Harry Liedtke (1882-1945): cast.
Er zijn 17 films gevonden.

Sophienlund

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Harry Liedtke, Käthe Haack, Hannelore Schroth, Christina Soborn en Fritz Wagner.

Een tweelingbroer verneemt dat hun moeder hun moeder niet is, waarna de één met zijn moeder en de ander met zijn zusje wenst te trouwen. Een dolle Rühmannklucht, in 1956 opnieuw verfilmd als VERLOBUNG AM WOLFGANSEE.

Quax, der Bruchpilot

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Lothar Firmans, Hilde Sessak, Harry Liedtke en Karin Himboldt.

Touroperator (Rühmann) wil graag leren vliegen ('mit allem Comfort', zoals hij z'n instructeur laat weten) maar al snel blijkt dat hij meer van verstand heeft van reizen. En zoals een collega piloot-in-de-dop hem zingend voorhoudt: 'Wenn man vom Fliegen nichts versteht, die Himmelfahrt nach unten geht.' Het mag opmerkelijk heten dat een minkukel het in dit propagandawerkje (de film werd begin 1941 aan den volke vertoond) toch nog ver weet te schoppen. Rühmann was een ervaren piloot, en kon in die hoedanigheid regisseur Hoffmann terzijde staan bij het in beeld brengen van het stuntwerk.

Gefährliches Spiel

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Harry Liedtke, Karl Martell, Theo Lingen en Otto Treßler.

De fantastische samenwerking tussen regisseur Erich Engel en zijn hoofdrolspeelster Jenny Jugo (samen maakten ze elf films) is ook hier aan af te zien. De jonge Rosy (Jugo) en haar vader (Liedtke) zijn plotseling arm geworden. Ze doen voor elkaar net of er niets gebeurd is. Ze gaan stiekem werken - Rosy in een fabriek en vader als kelner. De hardvochtige grootvader (Tre[KL29]ler) weigert hen te helpen. Dankzij een verliefde, rijke jongeman (Martell) komt alles toch nog op zijn pootjes terecht. Jenny Jugo bewijst hier dat ze ook in serieuze en dramatische scènes het publiek kan overtuigen. Een goede film, die na meer dan een halve eeuw nog weinig van zijn glans verloren heeft.

Liebesleute

1935 | Drama

Duitsland 1935. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Renate Müller, Gustav Fröhlich, Harry Liedtke en Gina Falckenberg.

De zoon van een grootgrondbezitter moet een rijke vrouw trouwen opdat zijn vader uit de schulden raakt. Hij is echter verliefd geworden op een jonge, uit Canada teruggekeerde arme Duitse boerendochter. Mooie rollen van Renate Müller en Gustav Fröhlich in een aantrekkelijke moderne versie van Goethes Hermann und Dorothea.

Zwischen zwei Herzen

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Herbert Selpin. Met o.a. Luise Ullrich, Harry Liedtke, Olga Tschechowa en Fritz Odemar.

De groot-industrieel Sonnenkamp strijdt tegen zijn gevoelens voor een meisje dat zijn dochter schijnt te zijn, totdat blijkt dat hij niet de vader is. Een goede verfilming van een allang vergeten roman, Ulla, die Tochter van Werner Scheff, met een opvallende Ullrich.

Wenn am Sonntagabend die Dorfmusik spielt

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Charles Klein. Met o.a. Maria Paudler, Harry Liedtke, Jakob Tiedtke, Else Elster en Werner Finck.

Een schrijfster, die om inspiratie op te doen in een dorp verblijft, helpt de boeren om de rentmeester die de boel oplicht, van zijn post ontheven te krijgen. Een geroutineerde, rond de bekende 'Schlager' opgetrokken boerenkomedie.

Der Page vom Dalmasse-Hotel

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Victor Janssen. Met o.a. Dolly Haas, Harry Liedtke, Hans Junkermann, Trude Hesterberg en Gina Falkenberg.

Haas probeert tevergeefs te solliciteren maar krijgt nergens werk totdat ze zich als jongeman verkleedt en een baantje als page in een groot hotel krijgt. Daar ontmaskert ze een moeder en dochter, die een miljonair proberen in te palmen. Uit dankaarheid mag ze op zijn landgoed komen logeren, waar ze als 'man' gelukkig door de mand valt; ze leefde nog lang en gelukkig met haar rijkaard... Onderhoudende komedie uit prefascistisch Duitsland; in 1935 vertrok Haas naar Engeland en later de V.S. om haar carrière voort te zetten. Leuke muzikale intermezzo's. In 1957 opnieuw gefilmd als DER PAGE VOM PALAST-HOTEL door Thomas Engel met Erika Remberg en weliswaar de nodige veranderingen, maar veel minder.

