Simone Valère (1923): cast.
Er zijn 29 films gevonden.

La cavalière

1992 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1992. Drama van Philippe Monnier. Met o.a. Ilaria Borrelli, Jean-Pierre Bouvier, Daniela Poggi, Bruno Dvoldère en Simone Valère.

In de Zuidfranse Camargue is de jonge Borrelli al een tijdje verliefd op Bouvier, de eigenaar van een landgoed waar wijn wordt verbouwd en stieren worden gefokt. Bouvier is getrouwd met Poggi, maar sinds hun enige kind is gestorven, heeft hun relatie niet veel betekenis meer. Poggi, die voor de geldzaken van het bedrijf zorgt, houdt er een minnaar op na. Bouvier komt dat te weten, en Poggi besluit elders te gaan wonen. Het duurt niet lang voor haar plaats op het landgoed en in het bed wordt ingenomen door Borrelli. Die blaast het bedrijfje, dat zieltoogde, nieuw leven in. Maar het noodlot slaat weer toe: Bouvier wordt door een stier aangevallen en sterft. Zijn echtgenote Poggi erft alles, komt terug en verjaagt Borrelli. Borrelli dwaalt van de ene miezerige klus naar de andere, tot ze in bescherming wordt genomen door renpaardenfokker Giraud, die van haar niet alleen een top-jockey maakt maar ook zijn minnares. Intussen loopt er veel mis op het landgoed van Poggi, dat ten slotte zal worden opgekocht door, jawel, Borrelli. Of: de wraak van de lekkere amazone. Onvoorstelbaar voorspelbare melodramatische toestanden. Een dure produktie, professioneel gemaakt maar inhoudelijk een dieptepunt: gebakken lucht met een mooi strikje eromheen. Scenario van Robert Mazoyer.

L'amour fou

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Pierre Sabbagh. Met o.a. Simone Valère, Jean Desailly, Caroline Silhol, Christian Plaizant en Bernard Lavalette.

Tijdens een diner wordt de zevenenveertigjarige architect Marcel Boissette (Desailly) verliefd op de vrouw van zijn gastheer (Val[KA2]ere). Prima, ware het niet dat laatstgenoemden al twintig jaar gelukkig getrouwd zijn en twee grote studerende kinderen hebben. Hoe moet hij dat aanpakken? Komedie met een vooral psychologische inslag dankzij Andr[KA1]e Roussin (1911- 1987), een succesvolle toneelschrijver, waarvan het werk echter enigszins begint te verouderen. En hoewel Desailly geloofwaardig is in zijn ronduit gevaarlijke rol van de verliefde oudere man, laat Valère vooral haar tics uitkomen, terwijl de regisseur filmt zoals hij dat altijd doet: fantasieloos. Nogal

Equipe de nuit

1990 | Horror, Mysterie

Frankrijk 1990. Horror van Claude D'Anna. Met o.a. Michel Volta, Michel Duchaussoy, Bernard Fresson en Simone Valère.

De cineast schreef samen met Laure Bonin dit scenario. Twee broers, die uit jaloezie en door allerlei misverstanden niet meer met elkaar omgaan, brengen de nacht in het ouderlijk huis door, dat leeg staat sedert de dood van de ouders. Maar die nacht staan de geesten van deze laatsten op om hen rekenschap te vragen. Een griezelverhaal dat zich afspeelt in één afgesloten ruimte, met jammergenoeg een enigszins stijve regie en overvloedige dialogen. Maar een knappe weergave van de ondoorgrondelijke en angstaanjagende sfeer van claustrofobie. De gehanteerde stijl is deze regisseur eigen en dat gaat ook op voor de zinsbeschooglende momenten, waarin zich hele vreemde zaken voordoen. Opwindend.

Un flic

1972 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Alain Delon, Richard Crenna, Catherine Deneuve, Ricardo Cucciola en Michael Conrad.

