Pierre Batcheff (1906-2000): cast en montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Bonaparte et la révolution

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Abel Gance. Met o.a. Gina Manes, Pierre Batcheff, Abel Gance, Alexandre Koubitzky en Antonin Artaud.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Wanneer brave klerk Maurice Legrand zich inlaat met prostituee Lulu, neemt het sleurleventje van de ongelukkig gehuwde zondagsschilder een catastrofale wending. Klassiek thema als cynisch-fatalistisch drama, inclusief omineuze marionettenopeningsscène. Simon, later als bon vivant geliefd bij de nachtvlinders van de rue Saint-Denis, speelt hier een van zijn mooiste rollen. Kort na de opnamen stierf Marèse (Lulu) bij een auto-ongeval; haar vriend Flamant (Lulu's pooier Dédé) had de macht over het stuur verloren. Naar Georges de la Fouchardières roman, in 1945 door Fritz Lang verfilmd als Scarlet Street.

Un chien andalou

1929 | Experimenteel

Frankrijk 1929. Experimenteel van Luis Buñuel. Met o.a. Pierre Batcheff, Simone Mareuil, Salvador Dali, Jaime Miravilles en Luis Buñuel.

Een belangrijk werk in de filmgeschiedenis. 'Zeer ongewoon, provocatief, heeft in geen enkele traditie een plaats', verklaarde Buñuel. De film is werkelijk zonder enige schijnbare samenhang en gaat in tegen alle logica; het perfekte voorbeeld van het 'automatische schrijven' dat geliefd is bij de surrealisten. We zien een nachtmerrie: een oog wordt door een scheermes doorkliefd, seminaristen trekken rond met piano's vol met ezels, die in staat van ontbinding verkeren. Dit meesterwerk van de vreemdheid en de fantasie is erg heftig en niet zonder symbolen, waarvan het belangrijkste het najagen van volledig nonconformisme lijkt te zijn, als reactie tegen de burgerlijke dwang. Aan het scenario is meegeschreven door Salvador Dalí.

Monte Cristo

1928 | Avonturenfilm

Frankrijk 1928. Avonturenfilm van Henri Fescourt. Met o.a. Jean Angelo, Lil Dagover, Gaston Modot, Marie Glory en Jean Toulout.

Een belangrijk werk in de filmgeschiedenis. 'Zeer ongewoon, provocatief, heeft in geen enkele traditie een plaats', verklaarde Buñuel. De film is werkelijk zonder enige schijnbare samenhang en gaat in tegen alle logica; het perfekte voorbeeld van het 'automatische schrijven' dat geliefd is bij de surrealisten. We zien een nachtmerrie: een oog wordt door een scheermes doorkliefd, seminaristen trekken rond met piano's vol met ezels, die in staat van ontbinding verkeren. Dit meesterwerk van de vreemdheid en de fantasie is erg heftig en niet zonder symbolen, waarvan het belangrijkste het najagen van volledig nonconformisme lijkt te zijn, als reactie tegen de burgerlijke dwang. Aan het scenario is meegeschreven door Salvador Dalí.

Les deux timides

1928 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van René Clair. Met o.a. Véra Flory, Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Jim Gérald en Anna Lefeuvrier.

Clair werkte voor het eerst samen met Eug[KA2]ene Labiche voor de film UN CHAPEAU DE PAILLE D`ITALIE (1927), die als een van zijn meesterwerken wordt beschouwd. Voor deze film besloten zij weer samen te werken door Labiche`s gelijknamige toneelstuk (waaraan Marc Michel had meegeschreven) te bewerken voor het cellulo[KA3]id. Verlegen advocaat Fremissin (Batcheff) verdedigt opvliegende Garadoux (G[KA1]erald), die ervan beschuldigd wordt zijn echtgenote mishandeld te hebben, maar het briljante pleidooi van de verdediger zakt als een pudding in elkaar op het moment dat er een muis de rechtszaal binnenritst. Bij gevolg krijgt Garadoux twee jaar. Als Garadoux weer vrij is, worden hij en Fremissin verliefd op de lieve C[KA1]ecile Thibandier (Flory). Alles komt op zijn pootjes terecht, als Fremissin de kans krijgt te laten zien hoe goed hij wel pleiten kan. Toch niet die grootse film, waarvan Frankrijk hoopte dat Clair Chaplin zou kunnen evenaren. De Duits-Franse cultuurzender ARTE en het tweede Duitse tv-net ZDF lieten in 1994 Bernd Schultheis muziek bij deze zwijgende film schrijven en het ZDF restaureerde de kopie voor uitzending op de tv. Het scenario is van Clair. Achter de camera stonden Robert Balton en Nicolas Roudakoff. In 1941 opnieuw gefilmd door Yves Allégret.

Napoléon

1927 | Historische film, Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1927. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Albert Dieudonné, Gina Manès, Philippe Hériat, Abel Gance en Antonin Artaud.

Een film over de jeugd en de militaire loopbaan van Napoleon Bonaparte tot en met zijn triomfantelijke invasie van Itali[KA3]e. Door de gelijktijdige opkomst van de geluidsfilm is deze film internationaal te weinig opgemerkt. Dit grotendeels verloren gewaande historische epos waarvoor Gance het `triple [KA1]ecran` ontwikkelde, werd door de Britse historicus Kevin Brownlow in de loop der jaren zo volledig mogelijk gereconstrueerd en in de presentatie van Francis Coppola tot h[KA2]et spraakmakende evenement van 1980 gelanceerd. (De oorspronkelijke muziek van Arthur Honneger ging verloren en er zijn twee nieuwe partituren gecomponeerd, door Carl Davis en Carmine Coppola.) De werking van de finale met gelijktijdig drie beelden zal op het tv-scherm verloren gaan, maar er blijft meer dan genoeg imponerends over.

La Sirène des tropiques

1927 |

Frankrijk 1927. Mario Nalpas en Henri Étiévant. Met o.a. Régina Thomas, Régina Dalthy, Pierre Batcheff en Josephine Baker.

Een film over de jeugd en de militaire loopbaan van Napoleon Bonaparte tot en met zijn triomfantelijke invasie van Itali[KA3]e. Door de gelijktijdige opkomst van de geluidsfilm is deze film internationaal te weinig opgemerkt. Dit grotendeels verloren gewaande historische epos waarvoor Gance het `triple [KA1]ecran` ontwikkelde, werd door de Britse historicus Kevin Brownlow in de loop der jaren zo volledig mogelijk gereconstrueerd en in de presentatie van Francis Coppola tot h[KA2]et spraakmakende evenement van 1980 gelanceerd. (De oorspronkelijke muziek van Arthur Honneger ging verloren en er zijn twee nieuwe partituren gecomponeerd, door Carl Davis en Carmine Coppola.) De werking van de finale met gelijktijdig drie beelden zal op het tv-scherm verloren gaan, maar er blijft meer dan genoeg imponerends over.

La Princesse Lulu

1924 | Drama, Romantiek

Zwitserland​/​​Frankrijk 1924. Drama van E. B. Donatien. Met o.a. Lucienne Legrand, Gil Clary, Camille Bert, Pierre Batcheff en E. B. Donatien.

Alweer een melodrama als een broddellap met een eind waarin bovengenoemde Lulu - die niets van een prinses heeft maar de dochter van volkomen bankroete ouders is - haar grote liefde ontmoet en de misdadige bediende alleen achter blijft in het vuur dat hij heeft aangestoken. Naïef en simplistisch; de regisseur heeft er een 'sprookje' van willen maken. Men wilde de fotogenieke landschappen uitbuiten. Batcheff is een curiositeit.