Henry Bergman: cast.
Er zijn 13 films gevonden.

The Funniest Man in the World

1967 | Komedie

Verenigde Staten 1967. Komedie van Vernon P. Becker. Met o.a. Charles Chaplin, Mabel Normand, Edna Purviance, Mack Swain en Ben Turpin.

Goede compilatie van de vroegste Chaplin-films waarin het ontstaan van het zwerverstype wordt getoond, afgewisseld met documentaire-beelden. Douglas Fairbanks Jr. praat het geheel aan elkaar.

Modern Times

1936 | Zwijgende film, Komedie

Verenigde Staten 1936. Zwijgende film van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman, Tiny Sandford en Chester Conklin.

Aan het begin van deze klassieke 'story of industry' (zoals de titelrol vermeldt) zijn de arbeidsverhoudingen duidelijk: de grote baas is een gesoigneerde tiran die Tarzanblaadjes leest, een puzzel legt en z'n personeel met verborgen camera's in de gaten houdt. Chaplin is (voorlopig nog) een van zijn ondergeschikten: een met steeksleutels bewapende fabrieksarbeider, die aan de lopende band moeren aan staat te draaien. Beroemd hoogtepunt van de film is de scène waarin Chaplin bekneld raakt in het raderwerk van de machines. Dat is natuurlijk symbolisch maar vooral heel leuk. Chaplin schreef zelf de filmmuziek.

Charles Chaplin: Pay Day

1922 | Komedie

Verenigde Staten 1922. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Phyllis Allen, Mack Swain, Edna Purviance en Sydney Chaplin.

Metselgast Charlie komt weer eens te laat op zijn werk en zijn baas (Swain) kan niet vertederd worden door de bloem die hij hem schenkt. Ondanks het zware karwei dat hij moet uitvoeren als straf merkt Charlie toch de knappe dochter (Purviance) op van zijn baas. Na nog wat moeilijkheden met o.a. de lift en de banaan van de baas, is het eindelijk zover. Het is betaaldag, maar in Charlie`s enveloppe zit te weinig geld. Maar lang blijft deze niet in zijn bezit. Eens buiten staat zijn grimmige echtgenote (Allen) te wachten, die de enveloppe in beslag neemt. Charlie knijpt er echter tussenuit met haar geldbeugel en gaat met enkele maten op stap. Alvorens hij zal thuisgeraken moet hij nog heel wat hindernissen overwinnen (o.a. het nemen van een tram) en thuis zit vrouw-lief te wachten. Geen erg originele, maar wel zeer leuke korte film waarin we alle tics terugvinden die we van Chaplin verwachten, maar dan uitgewerkt aan een razend snel ritme. Zoals geen ander kan hij een karikatuur tekenen van een realistisch milieu en laat hij zijn personages (praktisch allen oude getrouwen van Chaplin) hun grappen op vindingrijke wijze brengen. Chaplin schreef, zoals gewoonlijk, zelf het scenario.

Charles Chaplin: The Idle Class

1921 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1921. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Lillian McMurray, Mack Swain en Lita Grey.

Deze film is de eerste - moyen-m[KA1]etrage - die Chaplin voor de maatschappij First National draaide. Chaplin speelt een dubbelrol. Hij is zowel de arme zwerver als de onuitstaanbare rijkaard. Op een gemakserd bal zijn hun rollen verwisseld, maar de arme sloeber die verkleed is als een ridder in een harnas, durft de vizier van zijn helm niet te openen! Deze zwijgende film is niet te versmaden. Het camerawerk is van Roland (Rollie) H. Totheroh.

Charles Chaplin: Sunnyside

1919 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1919. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Tom Wilson, Tom Terris en Henry Bergman.

Charlie (Chaplin) is duivel-doet-al in het Evergeen Hotel, dat gelijktijdig een boerderij is, in het idyllische stadje Sunnyside. Hij heeft ontzaglijk veel werk en krijgt meer slaag dan eten. Het enige dat zijn leven waard maakt te leven is zijn dagelijks bezoek aan Edna (Purviance), als haar vader de deur uit is. Op een dag echter komt een jonge man (Terris) uit de grote stad per ongeluk in Sunnyside. Binnen de kortste tijd heeft deze het hart van Edna op hol doen slaan en een ontgoochelde Charlie blijft achter. Meer een poëtische idylle dan een komische film. Het hoogtepunt is de droomsequentie waarin Chaplin danst met vier nymfen. Tussen de typisch Chaplineske momenten krijgen we een stemmig portret van het leven in een klein, Amerikaans stadje. Door de - voor de maker - ongewone filmstijl flopte de prent destijds waarschijnlijk. Chaplin schreef zelf het scenario. Voor de fotografie tekende, zoals steeds in Chaplins First National-periode Rollie Totheroh, die de komiek kende zoals geen ander.

