Stanley Cortez: camera.
Er zijn 12 films gevonden.

Un autre homme, une autre chance

1977 | Romantiek, Western, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Romantiek van Claude Lelouch. Met o.a. Susan Tyrrell, Jacques Villeret, Jacques Higelin, Francis Huster en Diana Douglas.

Nieuwe versie van UN HOMME ET UNE FEMME - een weduwe en een weduwnaar beginnen samen opnieuw - maar het is nu gesitueerd in Tucson in Amerika rond 1870. De combinatie van romantisch verhaal en pioniersepos is niet erg overtuigend, maar de afzonderlijke delen van de film zijn wel boeiend, mede door het spontane spel van Caan en Bujold. Het scenario is van regisseur Lelouch en het camerawerk is van Jacques Lefrançois. De Amerikaanse versie is 3m korter en is getiteld ANOTHER MAN, ANOTHER CHANCE.

The Bridge at Remagen

1969 | Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van John Guillermin. Met o.a. George Segal, Robert Vaughn, Ben Gazzara, Bradford Dillman en E.G. Marshall.

In februari 1945 is nog slechts één brug over de Rijn intact, de Ludendorff-brug bij Remagen. Generaal Van Eyck krijgt het bevel de brug op te blazen om de opmars van de geallieerden te stuiten. Hij weigert, want op deze manier zullen zijn terugtrekkende soldaten in handen vallen van de Amerikanen, maar het bevel wordt niet ingetrokken. Uitstekend gemaakte, maar inspiratieloze en gewelddadige oorlogsfilm die maar weinig historische waarde heeft. Wie van spectaculaire ontploffingen houdt komt aan zijn trekken, maar het uit clichés opgebouwde scenario van Richard Yates en William Roberts, naar een verhaal van Roger Hirson heeft weinig opwindends te bieden. Mooie fotografie van Stanley Cortez. Panavision.

Shock Corridor

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Peter Breck, Constance Towers, Gene Evans, James Best en Hari Rhodes.

Overambitieuze reporter Johnny Barrett laat zich met list en bedrog tot psychiatrisch patiënt verklaren: in de inrichting waar hij wordt opgenomen hoopt hij een moord op te lossen en daaruit een Pulitzer Prize-waardig topverhaal te distilleren. Eenmaal opgesloten, echter, begint de hem omringende waanzin aan zijn geest te plukken. Even bizarre als subversieve low budget-horror-noir van aartsquerulant Fuller is een aaneenschakeling van uitzinnige taferelen vol mentale implosie/explosie. De soundtrack scheurt uit iedere bocht en Stanley Cortez' fotografie is nachtmerrieachtig fantastisch. Cultkraker de luxe.

Vice Raid

1959 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Edward L. Cahn. Met o.a. Mamie Van Doren, Richard Coogan, Brad Dexter, Barry Atwater en Carol Nugent.

Een brigadier van politie in New York wordt in de val gelokt door boeven en daarom later ontslagen. De dame die hiervoor verantwoordelijk was (Mamie) verandert echter van gedachten en helpt hem zijn baan terug te krijgen en de boeven achter de tralies te zetten. Een handige thriller, gestoeld op ware gebeurtenissen. Het scenario is van Charles Ellis. Het camerawerk is van Stanley Cortez.

Man from Del Rio

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Harry Horner. Met o.a. Anthony Quinn, Katy Jurado, Peter Whitney, Douglas Fowley en John Larch.

Een matige western over een Mexicaanse scherpschutter (Quinn) die een stad uit de handen van boeven redt. Scenario van Richard Carr. Camerawerk van Stanley Cortez.

The Night of the Hunter

1955 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1955. Horror van Charles Laughton. Met o.a. Robert Mitchum, Shelley Winters, Lillian Gish, James Gleason en Evelyn Varden.

De godsdienstwaanzinnige psychopaat Harry Powell - Mitchum in zijn beste rol - papt aan met een rijke weduwe, maar haar argwanende kinderen gooien roet in het eten. Bij verschijning wisten critici noch publiek The Night of the Hunter te plaatsen: een curieuze mix van horror, sprookje en melodrama, vol ongebruikelijke shots en surreële settings. Intussen geldt Powell echter als klassieke cinemaschurk, en noemen meesters als Scorsese, Malick en de broers Coen de film - de enige van regisseur Laughton - als inspiratiebron.

