Martina Gedeck

1961 Acteur

Martina Gedeck (1961) is acteur.
Er zijn 80 films gevonden.

Seit du da bist

2016 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2016. Drama van Michael Hofmann. Met o.a. Manuel Rubey, Martina Gedeck, Allegra Tinnefeld Tinnefeld, Katharina Schüttler en Robert Palfrader.

Alina vraagt haar ex-vriendje Jarek om hun dochter naar vioolles te brengen. Maar dan begint Jarek iets te voelen voor de lerares.

Anni felici

2013 | Drama

Italië/Frankrijk 2013. Drama van Daniele Luchetti. Met o.a. Kim Rossi Stuart, Micaela Ramazzotti, Martina Gedeck en Niccolò Calvagna.

Sfeervol gefilmde schets van de dynamiek binnen een Italiaans gezin in de jaren zeventig. Vader is een zelfzuchtige kunstenaar, moeder een behoeftige vrouw, en hun twee zoontjes groeien op in het spanningsveld tussen de twee. Iedereen snakt naar erkenning en kampt met het ontbreken daarvan. Regisseur Luchetti heeft wat tijd nodig om het verhaal op gang te brengen en zijn personages diepte te geven, maar weet uiteindelijk de juiste snaren te raken in dit prettige, bitterzoete drama.

Das Ende der Geduld

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Christian Wagner. Met o.a. Martina Gedeck, Jörg Hartmann, Sascha Alexander Gersak en Mohamed Issa.

Voor tv gedraaide, sombere grotestads- en milieuschets annex portret van een gedoemde idealiste. Na een periode van depressie en overspannenheid gaat jeugdrechter Corinna Kleist aan de slag in de Berlijnse probleemwijk Neukölln. Haar realiteitsgedreven charges tegen criminele knapen van veelal Noord-Afrikaanse origine komen als een fatale boemerang terug. De figuur Kleist is gebaseerd op Kirsten Heisig (1961-2010), de vrouw die het Neukölln-model introduceerde; een versnelde juridische procedure die moet voorkomen dat jeugdige wetsovertreders recidivisten worden. De officiële lezing van Heisigs dood door zelfmoord is nog altijd omstreden.

Die Wand

2012 | Drama, Fantasy

Oostenrijk/Duitsland 2012. Drama van Julian Pölsler. Met o.a. Martina Gedeck, Wolfgang M. Bauer en Ulrike Beimpold.

Wanneer de naamloze protagoniste van Die Wand in het jachthuis van vrienden verblijft en deze na een uitstapje niet terugkeren, gaat ze op onderzoek uit. En stuit op een onzichtbare wand waarachter vrijwel alle leven is opgehouden. Gedeck geeft, subtiel geleidelijk transformerend, gestalte aan wellicht de laatste mens op aarde. Liefdevolle adaptatie van de gelijknamige roman is bewonderenswaardig monument voor schrijfster Marlen Haushofer (1920-1970), maar mist de diepte van het briljante boek. Verzorgde 'Scope-fotografie kadert existentiële thematiek in imposante berglandschappen.

Night Train to Lisbon

2013 | Mysterie, Romantiek, Thriller

Duitsland/Zwitserland/Portugal 2013. Mysterie van Bille August. Met o.a. Jeremy Irons, Charlotte Rampling, Jack Huston, August Diehl en Mélanie Laurent.

Raimund Gregorius (Irons) reist in deze verfilming van Pascal Merciers gelijknamige bestseller van Bern naar Lissabon en raakt verzeild in de pijnlijke geschiedenis van een land dat nog maar kort geleden een militaire dictatuur was. Doel van zijn speurtocht is de reconstructie van het leven van Amadeu de Prado, een arts en verzetsstrijder die z'n quasifilosofische gewauwel neerpende in een boek dat Gregorius per ongeluk in handen krijgt. Zoetsappig, kabbelend drama waarin puberwijsheden worden gepresenteerd als diepe, essentiële waarheden tegen het decor van een pittoresk Lissabon.

Die Auslöschung

2013 | Drama

Duitsland 2013. Drama van Nikolaus Leytner. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Martina Gedeck, Birgit Minichmayr, Philipp Hochmair en Regina Fritsch.

Al een eind op streek in hun respectievelijke levens, ontmoeten weduwnaar en kunsthistoricus Ernst Lemden en schilderijenrestaurateur Judith Fuhrmann elkaar. En dan, rozengeurjaren later, begint Ernst dingetjes te vergeten. Wees gewaarschuwd, kijker, bij deze tv-draak over Alzheimer. Voor bakelieten toneelteksten, gedeclameerd door de keizer van Groot-Pompeusia en diens wederhelft, gravin van Midden-Theatralië. Voor meedogenloos eikenhouten melodrama met hoge dit-is-belangwekkend-factor. Om u een schier eeuwigdurende anderhalf uur ergernis te besparen: vergeet Die Auslöschung en ga gewoon Michael Hanekes Amour (her)zien.

Am Hang

2013 | Drama

Duitsland/Zwitserland/Italië 2013. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Maximilian Simonischek, Henry Hübchen en Martina Gedeck.

Felix lijdt er erg onder dat zijn vrouw hem na jaren heeft verlaten. In een hotelrestaurant ontmoet hij de jonge advocaat Thomas, maar hij weet niet dat die de minnaar was van zijn ex-vrouw.

The Door

2012 | Drama

Hongarije/Duitsland 2012. Drama van István Szabó. Met o.a. Helen Mirren, Martina Gedeck en Karoly Eperjes.

De schrijfster Magda neemt in het Boedapest van de zestiger jaren haar buurvrouw Emerenc als huishoudelijke hulp in dienst. Emerenc ist chagrijnig en lomp en heeft al meer dan twintig jaar niemand meer in haar huis binnengelaten.

Halbe Hundert

2012 | Komedie

Duitsland 2012. Komedie van Matthias Tiefenbacher. Met o.a. Martina Gedeck, Johanna Gastdorf en Leslie Malton.

Drie vitale vrouwen van rond de vijftig jaar worden geconfronteerd met grote veranderingen in hun leven.

Bastard

2011 | Misdaad, Thriller, Drama

Duitsland 2011. Misdaad van Carsten Unger. Met o.a. Martina Gedeck, Markus Krojer, Antonia Lingemann en Sibylle Canonica.

Is boosaardigheid aangeboren of aangeleerd? In het Duitse Bastard lijkt het antwoord: aangeboren, met de boodschap dat de juiste opvoeding toch een hoop narigheid kan voorkomen. Jonge tieners Leon en Mathilda zijn wellicht niet meer te redden, afgestompt door gebroken beloftes van liefdeloze opvoeders. Ze komen in het vizier van forensisch psycholoog Claudia nadat videobeelden van een opgesloten negenjarig jongetje opduiken. De jonge acteurs zijn overtuigend als manipulatieve opportunisten, hunkerend naar aandacht, waarbij Michael Haneke's meesterwerk Funny Games - over sadistische jeugd - opdoemt als onvermijdelijk voorland.

Jud Süß - Film ohne Gewissen

2010 | Biografie, Drama

Duitsland/Oostenrijk 2010. Biografie van Oskar Roehler. Met o.a. Tobias Moretti, Moritz Bleibtreu, Martina Gedeck en Justus von Dohnányi.

'Een gemiste kans,' schreef het Duitse weekblad Die Zeit over Jud Süß - Film ohne Gewissen. Het bleek een genuanceerde opmerking in een zee van Duitse (pers)verontwaardiging. Deze verfilming van de productie van de beruchte antisemitische nazi-propagandafilm Jud Süß (1940) zou een loopje hebben genomen met de historische feiten en het waargebeurde verhaal onherkenbaar hebben aangedikt. Allemaal waar, maar dat neemt niet weg dat acteurs Tobias Moretti en Moritz Bleibtreu hoogwaardig spel leveren als respectievelijk hoofdrolspeler Ferdinand Marian en propagandaminister Joseph Goebbels. Vernuftig werk, bedoeld voor de reeds onderwezen kijker.

Agnosia

2010 | Drama, Thriller

Spanje 2010. Drama van Eugenio Mira. Met o.a. Bárbara Goenaga, Eduardo Noriega, Félix Gómez en Martina Gedeck.

Joana Prats lijdt aan agnosia, een vreemde neurologische ziekte die haar waarneming beïnvloedt. Hoewel haar ogen en oren in perfecte conditie zijn, kunnen haar hersenen de signalen die ze doorgeven niet interpreteren. Omdat haar vader haar als enige voor zijn dood een belangrijk geheim heeft toevertrouwd wordt ze slachtoffer van een sinister plan om deze informatie van haar los te krijgen door misbruik te maken van haar ziekte.

Sisi

2009 | Historische film, Drama, Romantiek

Duitsland/Oostenrijk/Italië 2009. Historische film van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Cristiana Capotondi, David Roth en Martina Gedeck.

2-delige miniserie. Wanneer de Oostenrijkse keizer Franz Joseph en de levenslustige Sisi elkaar ontmoeten, zijn beiden op het eerste gezicht verliefd. Tegen de wil van zijn moeder, keizerin Sophie, besluit Franz Joseph met Sisi te trouwen. Terwijl Franz Joseph het leven van keizer leert kennen, voelt de liberale en onconventionele Sisi zich aan het Weense hof gevangen in een net van tradities en etiquette.

Geliebte Clara

2008 | Biografie, Drama, Muziek

Duitsland/Frankrijk/Hongarije 2008. Biografie van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Martina Gedeck, Pascal Greggory en Malik Zidi.

Intrigerende biografie over Clara Schumann (Gedeck), de pianiste en componiste die op haar achttiende werd verschalkt door huisvriend en muziekleraar Robert Schumann (Greggory). De twee bestierden glansrijke carrières en zetten daarnaast maar liefst acht kinderen op de wereld. Geliebte Clara pakt de draad op in de herfst van het leven van Robert, in de periode dat Clara noodgedwongen uitgroeit tot boegbeeld van de vrouwenemancipatie. Daarnaast geeft het drama een beeld van Clara's relatie met hun inwonende protegé Johannes Brahms (Zidi). Gelardeerd met diverse spanningsbogen, van muzikaal tot sensueel.

Der Baader Meinhof Komplex

2008 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Frankrijk/Tsjechië 2008. Biografie van Uli Edel. Met o.a. Martina Gedeck, Moritz Bleibtreu, Johanna Wokalek, Bruno Ganz en Nadja Uhl.

Nadat in 1967 een demonstratie tegen het bezoek van de Sjah van Perzië aan West-Duitsland bruut uiteen wordt geslagen door de politie sluit journaliste Ulrike Meinhof (Gedeck) zich aan bij het koppel Andreas Baader (Bleibtreu) en Gudrun Ensslin (Wokalek), dat warenhuizen in de fik steekt als protest tegen de Vietnamoorlog. Meinhof verandert van intellectueel in een geweldpredikend activiste, het idealisme ontaardt al snel in een grimmig en zelfrechtvaardigend complot- en kokerdenken. Regisseur Edel gebruikt verrassend veel humor in z'n film, is bijzonder nauwgezet, maar wil uiteindelijk teveel laten zien. De volledigheid gaat ten koste van het drama, de kijker blijft afgestompt achter. Wordt op televisie in twee delen uitgezonden.

