Noël Roquevert (1892-1973): cast.
Er zijn 98 films gevonden.

Angélique marquise des Anges

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1977. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Robert Hossein, Jean Rochefort, Claude Giraud en Giuliano Gemma.

Hermontage van de films ANG[KA1]ELIQUE MARQUISE DES ANGES (1964) en MERVEILLEUSE ANG[KA1]ELIQUE (1964) naar de populaire romans van Anne en Serge Golon. Consumptieliteratuur levert een consumptiefilm op en Borderie - die niet veel later is overleden - had geen enkele pretentie maar hij was een goed technicus en een goede regisseur. Bovendien wordt de dialoog van Daniel Boulanger vlot gespeeld.

Mais qui donc m'a fait ce bébé?

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Vincent Gauthier, Noël Roquevert, Harry-Max, Fred Pasquali en Denise Grey.

Een schreeuwlelijke Franse boulevardkomedie met Gauthier als een man die op het punt staat te trouwen als hij plots in een supermarkt een baby in zijn handen gestopt krijgt. Samen met zijn toekomstige schoonvader en een gepensioneerde politie-inspecteur probeert hij de moeder terug te vinden alvorens zijn aanstaande het kind te zien krijgt. Voorspelbaar en niet leuk, maar wat een schitterende titel!

Le viager

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Pierre Tchernia. Met o.a. Michel Serrault, Michel Galabru, Jean-Pierre Barras, Rosy Varte en Claude Brasseur.

Een familie koopt het huis van een bejaarde tegen lijfrente in de veronderstelling dat hij binnen enkele jaren gestorven zal zijn. In plaats daarvan gaat het met iedereen vervolgens economisch steeds slechter, terwijl de oude baas steeds vitaler wordt. Een simpel gegeven werd met rake situatiehumor en leuke spelprestaties een pittige komedie waaraan Asterix- auteur René Goscinny ook meeschreef. Een fraaie rol van Serrault als uitgekookte grijsaard, ondanks de weinig overtuigende bejaardengrime. Het scenario is van regisseur Tchernia en René Goscinny. Het camerawerk is van Jean Tournier.

Les Novices

1970 | Komedie, Drama

Frankrijk 1970. Komedie van Guy Casaril. Met o.a. Brigitte Bardot, Annie Girardot, Lucien Barjon, Jean Carmet en Jacques Duby.

Een jonge non vlucht uit het klooster en komt onder de hoede van een prostituée die haar inwijdt in haar vak. Na moeilijkheden met de politie duiken beiden onder in het klooster. Een reeks WAT ZIEN IK-achtige grappen moet extra pikant worden gemaakt door het novitiaat van Bardot, maar de charme en het talent van de actrices zijn totaal verspild aan de platte flauwiteiten. Het scenario is van Casaril en Paul Gegauff.

Un merveilleux parfum d'oseille

1969 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1969. Mysterie van Rinaldo Bassi. Met o.a. Françoise Rosay, Francis Blanche, Jean Carnet, Hélène Dieudonné en Jacques Dufilho.

Een bankier van adel bepaalt in zijn testament dat zijn hele fortuin naar de oudste nabestaande moet gaan, tot ongenoegen van de rest van de familie. Eén voor één komen alle achtereenvolgende erfgenamen op mysterieuze wijze om het leven, tot alleen de twee jongsten overblijven. Het scenario had kunnen resulteren in een zwarte komedie zoals KIND HEARTS AND CORONETS of TEN LITTLE INDIANS, maar is gebruikt voor uitsluitend banale grappen waarmee de zeer sterke rolbezetting geen kant uit kan.

L' Auvergnat et l'autobus

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Christiane Minazolli, Jacques Morel, Julien Guiomar en Michel Galabru.

Een man heeft een erfenis gekregen die hij in Straatsburg moet incasseren. Hij neemt voor het eerst van zijn leven de autobus en ziet in dit vervoermiddel een vruchtbare belegging van zijn nieuwe kapitaal. Hij besteedt al zijn geld aan de aanschaf van een bus die alleen nog rijp voor de schroot blijkt. Deze zeer voorspelbare komedie rond een naïef boertje, dat een gewillige prooi is voor allerhande uitbuiters, is ondanks de zich verwoed inspannende acteurs niet leuk.

Jeunes filles bien...pour tous rapports

1969 | Erotiek, Komedie

Zwitserland 1969. Erotiek van Norbert Terry. Met o.a. Vincent Gauthier, Barbro Hedstrom en Noël Roquevert.

Zweeds meisje Hedstrom wil haar vriendje niet in de steek laten als zij op internaat moet in Zwitserland. Daarom laat hij zich, verkleed als meisje, ook inschrijven op de kostschool en dat geeft uiteraard aanleiding tot een reeks nogal infantiele blootscènes en domme verwikkelingen. Sekskomedies zijn zeldzaam, het is een moeilijk genre en hoewel hier alles een verzorgde indruk achterlaat valt er maar weinig te lachen.

Le grand restaurant

1966 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1966. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Louis de Funès, Bernard Blier, Folco Lulli, Maria Rosa Rodriquez en Venentino Venentini.

Een staatshoofd verdwijnt tijdens het souper in een chique restaurant. De restaurateur wordt door de politie verdacht van kidnapping, terwijl terroristen hem belagen in de mening dat hij de politicus verborgen houdt. Hoog tempo en voldoende afwisseling compenseren het gebrek aan oorspronkelijkheid en de slordige uitwerking van de gags. Blier als politiecommissaris slaagt erin de show te stelen van De Funès. Het scenario is van Jean Halian, maar De Funès en Jacques Besnard hadden ook een vinger in de pap.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

La Ligne de démarcation

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Daniel Gélin, Stéphane Audran en Jacques Perrin.

De demarcatielijn loopt over een brug die een bezet dorp in de Jura van de vrije zone scheidt. Een aantal dorpelingen onderneemt verzetsacties door stiekeme overtochten. Onder hen is de Britse vrouw van een kasteelheer die zelf in de nederlaag berust en zich afzijdig houdt tot de wreedheden van de Duitsers hem ook bij het verzet doen aansluiten. Een `broodfilm` voor Chabrol in een succesloze periode die zich meer plichtsgetrouw dan ge[KA3]inspireerd van zijn opdracht kwijt, maar toch nog ironische kanttekeningen bij heldendom en patriottisme plaatst. De memoires van een kolonel (Colonel Rémy) waarvan het scenario is afgeleid, zijn later bewerkt tot een tv-serie.

Un milliard dans un billard

1965 | Misdaad

Italië​/​​Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1965. Misdaad van Nicolas Gessner. Met o.a. Claude Rich, Jean Seberg, Elsa Martinelli, Pierre Vernier en Elisabeth Flickenschildt.

Deze vermakelijke politiefilm speelt zich af in Genève. Namaak-inbrekers belazeren de echte inbrekers; de gestolen juwelen worden teruggevonden en verkocht, terwijl de politie in het duister tast en het gestolen goed gedijt. In het magere verhaaltje wordt flink de draak gestoken met de politie. Een groot aantal sympathieke personages kunnen het hoge tempo van de film goed bijhouden.

Pas de caviar pour Tante Olga

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Becker. Met o.a. Pierre Brasseur, Sophie Daumier, Pierre Vernier, Francis Blance en Dora Doll.

