Reinhard Kolldehoff (1914-1995): cast.
Er zijn 34 films gevonden.

High Speed

1986 | Experimenteel

Duitsland​/​​Frankrijk 1986. Experimenteel van Monique Dartonne. Met o.a. Michel Kaptur, Mireille Perrier, Bruce Thurman, Reinhard Kolldehoff en Peter Schlesinger.

Een experimentele film met een thrillerachtig tintje. Invloeden van experimentele Duitse films uit de jaren zestig, THE LADY FROM SHANGHAI van Orson Welles (de spiegelbeelden die Perrier tot in het oneindige weerkaatsen), Wim Wenders en Robbe- Grillet. Kortom, een hutspot.

Equateur

1983 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1983. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Francis Huster, Barbara Sukowa, Reinhard Kolldehoff, Jean Bouise en Julien Guiomar.

Een jongeman hoopt in de jaren dertig fortuin te maken in Frans Equitoriaal Afrika. Hij wordt daar verliefd op een doortrapte avonturierster en moordenares die hem vervolgens zonder illusies naar Europa doet terugkeren. Door de briljante fotografie van de locaties in Gabon wordt de verlammende hitte, die symptomatisch moet zijn voor het gevoelsleven van de personages, voelbaar. Het aan Simenon ontleende scenario mist dramatische spankracht, waardoor ook het goede spel en de verregaande liefdesscènes aan kracht inboeten. Gainsbourgs visuele talent blijft onmiskenbaar.

Primel macht ihr Haus verrückt

1981 | Familiefilm

Duitsland 1981. Familiefilm van Monica Teuber. Met o.a. Sharon Brauner, Philip Mann, Walter Wollner, Reinhard Kolldehoff en Brigitte Mira.

Omdat haar moeder vaak plotseling op reis moet wordt Primel, een klein meisje, afwisselend door de buren verzorgd. Alles gaat mis, niet alleen in het verhaal maar ook in de film, die elke band met de realiteit mist.

Poliziotto solitudine e rabbia

1980 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland​/​​Italië 1980. Actiefilm van Stelvio Massi. Met o.a. Maurizio Merli, Jutta Speidel, Arthur Brauss, Reinhard Kolldehoff en Francisco Rabal.

Een ex-politieman probeert samen met een oude makker die voor Interpol werkt een bende ontvoerders en moordenaars van rijke zakenmensen op te sporen en te elimineren. De speurtocht voert hen naar Berlijn. Goede actiescènes en het hoge tempo laten weinig ruimte voor opmerkelijke acteerprestaties maar houden de aandacht gaande.

Lo chiamavano Bulldozer

1978 | Komedie, Actiefilm

Duitsland​/​​Italië 1978. Komedie van Michele Lupo. Met o.a. Bud Spencer, Raimund Harmstorf, Reinhard Kolldehoff, Nando Paone en Gigi Bonos.

Een prof-speler van American Football komt terug uit Amerika naar zijn geboorteland Italië, en is in de haven al getuige van gevechten tussen G.I.'s van een legerbasis en werkloze jongeren die zich met kruimeldiefstallen bezighouden. De sergeant stelt een American Football match voor tussen beide partijen, en de held neemt zijn landgenoten in training. Het scenario heeft als voornaamste opzet om logische aanleidingen voor spectaculaire knokpartijen te presenteren, waarvoor behalve kolos Spencer een hele reeks stuntmannen in het geweer komen. Wie nooit eerder Spencer-films volgens hetzelfde stramien heeft gezien, is er ook halverwege al volledig op uitgekeken. Ook bekend als THEY CALL HIM BULLDOZER.

Soldaat van Oranje

1977 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Nederland​/​​België 1977. Oorlogsfilm van Paul Verhoeven. Met o.a. Rutger Hauer, Jeroen Krabbé, Peter Faber, Derek de Lint en Belinda Meuldijk.