In grijsblauwe kerkhoftinten geschoten vaarwelfilm van noir-maestro Melville (1917-1973), inspirator voor filmmakers als Takeshi Kitano, Aki Kaurismäki en Michael Mann. Un flic gaat over zwijgzame smeris Coleman (Delon) en zijn koers naar de volledige ontgoocheling. Coleman heeft een affaire met Cathy (Deneuve), koele maîtresse van nachtclubuitbater annex gangster ­Simon (Crenna). Laatstgenoemde blijkt betrokken bij een dubbele coup: een bankoverval en een drugsroof uit een trein. Evenals Le samouraï is Un flic ­psychogram van een eenzame wolf, liefdestragedie en genreparel in één. Alleen jammer van die trucopnamen met een schaalmodeltreintje.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

L' Ardoise

1969 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1969. Drama van Claude Bernard-Aubert. Met o.a. Salvatore Adamo, Michel Constantin, Elizabeth Wiener, Jess Hahn en Jean Desailly.

Een student komt in de gevangenis door zijn poging wraak te nemen op een chanteur die verantwoordelijk is voor de dood van zijn vader. Met bevriende celgenoten maakt hij een inbraakplan waarbij zijn vrienden geld en juwelen zullen stelen en hij een voor de vijand belastend document. De politie blijkt echter op de hoogte te zijn. De nobele gevoelens worden zó uitdrukkelijk geëtaleerd dat er meer sprake is van een smartlap dan van een misdaadintrige. De zanger Adamo is wel vriendelijk aanwezig, maar per se geen acteur.

Le franciscain de Bourges

1968 | Biografie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1968. Biografie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Hardy Krüger, Jean-Pierre Dorat, Gérard Berner, Jean Desailly en Suzanne Flon.

Een franciscaner monnik die als verpleger in het Duitse leger is ingelijfd, verzorgt met grote toewijding de slachtoffers van Gestapo-martelingen, waardoor hij voortdurend zijn eigen leven in de waagschaal stelt. Het Franse ziekenhuis wil hem ook na de bevrijding behouden, maar hij verkiest de religieuze orde. Hoewel de film gebaseerd is op herinneringen van een door de franciscaan verzorgde verzetsman, mist de rolprent authenticiteit waardoor de uitvoerige martelscènes als ongezonde sensatie overkomen. Krüger maakt het simpele godsvertrouwen van zijn titelrol waar, maar de film laat hem in de steek. Scenario van Jean Aurenche en Pierre Bost naar de roman van Marc Toledano.

La Curée

1966 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1966. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Jane Fonda, Michel Piccoli, Peter McEnery, Tina Aumont en Simone Valère.

Frivole tweede vrouw van industrieel wordt verliefd op volwassen stiefzoon. Manipulaties van echtgenoot om zoon van haar te verwijderen en tegelijk haar kapitaal voor onderneming te behouden, leiden tot fatale zenuwinstorting. Roman van Zola kreeg moderne, modieuze bewerking met naakte liefdessc[KA2]ene (waar omheen veel publiciteit) van McEnery en Fonda die zich echter ook als dramatisch actrice kan bewijzen en film meer overtuigingskracht geeft dan kitscherig scenario verdient.

Brigade anti-gangs

1966 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1966. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Robert Hossein, Raymond Pellegrin, Pierre Clémenti, Gabriele Tinti en Amidou.

Een commissaris verdenkt een inbreker van een kraak, maar hij heeft geen bewijzen en kan hem alleen op andere gronden arresteren. Diens dochter hoort bij de jeugdbende die haar vader uit de cel weet te bevrijden. Een voorspelbaar misdaadverhaal met naast de bekende veteranen een groep jonge acteurs die enige verrassing en frisheid in het geheel brengen.

Les Deux orphélines

1965 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Riccardo Freda. Met o.a. Valeria Ciangottini, Sophie Darès, Jean Desailly, Simone Valère en Mike Marshall.

