bates en Hannah zijn de missionarisvrouwen.

Milou en mai

1990 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1990. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Michel Piccoli, Miou-Miou, Michel Duchaussoy, Bruno Carette en Paulette Dubost.

Louis Malle maakte na een weinig geslaagd uitstapje naar Hollywood een schitterende comeback met Au revoir les enfants. Zijn volgende 'Franse' film, Milou en mai, een eerbetoon aan Jean Renoir, schetst het portret van een oudere verweesde man, tegen de achtergrond van de studentenopstanden in '68. Demonstraties, bezettingen en stakingen ontregelen het land. Malle en zijn makkers van de Nouvelle Vague verklaren op het Filmfestival van Cannes de cinema morsdood. De film zou opnieuw geboren moeten worden. Bijna twintig jaar en - zoals gezegd - een Amerikaans avontuur later blikt de regisseur terug op die tijd in Milou en Mai.

Cyrano de Bergerac

1990 | Romantisch drama, Historische film, Komedie

Frankrijk 1990. Romantisch drama van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Anne Brochet, Vincent Perez, Jacques Weber en Roland Bertin.

Nooit verouderende romantiek over hoe de buitenkant vaak het zicht belemmert op innerlijke schoonheid. Mooie jongeling Christian wil de schone Roxane het hof maken, maar is verbaal ietwat zwakbegaafd. Vervolgens fungeert de met een immense neus uitgeruste poëet Cyrano - overigens een historisch figuur die leefde van 1619-1655 - als souffleur d’amour. Depardieu op z’n uitbundigst, Rappeneau op z’n zwierigst, componist Jean-Claude Petit op z’n kamerbreedst: deze Cyrano is zonder twijfel de heerlijkste filmadaptatie ooit van Edmond Rostands theaterstuk. Terecht met prijzen overladen.

Valmont

1989 | Drama, Historische film

Verenigde Staten/Frankrijk 1989. Drama van Milos Forman. Met o.a. Colin Firth, Meg Tilly, Annette Bening, Sian Philips en Fairuza Balk.

Graaf De Valmont (Firth) gaat een weddenschap aan met als inzet de verleiding van de pas getrouwde Markiezin De Merteuil (Bening). Het schandelijke spel begint onschuldig en sensueel maar als Valmont werkelijk verliefd wordt is het te laat om op zijn valse intenties terug te komen. Forman had de pech minder snel te werken, waardoor zijn Valmont in het jaar van uitbreng nét achter het eerder gereedgekomen Dangerous liaisons aansukkelde. Van minder allooi is Valmont beslist niet. Het verhaal is wel wat afstandelijker in beeld gebracht, en wordt daardoor luchtiger en minder cynisch van toon. Gebaseerd op het boek 'Les liaisons dangereuses' van Choderlos de Laclos uit 1782.

The Unbearable Lightness of Being

1988 | Romantisch drama, Historische film

Verenigde Staten 1988. Romantisch drama van Philip Kaufman. Met o.a. Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, Derek de Lint en Erland Josephson.

Al drie jaar na publicatie werd Milan Kundera's boek 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' door regisseur Kaufman (The Right Stuff) verfilmd. Met succes, dankzij het draaiboek van Jean-Claude Carrière en de fotografie van Ingmar Bergmans vaste cameraman Sven Nykvist. Het was geen gemakkelijke opdracht geweest: de verfilming van een boek dat weliswaar een bestseller werd, maar buitengewoon complex in elkaar zat. Een vaak ontroerende film over de essentie van de liefde en seksualiteit tegen de achtergrond van een roerige episode in de naoorlogse Tsjechische geschiedenis.

Les possédés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Lambert Wilson, Isabelle Huppert, Omar Sharif, Jutta Lampe en Philippine Leroy-Beaulieu.