Als WO II uitbreekt gaat corpsbal Erik (Hauer) met enkele vrienden in het verzet. Hij vlucht naar Engeland, ontmoet Wilhelmina en speelt uiteindelijk een heldhaftige rol. De uitstekende verzetsfilm van regisseur Verhoeven naar de autobiografische roman van Erik Hazelhoff Roelfzema opende voor Hauer en Verhoeven de deuren naar Hollywood. Over de hele linie goed gespeeld, bijvoorbeeld een mooie vileine landverradersrol voor Rijk de Gooyer, maar de show wordt gestolen door Hauer als eigenzinnige, arrogante durfal. Hazelhoff Roelfzema weigerde aanvankelijk wegens 'onwaarheden' op de première te komen, maar: 'omdat de koningin kwam moest ik wel'.
Voor koningin en vaderland is de verlengde versie van Soldaat van Oranje, waarin het extra materiaal helaas weinig toevoegt.

Abelard - Die Entmannung

1977 | Drama, Romantiek, Misdaad

Duitsland 1977. Drama van Franz Seitz. Met o.a. Christian Kohlund, Susanne Uhlen, Anita Mally, Christina Buchegger en Charlotte Kerr.

Twee jonge vrouwen die door hun wederzijdse geliefde in de steek zijn gelaten nemen op gruwelijke wijze wraak: ze kastreren hem. Als basis voor de film diende het verhaal van Abelard en Heloïse uit de twaalfde eeuw. Hier en daar kent de film spannende momenten maar hij schiet tekort in psychologisch opzicht.

So oder so ist das Leben

1976 | Drama, Romantiek

Duitsland 1976. Drama van Veit-Relin. Met o.a. Maria Schell, Gerald Robard, Christine Schubert, Reinhard Kolldehoff en Margot Werner.

Een melodrama over een teleurgestelde echtgenote, die tevergeefs naar het levensgeluk zoekt. De film is een produktie van het echtpaar Veit-Relin. Ook bekend als HEUTE ABEND SIND WIR IN VERONA.

Shout at the Devil

1976 | Avonturenfilm, Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1976. Avonturenfilm van Peter R. Hunt. Met o.a. Lee Marvin, Roger Moore, Barbara Parkins, Ian Holm en Reinhard Kolldehoff.

Mozambique, eind WO I. De Iers-Amerikaanse ivoorstroper Flynn (Marvin) en de Britse expat Sebastian (Moore) nemen het op tegen de Duitse strijdkrachten als ze een Duits marineschip op willen blazen dat gerepareerd wordt in Zanzibar. Tussendoor valt de Brit als een blok voor de dochter (Parkins) van Flynn. Charmant knullige, iets te lange avonturenfilm, waarin het gevaar komt van olifanten, krokodillen en van Reinhard Kolldehoff als de gevaarlijke, wrede Duitse officier Fleischer. Regisseur Hunt maakte eerder de Bond-film On Her Majesty's Secret Service.

Julie pot de colle

1976 | Komedie, Drama

Frankrijk 1976. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Marlène Jobert, Jean-Claude Brialy, Alexandra Stewart, Christian Alers en Anna Gaylor.

Een jonge zakenman, voor een transactie in Marokko, wordt onverwachts geconfronteerd met een vrouw die haar man vermoord zegt te hebben. Hij helpt haar het lijk te verbergen en neemt haar mee naar Parijs waar zijn hele georganiseerde bestaan omver wordt gegooid. Deze poging tot een komedie in vooroorlogse Hollywood-stijl mist verrassingen en een lichte stijl van acteren. Het tempo is meer gehaast dan vlot.

Je t'aime, moi non plus

1976 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1976. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Jane Birkin, Joe Dallesandro, Hugues Quester, Reinhard Kolldehoff en Gérard Depardieu.

De relatie tussen homoseksuele vrachtrijders wordt verstoord, als een van hen zich aangetrokken voelt tot een jongensachtige serveerster in een wegrestaurant die zijn aandacht met een heftige verliefdheid beantwoordt. Het bedrijven van de liefde veroorzaakt navrant-komische, praktische problemen die tenslotte in de vrije natuur worden opgelost. Bij het conflict met zijn jaloerse vriend kiest de chauffeur echter z[KA1]i[KA1]jn partij en laat het meisje achter. Dit verrassend regiedebuut van chansonnier Gainsbourg plaatst aandoenlijk primitieve personages in een letterlijk en figuurlijk `niemandsland`, dat door een uitgekiende fotografie de vervreemdende werking van de Amerikaanse hyperrealistische schilderkunst krijgt. Birkin is aangrijpend tragisch. (De film heeft met het roemruchte hijgduet van weleer niet meer gemeen dan de titel).

