Hanna Schygulla

Acteur

Hanna Schygulla is acteur.
Er zijn 68 films gevonden.

Faust

2011 | Drama, Fantasy

Rusland 2011. Drama van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Johannes Zeiler, Anton Adasinsky, Isolda Dychauk, Georg Friedrich en Hanna Schygulla.

Vrije interpretatie van Johann Wolfgang von Goethes al ontelbare keren bewerkte tragedie Faust, waarin de wereldvreemde dokter Heinrich Faust zijn ziel verkoopt aan de gewiekste, geldbeluste sjacheraar Mauricius, nadat hij zijn hart is verloren aan de mooie Margarete. Bekend of niet, geregisseerd door Aleksandr Sokurov is Faust pure cinema; een hallucinerend drama, met fraaie decors en kostuums en prikkelend, existentieel, soms grappig gefilosofeer. Laatste deel van Sokurovs tetralogie over macht, op het festival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw.

Avanti

2012 | Drama

Zwitserland/België 2012. Drama van Met o.a. Nina Meurisse, Hanna Schygulla, Miou-Miou, Jean-Pierre Gos en Christophe Dimitri Réveille.

Moeder-dochterdrama rond de vraag wie voor wie zorgt, als de dochter worstelt met depressie en de moeder met geheugenverlies. Het blijft gissen, in debuterend regisseur/scenarist Emmanuelle Antille's uitlegschuwe debuutfilm. De Zwitserse maatschappij dicteert opname, voor beide vrouwen, maar dochter Léa (28) verkiest een bescheiden roadtrip om de weerbaarheid van haar moeder, en van haarzelf, te bewijzen. Een goedkoop gedraaide eersteling, die het bij gebrek aan complexe personages moet hebben van de non-verbale onderlinge dynamiek, de charmante locaties rond het meer van Genève, en de veelzeggende flashbacks (in korrelig Super8).

Auf der anderen Seite

2007 | Drama

Duitsland/Turkije/Italië 2007. Drama van Fatih Akin. Met o.a. Baki Davrak, Tuncel Kurtiz, Nurgül Yesilçay en Hanna Schygulla.

De Turks-Duitse Akin brak in 2004 door met het sterke, rauwe multiculti-drama Gegen die Wand, en belandde prompt in een writer's block. Misschien is de plot van deze opvolger daarom zo chaotisch geworden. Het (melo)drama kan het beste worden bekeken als verzameling karakterschetsen, want de personages zijn intrigerend en de acteurs voortreffelijk. De verschillende verhaallijnen spelen zich afwisselend af in Duitsland en Turkije, en worden in gang gezet wanneer een oudere, in Duitsland wonende Turk een prostituee in huis neemt, tot ongenoegen van zijn ontwikkelde zoon.

Winterreise

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Hans Steinbichler. Met o.a. Josef Bierbichler, Sibel Kekilli, Hanna Schygulla, Johann von Bülow en Aloysius Itoka.

De liederencyclus Winterreise (Franz Schubert, 1827) beschrijft in 24 gedichten (geschreven door Wilhelm Müller) de troosteloze reis van een afgewezen jongeman, met De Dood als laatste reisgenoot. Regisseur Steinbichler ging met de materie aan de haal en kwam op de proppen met een vergezocht draaiboek over een manisch-depressieve man (Bierbichler) die zijn besneeuwde Duitse oord inruilt voor de Afrikaanse zon nadat hij voor tienduizenden euro's is belazerd door een Keniaan. Het verhaal is hinderlijk onwerkelijk maar acteur Bierbichler en tegenspeler Schygulla (zijn filmvrouw) compenseren met bevlogen acteerwerk. Contrastrijke beelden van de bittere kou en de zinderende warmte tillen de film tenslotte boven de middelmaat.

Die blaue Grenze

2005 | Drama, Romantiek

Duitsland/Denemarken 2005. Drama van Till Franzen. Met o.a. Antoine Monot jr, Joost Siedhoff, Dominique Horwitz, Hanna Schygulla en Beate Bille.

De liederencyclus Winterreise (Franz Schubert, 1827) beschrijft in 24 gedichten (geschreven door Wilhelm Müller) de troosteloze reis van een afgewezen jongeman, met De Dood als laatste reisgenoot. Regisseur Steinbichler ging met de materie aan de haal en kwam op de proppen met een vergezocht draaiboek over een manisch-depressieve man (Bierbichler) die zijn besneeuwde Duitse oord inruilt voor de Afrikaanse zon nadat hij voor tienduizenden euro's is belazerd door een Keniaan. Het verhaal is hinderlijk onwerkelijk maar acteur Bierbichler en tegenspeler Schygulla (zijn filmvrouw) compenseren met bevlogen acteerwerk. Contrastrijke beelden van de bittere kou en de zinderende warmte tillen de film tenslotte boven de middelmaat.

Promised Land

2004 | Drama

Israël/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 2004. Drama van Amos Gitai. Met o.a. Rosamund Pike, Diana Bespechni, Hanna Schygulla, Anne Parillaud en Yussuf Abu-Warda.

'De anti-Pretty Woman', noemt de Israëlische Gitai (Kadosh) dit mensenrechtendrama, en inderdaad, zijn verbeelding van prostitutie bevat niets lichtvoetigs of glamoureus. We volgen een groep Oost-Europese vrouwen die worden verkocht aan een seksclub in Israël. Het bijzonder relevante gegeven is helaas onbeholpen verfilmd, met gekunsteld beverig camerawerk, slechte belichting en een onuitgewerkt scenario. De uitvoerig in beeld gebrachte mishandelingen krijgen hierdoor iets gratuits. Zie voor een effectievere filmstudie over moderne mensenhandel Lukas Moodyssons Lilja 4-ever.

Für mich gab's nur noch Fassbinder - Die glücklichen Opfer des Rainer Werner Fassbinder

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Rosa von Praunheim. Met o.a. Irm Herrmann, Peer Raben, Ursula Strätz, Hanna Schygulla en Doris Mattes.

