Helmut Fischer (1926-1997): cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Fröhlich geschieden

1996 | Komedie

Oostenrijk 1996. Komedie van Peter Sämann. Met o.a. Irene Budischowsky, Nicolin Kunz, Julia Lerch, Beatrice Frey en Nina Proll.

Het is een drukte van jewelste in het kantoor van de in echtscheidingszaken gespecialiseerde Weense topadvocaat Felix Fröhlich. En tussen de bedrijven door moet Felix zich ook nog haasten naar de kerk, waar zijn levenslustige vader Ludwig 'Wiggerl' voor de vijfde keer in het huwelijksbootje stapt. Wanneer Ludwig tijdens de wittebroodsweken de Jaguar van zijn zoon tegen een boom zet, is voor Felix de maat vol. Om ervoor te zorgen dat Ludwig zijn schulden afbetaalt, stelt Felix hem aan als privédetective in zijn kantoor.

Drei in fremden Betten

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Otto Retzer. Met o.a. Helmut Fischer, Fritz Wepper, Heidelinde Weis, Gerhard Zemann en Thekla Mayhoff.

De ongetrouwde gebroeders K[KA3]onig drijven een hotel vlakbij de Viktualienmarkt in M[KA3]unchen. Ludwig en Otto krijgen de schrik van hun leven als hun zuster Nane Faltermeier (Weis), eigenaresse van het goedlopende hotel Sacher uit Wenen voor de vierde maal in het huwelijksbootje wil stappen.

Peter und Paul

1993 | Komedie

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1993. Komedie van Heidi Pils en Heide Pils. Met o.a. Helmut Fischer, Hans Clarin, Ilse Neubauer, Ernst Cohen en Hans Brenner.

Fischer werd in eigen land een soort cult-acteur door o.a. een reeks TATORT-films en filmserie MONACO FRANZ DER EWIGE STANZ. Hij speelt hier in een pilot voor een luchtige serie. Hij is burgemeester Peter Elfinger van een Beiers dorpje en brengt de gemoederen in beweging als hij na een vakantie met veel fanfare arriveert op het station met een weelderige minnares, Sabine Meyer (MacDonald), aan zijn zijde. Dit valt niet in de smaak bij de bewoners en zijn familie. Zijn collega Paul Schneck (Clarin) zet een val voor de schone Sabine, maar zoals het spreekwoord gaat, wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Deze film is een kruising tussen luide klucht en heitmatfilm. Buiten Beieren krijgt de film toch maar weinig bijval. Fischer overleed op 71-jarige leeftijd in 1997 aan kanker.

Ein Schloß am Wörthersee 1993

1993 | Muziek

Duitsland 1993. Muziek van Otto Retzer. Met o.a. Uschi Glas, Udo Jürgens, Cosima von Borsody, Otto Retzer en Adi Peichl.

De alom bekende, sleetse formule over een stelletje zangers van het populaire (levens)lied (Glas en Jürgens) en het hotel aan een Oostenrijks meertje, dat geopend moet worden. Hoewel de prent in het nieuwe jasje van een tv-film is gestoken, blijft het toch te oude wijn in niet al te nieuwe zakken. Hooguit voor Roda Hal-gangers.

Jede Menge Schmidt

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Jürgen Thormann, Anja Schüte en Helmut Fischer.

De alom bekende, sleetse formule over een stelletje zangers van het populaire (levens)lied (Glas en Jürgens) en het hotel aan een Oostenrijks meertje, dat geopend moet worden. Hoewel de prent in het nieuwe jasje van een tv-film is gestoken, blijft het toch te oude wijn in niet al te nieuwe zakken. Hooguit voor Roda Hal-gangers.

Zärtliche Chaoten II

1988 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1988. Komedie van Thomas Gottschalk en Holm Dressler. Met o.a. Michael Winslow, Thomas Gottschalk, Helmut Fischer, Deborah Shelton en Harald Leipnitz.