Verlassen

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Christoph Stark. Met o.a. Christoph Stark, Harald Krassnitzer, Martina Gedeck, Janina Stopper en Janina Stopper.

Nadat in 1967 een demonstratie tegen het bezoek van de Sjah van Perzië aan West-Duitsland bruut uiteen wordt geslagen door de politie sluit journaliste Ulrike Meinhof (Gedeck) zich aan bij het koppel Andreas Baader (Bleibtreu) en Gudrun Ensslin (Wokalek), dat warenhuizen in de fik steekt als protest tegen de Vietnamoorlog. Meinhof verandert van intellectueel in een geweldpredikend activiste, het idealisme ontaardt al snel in een grimmig en zelfrechtvaardigend complot- en kokerdenken. Regisseur Edel gebruikt verrassend veel humor in z'n film, is bijzonder nauwgezet, maar wil uiteindelijk teveel laten zien. De volledigheid gaat ten koste van het drama, de kijker blijft afgestompt achter. Wordt op televisie in twee delen uitgezonden.

Meine schöne Bescherung

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Vanessa Jopp. Met o.a. Martina Gedeck, Heino Ferch, Alexandra Neldel en Rainer Sellien.

Iets andere kerstfilm van Jopp, sinds het mooie provincienestverhaal Vergiss Amerika gestaag bouwend aan een fijnproeversoeuvre. In deze remake van het Zweedse succes Tomten är far till alla barnen (1999) heeft gezinsdier Sara stiekem haar drie exen inclusief aanhang voor een gezamenlijke kerstavond uitgenodigd. Slim idee? Vierde en huidige echtgenoot Jan (Ferch) weet van niets - en hem staat een nog grotere surprise te wachten. Dynamische komedie met gekruide dialogen en Gedeck (Bella Martha) als overmoedig optimistische protagoniste krijgt meerwaarde door uitgelezen spelersensemble dat er zichtbaar lol in heeft. Puntige bijrollen van topactrices Meret Becker en Jasmin Tabatabai.

Un ami parfait

2006 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2006. Misdaad van Francis Girod. Met o.a. Antoine de Caunes, Martina Gedeck en Jean-Pierre Lorit.

Iets andere kerstfilm van Jopp, sinds het mooie provincienestverhaal Vergiss Amerika gestaag bouwend aan een fijnproeversoeuvre. In deze remake van het Zweedse succes Tomten är far till alla barnen (1999) heeft gezinsdier Sara stiekem haar drie exen inclusief aanhang voor een gezamenlijke kerstavond uitgenodigd. Slim idee? Vierde en huidige echtgenoot Jan (Ferch) weet van niets - en hem staat een nog grotere surprise te wachten. Dynamische komedie met gekruide dialogen en Gedeck (Bella Martha) als overmoedig optimistische protagoniste krijgt meerwaarde door uitgelezen spelersensemble dat er zichtbaar lol in heeft. Puntige bijrollen van topactrices Meret Becker en Jasmin Tabatabai.

Sommer '04

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Stefan Krohmer. Met o.a. Martina Gedeck, Svea Lohde, Robert Seeliger en Peter Davor.

Door de zorgeloze zomer van levenspartners Miriam en André trekt een verraderlijke zeebries wanneer zestienjarige zoon Nils met vriendinnetje Livia in het Noord-Duitse vakantiehuis op bezoek komt. Livia is twaalf, vroegrijp, gevat en sensueel. Wanneer Livia flirt met een zeilende Amerikaanse dertiger, raakt de ogenschijnlijk tolerante Miriam ontregeld. Fijnzinnig relatie-en-generatiedrama op z'n Frans schetst ongehaast een beeld van een hedendaagse veertigster die tegen de limieten van haar vrije moraal en de tomeloosheid van liefde en lust aanloopt. Stralend: Gedeck (Miriam), Lohde (Livia) en de fotografie van Patrick Orth.

Elementarteilchen

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Moritz Bleibtreu, Christian Ulmen, Martina Gedeck, Franka Potente en Uwe Ochsenknecht.

De halfbroers Bruno en Michael werden op jonge leeftijd in de steek gelaten door hun hippie-moeder en hebben daar een ferme tik van meegekregen. De een is een seksverslaafde leraar, de ander een frigide moleculaire bioloog. Liefhebbers van de controversiële roman van Michel Houellebecq zullen wellicht weinig ophebben met deze Duitse adaptatie, omdat regisseur/scenarist Roehler de zwartgalligheid en maatschappelijke bespiegelingen uit het boek flink heeft gereduceerd. Op zichzelf beschouwd heeft de film echter voldoende kwaliteiten, bijvoorbeeld het prima acteerwerk.

Das Leben der Anderen

2006 | Drama, Thriller

Duitsland 2006. Drama van Florian Henckel von Donnersmarck. Met o.a. Ulrich Mühe, Martina Gedeck, Sebastian Koch, Ulrich Tukur en Thomas Thieme.

Stasi-officier Gerd Wiesler (Mühe) krijgt opdracht het appartement van de succesvolle toneelschrijver Georg Dreyman (Koch) van afluisterapparatuur te voorzien. Hij vestigt zich op de kale zolder van het wooncomplex, waar hij via zijn koptelefoon alles hoort. Dan wordt de eenzame Wiesler heimelijk verliefd op de vriendin van Dreyman. ­Debuterend regisseur Henckel von Donnersmarck maakte een meeslepende thriller én een verhaal over individuele vrijheid en ethiek binnen een repressief systeem. De film won allerlei prijzen, waaronder een Oscar.

Auf ewig und einen Tag

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Heino Ferch, Fritz Karl en Martina Gedeck.

New York, 11 september 2001. De Duitse bankier Gregor Luckner heeft een afspraak in een van de Twin Towers. Wanneer zijn partner Jan Ottmann hoort van de terroristische aanval, voelt hij zich schuldig, want hij behoorde daar eigenlijk te zijn, ware het niet dat zijn vrouw op punt van bevallen stond. Wachtende op het verlossende telefoontje dat Gregor misschien nog leeft, denkt Jan terug aan de tijd dat ze elkaar leerden kennen. 2-delige televisiefilm.

Spiele der Macht - 11011 Berlin

2004 |

Duitsland 2004. Markus Imboden. Met o.a. Axel Milberg, Manfred Zapatka en Martina Gedeck.

De succesvolle politiek wetenschapper Sara M. Kardow heeft al een andere baan toegezegd als ze een aantrekkelijk voorstel krijgt: De bondskanselier wil Sara als adviseur aanstellen. Sara neemt de baan, mede op aandringen van haar man, aan. Enige tijd later moet de kanselier het politieke toneel noodgedwongen voor onbepaalde periode verlaten. Sara bevindt zich op het ministerie tussen machtsbeluste personen, die al rekenen op het definitieve vertrek van de ogenschijnlijk verzwakte bondskanselier.

LiveMovie: Feuer in der Nacht

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Kai Wessel. Met o.a. Martina Gedeck, Christian Berkel, Alice Dwyer, Chris Doerk en August Diehl.

Bij de telefonische hulpdienst van Milena Braun (Doerk) en Lukas Stein (Diehl) komt een telefoontje binnen van de geagiteerde Karl Winkler (Berkel), een politieman die politici beschermt. Hij wil weten waarom zijn dochter Angie (Dwyer) heeft opgebeld. Het is Milena al heel snel duidelijk dat er problemen zijn bij Karl thuis. Zijn vrouw Paola (Gedeck) en zijn dochter willen weglopen, en Karl is uit het lood geslagen. Terwijl Milena aan de telefoon een bloedbad probeert te voorkomen, zoekt Lukas met de Turkse taxichauffeuse Eyla (Ÿner) bijna tevergeefs naar het adres van de familie Winkler, een rijtjeshuis ergens in Berlijn, waarvan er zoveel zijn, dat het een naald in de hooiberg is. Spannende race tegen de klok die goed gebracht wordt door de voortreffelijke rolverdeling. Het sterke scenario is van Richard Reitlinger. Gefilmd in real-time alsof het een live verslag is, de eerste tv-film van Duitse bodem die op die manier tot stand kwam. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Ins Leben zurück

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Herbert Knaup, Natalie Thiede, Ulrich Thomsen en Marit Falk.

TASHet scenario is van Fabian Thaesler. Het camerawerk is van Jo Heim.

Hunger auf Leben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Kai Wiesinger, Ulrich Mühe, Heinrich Schmieder en Uwe Bohm.

Biopic over de bijzondere levenswandel van schrijfster Brigitte Reimann. Haar beroemdste boek Ankunft im Alltag (1961) ging over een wijze leider van een arbeidsbrigade die zijn lastige ondergeschikten met geduld, humor en tact de socialistische idealen weet bij te brengen. Reimann werkte een tijdlang in bruinkoolmijn Schwarze Pumpe, waar ze haar medearbeiders probeerde te interesseren voor het schrijverschap. Haar tumultueuze levenswandel, met veel minnaars en drank, contrasteerde dan weer met haar uitgesproken socialistische denkbeelden. In 1973 stierf ze veel te jong aan kanker. Prachtactrice Gedeck (Das Leben der Anderen) kruipt in haar huid.

Geheime Geschichten

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Christine Wiegand. Met o.a. Martina Gedeck, Ulrich Noethen, Marie-Terese Katt, Bettina Engelhardt en Udo Schenk.

Het scenario van Hans-Ullrich Krause gaat over `moderne` mensen met `moderne` beroepen en `moderne` problemen. Sylvia Tiersch (Gedeck) is landschapsarchitecte, haar man Reiner (Noethen) is bioloog, maar ze zijn kinderloos. Als zij Julia (Katt) kunnen adopteren zijn ze volmaakt gelukkig. Julia`s moeder is alcoholiste en dat heeft op Julia diepe sporen nagelaten, waardoor Sylvia alle aandacht aan het kind moeten wijden. Eerst laat ze haar baan schieten en daarna merkt Reiner, dat hij op de tweede plaats is gekomen. Julia profiteert hiervan en ontwikkelt zich in postieve zin. Toch voelt Sylvia na enige tijd, dat er een leegte in haar bestaan is en ze wil haar oude beroep weer oppakken, maar dan zelfstandig. Aanvankelijk zegt zij niks. Als Julia het te weten komt, krijgt Sylvia weerstand, want Julia begrijpt dat zij dan op de tweede plaats komt. Reiner, die inmiddels troost heeft gevonden bij Cornelia (Engelhardt), een jongere collega op het werk, denkt dat zijn huwelijk nu helemaal naar de knoppen gaat. Sylvia zet echter door en na een moeilijke start, kan zij bij haar oude baas Andr[KA1]e (Schenk) weer aan de slag en zij krijgt steeds meer succes. Nu maakt ze de balans op, en die valt niet positief uit voor Julia en Reiner. Hebben ze dat verdiend? De ontknoping houden we nog even voor ons, want anders zou er aan dit behoorlijk gespeelde psychologisch getinte relatiedrama niet veel meer aan zijn. Het camerawerk is van Franz Rath.

