Hans Albers

Acteur, Componist

Hans Albers is acteur en componist.
Er zijn 49 films gevonden.

Meine Schwester Maria

2003 | Documentaire, Biografie

Zwitserland/Duitsland/Oostenrijk 2003. Documentaire van Maximilian Schell. Met o.a. Maria Schell, Maximilian Schell, Falko Skrabal, Gerhard Hannak en Harry Stuhlhofer.

Maria Schell werd in 1926 in Wenen (Oostenrijk) geboren en verhuisde op jeugdige leeftijd met haar familie naar Zwitserland. Haar vader was schrijver en haar moeder actrice. Haar broer is de beroemde acteur Maximilian, die in 1984 een onvergetelijk portret van Marlene Dietrich draaide. Toen Maria zestien jaar was stond ze voor het eerst voor de camera in een belangrijke bijrol in de Zwitserse film STEIBRUCH van Sigfrit Steiner, die in Schwyzerd[KA3]uts gedraaid werd. Haar internationale doorbraak kwam in 1954 met de film DIE LETZTE BR[KA3]UCKE van Helmut K[KA3]autner toen zij op het filmfestival van Cannes in 1954 de speciale prijs ontving. De aanbiedingen kwamen van alle kanten en zo zat zij in 1956 in GERVAISE van Ren[KA1]e Cl[KA1]ement, waarvoor zij in Veneti[KA3]e de Volpi bokaal in ontvangst mocht nemen. Ze speelde in legendarische films met de grote sterren van Hollywood: Gary Cooper, Yul Brunner enz. en werd zij door beroemde mensen geregisseerd: Robert Siodmak, Richard Brooks, enz. Maximilian laat de kijker eerst fragmenten uit de films zien, waaronder THE BROTHERS KARAMAZOV (1958), THE HANGING TREE (1959), THE VOYAGE OF THE DAMNED (1976), SUPERMAN (1978), LA PASSANTE DU SANS-SOUCI (1982) enz. en je hoort hem vragen stellen en haar antwoorden. Pas later komt ze in beeld en zie je dat ze in een rolstoel zit. Er wordt gepraat met haar dokter en de kijker begrijpt dat ze een probleem moet hebben met de hersenschors (wat precies, wordt niet duidelijk), waardoor ze haar zelfstandigheid kwijt is. Ze is verslingerd aan tv. In haar huis, de familieboerderij in het Oostenrijkse K[KA3]arnten, staan elf tv-toestellen. Uit het gesprek begrijpt de kijker dat ze geen besef van geld heeft en dat ze zich diep in de schulden heeft gewerkt. Maximilian probeert haar uit de klauwen van deurwaarders te houden en is bereid zijn schilderijencollectie te veilen. Een fascinerend, aandoenlijk, liefdevol, wonderlijk en uniek portret van een grote actrice, die drie jaar nadat deze film was gemaakt, stierf aan de complicaties van een longontsteking op 79-jarige leeftijd. Maria speelde vanaf het midden der jaren 1960 regelmatig in tv-films en haar laatste rol was die van een moeder-overste in TATORT - HEILIG BLUT (1996), een kleine, maar onvergetelijke rol, die zij met verve deed. De commentaarstem is van Maximilian Schell, die ook het scenario schreef met Gero von Boehm naar de tekst van Brief an Maria van Natasha Schell, Maximilians echtgenote. Het camerawerk is van Piotr Jaxa.

Shiva und die Galgenblume

1994 | Misdaad, Documentaire

Duitsland 1994. Misdaad van Hans Steinhoff, Hans Georg Andres en Michaela Krützen. Met o.a. Hans Albers, Manfred Zapatka, Elisabeth Flickenschildt, Regine Albrecht en Grethe Weiser.

De laatste film waaraan in de Barrandov-Studio's te Praag gewerkt werd tijdens WO II. Toen de Russen binnenvielen werden de opnamen stopgezet. Amper een derde van de film was ingeblikt en de opnamen werden lange tijd als verloren beschouwd. Toen ze begin jaren 1990 weer boven water kwamen hebben Andres en Krützen hem afgewerkt door niet gedraaide scènes te maken met andere acteurs. Ze namen niet de moeite om acteurs te vinden die op de originele leken. Albers speelt politie- inspecteur Zapatka die de diefstal van een kostbaar schilderij bij Flickenschildt/Albrecht onderzoekt en zo op het spoor komt van valsemunter Sambor/Rehberg. Aanvankelijk kost het wat moeite om de film te volgen, maar toch is het experiment geslaagd. Het verhaal wordt onderbroken door gesprekken met mensen die aan de produktie meewerkten, o.a. regie-assistent Pierre Gaspard-Huit en studio-medewerkers Miroslaw Húrka, Vlastimil Král, Thomas Kufus en Zilenko Stabla. Ook Mady Rahl, die vaak in de Praagse studio's gewerkt heeft, komt aan het woord. Het originele scenario is van Hans Rudolf Berndorf. Steinhoff was de regisseur van de oorspronkelijke film, waarbij Karl Hoffmann het camerawerk deed. Voor de fragmenten uit 1994 nam Axel Block die rol van hem over. Hansi Jockmann geeft off-screen commentaar.