Rainer Werner Fassbinder is de geschiedenis ingegaan als de productiefste filmer uit de golf van de Nieuwe Duitse Film, al stierf hij op 36-jarige leeftijd aan drugs en drank in 1982. Hij liet een omvangrijk en indrukwekkend [KL21]uvre na. Hij was een ongemakkelijke man in de omgang en werkte heel dikwijls met vaste acteurs en actrices; de bekendsten uit de laatste categorie zijn wellicht Hanna Schygulla en Barbara Sukowa - hij maakte ze (als het ware). Fassbinder werkte ook met gevestigde actrices zoals Brigitte Mira of Jeanne Moreau. Hoewel hij een tijd gehuwd was met de actrice Ingrid Caven, maakte hij nimmer een geheim van zijn biseksualiteit, openlijk en in zijn films. Von Praunheim, zelf een nicht, meent dat Fassbinder door zijn tweeslachtige seksuele voorkeur als niemand beter kon aanvoelen hoe vrouwen denken, zich gedragen en presenteren. In zijn documentaire, die slechts toegankelijk is voor cinefielen die bekend zijn met Fassbinders werk, laat hij grotendeels de vrouwen uit Fassbinders artistieke carri[KA2]ere aan het woord. Hieronder bevinden zich Schygulla, Caven, Mira, Moreau, Doris Mattes, Eva Mattes, Ursula Str[KA3]atz, Irm Hermann e.a., maar vreemd genoeg ontbreekt Sukowa. Ook mannen, die met Fassbinder gewerkt hebben komen aan bod zoals cameraman Michael Ballhaus, producent Peter Berling, componist Peer Raben, maar wederom ontbreken hier El Hedi Ben Salem en Gunther Kaufmann, niet alleen zijn fetisj acteurs, maar minnaren en voetvegen; verder missen wij G[KA3]unther Lamprecht, Gottfried John en Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl e.v.a. Wellicht had Von Praunheim te weinig budget en was een trip naar Griekenland, waar Sukowa woont, te duur of was er geen geld voor een vliegticket. Om die reden ontbreken ook de talloze clips uit het werk van Fassbinder, die kennelijk niet zonder zeer forse bedragen in een dergelijk belangwekkend portret van een groot regisseur (zowel Fassbinder als Von Praunheim) konden binnenkomen. De door Von Praunheim ingelaste screenings van Leonardo DiCaprio slaan nergens op, al hebben we wel begrip voor zijn zwakheid (als gevolg van een natte droom kennelijk). Von Praunheim werd in 1942 in Riga geboren als Holger Mitschwitzky en is altijd jaloers geweest op het succes van Fassbinder. Het camerawerk is Elfi Mikesch. HD Video, Mono.

Werckmeister harmóniák

2000 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 2000. Drama van Béla Tarr en Ágnes Hranitzky. Met o.a. Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, János Derzsi en Djoko Rossich.

Zes jaar na het monumentale, zeven uur en een kwartier durende Satantango, komt regisseur Béla Tarr met een nieuwe lange speelfilm. Werckmeister Harmonial, 'slechts' tweeënhalf uur lang, draagt onmiskenbaar het handelsmerk van de Hongaarse meester, door sommigen gezien als de enige ware opvolger van Andrej Tarkovski. Zoals gebruikelijk filmt Tarr in zwart-wit en speelt het verhaal zich af op het Hongaarse platteland, in een klein, onaanzienlijk dorpje. Het dorpje wordt bezocht door een rondreizend buitenlands circus, met als grootste attractie 'De Prins'. De dorpsbewoners trekken in drommen naar het circus om dit mysterieuze verschijnsel te aanschouwen. Als blijkt dat De Prins niet zal verschijnen, slaat de toch al geladen stemming om in een complete opstand. Vier jaar lang werkte Tarr aan deze film.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

La niña de tus ojos

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Fernando Trueba. Met o.a. Penélope Cruz, Antonio Resines, Jorge Sanz, Karel Dobry en Loles León.

In 1938 wordt een groepje filmmakers uit Franco's Spanje naar nazi-Duitsland gehaald om een vrolijke musical op te nemen - of eigenlijk twee: een Spaanse en een Duitse versie tegelijk. De operatie wordt geleid door propagandaminister Goebbels, die zijn oog laat vallen op de mooie hoofdrolspeelster Macarena (Cruz). De filmploeg gaat aanvankelijk met naïef enthousiasme aan de slag, maar beseft al snel dat het klimaat in Duitsland minstens zo verstikkend is als de dictatuur thuis. Vermakelijk, tamelijk lichtvoetig drama is gebaseerd op ware gebeurtenissen, die plaatsvonden tijdens het filmen van de films Carmen, la de triana en Andalusische Nächte.

Black Out

1998 | Mysterie, Thriller

Portugal/Frankrijk/Griekenland 1998. Mysterie van Menelaos Karamaghiolis. Met o.a. Alkis Kourkoulos, Myrto Alikaki, Cleon Grigoriadis, Hanna Schygulla en Karyofilia Karabeti.

Grieken en Turken vliegen elkaar regelmatig in de haren in het politieke vlak. De deling van Cyprus in twee zones is daarvan zo`n pijnlijk voorbeeld. Christos (Kourkoulos) die piloot is bij de Griekse luchtmacht, verdwijnt tijdens een missie boven de Ege[KA3]ische zee, waarschijnlijk in Turks luchtruim. Zijn vriendin Maria (Alikaki) ontvangt enige tijd na Christos` vermissing audio tapes met diens stem, waardoor ze (en de kijker) denkt dat hij niet dood is. Christos zegt daarop dat hij nog steeds veel van haar houdt, maar is ongelukkig over haar zijsprongen. Onthutst en in de war vraagt ze naar ex-minnaar Stavros (Grigoriadis) om raad. Stavros heeft slechts één doel: Maria zo snel mogelijk weer tussen de lakens te krijgen. Het scenario van de regisseur slaat onduidelijke zijpaden in. Is Christos nu wel of niet dood en van wie is Maria nu in verwachting? Een helder antwoord komt er na bijna drie uur niet uit. Het is wel duidelijk dat het verhaal uit verschillende nevenintriges bestaat, maar de samenhang is duister. Ondertussen heeft de kijker een houten kont gekregen van de lange zit en is hij verveeld geraakt door het stijve spel van vooral Kourkoloulos en weet hij niet wat de rol van W.F. Fassbinder-coryfee Schygulla als zingende tante in Parijs precies in de story doet. Aan de film werd vier jaar gewerkt en hij slokte het voor Griekenland gigantische budget van anderhalf miljoen euro op - in Amerika kun je overigens voor zo'n bedrag nog niet eens de promotie doen. Het camerawerk is van Elias Konstantakoupolos en hij wisselt op hinderlijke wijze zwart-wit met kleur af. In Griekenland hogelijk gewaardeerd, maar daarbuiten toch geheel onbegrepen. Schygulla woont al heel lang in Griekenland.