Door een toeval komen de drie vrienden Ronny, Frank en Xaver in het bezit van een tijdmachine. Ze willen terug naar het verleden om de verwekking van hun tirannieke chef te voorkomen. Dit leidt natuurlijk tot allerlei verwikkelingen. Een film met veel herrie en muziek, maar verder stelt het niet veel voor. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Atze Glanert.

Starke Zeiten

1988 | Komedie, Muziek

Duitsland 1988. Komedie van Siggi Götz, Rolf Olsen, Klaudi Fröhlich en Otto Retzer. Met o.a. Helmut Fischer, Zachi Noy, Hans-Joachim Kulenkampf, Otto Schenk en Michael Winslow.

STARKE ZEITEN bestaat uit zes verschillende verhalen. In meer en minder originele sc[KA2]enes zorgen bekende film- en tv- komieken (waaronder Michael Winslow van POLICE ACADEMY) voor vermaak. Scenario van Otto W. Retzer, Helmut Fischer (verhaal 1), Rolf Olsen (verhaal 2), Erich Tomek (verhalen 3, 5 en 6), Siggi G[KA3]otz (verhaal 4). Camerawerk van Heinz Hölscher en Franz X. Lederle.

Zärtliche Chaoten

1987 | Komedie, Romantiek, Drama, Experimenteel

Duitsland 1987. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Michael Winslow, Thomas Gottschalk, Helmut Fischer, Dey Young en Ottfried Fischer.

Deze `chaotische` film speelt tussen 1950 en 1960. Drie jonge mannen - Gottschalk, Fischer en Winslow - worden verliefd op dezelfde vrouw (Young), en raken in de knoei als zij zwanger wordt. Met veel herrie wordt geprobeerd de toeschouwers aan het lachen te krijgen. Scenario van Thomas Gottschalk. Camerawerk van Klaus Werner.

Tatort - Wunschlos tot

1987 | Mysterie

Duitsland 1987. Mysterie van Kurt Junek. Met o.a. Gerhard Dorfer, Bruno Dallansky, Michael Janisch, Christoph Waltz en Helmut Fischer.

Een vrouw wordt in Wenen dood aangetroffen. Inspecteur Passini (Waltz) samen met Hofrat Putner (Dorfer) leidt het onderzoek. Het spoor leidt via de neef van de vrouw (Janisch), die zich als junkie ontpopt, naar de wereld van de betere prostitutie - en naar München. Slaapverwekkend. Camerawerk van Wolfgang Koch. Geproduceerd door ORF.

Hexenschuß

1987 | Komedie

Duitsland 1987. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Herbert Herrmann, Birte Berg, Helmut Fischer, Susanne Uhlen en Hans Clarin.

Een anchorman bij de tv glijdt uit in het bad van zijn getrouwde maîtresse, waarna hij niet meer kan opstaan. Vervolgens komen de bedrogen echtgenoot, een blinde pianostemmer, de dokter en zijn bezorgde echtgenote binnen. Een klucht, die het op het volkstoneel misschien wel zou doen met luidkeels gelach, gesmijt met deuren en een ontbloot bovenlijf, dat boven een ouderwetse badkuip uitsteekt, maar een dergelijk theater van de lach is te gek voor woorden op de tv. Het scenario zonder grappen, maar vol met pijnlijke situaties is van Wolf Gremm die een toneelstuk van John Graham bewerkte. Het camerawerk is van Klaus Werner. Dit kan echt niet en de waardering is nog veel te flatteus.

Tatort - Die Macht des Schicksals

1986 | Mysterie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1986. Mysterie van Reinhard Schwabenitzky. Met o.a. Helmut Fischer, Georg Einerdinger, Henner Quest, Uschi Wolff en Rolf Castell.