In meinem Herzen Schatz

1989 | Biografie, Documentaire

Duitsland 1989. Biografie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Hans Albers, Ulrich Tukur, Ilse Werner, Bernhard Weber en Anette Kremer.

Een gefilmd portret van Hans Albers, de grote Duitse filmster van weleer, dat bestaat uit oud beeld- en geluidmateriaal, gelardeerd met gesprekken met mensen die hem gekend hebben.

Schlagerfilms

1960 | Muziek, Romantiek, Komedie

Duitsland 1960. Muziek van

Schlagerfilms zijn vanaf het begin populair geweest. Meteen na de intrede van de geluidsfilm (in 1927) werd er in veel Duitse UFA-films gezongen. Willy Fritsch, Lillian Harvey, Jan Kiepura, Johannes Heesters, Martha Eggert, Zarah Leander en vele anderen werden zingende filmidolen. De schlager zoals we die nu kennen werd misschien voor het eerst gebracht door Hans Albers, de blonde reus van de Duitse film. Deze legende heeft diverse muziekfilms en onvergetelijke melodie[KA3]en (vooral zijn versie van `La Paloma`) op zijn naam staan. Na de oorlog kwamen er steeds meer zingende filmsterren aan het firmament, vooral omdat steeds meer platenartiesten gingen optreden in films. Rond 1960 bestond een kwart van de totale Westduitse filmproductie uit schlagerfilms. De grote namen uit de jaren 1950, Vico Torriani, Fred Bertelman, Peter Alexander en Catherina Valente, werden al spoedig opgevolgd door de jeugdidolen Conny Froboess en Peter Kraus met enkele grote kassuccessen. D[KA1]e grote money-maker werd natuurlijk Freddy Quinn. Een aantal van zijn dertien films voert zijn naam in de titel. Zijn grootste succes is HEIMWEH NACH ST. PAULI uit 1963 van Werner Jacobs en Karl Vibach, waarin hij zijn miljoenenhit `Junge, komm bald wieder` zingt. Zijn films zijn vaak sentimenteel, (zoals NUR DER WIND uit 1961 van Fritz Umgelter), maar soms ook heel vrolijk (FREDDY UND DER MILLION[KA3]AR uit 1961 van Paul May). Ook werden er films gemaakt waarin schlagersterren gastrollen vervulden. Artiesten als Gus Backus en Trudi Herr zongen [KA1]e[KA1]en of twee liedjes maar speelden verder nauwelijks een rol. Voorbeelden hiervan zijn vrolijke en onderhoudende producties uit 1960 als MARINA of O SOLO MIO beiden geregisseerd door Paul Martin, met onder andere Rex Gildo en het Deense banjo-duo Jan en Kjeld. Zelfs de Nederlandse Blue Diamonds zijn in diverse schlagerfilms te zien en te horen. Er werden ook combinaties gevormd: Rex Gildo en Gitte, Peter Alexander en Conny Froboess. In de tweede helft van de jaren 1960 werd de wacht afgelost. In 1968 begon de dertien- jarige Heintje (zijn volledige naam luidt Heintje Simons; hij debuteerde als filmacteur in ZUM TEUFEL MIT DER PENNE van Werner Jacobs); van zijn zes bioscoopfilms staat in een drietal zijn naam in de titel. Peter Alexander vijzelde zijn filmpopulariteit weer op door met Heintje in HURRA, DIE SCHULE BRENNT (1969) van Werner Jacobs te spelen. Het waren aardige films; Heintje was een natuurlijke acteur, die de harten van miljoenen stal. Toen hij op zestien-jarige leeftijd de baard in de keel kreeg, was het afgelopen met zijn populairiteit. Hij presenteerde nog jarenlang een muziekprogramma in de middag op de radio voor omroep AVRO. Ook het romantische idool Roy Black begon met een serie van meer dan tien films van wisselende kwaliteit: soms langdradig, soms heel leuk. Hij begon in PARADIES DER FLOTTEN S[KA3]UNDER (1968) van G[KA1]eza von Cziffra, August Rieger en Rolf Olsen. Chris Roberts en Rudi Carrell (WENN DIE TOLLEN TANTE KOMMEN van Franz Josef Gottlieb in 1970) hebben samen, en afzonderlijk, schlagerfilms gemaakt die zeker onderhoudend zijn. Udo J[KA3]urgens was ook in een aantal producties te zien (zie de hierna genoemde film met Ricky Shane, maar Udo`s top of the bill kwam in de in dat jaar uitgebrachte SPUKSCHLO[KL29] IM SALZKAMMERGUT van Hans Billian en Rolf Olsen met de pittige Ruth Stephan als zijn charmante tegenspeelster); Ricky Shayne werd een idool na SIEBZEHN JAHR, BLONDES HAAR/LA BATTAGLIA DEI MODS (1966) van Franco Montemurro. Michael Schanze maakte onder andere de film DIE LUSTIGEN VIER VON DER TANKSTELLE (1972) van Franz Antel, met kleine Nicki Doff, Hans-J[KA3]urgen B[KA3]aumler, Uschi Glas en Willy Millowitsch. In de film HEUTE HAU`N WIR AUF DIE PAUKE (1972) van Ralf Gregan rond producent Jack White zijn mensen als J[KA3]urgen Marcus, Lena Valaitis en Tony Marshall te zien. Heino werd gevraagd voor enkele gastrollen zoals in BLAU BL[KA3]UHT DER ENZIAN (1973) van Franz Antel. De zanger Benny (Schnier luidt zijn achternaam) maakte POPCORN UND HUMBEEREIS (1978) met Zachi Noy, Gesa Gabor, Dolly Dollar e.v.a. van Franz Josef Gottlieb, waarin allerlei personen uit de broek gingen, behalve hijzelf! Deze film en ESKIMO LIMON (van Boaz Davidson uit hetzelfde jaar) gaven aanleiding tot de succesvolle, melige reeks EIS AM STIEL/LEMON POPSICLE met nostalgische popmuziek uit de jaren 1950-60, die met acht delen jonge en oudere kijkers tien jaar achtereen liet lachen om de kluchtige amoureuze, avontuurtjes van een stelletje opgeschoten jongeren. Rond 1975 kwam de klad in de het schlagergenre. Bepaalde artiesten spelen wel eens in een film, maar de echte schlagerfilm bestaat niet meer. Ze boden pretentieloos amusement en waren vaak goed gemaakt. In vele landen, onder andere in Nederland en Belgi[KA3]e, waren ze populair. Als de Duitse tv een schlagerfilm uitzond in de jaren 1980-90 met Freddy Quinn (geboren in 1931 die vanaf 1991 tot 2004 niet meer te zien was in een film of tv-film) of Peter Kraus (geboren 1939 voor wie in 1995 een stille periode van zeven jaar begon) zat een miljoenenpubliek voor de beeldbuis. Dat wordt nu steeds minder en een aantal van hen zijn niet meer in leven zoals Ruth Stephan, Rex Gildo, Rudi Carrell of hebben afscheid genomen van het vak zoals Heino. In dat vak geldt een uitspraak: een dode artiest verkoopt per definitie minder; uitzonderingen daargelaten: Elvis Presley leverde meer op dood dan levend.