Lea

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Ivan Fila. Met o.a. Lenka Vlasakova, Christian Redl, Hanna Schygulla, Udo Kier en Miroslav Donutil.

Lea, die sinds de gewelddadige dood van haar moeder niet heeft gesproken, wordt uitgehuwelijkt aan een wrede, oudere man. Zij herinnert hem aan zijn eerste vrouw. Dat is het begin van een hoogst bizarre relatie die, dankzij de gedichten die Lea haar moeder blijft schrijven, in een zekere genegenheid resulteert. De Tsjechische voormalige documentairemaker Fila wisselt in deze sfeervolle liefdesgeschiedenis, die op diverse filmfestivals werd onderscheiden, onaangename gebeurtenissen af met poëtische, verstilde momenten. Schygulla speelt in een bescheiden rol de vertaalster van de gedichten. (RdL/VPRO Gids)

Pakten

1995 | Komedie, Historische film

Noorwegen/Denemarken/Duitsland 1995. Komedie van Leidelv Risan. Met o.a. Robert Mitchum, Cliff Robertson, Erland Josephson, Espen Skj[KA23]nberg en Hanna Schygulla.

In 1937, bij het be[KA3]eindigen van hun doktersstudies in Heidelberg, sluiten vier vrienden, de Amerikanen Ernest Bogan (Mitchum) en Ted Roth (Robertson), de Zweed August Lind (Josephson) en de Noor Carl Berner (Skj[KA23]onberg) de overeenkomst dat wanneer er een van hen iets ernstigs overkomt, de anderen hem zullen bijstaan. Meer dan een halve eeuw later is het zover: Carl kreeg een hartaanval en zijn toestand is bedenkelijk. Het drietal kidnapt de zieke uit het hospitaal en samen trekken ze naar Heidelberg. Carls laatste wens is zijn jeugdliefde, een Joods meisje, weer te zien. Zijn vrienden gaan op zoek naar haar. Een sympatieke, hartverwarmende dramatische komedie over vriendschap, trouw, het nazisme met bijbehorend racisme en de zin van het leven. Ondanks de vreemde, internationale cast is iedereen erg overtuigend in zijn rol. Het bitterzoete, maar toch geestige scenario is van Risan, Arthur Johansen en Allan Oberholzer en is voor het grootste gedeelte in het Engels gesproken met af en toe enkele Noorse en Duitse dialogen. Een studentengrap voor gepensioneerden. Fotografie van Axel Block. Dolby Stereo. Exporttitel: THE SUNSET BOYS.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

Kan ya makan Beirut

1994 |

Libanon/Frankrijk 1994. Jocelyne Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux. Met o.a. Michele Tyan, Hanna Schygulla, David Niven, Jean Epstein en Charles Vanel.

Voordat de burgeroorlog van de jaren 1970-80 Beiroet bijna van de kaart veegde, was de Libanese hoofdstad veelvuldig het decor voor films of de onmoetingsplaats van de grote idolen van het zilveren scherm, playboys, chansonniers, politici enz. Twee jonge meisjes halen een oude filmoperateur over om hen fragmenten te tonen van beroemde films en filmsterren. De revue passeren o.a. Hanna Schygulla, David Niven, Richard Attenborough, Max Von Sydow, Bruno Ganz, Brigitte Bardot en vele anderen. Ook de latere Franse president generaal De Gaulle is te zien in oude journaalopnames. Voor kenners van Egyptische melodrama's, Amerikaanse serials en B-films een soort Turkish delight met Libanese zaligheid. Het scenario is van de regisseurs Saab, Philippe Paringaux en Roland-Pierre Paringaux.

Hey Stranger

1994 | Drama

België/Duitsland/Frankrijk 1994. Drama van Peter Woditsch. Met o.a. Vincent Rouche, Bénédicte Loyen, Hanna Schygulla, Guy Tréjan en Jacques Seiler.

Mime-kunstenaar Orf (Rouche) in Praag voelt zich zo vrij als een vogeltje als het communisme gereduceerd is tot een boze droom uit het rijk van Kafka. Zijn vriendin Sarka (Loyen) die fotografe is, wil het voorbije en het aardse nog eens vastleggen op de gevoelige laag. Als Orf het landhuis van een rijke oom erft, raakt hij verwikkeld in de alledaagse realiteit van het gesjoemel met kunst tussen Oost en West. In het huis bevindt zich een schat aan erotische kunst, gestolen en verworven in de loop der tijden van de nazi`s en het Rode Leger. Het wordt bewaakt door een voormalige bediende (Hickey). Deze wordt vermoord en de schilderijen verdwijnen. Orf vindt een en ander in Brussel terug, maar merkt dat ook anderen jacht op de kostbaarheden maken. Dan wordt Orf van moord beschuldigd. Met de hulp van een tweetal musicerende dames, Tania (Schygulla) en Gabriel (Van Kessel), slaagt Orf erin de schilderijen opnieuw naar Praag te smokkelen. Verdienstelijk, zij het vaak wat te poëtisch en dromerig regiedebuut van de in Duitsland geboren, in Brussel werkende Woditsch, die zijn bewondering voor Fassbinder niet onder stoelen of banken kan steken. Hij schreef met Sophie Simon het scenario, waarvoor zij in 1993 een prijs kregen. Fotografie van Elfi Mikesch, die dankbaar gebruik maakte van het romantische kader van Praag. Dolby.

Association de bienfaiteurs

1993 | Avonturenfilm

Frankrijk 1993. Avonturenfilm van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Hanna Schygulla, Bruce Myers, Laure Duthilleul, Frédéric Deban en Marie Bunel.

Schygulla, schrijfster van mysterieverhalen, heeft zich in een rustig Provence-dorpje gevestigd. Wanneer de beroemde maar lawaaierige Rallye-de-Provence door het dorpje wil trekken, weet zij als milieubewuste vrouw op slinkse wijze de route te veranderen, en zo komt ze in contact met de geheimzinnige milieu- organisatie uit de titel. Serie in zes delen (van telkens 52m), die op min of meer geestige wijze de lotgevallen vertelt van een organisatie die het opneemt tegen milieuverontreinigende industriëlen, listige projectontwikkelaars etc. De scenario's zijn professioneel geschreven door Jean-Claude Carrière, en Schygulla heeft een flinke weg afgelegd - niet helemaal in haar voordeel - sinds zij de favoriete actrice was van Rainer Werner Fassbinder.