Der Stich des Skorpion

2004 | Thriller, Biografie

Duitsland 2004. Thriller van Stephan Wagner. Met o.a. Jörg Schüttauf, Martina Gedeck, Matthias Brandt, Matthias Brenner en Ulrike Krumbiegel.

Wolfgang Stein (Schüttauf), die in de DDR kritiek uitoefende op de communistische kameraden die het voor het zeggen hadden, kon zich na zijn arrestatie laten vrijkopen en afreizen naar West-Duitsland. Daar ontpopte hij zich als iemand die opkwam tegen de schending van de rechten van de mens in het 'paradijs voor boeren en arbeiders' van vadertje Honecker. Een doorn in de ogen van de DDR-dictatuur. In Bulgarije doen ze een poging Wolfgang te grazen te nemen als hij met zijn vrouw Anne (Gedeck) iemand helpt naar het Westen te vluchten. Anne wordt gepakt, maar Wolfgang ontkomt en ontvoert een Bulgaarse diplomaat, waardoor hij het gezag dwingt Anne weer los te laten. De partijbonzen in de DDR vinden dat nu de maat vol is en besluiten Wolfgang, Anne en hun dochtertje, die zich in de Negev-woestijn bevinden te vergiftigen met thalium en het op een schorpioensteek te laten lijken. Het scenario van Holger Karsten Schmidt heeft menige verrassing in petto en dankzij het uitstekende spel van de aantrekkelijke hoofdrollen is deze politieke thriller over het Duits-Duitse verleden heel spannend en zeer geslaagd.

Das blaue Wunder

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Wolfgang Stumph, Martina Gedeck, Michael Gwisdek, Eva-Maria Hagen en Roman Knizka.

R[KA3]udiger Stolze (Stumph) heeft alles wat hij bezit beleend om van Gernot Rudich (Hochholdinger) een boot te kopen, waarmee hij op de Elbe toeristen wil rondvaren. Rudich is een geslepen oplichter en het blijkt dat op het schip nog een zware hypotheek rust, die Stolze onmogelijk kan aflossen. Stolze is zo gedeprimeerd dat hij het vaartuig, inclusief zichzelf, naar de kelder wil laten gaan. Zijn beste vriend Manni (Gwisdek) kan hem nog tijdig weerhouden en heeft een lucratief idee. Plaats contact-advertenties, sla rijke weduwen of alleenstaande vrouwen aan de haak, help ze van hun centjes af en zorg dat je ze weer kwijtraakt omdat het `uit` is. Manni helpt een handje bij de operatie, maar bij de politie begint het algauw te regenen van klachten. Kommissarin Thea Eiselt (Gedeck), die een puberende zoon (Urzendowsky) heeft, gaat undercover kennismaken met Eugenius Waller-Kleinschmidt, want zo noemt de hartedief Stolze zich in kapiteinsuniform. Ze wordt echter verliefd op de charmante schurk en moet alle moeite doen om hem voor verdere misstappen te behoeden en de ware oplichter, waarvan Stolze het slachtoffer werd, te pakken. Het scenario met gelukkige afloop is van regisseur Kahane en het is niet direct geloofwaardig, maar de rolverdeling vult het aardig in, zodat je de onwaarschijnlijke gebeurtenissen er gemakkelijk bijneemt. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

11011 Berlin

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Manfred Zapatka, Axel Milberg, Joachim Bissmeier en Bernhard Schütz.

De titel slaat op de postcode van het kantoor van de Duitse bondskanselier (Zapatka), die men in het Duitse postcodeboek tevergeefs zal zoeken. De film biedt aan de hand van een fictieve intrige binnen de persdienst, waar Stefan Kronsberg (Milberg) en Horst Weihmann (Bi[KL29]meier) de grote jongens zijn, een blik achter de schermen als Sara M. Kardow (Gedeck) door de kanselier hoogst persoonlijk als adviseuse wordt aangetrokken. Door een incident lijkt het Duitse regeringshoofd verzwakt als hij zich terugtrekt en de strijd om de macht begint. Daarbij wordt op verschillende paarden gewed zonder dat men zich er van vergewist of het grote renpaard wel uit de race is. Sara krijgt door haar intensieve werk problemen in de priv[KA1]esfeer met haar echtgenoot Jochen (Schütz), maar dat is nu eenmaal de prijs die je voor eerzucht en nieuwsgierigheid op tafel legt als je dicht bij de macht wilt zijn. Dankzij de uitstekende rolbezetting is dit mild-interessante drama nog te genieten. Het rijk aan dialoog zijnde scenario is van Rainer Berg. Het camerawerk is van Rainer Klausmann.

Unsre Mutter ist halt anders

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Franziska Buch. Met o.a. Tobias Retzlaff, Richy Müller en Martina Gedeck.

De titel slaat op de postcode van het kantoor van de Duitse bondskanselier (Zapatka), die men in het Duitse postcodeboek tevergeefs zal zoeken. De film biedt aan de hand van een fictieve intrige binnen de persdienst, waar Stefan Kronsberg (Milberg) en Horst Weihmann (Bi[KL29]meier) de grote jongens zijn, een blik achter de schermen als Sara M. Kardow (Gedeck) door de kanselier hoogst persoonlijk als adviseuse wordt aangetrokken. Door een incident lijkt het Duitse regeringshoofd verzwakt als hij zich terugtrekt en de strijd om de macht begint. Daarbij wordt op verschillende paarden gewed zonder dat men zich er van vergewist of het grote renpaard wel uit de race is. Sara krijgt door haar intensieve werk problemen in de priv[KA1]esfeer met haar echtgenoot Jochen (Schütz), maar dat is nu eenmaal de prijs die je voor eerzucht en nieuwsgierigheid op tafel legt als je dicht bij de macht wilt zijn. Dankzij de uitstekende rolbezetting is dit mild-interessante drama nog te genieten. Het rijk aan dialoog zijnde scenario is van Rainer Berg. Het camerawerk is van Rainer Klausmann.

Verlorenes Land

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Monica Bleibtreu, Merab Ninidze, Rüdiger Hacker en Nina Kunzendorf.

Beieren, kort na WO II. Maria heeft de liefde van haar leven gevonden in de Franse krijgsgevangene Jean-Pierre. De twee hebben, samen met Maria's zoontje, een gezamenlijk leven opgebouwd op de boerderij van haar schoonouders, die oogluikend het geluk van Maria toestaan. Als op een dag de echtgenoot van Maria uit Rusland terugkeert in een zieke en verwarde toestand, besluit Maria haar levensgeluk in eigen handen te nemen.

Die Mutter

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Martina Gedeck, Harald Krassnitzer, Lena Lauzemis, Nadja Bobyleva en Gudrun Ritter.

Een dag na haar zestiende verjaardag is Rena Zardiss uit een dorpje in Saarland spoorloos verdwenen. De politie tast in het duister. Ondertussen geeft haar moeder Vera de hoop niet op en doet haar eigen onderzoek en stelt zich kritische vragen of haar gezin wel zo harmonisch was. Terwijl de aanwijzingen voor een moord zich steeds meer opstapelen en het gezin steeds verder uit elkaar valt, gelooft Vera hardnekkig dat Rena nog in leven is.

Andreas Hofer: 1809 - Die Freiheit des Adlers

2002 |

Duitsland/Oostenrijk 2002. Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Martina Gedeck, Franz-Xaver Kroetz en Tobias Moretti.

In 1805 overwint Napoleon de Oostenrijkse en Russische troepen in de slag bij Austerlitz. Tirol valt in handen van Napoleon, en deze draagt de streek over aan de Beierse regering die onder Montgelas een streng regime opdringt aan de Tirolers. De hoge belastingen en een reformatie van de kerk doen de katholieke Tirolers huiveren en zijn aanleiding tot een bloedige bevrijdingsstrijd onder aanvoering van de legendarische Andreas Hofer

Andreas Hofer

2002 | Biografie, Historische film

Oostenrijk/Duitsland 2002. Biografie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Franz-Xaver Kroetz, Martina Gedeck, Gregor Bloéb en Peter Mitterrutzner.

De Tiroolse volksheld Andreas Hofer (Moretti) leefde van 1767 tot 1810. Na de slag bij Austerlitz die door Napoleon werd gewonnen, is het Oostenrijkse keizerrijk opgedeeld in 1805. Tirool werd ingelijfd bij het koninkrijk Beieren, omdat ze Napoleon steunden. De bezetters schaften een wet af uit 1511, waarin bepaald was dat een Tiroler alleen binnen zijn landsgrenzen mochten dienen. Bovendien verhoogden ze de belastingen aanzienlijk. Er ontstond wrevel onder de bevolking en de Oostenrijkse regering in ballingschap stimuleerde Hofer om een opstand te ontketenen. Dat was in 1809. Hofer had aanvankelijk succes, maar Saksen, Beieren en Frankrijk besloten niet bij de pakken neer te zitten en terug te slaan. Hofer werd verraden en kwam in Franse handen. De keizerlijke troepen maakten korte metten met hem en zetten hem voor het vuurpeloton. Hofer geldt nog steeds als een Oostenrijkse vrijheidsheld. De rolverdeling is heel behoorlijk en wie zich voor een historische film uit de Napoleontische oorlogen interesseert, is aan het goede adres. Het scenario is van Felix Mitterer. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger.

Scheidung auf Amerikanisch

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sherry Hormann. Met o.a. Martina Gedeck, John Corbett, Vyto Ruginis, Marianne Sägebrecht en Rosemarie Fendel.

Aanvankelijk leek het zo mooi: het huwelijk, twee kinderen en het leven in de V.S., maar uiteindelijk werd het een teleurstelling. Sarah (Gedeck) uit Duitsland probeert de schijn van het ideale huwelijk met Bob (Ruginis) op te houden, want een scheiding betekent dat zij de voogdij over de kinderen verspeelt. Om de zaken nog ingewikkelder te maken wordt Sarah verliefd op bioloog David (Corbett), maar in de finale zijn het de kinderen, die de ogen van hun ouders openen. Sägebrecht speelt Betty, Sarah's vriendin en vertrouwelinge. Het scenario is van Gabriela Sperl, die voor de Beierse tv de film meeproduceerde. De regie van Hormann is gedegen net zoals de spelprestaties. In zijn soort geen slecht relatiedrama. Het camerawerk is van Ken Kelsch.

Romeo

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Martina Gedeck, Sylvester Groth, Katrin Bühring, Martin Glade en Michael Sideris.