Een werkster in het NATO-gebouw laat zich tot diefstal van een microfilm overhalen door haar Russische minnaar die haar vervolgens vermoordt. Haar dochtertje heeft onwetend de film bemachtigd, zodat de spionnen haar volgen. Deze kluchtige spionagekomedie is te lang en te ingewikkeld en daardoor alleen bij vlagen leuk, vooral door de verve van de kleurrijke rolbezetting.

Les Combinards

1965 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1965. Komedie van Jean-Claude Roy. Met o.a. Darry Cowl, Jacques Bernard, Michel Serrault, Peppino De Filippo en Agnès Spaak.

Een berooid vriendenpaar probeert via contactadvertenties goedgelovige vrouwen geld afhandig te maken. Dit gaat goed tot [KA1]e[KA1]en van hen wordt gehouden aan zijn trouwbelofte, gedaan aan een meisje dat zelf de dochter van een huwelijkszwendelaar blijkt te zijn. Eens te meer worden de komische talenten van de acteurs onvoldoende benut door een slordig uitgewerkt scenario en ondermaatse regie (Roy zou na 1970 de maker van pornofilms worden)

L' Or du duc

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Claude Rich, Monique Tarbès, Pierre Brasseur, Annie Cordy en Danielle Darrieux.

Een adellijke dichter wordt door een deurwaarder met vrouw en tien kinderen op straat gezet, maar erft van een rijke oom een autobus waarin hij zijn gezin onderdak kan brengen. Pas na veel avonturen komt hij erachter dat het chassis van de bus van goud is. In plaats van het kansrijk gegeven met grappen uit te bouwen, zoekt de film het in een optreden van 'gaststerren' met wie het weerzien aangenaam is, zonder dat het tot verrassingen leidt.

Merveilleuse Angélique

1964 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Michèle Mercier, Jean-Louis Trintignant, Jean Rochefort, Claude Giraud en Guiliano Gemma.

Angélique is terug! Berooid en alleen, ten tijde van koning Lodewijk de Veertiende. Maar haar Route naar Versailles, de titel van Anne en Serge Golons bronboek, gaat gelukkig voor haar en de kijkers al snel via de woon- en slaapkamers van talloze gegoede mannen. Die al dan niet geregeld met elkaar op de vuist gaan. Weldadig kolderiek topvermaak in jaren zestig Frankrijk en omstreken. Vervolg op kassucces Angélique, marquise des anges (1964). Meer zotternij in Angélique et le roy (1966), Indomptable Angélique (1967) en Angélique et le sultan (1968).

Le Majordome

1964 | Komedie, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Paul Meurisse, Geneviève Page, Paul Hubschmid, Noël Roquevert en Micheline Luccioni.

Een huismeester van een prominent advocaat heeft stiekeme bindingen met de onderwereld en associeert zich met een gangster - voor de buitenwereld een geacht psychiater - voor de roof van een Russisch goudtransport. Het scenario met flegmatiek keurige misdadigers en de rolbezetting hadden een aardige misdaad-komedie kunnen opleveren als de regisseur er de humor van had ingezien. Gastrol van Bourvil.

La Chasse à l'homme

1964 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Françoise Dorléac, Bernadette Lafont, Micheline Presle, Francis Blanche en Noël Roquevert.

Jongeman, die op het punt van trouwen staat, wordt de huwelijkse staat door verhalen van vrienden z[KA1]o tegengemaakt dat hij zijn bruiloft ontvlucht en samen met een makker met vakantie gaat in plaats van op huwelijksreis. Uiteindelijk lopen alle drie toch (weer) in de val. Komedie onderscheidt zich van andere episodefilms door een verbindende lijn in het verhaal, maar afzonderlijke sketches zijn van zeer wisselend gehalte. Aardigste zijn Rich tussen Presle en Deneuve en Brialy met Dorléac. Verdere rolbezetting krijgt in onaangename en niet zeer geestige humor weinig kansen.

L'age ingrat

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Fernandel, Marie Dubois, Frank Fernandel en Henri Rellys.

De dochter van de humeurige Normandi[KA3]er Emile Malhouin (Gabin) en de zoon van de uitbundige Proven[KA10]caal Adolphe Lartigue (Fernandel) worden verliefd op elkaar, maar de beide vaders zien elkaar helemaal niet zitten. De reünie na dertig jaar van de beide steracteurs werd door henzelf geproduceerd, maar ze blijven zo in hun bekende imago gevangen dat er in hun conflicten geen enkele verrassing zit. Het scenario is van regisseur Grangier, Claude Sautet en Pascal Jardin. Het camerawerk is van Robert Le Febvre.

Que personne ne sorte

1963 | Misdaad, Thriller, Komedie

België​/​​Frankrijk 1963. Misdaad van Yvan Govar. Met o.a. Philippe Nicaud, Jacqueline Maillan, Marie Daëms, Jean-Pierre Marielle en Jess Hahn.

Een schrijfster van kinderboeken laat zich ontwetend inpalmen door een gentleman-ganster die haar gebruikt als dekmantel bij de ontvoering van een ambassadeursdochter. Detective Wens weet hem dankzij zijn vernuftige vermommingskunsten te ontmaskeren. Deze burleske verfilming van een politieroman van Stanislas Steeman - van wie Clouzot L'assassin habite au 21 heel wat beter bewerkte - blijft matig door de fantasieloze regie en het voor alle vermommingen te beperkte talent van Nicaud. Men ziet een leuke rol van Marielle als chique schurk en pittoreske locaties in Brugge.

Mare matto

1963 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Renato Castellani. Met o.a. Gina Lollobrigida, Jean-Paul Belmondo, Tomas Milian, Eduardo Spararo en Vincenzo Mussolino.

Een gepensioneerde kapitein wordt door zijn kinderen naar een bejaardentehuis gestuurd, maar vlucht naar een vriend in een zeeliedenpension in Genua, die hem op een vrachtschip weet te plaatsen waar hij tijdens een storm zelf met de bemanning de wijnlading opdrinkt. de poging om actie en sociale kritiek te combineren met de kluchtige humor van sterke zeemansverhalen, leverde een nogal verwarrende film op met te sporadisch geslaagde momenten. De onttakelde Lollobrigida is een verrassing als pensionhoudster, waarmee niet gesteld is dat ze zich opeens als groot actrice ontpopt.

L' Honorable Stanislas, agent secret

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Page, Maurice Teynac, Gaia Germani en Jean Galland.

Een eerzaam ondernemer wordt door het aantrekken van een verkeerde jas voor spion aangezien en van het in bezit hebben van geheime documenten verdacht. De geheime dienst is van het misverstand op de hoogte, maar laat het zo om de gangsters te kunnen arresteren, zodat de held op eigen vindingrijkheid en sportieve vermogens is aangewezen. Dit parodisch spionageavontuur heeft een weinig oorspronkelijke ironie, maar het tempo en de kleurrijke typeringen maken de film bij vlagen uiterst amusant.

L' Assassin connaît la musique

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1963. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Maria Schell, Paul Meurisse, Claude Mann, Sylvie Bréal en Christa Lang.