Rusland, 1870. Militante antitsaristen willen de politieke en maatschappelijke orde omver werpen. Met de nihilistische aristocraat Nikolái Stavrógin begint de tweespalt onder de revolutionairen. Wajda, die Fjodor Dostojevski's roman Demonen/Boze geesten uit 1872 in Polen al tot een succesvol toneelstuk had bewerkt, transporteerde die tekst met Franse financiering en acteurs naar film. Daarin komt, ondanks het uittrekselscenario, Dostojevski's boodschap dat despotisme inherent is aan de ideologische mens goed over. De pompeus-theatrale dialogen en het vaak geëxalteerde acteerwerk maken de bijna twee uur historisch drama echter tot een lange zit.

La nuit bengali

1988 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1988. Drama van Nicolas Klotz. Met o.a. Hugh Grant, Shabana Azmi, Supriya Pathak, John Hurt en Soumitra Chatterjee.

De regisseur bewerkte samen met Jean-Claude Carri[KA2]ere de roman [KL]La nuit bengali[KLE] van Mirc[KA1]ea Eliade. Over de avonturen en teleurstellingen in de liefde van een verdwaalde Brit in de high society-kringen van Bengalen. De vele personages, de prachtige beelden en het schitterende straatdecor van Alexandre Trauner bieden tegenwicht aan een onge[KA3]inspireerd tempo en een zeer oppervlakkige karakterbeschrijving. Wel getuigt deze eerste (te?) ambitieuze film van een veelbelovend talent. Er is ook een Engelse versie. Er is ook een Engelse versie: BENGALI NIGHT.

Oviri

1987 | Biografie

Denemarken/Frankrijk 1987. Biografie van Henning Carlsen. Met o.a. Donald Sutherland, Max von Sydow, Jean Yanne, Luis Rego en Fanny Bastien.

In 1893 keert Gaugin terug uit Tahiti om een tentoonstelling in Parijs te houden. Helaas boekt hij daarbij geen succes. Ook in zijn privé-leven heeft hij geen geluk. Hij woont niet meer bij zijn vrouw en kinderen, en zijn geliefde laat hem in de steek. Hij besluit zich met zijn nieuwe minnares en een aantal vrienden terug te trekken op het Bretonse platteland. Gedesillusioneerd keert hij echter weer terug naar de stad. Daar staat hem niets dan armoede te wachten, en hij ziet zich gedwongen de kunstwerken van zijn geliefde vriend Vincent van Gogh te verkopen om terug te kunnen keren naar Tahiti

Max mon Amour

1986 | Komedie

Frankrijk/Verenigde Staten 1986. Komedie van Nagisa Ôshima. Met o.a. Anthony Higgins, Charlotte Rampling, Bernard-Pierre Donnadieu, Victoria Abril en Anne-Marie Besse.

Deze Franse film is gemaakt door een Japanse regisseur met Engelse hoofdrollen (en Franse bijrollen). Getalenteerde Oshima vertelt met veel zwier het schier onmogelijke verhaal van de aap die verliefd is geworden op zijn bazin (Rampling), terwijl haar man (Higgings), een jonge diplomaat haar verdenkt van overspel, maar niet met het beest - hoewel hij al in de openingssc[KA2]ene zijn geweer oppoetst; het scenario van Jean-Claude Carri[KA2]ere (naar een idee van hemzelf) en de regisseur is echter niet overtuigend. Woest als Buñuel, uitdagend dialoog en camerawerk van Raoul Coutard dat er mag zijn. Een gekke film, die een taboe poogt te doorbreken.

Un amour de Swann

1984 |

Frankrijk/Duitsland 1984. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jeremy Irons, Ornella Muti, Alain Delon, Marie-Christine Barrault en Fanny Ardant.