Sedert geruime tijd geeft een schurk zich uit voor commissaris Eckhoff en onder dat voorwendsel pikt hij de spaarcentjes van oudere dames die weduwe zijn, en heren die rentenieren. In Herr Lange vindt hij een willoos slachtoffer, dat hij probleemloos 150.000 mark lichter maakt. Eckhoff, een derderangs acteur van het volkstoneel, werkt niet alleen. Hij heeft `assistentie` in de vorm van `smeris` Kleppinger (H[KA3]ubner). Zowel Lange als Kleppinger worden levenloos aangetroffen. Commissaris Lenz (Fischer) meent dat het de hoogste tijd is om deze hebzuchtige oplichter zo snel mogelijk achter de tralies te krijgen. Lenz concentreert zich met zijn team op een filmproducent, zijn ontrouwe vrouw en diens entourage. Een goed verhaal dat ergerlijk routineus in beeld is gebracht. De acteurs spelen op hun ruggenmerg en doen weinig moeite om hun personage tot leven te brengen. Ondanks enkele zeer voorspelbare plotwendingen en wat langdradigheden verveel je je niet, maar de film zal je beslist niet bijblijven. Het weinig persoonlijke scenario is van Ulf Miehe en Klaus Richter en het camerawerk is van Gernot Roll. Zesde zaak van Lenz, aflevering 189.

Tatort - Heißer Schnee

1984 | Mysterie

Duitsland 1984. Mysterie van Wilma Kottusch. Met o.a. Helmut Fischer, Willy Harlander, Henner Quest, Rolf Castelli en Brigitte Obermeier.

In M[KA3]unchen wordt een hoertje door onbekenden in elkaar getimmerd. Een Amerikaan met een schotwond, een gedeserteerde GI, brengt zich in veiligheid in het huis van een weduwe. Deze twee acties lijken het werk te zijn van een zekere `generaal`. Commissaris Lenz (Fischer) kan in het ziekenhuis nog net een moordpoging op de Amerikaan verhinderen. Samenwerking met de Amerikaanse MP levert niets op. Hij krijgt wel de dader te pakken, althans dat meent hij: de aan de drugs verslaafde pooier Carlos (Knaup), die in zijn cel een zogenaamd gouden schot krijgt, zodat hij het niet meer kan navertellen. De lijst van verdachten wordt hierdoor flink ingekort. Beslist een TATORT- aflevering, die je niet goed onthoudt: ingewikkeld, onwaarschijnlijk en slaapverwekkend. Tot op zekere hoogte gedateerd, wat de curiositeitswaarde verhoogt: begin jaren 1980 was het Amerikaanse bezettingsleger nog duidelijk aanwezig in het toenmalige West-Duitsland en de Amerikanen hadden indirect het nodige in de melk te brokkelen in de binnenlandse politiek, via de veiligheid. Na 1990 was dit een achterhaalde situatie en AFN, de radio van het Amerikaanse leger, was nog maar nauwelijks van betekenis. Het scenario is van Plym Pahl. Het camerawerk is van Hermann Reichmann. Vierde zaak van Lenz. Aflevering 161.

Mama Mia - Nur keine Panik

1984 | Komedie

Duitsland 1984. Komedie van Dieter Pröttel. Met o.a. Uschi Glas, Helmut Fischer, Thomas Gottschalk, Erni Singerl en Lilo Molina.

Bert Leitner (Fischer) heeft succes als schrijver van krimi`s. Hij hangt in zijn woonplaats Berlijn regelmatig de beest uit met zijn kameraad Paul (Fritz) en verwaarloost zijn vrouw Conny (Glas). Op een bepaald moment is Conny Berts gedrag geheel en al zat en vraagt zij echtscheiding aan. Nog voor dat Bert het goed en wel in de gaten heeft, zijn ze gescheiden en is Conny vertrokken naar haar moeder Maxi (Singerl).

Tatort - Roulette mit sechs Kugeln

1983 | Mysterie

Duitsland 1983. Mysterie van Lutz Büscher. Met o.a. Helmut Fischer, Willy Harlander, Henner Quest, Rolf Castell en Manfred Zapatka.