Het behoorlijk in elkaar gestoken scenario van Ruth Toma is losjes gebaseerd op een ware gebeurtenis. In de beginjaren 1970 werd de wat eenzame Lotte (Gedeck) verleid door Hermann (Groth) zonder dat ze in eerste instantie besefte dat het om een ijskoude spion van de stasi ging. Ze raakte zwanger van hem en trouwde in het geheim in Oost-Berlijn met hem zonder te weten dat de huwelijkscermonie, de schoonouders, de getuigen en het bruiloftsfeest nep zijn. Lotte ging als secretaresse op een ministerie werken en gaf informatie door aan de Oostduitse inlichtingendienst. Na de val van de Muur van Berlijn komt men op het spoor van Lotte en ze wordt gearresteerd. Hermann was al jaren uit het zicht verdwenen en Lotte`s twintig-jarige dochter Julia (B[KA3]uhring), die haar vader nimmer gekend had, komt door moeders arrestatie achter een hoop leugens. Haar teleurstelling is zeer groot en ze keert zich af van haar moeder (tot vlak voor het einde - ze heeft overigens een sympathieke vriend die veel begrip toont voor de situatie). Tijdens het proces lost Hermann een oude schuld in door te komen getuigen en aan te tonen dat de onschuldige Lotte het doelwit was van tevoren georkestreerde verleidingskunsten, waartegen zij geen kans had. De strafmaat is mild, Julia leert haar vader kennen die in de voormalige DDR een eigen gezin heeft, en maakt het weer goed met haar moeder. Gedeck is uitstekend in deze sfeervolle Duits-Duitse geschiedenis, die de jaren 1970 goed weergeeft. Het camerawerk is van Diethardt Prengel.

Jenseits der Liebe

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Robert Atzorn, Martina Gedeck, Horst Sachtleben, Thomas Neumann en Margarita Broich.

Jan Altenberg (Atzorn) ontvangt per e-mail filmopnames, waarop hij ziet hoe zijn vader tijdens WO II in voormalig Joegoslavi[KA3]e als lid van de Duitse Wehrmacht, standrechtelijk door een officier ge[KA3]executeerd wordt. Hij had geweigerd een onschuldige burger in het kader van een vergeldingsactie dood te schieten. De moordenaar van zijn vader is een man, die Werner Voigtl[KA3]ander (Matschoss) heet. Dit materiaal krijgt hij toegespeeld van een zekere Wenzel (Sachtleben) die zijn zuster Lisa behulpzaam was met het napluizen van het verleden. Blijkbaar was Lisa er zodanig door geschokt, dat zij kort erna zelfmoord pleegde. Jan, die nooit over het verleden had nagedacht, achterhaalt dat Voigtl[KA3]ander in 1946 als krijgsgevangene in Engeland belandde en bij een zekere Sarah Dubbs (Tempelhof) moest werken. Daarop is hij verdwenen en ieder spoor ontbreekt. Jan wil Dubbs opzoeken, maar zij blijkt al dood te zijn. Zij heeft een aantrekkelijke dochter, Helen (Gedeck), die Jan vertelt dat haar moeder nooit over het verleden wenste te spreken. De kijker bekruipt dan het gevoel dat Voigtländer Helens vader moet zijn en ziet hoe Jan en Helen voor elkaar gevoelens beginnen te krijgen, maar zij besluiten de onderste steen boven te krijgen, hetgeen natuurlijk niet zonder risico is. Verder ontdekt het duo dat Voigtländer ondergedoken is in een Duits klooster als pater Albert en dan is het niet moeilijk om te bedenken waarom Wenzel Jan informatie had toegespeeld. Het tamelijk voorspelbare scenario van Hannah Hollinger is gebaseerd op de roman Vaterflucht van Bernd Sülzer, die bij Claassen Verlag is verschenen. Dankzij de competente hoofdrollen is deze onwaarschijnlijke speurtocht naar het verleden nog net te genieten. Het camerawerk is van Sebastian Richter.

Bella Martha

2001 | Romantisch drama, Komedie

Duitsland/Italië/Oostenrijk/Zwitserland 2001. Romantisch drama van Sandra Nettelbeck. Met o.a. Martina Gedeck, Sergio Castellitto, Maxime Foerste, August Zirner en Sybille Canonica.

Chefkok Martha (Gedeck) kookt zonder vuur. Een ijskoude controlfreak is ze; als ze wat dreigt te voelen sluit ze zich op in de koelcel van het restaurant. De uitmuntende maaltijdenbereidster krijgt een aantal beproevingen tegelijk: haar zus sterft, haar nichtje trekt bij haar in maar lust haar eten niet, en de keuken krijgt hulp van Mario (Castellitto), een Italiaanse souschef met een stuitende nonchalance en gepassioneerdheid. Voedsel en compositie, voedsel en seks, voedsel en diepe psychologie - alles lijkt al wel eens gedaan in eetfilms. Bella Martha is zoals uw stamrestaurant: niet spannend, wel lekker.

O Palmenbaum

2000 | Komedie, Familiefilm, Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 2000. Komedie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Martina Gedeck, Erwin Steinhauer, Johanna von Koczian, Gregor Bloéb en Mona Seefried.

Vervolg op de kerstkomedie Single Bells (1998) van de Oostenrijkse cameraman Xaver Schwarzenberger en editor/echtgenote Ulrike 'Ulli' Schwarzenberger. Waarin het nog steeds verliefde stel Kati (Gedeck) en Jonas (Steinhauer) in het huwelijksbootje tracht te stappen. Mauritius lijkt daarvoor het ideale oord: zonnig, strandig en geruststellend ver weg van de bemoeizuchtige achterban. Toch krijgen in dit lopendebandwerkje van braaf burgermansvermaak diverse familieleden lucht van de samenzweerdersplannen. Uit de cast klom alleen actrice Gedeck sindsdien succesvol naar substantiëler werk. Veterane Johanna von Koczian (Berlijn, 1933), te zien in een bijrol, is ook bekend als zangeres en schrijfster.

Frau Rettich, die Czerni und ich

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Markus Imboden. Met o.a. Iris Berben, Martina Gedeck, Jeanette Hain, Olli Dittrich en Thomas Heinze.

Het verhaal wordt verteld door Sophie (Hain), die de ik- figuur uit de titel is. Sophie, Frau Rettich (Berben) en Czerni (Gedeck) werken op verschillende afdelingen van een grote uitgeverij in Frankfurt. Frau Rettich gaat trouwen met Pupsi in Barcelona en haalt de anderen over met haar mee te gaan. Zo begint een olijke road-movie in Duitsland die in Barcelona eindigt in een grote teleurstelling voor het stadhuis. Het rode Fordje Fiesta heeft een los wiel en ergens in de Franse Bourgogne moeten de dames de auto in een gehucht te midden van de wijnvelden laten repareren. Als running-gag volgt Czerni`s nette, saaie en zeer gierige vaste vriend Bart (Dittrich) met zijn witte neoklassieke Volvo 240 Estate, die telkens uit benarde situaties gered wordt door hippe lifter Bakunin (Heinze). Vooral truckers worden als woeste bonken afgebeeld, die Bart naar het leven staan. Als het tweetal kielzogvaarders tenslotte ook in de Catalaanse hoofdstad aankomen, moet Czerni een aan de haak geslagen Spaanse champagnekoning haastig laten vallen en valt Sophie letterlijk in zwijm voor Bakunin, zozeer zelfs dat ze geen woord meer kan uitbrengen. Het trio in de hoofdrollen is heel leuk, maar de niet onaantrekkelijke Berben speelt de anderen toch nog behoorlijk van het scherm in dit kleurrijke en vooral kluchtige geval. Naar de roman van Simone Borowiak, die met Hans Kantereit het enigszins hobbelige scenario met de bekende misverstanden schreef. Het camerawerk is van Benedict Neuenfels.

Viehjud Levi

1999 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland 1999. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Martina Gedeck en Bernd Michael Lade.

Ieder jaar komt veehandelaar Levi (Cathomas) naar het Schwarzwald om beesten te kopen. Hij is een vriendelijke, eenzame man die met een gammele vrachtwagen en een motorfiets zijn ronde maakt. Hij heeft een haas bij zich die Jankel heet en hij zingt jiddische liedjes voor hem. Levi brengt voor de boeren zaken mee uit de stad en iedereen is altijd blij met zijn komst. Het is 1933, de nazi`s hebben net de macht gegrepen, de tijden zijn slecht en iedereen verdient een karige boterham. Boer Horger (Olchewsky) heeft het zo zwaar dat zijn dochter Lisbeth (Ebner), die altijd bloost als Levi komt, nu als dienster in het dorp werkt om geld in te brengen. Paul Braxmeier (Lade), een vent met een grote bek, heeft een oogje op Lisbeth, terwijl Levi aan Horger juist twee zaken wilde voorstellen: de aankoop van een mestkalf en de hand van zijn dochter. Een spoorwegtunnel in de buurt heeft schade opgelopen en de Duitse spoorwegen hebben een stelletje arbeiders gestuurd om de reparatie uit te voeren. De leiding is in handen van ingenieur Kohler (Noethen), die Fraulein Neuner (Gedeck) als secretaresse bij zich heeft -Neuner is in feite zijn minnares en beiden zijn overtuigd nazi en profiteren van de nieuwe orde. Voor Levi is geen plaats meer en boer Holger wil niet aan hem verkopen. De arbeiders drijven Levi in het nauw in het Wirtshaus, maar gelukkig laat Lisbeth hem tijdig vluchten. Later wordt Levi dood gevonden. Moord of zelfmoord? De veertig- jarige regisseur Danquart schreef voor zijn tweede film met Martina Döcker het scenario naar het hoorspel van zijn vriend Thomas Strittmatter, die op 24-jarige leeftijd is gestorven. Het spel in deze film over het anti-semitisme en de opkomst van de nazi's in de Duitse provincie is uitstekend. Noethen en Gedeck als duivelse personages steken de overigens zeer overtuigende Zwitser Cathomas moeiteloos naar de kroon als onsympathieke nazi's. Het camerawerk is van Johann Feindt. Gebaseerd op een ware geschiedenis en bekroond op het filmfestival van Berlijn.

Ich habe Nein gesagt

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Markus Imboden. Met o.a. Martina Gedeck, Jörg Schüttauf, Dieter Pfaff, Gundula Köster en Elizabeth Goder.

Doris (Gedeck) is getrouwd met hardwerkende Werner Wengler (Sch[KA3]uttauf), die een kleine garage heeft en in zijn vrije tijd jonge amateurvoetballers traint. Het echtpaar heeft een dochtertje, Tanja (Goder). Automonteur Ricki (Davor) is zowel Werners werknemer, als hun huisvriend. Ricki vindt Doris wel leuk en de truttige Doris geniet met volle teugen van het feit dat twee mannen aandacht voor haar hebben. Ze is lid van een amateurtoneelvereniging - ze heeft nauwelijks talent, maar wel aspiraties en pretenties - en heeft een duf baantje. Het huwelijks- en gezinsleven staat op een laag pitje. Doris meent dat ze genegenheid tekort komt en zoekt dat op een gegeven moment bij Ricki die daar maar al te graag op ingaat, al verraadt hij daarbij wel zijn eigen vriendin Elke (K[KA3]oster). Als Doris haar nachtelijk escapade aan Werner bekent, is hij groen van jaloezie en in zijn woede neukt hij haar uit frustratie en slaat haar bont en blauw. De gekrenkte Doris, die meent dat ze aangerand is door haar eigen man, merkt dat bijna niemand sympathie voor haar zaak heeft (ook haar moeder niet), maar zij neemt advocaat Danzer (Pfaff) in handen om Werner wegens verkrachting binnen het huwelijk voor de rechter te halen. Nadat haar raadsman het volledige dossier heeft gelezen en ontdekt heeft dat Doris de reden voor de furie van haar echtgenoot verzwegen had, wil Danzer zijn opdracht neerleggen. Tanja gaat naar oma, mist haar vader en Doris krijgt voorlopig de voogdij. De zaak is niet meer tegen te houden en komt voor de rechter, maar Danzer staat haar bij ondanks zijn bedenkingen. Doris kan haar huwelijk redden, want de wet staat haar toe niet te getuigen tegen haar eigen man. De kijker wordt tot het laatste moment 'in spanning' gehouden. Behoorlijke film over huwelijksproblemen met geloofwaardig spel van de hoofdrollen. Het scenario, waarin Schüttauf als een redelijke man geportretteerd wordt en Gedeck als een egoïstische vrouw die door wraak verteerd wordt en niet vergeven kan, is van Annemarie Schoenle; het is gebaseerd op een ware gebeurtenis. Het sfeervolle camerawerk is van Rainer Klausmann.