Charles Swann, tot het katholicisme bekeerde dandy van Joodse afkomst, ontmoet in de salons van de gefortuneerde Parijse beau monde de raadselachtige schone Odette de Crécy. Deze 'tot leven gekomen Botticelli' zal Swanns grote liefde worden, met alle gevolgen van dien. Indertijd onbegrijpelijk lauw ontvangen Proust-adaptatie, waarin de belezen Schlöndorff trouw blijft aan de oorspronkelijke dialogen, is een vergeten diamant. Met een bescheiden budget, literaire sensibiliteit, fantastische acteursregie en aankleding komt de verzonken belle époque-wereld tot sprankelend filmleven.

L'aide mémoire

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Pierre Boutron. Met o.a. Hanna Schygulla, André Dussollier en Pierre Étaix.

Een vrouw met koffer, Schygulla, strompelt een appartementsgebouw in Parijs binnen. Ze ziet een openstaande deur en gaat een luxueus appartement binnen. Hier woont Dussollier, een punctueel man met een succesvol vrij beroep. Ze vraagt naar iemand die hij niet kent, maar in plaats van te vertrekken nestelt ze zich in een makkelijke stoel. Dit irriteert Dussollier, die een belangrijke afspraak heeft, maar zij blijft er onbewogen onder. Uiteindelijk tracht ze hem te verleiden. Een bevreemdende film, vertolkt door twee personen, met een leuk gastoptreden van Etaix. De vraag is niet alleen wie de vrouw is, maar vooral wat ze wil. Schygulla is subliem in haar aanvankelijk emotieloze rol, waarin ze stelselmatig meer gevoel legt. Dussollier speelt juist het tegengestelde. Knap scenario van Jean-Claude Carrière, in beeld gebracht door Jean Boffety.

Photo Souvenir

1982 | Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1982. Mysterie van Edmond Séchan. Met o.a. Jean-Claude Carrière, Vania Vilers, Daniel Ayme en Bernard Le Coq.

Ondanks beperkingen, zoals het lage budget en een aantal storende slechte bijrollen, blijft het originele idee van deze intrigerende debuutfilm overeind: een man komt maar niet op de foto en dat wordt hij zo beu dat hij op onderzoek uitgaat, zijn dood tegemoet.

Je, tue, il,

1982 | Thriller

Frankrijk 1982. Thriller van Pierre Boutron. Met o.a. Pierre Vaneck, Nelly Borgeaud, Magali Renoir, François Perrot en Françoise Dorner.

Charles Courville (Vaneck) is een beroemde schrijver, die zowel bij het publiek als in de pers lof oogst. Hij bereidt zich voor op de publikatie van een nieuwe roman, die zijn carri[KA2]ere moet bekronen, maar dan doet zich een reeks even onverklaarbare als ongewone en verontrustende gebeurtenissen voor, waardoor hij gaat geloven dat er een raadsel speelt in zijn bestaan. Met de hulp van zijn vrouw gaat hij op zoek naar de waarheid, die een mens soms beter niet kan achterhalen! De regisseur heeft zich altijd al beziggehouden met de (zeldzame) creatieve tv-genres. Duistere en angstaanjagende sfeer, tweeslachtige personages, en een raadsel dat met zorg intact gehouden wordt tot aan de verrassende finale.

Danton

1982 | Biografie, Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland/Polen/Portugal 1982. Biografie van Andrzej Wajda. Met o.a. Gérard Depardieu, Wojciecj Pszoniak, Roger Planchon, Jacques Villeret en Angela Winkler.