Componist zoekt rustige ruimte om aan symfonie te werken en pleegt reeks moorden om dat te bereiken. Zwarte humor wordt spoedig voorspelbaar, ondanks verve van Meurisse. Verrassing was destijds om Schell - als eigenaresse van begeerde huis - in komische rol te zien, maar ook daarin is ze sindsdien wel beter op dreef geweest.

Coup de bambou

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Micheline Presle, François Périer, Jean Richard, Jacques Dufilho en Noël Roquevert.

De vrouw van een caféhouder veinst geheugenverlies omdat ze het geld waarvoor haar man zijn café heeft verkocht in een taxi heeft laten liggen. De echtgenoot krijgt van de schok echte amnesie, zodat zijn ober van de gelegenheid misbruik maakt om met de identiteit van zijn baas zelf achter het geld aan te gaan. Deze zouteloze en geroutineerd geregiseerde klucht krijgt nog een schijn van esprit door de inzet van de bekwame acteurs.

A toi de faire, mignonne

1963 | Actiefilm, Komedie

Frankrijk 1963. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Eddie Constantine, Elga Andersen, Christiane Minazolli, Gaia Germani en Philippe Lemaire.

Lemmy Caution komt de FBI te hulp bij het opsporen van een ontvoerde geleerde. Deze met méér vaart en parodistische humor dan gewoonlijk gemaakte Eddie-film biedt aanstekelijk plezier voor velen.

Une Blonde comme ça

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Jean Jabely. Met o.a. Taina Beryl, Harold Kay, René Lefèvre, Jess Hahn en Robert Manuel.

Een journalist krijgt opdracht van een circusdirecteur om de ontvoering van diens dochter op te lossen. Het meisje is echter uit eigen beweging in de Zuidamerikaanse jungle gevlucht, waar ze een Indiaanse medicijnman zijn remedie tegen slangebeten probeert te ontfutselen. Het gevolg is dat ze zowel paranormale begaafdheden krijgt als een gespleten persoonlijkheid. Deze bizarre verfilming van een roman van Hadley Chase streeft burleske humor na, maar resulteert in flauwiteiten en machteloze leukdoenerij. De jungle is echter fotogeniek.

Un singe en hiver

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk 1962. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Paul Belmondo, Suzanne Flon, Gabrielle Dorziat en Paul Frankeur.

De boegbeelden van twee filmgeneraties staan tegenover elkaar in deze geestige nostalgie-trip. Jean Gabin (1904-1976), in de jaren dertig de ster van films als Pépé le Moko en Quai des Brumes, speelt een herbergier die gezworen heeft nooit meer te drinken. Hij breekt zijn gelofte met een jongeman gespeeld door de jonge hond van de Nouvelle Vague-beweging, Jean-Paul Belmondo (À bout de souffle). Het tweetal zet het gedurende een nacht vol weemoed op een drinken van jewelste. Twee verschillende mensen, met eigen redenen voor deze uitspatting, vinden elkaar in de drank. De twee acteurs raakten overigens ook goed bevriend.

Règlements de comptes

1962 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1962. Misdaad van Pierre Chevalier. Met o.a. Daniel Gélin, Dany Carrel, René Dary, Bryant Haliday en Noël Roquevert.

Een Amerikaanse gangster ontsnapt uit de gevangenis in Marseille. Hij wil de poet van een jaren eerder gepleegde Parijse overval ophalen, maar anderen zijn daar ook in geïnteresseerd en zij proberen hem quasi-behulpzaam op een dwaalspoor te leiden. Het weinig oorspronkelijke, maar in de verfilming kansrijke scenario gaat de mist in door de houterige regie. Door dit laatste mislukt zelfs een spectaculair bedoelde scène op de daken van de Notre-Dame.

Les Veinards

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Philippe de Broca, Jean Girault en Jack Pinoteau. Met o.a. France Anglade, Francis Blanche, Blanchette Brunoy, Daniel Ceccaldi en Geneviève Cluny.

Een vijfluik waarin de personages respectievelijk een nertsmantel, een gastronomisch maal, een nacht met een filmster, een luxe-jacht en de loterij winnen, met onverwachte en tegenvallende gevolgen. Een sterke rolbezetting in deze episodenfilm die niet meer is dan een reeks zonder veel surprises uitgebouwde moppen. De anders geestrijker De Broca onderscheidt zich hier in niets van zijn in deze ongein gespecialiseerde collega's.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

L' Assassin viendra ce soir

1962 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1962. Misdaad van Jean Maley. Met o.a. Francois Deguelt, Raymond Souplex, Renée Cosima, Gilbert Gil en Pierre Doris.

Een reeks schijnbare hartaanvallen blijken moorden te zijn die met een dodelijk gas werden gepleegd. Het spoor van de politie leidt naar een parfum-laboratorium. Een B-film zonder kraak of smaak die de oude feuilletonfilms met bizarre scènes en spectaculaire achtervolgingen wil naäpen, maar die faalt in de slordige uitwerking. Er zijn wat melige grappen van tweedeplanskomieken.

Jusqu'à plus soif

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Maurice Labro. Met o.a. Juliette Mayniel, Pierre Michael, Bernadette Lafont, Henri-Jacques Huet en René Dary.

Een nieuwe dorpsonderwijzeres in Normandië maakt zich onmogelijk door haar verwantschap met een inspecteur die clandestiene drankstokerij in die streek bestrijdt. Als ze merkt dat ook haar leerlingen hun koffie met een 'drupje' aanlengen, komt ze in actie, maar wordt als tegenmaatregel tegen haar wil dronken gevoerd. Het economisch belang van de wijnindustrie maakte alcoholisme voor de Franse film een taboe-onderwerp. De moed van de keuze van het onderwerp wordt teniet gedaan door de al te gezochte uitwerking van het verhaal. Goed spel.

Comment réussir en amour

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Saval, Jean Poiret, Jacqueline Maillan, Michel Serrault en Jacques Charon.

Na woelige verkering brengt jonge vrouw van employ[KA1]e op uitgeverij bestaan van echtgenoot geheel in verwarring en bezorgt hem problemen op zijn werk, in sociaal leven en conflicten met de wet. Uiteindelijk wordt alles echter beter dan voordien. Vlotte komedie bezorgde Saval (tijdelijk) succesvol image als chaos zaaiend warhoofd, maar humor is in betere handen bij in dit genre geroutineerde tegenspelers.

Cartouche

1962 | Avonturenfilm, Romantiek, Komedie, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Philippe de Broca. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Jess Hahn, Odile Versois en Philippe Lemaire.

In de achttiende eeuw verlaat bandiet Louis uit onvrede de roversbende van Malichot. Het wordt hem niet in dank afgenomen. Hij zet door en wordt na verloop van tijd de nieuwe leider van de Parijse bende, en weet zelfs de sympathie van het volk voor zich te winnen. Maar de politie én zijn oude baas zijn naar hem op zoek. Belmondo is bijzonder leuk om naar te kijken in zijn rol van schelm, en Cardinale is op haar schattigst als zigeunerin Vénus in deze aardige avonturenfilm.

Les Snobs

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Francis Blanche, Jacques Dufilho, Jean Galland, Gérard Hoffmann en Elina Labourdette.

