Roberto Cañedo (1918-1998): cast.
Er zijn 46 films gevonden.

La mujer de a seis litros

1966 | Komedie

Mexico 1966. Komedie van Rogelio A. González. Met o.a. Kitty de Hoyos, Héctor Suáres, Chucho Salinas en Roberto Cañedo.

Een komische film die bestaat uit de episoden La mujer de a seis litros, Abismo en Sinesio Santo respectievelijk naar verhalen van Guy de Maupassant, Leonid Andrejev en Ricardo Garibay. De film werd de grond in geboord door de kritiek, maar was succesvol bij het publiek.

Damiana y los hombres

1966 | Drama

Mexico 1966. Drama van Julio Bracho. Met o.a. Mercedes Carreño, Jaime Fernández, Enrique Rocha en Roberto Cañedo.

Een meisje van eenvoudige afkomst wordt toevallig ontdekt door een fotograaf. Ze brengt het tot bekend fotomodel, maar verlangt terug naar haar vriend van vroeger, op wie ze verliefd is, en naar haar grootvader. Ze besluit naar hen terug te gaan, maar ze zit vast aan een contract. Het script, van de hand van de hoofdrolspeelster, is niet erg origineel en lijkt uitsluitend ter meerdere glorie van Carreño zelf geschreven te zijn.

La conquista de El Dorado

1965 | Western

Mexico 1965. Western van Rafael Portillo. Met o.a. Emilio 'Indio' Fernández, Fernando Casanova, Armando Silvestre en Roberto Cañedo.

Om een eind te maken aan een serie berovingen en misdaden waaronder de bevolking van het dorp El Dorado lijdt, stuurt de gouverneur er een rechter heen, die de rechtsorde moet herstellen. Fernández moet in deze smakeloze western zijn vaderliefde laten prevaleren boven zijn trots als revolverheld.

Canta mi corazón

1964 | Drama

Mexico 1964. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. Libertad Lamarque, Enrique Guzmán, Sara García en Roberto Cañedo.

Een jongen besluit zijn studie op te geven om zanger te worden, ondanks het verzet van zijn moeder, dat overigens wel mee blijkt te vallen. Een overdreven melodramatische film, flauw en belerend.

Alias El Rata

1964 | Komedie

Mexico 1964. Komedie van Rogelio A. González. Met o.a. 'Piporro', Alma Delia Fuentes, Manuel Capetillo en Roberto Cañedo.

Een komedie waarin 'Piporro' zijn rol tot het uiterste overdrijft. Het script is volkomen onbelangrijk. Verward camerawerk en onbenullige acteerprestaties in de bijrollen.

Semáforo en rojo

1963 | Thriller

Colombia​/​​Mexico 1963. Thriller van Julián Soler. Met o.a. Ofelia Montesco, Roberto Cañedo, José Gálvez en Enrique Pontón.

Een bende bereidt een perfecte roof voor, maar alles mislukt. Een rampzalige kruising tussen RIFIFI CHEZ LES HOMMES en SOBRETODO.

Santo versus el estrangulador

1963 | Horror

Mexico 1963. Horror van René Cardona. Met o.a. Santo, María Duval, Roberto Cañedo en Carlos López Moctezuma.

Een maniak besteedt zijn tijd aan het vermoorden van mooie artiestes. Een van de meest sadistische en geslaagde produkten uit de Santo-serie, waar zelfs een vervolg op gemaakt werd: EL ESPECTRO DEL ESTRANGULADOR.

Milagros de San Martín de Porres

1963 | Biografie

Mexico 1963. Biografie van Rafael Baledón. Met o.a. Jorge Caballero, Fernando Aldama, Lilia Martínez Solares en Roberto Cañedo.

Een weerzinwkkend melodrama in verschillende episoden, waarin Baleón op miezerige wijze de figuur van broeder Martin in beeld brengt, terwijl de Spaanse vresie FRAY ESCOBA zo'n succes had. De film bestaat uit twee wonderen, beide in twee episoden verdeeld: Los milagros de San Martin de Porres, El ángel negro y La fuente de la oida en El milagro de la fé.