De revolutionair Danton (Depardieu) keert in 1793 naar Parijs terug. Hij merkt dat zijn vroegere medestander Robespierre (Pszoniak) ten eigen bate een schrikbewind uitoefent met massale executies, tot Robespierre zelf met zijn volgelingen door het tribunaal wordt gevonnist. De gebeurtenissen rond de Poolse vakbond Solidariteit die zich in 1981 verzette tegen het communistische regime, vertroebelt in deze film de historische tragedie over het teloorgaan van de revolutionaire idealen - al dateert Wajda`s project van lang daarvoor en regisseerde hij ook al het Poolse toneelstuk van Sprawa Dantona (die in werkelijkheid Stanislawa Przybyszewska heet) waaraan het scenario ontleend is. Zonder die associatie (met Solidarno[KA5]s) is het een nogal teleurstellende film, die niet meer is dan een fraai gefotografeerd prentenboek en waarvan de belabberde nasynchronisatie de Poolse acteurs (allemaal Robespierristen) tot ongenuanceerde schurken maakt. Zeer goed spel van hoofdrol Depardieu, Chereau als Desmoulins en Planchon als Fouquier- Tinville. De film werd (niettemin) meervoudig bekroond. Het scenario is van Jean-Claude Carrière, Agnieszka Holland, Boleslaw Michalek, Jacek Gasiorowski en regisseur Wajda. Het camerawerk is van Igor Luther. Mono.

L'amour nu

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Marlène Jobert, Jean-Michel Folon, Georges Rouquier, Zorica Lozic en Jean-Claude Carrière.

Een vrouwelijke tolk heeft kanker en moet een borst laten amputeren. Het gevoel hierna geen complete vrouw meer te zijn, doet haar breken met haar geliefde, die ze de waarheid verzwijgt. Hij komt er toch achter, maar ze verwart zijn liefde met medelijden. Een teleurstellende film van Bellon, die in het verleden treffender observeerde; heeft zowel al te zwart-karikaturale als overmatig rooskleurige momenten in een vlakke vormgeving. Het goede spel van Jobert en Folon geeft bij vlagen authentieke emoties aan de stof die ontleend is aan de autobiografische roman van de actrice Françoise Prevost.

Sauve qui peut (la vie)

1980 | Romantiek, Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1980. Romantiek van Jean-Luc Godard. Met o.a. Isabelle Huppert, Jacques Dutronc, Nathalie Baye, Roland Amstutz en Fred Personne.

Deze film heeft een muzikale structuur in vier delen, waarbij onafhankelijk van elkaar de drie hoofdpersonen worden geïntroduceerd. Volgens zijn eigen zeggen 'de tweede eerste film' van Godard blijkt na jaren van video-experimenten en politieke strijdfilms niet een nieuw begin, maar een opnieuw opvatten van eerdere thema's, procedés en collage- technieken.

L'associé

1979 | Komedie

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 1979. Komedie van René Gainville. Met o.a. Michel Serrault, Claudine Auger, Catherine Alric, Judith Magre en Mathieu Carrière.

Dreutelige zakenman Julien (Serrault) verzint een zelfverzekerde compagnon in de hoop de handel aan te wakkeren. Het verzinsel werkt zo goed dat zijn vrouw verliefd wordt op de daadkrachtige hersenschim en zoonlief de verzonnen compagnon als vader wil. Een aardige satire met nostalgische bruinoranje beelden van zakendoend Parijs eind jaren 70. Gebaseerd op Roberto Roberti's Il socio invisible (1939), op zijn beurt gedestilleerd uit het geestige Chileense boekje El socio van Jenaro Prieto. In de VS werd de materie opnieuw gedraaid als The Associate, maar dan met een zwarte vrouw (Whoopi Goldberg) die opklimt dankzij haar gefingeerde witte partner.

Die Blechtrommel

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland/Frankrijk/Polen/YU 1979. Oorlogsfilm van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Bennent, Mario Adorf, Angela Winkler, Katharina Thalbach en Daniel Olbrychski.

Een barok, allegorisch verhaal over Oskar, de recalcitrante zoon van een Duits gezin in Danzig, die op zijn derde - in reactie op het opkomend nationaal-socialisme - besluit niet meer te groeien. Bij onraad slaat hij op zijn blikken trommel en slaakt een ruitenbrekende gil. Goed spel, vooral de twaalfjarige Bennent maakt diepe indruk als Oskar. Destijds de duurste film ooit in Duitsland gemaakt. Regisseur Schlöndorff (Die verlorene Ehre der Katharina Blum) won met zijn ijzersterke Günter Grass-verfilming onder andere een Gouden Palm en de Oscar voor beste buitenlandse film.

