Ludmila Mikaël

Acteur

Ludmila Mikaël is acteur.
Er zijn 49 films gevonden.

Lui au printemps, elle en hiver

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Catherine Klein. Met o.a. Ludmila Mikaël, Éric Caravaca, Magali Woch en Jean-Yves Chatelais.

Tijdens een uitstapje naar Arcachon ontmoet Jeanne, 57 jaar, manager in de farmaceutische industrie Pascal, 40 jaar, die van een uitkering leeft en op zijn boot woont. Hun verliefdheid wordt door de omgeving van Jeanne niet begrepen.

Bleu catacombes

2013 | Thriller

Frankrijk 2013. Thriller van Charlotte Brändström. Met o.a. Patrick Chesnais, Camille Panonacle, Ludmila Mikaël, Ruth Vega Fernandez en Jane Birkin.

Soepele telethriller naar Amerikaanse snit vertrekt vanaf een fascinerende locatie in Parijs: de catacomben, een twintig meter beneden het asfalt van het 14de arrondissement gelegen ossuarium. Wanneer daar een hoofd zonder lichaam wordt gevonden, heeft commissaris Rousseau een bijzonder macaber mysterie op zijn bordje. Na Hiver rouge van een jaar eerder de tweede France Télévisions-adaptatie van een commissaris Rousseau-roman van Gilda Piersanti. Nummer drie, Jaune iris, volgde in 2015. Chesnais, met zijn droefgeestige kop en alles-al-gezien-uitstraling geknipt voor de rechercheursrol, treedt in alle drie aan.

Avant l'aube

2011 | Drama

Frankrijk/Luxemburg 2011. Drama van Raphaël Jacoulot. Met o.a. Vincent Rottiers, Jean-Pierre Bacri, Sylvie Testud en Ludmila Mikaël.

Ex-bajesklant Frédéric (Rottiers) krijgt nachtportiersbaantje in het Grand Hotel des Aiglons in de besneeuwde Pyreneeën. Op een avond ziet hij hotelier Jacques (Bacri) met diens zoon een auto verbergen. De dag nadien blijkt een gast spoorloos. Wanneer een rechercheur (Testud in een karaktercompositie om te zoenen) haar neus in de affaire steekt, zwijgt Frédéric echter. Scenario rust, zoals in Une étrange affaire of Une affaire de goût, op ambigue relatie tussen hypnotiserende patron en gefascineerde protegé. Regie voegt daaraan suggestieve sfeertekening in imposant landschap toe.

L'enfance du mal

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Olivier Coussemacq. Met o.a. Anaïs Demoustier, Pascal Greggory, Ludmila Mikaël en Aurélia Petit.

Het kinderloze echtpaar Henri en Nathalie van Eyck ontdekt de vijftienjarige Céline, stiekem kamperend in de schuur. Ze ontfermen zich over haar, maar iets klopt er niet. Regiedebuut van opdrachtscenarist en assistent-regisseur Coussemacq wekt associaties met Chabrol en Simenon. Helaas wordt van de kijker wel erg veel goedgelovigheid verwacht, hetgeen Claude noch Georges bij het schrijven zou zijn overkomen. Demoustier, Greggory en Mikaël vormen echter een intrigerend drietal. Andere plus is de Kammerspiel-achtige mise en scène, die alle nieuwerwetse fratsen links laat liggen.

René Bousquet ou Le grand arrangement

2007 | Oorlogsfilm, Drama, Biografie

Frankrijk 2007. Oorlogsfilm van Laurent Heynemann. Met o.a. Philippe Magnan, Ludmila Mikaël, Daniel Prévost en Macha Méril.

De gedramatiseerde documentaire over bankier René Bousquet, als politiechef van het Vichy-regime medeverantwoordelijk voor de grote jodenrazzia in Parijs op 16-17 juli '42, slaat een nachtzwarte bladzijde op uit de Franse WO II-historie. Technocraat Bousquet (hier vertolkt door veteraan Prévost) leverde korte tijd dodelijk effectieve assistentie aan de nazi's, maar bepleitte zijn leven lang zijn zaak: hij had niet-Franse joden geofferd om Franse te redden, dat was toch een patriottische verzetsdaad? In de film meldt zich na de oorlog een onbekende vrouw (de uiterst elegante theateractrice Mikaël) bij collaborateur Bousquet en beweert hem goed te kennen.

Sarah Bernhardt: Une étoile en plein jour

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Laurent Jaoui. Met o.a. Ludmila Mikaël, Julie Debazac en Vincent Martin.

Ludmila Mikaël speelt Sarah Bernhardt, oftewel: één van de elegantste Franse film- en theateractrices van deze tijd vertolkt de beroemdste en wellicht meest geëxalteerde bühnepersoonlijkheid van de Belle Époque. Zoals iedere zomer kondigt zich juni 1914 op Belle-ÎÎle-en-Mer de komst aan van de tragédienne en haar entourage. Voor 'Mademoiselle' Bernhardt (1844-1923), die er een oud fort bezit, wordt het echter geen Bretonse eilandretraite zoals alle voorgaande. Op casting heeft regisseur Jaoui al gewonnen en het scenario voor zijn fraai ogende tv-film is van geen geringere dan eeuwige querulant Claude Faraldo (Themroc, Deux lions au soleil).

Memoire de glace

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Pierre-Antoine Hiroz. Met o.a. Yannis Baraban, Natalia Dontcheva en Ludmila Mikaël.

Ludmila Mikaël speelt Sarah Bernhardt, oftewel: één van de elegantste Franse film- en theateractrices van deze tijd vertolkt de beroemdste en wellicht meest geëxalteerde bühnepersoonlijkheid van de Belle Époque. Zoals iedere zomer kondigt zich juni 1914 op Belle-ÎÎle-en-Mer de komst aan van de tragédienne en haar entourage. Voor 'Mademoiselle' Bernhardt (1844-1923), die er een oud fort bezit, wordt het echter geen Bretonse eilandretraite zoals alle voorgaande. Op casting heeft regisseur Jaoui al gewonnen en het scenario voor zijn fraai ogende tv-film is van geen geringere dan eeuwige querulant Claude Faraldo (Themroc, Deux lions au soleil).

Aux abois

2005 | Misdaad

Frankrijk 2005. Misdaad van Philippe Collin. Met o.a. Elie Semoun, Ludmila Mikaël en Philippe Uchan.