Kein Engel ist so rein

1959 | Komedie, Misdaad, Muziek

Duitsland 1959. Komedie van Wolfgang Becker. Met o.a. Sabine Sinjen, Hans Albers, Peter Kraus, Horst Frank en Gustav Knuth.

Vier spitsboeven Dr. Zilinsky (Albers), Sepp Ziegelr (Knuth), Micki Flunder (Giller) en Bubi Lausch (Frank) luizen Konrad Stoloff (Kraus), het zoontje van een bankdirecteur, erin om toegang te krijgen tot de kluis, maar een jonge zangeres van het Leger des Heils, Therese (Sinjen) is hen te slim af. Een onbenullige film, die zijn witz verloren heeft, ondanks de competente rolverdeling. Eckart Hachfeld schreef het scenario naar een idee van Hans Wilhelm.

Dreizehn alte Esel

1958 | Musical, Komedie

Duitsland 1958. Musical van Hans Deppe. Met o.a. Hans Albers, Marianne Hoppe, Karin Dor, Gunnar Möller en Werner Peters.

Een wereldreiziger komt na jaren terug bij zijn vrouw, die het kindertehuis Sonnenhof bestiert. Natuurlijk ziet Josef Krapp (Albers) kans via de warme kinderhartjes ook het hart van zijn vrouw Martha (Hoppe) weer terug te winnen, en dan wordt het pas helemaal 'lustig' op de Sonnenhof, waar liedjes worden gezongen als 'Mein Junge, hält die Füße still' en 'Es ist egal'. Scenario van Janne Furch. Camerawerk van Ekkehard Kyrath. Ook bekend als Dreizehn kleine Esel und der Sonnenhof .

Der Mann im Strom

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gina Albert, Jochen Brockmann, Helmut Schmid en Hans Nielsen.