Un papillon sur l'épaule

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Claudine Auger, Paul Crauchet, Nicole Garcia en Laura Betti.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

Ils Sont Grands, Ces Petits

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Joël Santoni. Met o.a. Claude Piéplu, Claude Brasseur en Catherine Deneuve.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

Cet obscur objet du désir

1977 | Drama, Romantiek, Erotiek, Komedie

Frankrijk/Spanje 1977. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Carole Bouquet, Ángela Molina, Milena Vukotic en André Wéber.

Een man van middelbare leeftijd vertelt tijdens een treinreis aan zijn medepassagiers over zijn geobsedeerde liefde voor het kamermeisje Conchita. Zij brengt hem het hoofd op hol, maar houdt hem ook op een afstand. Ondanks alle getreiter en vernederingen blijft hij haar volgen. Deze hoogstpersoonlijke interpretatie van de roman La femme et le pantin van Pierre Louÿs heeft twee niet op elkaar lijkende actrices in de rol van Conchita, die haar sensuele en frigide kant afzonderlijk vertegenwoordigen. Bizarre incidenten en surrealistische grappen maken van Buñuels laatste film een mooi slotakkoord.

Le jardin des supplices

1976 | Avonturenfilm, Horror

Frankrijk 1976. Avonturenfilm van Christian Gion. Met o.a. Roger Van Hool, Jacqueline Kerry, Tony Taffin, Jean-Claude Carrière en Isabelle Lacamb.

Een jonge arts vlucht in 1926 voor een cocaïne-schandaal naar China en wordt tijdens de bootreis verliefd op de dochter van een kolonialist. Via deze wordt hij in Kanton geïntroduceerd in het milieu van volledige corruptie, die van wapensmokkel tot seksuele uitspattingen en verfijnde martelpraktijken gaat. Een revolutie van de autochtone, uitgebuite bevolking maakt daar een einde aan. De roemruchte roman van Octave Mirbeau kreeg een averechtse scenariobewerking van Pascal Lainé, waardoor het nihilisme eerder reactionair dan revolutionair werkt, maar de vormgeving, met bordpapieren exotisme en erotische en sadistische scènes zonder enige suggestiviteit, maakt het literaire verraad compleet.

Le Jeu du solitaire

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Jean-François Adam. Met o.a. Sami Frey, Alida Valli, Tanya Lopert, Romain Tagli en Emmanuel Ullmo.

Schuldgevoel over de zelfmoord van een patiënt drijft een psychiater naar zijn zoon uit een mislukt huwelijk die een verwaarloosd pleegbroertje blijkt te hebben. Die jongen vermoordt uit jaloezie zijn bevoorrechte leeftijdsgenoot, maar de zich in ieder opzicht mislukt voelende psychiater neemt de schuld op zich. Deze tweede film van de jonggestorven regisseur is opnieuw een variant op de onmogelijkheid het geluk van weleer en de jeugd te heroveren, waarbij emoties ingehouden spel en vormgeving krijgen die een beroep doen op de welwillende aandacht van de toeschouwer.

Le fantôme de la liberté

1974 | Fantasy, Komedie, Drama, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1974. Fantasy van Luis Buñuel. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Monica Vitti, Michel Piccoli, Adriana Asti en Julien Bertheau.

'Het was een ambitieuze film,' becommentarieert Buñuel in zijn autobiografie 'Mon dernier soupir' eufemistisch zijn één-na-laatste werk Le fantôme de la liberté. Ondanks de frustrerende productie zou het niettemin een persoonlijke favoriet blijven. Geen wonder: in een niet na te vertellen slinger van onderling nauwelijks verbonden episodes drijft de filmmagiër op 74-jarige leeftijd nogmaals zijn satirische vorm van surrealistencinema op de spits. Sardonisch, scabreus, droomlogisch, oogstrelend, bizar - adjectieven te over voor deze vrije val door de oorspronkelijke kunstenaarsgeest die Buñuel eigen was. Memorabel is oa de dinerscène op toiletpotten. Co-scenarist was Jean-Claude Carrière.