De directeur van een zuivelcoöperatie in Normandië is in de melk verdronken en de vier adjunctdirecteuren komen in het geweer om zich als opvolger te laten kiezen. Ieder heeft eigen tactiek en kruiwagens, maar de jongste bespeelt met succes het snobisme van de plattelands-notabelen. Deze nogal venijnig uitgevallen satire krijgt haar voornaamste scherpte door de gewoonlijk tweede- of derde plansacteurs naar voren te halen die van hun rollen ongegêneerde karikaturen maken.

Conduite à gauche

1961 | Komedie, Drama

Frankrijk 1961. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Marcel Amont, Henri-Jacques Huet, Guy Tréjean en Noël Roquevert.

Als een vrouw haar man wil verlaten, krijgt ze een ernstig auto-ongeval. In het ziekenhuis herinnert de echtgenoot zich zijn slippertje en haar tegenmanoeuvre met zijn zakenpartner die hiertoe geleid hebben. Deze magere en soms overmatig sentimentele komedie heeft zó weinig plot dat een aantal droomscènes de film op lengte moeten brengen. Hoewel deze overbodig zijn leveren ze nog de aardigste momenten op. Robin en zanger Amont geven hun rollen meer charme dan die verdienen.

Les Portes claquent

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Maurice Sarfati, Jacqueline Maillan, Noël Roquevert en Françoise Dorléac.

Een bourgeoisgezin wordt tot chaotisch dolhuis gemaakt door de amoureuze escapades van de opgroeiende dochters. Deze ijzeren boulevardklucht - in Nederland gespeeld met Ko van Dijk als de getergde vader - kreeg een mechanische en wat te rumoerig geacteerde filmversie, waarbij Saval overmatig veel aandacht krijgt ten koste van een leukere Dorléac. De nog donkerharige Deneuve speelt de benjamin van het gezin en is nauwelijks te herkennen.

Voulez-vous danser avec moi

1959 | Thriller, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Thriller van Michel Boisrond. Met o.a. Henri Vidal, Brigitte Bardot, Dawn Addams, Darío Moreno en Philippe Nicaud.

Tandarts Hervé, gehuwd met Virginie van goeden huize, rommelt na een dispuut met zijn jonge blom (Bardot) kortstondig met dubieuze danslerares Anita (Addams). Dom van Hervé, want Anita's handlanger Léon maakt chantagekiekjes van het samenzijn. Dan legt Anita het loodje: gare rapen voor de schuinsmarcheerder. Amusante bewerking van de roman The Blonde Died Dancing (1956, William Roos en Audrey Kelley) met Bardot in ruitjesrok en Serge Gainsbourg als Anita's gluiperdvriendje. Coscenarist was Jean-Charles Tacchella, later beroemd dankzij Cousin, cousine en maker van de prachtige cinefielenfilm Travelling avant.

Nathalie, agent secret

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Martine Carol, Félix Marten, Jacques Berthier, Dany Saval en Darío Moreno.

Een wufte mannequin sluit een weddenschap af, waardoor ze voor een atoomspionne wordt aangezien. Ze krijgt ook nog een moord in de schoenen geschoven, die ze met onvermoeid vernuft zelf weet op te lossen. Dit tweede NATHALIE-avontuur is met minder brille gemaakt dan deel 1, en het type van het slimme domme blondje is nu ook minder verrassend, maar het resultaat blijft redelijk onderhoudend.

Marie-Octobre

1959 | Drama, Thriller, Oorlogsfilm

Frankrijk 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Danielle Darrieux, Serge Reggiani, Bernard Blier, Paul Guers en Paul Meurisse.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vormden ze een hechte verzetsgroep. Toch bleek een van hen een verrader. Nu, vijftien jaar later, komen ze weer bij elkaar. Wie heeft destijds het vertrouwen geschaad? Fraai psychologisch drama in zwart-wit speelt zich af in een landhuis waar de voormalige partners - negen mannen en één vrouw - elkaar het vuur aan de schenen leggen. Regisseur Duvivier (Pépé le Moko) zit er met een beweeglijke camera bovenop. Naar het boek van Jacques Robert, dat in 2008 met dezelfde titel opnieuw werd verfilmd voor televisie.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

Archimède le clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Darry Cowl, Julien Carette en Dora Doll.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Suivez-moi, jeune homme

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Noël Roquevert, Michel Galabru en Georges Chamarat.

Een ijdele magnaat kan zich niet voorstellen dat een aantrekkelijke jongedame niets van zijn avances wil weten en schakelt een detective in om uit te vinden of hij soms een rivaal heeft. Uiteraard wordt de detective zelf verliefd. Een weinig oorspronkelijke, maar vlot gemaakte komedie die dankbaar gebruik maakt van de charme van de hoofdrolspelers en van de locaties van Cannes.

Sacrée jeunesse

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van André Berthomieu. Met o.a. Gaby Morlay, André Luguet, Micheline Dax, Guy Bertil en Noël Roquevert.

Een tachtiger besluit in Zwitserland een verjongingskuur te volgen. Wanneer hij weer thuis is voelt hij zich 30 jaar jonger, wat niet naar de zin is van zijn erfgenamen die reeds op zijn aanstaande dood zaten te wachten. Dit geeft aanleiding tot enkele komische gags die soms wel een beetje cru zijn. Maar over het geheel is dit een goede komedie, althans voor hen die niet al te veel eisen stellen. De voorlaatste film van Berthomieu, die in 1960 stierf.

La loi c'est la loi

1958 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1958. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Totò, Nathalie Nerval, Leda Gloria en Mario Besozzi.

Een Franse douanier ligt overhoop met een Italiaanse smokkelaar die getrouwd is met zijn ex-vrouw. Dan blijkt hij net over de grens geboren te zijn en op de Franse noch Italiaanse nationaliteit aanspraak te kunnen maken. Verbitterd wil hij de misdaad in, maar zijn oude vijand helpt hem weer het rechte pad op. De confrontatie tussen twee beroemde komieken geeft geen van beiden optimale kansen, maar het scenario is leuk genoeg om de film desondanks vermakelijk te houden.

Houla-Houla

1958 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1958. Komedie van Robert Darène. Met o.a. Fernand Raynaud, Georges Rivière, Rita Gianuzzi, Maea Flohr en Noël Roquevert.

Een dorpsonderwijzer wordt door een administratieve vergissing overgeplaatst naar Tahiti. Daar wordt hij door een misverstand tot een huwelijk gedwongen met een inheemse schone, terwijl hij nota bene thuis een verloofde heeft en zijn beste vriend op Tahiti verliefd is op zijn bruid. Door de prentbriefkaartfotografie en de folkloristische zang en dans wordt deze flauwe komedie een klein beetje gered. De film is vooral bedoeld als vehikel voor de Franse theaterkomiek, aan wie in deze film niet te zien is waarom hij zo succesvol is.

Faibles femmes

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mylène Demongeot, Pascale Petit, Jacqueline Sassard, Alain Delon en Simone Renant.