Deine besten Jahre

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Martina Gedeck, Tobias Moretti, Carla Hagen, Tim Bergmann en Wolfgang Hinze.

Het ontbreekt Vera Kemp aan niets, maar ze moet vaststellen dat ze een erg beschermd leventje leidt. Het keerpunt komt op haar 36ste verjaardag, als een vrouw beweert de minnares van Vera's man te zijn. Ze bekijkt de wereld plotseling met andere ogen. Ze ontmoet de fascinerende Andreas Wolgast, maar dan slaat het noodlot toe.

Das Leben ist eine Baustelle

1999 | Drama, Romantiek

Duitsland 1999. Drama van Met o.a. Jürgen Vogel, Christiane Paul, Ricky Tomlinson, Christina Papamichau en Rebecca Hessing.

Als Jan Nebel (Vogel) in de late uren van de nacht naar zijn werk in het slachthuis gaat, ziet hij een vechtpartij, waarbij een vrouw betrokken is. Voordat hij het beseft, deelt hij een paar rake klappen uit, slaat twee kerels tot moes en redt Vera (Paul) van haar belagers. Jan weet niet dat hij twee stille smerissen een paar keiharde stoten heeft verkocht. De gevolgen zijn de volgende morgen gigantisch: Vera is weliswaar uit de klauwen van haar aanvallers gered, maar Jan is zijn werk kwijt geraakt en krijgt een boete opgelegd van 4.500 DM (2.250 euro), een bedrag dat hij niet heeft. Met Vera die muzikale ambities heeft, probeert hij zich er doorheen te slaan, maar beiden lukt maar weinig. Vera gaat er `s nachts op uit om te tippelen; dan is er sprake van seropositiviteit. Jan begint een hekel aan zijn bestaan te krijgen, Vera wil (en moet) haar onafhankelijkheid bewaren en toch geven ze veel om elkaar. Het leven aan de zelfkant in Berlijn rond het jaar 2000 - het noodlot zou op deze manier kunnen toeslaan. Geloofwaardig en mooi gespeeld drama met een degelijk scenario van regisseur Becker en Tom Tykwer. Pakkende bijrollen van Gedeck als Lilo en Rohde als Harri. Het camerawerk is van Martin Kukula.

Alles Bob!

1999 | Romantiek

Duitsland/Denemarken/Oostenrijk 1999. Romantiek van Otto Alexander Jahrreiss. Met o.a. Martina Gedeck, Gregor Törzs, Tonio Arango, Dieter Landuris en Hasan Ali Mete.

Claudia von Pape (Lahnstein) denkt dat haar nieuwe charmante, vriend Robert Teller, kortweg Bob (T[KA3]orzs), de zoon van de Duitse ambassadeur in Paraguay is en dat hij bij een laboratorium werkt. In werkelijkheid is hij een rokkenjager, die zijn slachtoffers bezwendelt met holle praatjes en gouden beloftes. Claudia met haar mooie en charmante kopje heeft haar zinnen op Bob gezet. Haar vader bankier Arnim von Pape (Hallwachs) weet allang wat voor vlees hij in de kuip heeft, maar als zijn dochter er gelukkig mee is, heeft hij er vrede mee, al wil hij wel voor het wel en wee van Claudia een vinger in de pap houden. Hij maakt dit in een persoonlijk onderhoud duidelijk aan Bob, die ondertussen door Yilmaz (Landuris) en Aykut (Mete), de broers van Lea (Schwiers), bedreigd wordt, omdat hij Lea na een nachtje in de disco onteerd zou hebben. Als Bob hen voorlopig even van zich heeft afgeschud, en Claudia ondertussen het huwelijk voorbereidt en een borstimplantatie wil laten verrichten, ontmoet Bob de gescheiden Barbara (Gedeck), die ouder is dan hij zelf en moeder van drie kinderen. Vervolgens is het laveren naar de gelukkige afloop. Het scenario van Markus Hoffmann en regisseur Jahrreiss is ongecompliceerd, grappig en vlot, al is het een beetje voorspelbaar. Gedeck laat zien dat ze een uitstekende actrice is, die haar personage geloofwaardig gemaakt heeft, terwijl zij van Törsz het juiste tegenspel krijgt. Regisseur Jahrreiss zorgt dat de kijker zich geen moment verveelt en de bijrollen geven de ondersteuning die van hen gevraagd wordt. Sfeervol camerawerk van Egon Werdin. Duits amusement, dat echt leuk is. Widescreen.

Single Bells

1998 | Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1998. Komedie van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Martina Gedeck, Gregor Bloéb, Mona Seefried, Erwin Steinhauer en Thomas Beyrhofer.

Kati Treichl (Gedeck), die in de reclame een dikke boterham verdient en 35 jaar is, besluit vlak voor de Kerst dat haar vriend Jonas met haar moet gaan trouwen zodat ze een gezin met kindertjes kunnen stichten. Onvoorbereid en verafschuwd door de gedachte alleen al wijst Jonas het idee onmiddellijk af, waarop Kati de gezamenlijke kerstvakantie annuleert. In plaats daarvan verwacht Kati dat ze kerst gaat doorbrengen in de intieme familiesfeer bij haar getrouwde zuster Luise (Seefried). Maar de idylle blijkt een illusie. In plaats van vrede op aarde, is Kati in een regelrechte familie-guerrilla beland. Amusant verhaal, competent gespeeld, waarbij Gedeck duidelijk de zaak trekt. Het voorspelbare scenario is van Ulli Schwarzenberger.

Grüne Wüste

1998 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1998. Drama van Anno Saul. Met o.a. Tatjana Trieb, Robert Gwisdek, Martina Gedeck, Ulrich Noethen en Heino Ferch.

De veertien-jarige Katja (Trieb) ontvlucht met haar vriendje Johann (Gwisdek) dikwijls de ellendige werkelijkheid om in het bos te dagdromen en te fantaseren. Johann is onlangs zijn moeder verloren. Katja`s zus is geestelijk gehandicapt en haar moeder Doris (Gedeck) laat zich pakken door Johanns vader Simon (Ferch), terwijl haar eigen vader Detlef (Noethen) net doet alsof hij niets merkt. Vlak nadat zij haar eerste kus met Johann heeft uitgewisseld, wordt hij ziek en de diagnose luidt leukemie. Johann wordt opgenomen in het academisch ziekenhuis van Frankfurt, waar hij chemotherapie moet ondergaan. Simon dringt er bij Doris op aan om Detlef te verlaten, maar zij begint te aarzelen en wil Detlef dit niet aandoen. Simon weet niet hoe hij zich een houding moet geven als hij Johann moet opzoeken en stelt daarom het bezoek alsmaar uit. Johann die zich in de steek gelaten voelt, kan op [KA1]e[KA1]en persoon rekenen: Katja. Ze trekt de stoute schoenen en zorgt dat ze bij Johann in het ziekenhuis komt. Het scenario van Swenja Karsten is een gevoelig jeugddrama over een gebroken gezin en een dapper meisje dat met een schok volwassen moet worden, al hamert ze haar boodschappen er soms op weinig subtiele wijze in. De film profiteert van de uitstekende rollen, met name van Gedeck, die daarvoor de Beierse filmprijs kreeg, maar ook van Trieb (JENSEITS DER STILLE), die ingehouden speelt en daarom heel overtuigend is. Trieb is een talent om in de toekomst in de gaten te houden. Gwisdek, Noethen en Ferch leveren goed werk in hun bijrollen. In een van de verpleegsters herkennen we Harfouch. De muziek van Marcel Barsotti is soms te luidruchtig en net zo storend als Karstens mokerslagen. Het camerawerk is van Gero Steffen. Meervoudig bekroond. Dolby Digital, 16:9.

Die Beute

1998 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1998. Mysterie van Dominik Graf. Met o.a. Martina Gedeck, Hannes Jaenicke, Donata Höffer, Jochen Striebeck en Wookie Mayer.

Als de politie er niet meer uitkomt, krijgt priv[KA1]edetective Nelly (Gedeck) altijd de opdracht. Gerda Lohmann (H[KA3]offer) zou haar jonge minnaar Jansen (Jaenicke) aangezet hebben om haar steenrijke man te vermoorden, want na diens dood beschikt zij immers over het totale vermogen. Dit zijn de feiten volgens de versie van de broer en zuster van de overleden fabrikant. Nelly moet nu de waarheid achterhalen en legt Jansen het vuur aan de schenen. Alledaagse, maar niet slecht gemaakte misdaadfilm, die zijn verhaal in een vlot tempo vertelt. Het scenario is van Günter Seuren. De hoofdrollen doen het goed onder de geroutineerde regie van Graf. Het camerawerk is van Laszlo Kadar.

Der Laden

1998 |

Duitsland 1998. Jo Baier. Met o.a. Martin Benrath, Dagmar Manzel, Jörg Schüttauf, Ole Brandmeyer en Horst Krause.

Familiesaga die meestal in drie delen wordt uitgezonden, naar de gelijknamige in 1992 verschenen autobiografische romantrilogie van Erwin Strittmatter (1912-94), de meest bejubelde schrijver van het socalistische realisme uit de voormalige DDR. Esau Matt (Brandmeyer), eigenlijk Erwin Strittmatter, is negen als zijn ouders in in 1919 in Bossdom, een dorpje in de streek Niederlausitz bij de Poolse grens, een bakkerij annex postagentschap en winkel van sinkel openen. Omdat zij het veel te druk hebben met hun zaak, moeten vader en moeder hun vier kinderen aan hun lot overlaten. Gelukkig kan Esau met zijn zorgen en problemen van elke dag bij zijn opa (Benrath) terecht. De jongen blijkt goede hersens te hebben en talent om te schrijven. Hij wordt door zijn onderwijzer naar de middelbare school in Spremberg gestuurd. Daar wordt Esau in 1927 (nu gespeeld door Trost) tot over zijn oren verliefd op zestien-jarige Ilonka Spadi (Hagen), de dochter van een advocaat uit Berlijn. Zij neemt Esau niet helemaal serieus, maar hij kan haar niet vergeten, ook niet na zijn eerste liefdeslessen met boerendochters uit zijn eigen omgeving. Tot zijn grote ergernis wordt Ilonka verliefd op een leraar, die van Esau een oorvijg in het openbaar krijgt. Esau wordt van school gestuurd. Tijdens de oorlog deserteert Esau wat hem de doodstraf bezorgt, maar een toeval redt zijn leven. Na WO II keert Esau (nu gespeeld door Klawitter) naar zijn geboortedorp terug, in de door Sovjets bezette zone. De winkel van zijn moeder wordt door de staat onteigend, maar zij mag de zaak verder voeren. Esau ontmoet Christine (Kaufmann), zijn grote liefde, maar hij moet trouwen met Nora (Wörner), omdat zij een kind van hem verwacht. Esau komt in de problemen met de Russische bezetter als ze een energiebedrijf willen ontmantelen. Ulrich Plenzdorf is er in zijn scenario wonderwel in geslaagd om de door Strittmatter meer dan tweehonderd haarscherp beschreven personages te reduceren tot aanvaardbare proporties. De reconstructie van het leven op het platteland voor- en na WO II toont een somber, maar indrukwekkend sociaal fresco. Regisseur Baier bewijst dat hij met gevoel personages kan plaatsen en de juiste sfeer weet te handhaven zonder vals sentiment of kitsch. Hagen is de charmante dochter van het Duitse enfant terrible en popzangeres Nina Hagen.