Een man met financiële problemen berooft in het Parijs van de jaren '50 een rijke kerel en begint onder een valse naam een nieuw leven. Hij wordt echter al snel achtervolgd door een privédetective en de politie.

Le tango des Rashevski

2003 | Drama, Komedie

België/Luxemburg/Frankrijk 2003. Drama van Sam Garbarski. Met o.a. Hippolyte Girardot, Ludmila Mikaël, Michel Jonasz, Daniel Mesguich en Jonathan Zaccaï.

Na het overlijden van oma Rashevski ontdekt de familie dat ze op joodse wijze begraven wil worden. En dat terwijl ze na Auschwitz de religie had afgezworen. Het is een aanleiding voor de nabestaanden om hun eigen religieuze denkbeelden onder de loep te nemen. En om elkaar de maat te nemen, binnen de familie zijn alle stromingen van het jodendom vertegenwoordigd, van liberaal tot orthodox. Met als gevolg veel geruzie, een enkele tango en aan het einde een voorzichtige oplossing. Overvolle maar ook interessante studie van wat het betekent om een joodse identiteit te hebben.

Le coeur des hommes

2003 | Komedie

Frankrijk 2003. Komedie van Marc Esposito. Met o.a. Gérard Darmon, Jean-Pierre Darroussin, Bernard Campan, Marc Lavoine en Ludmila Mikaël.

Sympathieke herenfilm van voormalig filmjournalist Marc Esposito (medeoprichter van filmblad Première) over de vriendschap tussen vier veertigers. Rond hun vijftiende voetbalden ze samen in een Parijse voorstad en sindsdien zoeken ze elkaar regelmatig op om problemen te relativeren rond werk, vrouwen, nageslacht en vriendschap. Zoals gebruikelijk in dit type film ligt de nadruk op de potentieel splijtende invloed van echtgenoten, vriendinnen en maîtresses. Maar gelukkig kan 25 jaar vriendschap dienen als rots in de branding. Plezier van en met heren, geschikt voor beide seksen. In 2007 volgde meer oude-jongens-stokbrood in Le coeur des hommes 2.

15 août

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Patrick Alessandrin en Patricl Alessandrin. Met o.a. Richard Berry, Charles Berling, Jean-Pierre Darroussin, Mélanie Thierry en Selma El Mouissi.

Max (Berry), Vincent (Berling) en Raoul (Darroussin) gaan voor het lange weekend van O.L.V. Hemelvaart (Maria Hemelvaart) op 12 augustus op weg naar de bekende badplaats in Zuid-Bretagne La Baule, waar hun vrouwen in een grote bungalow de laatste veertien dagen met de kinderen hebben doorgebracht. Helaas voor de dames heeft het aan één stuk door geregend en als de hardwerkende heren met goede banen en beroepen, inclusief maîtresses arriveren, zijn de vrouwtjes met onbekende bestemming gevlogen. De kinderen, die ze nauwelijks kennen, moeten door de vaders bemoederd worden. Waar de moeders uithangen, die nu eens als meiden onder elkaar wilden zijn, komen we nooit te weten, maar wel dat het toilet in de vakantiewoning ontstopt moet worden. Deze pretentieuze film die net zo verstopt is, komt echter nooit in de stroomversnelling. Een mislukte poging om het succesvolle thema van TROIS HOMMES ET UN COUFFIN van Coline Serreau uit 1985 nog eens te variëren. De ene afgezaagde, humorloze scène volgt de andere in vlot tempo op, maar de som van het geheel leidt nergens toe. Zonde van de hoofdrollen, die tot veel beter in staat zijn. Door de pedanterige aanpak van Alessandrin krijgen ze geen kans. Het scenario is van Lisa Azuelos-Alessandrin. Het camerawerk is van Damien Morisot. Luc Besson produceerde de film. Widescreen.

La route à l'envers

1999 | Romantiek

Frankrijk 1999. Romantiek van Chantal Picault. Met o.a. Ludmila Mikaël, Sylvain Joubert, Élodie Navarre, Roger Van Hool en Loïc Corbery.

In de jaren 1970 waren Yelena (Mika[KA3]el) en Erwan (Joubert) gepassioneerde minnaars tijdens hun studies aan de academie. Daarna verloren ze elkaar uit het oog. Twintig jaar later is Yelena een succesvolle modeontwerpster, terwijl Erwan op het punt staat bankroet te gaan. Het enige dat hem nog rest is zijn zeilschip waarmee hij graag een reis rond de wereld zou maken. In afwachting van het vertrek legt hij het schip aan in Saint-Nazaire, waar hij een baantje aanneemt als gids. Zo maakt hij kennis met Lucia (Navarre), Yelena's dochter. Deze toevallige ontmoeting heeft grote gevolgen want Lucia is vast van plan om Erwan terug samen te brengen met haar moeder. Een sympathieke, wat naïeve romantische tragikomedie, bevolkt met echte personages met al hun gebreken. Een lekker ontspannende vrouwenfilm zonder pretenties. Lang blijft dit stationsromannetje je niet bij, maar voor een koude winteravond is het ongetwijfeld een opwarmertje. Acteur Joubert schreef tevens het scenario. Achter de camera nam Jean-Claude Saillier plaats.

Victor Schoelcher, l'abolition

1998 |

Frankrijk 1998. Paul Vecchiali. Met o.a. François Marthouret, Ludmila Mikaël en Jacques Perrin.

In de jaren 1970 waren Yelena (Mika[KA3]el) en Erwan (Joubert) gepassioneerde minnaars tijdens hun studies aan de academie. Daarna verloren ze elkaar uit het oog. Twintig jaar later is Yelena een succesvolle modeontwerpster, terwijl Erwan op het punt staat bankroet te gaan. Het enige dat hem nog rest is zijn zeilschip waarmee hij graag een reis rond de wereld zou maken. In afwachting van het vertrek legt hij het schip aan in Saint-Nazaire, waar hij een baantje aanneemt als gids. Zo maakt hij kennis met Lucia (Navarre), Yelena's dochter. Deze toevallige ontmoeting heeft grote gevolgen want Lucia is vast van plan om Erwan terug samen te brengen met haar moeder. Een sympathieke, wat naïeve romantische tragikomedie, bevolkt met echte personages met al hun gebreken. Een lekker ontspannende vrouwenfilm zonder pretenties. Lang blijft dit stationsromannetje je niet bij, maar voor een koude winteravond is het ongetwijfeld een opwarmertje. Acteur Joubert schreef tevens het scenario. Achter de camera nam Jean-Claude Saillier plaats.