Een verfilming van Siegfried Lenz' roman over een duiker die zijn leeftijd vervalst om maar met zijn werk door te kunnen gaan. Een erg aardig en aangrijpend Albers-drama, hoewel het gegeven niet bijster origineel is.

Der Tolle Bomberg

1957 | Drama, Komedie

Duitsland 1957. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Hans Albers, Gert Fröbe, Camilla Spira, Paul Henckels en Marion Michael.

Een nieuwe versie van een film uit 1932 die wel erg sleets is. Harald Juhnke is te zien als 28-jarige minnaar. Het scenario is van Hans Jacoby en Per Schwenzen naar de roman van Josef Winkler. Het camerawerk is van Vaclav Vich.

Der Greifer

1957 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1957. Mysterie van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Hansjörg Felmy, Susanne Cramer, Ernst Stankovski en Werner Peters.

Nieuwe versie met Hans Albers opnieuw als 'Der Greifer', de politieman die het Roergebied onveilig maakt voor elke schurk. Na zijn pensionering besluit hij toch nog een oude zaak af te wikkelen. Het scenario, naar een verhaal van Victor Kendall, werd evenals dat van de 1930-versie geschreven door Curt J. Braun en Max Ehrlich.

Das Herz von St. Pauli

1957 | Misdaad, Drama

Duitsland 1957. Misdaad van Eugen York. Met o.a. Hans Albers, Gert Fröbe, Hansjörg Felmy, Jürgen Wilke en Karin Baal.

De trotse ex-kapitein Jonny Jensen wil zijn havencafé redden van een faillissement. Hij trekt de boef Jabowski aan als partner en moet vervolgens toezien hoe Das Herz von St. Pauli verwordt tot een nachtclub.

Vor Sonnenuntergang

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Gottfried Reinhardt. Met o.a. Hans Albers, Hannelore Schroth, Martin Held, Claus Biederstaedt en Wolfgang Preiss.

Een sympathieke en levendige bewerking van een oud thema. Een bejaarde industriebaron vindt weer levensmoed na de ontmoeting met een opgewekt jong meisje, waarna de op de erfenis loerende familie allerlei bezwaren maakt. Een grootse rol van Albers.

Der Letzte Mann

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Harald Braun. Met o.a. Hans Albers, Romy Schneider, Rudolf Forster, Joachim Fuchsberger en Michael Heltau.

Murnau`s expressionistische meesterwerk uit 1924 voor het grote publiek opnieuw in een platte verfilming als ster-vehikel voor Hans Albers met support van opkomend talent Romy, die in dat jaar ging schitteren als SISSI. Na de dood van haar moeder erft Niddy H[KA3]ovelmann (Schneider) een kuurhotel in het fictieve Badenau. Ze wordt verliefd op een jonge stagiaire. De toegewijde chef- kelner Karl Kensebeck (Albers) wordt door gekonkel van neef Alwin Raschpieler (Fuchsberger) gedegradeerd tot de retirade. Albers neemt echter zijn revanche door te eindigen als manager. Albers schmiert te veel, en haalt het niet bij Emil Jannings. Romy gaat ten onder aan het krakkemikkige scenario van Georg Hurdalek, Herbert Witt en Carl Mayer. Het camerawerk is van Richard Angst.

Auf der Reeperbahn nachts um halb eins

1954 | Drama, Muziek, Komedie

Duitsland 1954. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Fita Benkhoff, Erwin Strahl en Gustav Knuth.

Na het succes met GROßE FREIHEIT NR. 7 uit 1944 kon Albers in zijn rol van zeeman niet meer stuk. Als je daaraan de populaire Rühmann toevoegde, lokte je in het na-oorlogse Duitsland het publiek in drommen de bioscoop in. Tegenwoordig is de film niet meer dan een grote draak: varens -en vrijgezel Hannes Wedderkamp keert na lange jaren terug. Hij krijgt ruzie met zijn beste vriend kroegbaas Pitter Breuer die hem vertelt dat hij een dochter zou hebben.

Jonny rettet Nebrador

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Rudolf Jugert. Met o.a. Hans Albers, Margot Hielscher, Ferdinand Anton en Peter Pasetti.

Dankzij `Otto-Otto` (Albers' bijnaam) een uiterst genietbaar gevalletje over een zwerver die de dubbelganger speelt van een aspirant-dictator.

Nachts auf den Straßen

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Hans Albers, Hildegard Knef, Lucie Mannheim, Marius Goring en Karin Andersen.

Op een nacht komt zelfstandig vrachtwagenchauffeur Heinrich langs een verkeersongeval. Bij het slachtoffer vindt hij een flink geldbedrag en hij besluit dat mee te nemen, hij kan er zijn lening voor zijn wagen mee aflossen en misschien eens wat leuks voor zijn vrouw kopen. Niet veel later ontmoet hij de mooie liftster Inge (Knef), die hem met dubieuze bedoelingen om haar vingers windt. Mooi drama, in sfeervol zwart-wit, met goed spel, vooral van Albers. Scenario en regie werden bekroond met de Deutscher Filmpreis.