Warszawa Année 5703

1992 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Polen/Duitsland 1992. Drama van Janusz Kijowski. Met o.a. Hanna Schygulla, Lambert Wilson, Julie Delpy, Piotr Cieslak en Pawel Novisz.

De film begint met sc[KA2]enes in zwart-wit. Een Duitse soldaat staat op een balkon van een huis. Hij scheurt een donzendeken open. De veertjes dwarrelen door de lucht. Hij smijt een bejaard echtpaar over de balustrade naar beneden. Dan gaat de film over in kleur. Een jong joods stelletje in het Warschau van 1943 ontvlucht via het rioolnet het ghetto. In de Arische zone ontmoeten ze St[KA1]ephania (Schygulla), die hen onderdak verleent. Alek (Wilson) stelt haar zijn jonge vrouw Fridja (Delpy) voor als zijn kleine zus. Start van een periode van onuitgesproken woorden, heimelijke rivaliteit en verleidelijke gebaren. Maar Kijowski weet bij het vertonen van deze aaneenschakeling van menselijk leed niet te voorkomen dat er toneelmatig geacteerd wordt, waardoor de gekwetste gevoelens overschaduwd worden. Met deze film brengt Wilson niets nieuws. Werd evenwel bekroond. Scenario van Jerzy Janicki en Janusz Kijowski. Camerawerk van Przemyslaw Skwirczynski. Het joodse jaar 5703 is 1943.

Warszawa

1992 | Drama

Polen/Duitsland/Frankrijk 1992. Drama van Janusk Kijjowski. Met o.a. Julie Delpy, Hanna Schygulla en Lambert Wilson.

Warschau, 1943. Alek en Fryda ontsnappen uit het getto en vluchten naar de arische zone. Omdat Alek daar niet wil laten merken dat Fryda zijn vrouw is, moet zij horen hoe haar man iedere avond met een andere vrouw het bed deelt. Op een gegeven moment houdt Fryda het niet meer uit en zet ze Alek onder druk met zelfmoordpogingen

Dead Again

1991 | Thriller, Mysterie, Drama

Verenigde Staten 1991. Thriller van Kenneth Branagh. Met o.a. Kenneth Branagh, Emma Thompson, Andy Garcia, Derek Jacobi en Robin Williams.

Branagh staat als regisseur bekend om zijn weelderige Shakespeare-verfilmingen, maar voor de stijlvolle thriller Dead Again liet hij zich inspireren door Hitchcock (met name diens Rebecca) en Orson Welles (The Third Man). Hij speelt zelf een detective die geobsedeerd raakt door een vrouw met geheugenverlies (Thompson) en haar mysterieuze nachtmerries over een beruchte moordzaak uit de jaren veertig. Branagh trekt alle registers open voor een ode die op het randje van persiflage balanceert, maar lang blijft boeien en verrassen. Met geslaagde bijrollen van Derek Jacobi en Robin Williams.

Abrahams Gold

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Jörg Graser. Met o.a. Hanna Schygulla, Günther Maria Halmer, Daniela Schötz, Robert Dietl en Maria Singer.

Hunzinger, die een kroeg heeft in een klein dorpje in Beieren is een oud-nazi. Als het duidelijk wordt dat de jonge Lechner van joodse afkomst is, ontstaat een verbitterde vijandschap tussen de twee mannen, die tot een catastrofe leidt.

Miss Arizona

1988 | Drama

Hongarije/Italië 1988. Drama van Pál Sándor. Met o.a. Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Alessandra Martines, Urbano Barberini en Gabor Reviczki.

Het verhaal, dat begint in Boedapest in 1920, is gebaseerd op de carrières van Mitzi en Sandor, gespeeld door Schygulla en Mastroianni. Mitzi's joodse man wordt vermoord door rechtse elementen, die uit zijn op zijn diamanten. Mitzi en haar zoon worden geholpen door Sandor, een berooide, half-Italiaanse entertainer. Ze vluchten naar Italië en keren in 1930 terug naar Boedapest om de beroemde Arizona Club te gaan leiden. Dan volgen de tragische jodenvervolging en de oorlog. De film laat veel vragen open, maar de acteurs zijn goed.

Amores dificiles: El Verano de la Señora Forbes

1988 | Komedie

Spanje 1988. Komedie van Jaime Huberto Hermosilllo. Met o.a. Hanna Schygulla, Francisco Gattorno, Guadelupe Sandoval, Alexis Castanarez en Victor Cesar Villalobos.

Schitterende aflevering uit de Spaanse serie AMORES DIFICILES met Schygulla als Duitse lerares-gouvernante voor twee Zuid- Amerikaanse kinderen waarvan de ouders op reis zijn. Zij ontpopt zich als een harde, autoritaire dame met Pruisische legerprincipes. De kinderen gaan haar terecht haten, willen haar zelfs van kant maken, maar ontdekken dat zij 's nachts een wulpse dame wordt, naakt rondloopt, ondeugende romantijdschriften leest, drinkt en Duitse liederen zingt. Schygulla tracht ook Gattorno, een opgeschoten jongen die af en toe met de kinderen komt spelen, te verleiden. Naar een origineel verhaal en scenario van Gabriel Garcia Marquez.

Casanova

1987 | Historische film

Italië/Verenigde Staten/Duitsland 1987. Historische film van Simon Langton. Met o.a. Richard Chamberlain, Faye Dunaway, Sylvia Kristel, Ornella Muti en Hanna Schygulla.

Lichthartige stoeipartij met alweer een sterrol voor Chamberlain als de legendarische 18e eeuwse minnaar. Internationale sterren fungeren als zijn partners in het boudoir. Geestig geschreven door George McDonald Fraser, regie van de Brit Langton. Het geheel duurt iets te lang.

The Delta Force

1986 | Actiefilm

Verenigde Staten/Israël 1986. Actiefilm van Menahem Golan. Met o.a. Chuck Norris, Lee Marvin, Hanna Schygulla, Martin Balsam en George Kennedy.