Drie jonge vrouwen ontdekken dat een jongeman hen gelijktijdig het hof maakt en hen [KA1]o[KA1]ok nog met een vierde bedriegt. Als individuele moordpogingen uit wraak jammerlijk mislukt zijn, besluiten ze hem gezamenlijk te gijzelen. Een onderhoudende en vlot gemaakte komedie, die met animo wordt geacteerd door jonge sterren aan het begin van hun carri[KA2]ere (die hun nog zelden humoristische kansen zou bieden). Vrijwel identieke wraakfantasieën en een gijzeling doken ruim twintig jaar later, met andere motieven, op in NINE TO FIVE.

A pied, à cheval et en spoutnik

1958 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1958. Komedie van Jean Dréville en Jean Dreville. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

De huisvader uit A PIED, A CHEVAL ET EN VOITURE kan nog steeds niet met auto's overweg en meent na een botsing in het verleden te leven. In de tuin van een buitenhuis waar hij moet herstellen maakt een Russische spoetnik een noodlanding en hij gelooft in een ruimtehond zijn overleden huisdier te herkennen. De weigering om het dier aan de Russen terug te geven leidt tot een politieke crisis. Deze redelijk vermakelijke vervolgfilm haakte in op de toenmalige actualiteit, maar die herkenningspunten werken nu niet meer, zodat de grappen vergezocht lijken.

Une Parisienne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Charles Boyer, Henri Vidal, Brigitte Bardot, Nadia Gray en Fernand Sardou.

De onstuimige echtgenote van een politicus is diens slippertjes zat en belooft hem te zullen bedriegen met de eerste de beste. Dat blijkt een prinsgemaal op staatsbezoek. Een van de aardigste komedies rond B.B., ook dankzij haar sterke tegenspelers. Met name de ironie van Boyer als de prins geeft de uitbundige verwikkelingen amusant reliëf.

Le Coin tranquille

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Dany Robin, Louis Velle, Marie Daëms, Jacques Jouanneau en Noël Roquevert.

Onverwacht onweer tijdens een kampeervakantie noodzaakt twee bevriende echtparen om gescheiden de nacht door te brengen met wisseling van partner. Ondanks de beste voornemens laat de komst van voortvluchtige gangsters, die één van de koppels gijzelen, toch de liefde de kop opsteken. Deze weinig oorspronkelijke boulevard-klucht kreeg een toegewijdere verfilming dan gewoonlijk, en er wordt met aanstekelijk plezier geacteerd.

La Peau de l'ours

1957 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1957. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Jean Richard, Nicole Courcel, Denise Grey, Sophie Daumier en Junie Astor.

Een politiecommissaris is een ingebeelde zieke en constateert vergiftigingsverschijnselen bij zichzelf, waarna hij zijn hele familie gaat verdenken, zijn aantrekkelijke en veel jongere vrouw in de eerste plaats. Zij gaan op hun beurt aan zijn geestesvermogens twijfelen, tot alles - uiteraard - een misverstand blijkt. Ondanks de voorspelbare afloop en de weinig vlotte regie levert het wantrouwen van Richard een aantal vermakelijke scènes op en weren ook de andere acteurs zich met verve.

C'est la faute d'Adam

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Dany Robin, Jacques Sernas, Gaby Sylvia, Michèle Cordoue en Armand Bernard.

Een weesmeisje is voorbestemd voor een huwelijk met een aristocraat, maar gaat na een ongeval aan geheugenverlies lijden dat haar tot een ideale pion maakt voor een oplichtersbende. De weinig kwaadaardige bendeleden blijken gerelateerd aan een adelijke familie, zodat een collectief happy end het resultaat is. De film heeft een sterke rolbezetting en een kansrijk, kluchtig gegeven, maar de regie is het tegendeel van lichtvoetig.

A pied, à cheval et en voiture

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

Een werknemer in een begrafenisonderneming heeft een afkeer van auto's, maar koopt er toch een om indruk te maken op de sjieke schoonouders van zijn dochter. Veel pech bevestigt al zijn vooroordelen. Deze slechts bij vlagen grappige komedie biedt de gelegenheid bekende acteurs aan het begin van hun carrière te zien.

La Vie est belle

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Roger Pierre en Jean-Marc Thibault. Met o.a. Roger Pierre, Jean-Marc Thibault, Colette Richard, Véronique Zuber en Francis Blanche.

Door woningnood geplaagde, bevriende echtparen winnen bij een radiospel samen een villa. Het samenwonen stelt de verstandhouding tussen de vrouwen echter zwaar op de proef zodat ook hun echtgenoten moeten voorgeven met elkaar in onmin te leven. Deze in eigen beheer bedachte en gemaakte film van komiekenduo is veel geestiger en smakelijker dan de kluchten, waarin ze onder verantwoording van anderen te zien zijn. Met uitstekende collega's in de bijrollen.

Fernand cowboy

1956 | Western, Komedie

Frankrijk 1956. Western van Guy Lefranc. Met o.a. Fernand Raynaud, Dora Doll, Noël Roquevert, Pierre Dudan en Nadine Tallier.

Een Fransman erft een saloon in het Wilde Westen, maar ondervindt in het vreemde milieu niets dan tegenwerking. Hij krijgt zelfs de moord op een goudzoeker in de schoenen geschoven. Na zijn rehabilitatie trouwt hij met een aantrekkelijke squaw. Deze komische pseudo-western heeft enkele aardige vondsten, maar is vaak amusanter vanwege de doorzichtige nep-situering dan vanwege de grappen of de aangezette onnozelheid van de theaterkomiek Raynaud.

Club des femmes

1956 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1956. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Nicole Courcel, Yvan Desny, Dany Carrel, Jean-Louis Trintignant en Béatrice Altariba.

Meisjesstudenten lossen kamernood op, door samen een leegstaand huis te kraken. De woonsituatie is achtergrond en bindmiddel voor een reeks romances en amoureuze rivaliteiten van de studentes. Weinig oorspronkelijke komedie heeft voordeel van de charme van de actrices, hoewel iets minder aandacht daarvoor en iets meer voor de humor, de film ten goede zou zijn gekomen. Mijanou Bardot is het zusje van Brigitte.

Nana

1955 | Drama, Romantiek, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Charles Boyer, Elisa Cegani, Walter Chiari en Jacques Castelot.

Hun liefde voor de wispelturige theaterster brengt haar rijke of aristocratische aanbidders tot de maatschappelijke of morele ondergang en soms zelfs tot zelfmoord. Uiteindelijk zal een jaloerse minnaar haar wurgen. De roman van Zola werd bewerkt tot een luxueus spektakel rond Carol die als actrice raffinement mist en voortdurend kijkt alsof zij het ook niet kan helpen. Goed spel van Boyer en de meeste andere tegenspelers.

Chantage

1955 | Misdaad

Frankrijk 1955. Misdaad van Guy Lefranc. Met o.a. Raymond Pellegrin, Magali Noël, Leo Genn, Georges Chamarat en Noël Roquevert.

Nadat haar vader als chanteur is gearresteerd, wordt zijn onwetende dochter verkoopster bij een bevriende antiquair. Zowel haar werkgever als de buurman die haar het hof maakt zijn ook lid van de bende en proberen haar mogelijk belastende getuigenis te voorkomen. De verliefdheid van de buurman wordt echter geleidelijk aan oprecht, waardoor hij in gewetensnood komt. Deze conventionele film noir krijgt onbedoelde suspense omdat het louche voorkomen van Pellegrin zijn goede bedoelingen voor de toeschouwer heel lang twijfelachtig doet lijken.