Comme un boomerang

1976 | Misdaad, Thriller, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van José Giovanni. Met o.a. Alain Delon, Carla Gravina, Charles Vanel, Louis Julien en Suzanne Flon.

De zoon van een ondernemer schiet onder invloed van drugs, per ongeluk een politieman neer. De pers rakelt het misdadig verleden op van zijn vader die - omdat de jongen tegen die vooroordelen kansloos lijkt - weer buiten de wet treedt om hem uit de gevangenis te bevrijden. De film gaat boeiend en treffend van start, maar het scenario - waaraan Delon meeschreef - wordt allengs steeds onwaarschijnlijker en melodramatischer zodat ook goed acteren geen overtuigingskracht geeft.

Tatort - Tod im U-Bahnschacht

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolf Gremm. Met o.a. Martin Hirthe, Erdal Merdan, Ayse Meral Orhonsay, Manfred Günther en Andreas Mannkopff.

Aan het onderhoud van de Berlijnse U-Bahn werken veel buitenlanders, die zonder papieren in Duitsland verblijven. Bij een bedrijfsongeval sterft een jonge Turk. Arkan (Merdan), die evenmin een verblijfsvergunning heeft, is toevallig getuige. Kommissar Schmidt (Hirthe), die eerder aan moord denkt, wil via deze zaak een bende oprollen, die mensen smokkelt en ze als koppelbaas uitbesteedt. Arkan, die de Turkse nationaliteit heeft, raakt hierdoor tussen de hamer (van de politie) en het aambeeld (van de schurken). Eerste avondvullende tv-film van Gremm, die afstudeerde aan de Berlijnse Film- und Fernsehakademie (DFFB) met VIER GESTEN (1969) en de bioscoopfilms ICH DACHTE, ICH W[KA3]ARE TOT (1973) en MEINE SORGEN M[KA3]OCHT` ICH HABEN (1974) draaide. Daarna verliep zijn carrière spoedig met bijna ieder jaar een tv-film. Het scenario is van Peter Stripp. Aflvering 57.

L' Ironie du sort

1974 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Pierre Clémenti, Marie-Hélène Breilat, Jacques Spiesser, Claude Rich en Jean Desailly.

Molinaro werd vooral bekend om zijn komedies, maar zijn dramatische films zijn eigenlijk veel beter zoals deze variaties op het thema 'wat zou er gebeuren als...'. Een jongeman uit een verzetsgroep staat op het punt om een Feldwebel te liquideren en overweegt wat er zal gebeuren met hem, zijn meisje, zijn vriend en andere betrokkenen als hij wel of niet zal schieten. De parallelle mogelijkheden worden in kleur en zwartwit naast elkaar getoond.

Un Uomo da rispettare

1973 | Misdaad

Duitsland​/​​Italië 1973. Misdaad van Michele Lupo. Met o.a. Kirk Douglas, Giuliaono Gemma, Florinda Bolkan, Wolfgang Preiss en Reinhard Kolldehoff.

Een ex-inbreker - deugdzaam levend met zijn jonge echtgenote - wil nog een keer een kraak zetten met behulp van een jonge acrobaat. Deze begint niet alleen een verhouding met de vrouw, maar doet ook het plan mislukken. Een voorspelbare en oninteressante film met acteurs op herhalingsoefening.

Revolver

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Sergio Sollima. Met o.a. Oliver Reed, Fabio Testi, Agostina Belli, Paola Pitagora en Frédéric de Pasquale.

De vrouw van een politieman wordt gekidnapt in ruil voor vrijlating van een gevangene. Hij gijzelt zelf die gevangene om zijn echtgenote uit handen van de kidnappers te krijgen, maar merkt dat deze hem alleen willen liquideren. Deze geraffineerd opgebouwde film start als thriller à la DIRTY HARRY, maar wordt steeds subversiever en maakt van de politieheld een verwerpelijke schoft. Deze linkse regisseur vecht het systeem aan met filmische middelen van dat systeem. Ook bekend als BLOOD IN THE STREETS.