Käpt'n Bay-Bay

1952 | Musical

Duitsland 1952. Musical van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Bum Krüger, Lotte Koch, Renate Mannhardt en Anneliese Kaplan.

Schlagers: 'Kleine weisze Möwe', 'Käpt'n Bay-Bay aus Schanghai', en 'Blacky Blue'. Hans Albers vertelt toegestroomde bruiloftsgangers waarom het zo lang duurde voordat Koch hem als kapitein Droste eindelijk voor 't altaar kon krijgen.

Blaubart

1951 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy, Familiefilm

Duitsland/Frankrijk 1951. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Hans Albers, Cécile Aubry, Fritz Kortner, Arno Paulsen en Lina Carstens.

Filmbewerking naar het beroemde gelijknamige verhaal van Charles Perrault (1628-1703), uit zijn verzameling [KL]Sprookjes van Moeder de Gans[KLE], die tegelijk een Franse en een Duitse versie kreeg. Albers als `Was weisst du denn schon von mir` is bepaald geen afschrikwekkende vrouwenmoordenaar, maar iemand die ze wel weet te versieren. Het scenario werd geschreven door een compleet Frans-Duits team: Andr[KA1]e-Paul Antoine, Jean Bernard- Luc (die ook medewerkte aan de decors), Henri Jeanson, regisseur Christian-Jaque, E. Kröhnke, Hans J. Rehfisch en Boris von Borresholm. Het camerawerk is van Christian Matras. Gevacolor, Mono.

Vom Teufel gejagt

1950 | Drama, Mysterie, Thriller

Duitsland 1950. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hans Albers, Maria Holst, Lil Dagover en Otto Wernicke.

Albers als Dr. Jekyll. Een zenuwarts heeft een nieuwe shocktherapie ontwikkeld, die bij de collega's op sterke afwijzing stuit. Na een proef op zichzelf lijkt hij eerst niet veranderd, maar al gauw doen zich gruwelijke misdrijven voor... Een spannende thriller met een, voor de toenmalige begrippen op het Duitse witte doek, fantasierijke actie.

Föhn - Sturm in der Ostwand

1950 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland 1950. Avonturenfilm van Rolf Hansen. Met o.a. Liselotte Pulver, Hans Albers, Adrian Hover, Antje Weisgerber en Heinrich Gretler.

Een bergbeklimmersfilm over een onverschrokken jong stel dat een gevaarlijke berg wil veroveren. Albers speelt met de nodige routine de ervaren berggids, die de risico's maar al te goed kent. Het beste aan de film zijn de opnames; een lust voor het oog van de enthousiaste alpinisten.

Föhn

1950 | Drama

Duitsland 1950. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Adrian Hoven, Liselotte Pulver en Hans Albers.

Een bergbeklimmersfilm over een onverschrokken jong stel dat een gevaarlijke berg wil veroveren. Albers speelt met de nodige routine de ervaren berggids, die de risico's maar al te goed kent. Het beste aan de film zijn de opnames; een lust voor het oog van de enthousiaste alpinisten.

Und über uns der Himmel

1947 | Drama, Historische film

Duitsland 1947. Drama van Josef von Baky. Met o.a. Hans Albers, Lotte Koch, Annemarie Haase, Paul Edwin Roth en Otto Gebühr.

Albers komt uit de oorlog terug en vindt zijn huis in puin, zijn zoon blind en de vrouw van zijn vriend weduwe geworden. Hij wordt zwarthandelaar, maar komt tot inkeer. Documentaire fragmenten maken er een interessante morele vertelling van.

Große Freiheit Nr. 7

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Ilse Werner, Hans Söhnker, Helmut Käutner en Hilde Hildebrand.

De matrozen L[KA3]uders, Knuth en K[KA3]autner lopen met hun klipper Hamburg binnen, en proberen een oude makker over te halen weer met hen op een boot aan te monsteren, maar de `jongen` (Hans Albers natuurlijk) is betrokken in allerlei liefdesgeschiedenissen. Er zit een prachtig liedje in: `Beim erstenmal da tut`s noch Weh`, maar ook voor de rest heeft `der Otto-Otto` (zoals zijn bijnaam bij het publiek luidde) een schitterende rol. Goebbels verbood deze film echter, die oorspronkelijk 'La Paloma' zou gaan heten. Hij mocht wel in het door de nazi's bezette buitenland vertoond worden. In 1945 ging hij na enige coupures in 'première' in het vrije Duitsland. Scenario van de regisseur en Richard Nicolas. Camerawerk van Werner Krien.

