Márta Mészáros

Regisseur, Acteur, Scenarist

Márta Mészáros is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 12 films gevonden.

Kisvilma - Az utolsó napló

2000 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 2000. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Cleo Ladanzi, Barbara Hegzi, Jan Nowicki, Kitty Kéri en Lili Monori.

De ouders van regisseuse M[KA1]esz[KA1]aros waren als zoveel linkse intellectuelen met pioniersgeest en idealisten uit Europa (en zelfs uit Amerika) aan het begin van de jaren 1930 naar de Sovjetunie ge[KA3]emigreerd om het land te helpen zich te ontwikkelen. Zo belandden de M[KA1]esz[KA1]aros bij de Centraal- Aziatische nomaden der Kirghiezen, die weinig of niets van het communisme begrepen, maar wel iets zagen in hulp die hun lot zou kunnen verbeteren. Heel veel van deze ontwikkelingshulp veranderde in regelrechte tragedies door de cynische terreur van Stalin, die als het hem uitkwam, zich ontdeed van alle intellectuelen als ze met kritische geluiden een potentieel gevaar voor zijn absolute macht zouden kunnen vormen of simpelweg een ideologisch bewijs uit het ongerijmde wilde leveren (het Marxisme heeft afgedaan: kijk maar naar het grote aantal gevangenen in de opvoedingskampen!). Zo werd de vader van Mészáros gedeporteerd naar een goelag. Aan de hand van een fictioneel, maar autobiografisch verslag laat zij ons zien welke smarten een familie uit Hongarije moest doormaken. Het scenario is van regisseuse Mészáros en Eva Pataki. Het camerawerk is van Nyika Jancsó. Interessante kost voor kijkers die iets meer willen weten van het met bloed doordrenkte geschiedenis van het communisme.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Gemaakt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Festival van Berlijn brengt deze documentaire een historisch overzicht van dit festival, dat samen met Cannes en Venetië uitgroeide tot de belangrijkste Europese filmfestivals. De eerste editie ging van start op 6 juni 1951, een eerder beperkte manifestatie, met Gary Cooper als enige belangrijke ster. Door de geïsoleerde positie van de stad werd steeds weer het politieke karakter van het festival benadrukt. Na enkele jaren groeide het belang en werd het festival bezocht door alle groten van de filmwereld. Tot 1961 speelde het festival zich zowel in West- als in Oost-Berlijn af, maar met de bouw van de muur kwam hier verandering in. In 1969 werd het festival afgebroken nadat de jury de film O.K. van Michael Verhoeven van de competitie uitsloot. Een jaar later ontstond dan het 'Forum des jungen Films'. De documentaire brengt een mengeling van actualiteitsopnamen, interviews van heden en verleden en filmfragmenten. Het werd een uitstekende promotiefilm voor het festival, maar benadert dit geen ogenblik op meer kritische wijze. Strauven schreef het scenario samen met Ina Beyer. Voor de montage werd beroep gedaan op Thomas Kleinwächter. Fotografie is van Georg Pahl.

Die Jüdin Edith Stein

1998 | Biografie

Hongarije/Duitsland 1998. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Maia Morgenstern, Elide Melli, Adriana Asti, Jan Nowicki en Giovanni Capalbo.

De eerste helft van de film gaat over de jonge Edith, die in 1891 geboren werd in Breslau. Haar ouders waren joden, maar tijdens haar studie filosofie raakte ze beïnvloed door de geschriften van Max Scheler en de biografie van de heilige Theresa von Avila. Ze werd r.k., liet zich in 1922 dopen en nam de naam aan van Theresia Hedwig. Ze doceerde theologie in Speyer in Oostenrijk en later in Münster, maar door de op hande zijnde rassenwet van Neurenberg raakte ze haar leerstoel in 1932 kwijt en trad in 1934 als Theresia Benedicta a Cruce toe tot het karmelietenklooster van Köln-Lindenthal. De tweede helft gaat over de machteloosheid tegenover het Herrn-volk van het Duizend-jarige rijk. Toch kon haar veranderde geloof haar niet beschermen tegen de nazi's, ook niet nadat ze in 1938 met hulp van een vriendin terecht was gekomen in het karmelietenklooster van Echt in het Hollandse Limburg, want algauw na de bezetting van Nederland werd ze opgepakt en via de kampen van Amersfoort en Westerbork in Drente op transport gesteld naar concentratiekamp Auschwitz, waar ze in 1942 in de gaskamer werd vermoord. Uiteindelijk heeft paus Johannes-Paulus II het falen van de kerk, om haar niet in bescherming te nemen tegen de nazi's, goed willen maken door deze begaafde vrouw heilig te verklaren, maar hij werd er algauw van beschuldigd een opportunist te zijn, die middels één enkele persoon de talloze dubieuze rollen die de r.k. kerk tijdens WO II gespeeld had, wilde louteren. Stein wordt gespeeld door Morgenstern en het scenario is van Eva Pataki en regisseuse Mészáros. Een interessante film voor mensen die meer willen weten over deze in menige opzichten zeer fascinerende vrouw, waarover heel veel boeken zijn verschenen en het zal zeker niet de laatste of definitieve film zijn.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

A Magzat

1993 | Drama

Hongarije/Polen 1993. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Adel Kovats, Aliona Antonova, Jan Nowicki, Laszlo Bolyki en Barbara Hegyi.