Charles Chaplin: A Day's Pleasure

1919 | Komedie

Verenigde Staten 1919. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Jackie Coogan, Tom Wilson en Babe London.

Charlie maakt met vrouw (Purviance) en zoontje (Coogan) een ontspannend zondaguitstapje. De dag begint al onder een slecht gesternte want zijn oude T-Ford wil maar niet starten. Aan boord van het plezierschip verliest hij zijn plaats en moet hij een moeder die zich amper aan de reling kon vastklampen op het schip heisen. Hij wil zich neervleien op een strandstoel, maar krijgt deze niet in model. Dus zet hij zich maar, gegrepen door zeeziekte, op de bank naast de vrouw van een erg jaloerse bruut (Wilson). En als de trip ten einde is, betekent dit nog niet dat de moeilijkheden over zijn. Een middelmatige Chaplin-film waarin hij een aantal grapjes uit zijn Mutual-periode herkauwt in een erg voorspelbaar, door Chaplin zelf geschreven, scenario. Het ritme zit wel goed en de ruzie met de politiemannen aan het slot is uitstekend getimed. Chaplin speelt hier voor de eerste maal met de kleine Coogan, die later de titelrol zal spelen in THE KID. Fotografie is van Rollie Totheroh. Ook uitgebracht als A PLEASANT DAY.

Charles Chaplin : The Immigrant

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Kitty Bradbury, Albert Austin en Henry Bergman.

Aan boord van een emigrantenschip op weg naar Amerika ontmoet Charlie de mooie Purviance. Haar moeder is bestolen en Charlie steekt daarom ongemerkt wat geld in haar zak, dat hij zojuist met gevaar voor eigen leven heeft gewonnen bij het spelen. Aangekomen in New York is hij platzak. Hij vindt wat geld en gaat een restaurant binnen, waar hij meteen ruzie krijgt met kelner Campbell die erop staat dat hij zijn hoed afneemt. Hij ontmoet opnieuw Purviance, wier moeder juist overleden is. Terwijl hij haar troost merkt hij dat het geldstuk uit zijn zak gevallen is. Een andere zwerver die het opraapt, betaalt ermee, maar Campell laat het weer op de grond vallen. Charlie probeert het ongemerkt op te rapen. Een sociaal getinte komedie waarin Chaplin een scheve blik werpt op het Vrijheidsbeeld. Amerika is duidelijk niet het land van melk en honing waarvan alle immigranten dromen. De film bevat enkele komische hoogtepunten, zoals het pokerspel en de affaire met het geldstuk. Rollie H. Totheroh en William C. Foster hanteerden de camera.

Charles Chaplin : The Cure

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Henry Bergman en Albert Austin.

Een dag in een kuuroord met Charlie. Alhoewel alcohol streng verboden is arriveert hij met een koffer vol sterke drank. Het water uit de bron dat hij moet drinken vervangt hij door gin. Hij komt in conflict met zijn eeuwige tegenstander Campbell, veroorzaakt een chaos in de foyer en zet de zwemplaats op stelten. Het eindigt allemaal in de klassieke warboel. Weer een onweerstaanbare komedie uit de artistiek rijkste periode van Chaplin die een half uur lang van de ene gag in de andere stapt, zonder op adem te kunnen komen. De film bevat verschillende klassieke fragmenten, zoals zijn confrontatie met de aan een rolstoel gekluisterde Campbell wiens verbonden voet heel wat heeft te doorstaan. Alles werd weer in beeld gebracht door Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin : The Adventurer

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Henry Bergman, Marta Golden en Eric Campbell.

Charlie ontsnapt uit Sing-Sing en is al zijn achtervolgers te slim af. Al zwemmend kan hij hen afschudden. In een nabijgelegen villa wordt Purviance het hof gemaakt door spierbundel Campbell, maar wanneer haar moeder op het punt staat te verdrinken heeft hij niet de moed haar te redden. Dus springt Purviance in het water en Charlie komt juist op tijd om hen beiden te redden. Als hij Campbell een hand toesteekt, duwt deze hem onder water. Hij wordt bewusteloos aangetroffen door de chauffeur van de familie, die ervoor zorgt dat hij in het comfortabele huis weer bij kan komen. De laatste film die Chaplin draaide voor Mutual heeft weer een zeer rijk scenario en reeds enkele uitstekende speciale effecten (zoals tegen een klip oplopen). Om lekker bij te ontspannen met als extraatje enkele ontroerende momenten. De chauffeur is niemand minder dan de Japanner Kono, die van 1916 tot 1934 Chaplins privé-chauffeur en bediende was. Rollie H. Totheroh en William C. Foster tekenden opnieuw voor het camerawerk.