Nie wieder Liebe

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Anatole Litvak en Max Ophüls. Met o.a. Lilian Harvey, Harry Liedtke, Felix Bressart, Margo Lion en Theo Lingen.

Playboy Sandercroft zweert dat hij vijf jaar lang op zee zal blijven rondvaren om geen vrouw meer te hoeven zien, totdat men midden op zee een schipbreukelinge tegenkomt. Een alleraardigste komedie van Litvak en Ophüls, die de dialoogregie deed.

Ich küsse Ihre Hand, Madame

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Robert Land. Met o.a. Harry Liedtke, Marlene Dietrich, Pierre De Guingnand en Karl Huszar-Puffy.

Marlene als femme fatale in een drama met een ingewikkeld plot. Ze speelt Laurence G[KA1]erard, Parisienne, gescheiden, mondain met de nodige minachting voor het mannelijke geslacht. Ze maakt kennis met kelner Liedtke, die wel iets heeft en best haar gelijke in een aantal zaken is. Later blijkt dat deze nederige ober in werkelijkheid de graaf Lerski is. Land, tegenwoordig een vergeten regisseur, had zijn bloeiperiode met de zwijgende film. Hij geldt echter als de ontdekker van menige acteur of actrice van formaat. Dietrich, die al eerder in een van zijn films (PRINZESSIN OLALA) speelde, is hier al te herkennen als de verleidster van DER BLAUE ENGEL. Aangezien de film vlak voor de sprekende film is uitgekomen, werd later een geluidsscène eraan toegevoegd waarin het titellied 'Ich küsse Ihre Hand, Madame' te horen was en dat was een tijd lang heel populair.

Eine tolle Nacht

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Henry Bender, Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Ferdinand Bonn en Mira Hildebrand.

Wanneer Florian Pieper, uitvinder van Pieperlin-ongedierteverdelger, zich stiekem naar zijn geboortestad Berlijn begeeft om het tegen een showworstelaar op te nemen en de prijzenpot te pakken, belandt de gehuwde entrepreneur uit Essig an der Gurk ('Azijn aan de Augurk') in allerlei toestanden. Bender, die al in de eerste adaptatie uit 1914 van Julius Freunds klucht de hoofdrol speelde, is op dreef als de ronde bon vivant die altijd wil winnen. Het tempo ligt hoog, de geslaagde nevenrollen zijn legio en vele tussentitelteksten verdraaid grappig. Stemmingverhogende muziek uit 2019 van Maud Nelissen en Frido ter Beek, uitgevoerd door ensemble The Sprockets.

Fiaker Nr. 13

1926 | Drama

Oostenrijk 1926. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Lili Damita, Jack Trevor, Paul Biensfeldt, Walter Rilla en Karl Ebert.

In 1910 laat een jonge moeder die eigenlijk zelf nog een kind is, haar pas geboren baby achter in het rijtuigje uit de titel. De koetsier ontfermt zich over de vondeling en brengt haar groot. Zestien jaar later is het kind dat Lilian (Damita) heet, een sierlijke danseres geworden. Ze wordt voor het eerst verliefd en de gelukkige is haar buurman, een jonge musicus. Voordat ze met hem gaat trouwen, vindt ze eerst haar vader die een rijke importeur is. Nu heeft ze twee vaders die uitsluitend op het geluk van hun dochter uit zijn. Het suikerzoete scenario is van Alfred Schirokauer naar de dikke pulproman van Xavier de Montepin. De in Bordeaux geboren hoofdrol Damita was 25 jaar en ging net zoals regisseur Curtiz naar Amerika op uitnodiging; in haar geval was het Samuel Goldwyn, maar ze werd veel beroemder als de echtgenote van Errol Flynn dan als actrice. William Dieterle staat op de aftiteling als Wilhelm Dieterle en ook hij ging naar de V.S., maar zijn veelbelovende carrière eindigde in mineur omdat hij inofficieus op de zwarte lijst kwam te staan tijdens de heksenjacht van senator McCarthy die on-amerkaanse activiteiten bestreed in naam der wet en veel communistische spoken zag. Curtiz regisseerde deze zwijgende film als Michael Kertész.

Die Finanzen des Großherzogs

1924 | Komedie

Duitsland 1924. Komedie van F.W. Murnau. Met o.a. Harry Liedtke, Mady Christians, Alfred Abel, Guido Herzfeld en Hermann Vallentin.