Un coup de baguette magique

1997 | Romantiek, Komedie

Frankrijk/Duitsland/Italië 1997. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Roger Van Hool, Michael York en Agathe De La Fontaine.

Jeanne Delvaux (Barrault), hertrouwt met Achille (Van Hool), verneemt dat haar eerste man in Brazili[KA3]e om het leven gekomen is. Ze moet dit trieste nieuws melden aan Arthur (St[KA1]evenin) en Marie (Beudaert), de kinderen uit dit huwelijk. Ook Achille heeft reeds een dochter uit zijn vroeger huwelijk met P[KA1]en[KA1]elope (Mika[KA3]el), die ondertussen nog een kind kreeg uit een andere relatie, die op zijn beurt een zoontje heeft bij een Vi[KA3]etnamese. Deze laatste wordt uit Frankrijk gezet en vertrouwt het kind toe aan Jeanne, die inmiddels kennis gemaakt heeft met de Duitse dirigent Ilya Kim (York). Een tragi-komische kijk op uiteengetrokken huwelijken die als een mozaïek in elkaar passen. Het pleit voor het meesterschap van Vadim dat hij al deze ingewikkelde relaties toch op een duidelijke manier in elkaar doet vloeien zonder dat het artificiëel aandoet. Hij schreef zelf het onderhoudende scenario, dat schitterend vertolkt wordt door een reeks uitstekende acteurs. Voor de fotografie tekende Roberto Ventura. Stereo.

L'inventaire

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Caroline Huppert. Met o.a. Ludmila Mikaël, Didier Bozace, Caroline Trousselard, Jean-Yves Gautier en Florence Hautier.

Na de dood van haar vader erft Melanie (Mika[KA3]el) het familiehuis dat reeds sinds vier generaties in hun bezit is. Haar jongere zus, Viviane (M[KA1]eril), is jaloers op de band die steeds bestaan heeft tussen Melanie en hun vader. Beide zussen hebben een totaal verschillend karakter. Melanie is een romanticus, gescheiden, maar ze heeft een verhouding met de gehuwde Georges (Bezace). Viviane daarentegen is een nuchtere zakenvrouw die, samen met haar dochter Hermine (Trousselard) een theesalon openhoudt. Deze laatste staat erop dat er zo vlug mogelijk een inventaris opgemaakt wordt van alles wat zich in het huis bevindt. De aanvankelijk gespannen verhouding tussen de zussen wordt alsmaar meer uitgesproken, tot het hatelijke toe. Een boeiend psychologisch drama dat vooral steunt op de sterke vertolkingen van beide protagonisten. Het uitgangspunt lijkt vervelend te zijn en werd bovendien erg literair uitgewerkt, maar toch blijf je er geboeid naar kijken. Huguette Desbaisieux baseerde haar scenario op de roman van Madeleine Chapsal.

Le rêve d'Esther

1996 |

Frankrijk 1996. Jacques Otmezguine. Met o.a. Lisa Martino, Camille Guilleret en Ludmila Mikaël.

Na de dood van haar vader erft Melanie (Mika[KA3]el) het familiehuis dat reeds sinds vier generaties in hun bezit is. Haar jongere zus, Viviane (M[KA1]eril), is jaloers op de band die steeds bestaan heeft tussen Melanie en hun vader. Beide zussen hebben een totaal verschillend karakter. Melanie is een romanticus, gescheiden, maar ze heeft een verhouding met de gehuwde Georges (Bezace). Viviane daarentegen is een nuchtere zakenvrouw die, samen met haar dochter Hermine (Trousselard) een theesalon openhoudt. Deze laatste staat erop dat er zo vlug mogelijk een inventaris opgemaakt wordt van alles wat zich in het huis bevindt. De aanvankelijk gespannen verhouding tussen de zussen wordt alsmaar meer uitgesproken, tot het hatelijke toe. Een boeiend psychologisch drama dat vooral steunt op de sterke vertolkingen van beide protagonisten. Het uitgangspunt lijkt vervelend te zijn en werd bovendien erg literair uitgewerkt, maar toch blijf je er geboeid naar kijken. Huguette Desbaisieux baseerde haar scenario op de roman van Madeleine Chapsal.

La nouvelle tribu

1996 | Drama, Komedie

Frankrijk 1996. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Jean-Pierre Bisson, Pascale Petit en Agathe de La Fontaine.

Vadim die kan bogen op zo'n bijna 25 films, w.o. markante en baanbrekende werken, maakte niet in de laatste plaats naam door zijn vrouwen, Bardot, Fonda en Deneuve. Hij heeft sedert 1991 geen werk meer in de zalen uitgebracht. Inmiddels is hij 68 jaar en maakte dit verhaal over een eigentijdse familie als produktie voor de Franse tv. Het gaat over moderne mannen en vrouwen, die een tweede huwelijk hebben, kinderen uit eerdere banden en weer nieuwe uit hun jongste verbintenis. Ze werken hard, ze raken hun werk kwijt en de kinderen veroorzaken problemen, komen in aanraking met de justitie of kruipen tussen de mazen van het net. Tweede huizen vallen in de handen van deurwaarders als de hypotheek niet meer op tijd wordt afgelost. Kortom modieuze soap uit Gallië. Veel dialoog, emoties en de nodige verwikkelingen. Vaardig geacteerd en niet onverdienstelijk geregisseerd. Scenario van Vadim, die zich liet inspireren door een tv-uitzending getiteld La marche du siècle, gewijd aan - sociologisch gezien - de nieuwe gezinnen. Wordt uitgezonden in twee delen.

Esther et Sarah

1996 | Drama

Frankrijk/België 1996. Drama van Jacques Otmezguine. Met o.a. Ludmila Mikaël, Lisa Martino, Catherine Arditi, Dominique Guillo en Frédérique Tirmont.