Charles Chaplin : Easy Street

1917 | Komedie

Verenigde Staten 1917. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Albert Austin, Eric Campbell en Henry Bergman.

Nadat hij missie-zuster Purviance heeft ontmoet, besluit vagebond Charlie te gaan werken. Op een aanplakbiljet worden politiemannen gevraagd. Charlie wordt aangenomen en zijn eerste opdracht is de orde te herstellen in Easy Street. De straat wordt namelijk geterroriseerd door Campbell en iedereen die in zijn buurt wordt horizontaal afgevoerd. Maar Charlie laat zich niet afschrikken. Ongetwijfeld de bekendste en populairste film die Chaplin draaide bij Mutual. Een verhaal waarin sociale satire, machtswellust en humor op vakkundige wijze in elkaar zijn verstrengeld. Hier ligt duidelijk de basis van het imago dat uit zijn latere, lange speelfilms zou groeien: de underdog die opkomt voor de zwakken. Rollie H. Totheroh en William C. Foster stonden in voor de fotografie.

Charles Chaplin : The Rink

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, James T. Kelly, Eric Campbell en Henry Bergman.

Charlie is kelner in een restaurant maar in zijn vrije tijd gaat hij graag rolschaatsen. Tijdens één van die gelegenheden ontmoet hij Purviance. Als hij haar het hof probeert te maken, verschijnt Campbell, de echtgenoot van een dame die hij vaak gezien heeft in het restaurant, samen met Purviance's vader. Charlie weet Purviance weg te lokken en stelt zich voor als een beroemd rolschaatser. Ze nodigt hem uit voor een rolschaats- party. In deze film geeft Chaplin een unieke demonstratie van zijn evenwichtskunst op rolschaatsen. Het gechoreografeerde rolschaatsballet ontbreekt in geen enkele Chaplin-compilatiefilm. Opnieuw stonden Rollie H. Totheroh en William C. Foster in voor de fotografie.

Charles Chaplin : The Pawnshop

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Henry Bergman, Edna Purviance, John Rand en Albert Austin.

Als bediende in een lommerd heeft Charlie het niet gemakkelijk om de andere assistent, Rand, te overtroeven. Ze zitten elkaar doorlopend in de haren. Als hun baas, Bergman, hier achter komt ontslaat hij Charlie, maar die slaagt erin de man te vermurwen, zodat hij mag blijven. Achter de toonbank leidt hij de toeschouwer van de ene verrassing in de andere. Een oude man die beweert geen geld meer te hebben geeft prompt wisselgeld en een dief, Campbell, komt binnen met het smoesje dat hij zijn paraplu wil verpanden, enz. Het hoogtepunt is Charlie's onderzoek van een wekker, die hij zorgvuldig vernielt alvorens te zeggen dat deze niks waard is. Een van de zuiverste juweeltjes die Chaplin in deze periode maakte. De film is een waterval van opeenvolgende gags. Het is tevens zijn eerste samenwerking met Bergman. In beeld gebracht door Rollie H. Totheroh en William C. Foster.

Charles Chaplin : Behind The Screen

1916 | Komedie

Verenigde Staten 1916. Komedie van Charles Chaplin. Met o.a. Charles Chaplin, Edna Purviance, Eric Campbell, Albert Austin en Henry Bergman.

Charlie is decordrager in een filmstudio. Hij wordt doorlopend afgejakkerd door zijn baas, Campbell. In de studio wil een jong meisje, Purviance, een kans wagen als actrice, maar niemand schenkt haar enige aandacht. Er worden gelijktijdig drie films gedraaid in de studio, een historische, een komedie en een drama. Zoals te verwachten lopen de opnamen weldra door elkaar heen. Weer een daverende opeenvolging van de meest uitzinnige invallen, met als hoogtepunt de val waarin heel wat mensen uit de studio verdwijnen. Het is de enige Chaplin-film met een lange taartengooi-scène. Voor die tijd zeer zeldzaam is een scène waarin homoseksualiteit gesuggereerd wordt. Het blijkt echter dat een van de jongens een verklede Purviance is. De film kwam in Zweden in botsing met de censuur vanwege de verregaande brutaliteit. Fotografie van Rollie H. Totheroh en William C. Foster.