Condenados a muerte

1963 | Western

Mexico 1963. Western van Rafael Portillo. Met o.a. Luz Márquez, Rubén Rojo, Roberto Cañedo en Luis Aldás.

Als een paar bandieten het geld van een buit op willen halen, worden zij omsingeld door indianen, die de verkrachting van een meisje van hun stam willen wreken. De film is slecht geregisseerd, maar is toch een tikje dreigend.

Azahares rojos

1960 | Drama

Mexico 1960. Drama van Alfredo B. Crevenna. Met o.a. Francisco Rabal, Teresa Velázquez, Silvia Fournier en Roberto Cañedo.

Een meisje trouwt met een invalide, uitsluitend om van zijn fortuin te kunnen genieten, terwijl hij waanzinnig veel van haar houdt; beetje bij beetje gaat zij van haar man houden. Typisch Azteeks melodrama, deze keer met komische inslag om het verzinsel wat te verlevendigen.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

La Comezón del amor

1959 | Komedie

Mexico 1959. Komedie van Jaime Salvador. Met o.a. Demetrio González, Rosa de Castilla, Roberto Cañedo en Alicia Ravel.

Een lerares van het conservatorium wordt door haar minnaar naar de stad gestuurd om daar beroemd te worden als revuezangeres. De eigenaar van een revue wordt verliefd op haar. Haar weldoener komt naar de stad om het probleem op te lossen. De film was dermate flauw dat de regisseur niets meer kon bedenken dan iedereen maar aan het zingen te zetten en te kijken of het nog iets werd; dat was niet het geval.

Trampa fatal

1958 | Avonturenfilm, Drama, Fantasy

Mexico 1958. Avonturenfilm van Fernando Fernández. Met o.a. David Silva en Roberto Cañedo.

De derde film uit een reeks van vier rond de dasspeld van de Duivel, waarin de speld steeds weer wisselt van eigenaar en aan allen onheil brengt. Evenals de twee voorgaande films, matig. De film bestaat uit drie episoden: Ayudaperversa, Trampa fatal en Canto macabro.

Quinceañera

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Alfredo B. Crevenna. Met o.a. Martha Mijares, Teresa Velázquez, Maricruz Olivier en Roberto Cañedo.

Drie meisjes uit verschillende sociale klassen dromen ervan hun vijftiende verjaardag te vieren, zonder dat zij vermoeden dat hun ouders zich in allerlei bochten moeten wringen om het partijtje van hun dochters te bekostigen. Aanstellerig en ridicuul.

Mis secretarias privadas

1958 | Komedie

Mexico 1958. Komedie van Roberto Rodríguez. Met o.a. César Romero, Lilia Prado, Rosa Carmina en Roberto Cañedo.

Een directeur kiest de mooie dochter van de vrouw met wie hij ooit een relatie had als secretaresse. En nu zit hij met het probleem of dit nu zijn dochter is of niet, want hij is verliefd op haar. De grenzeloze vulgariteit van deze film verdient alle vermelding, evenals de langdradigheid.

Juego diabólico

1958 | Avonturenfilm, Drama, Fantasy

Mexico 1958. Avonturenfilm van Fernando Fernández. Met o.a. Roberto Cañedo, Roberberto Cañedo, Roberto Ramírez, Raúl Farell en Freddy Fernández.

Een dasspeld brengt onheil aan een ieder die hem opspeldt, zonder een pact te hebben met de duivel. Opvolger van EL FISTOL DEL DIABLO, bestaande uit drie episoden: Veneno juvenil, Juego diabólico en Rostro marcado. Een bewerking van een boek van de Mexicaanse schrijver Manuel Payno, die in de negentiende eeuw zeer veel gelezen werd.

El Fistol del Diablo

1958 | Avonturenfilm, Drama, Fantasy

Mexico 1958. Avonturenfilm van Fernando Fernández. Met o.a. Dagoberto Rodríguez, Roberto Cañedo, Arturo Martínez en Mireya Sauza.

Een man, verbitterd door zijn lafhartigheid en amoureuze mislukkingen, roept de hulp van de duivel in om een ommekeer in zijn leven te bewerkstelligen. Er verschijnt hem een mysterieuze persoon, die hem een vreemde dasspeld geeft waarmee al zijn wensen in vervulling zullen gaan. De eerste film uit een serie van vier, waarin enige variaties op het Faust-motief worden gegeven.