Istanbul, Turkije 1945. Esther (Mika[KA3]el) is een knappe, jonge joodse vrouw van Bulgaarse afkomst, die tegen haar zin is getrouwd met Illian (Karmann). Het onfortuinlijke huwelijk loopt spaak na het dramatische overlijden van Illiana (Astrid Guilleret), een van hun drie kinderen. Esther vertrekt met haar zes-jarige dochtertje Sarah (Camille Guilleret) naar Parijs, waar hen een hoop ellende wacht. Sacha (Dupont) blijft bij zijn vader. Sarah belandt in een oerstreng katholiek internaat, de uitgeputte Esther in een kliniek. Zij kan het geld voor het internaat niet meer betalen, maar de nonnen stellen een ruil voor: Sarah mag blijven op voorwaarde dat zij katholiek wordt. Drie jaar later krijgen Esther en Sarah (dan gespeeld door Ducamp) de Franse nationaliteit. Tien jaar later worden zij opgespoord door Esthers zoon Sacha (Guillo) die in Parijs medicijnen gaat studeren. De achttien-jarige Sarah (dan gespeeld door Martino) wil terug naar Turkije en wordt er met open armen ontvangen maar spoedig blijkt dat haar vader haar wil uithuwelijken aan een rijke handelaar. Weer terug in Frankrijk, gelouterd dit keer en klaar voor de grote liefde. Superieure Franse soap avant la lettre gebaseerd op een autobiografisch verhaal van producente Nelly Kafsky in de vorm van een eerbetoon aan immigranten en de moeilijkheden die zij in hun streven naar het geluk moeten overwinnen. Gered door knappe vertolkingen. Het scenario is van Sarah Romano, Daniel Saint-Hamont en regisseur Otmezguine. Het camerawerk is van Roman Winding. Stereo. Ook bekend als LE RÊVE D'ESTHER.

L'uomo che ho ucciso

1995 | Drama

Frankrijk/Italië 1995. Drama van Giorgio Ferrara en Giorgio Ferrara. Met o.a. Carlo Cecchi, Didier Sandre, Delia Boccardo, Nicola Farron en Patrice Kerbrat.

De mooie Isabella (Mika[KA3]el) is gehuwd met kapitein ter zee Daveria (Sandre). Ze wordt beschuldigd van moord op een ondergeschikte van Daveria. Tijdens het proces hebben de openbare aanklager en de verdediger twee lezingen van de zaak. De officier van justitie stelt dat het om moord met voorbedachte rade gaat omdat Isabella een liefdesrelatie wilde beëindigen. De advocaat zegt dat het om zelfverdediging gaat omdat het slachtoffer Isabella wilde verkrachten. Uit deze tegengestelde pleidooien moet de jury kiezen tussen schuld en onschuld. De eindeloze dialogen maken het de kijker behoorlijk lastig om continu de aandacht vast te houden. Bovendien heb je snel in de gaten hoe de afloop zal zijn met een finale, die aan een misdaadverhaal van Agatha Christie doet denken. Het scenario is van Pierre Dumayet, Mimmo Rafele en regisseur Ferrara naar de roman 1912 + 1 van Leonardo Sciascia. Het camerawerk is van Riccardo Grassetti. Nicam Stereo.

Balle Perdue

1994 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1994. Misdaad van Etienne Périer. Met o.a. Robin Renucci, Ludmila Mikaël, Hanns Zischler, Gérard Caillaud en Julie-Anne Roth.

Een politie-inspecteur redt een jonge vrouw van een verkeersongeval. Even later maakt zij zich meester van zijn dienstwapen en pleegt zelfmoord. Dit is het begin van een reeks moordzaken die inspecteur Renucci alleen kan oplossen met de dubbelzinnige hulp van een politiecommissaris uit de provincie, Mikaël. Een bevreemdende film noir, met Renucci als een allesbehalve alledaagse politieman. Alle personages worden meegesleept in een intrigerende misdaadcarrousel. Perier bewerkte samen met Dominique Fabre de roman Une fille pleurait van Louis C. Thomas. Indrukwekkend camerawerk van Martial Thury.

À cause d'elle

1993 | Komedie, Romantiek, Drama, Familiefilm

Frankrijk 1993. Komedie van Jean-Loup Hubert. Met o.a. Antoine Hubert, Olivia Muñoz, Thérèse Liotard, Jean-François Stévenin en Ludmila Mikaël.

In 1963 is Antoine Hervy (Antoine Hubert) veertien; hij op een na de oudste in een gezin van vier. Zijn vader is dikwijls afwezig. De school interesseert hem geen barst. Hij bevindt zich in zijn eigen droomwereldje en geniet ervan alsof zijn kindertijd nog niet voorbij is. Hij zou op de elektrische gitaar willen leren spelen zoals Hank Marvin of Bruce Welch van The Shadows. De dag dat hij de jonge Olivia Marchand (Mu[KA6]noz) ontmoet, verandert zijn leven grondig. Na de kindertijd behandeld te hebben in LE GRAND CHEMIN (1987) en APR[KA2]ES LA GUERRE (1989) analyseert regisseur/scenarioschrijver Hubert nu de puberteit van zijn hoofdpersonage (telkens gespeeld door zijn eigen zoon Antoine). Het werd een poëtische studie van het opgroeien en het ontdekken van de liefde. Niets is opgeschroefd, maar elke situatie is natuurlijk en hartverwarmend vertolkt. Het scenario van regisseur Hubert zit geheid in elkaar. Het camerawerk is van Claude Lecomte. De soundtrack bestaat voornamelijk uit hits van beginjaren 1960. Dolby Stereo.

Vent d'Est

1993 | Historische film

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1993. Historische film van Robert Enrico. Met o.a. Malcolm McDowell, Pierre Vaneck, Jean-François Balmer, Wojtek Pszoniak en Ludmila Mikaël.

Enrico doorloopt zonder veel inspiratie enkele bladzijden Onbekende Geschiedenis over het einde van WO II. Een Finse generaal gaat met wat over is van zijn leger, dat onder Duitse vlag het bolsjewisme heeft bestreden, de grens van Liechtenstein over om een goed heenkomen te zoeken. Enrico raakt helemaal de draad kwijt in deze zielloze co-produktie, springt zonder overtuigingskracht van het ene personage naar het andere en verliest onderweg stukken scenario. Vaneck, Balmer en McDowell weten er nog wat van te maken, maar Pszoniak, als kolonel van het rode leger, heeft meer weg van een potsierlijke trekpop. Waar deze bladzijde uit de geschiedenis niet zonder belang is, is de film dat dus wel. Het camerawerk is van Michel Abramowicz.

Le petit garçon

1993 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1993. Oorlogsfilm van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jacques Weber, Brigitte Rouan, Stanislas Forlani, Ludmila Mikaël en Serge Reggiani.