Zoveelste filmversie van beroemd melodrama over weesmeisjes die na veel kommer en kwel liefde en familie in de aristocratie vinden kreeg fraaie aankleding en benadering zonder knipoog. Acteurs spelen breeduit hun nobelheid of slechtheid, maar van de centrale personages maakt alleen Ciangottini als blinde wees indruk. Marshall (zoon van Michèle Morgan) is meest kleurloze jeune premier in tientallen jaren.

L' Année du bac

1963 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1963. Familiefilm van Maurice Delbez. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Paul Amiot, Yvette Etiévant en Jacques Rispal.

Een groep middelbare scholieren wisselt tijdens een feestje verhalen over hun ouders uit, waaruit blijkt dat deze de moraal die ze hun kinderen voorhouden zelf niet bepaald in praktijk brengen. Sommigen worden daar cynisch van, anderen nemen zich voor het zelf beter te doen. Deze, qua opvattingen fiks gedateerde, toneelverfilming registreert slaafs de melodramatische scènes die ook nog eens onder de maat geacteerd worden.

Germinal

1963 | Drama, Historische film

Hongarije​/​​Frankrijk 1963. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Jean Sorel, Berthe Granval, Bernard Blier, Claude Brasseur en Lea Padovani.

Spoorwegarbeider is wegens socialistische overtuiging ontslagen en vindt nieuw werk in mijnen van Noord-Frankrijk. Slechte werkomstandigheden daar doen hem stakingsactie ontketenen die bloedig onderdrukt wordt. Meer zorgvuldig gereconstrueerd dan echt meeslepend sociaal pamflet naar roman van Zola. Opnamen in Hongarije geven overtuigend en indringend beeld van mijnen in vorige eeuw. Tragisch verlopende driehoeksverhouding - in boek zeer aannemelijk - werkt hier onnodig sentimenteel.

Le Triomphe de Michel Strogoff

1961 | Avonturenfilm, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Victor Tourjansky en Viktor Tourjansky. Met o.a. Curd Jürgens, Capucine, Pierre Massimi, Claude Titre en Simone Valère.

Strogoff krijgt van de tsarina opdracht haar onbesuisde neef te begeleiden en te beschermen in de strijd tegen de Turken. Daarbij krijgen ze zowel te kampen met verraad en spionage in het eigen kamp als met overmacht van de tegenstanders in de droogte van de woestijn. Deze nieuw verzonnen belevenissen van de romanheld van Jules Verne zijn onvoldoende verrassend om de amechtige regie te compenseren. Jürgens is bovendien te weinig atletisch voor zijn overwinnaarsrol.

Le secret du Chevalier d'Éon

1959 | Historische film, Romantiek, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Historische film van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Jean Desailly, Bernard Blier, Isa Miranda en Simone Valère.

Omwille van een erfenis laat een aristocraat zonder zonen zijn jongste dochter voor jongen doorgaan. Volwassen is ze één van de beste schermers van Frankrijk, wordt dragonder onder koning Lodewijk XV en als spion naar Rusland gestuurd. Dit historisch 'geval' kreeg in deze film vooral accent op de amoureuze verwarring en minder op actie en avontuur. Debar is een fysiek overtuigende man.

Violettes impériales

1953 | Muziek, Romantiek

Frankrijk 1953. Muziek van Richard Pottier. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Simone Valère, Louis Arbessier en Marie Sabouret.

Keizerin Eug[KA1]enie (Val[KA2]ere) is vroeger door een danseres (Sevilla) voor een verkeerd huwelijk behoed. Zij heeft er vervolgens voor gezorgd dat de danseres tot eerste soliste bij de opera werd benoemd. De romance met een graaf dreigt doorkruist te worden door haar niet geheel onberispelijke verleden, maar als ze een aanslag op de keizerin voorkomt, wordt ze gerehabiliteerd. Deze succes-operette is door de historische personages minder wezenloos dan gewoonlijk, hoewel zeer sentimenteel. De verfilming is traag, maar verzorgd.