Als de drie-jarige gekidnapte Martin Steinemann (Winkler) aan zijn ouders, Arthur (Zapatka) en Ruth (Gr[KA3]ubel), ongedeerd kan worden teruggegeven na de betaling van het losgeld van tweehonderdduizend mark (ongeveer honderdduizend euro) zit de politie uit M[KA3]unchen met een ongelofelijke kater. De collega, die het geld op verzoek van de vader had overhandigd, is pardoes neergeschoten en aan zijn verwondingen bezweken. Kriminalkommissar Lenz (Fischer) gaat met zijn medewerkers Brettschneider (Harlander) en Faltermeyer (Quest) de zaak verder uitpluizen, want zo gemakkelijk komen de daders er niet vanaf. Het gaat tenslotte om moord. De oplossing moet gezocht worden in de kleine kring van de slachtoffers van de ontvoering. De derde zaak van Lenz is een familiedrama dat zich heel zijdelings in de modewereld afspeelt. Het is een behoorlijk goed uitgewerkte misdaadgeschiedenis, die zich tijdelijk verplaatst naar het noorden van het land. Er wordt dan gevlogen, maar teruggegaan met de trein. De vrij botte Lenz laat zich echter niet van de wijs brengen. Het scenario is van Peter Hemmer. Aflevering 151.

Tatort - Tod auf dem Rastplatz

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Helmut Fischer, Willy Harlander, Henner Quest, Rolf Castell en Manfred Lehmann.

Chauffeur Harkort van een tankwagen wordt neergeschoten op parkeerplaats langs autostrade. Slachtoffer is student, die slechts tijdelijk voor transportondernemer uit M[KA3]unchen werkte en die op laatste ogenblik moest inspringen voor oververmoeide beroeps-chauffeur. Werd de student het slachtoffer van een misverstand, had men het op de echte chauffeur gemunt of heeft men de student, een radicale wereldverbeteraar, een lesje willen leren? Allemaal vragen waarop Kommissar Lenz (Fischer) een antwoord moet vinden in door Frank Lämmel geschreven krimi. Mooi vertelde korte krimi met meer sfeer en karakters dan plot.

Monaco Franze - der ewige Stenze

1982 | Romantiek, Komedie, Misdaad

Duitsland 1982. Romantiek van Helmut Dietl en Franz Geiger. Met o.a. Helmut Fischer, Ruth-Maria Kubitschek, Emi Singerl, Karl Obermayr en Christine Kaufmann.

Voortreffelijke Duitse cultserie in zes delen met Fischer als de titelpersonage, een windbuil en rokkenjager, commissaris bij de politie van M[KA3]unchen. Hij houdt van zijn stad en van zijn vrouw, de chique Anne von Soettingen (Kubitschek) maar kan als onverbeterlijke avonturier het lonken niet laten. Zijn bijnaam Monaco Franze heeft hij niet alleen te danken aan zijn Zuideuropese uiterlijk, maar Monaco di Bavaria is ook de Italiaanse benaming van M[KA3]unchen. Vanuit zijn kantoor leidt hij gerechtelijke onderzoeken, beleeft onwaarschijnlijke (vrouwen)avonturen, maar blijft tenslotte trouw aan zijn elegante gade, een gecultiveerde antiekhandelaarster, en de tegenpool van de jonge vrouwen, die hij achterna zit. De episodes houden het midden tussen zedenkomedies en misdaadfilms met groteske avonturen in de nostalgisch aandoende Beierse hoofdstad van begin jaren 1980. Geiger regisseerde afleveringen nummer vier en zes. Het scenario is van Patrick Süskind en regisseur Dietl, die met hem samenwerkte voor een andere cultserie, Kir Royal. Het camerawerk is van Mike Gast en Ingo Hamer.

Tatort - Im Fadenkreuz

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Thomas Engel. Met o.a. Helmut Fischer, Rolf Castell, Peter Fricke, Almut Eggert en Hannelore Gray.