Halverwege de jaren tachtig wordt een Amerikaans passagiersvliegtuig gekaapt door heel gemene Libanese terroristen, die bijvoorbeeld kinderen en nonnen bedreigen, en zieke passagiers mishandelen. Een deel van de passagiers wordt meegenomen naar een oude vesting nabij Beiroet. Commando's onder leiding van Kolonel Alexander (Marvin) en Kapitein McCoy (Norris), ruim voorzien van wapens en explosieven, moeten hun landgenoten bevrijden. Beetje treurig dat dit de laatste film van Marvin (Point Blank) zou worden: Marvin speelde veel in oorlogsfilms, maar de meeste waren toch wel stukken beter dan The Delta Force.

Peter the Great

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1986. Biografie van Marvin J. Chomsky en Lawrence Schiller. Met o.a. Maximilian Schell, Vanessa Redgrave, Omar Shariff, Trevor Howard en Laurence Olivier.

Deze serie is het indrukwekkende epos rond het leven van Tsaar Peter de Grote die rond 1700 over Rusland regeerde. Indrukwekkend wat de sterbezetting aangaat en indrukwekkend omdat Chomsky (de man van miniseries als HOLOCAUST) het voor elkaar kreeg in Rusland zelf te mogen filmen waardoor je het gevoel hebt inderdaad in de pracht en de glorie van het oude Russische rijk terug te keren. Schitterend gedaan. Edward Anhalt schreef het scenario naar het boek van Robert K. Massie, dat een Pulitzer Prize heeft gewonnen. Schell en Niklas spelen de tsaar resp. op oudere en jongere leeftijd. Voor Lilli Palmer was het haar laatste rol voor haar dood in 1986. De mini- serie wordt vertoond in vier delen. Camerawerk van Vittorio Storaro.

Lulu Forever

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Amos Kollek. Met o.a. Hanna Schygulla, Deborah Harry, Alec Baldwin, Annie Golden en Paul Gleason.

Genante, amateuristische imitatie van DESPERATELY SEEKING SUSAN met Schygulla als aankomend schrijfster die in New York te maken krijgt met `echte` drugs en moordenaars. Deborah Harry is maar heel even te zien, al staat ze nog zo groot op het affiche. De Israelische regisseur Kollek (die ook nog een slecht rolletje speelt als de literaire agent van Schygulla) gaat volledig de mist in.

Barnum

1986 | Biografie

Verenigde Staten 1986. Biografie van Lee Philips. Met o.a. Burt Lancester, Hanna Schygulla, John Roney, Sandor Raski en Patty Maloney.

Een [KL]biopic[KLE] over showman Barnum. Afwisselend zien we hem op jongere (Roney) en latere (Lancaster) leeftijd. Hij was een gehaaide zakenman die, bij wijze van spreken, gebakken lucht kon verkopen. Grote faam verwierf hij door met concurrent Bailey een circus te beginnen dat de bijnaam 'The greatest show on earth' had. Ondanks de aanwezigheid van Lancaster en Schygulla is deze film niet veel soeps.

L'aide mémoire

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Pierre Boutron. Met o.a. Hanna Schygulla, André Dussollier en Pierre Étaix.

Een vrouw met koffer, Schygulla, strompelt een appartementsgebouw in Parijs binnen. Ze ziet een openstaande deur en gaat een luxueus appartement binnen. Hier woont Dussollier, een punctueel man met een succesvol vrij beroep. Ze vraagt naar iemand die hij niet kent, maar in plaats van te vertrekken nestelt ze zich in een makkelijke stoel. Dit irriteert Dussollier, die een belangrijke afspraak heeft, maar zij blijft er onbewogen onder. Uiteindelijk tracht ze hem te verleiden. Een bevreemdende film, vertolkt door twee personen, met een leuk gastoptreden van Etaix. De vraag is niet alleen wie de vrouw is, maar vooral wat ze wil. Schygulla is subliem in haar aanvankelijk emotieloze rol, waarin ze stelselmatig meer gevoel legt. Dussollier speelt juist het tegengestelde. Knap scenario van Jean-Claude Carrière, in beeld gebracht door Jean Boffety.

Die Zukunft heisst Frau

1984 | Drama, Romantiek

Duitsland 1984. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Hanna Schygulla, Ornella Muti, Niels Arestrup en Ute Cremer.

Anna en Gordon hebben besloten geen kinderen te nemen, uit angst voor een atoomoorlog. Dan ontmoeten ze Malvina, een jonge vrouw die zwanger is. Tussen de drie ontstaat een intensieve verhouding, die het rustige en geordende leven van het echtpaar in de war brengt.

A Love In Germany

1984 |

1984. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Lysak, Daniel Olbrychski, Marie-Christine Barrault, Hanna Schygulla en Elisabeth Trissenaar.

Anna en Gordon hebben besloten geen kinderen te nemen, uit angst voor een atoomoorlog. Dan ontmoeten ze Malvina, een jonge vrouw die zwanger is. Tussen de drie ontstaat een intensieve verhouding, die het rustige en geordende leven van het echtpaar in de war brengt.

Storia di piera

1983 | Drama, Erotiek

Italië/Duitsland/Frankrijk 1983. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Isabelle Huppert, Hanna Schygulla, Tanya Lopert, Marcello Mastroianni en Angelo Infanti.

Eugenia (Schygulla), de vrouw van professor Lorenzo (Mastroianni), etaleert naar de maatstaven van de Italiaanse provincie in de jaren 1950 een uitdagende seksuele vrijheidsbeleving. Wanneer ze dat niet doet, verblijft ze steeds in psychiatrische inrichtingen. Ze betrekt haar twaalf-jarige dochter Piera (Gr[KA3]uhn) in haar affaires; deze pleegt als een volwassen actrice (Huppert) incest met haar demente vader en troost haar moeder in de kliniek. Door de opmerkelijke rol van Schygulla als de moeder raakt de vraag of zij een positieve of funeste invloed op haar dochter heeft (actrice Pierra degli Esposito wier autobiografie het startpunt was) op de achtergrond. Het slotbeeld van de twee naakte vrouwen aan het strand is Ferreri's handelsmerk, meer dan dat het in dramatisch opzicht iets verduidelijkt of oplost. Het scenario is van regisseur Ferreri, Piera Degli Esposti en Dacia Maraini naar het verhaal van deze laatste twee en bovengenoemde autobiografie. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Eastmancolor, Mono.

Eine Liebe in Deutschland

1983 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland/Frankrijk 1983. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Hanna Schygulla, Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Marie-Christine Barrault en Daniel Olbrychski.