Mourez, nous ferons le reste

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Roger Nicolas, Magali Noël, Noël Roquevert, Roland Armontel en Antoine Balpêtré.

Iemand die wel van een grapje houdt brengt een Provencaals dorpje in de waan dat een aldaar geboren matroos in de Verenigde Staten miljonair is geworden. Alle notabelen zoeken dan zijn financiële steun en de zogenaamde miljonair stelt voor om het gemeenteterrein te transformeren in een groots kerkhof 'in Amerikaanse stijl'. De vaak venijnige satire, die aan de Britse Ealing-komedies herinnert, heeft een soms wat vlakke regie en komieken in overbekende typeringen, maar is beslist onderhoudend.

Madame du Barry

1954 | Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1954. Historische film van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, André Luguet, Daniel Ivernel, Gianna Maria Canale en Massimo Serato.

De biografie van de favoriete van koning Lodewijk XV die als verkoopster begint en via een bordeel en een huwelijk met een berooide aristocraat zich een plaats aan het hof verovert, maar uiteindelijk verbannen wordt en sterft op het schavot. Een ongeïnspireerd prentenboek rondom Carol, die niet tegen de dramatische eisen van de latere ontwikkelingen van haar personage is opgewassen. Goed spel in bijrollen, vooral van Luguet als bejaarde koning.

Le mouton à cinq pattes

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Denise Grey, Paulette Dubost en Édouard Delmont.

Een oude boer is al twintig jaar gebrouilleerd met zijn zonen, een vijfling, die zeer verschillende carrières hebben gemaakt. De dorpsnotabelen willen de oude man huldigen en hem verrassen met een familiereünie, maar vlak voor het feest komt de gendarmerie hem arresteren wegens een grootschalige oplichting. De zesvoudige rol van Fernandel is minder verrassend dan het lijkt omdat hij elk type al in eerdere films heeft gespeeld, maar het scenario en de inzet ook van andere acteurs resulteren toch in aanstekelijke vrolijkheid. Het scenario is van Albert Valentin. Het camerawerk is van Armand Thirard.

La Soupe à la grimace

1954 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1954. Misdaad van Jean Sacha. Met o.a. Georges Marchal, Maria Mauban, Dominique Willms, Grégoire Aslain en Noël Roquevert.

De eigenaresse van een Mexicaanse uraniummijn moet haar bezit verdedigen tegen haar ex-echtgenoot. Behalve met geheimzinnige sabotage-acties krijgt ze ook nog te kampen met een cholera-epidemie, maar de steun van een verliefde ingenieur helpt haar de mijn veilig te stellen. Een door overmaat van gebeurtenissen onderhoudend misdaaddrama, waarvan de interessante situering en de sfeervolle fotografie de film boven de middelmaat van regie en acteren uittillen.

Cadet Rousselle

1954 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Frankrijk 1954. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. François Périer, Dany Robin, Bourvil, Madeleine Lebeau en Christine Carère.

Om burgemeestersdochter waardig te zijn trekt Cadet de wereld in om fortuin te maken. Hij raakt zijns ondanks betrokken in de strijd tussen royalisten en revolutionairen, maar vrouwen redden hem steeds uit het nauw, tot hij kolonel van de keizer wordt. Niet al te geraffineerd plagiaat van FANFAN-LA-TULIPE blijft in regie en scenario ver bij voorbeeld achter, maar de acteurs zijn met spirituele verve in de weer.

Maternité clandestine

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Jean Gourgnet. Met o.a. Dany Carrel, Michel Roux, Pierre Larquey, Jane Marken en Noël Roquevert.

Een jeugdbende die gemanipuleerd wordt door een gangster, redt bij toeval een ongehuwde moeder van zelfmoord en neemt haar en haar kind op. De leider ziet echter lucratieve mogelijkheden in haar ontvoering, maar de jongens keren zich tegen hem en redden het meisje opnieuw. De rechtlijnige B-film heeft sympathieke trekjes in het scenario, maar de vormgeving maakt zowel van de sensatie als van het sentiment evenzovele clichés.

Les Compagnes de la nuit

1953 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1953. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Nicole Maurey, Pierre Cressoy en Marthe Mercadier.

Zogenaamde autohandelaar weet naïeve meisjes tot prostitutie te brengen. Hij rost onwillige nieuwelinge zo af dat ze het niet overleeft, wat door twee andere prostituées is gezien. Een wordt ook tot zwijgen gebracht, van de tweede wordt de vriend het slachtoffer. Beroemdste van alle natte-asfaltfilms uit de jaren vijftig die een plaats in het jeugdsentiment behoudt, niet door opmerkelijke kwaliteiten, maar door verzameling van bijna alle clichés en gekozen acteurs van het genre, Arnoul in de eerste plaats.

Le Secret d'Hélène Marion

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Isa Miranda, Frank Villard, Carla del Poggio, Michel Roux en Jean Debucourt.

Een man keert van de oorlog in Midden-Oosten terug in Parijs en begint een verhouding met een vrouw zonder te weten dat ze met een krijgsmakker getrouwd is. Na ontdekking van de waarheid cijfert hij zich weg, zonder te weten dat zijn geliefde zwanger is. Jaren later - als de echtgenoot inmiddels gesneuveld is - zorgt de dochter voor hereniging. Zorgvuldige onderkoelde regie houdt dit melodrama binnen de perken, hoewel de nobele loyaliteit van de held een weinig overtuigende idealisering krijgt.

Dortoir des grandes

1953 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1953. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Françoise Arnoul, Jeanne Moreau, Denise Grey en Line Noro.

Detective moet moord in meisjespensionaat oplossen die onmogelijk gepleegd kan zijn zonder hulp van binnenuit. Op hem verliefde serveerster uit caf[KA1]e in omgeving en dito leerlinge helpen hem bij de oplossing. Misdaadintrige wordt verwaarloosd om amoreuze complicaties die ontstaan door komst van knappe jongeman in afgesloten vrouwenwereldje (al blijft het een kwestie van smaak in hoeverre men dat aan Marais afziet). Geestige rol van jonge Moreau als de serveerster.

Le trou Normand

1952 | Komedie, Drama

Frankrijk 1952. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Roger Pierre, Nadine Basile, Jane Marken, Brigitte Bardot en Jeanne Fusier-Gir.

Een simpele boer die als dorpsidioot wordt beschouwd erft een herberg, tot jaloezie van de verdere familie. Een clausule in het testament stelt als voorwaarde dat hij eerst zijn afgebroken schoolopleiding voltooit, zodat zijn rivalen een aantrekkelijk nichtje inschakelen om zijn aandacht van het examen af te leiden. Deze overbekende plattelandskomedie, zoals Bourvil er reeksen maakte, heeft enig historisch belang als het filmdebuut van B.B., dat overigens niet bepaald opmerkelijk is. Scenario van Arlette De Pitray en camerawerk avn Charles Suin.

Le rideau rouge

1952 | Mysterie

Frankrijk 1952. Mysterie van André Barsacq. Met o.a. Jean-Denis Maclès, Michel Simon, Pierre Brasseur, Monelle Valentin en Noël Roquevert.

