Mamoru Oshii (1951): regie en scenario.
Er zijn 12 films gevonden.

Ghost in the Shell 2: Innocence

2004 | Animatie, Sciencefiction, Thriller

Japan 2004. Animatie van Mamoru Oshii.

Avalon

2001 | Fantasy, Animatie

Polen​/​​Japan 2001. Fantasy van Mamoru Oshii. Met o.a. Jerzy Gudejko, Dariusz Biskupski, Wladyslaw Kowalski, Bartek Swiderski en Malgorzata Foremniak.

Live-action opvolger van Ghost in the Shell,
opgenomen in Polen met Poolse acteurs en een Poolse crew. De futuristische steden van zijn Patlabor-films hebben plaatsgemaakt voor vervallen Oost-Europese decors, die nog het meest weg hebben van het kale niemandsland waar de films van Andrej Tarkovski zich afspeelden.

Ghost in the Shell

1995 | Animatie, Sciencefiction, Anime

Japan​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Animatie van Mamoru Oshii.

Existentiële neo-noir over Majoor Kusanagi, een cyborg die anno 2029 in een Aziatische stad jacht maakt op de beruchte hacker The Puppet Master. Ze krijgt hem te pakken, maar de schokkende onthullingen die hij vervolgens doet zetten Kusanagi ertoe aan haar eigen menselijkheid te bevragen. Hoogtepunt in de animatiegeschiedenis, vooral vanwege de combinatie van oogverblindende cyberpunk-decors, duizelingwekkende actiescènes en diepgaande filosofische bespiegelingen. Regisseur Mamoru Oshii maakte in 2004 een tweede deel met als subtitel Innocence. Een Amerikaanse speelfilmbewerking, met in de hoofdrol Scarlett Johansson, volgde in 2017.

Patlabor: The Movie 2

1993 | Anime

Japan 1993. Anime van Mamoru Oshii. Met o.a. Izubuchi Yutaka en Kawamori Shoji.

Existentiële neo-noir over Majoor Kusanagi, een cyborg die anno 2029 in een Aziatische stad jacht maakt op de beruchte hacker The Puppet Master. Ze krijgt hem te pakken, maar de schokkende onthullingen die hij vervolgens doet zetten Kusanagi ertoe aan haar eigen menselijkheid te bevragen. Hoogtepunt in de animatiegeschiedenis, vooral vanwege de combinatie van oogverblindende cyberpunk-decors, duizelingwekkende actiescènes en diepgaande filosofische bespiegelingen. Regisseur Mamoru Oshii maakte in 2004 een tweede deel met als subtitel Innocence. Een Amerikaanse speelfilmbewerking, met in de hoofdrol Scarlett Johansson, volgde in 2017.

Kidô keitsatsu patorebâ: The Move 2

1993 | Animatie, Familiefilm, Sciencefiction, Misdaad, Mysterie, Actiefilm

Japan 1993. Animatie van Mamoru Oshii.

Drie jaar na de sabotage op de politierobots van Patlabor worden de gigantische robots enkel nog gebruikt voor demonstraties en onderzoek. Een verbeterd model van de Labors wordt in het hele land ingezet om de misdaad te bestrijden. Een onbekende terroristische organisatie pleegt een aanslag op de Yokohama-brug. Arakawa van de Geheime Dienst neemt contact op met commandant Shinobu Nagumo en kapitein Goto. Hij benadrukt dat leger, politie en geheime dienst elkaar niet meer vertrouwen en dat er anarchie dreigt. Zij die controle verwerven over de Labors zullen de macht grijpen. Het drietal heeft slechts enkele uren de tijd om te verhinderen dat de economie van het land ondermijnd wordt. Een verschrikkelijk lange en trage manga-film waarin veel gepraat wordt, maar eerst na ca. 75 minuten komt er wat actie in de film en voordat de gigantische robots aan het werk gaan is de film haast uit. Ontgoochelende sequel op de veel spectaculairdere PATLABOR. Kazunori Ito baseerde zijn scenario weer op de tekenverhalen van Masami Yuuki. In de originele versie horen we de stemmen van o.a. Toshio Furukawa, Yoshiko Sakakibara, Mina Tominaga en Issei Futamata. Dolby Stereo.

Patlabor: The Movie

1990 | Anime

Japan 1990. Anime van Mamoru Oshii.