De film is gebaseerd op een roman van Rolf Hochhuth en vertelt over een verboden liefdesgeschiedenis in het Derde Rijk. Pauline, die een groentezaak heeft in een klein Duits dorp, wordt verliefd op een Poolse dwangarbeider. Wanneer hun romance wordt ontdekt wordt Stanislaw geëxecuteerd. Pauline wordt tot 2½ jaar kamp veroordeeld. Ondanks het boeiende thema slaagt de film er niet in de sfeer van die tijd te treffen en zo ontstaan platte en overdreven effecten.

Passion

1982 | Drama, Muziek, Experimenteel

Frankrijk/Zwitserland 1982. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Isabelle Huppert, Hanna Schygulla, Michel Piccoli, Jerzy Radziwilowicz en Jean-François Stévenin.

Een regisseur probeert beroemde schilderijen voor de camera te reconstrueren, maar zijn onvrede over de belichting leidt tot conflicten met de producent en de figuranten. Parallel daaraan loopt een staking in een nabije fabriek. De stakingsleidster wil bij de film en de regisseur wil de vriendin van de fabrieksdirecteur voor de camera hebben. De omstreden film van Godard is geprezen als reflectie over artistieke onmacht, maar ook aangevallen als demonstratie van die onmacht. Het chaotische scenario van regisseur Godard en Jean-Claude Carri[KA2]ere (die niet op de aftiteling staat vermeld) en de onverstaanbare dialogen bieden geen enkele houvast, zodat de werking uitsluitend moet komen van het beeld en de klassieke muziekfragmenten. Het camerawerk is van Raoul Coutard, die hiervoor de prijs der techniek ontving op het filmfestival van Cannes. Eastmancolor, Mono.

L'amie

1982 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1982. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Peter Striebeck, Angela Winkler en Hanna Schygulla.

Zoals een paar andere psychologische Von Trotta-films gaat ook deze over vrouwenvriendschap. Een feministische lerares (Schygulla) en een onderdrukte schilderes (Winkler) leunen steeds meer op elkaar. De mannen in hun levens worden er jaloers en (nog) gestoorder van en de hele situatie leidt naar crises. De film gaat niet over een homoseksuele relatie, aldus Von Trotta, `geloof me, als ik een film over lesbiennes wilde maken, dan zou ik dat doen.´ (IdH/VPRO Gids)

Il Nuovo mondo

1982 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1982. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Harvey Keitel en Jean-Claude Brialy.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

Heller Wahn

1982 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1982. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Hanna Schygulla, Angela Winkler, Peter Striebeck, Franz Buchrieser en Christine Fersen.

Verslag van de vriendschap tussen twee zeer verschillende vrouwen: een vrijgevochten docente op de universiteit en een schuchtere, vaak psychisch in de knoop zittende vrouw van een polemoloog. De vriendschap wekt de jaloersheid op van de verschillende mannen en de ene vrouw vermoordt haar echtgenoot. Von Trotta schetst dit verhaal in een wat tegenvallende film die de woede opwekte van veel mannen. Scenario van de regisseuse. Camerawerk van Michael Ballhaus.

Antonietta

1982 | Biografie, Drama

Mexico/Frankrijk/Spanje 1982. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Isabelle Adjani, Hanna Schygulla, Carlos Bracho, Ignacio Lopez Tarso en Gonzalo Vega.

Een journalist werkt aan een boek over zelfmoord door vrouwen en komt zo op het spoor van een dweperige Mexicaanse idealiste, die aan het begin van deze eeuw haar volk intellectueel en cultureel probeerde te verheffen en na het politiek failliet van haar minnaar zich in de Parijse Notra Dame door het hart schoot. Zowel door het potentiële talent van de medewerkers als door het fascinerende feitenmateriaal een zeer teleurstellende, ongeïnspireerde film, die een saaie ondramatische geschiedenisles-met-lichtbeelden werd. Documentaire archiefopnamen benadrukken de lusteloosheid van de ensceneringen. Adjani geeft de titelrol nog enig romantisch elan, maar Schygulla is als de journaliste zó onverschillig, dat haar research geen enkele motivatie krijgt.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Die Fälschung

1981 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1981. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Bruno Ganz, Hanna Schygulla en Jean Carmet.

Indrukwekkende rol van Ganz als verslaggever in een door oorlog en geweld geteisterd Libanon. Een tweeslachtige film: gaat het over de Palestijnse situatie of over de problemen van de al of niet onafhankelijke journalistiek? Of over een identiteitscrisis? De achtergronden te Beiroet zijn heel echt. Naar de roman La Falsification van Nicolas Born.

Circle Of Deceit

1981 |

1981. Volker Schlöndorff. Met o.a. Jerzy Skolimowski, Hanna Schygulla, Bruno Ganz en Jean Carmet.

Indrukwekkende rol van Ganz als verslaggever in een door oorlog en geweld geteisterd Libanon. Een tweeslachtige film: gaat het over de Palestijnse situatie of over de problemen van de al of niet onafhankelijke journalistiek? Of over een identiteitscrisis? De achtergronden te Beiroet zijn heel echt. Naar de roman La Falsification van Nicolas Born.

Berlin Alexanderplatz - Van den Ewigkeiten zwischen den Vielen und den Wenigen (9)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Eva (Schygulla) tracht Franz (Lamprecht) te kalmeren. Ze verzekert hem dat Mieze (Sukowa) oprecht is in haar liefde voor hem. Franz gaat bij haar langs. Hij is ontroerd wanneer hij haar bij het hek ziet liggen zonnen. Nooit was hij zo verliefd. Hij voelt zich nu sterk genoeg om Reinhold (John), die hem wilde vermoorden, op te zoeken. Franz raakt ook verzeild in de politiek. Het nationaal socialisme wint met de dag aan populariteit, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, bezoekt hij een politieke bijeenkomst. Hij vindt het vreemd ergens tegelijk voor en tegen te zijn... Ook uit deze aflevering, met op de achtergrond de akelige onzekerheid, blijkt dat deze reeks mag worden beschouwd als hét tv-hoogtepunt van de jaren 1970-80. De geschiedenis heeft ons op een genadeloze manier duidelijk gemaakt tot welke moorddadige waanzin menselijke ellende kan leiden. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Merke - einen Schwur kann man amputieren (7)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) leeft nog, maar is een arm kwijt. Het duurt even voor hij herstelt, maar uiteindelijk haalt hij het toch, ook al omdat Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) voor hem zorgen. Ze zijn zelfs van plan Franz te wreken. Franz heeft bezwaren. Hij wil alleen maar vergeten wat er is gebeurd. Als Franz de politiek ge[KA3]engageerde Willy ontmoet, begint hij zelfs na te denken over de toekomst. Fassbinder hanteert in de verteltrant, beeldopstelling en acteursregie (vooral Lamprecht is fascinerend) een verbluffende, zeg maar onverbiddelijke techniek. Schygulla, Fassbinders muze, treedt meer en meer op de voorgrond en maakt weer schitterend gebruik van haar sterke, veelzijdige persoonlijkheid door afwisselend sensueel, romantisch, bedroefd, zakelijk en nuchter te zijn. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Einsamkeit rei[KL29]t auch in Mauern Risse des Irrsins (10)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Hanna Schygulla.