Grosse Freiheit Nr. 7

1944 | Musical, Romantiek

Duitsland 1944. Musical van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Ilse Werner en Hans Söhnker.

In een kroeg op de Reeperbahn in Hamburg brengt de zingende zeeman Hannes stemming in de tent. Hij wordt verliefd op de knappe Gisa, maakt plannen, maar het wil allemaal niet zo lukken.

Münchhausen

1943 | Avonturenfilm, Fantasy, Komedie

Duitsland 1943. Avonturenfilm van Josef von Báky. Met o.a. Brigitte Horney, Hans Albers, Ilse Werner, Ferdinand Marian en Käthe Haack.

Ambitieus gefilmd, kleurrijk sprookje over de leugenachtige Baron von Münchhausen werd op Goebbels' instigatie gemaakt ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van de Duitse UFA-studio. Scenario werd geschreven door Erich Kästner, onder het pseudoniem Berthold Bürger, maar zijn/die naam is niet in de credits opgenomen. De Agfa-kleuren zijn fabuleus en de film werd met succes in de jaren 1950-1960 en in 1978 opnieuw in de bioscopen uitgebracht in een gerestaureerde versie van ca. 100 minuten. In 1991 restaureerde het ZDF de film met behulp van een goed bewaarde kopie uit het toenmalige Oost-Berlijn, waardoor de rolprent ruim 12 minuten langer werd.

Carl Peters

1941 | Biografie

Duitsland 1941. Biografie van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Karl Dannemann, Fritz Odemar, Toni von Bukovics en Hans Leibelt.

De Duitser Carl Peters tracht in de negentiende eeuw zijn regering ervan te overtuigen het noodzakelijk is in Afrika te koloniseren. Deze historisch onjuiste biografie was bedoeld als anti-Engelse propaganda.

Trenck, Der Pandur

1940 | Historische film

Duitsland 1940. Historische film van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Käthe Dorsch, Sybille Schmitz, Elisabeth Flickenschildt en Oskar Sima.

Albers in een fraaie historische rol als de doordouwende, roemruchte Baron von der Trenck die een prinses in zijn regiment als kornet laat 'verdwijnen' tijdens de Oostenrijks-Franse oorlog.

Ein Mann auf Abwegen

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Thiele, Hilde Weissner, Hilde Sessak en Werner Fuetterer.

Natuurlijk is Hans Albers de geboren geflipte grootindustrieel die het een poosje als krullenjongen in het leven wil proberen, maar het zakendoen en het winstmaken toch niet kan laten.

Wasser für Canitoga

1939 | Western

Duitsland 1939. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Peter Voß, Hilde Sessak en Heinrich Kalnberg.

Klassieke Duitse western, geproduceerd op het moment dat de plannen voor de verraderlijke inval in Polen (WO II) al zijn gesmeed. Albers die het liedje 'Goodbye, Johnny' zingt, wordt van sabotage aan een stuwdam verdacht, maar na enkele schietpartijen weet de Maharadja van Whisky-Puur de werkelijke schuldige aan te wijzen en ten koste van eigen leven de schade van de sabotage te herstellen. Een Otto-Otto-western van 'große Klasse'. Scenario van Walter Zerlett-Olfenius, Emil Burri en Peter Francke en camerawerk van Franz Koch en Joseph Illig. Naar het toneelstuk van G. Turner Krebs.

Wasser Fur Canitoga

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Herbert Selpin. Met o.a. Charlotte Susa en Hans Albers.

Klassieke Duitse western, geproduceerd op het moment dat de plannen voor de verraderlijke inval in Polen (WO II) al zijn gesmeed. Albers die het liedje 'Goodbye, Johnny' zingt, wordt van sabotage aan een stuwdam verdacht, maar na enkele schietpartijen weet de Maharadja van Whisky-Puur de werkelijke schuldige aan te wijzen en ten koste van eigen leven de schade van de sabotage te herstellen. Een Otto-Otto-western van 'große Klasse'. Scenario van Walter Zerlett-Olfenius, Emil Burri en Peter Francke en camerawerk van Franz Koch en Joseph Illig. Naar het toneelstuk van G. Turner Krebs.

Sergeant Berry

1938 | Western, Komedie

Duitsland 1938. Western van Herbert Selpin. Met o.a. Hans Albers, Toni von Bukovics, Peter Voß, Herma Relin en Gerd Höst.

Een uiterst populaire Albers-film over politiesergeant Berry uit Chicago die drugsmokkelaars aan de Mexicaanse grens moet oppakken.

Fahrendes Volk

1938 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1938. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Hans Albers, Françoise Rosay, Camilla Horn, Herbert Hübner en Irene von Meyendorff.