Deine besten Jahren

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Carla Hagen, Tobias Moretti en Martina Gedeck.

Op een dag ontdekt de rijke uitgeefster Vera Kemp dat ze buiten de realiteit leeft. Haar man blijkt een minnares te hebben en ze besluit voor haar man te vechten. De gekozen strategie is succesvol en ze is gelukkig, totdat haar man en zoon om het leven komen door een auto-ongeluk. Vera stort in en is gedwongen haar leven opnieuw te ordenen

Alles Bob

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Otto Alexander Jahrreis. Met o.a. Tonio Arango, Gregor Törzs en Martina Gedeck.

Op een dag ontdekt de rijke uitgeefster Vera Kemp dat ze buiten de realiteit leeft. Haar man blijkt een minnares te hebben en ze besluit voor haar man te vechten. De gekozen strategie is succesvol en ze is gelukkig, totdat haar man en zoon om het leven komen door een auto-ongeluk. Vera stort in en is gedwongen haar leven opnieuw te ordenen

Rossini: Oder die mörderische Frage, wer mit wem schlief

1997 |

Duitsland 1997. Helmut Dietl. Met o.a. Götz George, Mario Adorf, Heiner Lauterbach, Gudrun Landgrebe en Veronica Ferres.

Schitterende parodie op de filmscene van M[KA3]unchen. Bijna iedere avond ontmoeten een stel mensen elkaar in hun favoriete eetgelegenheid, het Italiaanse restaurant Rossini. Ondanks de onderlinge verschillen hebben ze allen [KA1]e[KA1]en ding gemeen: ze zijn alleenstaand en beschouwen het restaurant als hun tweede thuis. Rossini is hun woonkamer en kantoor. De zaak wordt gerund door een Italiaan, Pierrot (Adorf). Het is zijn persoonlijke koninkrijk. Onder zijn klanten bevindt zich een filmregisseur (George) op zoek naar een actrice, die zijn versie van de [KL]Lorelei[KLE] kan spelen; ze moet de verpersoonlijking van de Duitse vrouwelijkheid uitbeelden. Verder zijn er: een luidruchtige en joviale filmproducent (Lauterbach), een druk bezette plastische chirurg (Rohde), een schrijver (Krol) die aan het draaiboek voor de [KL]Lorelei[KLE] werkt, een blonde stoot (Ferres) die ervan droomt de rol van Lorelei te krijgen en bereid is hiervoor met iedereen naar bed te gaan - tot onthutsing van haar lesbische vriendin (Becker). Al deze personages zijn met elkaar verbonden door een gedoemde liefde, diepe haat of intense jaloezie. Het knappe scenario van regisseur Dietl en Patrick S[KA3]uskind is elegant in beeld gebracht en de film was in Duitsland een hit: een recette van drie miljoen mark (ca 1,5 miljoen euro) binnen tien weken. De twee veteranen, George en Adorf, zorgen ervoor dat dit méér is dan een soort Claude Sautet-film met Bratwurst.

Lea Katz - Die Kriminalpsychologin: Einer von uns

1997 | Drama, Misdaad

Duitsland 1997. Drama van Konard Sabrautzky. Met o.a. Martina Gedeck, Thomas Anzenhofer, Matthias Freihof, Utz Krause en Roland Nitschke.

Bij achtervolging van jongerenbende ontdekt politie toevallig lijk van jongetje. Omstandigheden wijzen erop dat het hier niet om het enige slachtoffer van dader gaat. Daarom wordt psychologe Lea Katz (Gedeck) erbij gehaald. Meteen botst het met politie- collega Kosmala (Anzenhofer). Lea gelooft niet dat verdachte, een opvoeder, de seriemoordenaar is, hij beantwoordt niet aan `profiel` van de dader. Zij krijgt gelijk wanneer de verdachte uit wanhoop tot zelfdoding gedwongen wordt. Met haar collega Stelzer (Berkel) zoekt Lea naar de echte dader. Zonder veel geschetter noch veel actie. Rustig worden de personages, zowel van slachtoffers als van kandidaat-daders, bestudeerd. Hoe dat precies gebeurt staat centraal in scenario van Volker Führer dat enkele zwakheden bevat maar al bij al geloofwaardig overkomt.

Kriminalpsychologin: Das wilde Kind

1997 |

Duitsland 1997. Konrad Sabrautzky. Met o.a. Luise Helm, Benedict Freitag, Thomas Anzenhofer en Martina Gedeck.

Spannend en meeslepend verhaal over een jong meisje dat verdacht wordt van moord. De politie staat voor een raadsel wanneer in een openbaar toilet een dertienjarig meisje bewapend met een mes en onder het bloed wordt aangetroffen. Het kind blijkt niet te kunnen praten en de politiepsychologe wordt ingeschakeld. Kort nadat het kind is gevonden wordt er in de buurt een vermoorde vrouw gevonden. Het is aan de politie om uit te vinden of het meisje ook werkelijk de dader is

Frauen lügen nicht

1997 | Romantiek

Oostenrijk/Duitsland 1997. Romantiek van Michael Juncker en Michael Junker. Met o.a. Martina Gedeck, Jennifer Nitsch, Dominique Horwitz, Andrea Eckert en Peter Sattmann.

Tijdens de vakantie van Hannah (Gedeck) en Marie (Nitsch) in Itali[KA3]e beleeft Marie een romantische nacht met een charmante vent, die zegt dat hij arts is. Bij het afscheid geeft hij Marie een kaartje, dat niet van hem is, maar van de Weense automonteur Xavier Martin (Horwitz). Eenmaal terug in Duitsland mijmert Marie over haar intermezzo en begint liefdesbrieven aan de niets vermoedende Xavier te sturen. Wat later komt er een foto, die Xavier best bevalt en hij stuurt een aardig antwoordje aan Marie, die daarop gepusht door Hannah, hem gaat bezoeken. Als Hannah en Marie in Wenen aankomen, zegt Xavier die hen afhaalt, dat hij Louis Lefort heet en een vriend van Xavier is. Zo wil hij wat tijd winnen om Marie te veroveren, maar Hannah wordt verliefd op 'Louis' en wil hem hebben. Het gevolg is een voorspelbare keten van sympathieke misverstanden, vrolijke verwisselingen en leugentjes om bestwil. Hoewel het scenario van Siegbert Kammerer, cameraman Helmut Trunz en regisseur Juncker vederlicht is, maken de aantrekkelijke hoofdrollen deze mooi opgesierde klucht tot aangenaam vertier.

Die Kriminalpsychologin - Das wilde Kind

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Martina Gedeck, Thomas Anzenhofer, Benedict Freitag, Luise Helm en Rosel Zech.

Deze tv-film is de officieuze pilot voor een toekomstige serie. Gedeck speelt Lea Katz, de psychologe uit de titel, die door de politie bij zeer bijzondere gevallen gehaald wordt. In een openbaar toilet vindt men een meisje, dat onder het bloed zit en een mes in haar handen heeft. Ze is incommunicado en Lea wordt opgeroepen. Het kind moet ongeveer dertien jaar zijn. In de buurt van het toilet wordt het lijk van een vrouw gevonden. Heeft het meisje er iets mee te maken? Lea noemt haar Uma en probeert haar duistere geheim te ontrafelen door haar vertrouwen te winnen. Scenarioschrijver Steve Brown, die zijn sporen verdiende voor afleveringen van COLUMBO en de Amerikaanse politieserie met twee vrouwen in de hoofdrol, Cagney & Lacey, heeft de opdracht gehad een modern Kaspar Hauser-achtig verhaal te maken, maar dat is niet zo zeer gelukt, al werd er gekeken naar eigentijdse, waargebeurde voorvallen in de Bondsrepubliek, waarbij kinderen een erger lot trof dan mishandelde huisdieren. Gedeck speelt haar rol met verve, maar de film is slechts matig boeiend. Het camerawerk van Roger Hinrichs is dik in orde, evenals de regie van Sabrautzky. Over Kaspar Hauser, de vondeling die in 1829 in Nürnberg werd aangetroffen, heeft Werner Herzog een meesterwerk in 1974 gedraaid, dat JEDER FŸR SICH UND GOTT GEGEN ALLE getiteld is en in 1995 maakte Peter Sehr de historische getinte tv-film KASPAR HAUSER, waarin hij het mysterie trachtte te ontrafelen.

Bella Block - Tod eines Mädchens

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix, Martina Gedeck en Camilla Renschke.

In een flat aan de rand van de stad plegen enkele jonge meisjes in korte tijd zelfmoord. Als de dertienjarige Claudia op een ochtend dood gevonden wordt, gelooft Bella Block niet dat er sprake is van zelfmoord en gaat ze op onderzoek uit. Ze ontmoet Manuela, een meisje dat in de prostitutie zit, en zij lijkt niet het enige jonge meisje te zijn. Als er twee pooiers vermoord worden, is Tommy, die verliefd is op Manuela, de hoofdverdachte

Rosa Roth - Nirgendwohin

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunter Schoß.

De bende van Wietze (Waltz) heeft het voorzien op de dagomzet van een warenhuis. Ze hebben zich verkleed als het bewakingspersoneel van de geldwagen, die de ontvangsten komt ophalen. Net op het moment dat ze met de geldzakken de trap afdalen, arriveert de echte geldwagen. In het trappenhuis schieten de overvallers de echte geldlopers zonder pardon neer, maar ze moeten door dwars het warenhuis vluchten. Rosa (Berben) die toevallig haar kerstinkopen kwam doen, gaat achter zich aan. De schurken vluchten de U-bahn in en springen in een wegrijdende trein. Rosa kan nog net meekomen. Ondertussen heeft de politie de U-bahn hermetisch afgesloten en zit de bende in de klem. Daarop gijzelen ze de passagiers. Rosa weet hen vrij te krijgen door hun plaats in te nemen. De afloop van het psychologisch getinte scenario van Knut Boeser staat vanaf het begin al vast en de vaste kijker is nieuwsgierig wat er bedacht is om wederom een heldin van Rosa te maken. Na de actie van het begin (er wordt geschoten, gemoord, gedraafd, gehold en dwars door een winkelruit gesprongen) volgt een rustig kat-en-muisspel, terwijl Rosa's chef met haar medewerkers als de beste stuurlui aan wal staan. Het camerawerk van Peter Ziesche is prima en Berben ziet er zoals altijd patent uit.