Waarschijnlijk de enige film van deze theaterman, en helaas is dat aan de regie goed te merken. Toch is het best een aardig thema: het scenario brengt een scène uit Hamlet over naar Macbeth, en de acteur die Banco speelt wordt echt vermoord. In zekere zin een politiefilm, maar toch ook weer niet. Is vooral waardevol door wat de acteurs laten zien, die zich helemaal geven, zonder het te overdrijven. De film is ook bekend onder de titels LES ROIS D'UNE NUIT en CE SOIR, ON JOUE MACBETH.

Signori, in carrozza!

1951 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1951. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Aldo Fabrizi, Sophie Desmarets, Peppino De Filippo, Julien Carette en Noël Roquevert.

Een controleur op de trein Rome-Parijs heeft in het geheim een verhouding met een vrouw in Parijs. Hij laat zich overplaatsen naar Frankrijk om definitief bij zijn vriendin te kunnen intrekken, maar zijn klaplopende zwager duikt voor de politie bij hem onder, waardoor de waarheid aan het licht komt. Eén van de talrijke komedies uit de jaren vijftig over bigamie, dankt veel aan het speelse samenspel van Fabrizi en De Filippo, die ook fysiek verassende rokkenjagers zijn.

Méfiez-vous des blondes

1950 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1950. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Raymond Rouleau, Martine Carol, Claude Farrell, Yves Vincent en Bernard Lajarrige.

Een luchthartige journalist moet de diefstal van geheime dossiers en een moord verslaan en ontplooit detective-kwaliteiten waarmee hij de politie te snel af blijkt. Deze parodi[KA3]erende spionage-thriller heeft met de jaren en na veel andere (en betere) films in het genre nogal wat aan effect verloren, maar blijft redelijk onderhoudend. Carol is als het spreekwoordelijke domme blondje beter op dreef dan in haar latere romantische en dramatische succesrollen. Vervolgfilm: MASSACRE EN DENTELLES.

La Cage aux filles

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Danièle Delorme, Suzanne Flon, Louise Lagrange, Noël Roquevert en Jean-Marc Thibault.

Een meisje ontvlucht een liefdeloos gezin. Ze gaat naar Parijs, komt in een tuchtschool en na haar ontsnapping komt ze in de vrouwengevangenis terecht. De zorgzame opvang van een vrouwelijke cipier helpt haar weer op het rechte pad en aan een brave echtgenoot. Dit uit smartlappige clichés opgebouwde reclasseringsdrama krijgt enige overtuigingskracht door het spel van Delorme en Flon, maar niet genoeg om de film van voorspelbaarheid op alle onderdelen te redden.

Andalousie

1950 | Muziek

Frankrijk​/​​Spanje 1950. Muziek van Robert Vernay. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Arlette Poirier, Maurice Baquet en Noël Roquevert.

Een stierenvechter moet een tournee door Zuid-Amerika maken en laat zijn geliefde in Spanje achter. Een Oostenrijkse zangeres heeft een oogje op hem en weet hem tijdelijk in te palmen. Dit magere verhaaltje heeft geen andere functie dan de zang van Mariano en de dansnummers van Sevilla met elkaar te verbinden. De landschapsopnamen en de weinig spectaculair gefilmde stieregevechten zijn het enige verschil met de operette op het toneel. Camerawerk van Roger Poutrel.

Ronde de nuit

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van François Campeaux. Met o.a. Julien Carette, Noël Roquevert, Tilda Thamar, Pierre Larquey en Marcelle Géniat.

Parijse politieagenten, die dienst hebben tijdens de Kerstnacht, hebben tijdens hun ronde per fiets een aantal uiteenlopende ontmoetingen, waarbij ze de zich voordoende problemen proberen op te lossen. In deze onderhoudende, maar nergens verrassende episodische komedie worden kluchtscènes afgewisseld met sentimentele momenten. Een hele reeks van volkse karakterspelers komt daarvoor opdraven.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Du Guesclin

1948 | Drama, Historische film

Frankrijk 1948. Drama van Bernard de Latour. Met o.a. Fernand Gravey, Junie Astor, Gisèle Casadesus, Gérard Oury en Ketti Gallian.

Een middeleeuwse ridder die als strijder voor koning Charles grote successen boekt, verwaarloost door zijn dwarse karakter zijn toegewijde vrouw, die sterft als hij een oorlog voert in Spanje. Ze laat haar man een ring na die bij diens dood naar de koning wordt gezonden, die hem op z[KA1]i[KA1]jn beurt weer aan Jeanne d`Arc zal schenken. De als regisseur debuterende scenarioschrijver mist de ervaring (en het talent) voor het regisseren van veldslagen en actie-scènes, en laat het ten opzichte van de acteurs ook afweten. Een langdradige amateurfilm, die hooguit leuk is om bekende acteurs in hun jongere jaren terug te zien.

Le Village perdu

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Gaby Morlay, Arlette Merry, Line Noro, Marthe Mello en Julienne Paroli.

Een somber drama met een gelukkig einde, spelend in een bergdorpje waarvan een van de bewoners is vermoord. Een ander hangt zich op omdat hij verdacht wordt. De schuldigen worden door een lawine overvallen dankzij gebruikmaking van magie. Realisme (de plattelandsgebruiken in een achtergebleven gebied) en fantasie met de roman van Gilbert Dupé als uitgangspunt. De zwakheid van het scenario wordt gecompenseerd door de fotografie van Marcel Grignon en door het goede spel, vooral in de bijrollen.

Le Destin s'amuse

1947 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Emile E. Reinert. Met o.a. Dany Robin, André Claveau, Sabine Angély, Florence Brière en Robert Murezau.

Samen met Pierre Galante schreef Jacques Companeez het scenario voor deze film naar een van zijn eigen novelles. Een dom grietje wordt tijdens het liften opgepikt door een stel gangsters en trouwt tenslotte met de baas van dit stel. De gangsters zijn niet echt gemeen en de film is grappig. Hier en daar missen de acteurs een strakke regisseurshand wat regie betreft. Ook bekend als COUP DE MAITRE.

Dernier refuge

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Marc Maurette. Met o.a. Giselle Pascal, Mila Par ély, Raymond Rouleau, Félicien Tramel en Noël Roquevert.

Een nogal onbeduidende verfilming van Le Locataire van Georges Simenon. Deze auteur heeft nooit veel geluk gehad met verfilmingen en deze rolprent is geen uitzondering, daar een persoonlijke stijl geheel en al ontbreekt. Toch is de film het bekijken waard en dat dan dankzij het goede acteren, het goede scenario, het goede camerawerk van Léonce-Henry Burel en niet in de laatste plaats de mooie decors van Jacques Colombier. Debuut van De Funès.

Antoine et Antoinette

1947 | Komedie, Drama

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Roger Pigaut, Claire Mafféi, Noël Roquevert, Annette Poivre en Gaston Modot.

Kleurrijke evocatie in zwart-wit van het naoorlogs Parijs der gewone mensen, in de vorm van een naturalistische romantische komedie. Waarin meesterfilmer Becker (1906-1960) de alledag volgt van de gelukkige geliefden Antoine, een drukkerijarbeider, en Antoinette, die de fotocabine bedient in de Champs-Élysées-Prisunic. Een winnend loterijbiljet veroorzaakt deining, een slijmerige kruidenier die het op ‘Nette voorzien heeft, krijgt z’n vet. Prachtige milieuschildering vol bijrolpareltjes, daaronder twee van een jonge Louis de Funès. Innemende hoofdrollen van Pigaut en Mafféi, sappige dialogen, joyeuze slotscène, kortom: Franse filmpoëzie die het leven viert. Palme d’Or 1947.