Het is 1942, Frankrijk tijdens WO II. De 8-jarige Fran[KA10]cois (Forlani-Crevill[KA1]en) is verhuisd uit Parijs en hij woont nu op een ch[KA4]ateau op het platteland in de vrije zone in de Midi (de Tarn). Ze hebben daar gelukkig weinig last van de oorlog. Zijn vader (Weber) heeft zijn ma[KA4]itresse, Madame Roussel (Mikael), in de buurt aan een baantje bij het onderwijs geholpen. Fran[KA10]cois` moeder Christina (Rouan) heeft het door, maar doet net alsof ze het niet merkt.

Dose mortelle

1993 | Thriller

Frankrijk 1993. Thriller van Joyce Buñuel. Met o.a. Ludmila Mikaël, Frédéric Vandendriessche, Valérie Mairesse, François Chaumette en Aurelin Levitan.

Interniste Mikael met een aantrekkelijk uiterlijk en gespecialiseerd in levertransplantaties, wordt op een morgen bruut aangerand in de parkeergarage van het flatgebouw, waarin zij woont. Ze weet het vege lijf te redden door het gezicht van de aanrander met een broche te bewerken. Enige tijd later wordt dezelfde misdadiger na een mislukte overval op haar snijtafel gebracht voor een transplantatie. Ze overwint haar wrok en opereert hem met succes. Verpleegster Mairesse, die jaloers is op de romance tussen Mikael en dokter Vandendriessche, geeft de patiënt een dodelijke injectie. Dr Mikael wordt verdacht van moord, maar zuster Mairesse begaat gelukkig een fatale fout. Pretentieloos amusement. Scenario van regisseuse Buñuel en Jean-Pierre Gallo.

Vagabond

1992 | Romantiek

Frankrijk 1992. Romantiek van Ann Le Monnier. Met o.a. Gérard Darmon, Ludmila Mikaël, Jean-Jacques Moreau en Aurore Colas Rimbert.

Een man is arm en dakloos geworden om te kunnen ontsnappen aan de spookbeelden van zijn pijnlijke verleden. Als clochard zoekt hij bij gebrek aan geluk alleen maar rust. Om elke hoek, elke keer wanneer de zon opgaat, is er de eenzaamheid. Met dit schitterende uitgangspunt, dat herinnert aan LA LEGGENDA DEL SANTO BEVITORE van Olmi, maakt Le Monnier een wisselvallige film, die de kijker toch niet onberoerd laat. Maar het ligt er een beetje te dik bovenop en het is niet evenwichtig genoeg. Het gaat mis wanneer het verhaal - te snel - de kant van een onwaarschijnlijke liefdesgeschiedenis op wankelt. Olmi's magie is ver te zoeken.

Les eaux dormantes

1992 | Thriller, Mysterie, Komedie

Frankrijk/Portugal 1992. Thriller van Jacques Tréfouel. Met o.a. Philippe Caroit, Marie Adam, Danièle Delorme, Michel Galabru en Ludmila Mikaël.

Caroit is arts. Na een verblijf van drie jaar in Cambodja, keert hij terug naar het ouderlijk huis in de Franse provincie. Hij was ooit vertrokken om Mika[KA3]el te vergeten, want zijn ouders waren er tegen dat hij met haar omging. Op anomieme wijze wordt hij erop attent gemaakt dat zijn vader onder geheimzinnige omstandigheden is verdwenen. Zijn moeder met wie hij een niet al te beste verhouding heeft, zwijgt in alle talen en van zijn mentaal gehandicapte zuster wordt hij ook al niet wijzer. Het oudere echtpaar dat de huishouding regelt, doet alsof zij van niets weten. In een bedrukte stemming zoekt hij Mika[KA3]el toch weer op zonder dat hij beseft dat zijn visite haar fataal wordt. Ook de bediende, Galabru legt het loodje. Langzaam maar zeker krijgt Caroit door wie de dader is, maar dan zit hij in de val. Komische mysteriefilm, die mank gaat aan een gebrek aan actie en een overdosis aan dialoog (van Jacques Santamaria). Het scenario van Yves Ellena en Jacques Santamaria is gebaseerd op de roman van het beroemde schrijversduo Pierre Boileau en Thomas Narcejac. Het camerawerk is van Elso Roque.

Diên Biên Phú

1992 | Oorlogsfilm

Frankrijk/Vietnam 1992. Oorlogsfilm van Pierre Schoendoerffer. Met o.a. Donald Pleasence, Patrick Catalifo, Ludmila Mikaël, Jean-François Balmer en Maxime Leroux.

Het Franse leger geeft zich op 7 mei 1954 over en de regisseur - vaak een knap portretteur van de mensheid in staat van oorlog - schotelt de kijker een groots epos in unanimistische stijl voor over de tragische gebeurtenissen. Met prachtige beelden van Bernard Lutic en op de achtergrond het schitterende Concerto de l'adieu van Delerue. Het zwakke punt van de film is helaas het scenario van de regisseur zelf, dat is samen te vatten als een reeks verplichte scènes met tal van personages die een tijdje uit beeld verdwijnen, er weer in terugkeren, enzovoort, zodat het niet eenvoudig is zich aan een van hen te hechten. Echt op hun gemak voelen ze zich overigens zo te zien niet in een uniform. En echt duidelijk geïnformeerd over de oorzaken voor deze al ver weg lijkende oorlog wordt de kijker ook al niet. Jammer, want deze film is het bekijken waard vanwege de sterke momenten. Camerawerk van Bernard Lutic.

Coup de jeune

1992 | Komedie

Frankrijk 1992. Komedie van Xavier Gélin. Met o.a. Martin Lamotte, Ludmila Mikaël, Jean Carmet, Daniel Gélin en Anémone.

Een 70-jarige geleerde, die al is gelauwerd met onder meer de Nobelprijs, zet zijn pogingen voort het geheim van de eeuwige jeugd te vinden. Op een dag treft hij zichzelf na een manipulatiefout aan in de huid van een jochie van vier. Het scenario loopt al in het eerste shot vast, en Gélin veroorzaakt met deze van elk belang en originaliteit verstoken klucht zeker geen revolutie binnen de cinematografie. De lompe trekpoppen van acteurs maken ook niets goed. Scenario van Philippe Setbon en de regisseur.

Un cane sciolto 2

1991 | Misdaad, Drama

Italië 1991. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Aldo Maccione, Laure Killing, Michael Lonsdale en Margaret Mazzantini.