Harald - Der Chaot aus dem Weltall

1996 | Sciencefiction, Komedie

Duitsland 1996. Sciencefiction van Jürgen Egger. Met o.a. Heinrich Schafmeister, Martina Gedeck, Ingo Naujoks, Cay Helmich en Gesche Tebbenhoff.

Rica (Gedeck) maakt lezersrapporten voor een uitgeverij. Ze heeft net een SF-roman de grond ingeboord met een vernietigend oordeel. `s Avonds staat er een banaal uitziende jongeman in een zwart confectiepak voor haar deur. Het is Harald (Schafmeister), die zegt uit de ruimte te komen. Hij zag Rica en werd verliefd en wil haar nu veroveren. Rica is nuchter en sceptisch, maar begint de vreemde gast steeds sympathieker te vinden tot grote ergernis van haar vaste vriend. Stompzinnige SF-komedie, waarin heel wat gags te zien zijn, die gestolen werden uit de tv-serie Mork And Mindy. Het is pijnlijk om te moeten getuigen hoe zeer de acteurs zich uitsloven om toch o, zo leuk te lijken. Schafmeister heeft een beetje teveel afgekeken van Robin Williams en Rowan Atkinson. Het scenario werd geschreven door debuterend regisseur Egger. Achter de camera stond Seamus McGarver. Gedraaid werd in München tussen april en jui 1996. Het is begrijpelijk dat deze film met geld van omroep SWR na twee weken al uit de bioscopen verdween en op video uitgebracht werd onder de titel HARALD - DER INTERGALAKTISCHE HERZENSBRECHER. Deze film is puur tijdverknoeierij. Dolby Stereo Digital.

Die Kriminalpsychologin

1996 |

Duitsland 1996. Konrad Sabrautzky. Met o.a. Benedict Freitag, Thomas Anzenhofer en Martina Gedeck.

Docent misdaadpsychologie Lea Katz krijgt de opdracht om het jonge meisje Uma op te vangen dat geestelijk in de war is en onder het bloed op een openbaar toilet wordt aangetroffen. Het meisje kan niet praten en reageert in wilde paniek op haar omgeving. Hoewel Lea erin slaagt om een vertrouwensrelatie op te bouwen met Uma, blijft haar geschiedenis een raadsel. Enige tijd later wordt in het huis waar zij haar leven lang gevangen gehouden is, het lijk van een vrouw gevonden en valt de verdenking in eerste instantie op Uma.

Der schönste Tag im Leben

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Heio von Stetten, Erna Waßmer, Jörg Hube en Doris Buchrucker.

Donkerharige, enigszins loensende Waltraut Maxhofer (Gedeck) en Richard (Von Stetten) wonen in M[KA3]unchen. Ze gaan al zes jaar met elkaar om. Ze zijn beiden de dertig gepasseerd, en Waltraut zou wel kinderen willen hebben en dus trouwen. Ze praat erover met Ritschi (zo noemt ze haar Richard). Als natuurkundig onderzoeker ziet hij een evenwicht in de voor- en nadelen, dus gaat hij akkoord. Ritschi komt uit Noord-Duitsland en heeft een sober huwelijk op het stadhuis in zijn hoofd dat met een waardige afsluiting met vrienden en familieleden gevierd wordt in een Biergarten, maar Waltraut komt uit een slagersfamilie in Simbach aan de Oostenrijkse grens in Nederbeieren. Haar ouders willen een traditioneel huwelijk. De bruiloft loopt heel anders dan voorgesteld voor de niets vermoedende Ritschi, die een vriendin waarmee hij een zijsprongetje begaan had, had uitgenodigd, maar het wegblijven van Waltraut op het huwelijksfeest (die een oude vlam ontmoet had) en de mislukte huwelijksnacht zijn de druppels die de emmer doen overlopen. Op de terugweg naar de Beierse hoofdstad besluit het tweetal zo gauw mogelijk te gaan scheiden. Door zowel de hoofd- als bijrollen goed gespeeld eigentijds, folkloristisch drama met een geslaagd scenario van Ruth Toma. Regisseur Baier kreeg voor zijn werk de tv-prijs van Beieren. Camerawerk van Christian Reitz.

Der Neffe

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Gabriela Zerhau. Met o.a. Martina Gedeck, Patrick Schwamberger, Germain Wagner, Xaver Hutter en Roman Storm.

Na twaalf jaar willen Irene en Walter eindelijk wel eens op huwelijksreis. Irene's zus Isabella moet dan op de dertienjarige Albert passen. Deze geniet van de tijd met zijn tante, die goed kan koken en hem erg vrij laat. Als Isabelle de ene minnaar na de andere verslijt wordt Albert het zat en krijgen de twee ruzie, waarna Albert besluit om het huis in tweeën te delen. De spanningen blijven echter oplopen en uiteindelijk vraagt Albert zijn ouders om terug te komen.

Alles außer Mord - Totkäppchen

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Landuris, Ralph Herforth, Peer Jäger, Wilfried Hochholdinger en Stefan Reck.

Bekende rockmuzikant Chris Timmerman (Kremp) schakelt Uli Fichte (Landuris) in als zijn dochtertje Lisa (Fellinger) gekidnapt is. Chris denkt dat zijn ex-vrouw Liane (Gedeck) er iets mee te maken heeft, maar die veronderstelling is volledig fout en onze priv[KA1]edetective raakt in een race tegen de klok geikkeld om Lisa te redden. Gelukkig helpt zijn vriend Frieder Tamm (Reck) een handje en het feit dat Tamm wel iets van psychologie afweet, komt dit keer zeer goed uit. Het scenario is bepaald geen hoogstandje, maar voor een door-de-weekse krimi kan het ermee door. Derde aflevering in de tweede reeks van zes (dus nummer negen).

Wer Kollegen hat, braucht keine Feinde

1995 | Drama

Oostenrijk/Duitsland 1995. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Martina Gedeck, Heino Ferch, Hans Werner Meyer, Dieter Mann en Bettina Kupfer.

Sinds zijn scheiding moet Georg Meier (Ferch) die programmeur is bij een multi-media concern, voor zijn twee kinderen zorgen en lijden zijn prestaties eronder. Zijn baas Mark Heller (Meyer) heeft op dit moment gewacht. Hij wil namelijk de hele afdeling van Georg opdoeken en vervangen met betere en goedkopere programma`s uit Amerika; dit is dus de gedroomde gelegenheid. Hij stuurt zijn ex-vriendin Sylvie Schmidtbauer (Gedeck) op hem af en zij moet de bewijzen verzamelen, waaruit blijkt dat Georg zijn taak niet meer aankan. Alles loopt echter anders dan Mark gepland had. De film kan dienen als een uitstekend handboek voor managers van grote bedrijven. Op dramatisch-satirische wijze brengt Enlen dit als thriller opgebouwd verhaal van onderkruiperij en collegialiteit. De acteurs zitten goed in hun rol, op het randje van drama en cynisme. Sterk gestructureerd scenario van Gabriela Sperl, in beelden omgezet door Hans-Günther Bücking. Formaat 16:9. Stereo.

Stadtgespräch

1995 | Komedie, Erotiek

Duitsland 1995. Komedie van Rainer Kaufmann. Met o.a. Katja Riemann, August Zirner, Martina Gedeck, Kai Wiesinger en Moritz Bleibtreu.

Monika Krauss (Riemann) beantwoordt in haar radioprogramma weliswaar vragen over relaties, maar heeft zelf nog geen man. Door haar moeder (Rasenack) wordt ze al als biologische tijdbom betiteld en volgens haar homoseksuele broer Ren[KA1]e (Wiesinger) is ze de bekendste non van de stad. Op haar dertigste verjaardag laat ze zich overhalen een contactadvertentie te plaatsen, waarop zowaar de man van haar dromen reageert. Hij blijkt echter de echtgenoot van haar beste vriendin, en ook Monika's broer vindt haar nieuwe minnaar zeer aantrekkelijk. Uiteindelijk bellen allen die bij deze liefdesperikelen betrokken zijn op naar Monika's programma en zo wordt ze het gesprek van de stad... Reiner Kaufmanns relatiekomedie wordt heel stijlvast verteld, het scenario zit knap in elkaar en het camerawerk van Klaus Eichhammer is sereen. Toch haakt deze film wat al te gemakkelijk in op de golf van succesvolle Duitse komedies als DER BEWEGTE MANN. Scenario van Ben Taylor.

Faust - Unfallflucht

1995 | Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1995. Actiefilm van Michael Mackenroth. Met o.a. Heiner Lauterbach, Stephanie Philipp, Martina Gedeck, Peter Bongartz en Gudo Hoegel.

Stille smeris Hauptkommissar Oskar Faust (Lauterbach) stelt een onderzoek in naar het verdachte gedrag van een autohandelaar (Bongartz). Een monteur uit de garage is onder merkwaardige omstandigheden om het leven gekomen. Faust krijgt er een baantje en om het vertrouwen van zijn nieuwe 'baas' te winnen, steelt hij voor hem een auto. Vakkundig gedraaid door de bekende regisseur van tv-series Mackenroth, die eerder zijn sporen al verdiende met haast niet meer te tellen afleveringen voor Ein Fall Für Zwei, Roncalli, Eurocops, DIE MÄNNER VOM K3, TATORT enz. Het scenario is van Johannes Dräxler en Remy Eyssen. Aflevering 5 van het tweede seizoen, nummer 11 van 24.

Les jeux à deux - Die Spiele zu zweit

1994 | Drama, Biografie

Duitsland 1994. Drama van Friederike Beck. Met o.a. Kathi Liers, Ulrich Wildgruber, Martina Gedeck, Hermann Treusch en Frederike Steinhoff.

Dit is de gedramatiseerde film over het leven van de surrealistische dichteres Unica Z[KA3]urn (Liers) die groot aanzien genoot in Parijse surrealistische kunstenaarskringen rond 1955. Haar specialiteit was po[KA3]ezie en proza in anagrammen. Op 19 oktober 1970 was ze 54 jaar oud en viel zij uit het raam van een flat in het bijzijn van haar levensgezel schrijver Hans Bellmer (in de film gespeeld door Wildgruber). Rond 1989 stond deze in Duitsland tot die tijd onbekend gebleven literaire figuur, plotseling in het avantgardistische milieu in de belangstelling. Deze film is het eindexamenwerk aan filmakademie van München van de 31-jarige Beck. Haar spelers zeggen teksten van Unica Zürn op. Tijdgenoten die ooit omgingen met Zürn en Bellmer zoals Rudolf Springer, Katrin Zimke, Anneliese Kuhk, Dr. Karl Ipser en Ruth Henry komen aan het woord. Uitsluitend voor fijnproevers en ingewijden. Camerawerk van Régis Bonvillain.