El Ataúd del infierno

1958 | Avonturenfilm, Drama, Fantasy

Mexico 1958. Avonturenfilm van Fernando Fernández. Met o.a. Roberto Cañedo, Jaime Fernández, Miguel Arenas en Roberto Ramírez.

Vierde en laatste deel van een serie films over de dasspeld van de Duivel. Deze film bestaat, evenals zijn voorgangers, uit drie episoden: El ataúd infernal, El muerte robado en Herencia de la muerte. De film is niets meer dan een reeks melodramatische gebeurtenissen, met een vleugje mysterie.

Nunca me hagan eso

1956 | Komedie

Mexico 1956. Komedie van Rafael Baledón. Met o.a. Clavillazo, María Antonieta Pons, Martha Mijares en Roberto Cañedo.

Een zwerver, moe van de minachting van een vrachtwagenchauffeur, maakt deze wijs dat hij bevriend is met een beroemd actrice. Van de film en de grappen gaan er dertien in een dozijn.

La Diana cazadora

1956 | Drama

Mexico 1956. Drama van Tito Davison. Met o.a. Ana Luisa Peluffo, Armando Calvo, Roberto Cañedo en Lorena Velázquez.

De echtgenote van een verlamde geleerde wordt verliefd op een beeldhouwer. Zij gaat natuurlijk modelleren en dat is een nogal platvloers excuus om de hoofdrolspeelster naakt op het doek te krijgen.

El Diario de mi madre

1956 | Drama

Mexico 1956. Drama van Roberto Rodríguez. Met o.a. Marga López, Aldo Monti, Roberto Cañedo en Lilia Guízar.

Een meisje wil weglopen met een getrouwde man, maar bij het lezen van het dagboek van haar moeder krijgt zij spijt. Veel te stijf verfilmd.

Una Piedra en el zapato

1955 | Misdaad

Mexico 1955. Misdaad van Rafael Baledón. Met o.a. Fernando Fernández, Ariadna Welter, Roberto Cañedo en Andrés Soler.

Verschillende vrouwen overlijden in verband met een juwelenroof. Drie mannen worden verdacht. Baledón heeft getracht om de beste elementen van de Amerikaanse thriller te verenigen. Het resultaat is een betrekkelijk verward en gekunsteld geheel, hoewel verdienstelijk in vergelijking met wat er zoal in die tijd geproduceerd werd in Mexico.

Y mañana serán mujeres!

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Alejandro Galindo. Met o.a. Rosita Quintana, Roberto Cañedo, Carmen Iñarra en Jaime Fernández.

Een lerares wordt door de ouders van een leerlinge uitgenodigd om de vakantie op hun ranch door te brengen. Daar ontdekt zij dat de ouders helemaal niet naar hun dochters omkijken, omdat zij het veel te druk hebben met hun sociale verplichtingen. Ondanks goede dialogen en een correcte techniek, is de film niet veel meer dan een conventioneel melodrama.

Pueblo, canto y esperanza

1954 | Drama

Cuba​/​​Mexico​/​​Colombia 1954. Drama van Julián Soler, Alfredo B. Crevenna en Rogelio A. González. Met o.a. Joaquín Pardavé, Roberto Cañedo, Pedro Infante en Columba Domínguez.

Verfilming van drie korte verhalen over het dagelijks leven in Latijns-Amerika. Een goedkope en mislukte poging om de Latijnsamerikaanse ziel te doorgronden.

Mujer o fiera?

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Agustín P. Delgado. Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Cañedo, Yolanda Varela en Alejandro Lugo.

Bij het uit de kerk komen ziet een pas getrouwd meisje dat haar man vermoord wordt. Vanaf dat moment haat zij alle mannen in dit pijnlijk slechte melodrama.

La Fuerza de los humildes

1954 | Drama

Mexico​/​​Cuba 1954. Drama van Miguel Morayta. Met o.a. Columba Domínguez, Roberto Cañedo, Joaquín Cordero en Alejandro Lugo.