France société anonyme

1974 | Drama, Sciencefiction

Frankrijk 1974. Drama van Alain Corneau. Met o.a. Michel Bouquet, Allyn Ann McLerie, Roland Dubillard, Joël Barcellos en Michel Vitold.

Het hoofd van clandestiene Franse handel in drugs ziet zijn imperium bedreigd als de Verenigde Staten drugs willen legaliseren om de enorme illegale opbrengsten te kunnen herinvesteren in multinationals. Hij ziet zich genoodzaakt om oppositie te gaan voeren, maar verliest de strijd nu iedereen van overheidswege tot verslaafde wordt gemaakt. Corneau heeft in dit debuut al veel van de virtuoze vormbeheersing van zijn latere genrefilms, maar combineert dit met bizarre humor en ongebreidelde satire die doet betreuren dat hij hierin niet is doorgegaan. (De film speelt in 2222 als de hoofdpersoon uit diepvries-coma ontwaakt en wordt geïnterviewd over de jaren 1970-1980). Scenario van Jean-Claude Carrière en regisseur Corneau. Achter de camera stond Pierre William Glenn.

Un homme est mort

1972 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië/Verenigde Staten 1972. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Ann-Margret, Roy Scheider, Angie Dickinson en Umberto Orsini.

Een Franse gokker vlucht voor schuldeisers naar LA waar hij voor een onbekende opdrachtgever een oude gangster moet liquideren. De terugkeer naar Frankrijk wordt hem daarna onmogelijk gemaakt. Dit standaardmisdaadverhaal is een alibi voor een beeld van LA gezien door de ogen van een buitenstaander die vergeefs zijn weg probeert te vinden. Een goede rol van Trintignant met kleurrijk tegenspel.

Un Peu de soleil dans l'eau froide

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Claudine Auger, Marc Porel, Bernard Fresson, Barbara Bach en Judith Magre.

Een depressieve journalist gaat bij familie in de provincie logeren en wordt verliefd op een getrouwde bourgeoise die hem volgt naar Parijs. Terug in zijn oude leventje wordt de geliefde een blok aan zijn been en verzandt hun relatie in de sleur. De middelmatige roman van Françoise Sagan werd als scenario iets meer uitgediept en kreeg een attente en elegante filmvorm. Grootste zwakte is het nukkig acteren van de jonge Porel, waardoor de definitief fatale aanhankelijkheid van zijn minnares wezenloos wordt.

Liza

1972 | Drama

Italië/Frankrijk 1972. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mastroianni, Corinne Marchand, Michel Piccoli en Dominique Marcas.

Een man heeft zich uit de consumptiemaatschappij en het huwelijk teruggetrokken op een onbewoond eiland in de Middellandse Zee met als enig gezelschap zijn hond. Een jonge bourgeoise maakt tijdens een cruise ruzie met haar gezelschap en komt op het eiland overnachten. Geïntrigeerd blijft ze langer en weigert uiteindelijk te vertrekken. Ze doodt de hond en neemt diens slaafse aanhankelijkheid aan om zich onmisbaar te maken. Deze filosofische fabel over de onmogelijkheid om aan de maatschappij te ontsnappen kreeg een opmerkelijke spanning in een bijna rituele strijd om afhankelijkheid en isolement door de hoofdrolspelers, waarbij Deneuve verrassend afstand neemt van haar sjiek en koel imago.

Le charme discret de la bourgeoisie

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië/Spanje 1972. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Fernando Rey, Delphine Seyrig, Stéphane Audran, Jean-Pierre Cassel en Paul Frankeur.