Drie jaar na de sabotage op de politierobots van Patlabor worden de gigantische robots enkel nog gebruikt voor demonstraties en onderzoek. Een verbeterd model van de Labors wordt in het hele land ingezet om de misdaad te bestrijden. Een onbekende terroristische organisatie pleegt een aanslag op de Yokohama-brug. Arakawa van de Geheime Dienst neemt contact op met commandant Shinobu Nagumo en kapitein Goto. Hij benadrukt dat leger, politie en geheime dienst elkaar niet meer vertrouwen en dat er anarchie dreigt. Zij die controle verwerven over de Labors zullen de macht grijpen. Het drietal heeft slechts enkele uren de tijd om te verhinderen dat de economie van het land ondermijnd wordt. Een verschrikkelijk lange en trage manga-film waarin veel gepraat wordt, maar eerst na ca. 75 minuten komt er wat actie in de film en voordat de gigantische robots aan het werk gaan is de film haast uit. Ontgoochelende sequel op de veel spectaculairdere PATLABOR. Kazunori Ito baseerde zijn scenario weer op de tekenverhalen van Masami Yuuki. In de originele versie horen we de stemmen van o.a. Toshio Furukawa, Yoshiko Sakakibara, Mina Tominaga en Issei Futamata. Dolby Stereo.

Patlabor

1989 | Animatie, Familiefilm, Sciencefiction, Actiefilm

Japan 1989. Animatie van Mamoru Oshii.

In de oceaan voor Tokyo wordt een kunstmatig eiland gebouwd door speciaal hiervoor geprogrammeerde gigantische robots, de Labors. Deze zijn honderdvijftig maal sterker dan mensen. Tot een van de Labors die door de eigenaars, Shinohara, met een nieuw programma uitgerust werd, op hol slaat. Na veel moeite en heel wat schade slaagt het Tweede Squadron van de veiligheidspolitie erin de Labor uit te schakelen. Wat ging er verkeerd met deze upgrade van het Hyper Operating System? Asuma en Noa, twee militairen, ontdekken dat het nieuwe programma bij heel wat meer Labors ingebouwd werd dan ze aanvankelijk dachten en een bepaald geluid is voldoende om hen oncontroleerbaar te maken. Wie is verantwoordelijk voor dit opzettelijke aangebracht virus? Het duurt een tijdje eer je eigenlijk alles kan volgen want er wordt zoveel gepraat en gegoocheld met technische termen dat je al een computer-programmator moet zijn om te weten waarover het allemaal gaat, maar na een tijdje raak je toch meegesleept door het detectiveverhaaltje van deze manga. Het geweld is extreem en de monsterrobots zijn indrukwekkend, maar erg opvallend of vernieuwend is de film toch niet in het manga-genre. Kazunori Ito schreef het scenario naar personages bedacht door Masami Yuuki. Koji Sawai en Kazuya Kise hadden de leiding over de animatie. Voor de fotografie is Mitsonobu Yoshida verantwoordelijk. De Japanse stemmen zijn van Toshio Furukawa (Asuma), Mina Tominaga (Noa), Kosuke Obayashi, Yoshiko Sakaibara, Haruka Inoue, Tsuuhiro Ikenaga, Kazunari Futamata, Daisuke Kyosato, Shigeru Chiba en Makoto Tsujimura. Dolby Stereo.

Patlabor: the 450 Million-year Trick

1988 | Anime

Japan 1988. Anime van Mamoru Oshii.

In de oceaan voor Tokyo wordt een kunstmatig eiland gebouwd door speciaal hiervoor geprogrammeerde gigantische robots, de Labors. Deze zijn honderdvijftig maal sterker dan mensen. Tot een van de Labors die door de eigenaars, Shinohara, met een nieuw programma uitgerust werd, op hol slaat. Na veel moeite en heel wat schade slaagt het Tweede Squadron van de veiligheidspolitie erin de Labor uit te schakelen. Wat ging er verkeerd met deze upgrade van het Hyper Operating System? Asuma en Noa, twee militairen, ontdekken dat het nieuwe programma bij heel wat meer Labors ingebouwd werd dan ze aanvankelijk dachten en een bepaald geluid is voldoende om hen oncontroleerbaar te maken. Wie is verantwoordelijk voor dit opzettelijke aangebracht virus? Het duurt een tijdje eer je eigenlijk alles kan volgen want er wordt zoveel gepraat en gegoocheld met technische termen dat je al een computer-programmator moet zijn om te weten waarover het allemaal gaat, maar na een tijdje raak je toch meegesleept door het detectiveverhaaltje van deze manga. Het geweld is extreem en de monsterrobots zijn indrukwekkend, maar erg opvallend of vernieuwend is de film toch niet in het manga-genre. Kazunori Ito schreef het scenario naar personages bedacht door Masami Yuuki. Koji Sawai en Kazuya Kise hadden de leiding over de animatie. Voor de fotografie is Mitsonobu Yoshida verantwoordelijk. De Japanse stemmen zijn van Toshio Furukawa (Asuma), Mina Tominaga (Noa), Kosuke Obayashi, Yoshiko Sakaibara, Haruka Inoue, Tsuuhiro Ikenaga, Kazunari Futamata, Daisuke Kyosato, Shigeru Chiba en Makoto Tsujimura. Dolby Stereo.

Dallos

1985 | Animatie, Sciencefiction, Familiefilm

Japan 1985. Animatie van Mamoru Oshii.