Magistraat De Sanctis (Castellitto) keert terug om de strijd aan te binden met de corruptie in hoge financiele kringen en in de politiek. Hij krijgt opdracht om naar Parijs te gaan om de uitlevering te bewerkstelligen van een Italiaanse zakenman die in het verleden betrokken is geweest bij een onkiese affaire rond een faillissement. Onze magistraat raakt echter betrokken bij het onderzoek naar de smokkel van chemische wapens, waarbij een onervaren jonge rechter gedood wordt. Omdat het om een eenvoudige zaak lijkt te gaan, denkt De Sanctis in eerste instantie zijn dochtertje te kunnen opzoeken, die bij zijn ex-vrouw in Parijs woont, maar gaandeweg worden de zaken ingewikkelder dan hij had gedacht.

L'affaire Rampoldi

1991 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1991. Misdaad van Giorgio Capitani. Met o.a. Sergio Castellitto, Aldo Maccione, Michael Lonsdale, Ludmila Mikaël en Carlo Cartier.

Rechter Castellitto komt naar Parijs om een eenvoudige zaak op te lossen. Zakenman Maccione wordt daar vastgehouden voor enkele verduisteringen bij een faillissement. Maar terwijl hij dit snel tracht af te handelen blijkt dat de man, volgens een getuige, mede verantwoordelijk is voor een internationaal smokkelnetwerk van chemische wapens. Plotseling wordt er van alle kanten druk op hem uitgeoefend, niet in het minst door de medeplichtigen van Maccione, die er zelfs niet voor terugdeinzen de rechter die de zaak in Italië behandelt, uit de weg te ruimen. Veel te lange misdaadgeschiedenis met een aantal spectaculaire beelden van aanslagen en misleidingen van het gerecht. Je krijgt een beeld van de corruptie die in Italië schering en inslag is geworden. De acteurs doen hun best maar kunnen niet verhelpen dat er aan het scenario van Sergio Donati, naar een verhaal van Pier-Guiseppe Murcia en Antonio Servidio, geen eind lijkt te komen.

Histoire d'ombres

1991 | Misdaad

Frankrijk 1991. Misdaad van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Pierre-Loup Rajot, Ludmila Mikaël, Aurèle Doazan, Claude Rich en Thierry Fortineau.

Om te vergeten dat zijn boekhouder er met 600.000 Franse franken vandoor is trekt Antoine (Rajot) zich een paar dagen terug in een plattelandshotelletje. Daar komt hij een rijke visser tegen die de fout begaat tijdens het beoefenen van zijn geliefde sport om het leven te komen. De jonge mooie weduwe van laatstgenoemde wordt meteen verliefd op Antoine en bedankt hem voor het vermoorden van haar man, hetgeen hem natuurlijk in heel wat opzichten een hoop problemen bezorgt. Nauwkeurige bewerking van Herv[KA1]e Jaouen`s roman. Er moet gezegd worden dat de bewerkers/dialoogschrijvers (Pierre Fabre en Michel Grisolia) specialisten in hun vak zijn. Hoewel hij niet het talent van zijn vader Pierre heeft maakt de regisseur er een behoorlijke film met geloofwaardige personages van.

Archipel

1991 | Thriller, Romantiek

Frankrijk/België 1991. Thriller van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Michel Piccoli, Claire Nebout, Melvil Poupaud, Ludmila Mikaël en Samuel West.

Een adolescent, Michel Rivi[KA2]ere (Poupaud), is verplicht de Paasvakantie op een voornaam Brits college door te brengen, ver van de bewoonde wereld op een eiland gesitueerd. Hij wordt meegesleept in een vreemd verleidingsspel tussen de jonge eigenaresse van de instelling, Alexandra Hamilton (Nebout) en de oude bibliothecaris, L[KA1]eonard Wilde (Piccoli). Waanvoorstellingen, mysterie en de grote aantrekkingskracht van verboden vruchten. Granier-Deferre vindt in deze bewerking van een roman van Michel Rio, de onrustige omgeving terug waar hij een voorliefde voor schijnt te hebben. Toch vervalt hij al snel in perversiteiten en banaal voyeurisme. Het mysterie heeft eronder te lijden en de kijker blijft weinig bij van deze ARCHIPEL, al ligt dat niet aan Nebout en Piccoli, beide raadselachtig genoeg in hun machts- en verleidingsdans. Scenario van regisseur Granier-Deferre en Jacques Fieschi. Camerawerk van Charly Vandamme. Op de geluidsband zijn Edith Piaf en Elton John te horen.

La chambre

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Yvan Butler. Met o.a. Yves Beneyton en Ludmila Mikaël.

Een jonge onderzoeker loopt een onbekende ziekte op, die zeer besmettelijk blijkt te zijn. De autoriteiten willen er zo min mogelijk ruchtbaarheid aan geven. Hij moet in quarantaine en wordt dag en nacht bewaakt. Hij probeert zijn isolatie te doorbreken door zijn benarde toestand en de soms onmenselijke experimenten die hij moet ondergaan aan de kaak te stellen.

Deux amies d'enfance

1990 | Romantiek

Frankrijk 1990. Romantiek van Nina Companéez. Met o.a. Ludmila Mikaël, Aurore Clément, Christoph Mosbrugger, Véronique Delbourg en Didier Sandre.

Moeizame en bangelijke min-serie zonder einde over twee jeugdvriendinnen waarvan er [KA1]e[KA1]en zich veertig jaar later over hun gemeenschappelijke verleden buigt. Companeez heeft vroeger enkele goede scenario`s geschreven en enkele slechte bioscoopfilms gemaakt (zoals FAUSTINE ET LE BEL [KA1]ET[KA1]E). Met deze tv-produktie speelt zij opnieuw in op de behoefte aan lekker nostalgische films. Het resultaat is echter een banaal niemendalletje met ondermaatse prestaties van de acteurs (die dan ook beter verdienen). Wellicht kan deze film nog enkele oude dametjes behagen.

Noce blanche

1989 | Romantisch drama

Frankrijk 1989. Romantisch drama van Jean-Claude Brisseau. Met o.a. Bruno Cremer, Vanessa Paradis, Ludmila Mikaël, Jean Dasté en François Négret.

Wanneer de 49-jarige filosofieleraar François (Cremer), gehuwd en solide, de getroebleerde leerlinge Mathilde (Paradis) leert kennen, is dat de opmaat tot een amour fou die zal eindigen in een tragedie met louter verliezers. Derde speelfilm van Brisseau, twintig jaar lang leraar op een lyceum in Aubervilliers, thematiseert het redderssyndroom dat mannen bij mooie probleemmeisjes kunnen hebben. Intens spel, een donkere sfeer en enkele mystieke accenten kenmerken dit memorabele drama-op-de-millimeter. Paradis is geweldig in haar acteerdebuut, waarvoor ze de Prix Romy Schneider en een César ontving. Opgenomen in Saint-Étienne, slotscènes in Duinkerken.