Jocelyn

1951 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1951. Drama van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Jean Vilar, Jean Debucourt en Alexandre Rignault.

Een Franse seminarist moet tijdens de Revolutie de bergen in vluchten, waar hij vriendschap sluit met een andere onderduiker, die later een meisje in mannenkleren blijkt te zijn. Deze hoogst romantische film - naar een verhalend gedicht van Lamartine - met zijn onhandige scenario-constructie, wordt in de trage regie geen moment overtuigend; gelukkig wordt er goed gespeeld door vooraanstaande toneelacteurs.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Barry

1949 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1949. Romantiek van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Pauline Carton, Liliane Lesaffre, Pierre Fresnay en Gérard Landry.

Dit zware melodrama, zoals ze al jaren niet meer worden gemaakt, speelt zich af in het Eerste Keizerrijk. We zien afscheid en weerzien tussen geliefden. Maar ook aan het slot een lawine, tijdens welke een monnik van het hospitium van Saint- Bernard de heldin, voor wie hij vroeger een onbeantwoorde liefde koesterde, redt. Maar hij sterft en dan, etc. etc. Niet nog meer verklappen! Er komt geen einde aan en het komt vandaag de dag ongewild grappig over. Blijven over de mooie landschappen van cameraman Charles Suin en de kleding uit die tijd, ontworpen door Mayo en Noeppel.

Deux Amours

1948 | Musical, Muziek, Romantiek

Frankrijk 1948. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Simone Valère, Louise Sylvie, Jeanne Fusier-Gir, Geneviève Morel en Christiane Barry.

Een lichte, komische operette, op maat gemaakt voor Rossi, die hier een dubbelrol voor zijn rekening neemt. Twee broers wonen in een dorpje en ruzi[KA3]een om hetzelfde meisje. De een is een briljante amateurzanger (hier is Rossi geheel zichzelf), de ander verdwijnt als clown in een reizend circus omdat hij minder begiftigd is (Rossi is hier onverteerbaar). Een film die alleen te pruimen is voor liefhebbers van dit soort gezang (er blijft weinig anders over...)

Barry - moines du Mont Saint Bernhard

1948 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 1948. Avonturenfilm van Karl Anton en Richard Pottier. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Valère, Gérard Landry, Marc Valbel en Jean Brochard.

In dit nationalistische melodrama over een monnik zien we diverse reddingen in de bergen, gedwarsboomde liefdes, de sint- bernhardshond Barry en op de achtergrond lawines en sneeuwstormen. Anton werd vervangen door de al even middelmatige Pottier, die de film af heeft gemaakt. Het resultaat is treurig. Bovendien krijgt deze film iets belachelijks door het overdreven acteren van Fresnay. Gefilmd door maar liefst acht cameramensen, hetgeen de samenhang niet ten goede is gekomen.

La Vie en rose

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. François Périer, Simone Valère, Louis Salou, Colette Richard en Gustave Gallet.

De leerlingen van een jongensinternaat brengen een jonge docent in de waan dat zijn liefde voor de dochter van de directeur wederzijds is. Een oorspronkelijke, nogal bittere komedie die de 'gelukzalige schooljaren' toont, zowel vanuit een geïdealiseerde visie, als met een melancholiek realisme. Périer en Salou spelen goed als twee tegenovergestelde leraarstypes.

La Revanche de Roger la Hunte

1946 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van André Cayatte. Met o.a. María Casares, Paulette Dubost, Simone Valère, Lucien Coëdel en Paul Bernard.

Verfilming van de zeer populaire roman van Jules Mary. De film ademt de sfeer van de 'gouwe ouwe' series van weleer. Bovendien gaat het hier om een van de eerste films van André Cayatte, toen hij zich nog niet bezighield met het aan de kaak stellen van het onrecht in de Franse samenleving. De spelprestaties dragen veel bij aan het vermaak dat deze film biedt.