Sérénade aux nuages

1946 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1946. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Tino Rossi, Pierre Larquey, Jacques Louvigny en Noël Roquevert.

Dit verhaal over een zanger die incognito in een kasteel komt van een geruïneerde eigenaar, een verborgen schat zoekt en uiteindelijk met de dochter van de kasteelheer trouwt is op maat gemaakt voor Rossi. Moeilijk om een vaker gebruikt scenario te vinden! Jacques Natanson en Georges Wakhéwitch, respectievelijk dialogenschrijver en decorbouwer proberen de brokstukken te redden met behulp van Larquey en Roquevert. Resultaat: de film is te verdragen zolang Rossi zijn mond niet opendoet. Maar helaas...

Le Dernier sou

1946 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. Ginette Leclerc, Gilbert Gil, Noël Roquevert, Fernand Charpin en Annie France.

Een film over oplichterij waarin de schuldigen hun straf niet ontlopen en de onschuldigen van alle blaam worden gezuiverd. Maar de heldin sterft, als slachtoffer van de wraak van een gangster. Dit is een van de eerste films van André Cayatte, die toen nog niet de neiging had zijn films vol te stoppen met moraliserende aanklachten. Deze film heeft die pretenties nog niet en heeft de tand des tijds heel wat beter doorstaan dan sommige van zijn latere films.

La Rose de la Mer

1946 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Roger Pigaut, Noël Roquevert, Pierre Palau en René Géhin.

Nauwkeurige verfilming van een roman van Paul Vialar La Rose de la Mer. Het verhaal speelt zich af op een boot gedurende een oversteek van de Middellandse Zee. Een beetje melodramatisch scenario maar goede mise-en-scène en geloofwaardige vertolking. Mooie plaatjes van Jean Isnard. Regie-assistent: Stellio Lorenzi.

Histoire de chanter

1946 | Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Luis Mariano, Julien Carette, Noël Roquevert, Arlette Mery en Jacqueline Roman.

Een knappe Italiaanse tenor brengt het hoofd van alle meisjes in Nice op hol, en daar komen uiteraard amoureuze verwikkelingen van. Stel dat een expeditie van Venus op aarde landt en als eerste kennismaking met onze cultuur deze film te zien kreeg: zou u dan niet beschaamd in een hoekje kruipen?

L' Affaire du Grand Hôtel

1945 | Historische film, Mysterie

Frankrijk 1945. Historische film van André Hugon. Met o.a. Mireille Bard, Jacqueline Roman, Gary Garland, Lilia Vetti en Henri Albert.

Onschuldige komedie rond een dubbele moord in het Grand Hôtel in Marseille. Een nep-detective blijft voortdurend achter de verkeerde personen aanzitten. Hij trouwt niettemin een alleraardigste bloemiste. Leuk, maar ouderwets.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Les inconnus dans la maison

1941 | Drama, Thriller

Frankrijk 1941. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Juliette Faber, Jacques Baumer, Lucien Coëdel en Jean Tissier.

Een alcoholische advocaat moet de verloofde van zijn dochter verdedigen in een moordzaak en gaat beseffen dat hij zowel zijn professionele als zijn ouderlijke plichten heeft verwaarloosd. Tijdens de rechtszaak houdt hij een pleidooi voor binnen het gezin veronachtzaamde jongeren. De verfilming van de voor de ontstaansperiode baanbrekende (maar nu overbekende) probleemstelling dankt veel aan de behendige scenariobewerking door H.G. Clouzot van de oorspronkelijke roman van Simenon, de knappe hoofdrol van Raimu en aan de bekwame regie. Opnieuw gefilmd als COP OUT.

Ils étaient 5 Permissionnaires

1940 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1940. Oorlogsfilm van Pierre Caron. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Jeanne Fusier-Gif, Oléo en Sylvia Bataille.

Vijf verlofgangers laten gedurende een 'rustige periode aan het front' in een klein stadje in het zuiden van Frankrijk de bruiloft van een charmant meisje en een rijke stinkerd van wie zij niet houdt mislukken. Een komedie met ergens op de achtergrond de oorlog die nauwelijks ter sprake wordt gebracht want het was de laatste film die in z'n geheel voor de nederlaag in 1940 werd opgenomen. Met andere woorden, hij zit boordevol illusies. Het is ook de voorlaatste film die de sombere Caron maakte.

Les Musiciens du ciel

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Michèle Morgan, René Lefèvre, Michel Simon, René Alexandre en Alexandre Rignault.

Een bedelaar die doet alsof hij blind is, leert een Leger des Heils-soldate kennen die zich over hem wil ontfermen. Deze sobere en zonder valse sentimenten gemaakte film toont het Leger zonder een traktaat te worden; hij werd bij de première geen succes bij het aan forse melodramatiek gewend publiek. De herontdekking en -waardering volgden pas in de jaren vijftig. Hoofdrolspeler René Lefèvre schreef zelf het scenario.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

Barnabé

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Alexandre Esway. Met o.a. Fernandel, Marguerite Moreno, Andrex, Claude May en Paulette Dubost.

Barnab[KA1]e (Fernandel) amateur fluitspeler wordt aangezien voor de graaf van Marengo. Madame Petit-Durand (Charley) wil dat haar dochter met hem gaat trouwen, maar Barnab[KA1]e houdt van Rose (Dubost) de dochter van de jachtopziener. De dochter van Madame Petit-Durand heeft al haar eigen keuze gemaakt. Komedie der verwisselingen, die eindigt met drie bruiloften. Het scenario van Alin Monjardin is te mager voor een avondvullende film en de gaten in het plot worden opgevuld met revue-optredens van de Blue Bell's Girls en cabaret van de Trois Bernard. De fotografie is van Gérard Perrin en Maurice Pecqueux. Tegenwoordig een vergeten film.

La Porte du large

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Marcelle Chantal, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Roland Toutain en Jacques Baumer.

Commandant Villette, verloofd met de mooie Amerikaanse Madeleine, geeft les aan de zeevaartschool van Brest. Onder zijn leerlingen zit Pierre, zijn zoon. Deze maakt kennis met Madeleine en wordt verliefd op haar. Wanneer Pierre verneemt dat zijn vader verloofd is met Madeleine stort zijn wereld in en bij hun huwelijk voelt hij voor de eerste keer wat liefdesverdriet is.

La Bandera

1935 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1935. Avonturenfilm van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Annabella, Robert Le Vigan, Pierre Renoir en Aimos.

Trouwe bewerking van de roman van Pierre Mac Orlan. Legioensoldaten en achterhaalde mythen over heroïsche dood oftewel de clichés van destijds. Niettemin is hier sprake van een zeer hechte regie, goed spel en de dialogen van Charles Spaak 'kunnen' nog altijd. LA BANDERA is zodoende een van de beste Franse films uit de jaren 1930-40. Scenario van Julien Duvivier.