Mon dernier rêve sera pour vous

1989 | Historische film, Biografie

Frankrijk/België 1989. Historische film van Robert Mazoyer. Met o.a. Francis Huster, Ludmila Mikaël, Agnès Soral, Márcia Breia en Cyrielle Claire.

In deze miniserie over de schrijver Chateaubriand is elk van de zes afleveringen gewijd aan een van de vrouwen die een belangrijke rol in zijn leven speelden. Colas als zijn eerste liefde. Mikael als Pauline de Beaumont die hem aanzet Le génie du Christianisme te schrijven. Soral als zijn minnares Natalie de Noailles. Claire als Juliette Récamier die meer van de idee van de liefde hield dan van de liefde zelf. Stordy als Cordelia de Castellane, tijdens zijn ministerschap van buitenlandse zaken en tenslotte Zabou als de 25-jarige Hortense Allart toen hij zestig was. Huster zet briljant deze hoogmoedige en zichzelf bewierokende schrijver neer.

Le lien du sang

1989 | Drama

Zwitserland/Canada/Frankrijk 1989. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Ludmila Mikaël, Iliana Lolitch, Bruno Madinier, David McIllwraith en Micheline Presle.

Op achttienjarige leeftijd verneemt Nadia dat ze geadopteerd is. Ze vindt haar echte moeder terug en treedt bij haar in dienst als `babysitter` zonder haar ware herkomst te onthullen. Stukje bij beetje vertelt de moeder haar over haar dramatische verleden, dat zij ver weg had gestopt. Pierre Lary heeft dit moeilijke thema op tactvolle en subtiele wijze aangepakt. Voor de kijker zal niet alles wat er op het scherm gebeurt steeds even helder zijn, met name vanwege de zeer beladen dialogen en monologen. Desondanks moet worden toegegeven dat Mikael zich bewonderenswaardig heeft ingeleefd in de persoon van deze moeder, die al vroeg zo door het leven werd getekend. (Geselecteerd door de jury van het Festival van Monte Carlo).

Natalia

1988 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1988. Oorlogsfilm van Bernard Cohn. Met o.a. Philippine Leroy-Beaulieu, Pierre Arditi, Ludmila Mikaël, Dominique Blanc en Gérard Blain.

Frankrijk onder de bezetting van de nazi`s. Natalia, dochter van ge[KA3]immigreerde Poolse joden, wordt de ma[KA4]itresse van een filmregisseur die haar valse papieren en een rol in zijn film bezorgt. Maar zij wordt herkend, aangegeven en naar een kamp gedeporteerd, waaruit zij na de oorlog weerkeert om te vernemen dat haar ouders en haar vriend dood zijn. Daarna is zij niet meer dan een menselijk wrak dat zich aan het leven vastklampt. Cohn, ex-filmrecensent en assistent van Bresson, heeft zonder twijfel veel van zichzelf en zijn herinneringen in zijn eerste speelfilm gestopt. De film is niet overal even sterk, omdat hij met details overladen is en een vaag scenario bevat (Cohn schrijft zijn eigen scenario's). Maar hij is wel boeiend en de mentaliteit van sommigen in deze periode wordt aan het licht gebracht en er wordt met veel overtuiging gespeeld.

La grande cabriole

1988 | Drama, Historische film

Duitsland/Frankrijk/Italië 1988. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Fanny Ardant, Bernard Giraudeau, Francis Huster, Robin Renucci en Ludmila Mikaël.

Gravin Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide de Chabrillant (Ardant) heeft al tien jaar een stormachtige verhouding met gewone burger Armand Gallois (Huster). Als Armand haar voor de zoveelste keer ontrouw is, besluit zij hun relatie te verbreken. Ondertussen wordt koning Lodewijk de Zestiende geguillotineerd en verklaart Frankrijk de oorlog aan Engeland en Spanje. Armand, in het oorlogsgebeuren meegesleurd, wil Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide weer ontmoeten maar zij is naar Itali[KA3]e gegaan met een nieuwe minnaar, een violist. Armand smeekt haar om bij hem te blijven, maar Madame de Chabrillant kiest voor het onbekende en het avontuur. In Itali[KA3]e ontdekt zij dat de musicus getrouwd is, en er bovendien een tweede huishouden op nahoudt. Volledig op zichzelf aangewezen gaat zij Franse les geven aan de Venetiaanse bourgeoisie, maar daarmee wordt zij niet gelukkig. Groots opgezet historisch drama met de Franse revolutie (1789) als historisch decor voor een opwindend verhaal met Ardant en Huster als het hartstochtelijk, maar subtiele liefdespaar. Het scenario is van regisseuse Companéez. Deze mini werd oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

Haute Tension: Histoires d'ombres

1988 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1988. Misdaad van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Pierre-Loup Rajot, Auréle Doazan, Claude Rich, Ludmila Mikaël en Thierry Fortino.

Verzekeringsmakelaar Rajot wordt door zijn accountant bedrogen. Als hij zijn wonden aan de Rivièra likt, maakt hij kennis met de oogverblindende echtgenote van een miljonair. Hij wordt tot over zijn oren verliefd op de feeks, die hem fataal wordt, als haar rijke man dood wordt aangetroffen. Hij hangt andermaal. Aardige film naar zeer bekend thema.

Le Bourgeois gentilhomme

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Roger Coggio. Met o.a. Michel Galabru, Rosy Varte, Roger Coggio, Franck David en Xavier Saint-Macary.

Een rijke bourgeois streeft de kwaliteiten van de adel na en laat zich door 'specialisten' daarin onderwijzen. Als hij zich verzet tegen het huwelijk van zijn dochter met een burger, verzint zijn huisbediende een plan om hem overstag te doen gaan en hem de onzin van zijn aspiraties te laten inzien. De klassieke Molière-komedie kreeg een filmversie getrouw aan de tekst en wordt, ondanks goed spel, weelderige decors en een soepele choreografie, ietwat langademig.

La guerre des polices

1979 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1979. Drama van Robin Davis. Met o.a. Claude Brasseur, Marlène Jobert, Claude Rich, François Périer en Jean-François Stévenin.