Le Cavalier noir

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Mila Parély, Nicole Maurey, Simone Valère, Michèle Philippe en Georgette Tissier.

In het Vlaanderen van de achttiende eeuw haalt een soort ouderwetse Tijl Uilenspiegel veel kwade streken uit met het hoofd van de tolambtenaren teneinde de gebieden terug te krijgen die men hem onterecht heeft ontnomen. Het einde van het liedje is dat hij trouwt met dochter van het hoofd in kwestie. Puur lopende band-werk, en zoals al het werk van Grangier zuiver commerciëel. Hoe dan ook, hij verstond zijn vak wel. Meeslepende muziek van Lopez en het is heel moeilijk Jean Tissier en Alerme te vergeten. Ook bekend als LE CHANT DU CAVALIER.

La Route du bagne

1945 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Léon Mathot. Met o.a. Viviane Romance, Lucien Coëdel, Clément Duhour, Paulette Elambert en Louise Sylvie.

Somber drama naar de roman Manon 326 van Perre- Gilles Veber, een variatie op het beroemde Manon Lescaut van de abt Prévost, die zich afspeelt op een boot die mooie misdadigsters meeneemt naar Cayenne tijdens de regering van Napoleon III. De film is vooral goed in z'n vertolking en de excellente fotografie van Léonce-Henry Burel. Met als heldin de favoriete actrice van Mathot.

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

Pontcarral, colonel d'empire

1942 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1942. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Pierre Blanchar, Annie Ducaux, Jean Marchat, Guillaume de Sax en Suzy Carrier.

Na de val van Napoleon organiseert één van zijn getrouwe kolonels met andere Bonapartisten een verzetsactie tegen het nieuwe regime van Lodewijk XVIII. De omstandigheden keren zich tegen hem en hij wordt ter dood veroordeeld. Met romantische nevenintriges opgesierd historisch drama kreeg een decoratieve, maar vlakke verfilming waarin theatraal wordt geacteerd. Hierdoor gaat het resultaat steeds amechtiger werken.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.

Mam'zelle Bonaparte

1941 | Drama, Historische film, Musical

Frankrijk 1941. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Edwige Feuillère, Raymond Rouleau, Monique Joyce, Marguerite Pierry en Guillaume de Sax.

Een royalist wordt verliefd op een jonge vrouw zonder te weten dat ze een vertrouwelinge van de keizerlijke familie is. Na zijn arrestatie wordt ze verscheurd tussen liefde en overtuiging en krijgt pas gratie van de keizer los als haar geliefde bij een ontsnappingspoging dodelijk gewond blijkt. Het bekwaam gemaakt historisch liefdesdrama zet in spel en scenario de nobelheid van de emoties wel erg dik aan. Feuillère lijdt decoratief.

Le dernier des six

1941 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk 1941. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Pierre Fresnay, André Luguet, Jean Chevrier, Lucien Nat en Jean Tissier.

De verfilming van de bekroonde roman [KL]Six hommes morts[KLE] van S.A. Steeman (Prix du roman d`aventures 1931). Dit uitstekende misdaadverhaal over zes vrienden die bij een spel een groot bedrag hebben gewonnen en elkaar beloven na vijf jaar weer samen te komen met hun fortuinen, verdwijnen een voor een onder verdachte omstandigheden. De politie begint een onderzoek... De film heeft veel profijt van de opmerkelijke bewerking (inclusief het scenario) en dialogen op naam van Clouzot. Ook de zeer realistische decors van Andreiew vallen op. Fresnay, die de hoofdrol van Meneer Wens heeft, stelde zich toen nog niet zo aan. De beste van de vier versies dankzij het scenario waardoor het een genre-model is geworden, trouw aan de letter en de geest van het boek. De film heeft een fletse en duistere sfeer. Verbluffend acteerwerk met als extraatje de verschijning van een nog totaal onbekende Carol, die een klein rolletje in haar eerste film speelt.