Een reden om te sterven

1972 | Western, Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Spanje 1972. Western van Tonino Valerii. Met o.a. James Coburn, Telly Savalas, Bud Spencer, Jose Suarez en Georges Géret.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog krijgen zeven veroordeelde criminelen met de galg al om de nek nog een laatste ontsnappingskans. Ze moeten een veroverd fort binnendringen en daar de Zuidelijke vijand verslaan. Zo gezegd, zo gedaan, met veel explosies en schietpartijen als gevolg. A Reason to Live, a Reason to Die, zoals deze spaghettiwestern internationaal heet, is qua verhaal een slap aftreksel van The Dirty Dozen, maar voor de liefhebber blijft er voldoende over om een bezichtiging te rechtvaardigen: humor, gelikte regie, een aardige imitatie-Morricone-soundtrack en (een om de een of andere reden nagesynchroniseerde) James Coburn in topvorm.

All the Way Boys

1972 | Komedie, Actiefilm, Avonturenfilm

Italië 1972. Komedie van Giuseppe Colizzi. Met o.a. Terence Hill, Bud Spencer, Cyril Cusack, Reinhard Kolldehoff en Riccardo Pizzuti.

Voortbordurend op het succes van They Call Me Trinity en Trinity Is Still My Name wordt het komische duo Hill-Spencer verplaatst van het Wilde Westen naar het eigentijdse Zuid-Amerika. Daar raken ze na een vliegtuigcrash betrokken bij de strijd tussen bandieten onder leiding van de vileine Mr Big en goudeerlijke, hardwerkende maar zwaar onderbetaalde mijnarbeiders. Ook nu weer draait alles om uppercuts en linkse of rechtse directen, waarbij de lichamelijke gevolgen immer zijn te overzien. De poster vat de avonturen van het (bebaarde) tweetal ronkend samen: 'Those "Trinity boys" take to the air and still fly off the handle.' In Nederland luidde de titel De vier vuisten de lucht in.

Abuso di potere

1972 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Camillo Bazzoni. Met o.a. Frederick Stafford, Marilù Tolo, Umberto Orsini, Claudio Gora en Raymond Pellegrin.

Stafford moet het als inspecteur Luca Micele opnemen tegen de maffia. Hij leidt ook nog een moeilijk privé-bestaan vol zorgen, en vooral vol emoties. Hij weet de plaatselijke maffialeiders op de knieën te krijgen maar dat leidt privé tot een dramatische climax.

Les cloches de silesie

1970 | Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland 1970. Komedie van Peter Fleischmann. Met o.a. Ingmar Zeisberg, Reinhard Kolldehoff en Vitus Zepplichal.

Hille Vavra heeft het moeilijk op school en thuis. Zijn vader is predikant en houdt zich op dit moment bezig met de organisatie van een stadsfeest. Zijn zus Dimuth gaat haar eigen gang en zijn moeder probeert krampachtig het gezin bij elkaar te houden. Hille heeft een verhouding met de gefrustreerde vrouw van een fabrikant die voor een ernstige vervuiling van de omgeving zorgt. Op de dag van het feest ontlaadt alle spanning zich en het feest eindigt chaotisch

Le mur de l'Atlantique

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Marcel Camus. Met o.a. Peter McEnery, Sophie Desmarets, Terry-Thomas, Jean Poiret en Sarah Franchetti.

Een restauranthouder uit Normandië heeft tijdens WO II zowel nazi-officieren als verzetsstrijders onder zijn clientèle, maar weet problemen te vermijden tot een Britse piloot hem letterlijk op het dak komt vallen. Als averechts gevolg van zijn inspanning om overal buiten te blijven wordt hij zelf een verzetsheld. Deze poging om ware gebeurtenissen uit de memoires van Generaal Rémy te verfilmen in de stijl van LA GRANDE VADROUILLE valt tussen twee stoelen, omdat de grappen zich nooit al te ver van de werkelijkheid mogen ontwikkelen. Een op maat gesneden rol voor Bourvil in zijn laatste film. Scenario Marcel Jullian.

Heintje - Mein bester Freund

1970 | Muziek, Familiefilm

Duitsland 1970. Muziek van Werner Jacobs. Met o.a. Heintje Simons, Heinz Reincke, Gudrun Thielemann, Ralf Wolter en Corny Collins.

Heintje, treurig alleen tussen gescheiden ouders, deserteert tijdens een schoolreisje om zijn vader te zoeken, die inmiddels als autocoureur faam heeft verworven. Vader triomfeert op de Nürnburgring, de ouders verzoenen zich en het Don Kozakkenkoor 'singt dazu'. Een aandoenlijke muzikale film, die op aantrekkelijke locaties is gedraaid.