Een aantal personen uit de hogere klassen, onder wie de ambassadeur (Rey) van een fictieve bananenrepubliek en een bijzonder daadkrachtige bisschop, probeert langdurig, tevergeefs, om te dineren. Ze worden steeds maar onderbroken, door een politie-inval, door een sterfgeval, doordat de eettafel zich blijkt te bevinden op het podium van een theater. Buñuel liet zijn fantasie de vrije loop bij dit late werk van hem, een surrealistische komedie met scherpe randjes. Actrice Seyrig en het scenario van Buñuel en Jean-Claude Carrière wonnen een BAFTA, de film kreeg bovendien de Oscar voor de beste buitenlandse film.

Taking Off

1971 | Drama, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1971. Drama van Milos Forman. Met o.a. Lynn Carlin, Buck Henry, Linnea Heacock, Audra Lindley en Paul Benedict.

Een overrompelend grappige kijk op de Amerikaanse manier van leven gezien vanuit twee generaties met een weggelopen meisje (Heacock) als middelpunt, dat haar ouders (Carlin, Henry) geheel nieuwe ervaringen bezorgt. Carly Simon speelt mee als zangeresje op een auditie.

L'alliance

1971 | Drama, Mysterie, Thriller, Horror

Frankrijk 1971. Drama van Christian de Chalonge. Met o.a. Anna Karina, Jean-Claude Carrière, André Gille, Tsilla Chelton en Rufus.

Een dierenarts wil zich in Parijs installeren en schakelt, omdat hij wil trouwen, een huwelijksbureau in. Na het huwelijk haalt hij allerhande dieren in de woning van zijn vrouw (Anna Karina), terwijl zij vergeefs probeert zijn leven en activiteiten te delen. Hij verdedigt zich met ongemotiveerde uitbarstingen van jaloezie. Een ongewone film die begint als een psychologisch drama en zich geleidelijk aan ontwikkelt naar moderne horror. De scenarioschrijver Carrière - die zijn eigen roman bewerkte - voldoet verrassend als hoofdrolspeler in het regiedebuut van De Chalonge. Het camerawerk is van Alain Derobe.

La piscine

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Romy Schneider, Maurice Ronet, Jane Birkin en Paul Crauchet.

Filmmaker Deray, cameraman Jean-Jacques Tarbès en acteur Alain Delon maakten samen een aantal opwindende Franse drama's, waaronder Borsalino (1970) en deze La piscine. Voormalige partners Delon en Schneider schitteren in en rond het titelzwembad van een villa even buiten Saint-Tropez, met een oude vriend (Ronet) en diens achttienjarige dochter (Birkin) als onweerstaanbare sirene. Een spannend verhaal, maar vooral een stilistisch kunststuk op de rand van kitsch, waarbij bijvoorbeeld beelden van een racende bruine Maserati naadloos overgaan in een panorama van het naakte lijf van Schneider. Hoogtepunt in de Franse cinema.

La Voie Lactée

1968 | Experimenteel, Fantasy, Drama

Italië/Frankrijk 1968. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Laurent Terzieff, Paul Frankeur, Claudio Brook, Pierre Clémenti en Alain Cuny.

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Deze surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen is in briljante stijl gemaakt, maar religie als uitsluitend doelwit voor harde satire maakt deze Buñuel-film minder algemeen toegankelijk dan zijn verwante werk. Het scenario is van Buñuel en Jean-Claude Carrière. Het camerawerk is van Christian Matras. Ook bekend als THE MILKY WAY.

Le voleur

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Marie Dubois, Françoise Fabian en Julien Guiomar.