Frank Hellers boek bewerkt door Fritz Langs echtgenote Thea von Harbou verliest bij Murnau de lichtvoetigheid van de satire. In een kuuroord komt groothertog Ramon van een failliet dwergstaatje een Russische prinses tegen. Beiden denken van elkaar dat zij oplichters zijn. Harry Liedtke speelde de groothertog.

Das Weib des Pharao

1922 | Zwijgende film, Drama, Historische film

Duitsland 1922. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Emil Jannings, Harry Liedtke, Dagny Servaes en Paul Wegener.

Ontzagwekkende spektakelfilm over de strijd tussen de Ethiopische koning Samlak en de Egyptische farao Amenes (Jannings) met slavin Theonis (Servaes) als speelbal in het midden. Das Weib des Pharao was in 1921 de duurste Duitse productie ooit, vanwege onder andere levensgrote decors in de buitenlucht, grootse massascènes in de 'duinen' van Berlijn, ingekleurd celluloid en camerawerk vanuit een luchtballon. De stille film stond te boek als verloren maar dankzij de vondst van delen van een Russische, Duitse, Italiaanse en Franse kopie konden de restaurateurs van Fritz Langs Metropolis een complete versie reconstrueren.

Sumurun

1920 | Avonturenfilm, Fantasy, Drama

Duitsland 1920. Avonturenfilm van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jenny Halleqvist, Aud Egede Nissen, Margarete Kupfer, Paul Wegener en Carl Clewing.

Lubitsch` verfilming van de door Max Reinhardt tot toneelstuk (en kassucces) bewerkte pantomime van Friedrich Freska. Het betreft een sprookje uit de verhalenreeks [KL]1001-nacht[KLE] over een reizend revuegezelschap, dat in de negende eeuw Bagdad binnentrekt om er zijn (goochel)kunsten en erotisch getinte dansen te vertonen. Tot het bonte gezelschap behoort een verleidelijke danseres Sumurun (Pola Negri), op wie illusionist Lubitsch (in een unieke filmrol) hopeloos verliefd is, de sjeik (Wegener die voortreffelijk speelt), diens favoriete haremdame Hallesqvist, zoon Clewing, de dienares van Sumurun, Nissen en de hardvochtige lakenkoopman en handelaar in blanke slavinnen Liedke en opper-eunuch Tiedke. Een fantastisch spektakel dat een fraaie oosterse sfeer schept en doorspekt is van allerlei onderhoudende symbolische tragiek, beweging en drama. Met zijn beeldschone decors een hoogtepunt uit de zwijgende periode dat men beslist gezien moet hebben. De versies variëren van 87m tot 101m afhankelijk van het materiaal dat men vindt en de snelheid waarop oorspronkelijk de film met de hand werd opgenomen en afgedraaid.

Madame DuBarry

1919 | Historische film, Drama, Zwijgende film

Duitsland 1919. Historische film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Pola Negri, Emil Jannings, Harry Liedtke, Reinhold Schünzel en Eduard von Winterstein.

Pola Negri in een onovertroffen rol als de maîtresse van Lodewijk XV, die haar affaires moet bekopen met de dood onder de guillotine. Een van de eerste grote Duitse producties van na WO I met een indrukwekkende rolverdeling; de film werd een succes buiten Duitsland.

Die Austernprinzessin

1919 | Zwijgende film, Komedie

Duitsland 1919. Zwijgende film van Ernst Lubitsch. Met o.a. Victor Janson, Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Julius Falkenstein en Max Kronert.

Quaker is een oestermagnaat, het type nouveau riche dat het nodig acht een speciale butler in dienst te hebben die sigaren voor hem opsteekt. Nu zou hij graag zien dat zijn dochter Ossi, een verwende en ongeduldige dame, met een heuse prins trouwt. Er dient zich een kandidaat aan, maar is hij werkelijk geschikt? De Duitse regisseur Lubitsch zou met sociale satires als deze internationaal opvallen. Drie jaar later vertrok hij naar Hollywood, waar hij roem zou verwerven met films als Trouble in Paradise en Ninotchka.

Der gelbe Schein

1918 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1918. Zwijgende film van Eugen Illés en Viktor Janson. Met o.a. Harry Liedtke en Pola Negri.

Quaker is een oestermagnaat, het type nouveau riche dat het nodig acht een speciale butler in dienst te hebben die sigaren voor hem opsteekt. Nu zou hij graag zien dat zijn dochter Ossi, een verwende en ongeduldige dame, met een heuse prins trouwt. Er dient zich een kandidaat aan, maar is hij werkelijk geschikt? De Duitse regisseur Lubitsch zou met sociale satires als deze internationaal opvallen. Drie jaar later vertrok hij naar Hollywood, waar hij roem zou verwerven met films als Trouble in Paradise en Ninotchka.