Een zakenman, waarvan men denkt dat hij verdronken is, komt terug om zijn ex-werknemers van de uitbuiting te bevrijden. Soort mengelmoes van Robinson Crusoe en de Graaf van Monte Cristo; volkomen onsamenhangend.

Legítima defensa

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Zacarías Gómez Urquiza. Met o.a. Carmen Montejo, Roberto Cañedo, Luis Aldás en Elda Peralta.

Een van moord verdachte man wordt vrijgesproken als zijn onschuld is bewezen. Bij thuiskomst blijkt dat zijn vrouw dood en zijn dochters geprostitueerd zijn. Dit goede drama werd gebaseerd op feiten.

La Rosa blanca

1953 | Drama, Biografie

Mexico 1953. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. Roberto Cañedo, Gina Cabrera, Julio Capote en Dalia Iñiguez.

Het leven van een opstandelingenleider tijdens de Spaanse overheersing in Cuba. Meer dan een biografische film: het blijkt te gaan om een opeenvolging van alle avonturen van de hoofdrolspeler. Sterk geregisseerd, maar routinematig.

Borrasca en las almas

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Ismael Rodríguez. Met o.a. María Elena Marqués, Roberto Cañedo, Gustavo Rojo en Carlos Orellana.

Een werknemer komt terug op zijn werk nadat hij bij een ongeval een hand heeft verloren. Moraliserend en ouderwets, deze film, waarin ons voor de zoveelste maal wordt voorgehouden dat de armen duizend maal beter zijn dan de rijken.

Prisionera del recuerdo

1952 | Thriller

Mexico 1952. Thriller van Eduardo Ugarte. Met o.a. Alicia Caro, Roberto Cañedo, Víctor Parra en Augusto Benedico.

Een vrouw smeedt samen met haar vriend plannen om wraak te nemen op de moordenaar van haar vader. Toen Mexicaanse regisseurs pogingen ondernamen om suspense-films te maken, produceerden ze één grote aaneenschakeling van ongerijmdheden en deze film is er een goed voorbeeld van.

Nunca es tarde para amar

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Tito Davison. Met o.a. Libertad Lamarque, Roberto Cañedo, José Elías Moreno en Martha Valdés.

Een koorzangeres gaat in op het verzoek om in een ziekenhuis, waar haar ex-minnaar arts is, te zingen voor een paar gewonde kinderen. Ook hier wordt weer duidelijk dat de toenmalige Mexicaanse cinema er niet in slaagde zich te ontworstelen aan de eeuwige revue, opgesmukt met druilerige verhaaltjes over kinderen.

Los Dineros del diablo

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Alejandro Galindo. Met o.a. Amalia Aguilar, Roberto Cañedo, Víctor Parra en Marta Patricia.

Door de slechte invloed van zijn vrienden raakt een brave jongen op het verkeerde pad. De film verzandt langzaam maar zeker in een algehele middelmatigheid.

Cuarto de hotel

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Adolfo Fernández Bustamente. Met o.a. Lilia Prado, Roberto Cañedo, Sara Guash en Gilberto González.

Als haar man niet terugkeert naar het hotel waar zij verblijven, moet een pas getrouwde vrouw werken als dienstmeisje om de rekening te betalen. Ze wordt ook nog achtervolgd door de eigenaar die misbruik van haar wil maken. Destijds ging het gerucht dat Buñuel deze film zou regisseren: waarschijnlijk zou het resultaat dan beter zijn geweest dan dit wulpse melodrama.

Tres hombres en mi vida

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Carlos Véjar. Met o.a. Marga López, Jorge Mistral, Roberto Cañedo en Rafael Baledón.

Een vrouw weet niet te kiezen uit haar drie minnaars: haar man, een dronkelap, een arts of de man die voor haar baan heeft gezorgd. Zo masochistisch zie je ze maar zelden.

Soy mexicano de acá de este lado

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Miguel Contreras Torres. Met o.a. Rosa Carmina, Roberto Cañedo, Rodolfo Acosta en Arturo Soto Rangel.

Een jonge libertijn wordt uit huis gezet en neemt zijn vriendin mee naar het huis van een oom, waar zij doen alsof zij getrouwd zijn. Langdradig en onsamenhangend.