Zware jongen Theo Scholz (Schicha) wordt neergeschoten en zwaar gewond door een patrouille van politie. Die had via de mobilofoon gehoord, dat hij aan een controle van de spoorwegpolitie was ontsnapt, en hem met een taxi gesmeerd was. Scholz belandt in het ziekenhuis. Hij is voor de Kripo geen onbekende, want hij moest nog een straf uitzitten; reden waarom er tegen hem een opsporingsbevel liep. Scholz krijgt onmiddellijk bezoek van advocaat Overdiek (Fricke), waarvan men weet dat hij voor de onderwereld werkt. Tijdens het onderzoek begrijpt commissaris Lenz (Fischer) van de afdeling moordzaken niet goed waarom Scholz zo`n groot risico nam. Kort erna wordt het lijk van de chauffeur van de vluchtwagen gevonden aan de rand van de stad. Hij was door Scholz met een pistool bedreigd. Het lichaam toont sporen van zware mishandeling. Spoedig blijkt dat er verbindingen zijn met een sinds lange tijd onopgeloste overval op een geldtransport als er een biljet van duizend mark opduikt op het station. Lenz die onder druk staat van hoofdcommissaris Schubert (Castell) neemt een aantal risico's om sneller tot een oplossing te komen. Scenarioschrijver-jurist Peter Hemmer blijkt altijd weer een waarborg voor een degelijke kennis van het misdaadmilieu. Het camerawerk is van Peter Barthel. Eerste zaak van Lenz, die hoofdcommissaris Veigl opvolgde na lange tijd zijn rechterhand geweest te zijn. Aflevering 130.

Tatort - Spiel mit Karten

1980 | Mysterie

Duitsland 1980. Mysterie van Wolf Dietrich. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Willy Harlander, Helmut Fischer, Georg Marischka en Franz-Xaver Kroetz.

Moord, chantage en inbraak. Het duurt niet lang vooraleer drie politie-afdelingen onderzoek instellen naar doodsoorzaak van ondoorgrondelijk reclame-genie. Hij heeft o.m. om gokschulden te delgen vooraanstaande zakenlui gechanteerd. Over een gebrek aan vijanden kan hij niet klagen. Ook zijn knappe, jonge weduwe Angelika (Neubauer), die haar man haatte, is voor Hauptkommissar Veigl (Bayrhammer) verdacht. Routine-krimi, geschreven door Theo Regnier.

Der Durchdreher

1979 | Komedie

Duitsland 1979. Komedie van Helmut Dietl. Met o.a. Towje Kleiner, Helmut Fischer, Mo Schwarz, Ilse Neubauer en Christine Kaufmann.

Journalist vindt geen uitgever voor zijn boek en heeft problemen met zijn vriendin. Ongelooflijk dat dit soort duffe komediefilmerij nog een 'Bundesfilmpreis' kreeg. Gauw een andere videocassette huren.

Tatort - Schwarze Einser

1978 | Mysterie

Duitsland 1978. Mysterie van Wolf Dietrich. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Willy Harlander, Helmut Fischer, Karlheinz Böhm en Marilene von Bethmann.

De titel verwijst naar de eerste, kostbare Duitse postzegel die zich in de verzameling bevindt van een rijke vrouw die van haar dakterras dondert met de onvermijdelijke vraag: ongeval of moord? Böhm, die vooral bekend werd in drie SISSI-films met Romy Schneider als keizer Franz-Joseph, is in deze tv misdaadfilm als vriend van de rijke dame verdachte nummer 1. Uitstekende regie, vertolkingen en scenario van Willy Purucker. Het camerawerk is van Edgar Scholz.

Das Einhorn

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Peter Vogel, Gila von Weitershausen, Christiane Rücker, Miriam Spoerri en Isolde Barth.

Geslaagde verfilming van Martin Walsers roman over een schrijver, die van een uitgever het verzoek krijgt een roman over de liefde te schrijven, maar die met zijn eigen ervaringen op dit terrein moeilijk uit de voeten denkt te kunnen komen. Het scenario is van Dorothee Dhan, Martin Walser en regisseur Patzak.

Tatort - Wohnheim Westendstraße

1976 | Mysterie

Duitsland 1976. Mysterie van Axel Corti. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Willy Harlander, Helmut Fischer, Hans Baur en Veronika Fitz.