Mieze (Sukowa) is vastbesloten. Ze wil haar liefde voor Franz (Lamprecht) bezegelen met een kind van hem. Omdat zij zelf geen kinderen meer kan krijgen, zal Eva (Schygulla) het kind dragen. Voor Mieze maakt het niet uit wie de moeder is, zolang het maar een kind van Franz is. Mieze is verder bijzonder onafhankelijk geworden. Zo wil zij drie dagen op reis met een andere man. Met het geld dat dit oplevert, kan zij Franz helpen. Franz kan het niet aan: het zou betekenen dat hij Mieze drie dagen moet missen. Bovendien heeft hij er genoeg van dat iedereen het beste met hem voorheeft en zijn leven voor hem wil uitstippelen, en dat ze ondertussen uit pure vriendelijkheid nooit eens iets van hem vragen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Sonne w[KA3]armt die Haut, die sich manchmal verbrennt (8)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) doet zijn best om zijn eed (eerlijk te blijven) te vergeten. Hij slaagt erin en voelt zich meteen een stuk beter. Zijn vroegere vriendin Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) bezorgen hem het meisje Mieze (Sukowa), en het is alsof de zon gaat schijnen. Mieze is het meisje dat hij steeds bij zich zou willen hebben. Hij wordt tot over zijn oren verliefd en voelt zich sterker dan ooit. Toevallig krijgt hij echter een brief onder ogen die bestemd is voor Mieze. Het blijkt een liefdesbrief te zijn. Iemand anders is even verliefd op Mieze als hij, en Franz wordt overvallen door de angst Mieze te verliezen. Een fascinerende rol voor Sukowa, een van de succesvolste en getalenteerdste Duitse actrices van haar generatie, die met deze serie doorbrak. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

Die Dritte Generation

1979 | Drama, Komedie

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Harry Baer, Margit Carstensen, Hark Bohm, Eddie Constantine en Hanna Schygulla.

Fassbinders aanklacht tegen het kreupele politieke denken van de Westduitse terroristen werd een film met schitterende acteerprestaties over de ontvoering van een rijke Amerikaan door uit gegoede kringen afkomstige 'linkse' activisten. De geluidsband is een mengelmoes van dialoog en costant jengelende tv's en radio's. Scenario en camerawerk van regisseur Fassbinder.

Ansichten eines Clowns

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Vojtěch Jasný en Vojtech Jasny. Met o.a. Helmut Griem, Hanna Schygulla, Eva Maria Meineke, Hans Christian Blech en Rainer Basedow.

Helmut Griem is mede door de zwakke regie niet helemaal geloofwaardig als de dertig-jarige mimespeler die genoeg heeft van kleinburgerlijke fratsen. Het niveau van Heinrich Böll's aangrijpende roman werd bij lange niet gehaald.

Falsche Bewegung

1975 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1975. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Hanna Schygulla, Hans Christian Blech, Ivan Desny, Peter Kern en Marianne Hoppe.

Peter Handke's scenario van Goethe's Wilhelm Meisters Lehrjahre leverde één van de allermooiste, literaire verfilmingen op, een zeldzaamheid in Duitsland wat deze grote schrijver betreft. Een industrieel krijgt bezoek van een neef, die zijn neef niet is, maar die hem door dit bezoek van zelfmoord heeft weerhouden. De neef heeft enkele vrienden in zijn kielzog van wie er één zijn gedichten voorleest. Let op de kleine Nastassja Kinski en op veteraan-actrice Marianne Hoppe.

Fontane - Effi Briest

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Wolfgang Schenck, Ulli Lommel, Karlheinz Böhm en Ursula Strätz.

Verfilming van Theodor Fontanes klassieke roman, over de zeventienjarige titelheldin die wordt uitgehuwelijkt aan een twee keer zo oude, stijve hertog. Opgesloten in een web van sociale codes in een Pruisisch milieu ten tijde van Bismarck, zoekt ze haar toevlucht in een gepassioneerde affaire. Een van de meesterwerken uit het roemrijke oeuvre van Fassbinder, die normaal gesproken zijn films in een duizelingwekkend tempo afwerkte - veertig films in vijftien jaar - maar voor dit droomproject maar liefst 58 draaidagen verspreid over twee jaar nodig had.

Wildwechsel

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ruth Drexel, Jörg von Liebenfels, Eva Mattes, Harry Baer en Hanna Schygulla.

Een bewerking van het bekende toneelstuk van Franz Xaver Kroetz (die Fassbinders film een schandaal noemde) over een veertienjarig meisje en een jonge arbeider. Het meisje vraagt de jongen haar vader te vermoorden uit angst voor zijn reactie op haar verhouding met de jongen. Aangrijpend en met precies de juiste melodramatische toon.

Händler der vier Jahreszeiten

1972 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hans Hirschmüller, Irm Hermann, Gusti Kreissl, Andrea Schober en Kurt Raab.

Een perfect melodrama dat de geniale filmerskwaliteiten van Fassbinder aantoont. Een straatventer van groente en fruit wordt gefrustreerd door de kleinburgerlijke verlangens van zijn moeder en bedrogen door zijn vrouw met een knecht, waarna hij zich het graf indrinkt. Een kijk van Fassbinder op het menselijke bestaan die diepe indruk maakt. Het camerawerk is van Dieter Lohmann.

Die Bitteren Tränen der Petra von Kant

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes en Gisela Fackeldey.

