André Valmy (1919-2015): cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Techniques douces

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Loursais. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, André Valmy, Vania Vilers en Laurence Imbert.

Commissaris Cabrol begeeft zich deze keer voor onderzoek naar een hippiegemeenschap op het platteland. Een knap in elkaar zittend plot, een aanvaardbare regie maar meer ook niet. Schitterende rollen.

Du plonb dans la tête

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Roger Dallier en Albert Simonin. Met o.a. André Valmy, Viviane Romance, Dora Doll en Paulette Dubost.

De direkteur van een grote juwelierszaak vervoert een ketting, die is gemaakt van robijnen, en wordt het slachtoffer van een aanslag in een hotel. Commissaris Moret gaat de zaak maar weer eens onderzoeken. In alle opzichten tamelijk oubollig.

Le Saint mène la danse

1959 | Actiefilm

Frankrijk 1959. Actiefilm van Jacques Nahum. Met o.a. Félix Marten, Jean Desailly, Françoise Brion, Nicole Mirel en Michèle Mercier.

Een man die een Amerikaanse gangster heeft laten arresteren roept de hulp van Simon Templar (The Saint) in, omdat hij zich bedreigd voelt door handlangers van de gangster. In zijn omgeving heeft zich inderdaad een onbekende killer binnengedrongen. De film mist de juiste toon en heeft verkeerde en weinig geslaagde horror-effecten. Bij Marten ontbreekt in de titelrol de ironische onverstoorbaarheid, die hier nodig is, maar de film blijft onderhoudend en heeft de middelmaat van een tv-feuilleton.

Je reviendrai à Kandara

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Victor Vicas. Met o.a. François Périer, Daniel Gélin, Bella Darvi, Jean Brochard en Julien Carette.

Een leraar is getuige van een misdaad in een naburig huis, maar weet niet zeker of hij de dader herkent. Deze gaat hem intimideren, waarna de leraar hem uit zelfverdediging verwondt en in de gevangenis belandt. Deze thriller onderscheidt zich door de nadruk op de psychologie van de personages.

Incognito

1957 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Frankrijk 1957. Actiefilm van Patrice Dally. Met o.a. Eddie Constantine, Danik Pattison, Gaby André, Tilda Thamar en Darío Moreno.

Een Amerikaan die tijdens WO II geheim agent in Frankrijk was, keert daar terug als consul. In werkelijkheid werkt hij voor de FBI en moet hij de organisatie oprollen die valse dollars fabriceert. Een Eddie-film volgens het bekende recept, met een iets beter en geestiger scenario dan gewoonlijk en een redelijk vlotte regie. Gedateerd, maar genietbaarder dan veel latere films van Constantine.

Si tous les gars du monde

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Gaven, Hélène Perdrière, Gilbert Gil, Oskar Werner en André Valmy.

Op een vissersboot ver van de Noorse kust is een epidemie uitgebroken en ook de radio-installatie is defect. Een S.O.S. via een amateurzender bereikt Noord-Afrika en dankzij radioamateurs in Berlijn en Parijs kan de boot worden opgespoord en de ziekte met een zeldzaam serum bestreden. Dit pleidooi voor internationale solidariteit kreeg een boeiende verpakking hoewel de overmaat van tegenslag en complicaties niet al te waarschijnlijk is. De regie is voorbeeldig sober, hoewel H.G. Clouzot - die het scenario schreef - de film zelf spannender zou hebben gemaakt. Trintignant maakt zijn debuut.

O.S.S. 117 n'est pas mort

1956 |

Frankrijk 1956. Jean Sacha. Met o.a. Yvan Desny, Magali Noël, Jacqueline Pierreux, Marie Déa en Danik Patisson.

Een politicus wordt verdacht van het ontvreemden van belangrijke documenten. Geheim agent 117 moet bewijzen tegen hem verzamelen, maar ontdekt dat diens dochter de schuldige is. Deze eerste film naar de spionageromans van Jean Bruce biedt onderhoudende actie, dichter bij huis dan de latere afleveringen (die overigens pas nà het succes van James Bond gemaakt zouden worden).

Quai des blondes

1954 | Misdaad

Frankrijk 1954. Misdaad van Paul Cadéac. Met o.a. Michel Auclair, Barbara Laage, Madeleine Lebeau, Darío Moreno en René Blancart.