Hans Albers in een kleurige rol als gevluchte gevangene die, verstoten door zijn vrouw, in een circus staljongen wordt en zijn zoon van het slechte pad probeert te houden waarna de paardrijdster met wie de jongen naar Parijs ging, de man uiteindelijk bij de politie aangeeft, wat een schitterende achtervolgingsscène over de Parijse daken oplevert. Er werd tegelijk een Franse versie gedraaid: LES GENS DU VOYAGE.

Der Mann, der Sherlock Holmes war

1937 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1937. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Marieluise Claudius, Hilde Weissner en Hansi Knoteck.

Twee avonturiers doen zich voor als Sherlock Homes en dr Watson en gaan op verzoek van de Parijse politie achter een bende vervalsers aan.

Unter heissem Himmel

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Lotte Lang, Aribert Wäscher en René Deltgen.

Een uitgerangeerde kapitein raakt verwikkeld in wapensmokkel. Albers is te zien in een spannend avontuur, dat eindigt met een spectaculaire reddingsactie als een schip na een explosie dreigt te zinken.

Savoy-Hotel 217

1936 | Thriller

Duitsland 1936. Thriller van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Brigitte Horney, Käthe Dorsch, Gusti Huber en Alexander Engel.

De lichtzinnige Natasja (Horney) heeft haar zinnen gezet op de oberkelner van het hotel, Andrei Antonowitsch Wolodkin (Albers). Wanneer ze in haar kamer wordt vermoord behoort hij, m[KA1]et haar man (Engel) en haar neef (Deltgen), tot de verdachten. Ucicky heeft Albers alle gelegenheid geboden de rol te spelen die hem het beste ligt, d.w.z. niet de oberkelner maar... Albers! Gesitueerd in Moskou 1911. Scenario van Gerhard Menzel, camerawerk van Fritz Arno Wagner. Ook bekend als MORD IM SAVOY.

Henker, Frauen und Soldaten

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1935. Avonturenfilm van Johannes Meyer. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Jack Trevor, Ernst Dumcke en Annie Markart.

Jachtvlieger Prack (Albers) weet aan Engelse gevangenneming te ontkomen, waarna hij met een vrijkorps in 1918/19 gaat vechten op de Balkan. Daar komt hij tegenover zijn eigen broer te staan (Albers), een echte rotzak die vecht voor de Russen. Na allerlei veldslagen, die breed worden uitgemeten, doodt Prack zijn broer in een duel. Zelf sneuvelt hij tijdens een gevecht. We mogen Albers nog even in de brekende, doch helblauwe kijkers kijken en een paar heroïsche zinnen horen. Een propagandafilm waarin alles zwart-wit wordt voorgesteld, die nog saai en langdradig is op de koop toe. Geen beste beurt voor Albers. De film werd in 1945 door de geallieerden verboden, en dat verbod is nog steeds niet opgeheven.

Peer Gynt

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Fritz Wendhausen. Met o.a. Hans Albers, Lucie Höflich, Olga Tschechowa, Ellen Frank en Otto Wernicke.

Het toneelstuk van Henrik Ibsen als een schelmenverhaal in kostuums. Albers is nog wel leuk, de rest niet.

Gold

1934 | Sciencefiction

Duitsland 1934. Sciencefiction van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Friedrich Kayssler, Brigitte Helm, Lien Deyers en Rudolf Platte.

Een geleerde kan uit lood goud maken, maar door sabotage vliegt zijn laboratorium de lucht in. Een spannende SF-film. De geallieerde troepen namen na 1945 de film in beslag omdat zij dachten dat hij over atoomsplitsing ging.

Flüchtlinge

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Walter Hermann, Ida Wüst en Karl Rainer.

Na MORGENROT is dit Ucicky's tweede pro-nazi propagandafilm waarin Albers uit ontevredenheid over de Duitse democratie maar officier in een buitenlands leger wordt en Russische Duitsers helpt om 'Zurück in die Heimat' te vluchten, wat ook de boodschap is van het titelliedje. Walglijke verheerlijking van het thema sterven-voor-het-vaderland, verpakt in onzorgvuldige regie en fraai camerawerk.

Ein Gewisser Herr Gran

1933 | Avonturenfilm

Duitsland 1933. Avonturenfilm van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Hans Albers, Karin Hardt, Albert Bassermann, Olga Tschechowa en Walter Rilla.

Een uitvinding om luchtaanvallen af te weren wordt gestolen en de ontwerper wordt vermoord. Omringd door een indrukwekkende rolbezetting speelt Albers met veel bravoure de hoofdrol, daarbij krachtig ondersteund door de regisseur, Lamprecht.

Quick

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Robert Siodmak. Met o.a. Lilian Harvey, Hans Albers, Willi Stettner, Paul Hörbiger en Albert Kersten.