Als Anna (Kovats) voor de derde keer zwanger raakt, schrikt ze. Haar man Peter (Bolyki), een academicus, is werkloos. Het paar denkt dat een arbortus verstandig zou zijn. Anna heeft daar toch wel problemen mee. Afstaan lijkt de oplossing, maar dat is het begin van een emotioneel drama.

Napló apámnak, anyámnak

1990 |

Hongarije 1990. Márta Mészáros. Met o.a. Jan Nowicki, Ildikó Bánsági, Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony en Mari Töröcsik.

Het laatste deel in de autobiografische film-trilogie van Mészáros over de Hongaarse opstand van 1956. Teruggekomen van de filmacademie in Moskou ervaart de jonge Czinkóczi hoe haar vriend na zijn arrestatie gedood wordt door de 'rechtsorde'; hij wordt met de schoenen aan en zijn gezicht naar de aarde gewend in een anoniem graf geworpen. Zijn ouders op zoek naar zijn laatste rustplaats worden door de politie mishandeld. Een bitter en emotioneel beeld dat afgewisseld wordt door documentaire opnames van de communistische heerschappij.

Napló szerelmeimnek

1987 | Biografie

Hongarije 1987. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Jan Nowicki, Pal Zolnay en Mari Szemes.

Het tweede deel van Mészáros' autobiografische reeks bestrijkt de periode 1950-1956. Juli heeft het plan opgevat filmregisseur te worden en het lukt haar toegang te krijgen tot de academie in Moskou. Na de dood van Stalin wordt haar vriend Janos vrijgelaten en hoort ze dat haar verdwenen vader is gerehabiliteerd, maar dat hij al negen jaar dood is. Na het halen van haar diploma in 1956 wil ze terugkeren naar Hongarije. De grens is echter gesloten.

Napló gymermekeimnek

1982 | Biografie

Hongarije 1982. Biografie van Márta Mészáros. Met o.a. Zsuzsa Czinkóczi, Anna Polony, Jan Nowicki en Tamás Tóth.

In het eerste deel van Mészáros' autobiografische reeks keert Juli Kovacs uit Rusland terug naar Hongarije. Ze komt na WO II in huis bij een zeer stalinistisch gezinde pleegmoeder. Het gebruik van mooi zwart-wit camerawerk geeft een extra dimensie aan deze sfeervolle film.

Po drodze

1980 | Drama

Polen/Hongarije 1980. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Delphine Seyring, Jan Nowicki, Beata Tyszkiewicz, Éwa Timár en Djoko Rosič.

Een vrouw besluit plotsklaps haar bestaan in Hongarije op te geven en vertrekt naar haar geboorteland Polen waar zij zich van haar afkomst bewust wordt door de vele ontmoetingen met mensen uit haar verleden. Zeker niet de beste film van Márta Mészáros, maar het duo Seyrig en Nowicki zorgt ervoor dat hij het aankijken waard is.

[KA11]Ok ketten

1977 | Drama

Hongarije 1977. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Marina Vlady, Lili Monori, Miklós Tolnay, Jan Nowicki en Zsuzsa Czink[KA1]czy.

Twee vrouwen, de ene (schijnbaar) gelukkig getrouwd, de ander een gescheiden moeder die niet van haar ex-man kan loskomen. Met veel vallen en opstaan proberen de vier mensen hun weg te vinden door het oerwoud van hun eigen losgeslagen nieuwe emoties, uit de verte gadegeslagen door het dochtertje van de gescheiden vrouw. Zoals in al haar films kiest Mészáros partij voor de vrouw, waarvoor ze door velen bekritiseerd wordt.

Kilenc hónap

1976 | Drama

Hongarije 1976. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Lili Monori, Jan Nowicki en Djoko Rosic.

De werkende jonge vrouw Juli heeft een kind uit een vroegere relatie en verwacht een tweede van J[KA1]anos, met wie ze een relatie heeft. De traditionele opvattingen van J[KA1]anos veroorzaken zoveel problemen, dat zij het besluit neemt op zichzelf te gaan wonen en haar tweede kind voor zichzelf te behouden. Een emotionele film met een sterk melodramatisch karakter, hoewel de problematiek scherp is gesteld: in hoeverre moet een vrouw voor zichzelf opkomen en in hoeverre moet ze concessies doen aan degene met wie ze een relatie heeft? Een emancipatie-film bij uitstek. Persprijs in Cannes (1977).

Örökbefogadás

1975 | Drama

Hongarije 1975. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Kati Berek, László Szabó, Gyöngyvér Vigh en Árpád Perlaky.

De 43-jarige Kata (Berek), een eenzame, ongehuwde frabrieksarbeidster heeft ondanks een jarenlange relatie met de getrouwde J[KA1]oska (Szab[KA1]o) de behoefte haar leven met iemand te delen. Zij besluit een kind te adopteren, wat haar uiteindelijk na veel formele problemen lukt. Zelden is dit probleem zo herkenbaar en warm uitgebeeld. Het is wellicht M[KA1]esz[KA1]aros` meest gevoelige en documentair-realistische film tot op heden, die voor haar een internationale doorbraak betekende. Bekroond met de Gouden Beer in Berlijn (1975) en drie andere prijzen op dat festival. Het scenario is van Ferenc Grunwalsky, Gyula Hernádi en regisseuse Mészáros. Het camerawerk is Lajos Koltai en regisseuse Mészáros. Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Márta Mészáros op televisie komt.

Reageer