Een triest en vaag verhaal over sigarettensmokkel in Tanger, waaraan een einde komt wanneer een slimme commissaris de hele bende achter slot en grendel zet. Erg gedateerde film, die vooral flink gebruik maakt van de toen bij de Franse kijker nauwelijks bekende Middellandse Zee-stranden (beelden van Marcel Grignon). Dat is ongeveer het enige interessante aan deze film, die een stompzinnig scenario heeft. Opmerkelijk is wel nog Hossein, die zijn eerste echte rolletje speelde, als schietende gangster: 'Ik speelde toen als Brando. Of liever gezegd, ik speelde alsof ik als Brando speelde.' Er bestaan kopieën met een andere lengte.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Monsieur Taxi

1952 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1952. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Michel Simon, Nathalie Nattier, Roland Alexandre, Claire Olivier en Jane Marken.

Een taxichauffeur vindt in zijn auto een tas met geld dat hij zelf best kan gebruiken, maar probeert toch de eigenares op te sporen. Als blijkt dat het de buit van een diefstal is, komt hij door zijn eerlijkheid in moeilijkheden. De glansrol van Simon tilt de al te zeer op de dialoog steunende komedie op een hoger niveau en de pittoreske tekening van de volksbuurt is waarschijnlijk een folkloristische fictie, maar leidt tot pittige karakterrollen.

La Putain respectueuse

1952 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1952. Drama van Marcello Pagliero. Met o.a. Barbara Laage, Yvan Desny, Marcel Herrand en André Valmy.

Een prostituée is getuige van de moord op een zwarte man en geeft aanvankelijk toe aan de pressie van enkele notabelen om een onschuldige, andere man met een donkere huidskleur daarvan te beschuldigen. Na een reeks gewetensconflicten zal ze alsnog de waarheid aan het licht brengen. Sartre`s beroemde toneelstuk heeft met de jaren veel overtuigingskracht verloren en deze vlakke verfilming is zeker geen ideale pleitbezorger. Sfeervolle fotografie (van Eugen Schüfftan), maar weinig doorleefd spel, waardoor het resultaat een gangbaar trottoirdrama werd met wat diepzinniger dialogen.

Il est minuit, Dr. Schweitzer

1952 | Biografie

Frankrijk 1952. Biografie van André Haguet. Met o.a. Pierre Fresnay, Jeanne Moreau, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Georges Chamarat.

Een Elzasser dominee gaat op latere leeftijd medicijnen studeren en brengt met internationale orgelconcerten geld bijeen voor een hospitaal te Lambarene in Frans Equatoriaal Afrika. Na een jaar breekt WO I uit en hij wordt vanwege zijn geboorte in de Elzas door het Franse bestuur geïnterneerd. Deze filmbiografie is gebaseerd op een toneelstuk van Gilbert Cesbron en blijft ondanks documentaire inlassen haar theatrale herkomst verraden. Interessant vanwege het onderwerp, hoewel zo doortrokken van een geur van uitsluitend nobelheid dat het resultaat niet steeds overtuigt.

Rue des Saussaies

1950 | Misdaad

Frankrijk 1950. Misdaad van Ralph Habib. Met o.a. Anne Vernon, Maurice Régamy, Jean-Marc Tennberg, Aimé Clariond en René Blancard.

Dank zij een zangeres die zonder het te weten omgang heeft met de gangsters die haar broer hebben gedood, weet een politie-inspecteur in hun bende te infiltreren en hun ongrijpbare leider onschadelijk te maken. Deze geroutineerde misdaadfilm offert de logica en de helderheid van het verhaal op aan de spannende effecten en slaagt daarin redelijk, maar niet meer dan dat.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Mission à Tanger

1949 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, Mila Parély, Piere Destailles en Bernard Lajarrige.

Een vlotte verslaggever verzaakt zijn journalistieke opdracht om een misdaad te verslaan door zelf op onderzoek te gaan. Ondanks zijn zwak voor de drank, een mooie vrouw en de averechtse hulp van zijn onhandige fotograaf, weet hij de zaak op te lossen. Deze ironische misdaadkomedie met spitsvondige dialogen - van Michel Audiard - had destijds een verrassend nieuwe toon, die nu weinig opmerkelijk zal overkomen door veelvuldige en betere navolging. Het succes leidde tot de vervolgen MÉFIEZ-VOUS DES BLONDES en MASSACRE EN DENTELLES. Ook bekend als JE TIRE MA RÉVÉRENCE.