Damned, The

1969 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland​/​​Italië​/​​Zwitserland 1969. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Griem, Helmut Berger en Charlotte Rampling.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

Martin soldat

1968 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Robert Hirsch, Véronique Vendell, Walter Rilla, Reinhard Kolldehoff en Marlène Jobert.

Een acteur die voor een rol een Duits uniform aan heeft wordt in 1944 gevangen en komt in contact met een generaal die een komplot tegen Hitler voorbereidt en hem als tussenpersoon met de geallieerden wil. De film steunt meer op het transformatie- vermogen van acteur Hirsch dan op het scenario waarbinnen de misverstanden en verwarringen erg voorspelbaar blijven.

Le franciscain de Bourges

1968 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Biografie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Hardy Krüger, Jean-Pierre Dorat, Gérard Berner, Jean Desailly en Suzanne Flon.

Een franciscaner monnik die als verpleger in het Duitse leger is ingelijfd, verzorgt met grote toewijding de slachtoffers van Gestapo-martelingen, waardoor hij voortdurend zijn eigen leven in de waagschaal stelt. Het Franse ziekenhuis wil hem ook na de bevrijding behouden, maar hij verkiest de religieuze orde. Hoewel de film gebaseerd is op herinneringen van een door de franciscaan verzorgde verzetsman, mist de rolprent authenticiteit waardoor de uitvoerige martelscènes als ongezonde sensatie overkomen. Krüger maakt het simpele godsvertrouwen van zijn titelrol waar, maar de film laat hem in de steek. Scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost naar de roman van Marc Toledano.

Playtime

1967 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Georges Montant, Barbara Dennek, Billy Kearns, Jacques Tati en Reinhard Kolldehoff.

In dit meesterwerk binnen zijn bescheiden oeuvre (hij maakte vijf bioscoopfilms) belicht Jacques Tati (1909-1982) met grote vrolijkheid de keerzijde van moderne technologie. Zijn vaste personage Monsieur Hulot (hoedje, pijp, iets te korte broek) raakt verstrikt in het Parijs van de jaren zestig, waar grootse glimmende gebouwen, drukte en nieuwe snufjes het leven ingewikkeld en anoniem maken. Prachtige beeldgrappen werden met immense nauwkeurigheid van de meester in scène gezet en blíjven leuk. De productie, die jaren duurde en waarvoor Tati een stukje stad ('Tativille') nabouwde, betekende het faillissement van de regisseur toen de film flopte. Inmiddels staat Playtime steevast op menig klassiekerslijstje.

Warteliste zur Hölle

1966 | Thriller

Spanje​/​​Italië​/​​Duitsland 1966. Thriller van Juan de Orduna. Met o.a. Helga Sommerfeld, Reinhard Kolldehoff en Wayde Preston.

In dit meesterwerk binnen zijn bescheiden oeuvre (hij maakte vijf bioscoopfilms) belicht Jacques Tati (1909-1982) met grote vrolijkheid de keerzijde van moderne technologie. Zijn vaste personage Monsieur Hulot (hoedje, pijp, iets te korte broek) raakt verstrikt in het Parijs van de jaren zestig, waar grootse glimmende gebouwen, drukte en nieuwe snufjes het leven ingewikkeld en anoniem maken. Prachtige beeldgrappen werden met immense nauwkeurigheid van de meester in scène gezet en blíjven leuk. De productie, die jaren duurde en waarvoor Tati een stukje stad ('Tativille') nabouwde, betekende het faillissement van de regisseur toen de film flopte. Inmiddels staat Playtime steevast op menig klassiekerslijstje.

La Ligne de démarcation

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Daniel Gélin, Stéphane Audran en Jacques Perrin.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

Le Chant du monde

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Marcel Camus. Met o.a. Hardy Krüger, Catherine Deneuve, Charles Vanel, Marilù Tolo en Saro Urzì.

Houthakker in de Provence verleidt dochter van landeigenaar en vermoordt haar verloofde. Er wordt jacht op hem gemaakt door bergen en bossen, terwijl zijn vader en een vriend te hulp proberen te komen. Gewelddadig boerendrama werd gefilmd als een western, waarbij landschappen meer indruk maken dan al te pittoreske personages.

