Raymond Fromont: camera.
Er zijn 7 films gevonden.

La folie Almayer

2011 | Drama

België​/​​Frankrijk 2011. Drama van Chantal Akerman. Met o.a. Stanislas Merhar en Marc Barbé.

Nina (Marion), dochter van een Maleisische moeder (Oum) en een Franse kolonist (Merhar) wordt als kind naar Europa gestuurd voor een degelijke opleiding. Als volwassene keert ze terug naar haar vader met wie ze een ongemakkelijke band heeft, en lijkt ze zich ergens thuis te voelen. Wat statische bewerking van Joseph Conrads boek Almayer's Folly verplaatst het verhaal van negentiende-eeuws Maleisië naar het heden, een wat geforceerde constructie. Laatste speelfilm van de Belgische regisseuse Akerman, die in 2015 overleed en vooral vereenzelvigd wordt met haar feministische meesterstuk Jeanne Dielman (1975).

Sans rancune!

2009 | Drama

België​/​​Frankrijk 2009. Drama van Yves Hanchar. Met o.a. Thierry Lhermitte, Milan Mauger, Marianne Basler en Benoît Cauden.

Zonder direct het verhaal van zijn familie te dramatiseren heeft scenarist-regisseur Hanchar nogal wat elementen uit zijn leven verwerkt in deze luchtige film met een scheutje serieus. Op een Waals internaat in 1955 denkt de zeventienjarige aspirant schrijver Laurent (Mauger) in de onconventionele inspirator-leraar Vapeur (Lhermitte) zijn vader te herkennen. De laatste is als piloot tijdens WO II verdwenen. Wat volgt is half opgroeidrama, half ontmaskeringsintrige met veel ruimte voor de komische noot. Die kun je aan veteraan-van-de-grinnik Lhermitte wel overlaten en zo levert Sans rancune! per saldo zeven kwartier pretentieloos vermaak op.

Hop

2002 | Drama

België 2002. Drama van Dominique Standaert. Met o.a. Kalomba Mboyi, Jan Decleir, Antje de Boeck, Serge-Henri Valcke en Ansou Diedhiou.

Justin (Mboyi) komt uit Burundi en woont met zijn vader in Brussel. Ze hebben geen verblijfsvergunning, en wanneer zijn vader wordt opgepakt en zonder pardon het land wordt uitgezet, staat Justin er alleen voor. Geholpen door een oude anarchist (Decleir) en diens vriendin probeert hij de autoriteiten ertoe te bewegen zijn vader naar België terug te laten keren. Regisseur Standaert liet zich voor zijn debuutfilm inspireren door een krantenbericht over een uitgezette illegaal wiens minderjarige zoon in België achterbleef. Het jongensboek-achtige verhaal biedt een wel erg simplistische kijk op het illegalenvraagstuk, maar de beelden zijn fraai en er wordt goed gespeeld.

Sud

1999 | Documentaire, Drama

België​/​​Frankrijk 1999. Documentaire van Chantal Akerman. Met o.a. Cora Jones, Ed Taylor, Jr., Michael Journee, Dereck Mohammed en Mrs. Callins.

In 1998 werd de zwarte James Byrd, Jr. op afschuwelijke wijze omgebracht door drie blanke jongeren. De man werd in elkaar geslagen, aan een camion gebonden en bijna vijf kilometer verder gesleurd. Aan de hand van deze racistische moord onderzoekt Akerman het rassengeweld in Alabama dat nog steeds deel uitmaakt van het dagelijkse leven in het zuiden van de VS. Volgens sheriff Billy Rowles is de toestand in Jasper, Alabama niet anders dan in de rest van het land, maar volgens een andere bron wint de Ku Klux Klan de laatste vijftien jaar weer aan sterkte. Voor hen moet elke niet-Ariër het land uitgezet worden. Ze zijn uiterst gevaarlijk omdat niemand hen orders geeft. Ze volgen enkel hun 'Christelijke instelling'. Een pijnlijke documentaire die, naast de gesprekken, ook nog de weg volgt waarover James Byrd meegesleurd werd, tergend traag zodat we als toeschouwer haast elke centimeter van die weg meemaken. Oudere mensen met een donkere huidskleur vertellen over hun leven vroeger, dat niet bepaald anders was als vandaag, enkel de misdaden van uiterst rechts zijn nu illegaal, ook al wordt nog steeds zelden een blanke veroordeeld voor een misdaad begaan t.o.v. iemand van een ander ras. Claire Atherton was verantwoordelijk voor de montage. Fotografie is van Raymond Fromont.

Le conte des trois diamants

1995 | Fantasy, Drama

België​/​​Israël​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Fantasy van Michel Khleifi. Met o.a. Mohammad Nahhal, Hanna 'Ne'meh, Ghassan Abu Libda, Makram Khouri en Bushra Qaraman.

Nahhal speelt de 12-jarige Palestijn Youssef, een kind van de Intifada. Zijn vader zit in de gevangenis en zijn broer wordt door het Isra[KA3]elische leger gezocht. Hij woont met zijn moeder en zus in een vluchtelingenkamp. Hij slaagt erin aan de harde realiteit te ontsnappen door tijdens zijn tochten op het dorre land van de Gazastrip in dagdromen te vervallen. Hij wordt verliefd op de jonge zigeunerin, Aida (Hana'Ne'meh).

The tale of the three lost jewels

1994 | Oorlogsfilm

België​/​​Verenigd Koninkrijk 1994. Oorlogsfilm van Michel Khleifi. Met o.a. Ghassan Abu Libda, Hana'Ne meh en Mohammed Nahhal.

Film over een twaalfjarig Palestijns jongetje dat zich een modern sprookje droomt en daarmee ontsnapt aan de grauwe werkelijkheid van het vluchtelingenkamp waarin hij leeft. De twaalfjarige Yusef gebruikt zijn fantasie om te ontsnappen aan het leven in het vluchtelingenkamp op de Gaza-strook. Op een dag ontmoet hij de mooie jonge Aida en wordt een sprookje 'werkelijkheid'. Om met Aida te kunnen trouwen moet Yusef op zoek naar de drie missende juwelen van Aida's familieketting. Een zoektocht die zelfs in Yusefs fantasie niet ongevaarlijk is, laat staan in de werkelijkheid van alle dag.

Portrait d'une jeune fille de la fin des années 60 à Bruxelles

1994 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk​/​​België 1994. Familiefilm van Chantal Akerman. Met o.a. Circé, Julien Rassam, Joëlle Marlier en Cynthia Rodberg.

Op een woensdag in april 1968 besluit de vijftien-jarige Circ[KA1]e om geen voet meer te zetten in het lyceum. Om de tijd te doden, gaat ze naar de bioscoop waar ze Rassam ontmoet. Deze twintig-jarige jongeman weigert terug te keren naar de kazerne. De twee deserteurs brengen de dag samen door en het meisje wordt ingwijd in de liefde. Al speelt de film zich af in 1968, toch trekt Akerman, die tevens het scenario schreef, duidelijk een parallel met 1994, waardoor een aantal (gewilde) anachronismen ontstaan. Hierdoor benadrukt ze dat de strijd van de jongeren tegen de overheid van alle tijden is en dat de schoolstrijd die toen begon, een kwart eeuw later nog steeds niet voorbij is. Goed spel van vier jonge acteurs. Raymond Fromont stond achter de camera.