Millionnaires d'un jour

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Madeleine Barbulée en Pierre Brasseur.

Deze film gaat in de eerste plaats over het winnen van een lot in de staatsloterij. Het feit dat er een vergissing is begaan bij het bekendmaken van de uitslag brengt een complicatie met zich mee. De filmer en zijn assistent Alex Joffe hebben een reeks sketches opgenomen die, hoe kan het ook anders, wisselend van kwaliteit zijn. Maar het goede humeur is van de partij en de film steunt voornamelijk op de acteurs, waaronder enkele grote namen.

Marlène

1949 | Musical, Misdaad

Frankrijk 1949. Musical van Pierre Hérain. Met o.a. Tino Rossi, Micheline Francey, Lily Fayol, Lilia Vetti en Mathilde Casadesus.

Een zanger doet zich voor als detective. Hij wil weten wat de motieven achter de moord op een beroeps priv é-detective zijn, die in een nachtclub plaatsvond. Zo ontmoet hij de mooie Marlène, die hem helpt bij zijn opdracht. U raadt het al: dit bedenksel is een voorwendsel om Tino Rossi een liedje te kunnen laten kwelen. Knap geregisseerde film, aardig om naar te kijken voor wie van suikerzoet houdt!

L' Auberge du péché

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jean de Marguenat. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Christiane Barry, Madeleine Suffel en Jean-Pierre Kérien.

Gedateerde bewerking van de misdaadroman Café noir van de vergeten Georges-André Cuel. Het was de laatste film van De Marguenat.

Manon

1948 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1948. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Cécile Aubry, Serge Reggiani, Michel Auclair, Gabrielle Dorziat en Henry Gilbert.

Een ex-verzetsstrijder wordt hopeloos verliefd op een frivole jonge vrouw die onder invloed van haar inhalige broer van een modehuis in een bordeel belandt en daar een Britse officier leert kennen die met haar wil trouwen. Als haar aanbidder de broer vermoordt kiest ze toch voor hem en vlucht met hem. Clouzot verplaatste de roman Manon Lescot naar de woelige naoorlogse jaren en stopte er al zijn niet van sensatie vrij zijnde zwartgalligheid in. De film overtuigt daardoor nauwelijks, maar blijft boeien. Debutante Aubry kan niet acteren, maar is ideaal als gemanipuleerde ledenpop.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Nuits sons fin

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Jacques Séverac. Met o.a. Ginette Leclerc, Jeanne Fusier-Gir, Hélène Sauvaneix, Héléna Manson en Geneviève Morel.

Een bewerking van een roman van Georges Magnane, een schrijver die al even vergeten is als de regisseur van dit boerendrama. Mag desnoods nog best gezien worden vanwege het acteerwerk van Ginette Leclerc.

Les démons de l'aube

1946 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Yves Allégret. Met o.a. Georges Marchal, André Valmy, Dominique Nohain, Jacqueline Pierreux en Marcel Lupovici.

Een luitenant die zich met zijn commandogroep gereed maakt voor de invasie in Frankrijk, ontdekt opeens aan boord een verstekeling. Vroeger heeft deze eens geprobeerd hem te vermoorden. Nu is hun doel hetzelfde, maar de wederzijdse vijandschap blijft bestaan. Zij sterven tenslotte zij aan zij op het strand. Dit tragische oorlogsdrama heeft zeer sterke scènes en is, net als bijna heel het œuvre van deze jonge broer van Marc Allégret, een pessimistische film. De muziek van Honegger en de decors van Georges Wakhéwitch zijn zeer indrukwekkend. Scenario van Maurice Auberge en Jean Ferry. Ook bekend als Ames qui vivent.

Le Beau voyage

1946 | Romantiek

Frankrijk 1946. Romantiek van Louis Cuny. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Jane Marker, Laure Diana, Luce Clament en Ginette Baudin.

Een vrouw, die een middelmatig bestaan leidt, en een virtuoze pianist ontmoeten elkaar in Antwerpen. De twee eenzame mensen gaan aan boord van een passagiersschip. Een ontmoeting die heel, heel lang duurt, waarschijnlijk om de mistige beelden van een overijverige cameraman tot hun recht te laten komen. Alleen misschien genietbaar voor wie nog nooit in Antwerpen is geweest, evenals voor de fans van Pierre Richard-Willm, wiens laatste rol op het witte doek dit was.