Kolonisten in de toekomst die in een verdoemde stad aan de donkere kant van de maan wonen, willen onafhankelijkheid van de aarde. Hun wrede heersers sturen er echter stormtroepen op af om de opstand neer te slaan. Een hoofdrol in het conflict speelt een mysterieuze, verlaten maanstad genaamd Dallos, die de kolonisten aanbidden als een god. Deze mengeling van actiefilm en SF was de eerste Japanse tekenfilm die speciaal voor video werd gemaakt. Toen het concept eenmaal aansloeg, volgden vele uitbundig getekende imitaties. Helaas was DALLOS zelf een commerciële flop en kwam er nooit een vervolg op, zodat dit een nogal verwarrend, zij het verwachtingen wekkend fragment blijft, het eerste hoofdstuk van een machtige sage waarin vele raadsels onopgelost blijven. De animatie en aankleding zijn interessant, hoewel minder gedetailleerd dan we van sommige theatrale Japanse tekenfilms gewend zijn. Naar een scenario van Hisayuki Toriumi. Camerawerk van Akio Wakana. Ook bekend als: THE BATTLE FOR MOON STATION DALLOS.

Angel's Egg

1985 |

Japan 1985. Mamoru Oshii.

Kolonisten in de toekomst die in een verdoemde stad aan de donkere kant van de maan wonen, willen onafhankelijkheid van de aarde. Hun wrede heersers sturen er echter stormtroepen op af om de opstand neer te slaan. Een hoofdrol in het conflict speelt een mysterieuze, verlaten maanstad genaamd Dallos, die de kolonisten aanbidden als een god. Deze mengeling van actiefilm en SF was de eerste Japanse tekenfilm die speciaal voor video werd gemaakt. Toen het concept eenmaal aansloeg, volgden vele uitbundig getekende imitaties. Helaas was DALLOS zelf een commerciële flop en kwam er nooit een vervolg op, zodat dit een nogal verwarrend, zij het verwachtingen wekkend fragment blijft, het eerste hoofdstuk van een machtige sage waarin vele raadsels onopgelost blijven. De animatie en aankleding zijn interessant, hoewel minder gedetailleerd dan we van sommige theatrale Japanse tekenfilms gewend zijn. Naar een scenario van Hisayuki Toriumi. Camerawerk van Akio Wakana. Ook bekend als: THE BATTLE FOR MOON STATION DALLOS.

Urusei Yatsura 2: Byûtifuru dorîmâ

1984 | Anime, Animatie

Japan 1984. Anime van Mamoru Oshii.

Kolonisten in de toekomst die in een verdoemde stad aan de donkere kant van de maan wonen, willen onafhankelijkheid van de aarde. Hun wrede heersers sturen er echter stormtroepen op af om de opstand neer te slaan. Een hoofdrol in het conflict speelt een mysterieuze, verlaten maanstad genaamd Dallos, die de kolonisten aanbidden als een god. Deze mengeling van actiefilm en SF was de eerste Japanse tekenfilm die speciaal voor video werd gemaakt. Toen het concept eenmaal aansloeg, volgden vele uitbundig getekende imitaties. Helaas was DALLOS zelf een commerciële flop en kwam er nooit een vervolg op, zodat dit een nogal verwarrend, zij het verwachtingen wekkend fragment blijft, het eerste hoofdstuk van een machtige sage waarin vele raadsels onopgelost blijven. De animatie en aankleding zijn interessant, hoewel minder gedetailleerd dan we van sommige theatrale Japanse tekenfilms gewend zijn. Naar een scenario van Hisayuki Toriumi. Camerawerk van Akio Wakana. Ook bekend als: THE BATTLE FOR MOON STATION DALLOS.

Urusei Yatsura 1: Onri yû

1983 | Anime, Animatie

Japan 1983. Anime van Mamoru Oshii.

Kolonisten in de toekomst die in een verdoemde stad aan de donkere kant van de maan wonen, willen onafhankelijkheid van de aarde. Hun wrede heersers sturen er echter stormtroepen op af om de opstand neer te slaan. Een hoofdrol in het conflict speelt een mysterieuze, verlaten maanstad genaamd Dallos, die de kolonisten aanbidden als een god. Deze mengeling van actiefilm en SF was de eerste Japanse tekenfilm die speciaal voor video werd gemaakt. Toen het concept eenmaal aansloeg, volgden vele uitbundig getekende imitaties. Helaas was DALLOS zelf een commerciële flop en kwam er nooit een vervolg op, zodat dit een nogal verwarrend, zij het verwachtingen wekkend fragment blijft, het eerste hoofdstuk van een machtige sage waarin vele raadsels onopgelost blijven. De animatie en aankleding zijn interessant, hoewel minder gedetailleerd dan we van sommige theatrale Japanse tekenfilms gewend zijn. Naar een scenario van Hisayuki Toriumi. Camerawerk van Akio Wakana. Ook bekend als: THE BATTLE FOR MOON STATION DALLOS.