Bekend Oostenrijks-Italiaans-Duits toneel- en filmregisseur Corti (1933-1993) draaide slechts twee TATORT-films, dit is de eerste, met Bayrhammer als Hauptkommissar Veigl. Die stuurt zijn collega`s Brettschneider (Harlander) en Lenz (Fischer) voor routine-onderzoek i.v.m. dodelijk arbeidsongeval naar station. Zij doen eigenaardige ontdekking: de dood van Italiaanse gast- spoorwegarbeider door sterkstroom kan onmogelijk op aangegeven tijd ingetreden zijn. Spoor leidt naar Westendstraße waar gastarbeiders samenhokken. Die verhinderen echter het onderzoek. Clandestiene arbeid bij bouwondernemingen zorgt voor sleutel die mysterie opheldert. Geschreven door Herbert Rosendorfer, zelf een product van gastarbeiders in Duitsland. Mooi camerawerk van Xaver Schwarzenberger, die nadien vaste cameraman werd van o.m. Fassbinder en medeverantwoordelijk voor BERLIN ALEXANDERPLATZ, LILI MARLEEN, LOLA, DIE SEHNSUCHT DER VERONIKA VOSS etc.

Tatort - Als gestohlen gemeldet

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Helmut Fischer, Willy Harlander, Hans Baur en Gisela Uhlen.

Ondernemer Franchy sterft aan de gevolgen van zware verwondingen: was het een ongeval of een misdaad? Politie- inspecteur Veigl (de opa-achtige Bayrhammer) komt er toevallig achter dat er nieuwe auto's werden gestolen bij klanten van de firma. Gisela en Susanne Uhlen spelen in deze misdaad-prent wat zij ook in werkelijkheid zijn: moeder en dochter. Het scenario is van Erna Fentsch. Het camerawerk is van Luy Briechle.

Tatort - Tote brauchen keine Wohnung

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Helmut Fischer, Willi Harlander, Hans Baur en Andreas Seyferth.

Bij gebrek aan werk een door Staudte gedraaide TATORT- aflevering, die een van de sleutelfiguren was na WO II bij de wederopbouw van de Duitse filmindustrie, over een huisjesmelker die zijn bouwvallige woningen wil laten slopen om er moderne flatgebouwen neer te zetten. De bewoners willen er echter niet weg en de huizeneigenaar neemt een duistere figuur in dienst die de huurders moet terroriseren. Het scenario van Michael Molsner en de regie van ervaren filmer Staudte zorgt voor wat maatschappijkritiek in een tv-krimi! Muziek van de popgroep 18 Karat Gold.

Tatort - Gegenspieler

1972 | Mysterie

Duitsland 1972. Mysterie van Wolfgang Staudte. Met o.a. Helmut Fischer, Georg Einerdinger, Henner Quest, Uschi Wolf en Horst Kummeth.

Om van zijn speelschulden af te komen pleegt Jürgen een overval op een benzinestation, die geheel volgens plan verloopt. Tot de pomphouder een geweer trekt en Jürgen op hem moet schieten. En dan is ook nog zijn auto weg en vlucht hij met een een autobus, die toevallig voorbij rijdt. De dag daarna wordt hij ervan beschuldigd een marktstalletje omver gereden te hebben en daarna te zijn doorgereden. En een kolonel doodgeschoten te hebben! Het was misschien toch niet zo'n goed idee, van die benzinepomp. Scenario van Ulf Miehe en Klaus Richter. Camerawerk van Petrus Schloemp.

Les honneurs de la guerre

1962 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1962. Oorlogsfilm van Jean Dewever. Met o.a. Pierre Collet, Danielle Godet, Serge Davri, Bernard Verley en Paul Mercey.

In 1944 installeert een groep Duitse soldaten zich tijdens hun terugtocht in een Frans dorpje, dat iets te vroeg zijn bevrijding had gevierd. Verzetslieden uit een naburig dorp maken zich klaar om de Duitsers te verjagen, maar ze vernemen dat hun tegenstanders totaal gedemoraliseerd en fysiek uitgeput zijn. De bevelhebbende officier weigert zich over te geven aan het verzet. Een onderhoudende oorlogsfilm die het niet zozeer moet hebben van stereotiepe actie-taferelen, als wel van een rake psychologische typering van de hoofdpersonen. Scenario van Jean-Charles Tacchella. Het camerawerk is van Ghislain Cloquet en Georges Lévy.