Hȧkan Serner: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Rasmus paa Luffen

1981 | Avonturenfilm, Familiefilm

Zweden 1981. Avonturenfilm van Olle Hellbom. Met o.a. Erik Lindgren, Allan Edwall, Emy Storm, Pȧl Steen en Lars Amble.

Praktisch alle kinderfilms van Olle Hellbom zijn gebaseerd op boeken van de bekende Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. Zo ook deze lieve film over een jongetje dat wegloopt uit een weeshuis en met een vagebond samen optrekt en nog gelukkig is ook. Een van de nadelen van deze film is, dat hij iets te lang is voor jonge kinderen. Astrid Lindgren bewerkte haar eigen verhaal tot scenario. Rune Ericson verzorgde fotografie van dit wat onrealistische verhaal met een idyllische afloop.

Flygnivȧ 450

1980 | Thriller

Zweden 1980. Thriller van Torbjörn Axelman. Met o.a. Thomas Hellberg, Ann Zacharias, Ernst-Hugo Järegård, Hȧkan Serner en Agneta Eckemyr.

In nabije toekomst heeft Zweedse regering energiebronnen genationaliseerd en zich bij OPEC aangesloten. Plantengroei en dieren ondergaan vreemde deformaties, bevolking krijgt geheimzinnige ziekte. Is dit gevolg van chemische besproeiing of invloed van nabijgelegen Amerikaans booreiland? Piloot en journaliste gaan op onderzoek uit. Oorspronkelijke politieke thriller (in Sjöwall-Wahlöö traditie) boeit door scenario en spel, al bereikt regie zeker niet het uiterste in spanning en effecten.

Mannen pȧ taket

1976 | Thriller, Misdaad

Zweden 1976. Thriller van Bo Widerberg. Met o.a. Carl-Gustaf Lindstedt, Thomas Hellberg, Sven Wolter, Hȧkan Serner en Birgitta Valberg.

Een ex-politieman verschanst zich met wapens op het dak van een flatgebouw in Stockholm en schiet vroegere collega's neer. De Sjöwall en Wahlöö-roman is voor Widerberg onverwachte filmstof, maar hij maakte een suggestieve film waarbij de dader tot aan het slot onzichtbaar blijft en de spanning voortdurend wordt vastgehouden. Sociale en psychologische kanttekeningen over het isolement en de beroepsdeformatie van de politie, en voortreffelijke acteurs. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Odd Geir Saether en Per Källberg.

Hallo baby

1976 | Komedie, Experimenteel

Zweden 1976. Komedie van Johan Bergenstrȧhle. Met o.a. Marie-Louise de Geer, Toivo Pawlo, Siv Ericks, Anders Ek en Keve Hjelm.

Een joods meisje heeft een vrije en artistieke opvoeding gekregen en zich ontwikkeld tot een spontane en onbevangen volwassene, die in het kunstwereldje van de jaren '60 door de loze façades heenkijkt maar nooit haar animo verliest. De actrice en naïef-schilderes De Geer schreef haar autobiografische scenario in de tableau-achtige stijl van haar schilderijen, die - althans in de film - even weinig reden tot enthousiasme geven als haar dramaturgische talenten. De begaafde regisseur-echtgenoot van de heldin heeft zich kritiekloos dienstbaar gemaakt aan haar egotrip, wat slechts enkele frappante scènes oplevert en voor de rest veel irritatie.

Äppelkriget

1972 | Familiefilm, Fantasy

Zweden 1972. Familiefilm van Tage Danielsson. Met o.a. Hans Alfredson, Hȧkan Serner, Nils Alhroth, Birgitta Andersson en Monica Zetterlund.

Een onbedorven natuurgebied in Zuid-Zweden wordt bedreigd met de exploitatie van een toeristische trekpleister door een Duitse organisatie, maar een boerenfamilie weet de ondernemers machteloos te maken via bovennatuurlijke krachten. Regisseur Danielsson en hoofdrolspeler Alfredson brengen op de Zweedse tv een MONTY PYTHON-achtig programma, en verwerken in de film aanverwante humor, waarbij de satirische sprookjeselementen aan Tolkien lijken ontleend. De film is te lang om de grappen verrassend te houden, maar de opmerkelijke opnamen van het landschap geven het ecologisch pleidooi de overtuigingskracht die suggereert dat de natuur terugslaat.

Käre John

1964 | Komedie

Zweden 1964. Komedie van Lars Magnus Lindgren. Met o.a. Jarl Kulle, Christina Schollin, Helena Nilsson, Morgan Andersson en Synnöve Liljebäck.

Een vrachtschipper ontmoet tijdens zijn verlof in Malmö een serveerster en maakt met haar en haar kind een uitstapje naar Kopenhagen. Ze brengen de nacht samen door en vlak voor zijn vertrek vraagt hij haar telefonisch ten huwelijk. Deze film naar een roman van Olle Länsberg was een groot internationaal succes, maar achteraf is moeilijk te zien waarom. Spontaniteit waarmee simpel gegeven aanvaardbaar had kunnen worden, ontbreekt. Kulle is te precieus voor stoere zeebonk en drinkt pils met geheven pink, Schollin is tijdens uitvoerige bedscène constant bezig om zich met de lakens bedekt te houden.