Bergwind - Nur der Himmel über uns

1963 | Drama, Avonturenfilm

Oostenrijk 1963. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Hans von Borsody, Alwy Becker, Reinhard Kolldehoff, Wolf Albach-Retty en Werner Haim.

Dierenarts Herr Doktor Alexander Rell (Von Borsody) is een fervent bergebklimmer en dat hij daarbij ooit zijn a.s. vrouw Christine verloor, was weliswaar heel dramatisch, maar heeft zijn enthousiasme voor het alpinisme niet getemperd. Hij woont aan de voet van een berg in Tirol, die Wilder Kaiser heet (vandaar de Duitse titel: STURM AM WILDEN KAISER) die als bijna onbedwingbaar geldt.

Und das am Montagmorgen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. O.W. Fischer, Ulla Jacobson, Robert Graf, Vera Tschechowa en Werner Finck.

Aantrekkelijke vrijgezel Alois Kessel (Fischer) is filiaaldirecteur van een bank. Zijn vrije tijd besteedt hij aan het bestuur van een kunstvereniging. Zijn oog valt op de aantrekkelijke Delia Mond (Jacobsson), die semi-arts is en lid van de vereniging. Zij is echter al `bezet`. Op de bewuste maandagmorgen uit de titel besluit Alois zijn bestaan in de tredmolen drastisch te veranderen en voortaan te doen, waar hij zin in heeft. Dit zet alles op zijn kop, zozeer zelf dat ongeruste mensen uit zijn omgeving de politie inschakelen. Men denkt dat Alois de kolder in de kop is geslagen en zenuwarts professor Gross (Finck) moet hem onderzoeken. Hij schakelt zijn assistente Delia in! Het tweetal voelt snel wat voor elkaar, maar nu wordt hun geluk bedreigd door de algemeen directeur van de bank die Alois via hypnose weer aan het werk wil krijgen. Deze flauwe komedie, die een vehikel was voor supersterren Fischer en Jacobsson is hooguit interessant om te zien hoe belachelijk de opvattingen van toen wel waren. Ondanks de regie van de ervaren Comencini was de rolprent bij de première geen succes en raakte hij al snel in het vergeetboek. Fischer en Jacobsson hadden een beter verhaal en een andere film verdiend. Het scenario is van regisseur Comencini, Peter Goldbaum en Franz Höllering naar het blijspel van J.B. Priestley The Scandalous Affairs of Mr. Kettle and Mrs. Moon. Het camerawerk is van Karl Löb.

Urlaub auf Ehrenwort

1955 | Musical

Duitsland 1955. Musical van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Claus Biederstaedt, Eva-Ingeborg Scholz, Reinhard Kolldehoff, Paul Esser en Karl John.

Soldaten krijgen op erewoord enkele uurtjes verlof. Ze houden zich aan hun woord en staan even later klaar om naar het front te vertrekken. Uiterst minderwaardige uitverkoop van de moraal over militair plichtsbesef.

Bürgermeister Anna

1950 | Drama, Komedie

Oost Duitsland 1950. Drama van Hans Müller. Met o.a. Eva Rimski, Reinhard Kolldehoff, Edith Hanke en Lutz Moik.

In 1945 kort na afloop van WO II wordt Anna Drews (Rimski), een jonge vrouw, burgemeester van een plattelandsdorpje in de Russische zone van bezet Duitsland. Onvervaard gaat zij in tegen de gevestigde machtsstructuren van vooral corrupte hereboeren. Het scenario is van Richard Nicolas, Marieluise Steinhauer en Friedrich Wolf. Het camerawerk is van Robert Barbeske en Walter Roßkopf.

Rotation

1948 | Mysterie

Oost Duitsland 1948. Mysterie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Paul Esser, Irene Korb, Brigitte Krause, Reinhold Bernt en Karl-Heinz Deikkert.

Drukker Hans Behnke (Esser) komt in een concentratiekamp terecht nadat hij vlugschriften tegen de nazi's drukte. Zijn zoon Helmut, lid van de Hitlerjugend, heeft hem verraden. De film is een terugblik op het moment dat Behnke door de SS zal worden terechtgesteld. Wegens een pacifistische tendens weigerde de DEFA Staudtes film aanvankelijk uit te brengen.