No niego mi pasado

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Alberto Gout. Met o.a. Ninón Sevilla, Roberto Cañedo, Luis Aldás en José Baviera.

Een getrouwde vrouw doet alsof zij haar man gaat vermoorden om van zijn minnares geld los te krijgen. Uitnemend gespeeld door Ninón Sevilla.

Mujeres sacrificadas

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Alberto Gout. Met o.a. Ninón Sevilla, Roberto Cañedo, Víctor Junco en Anita Blanch.

Als een meisje erachter komt dat haar moeder in een revue werkt om haar studie te betalen, besluit zij er zelf te gaan werken. Ze raakt verwikkeld in een moordzaak. Ondanks alle zorg die Gout aan zijn film heeft besteed, proef je uit alles het schrikbarende verval van het Mexicaanse melodrama.

La Bien amada

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. Roberto Cañedo, Columba Rodríguez, Julio Villarreal en Tito Junco.

Een leraar pleegt een diefstal om de operatie van zijn vrouw aan een hersentumor te betalen. Overdreven en zonder overtuigingskracht. 'Indio' Fernández was niet bepaald op zijn best.

Pecado

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Luis César Amadori. Met o.a. Zully Moreno, Roberto Cañedo, Eva Martino en José Elías Moreno.

Een meisje uit goede kringen trouwt met de eigenaar van een revue, die zich met duistere zaken bezighoudt. Ze raakt uiteindelijk in de diepste ellende, samen met haar kind. Hoewel Amadori een uitstekend regisseur was, is deze film met weinig enthousiasme gemaakt, ondanks het goede gevoel voor elliptisch taalgebruik en voor de beelden.

Negro es mi color

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Tito Davison. Met o.a. Marga López, Roberto Cañedo, Rita Montaner en Miguel Torruco.

Een blanke vrouw krijgt een donker kind. Zo ontdekt zij haar oorsprong. Een goede film met een goede ontwikkeling.

Entre tu amor y el cielo

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. Rosario Granados, Roberto Cañedo, Rodolfo Acosta en 'El Chicote'.

Een meisje dreigt haar vriend, die op het seminarie zit, dat als hij zijn roeping niet opgeeft, zij de eerste de beste man zal nemen. Toch laat hij haar gaan. Dit melodrama speelt zich af in de wereld van de toen zo razend populaire revue. Doet in slechtheid niet onder voor al die andere films van hetzelfde genre.

El Cristo de mi cabecera

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Ernesto Cortázar. Met o.a. Roberto Cañedo, Lilia del Valle, Evita Muñoz en Manuel Dondé.

Een guerrillero is verliefd op een meisje dat hij probeert te verkrachten; zij wordt ook begeerd door een imperialistisch militair en door een gek. Volmaakt absurd en grotesk.

Crimen y castigo

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. Roberto Cañedo, Lilia Prado, Carlos López Moctezuma en Luis Beristáin.

Schaamteloze verfilming van de beroemde roman Schuld en boete van Dostojewski, in handen van Fernando de Fuentes een melodrama; bovendien uitermate slecht geregisseerd.

La Casa chica

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Roberto Cañedo, Miroslava en Domingo Soler.

Een beroemde arts komt in een dorp waar hij een oude studiegenote ontmoet. Ze worden verliefd op elkaar. De makers van deze film hadden wel een beetje meer gevoel voor stijl kunnen tonen.

El Rencor de la tierra

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Alfredo B. Crevenna. Met o.a. Rita Macedo, Isabela Corona en Roberto Cañedo.

Een boerenbedrijf wordt geteisterd door een grote droogte. De film is stijf, ouderwets en dom bovendien. Ook bekend als PRUEBA DE DIOS.

Pueblerina

1948 | Drama

Mexico 1948. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. Columba Romínguez, Roberto Cañedo en Guillermo Cramer.

Als een jonge man uit de gevangenis thuis komt, treft hij zijn moeder dood aan, ligt zijn huis in puin en wordt hij door de drie rijkste broers van het dorp als oud vuil behandeld. De opzet van deze film is zeer eenvoudig en zonder pretenties en is door de regisseur met een bewonderenswaardige gevoeligheid uitgevoerd. En daardoor zeker de moeite waard.