Abbott and Costello Meet Captain Kidd

1952 | Komedie

Verenigde Staten 1952. Komedie van Charles Lamont. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Charles Laughton, Fran Warren en Leif Erickson.

Op het pirateneiland Tortaga verwisselen twee bediendes per ongeluk Captain Kidds schatkaart voor een liefdesbrief. De twee klungels worden ontvoerd om de kaart te zoeken.

Secret Beyond the Door

1948 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1948. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Joan Bennett, Michael Redgrave, Anne Revere, Barbara O'Neil en Natalie Schafer.

Na een onstuimige romance trouwt de erfgename van een groot fortuin met een man, waarvan zij achteraf moet bekennen, dat ze te weinig van hem weet. De echtgenoot schijnt bezeten te zijn van vreemde passies en zijn verleden is duister. Ze begint geleidelijk aan te denken dat hij gestoord is en haar wil vermoorden. De film doet denken aan SUSPICION maar regisseur Lang is Hitchcock niet. Het scenario is van Sylvia Richards naar de novelle Museum Piece Nr. 13 van Rufus King.

Smash-Up, the Story of a Woman

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Stuart Heisler. Met o.a. Susan Hayward, Lee Bowman, Marsha Hunt, Eddie Albert en Carl Esmond.

Nachtclubzangeres Hayward geeft haar carrière op, omdat ze gaat trouwen met componist Bowman. Korte tijd later wordt deze een populaire radioster en in haar afzondering grijpt Hayward naar de fles. Ze dreigt uiteindelijk aan de alcohol ten onder te gaan. Sterk verouderd melodrama dat duidelijk inspeelde op het succes van THE LOST WEEKEND, echter zonder hetzelfde radeloze realisme te bereiken. Hayward verpersoonlijkt op schitterende wijze deze kwetsbare, wankele vrouw. Door haar acteerprestatie is de film toch nog de moeite waard is. John Howard Lawson baseerde zijn scenario op een verhaal van Dorothy Parker en Frank Cavett. In beeld gebracht door Stanley Cortez. Ook bekend als A WOMAN DESTROYED.

Since You Went Away

1944 | Familiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1944. Familiefilm van John Cromwell. Met o.a. Claudette Colbert, Jennifer Jones, Joseph Cotten, Shirley Temple en Monty Woolley.

De geschreven introductie: 'This is the story of that unconquerable fortress - the American home, 1943´ heeft zelfs nu nog actuele waarde. De film wist de situatie van veel achterblijvers tijdens de Tweede Wereldoorlog krachtig, realistisch en mooi af te schilderen en kreeg daarom veel bioscoopgangers: er werd voor vier miljoen dollar verdiend in een tijd waarin een toegangsbewijs 25 dollarcent kostte. Gebaseerd op brieven van columniste Margaret Buell Wilder vertelt de film het verhaal van Anne Hilton, wier man vrijwillig dient zodat Anne het met haar twee dochters alleen moet zien te rooien. Steiner (Gone With the Wind) won een Oscar voor de muziek.

Flesh and Fantasy

1943 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1943. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Charles Boyer, Edward G. Robinson, Barbara Stanwyck, Robert Benchley en Betty Field.

Film in drie delen over het bovennatuurlijke, aan elkaar gepraat door Benchley. Field is het lelijke meisje dat een schoonheid wordt dankzij Cummings liefde; Robinsons leven wordt veranderd door waarzegger Mitchell; Boyer is een helderziende circusster die door Stanwyck bespookt wordt. De episode met Robinson is het interessantst. Naar de literaire werken van Oscar Wilde, Ellis Saint-Joseph en Laszlo de Vadnai.

The Magnificent Ambersons

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Orson Welles. Met o.a. Joseph Cotten, Dolores Costello, Agnes Moorehead, Tim Holt en Anne Baxter.

De studiobazen hadden weinig respect voor de man die zo geniaal debuteerde met Citizen Kane. Toen Welles na de ruwe montage van The Magnificent Ambersons in Brazilië was, sneden ze een dikke veertig minuten uit de film (en vernietigden het materiaal!) en gaven de film bovendien een happy end. Toch is ook deze kapotte versie technisch knap en bij vlagen zeer de moeite waard. Het is een epos over de teloorgang van een rijke Amerikaanse familie, en over de vooruitgang die onstuitbaar oprukt, ditmaal in de vorm van de automobiel. Ondanks de ingreep van de studio was de film een commerciële flop.