Verfilming van Fassbinders gelijknamige toneelstuk over de geslaagde modeontwerpster Petra (Carstensen) die verliefd wordt op de jonge Karin (Schygulla). Voor Petra leidt de verhouding tot een maniakale overgave, waardoor ze compleet ontroostbaar is als Karin haar verlaat. De film toont in vijf aktes een geschakeerd palet van emoties, van verliefdheid tot pure radeloosheid. Meeslepend melodrama over de zwarte kant van de liefde, waarbij hebzucht regeert. De film speelt zich af in één ruimte en kenmerkt zich door origineel camerawerk, wat een fascinerend schouwspel oplevert.

Bremer Freiheit

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Ulli Lommel, Wolfgang Schenck, Walter Sedlmayer en Kurt Raab.

Een eerbiedwaardige vrouw pleegt een vijftienvoudige moord en wordt in 1831 terechtgesteld. Fassbinder schetst de psychologische en sociale achtergronden: de vrouw is eigenlijk een feministe die geen andere mogelijkheid ziet voor haar bevrijding dan de misdaad. Te gemakkelijke gevolgtrekking.

Whity

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Günther Kaufmann, Ulli Lommel, Harry Baer en Ron Randell.

De neger Whity werkt bij een baas die zijn vader is. Zijn halfbroers en -zusters hebben allemaal wel een mankement. Te navrant geënsceneerd om als een satirische metafoor te kunnen werken. Gefilmd als Fassbinders vijfde hoofdfilm in Spanje. De minste van al zijn films.

Warnung vor einer heiligen Nutte

1971 | Drama, Komedie

Italië/Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Lou Castell, Eddie Constantine, Hanna Schygulla, Marquard Bohm en Ulli Lommel.

Een groep filmmensen wacht op de regisseur, op geld en op de hoofdrolspeler (Constantine), en als dit allemaal arriveert, ontstaat er niets dan chaos. Fassbinders negende lange film was een bijtend, maar niet geheel geslaagd commentaar op zijn onverkwikkelijke ervaringen als theaterregisseur. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Pioniere in Ingolstadt

1971 | Drama

Duitsland 1971. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Rudolf Waldemar Brem, Irm Hermann en Klaus Löwitsch.

Marieluise Fleissers toneelstuk, door Fassbinder eerder voor het theater geregisseerd, werd in de filmversie een matte vertoning, echter met een sprankelende rol van Schygulla als dienstmeisje gevangen in een melodrama.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Warum läuft Herr R. Amok?

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder en Michael Fengler. Met o.a. Kurt Raab, Lilith Ungerer, Harry Baer, Lilo Pempeit en Amadeus Fengler.

Een niet geheel evenwichtig, maar toch erg indrukwekkend betoog over de onmacht van mensen om de vervreemding van hun bestaan in woorden uit te drukken, want daarom vermoordt meneer R., die ogenschijnlijk zo'n rustig en keurig leven leidde, zijn vrouw en kind om vervolgens zelfmoord te plegen. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Rio das Mortes

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Michael König, Katrin Schaake, Lilo Pempeit en Günther Kaufmann.

König en Kaufmann willen naar Peru om er op zoek te gaan naar een Incaschat, maar Schygulla wil liever dat König thuisblijft om met haar te trouwen. Een allerinnemendste film van Fassbinder met veel gave rollen.

Götter der Pest

1970 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Harry Baer, Margarethe von Trotta, Günther Kaufmann en Ingrid Caven.

Ex-gevangene beraamt een overval op een supermarkt die verkeerd afloopt door verraad van een geliefde en een ex-geliefde. Zeer fraai camerawerk van Dietrich Lohmann in dit uitstapje naar de Amerikaanse gangsterfilms van jaren veertig.

Die Niklashauser Fart

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Michael König, Rainer Werner Fassbinder, Hanna Schygulla, Margit Carstensen en Franz Maron.

Een messias probeert de boeren in opstand te brengen, maar de laatsten verwachten alleen maar wonderen van hem. Fassbinder heeft er een mengsel van revolutionaire wensen van gemaakt in een leerstuk over de omstandigheden waaronder een revolutie mislukt. Het geheel komt nogal gewild over.

Liebe ist kälter als der Tod

1969 | Drama, Misdaad, Komedie

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ulli Lommel, Hanna Schygulla, Rainer Werner Fassbinder, Hans Hirschmüller en Gisela Otto.

In de eerste film van Fassbinder gaat het om vriendschap en verraad, om alledaagse kleine criminaliteit en de achtergronden hiervan. Pooier Franz wordt gedwongen om lid te worden van een groep gangsters. Hij sluit vriendschap met de spion Bruno die hem in de gaten moet houden. Bruno speelt een dubbelspel en verleidt Joanna, de vriendin van Franz. Als Joanna het vertrouwen in haar nieuwe vriend verliest, verraadt zij de plannen van een nieuwe bankoverval aan de politie.

Kuckucksei im Gangsternest

1969 |

Duitsland 1969. Franz Josef Spieker. Met o.a. Hanna Schygulla, Herbert Fux, Rainer Basedow en Eckart Aschauer.

De derde en laatste speelfilm van Spieker, die in 1978 op Bali om het leven kwam. Drie gangsters laten in de bergen van Kärnten automobilisten in de val lopen, maar Schygulla overleeft het.

Katzelmacher

1969 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1969. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Rudolf Waldemar Brem, Lilith Ungerer, Harry Baer en Peter Moland.

De verfilming van Fassbinders toneelstuk, in de stijl van Jean-Marie Straub en Jean-Luc Godard, uiterst boeiend toegepast, met geniale regie-invallen en met soms uiterst bijtende teksten. Met deze film begon Fassbinders internationale roem, maar toen was hij al met zijn vierde of vijfde film bezig.

Jagdszenen aus Niederbayern

1969 |

Duitsland 1969. Peter Fleischmann. Met o.a. Martin Sperr, Angela Winkler, Michael Strixner, Maria Stadler en Hanna Schygulla.

Een van de bijzonder interessante Duitse Rob Houwer- produkties naar het toneelstuk van Martin Sperr, over vreemdelingenhaat en kleinburgerlijke hysterie ten aanzien van alles wat afwijkt (w.o. homoseksualiteit) in een klein Beiers dorp, met een fraaie rol van Winkler. Sommige voorvallen in de film zijn de in een Beiers dorp filmende ploeg bijna letterlijk overkomen. Een bijtende anti-Heimatfilm, die aanzet gaf tot de een golf van kritische Heimatfilms van jonge Duitse regisseurs. Het debuut van Fleischmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hanna Schygulla op televisie komt.

Reageer