Aardig gegeven naar Felix Gandera's toneelstuk over een vrouw, verliefd op een clown; maar zodra hij zich afgeschminkt heeft is alles over. Harvey en Albers schijnen elkaar tijdens de produktie soms de ogen te hebben uitgekrabd, en dat is aan de film te merken.

F.P. 1 Antwortet Nicht

1932 | Sciencefiction

Duitsland 1932. Sciencefiction van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Sybille Schmitz, Peter Lorre, Paul Hartmann en Hermann Speelmans.

Een wonderlijke, intrigerende SF-film over techniek en over het vliegen. De bouw van een gigantisch drijvend vliegdekeiland, de F.P. 1, wordt door sabotage vertraagd. In een vliegende storm is er maar [KA1]e[KA1]en piloot (Albers natuurlijk) die de F.P. 1 nog kan bereiken. Albers' meisje Sybille is dan al verliefd op F.P. 1-ontwerper Hartmann, waarna de koene piloot zijn geluk boven de wolken zoekt. Een poëtische lofzang op de wereldomspannende techniek.

Der Weise Dämon

1932 | Avonturenfilm

Duitsland 1932. Avonturenfilm van Kurt Gerron. Met o.a. Hans Albers, Gerda Maurus, Peter Lorre en Lucie Höflich.

Heini Gildemeister ontdekt dat zijn zuster verslaafd is aan cocaïne en bindt de strijd aan tegen de bende die het spul verhandelt. Veel actie, Albers voelt zich dus in zijn element. Ook bekend onder de titel RAUSCHGIFT.

Der Sieger

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Hans Hinrich en Paul Martin. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Hans Brausewetter en Adele Sandrock.

Een telefonist vergeet een belangrijk telegram op te schrijven maar redt daardoor het vermogen van een bankier. Albers lijkt geschapen voor de rol van de onbezorgde, charmante jongeman die zoiets, en nog veel meer, overkomt. Zijn tegenspelers zijn uitstekend, de regie is vlot.

Der Draufgänger

1931 | Misdaad

Duitsland 1931. Misdaad van Richard Eichberg. Met o.a. Hans Albers, Marta Eggerth, Gerda Maurus, Senta Söneland en Sigurd Lohde.

Politieman Hans R[KA3]oder komt in de haven van Hamburg een misdadigersbende op het spoor. Verwikkelingen te over als hij verliefd wordt op het meisje Trude (Eggerth) dat, naar het schijnt, onder een hoedje speelt met de criminelen. Natuurlijk is dat niet waar, zodat niets een happy end in de weg staat. Een typische Hans Albers-film uit de eerste jaren van de geluidsfilm, met achtervolgingen, twee moorden, schietpartijen en een hoofdfiguur die te allen tijde de zaak in de hand heeft. Indertijd een groot succes - niet in de laastste plaats vanwege de populariteit van het liedje 'Kind, du brauchst nicht weinen', maar nu is het ouderwets gedoe.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.

Der Greifer

1930 | Mysterie

Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1930. Mysterie van Richard Eichberg. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Susa, Karl Ludwig Diehl, Margot Walter en Eugen Burg.

Dit was het schoolvoorbeeld voor de stroom van Westduitse 'Krimi's' uit de jaren vijftig en zestig. DER GREIFER doet sterk denken aan de Amerikaanse tv-serie ELLERY QUEEN. Politiecommissaris Albers moet met pensioen, maar blijft ongevraagd zijn zoon helpen in een postzakken-roofoverval.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.

Die Nacht gehört uns

1929 | Komedie

Duitsland 1929. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Ander, Ida Wüst, Otto Wallburg en Walter Janssen.

Hans Albers werd beroemd door deze film, een van de eerste Duitse geluidsfilms, over een coureurster die een ongeluk heeft tijdens een oefenrit en bij kennis komt in een boshut, verzorgd door een vreemde man. Zij neemt de man mee naar de 'beschaving' maar na verloop van tijd wil hij weer terug naar zijn bossen. Albers' tegenspeelster had eigenlijk Marlene Dietrich moeten zijn, maar de producent wilde geen risico nemen.

Asphalt

1929 | Drama, Zwijgende film

Duitsland 1929. Drama van Joe May. Met o.a. Gustav Fröhlich, Betty Amann, Albert Steinrück, Else Heller en Hans Adalbert Schlettow.

De jonge agent Holk (Fr[KA3]ohlich) wordt verliefd op een dievegge (Amann). In een gevecht wordt hij gedwongen haar minnaar te doden. Zijn veilige, burgerlijke bestaan lijkt in te storten, maar hun liefde redt echter alles. Melodrama dat vooral boeiend is door zijn dynamische uitbeelding van Berlijn in het begin van de film. Scenario van regisseur May, Hans Szekely en Rolf E. Vanloo. Camerawerk van Günther Rittau. De decors zijn van Erich Kettelhut.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hans Albers op televisie komt.

Reageer