In flashback vertelde laat-negentiende-eeuwse odyssee van Parijse weesjongen Georges Randal, die het leven voorwaar niet cadeau krijgt. Verzot op zijn nichtje Charlotte, uitgehuwelijkt door de oom die tevens Georges' erfenis heeft verduisterd, bekwaamt hij zich in de vrije disciplines inbraak en diefstal. Wat klinkt als een pure schelmenroman heeft een duistere ondertoon die niet iedereen zal bekoren: expliciete woede over de aartsvileine bovenlaag met haar valse decorum. Charismakanon Bébel verleent Randal de benodigde tragische dimensie. Fantastische fotografie van Henri Decaë, dito decors van Jacques Saulnier.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

Hotel Paradiso

1966 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk 1966. Komedie van Peter Glenville. Met o.a. Alec Guiness, Gina Lollobrigida, Robert Morley, Akim Tamiroff en Peggy Mount.

Een pretentieuze klucht, slechts bij vlagen grappig. De zachtmoedige Guinness probeert van alles om zijn rendez-vous met zijn weelderige buurvrouw Gina voort te zetten, maar steeds komt er iets tussen. Het scenario is van regisseur Glenville en Jean- Claude Carrière naar een blijspel van Georges Feydeau. Het camerawerk is van Henri Decae.

Viva Maria!

1965 | Avonturenfilm, Komedie, Western

Frankrijk/Italië 1965. Avonturenfilm van Louis Malle. Met o.a. Brigitte Bardot, Jeanne Moreau, George Hamilton, Claudio Brook en Gregor von Rezzori.

Een fonkelende avonturenkomedie met het meest sexy sterduo van de jaren '60, Bardot en Moreau als de twee Maria's die zich sterk maken voor de revolutie in een fictief Midden-Amerikaans land. Maria II (Bardot), dochter van een Ierse revolutionair, voegt zich na de dood van haar vader bij een rondtrekkend circus, waar ze met Maria I (Moreau) een succesvolle vaudeville-act opvoert en per ongeluk de striptease ontdekt. Minpuntje van Viva Maria! is dat de mannelijke tegenspelers geen partij vormen voor Bardot en Moreau. Houten klaas Hamilton als vurige rebel en object van Moreau's liefde is een regelrechte ramp. Scenario van Malle en Jean-Claude Carrière.

Le journal d'une femme de chambre

1964 | Drama

Frankrijk/Italië 1964. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Jeanne Moreau, Michel Piccoli, Georges Géret, Daniel Ivernel en Françoise Lugagne.

Céléstine (Jeanne Moreau) is een kamermeisje uit Parijs dat werkt bij een familie in Normandië in de jaren dertig. De mannen in en om het huis vallen voor het ogenschijnlijk toegankelijke stadsmeisje omdat de manipulatieve Céléstine zich dienstbaar voegt naar hun geneugten. Zo dringt ze door tot de kern van hun verwrongen bestaan. Via de afstandelijke ironie van Jeanne Moreau onderneemt Buñuel een bijtende aanval op maatschappelijke, morele en religieuze hypocrisie. Gebaseerd op het boek uit 1900 van Octave Mirbeau dat eerder in 1946 werd verfilmd door Jean Renoir.

Le soupirant

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Pierre Étaix. Met o.a. Pierre Étaix, France Arnell, Laurence Lignères, Claude Massot en Denise Péronne.

Aan Buster Keaton en Max Linder schatplichtige, sterk met het oeuvre van Étaix-mentor Jacques Tati verwante komedie vol verfijnde visuele en andere geestigheden. Étaix is Pierre, een astronomieverdwaasde, wereldvreemde bourgeoisjongeling die op zoek gaat naar zijn droomvrouw, met hoogst vermakelijke gevolgen. Dit heerlijke bioscoopdebuut van multitalent Étaix - illustrator, decorontwerper, regisseur, illusionist, circusclown - behoort tot zijn vijf films met coscenarist Jean-Claude Carrière die vanwege een rechtendispuut jarenlang onzichtbaar waren. Prix Louis Delluc 1962. Samen met de vier andere 'verloren' titels gerestaureerd en in 2010 heruitgebracht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Claude Carrière op televisie komt.

Reageer