Rivaliteit tussen politiecommissaris Jacques Fush (Brasseur) en een collega Ballestrat (Rich) van de anti-terreurbrigade leidt tot de ontsnapping van een terrorist en de dood van een agent, waarna ze van hogerhand bevel krijgen tot samenwerking. Niettemin blijven ze elkaar dwarszitten, tot een commissaris van deze brigade een staatsvijand weet te doden, alvorens zelf te sneuvelen. Gedegen, maar niet opmerkelijk scenario, dat op ware gebeurtenissen is geïnspireerd en daarbij kritische kanttekeningen plaatst, kreeg verrassend gespannen vormgeving met indringende beelden in een nerveuze montage, waardoor de film verfrissend afwijkt van de gemiddelde policier. Briljant spel van Brasseur en Rich als de rivalen. Het scenario is van Jean-Marie Guillaume, Jacques Labib, Patrick Laurent, Jean-Patrick Manchette en regisseur Davis. Het camerawerk is van Ramón F. Suárez. Eastmancolor, Mono.

Un coup de baguette magique

1977 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1977. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Michael York, Agathe De La Fontaine, Ludmila Mikaël en Roger Van Hool.

Jeanne (Barrault) en Achille (Van Hool) behoren met hun gezin tot de middenklasse. Ze hebben een eigen huis. Hun huwelijk verliep niet altijd even gladjes, maar ze kwamen allebei altijd weer in het gareel of legden het bij. Ze raken nu allebei hun werk kwijt en het ongelooflijke gebeurt: het huis wordt verkocht en ze raken dakloos. Achille belandt in een diepe depressie, maar Jeanne geeft niet op. Ze krijgt de kans om in de (Franse) provincie medewerkster te worden bij een muziekfestival. Ze gaat daar ondanks de problemen thuis toch even flink uit de bol. Ten tijde van dertien procent werkeloosheid in Frankrijk (bijna twaalf in Duitsland) is deze coproductie vlak voor de het jaar 2000 een modieus, sociaal getint drama, dat nog net geen soap is. Als filmer (en scenarioschrijver) is Vadim steeds afhankelijker van de tv.

Vincent, François, Paul et les autres

1974 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1974. Drama van Claude Sautet. Met o.a. Yves Montand, Michel Piccoli, Serge Reggiani, Gérard Depardieu en Stéphane Audran.

Vincent, François, Paul en de anderen zijn goede vrienden. In de weekeinden komen ze regelmatig bij elkaar in Pauls landhuis in de Provence, op zondagavond keren allen weer terug naar de stad en naar hun eigen problemen. Fabrikant Vincent (Montand), heeft moeilijkheden met zijn bedrijf, zijn vrouw en zijn minnares. Arts François (Piccoli) wordt door zijn vrouw bedrogen. En Paul (Reggiani) is schrijver en gelukkig getrouwd, maar zijn boek zal wel nooit af komen. Mooi, optimistisch portret van drie vrienden die elkaar door hun mid-life crises helpen.

La Chasse royale

1969 | Drama

Servië en Montenegro/Frankrijk 1969. Drama van François Leterrier. Met o.a. Sami Frey, Claude Brasseur, Ludmila Mikaël, Suzanne Flon en Jean Champion.

Een jongeman laat zich door zijn vriend van zijn liefdesverdriet afleiden door met hem op jacht te gaan. Een jonge vrouw die in een kasteel in de bossen woont, verwijt hem wreedheid jegens de dieren, waarna er conflicten in het jachtgezelschap ontstaan en er een gewapend treffen met stropers komt. Tenslotte vertrekt hij samen met het meisje. Deze symbolische fabel, waarin de jacht vergeleken wordt met de veroveringsdrang in de liefde, en de prooi verwisselbaar is (stropers i.p.v. wild), kreeg een curieuze, tegendraadse vormgeving, met een dynamische handeling, statische fotografie en enscenering. Ook daardoor is de film wel interessant maar nauwelijks meeslepend.

The Sergeant

1968 | Drama

Verenigde Staten 1968. Drama van John Flynn. Met o.a. Rod Steiger, John Phillip Law, Frank Latimore, Elliott Sullivan en Ludmila Mikaël.

Een voorspelbaar drama, gesitueerd in Frankrijk, over homoseksuele sergeant Steiger en zijn genegenheid voor de knappe soldaat Law. Regisseur Flynn heeft een goed oog voor details, maar het is een weinig indrukwekkende film.

Des garçons et des filles

1968 | Komedie

Frankrijk/België 1968. Komedie van Etienne Périer. Met o.a. Marc Porel, Jean-Christophe Maucorps, François Duval, Roger Van Hool en Nicole Garcia.

De makers van het scenario (Perier en Dominique Fabre) hebben tien 'gevallen' van de overgang van de adolescentie naar de volwassen leeftijd gekozen, en ze gesitueerd in een soort van leef- en werkgemeenschap. Later gaan deze jongeren uit elkaar, wanneer ze inzien, dat men het leven niet in een groep doorbrengt. Een boeiende, realistisch aandoende zedenstudie. De acteurs speelden dan ook in grote lijnen zichzelf en werden daarin zeer vrij gelaten. Jammer van de effen regie, zoals altijd bij deze van oorsprong Belgische cineast, die zowel in Frankrijk als in de V.S. verbleef, en gedurende zijn carrière zowel opvallend goede als opvallend slechte films maakte.

O salto

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Christian de Chalonge. Met o.a. Marco Pico, Antonio Passalia, Henrique de Sousa, Americo Trindade en Ludmila Mikaël.

Een film over Portugese arbeiders die cklandestien over de grens komen om in Frankrijk te gaan werken. Deze film behandelt één geval, dat van Antonio, een twintigjarige schrijnwerker: zijn overtocht, zijn vlucht voor patrouilles, zijn aankomst in Parijs, zijn pogingen om werk te vinden, zijn ontgoochelingen en tenslotte zijn aankomst in Champigny, een bidonville voor emigranten. Een prachtig document over de menselijke eenzaamheid.

Des Garçons et des filles

1967 | Drama

België/Frankrijk 1967. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Ludmila Mikaël, Nicole Garcia, Martine Kelly, Roger Van Hool en François Leccia.

Groep jongeren huurt oud hotel waarin ze met onderlinge taakverdeling gaan wonen. Temperamentverschillen in liefdesintriges zorgen voor steeds meer conflicten. Film wilde veelbelovende jonge acteurs lanceren en slaagde daarin, scenario en regie blijven echter erg oppervlakkig en nogal clichématig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ludmila Mikaël op televisie komt.

Reageer