Hölleisengretl

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Michael Lerchenberg, Hubert Achleitner, Josef Wierer en Jutta Schmuttermaier.

Ze is begin dertig. Ze heeft een aardige snuit. Ze noemen haar H[KA3]olleisengretl (Gedeck), omdat ze een bochel heeft. Haar ouders verachtten haar. Ze stierven van verdriet toen haar broers tijdens WO II (1939-45) vielen en lieten haar de boerderij na. Ze is wilskrachtig en laat zich door niets en niemand van de wijs brengen. Ook haar omgeving heeft de grootste minachting voor haar. Ze hunkert naar liefde en genegenheid, die ze niet kent, maar wil leren kennen. Ze verleidt daartoe haar dagloner Wiggerl (Lerchenberg) en het wordt haar eerste ervaring, die geen tederheid oplevert maar wellust. Ze besluit nu een definitieve verovering te maken en ze zoekt een man uit eigen kringen, een boerenzoon uit de omgeving van Salzburg. Nu is ze zelf verliefd, ze neemt hem als knecht in dienst en trouwt met hem om dan te ontdekken dat het om haar geld ging en niet om de liefde. De nieuwbakken echtgenoot laat haar werken en sloven terwijl hij het zelf op een zuipen zet in het Wirtshaus. Deze lamlendige houding doet het huwelijk geen goed en als hij andersdaags in het duister naar de hoeve terugkeert, rijdt hij met zijn zatte kop op de motor in volle vaart tegen een draad, die iemand over de weg had gespannen. Hölleisengretl is weer alleen, een ervaring rijker en niet ongelukkiger. Het scenario voor dit griezelige Heimatdrama is van regisseur Baier. Het is een vrije bewerking naar het verhaal Die Geschichte von der buckligen Hölleisengretl van Oskar Maria Graf. Het spel van Gedeck is een tour-de-force waarvoor zij de filmprijs van Beieren kreeg; ook Baier kreeg een bekroning. Het camerawerk is van Jürgen Martin en Horst Zeidler.

Schulz & Schulz V - Fünf vor zwölf

1993 |

Duitsland 1993. Nico Hofmann. Met o.a. Götz George, Marlen Diekhoff, Gerhard Garbers, Matthias Fuchs en Werner Schwuchow.

George speelt dubbelrol van een tweeëiige tweeling: hij is Walter uit de voormalige DDR, die failliet gaat als de Berlijnse muur wordt afgebroken, en Wolfgang uit Hamburg met een succesvol reclamebureau, die echter moeilijke tijden krijgt door het inzakken van de economie als de rekening van de Duitse hereniging gepresenteerd wordt. Het gaat met beiden bergafwaarts en ze flirten met rechtse radikalen en xenofobie totdat ze met schrik ontwaken en zich afvragen: hoe konden ze zo diep zakken? Goed bedoelde alarmistische film, die echter te braaf is. Scenario van Krystian Martinek en Neithardt Riedel, die dit Duits-Duitse probleem aan de kaak wilde stellen en ook nog een klein rolletje in de prent meespelen. Achter de camera stond Martin Peglau.

Krücke

1993 | Drama, Oorlogsfilm, Familiefilm

Duitsland 1993. Drama van Jörg Grünler. Met o.a. Heinz Hoenig, Götz Behrendt, Martina Gedeck, Peter Simonischek en Kirsten Block.

Kort voor het einde van de WO II (1939-45) wordt de dertien- jarige Tom (Behrendt) op een spoorwegstation van zijn moeder gescheiden. Na maandenlange omzwervingen belandt hij in Wenen waar hij in de ru[KA3]inen de soldaat Kr[KA3]ucke (Hoenig), wiens beide benen geamputeerd zijn, leert kennen. Krücke probeert via een handeltje in zwarte markt te overleven. De twee sluiten vriendschap. Wanneer Krücke erin slaagt een doorreisvergunning in de wacht te slepen neemt hij Tom mee, richting Passau. Daar verliest de 'oorlogsheld' echter zijn nieuwe vriendje, want Toms moeder staat haar zoon op te wachten. In zijn eerste bioscoopfilm slaagt tv-regisseur Grünler erin nadrukkelijk de naoorlogse ellende te tekenen. Hoenig speelt overtuigend de hoofdrol van de innerlijk verscheurde zwarthandelaar. Een warm pleidooi voor menselijkheid. Naar motieven uit de gelijknamige roman van Peter Härtling. Het camerawerk van Gernot Roll is indrukwekkend.

Schulz & Schulz IV

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Götz George. Met o.a. Marlen Diekhoff, Martina Gedeck, Sybille Waury, Bodo-Lothar Frank en Gerhard Garbers.

De tribulaties tijdens een gezamenlijke Duits-Duitse zomervakantie in 1992 van tweelingbroers (een dubbelrol van George), waarvan de een zich wil wreken op het DDR-verleden, terwijl de ander er niets van wil weten, over hun vrouwen en kinderen, een depressieve vriend en een onsympathieke ex- Stasiman, die net zoals de nazi's van weleer, alweer gauw boven drijft en die het weer goed gaat.

Mutter und Söhne

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Claus Peter Witt. Met o.a. Heidi Kabel, Volkert Kraeft, Gernot Endemann, Neithardt Riedel en Heidi Mahler.

Christine Kr[KA3]oger (Kabel) wordt zeventig. Tijd om zich uit de textielonderneming terug te trekken. Ter gelegenheid van haar verjaardag worden de drie zoons uitgenodigd naar Hamburg te komen om over de overname van de zaak te komen praten. Hun weg is geplaveid met goede voornemens: ze willen hun beste beentje voor zetten, maar moeder is ook niet gek en heeft het spelletje van elkaar de loef afsteken onmiddellijk door. Haar loten doen het alledrie zakelijk niet slecht. Ze zorgt uiteindelijk voor een oplossing, waarbij de kool en de geit gespaard kunnen blijven. Een rustig voortkabbelend drama met karaktertekening en dialoog, waardoor de spelers hun nummertjes kunnen weggeven. Naar een niet al te origineel idee van Gertrud Pröhl, dat door Toni van de Kerk tot scenario werd bewerkt. Kleine rol voor de getalenteerde Gedeck als Susanne Stoller.

Leo & Charlotte

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus Behrendt, Katja Flint, Karina Maarmann, Rolf Becker en Dietmar Bär.

Behrendt als Leo is kwaliteitscontroleur van turbines, die in de fabriek van Dr. R[KA3]uggeberg (Becker) gemaakt worden en hij is bevriend met secretaresse Flint als Charlotte. Hij weet niet dat de acht-jarige Steffi (Kr[KA3]uger), waarvan hij denkt dat het de dochter is van Charlotte`s zuster Doris (Postel), in werkelijkheid het kind van Dr. R[KA3]uggeberg en Charlotte is. Hij weet ook niet dat de door hem afgekeurde en dus levensgevaarlijke turbines door Dr. R[KA3]uggeberg naar de derde wereld verkocht worden. Als hij door kleinigheden (die uiteindelijk niet zo klein blijken te zijn) van Charlotte afdrijft en ontslagen wordt, raakt hij via zijn vriend Korke (Lansink) verzeild in het milieu van dealers en drugs met als prijsdier Nelly (Maarmann), die tenslotte het loodje legt. Tv- film met een vlot begin, die strandt door een overdosis aan vluchtig uitgewerkte nevenintriges. Toch goed voor drie uur amusement. Het scenario is van Friedemann Schulz en Jost Krüger. Camerawerk van Walter Lindenlaub. Wordt in twee delen uitgezonden.

Endstation Harembar

1992 | Thriller

Duitsland 1992. Thriller van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Frank Schröder, Silvan-Pierre Leirich, Martina Gedeck en Susanne Lüning.

Behrendt als Leo is kwaliteitscontroleur van turbines, die in de fabriek van Dr. R[KA3]uggeberg (Becker) gemaakt worden en hij is bevriend met secretaresse Flint als Charlotte. Hij weet niet dat de acht-jarige Steffi (Kr[KA3]uger), waarvan hij denkt dat het de dochter is van Charlotte`s zuster Doris (Postel), in werkelijkheid het kind van Dr. R[KA3]uggeberg en Charlotte is. Hij weet ook niet dat de door hem afgekeurde en dus levensgevaarlijke turbines door Dr. R[KA3]uggeberg naar de derde wereld verkocht worden. Als hij door kleinigheden (die uiteindelijk niet zo klein blijken te zijn) van Charlotte afdrijft en ontslagen wordt, raakt hij via zijn vriend Korke (Lansink) verzeild in het milieu van dealers en drugs met als prijsdier Nelly (Maarmann), die tenslotte het loodje legt. Tv- film met een vlot begin, die strandt door een overdosis aan vluchtig uitgewerkte nevenintriges. Toch goed voor drie uur amusement. Het scenario is van Friedemann Schulz en Jost Krüger. Camerawerk van Walter Lindenlaub. Wordt in twee delen uitgezonden.

Barmherzige Schwestern

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Annelie Runge. Met o.a. Anne Kasprik, Nina Petri, Matthias Brandt, Martina Gedeck en Lucia Stefanel.

De film gaat over twee verpleegsters die meer willen dan verplegen en een arts aan de haak slaan. Door het inspannende werk, het gebrek aan waardering en een mislukte liefdesaffaire komen ze in de verleiding het lot een handje te helpen. Zij doen in emoties en injecties. Een geslaagde ironische komedie in de stijl van de Duitse doktersfilm uit de jaren 1950-60. Speelt zich in de tredmolen van het ziekenhuis die vijf dagen duurt. Camerawerk van Jan Malir. Scenario van regisseuse Runge.

Hausmänner

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Peter Timm. Met o.a. Peter Lohmeyer, Marita Marschall, Dani Levy, Martina Gedeck en Elisabeth Wiedemann.

Twee gefrustreerde, nog jonge huismannen die ooit strandden in hun carrière, beginnen een oppascentrale voor kinderen met 65-plus oma's. Hun onderneming wordt een succes en zij hebben er de allergrootste moeite mee hun bloeiende zaak voor hun dominerende, geldverdienende ega's verborgen te houden en moeten allerlei listen verzinnen. Aardige, luchtige film. Naar een scenario van Thomas Kirdorf. De fotografie is van Michael Teutsch.

Tiger, Löwe, Panther

1989 | Drama, Romantiek

Duitsland 1989. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Natja Bruckhorst, Martina Gedeck, Sabine Kaack, Thomas Winkler en Oliver Stokowski.

De film tracht een portret te schilderen van de generatie der dertigers die in de moderne jungle van de grote stad voor een dilemma staan: aanvaarden dat ze net zo burgerlijk zijn als anderen of hun hoop op (nog) niet bereikte doelen niet opgeven en blijven nastreven. Drie kwa karakter geheel verschillende vriendinnen (met de bijnamen uit de titel) besluiten zich van de ketenen van hun dagelijkse sleur te ontdoen. De film begint veelbelovend, maar gaandeweg ontdekt de toeschouwer dat het concept ontbreekt. Naar een roman van Sherry Hormann. Hoewel voor de tv geproduceerd, eerst in de bioscopen uitgebracht en bekroond met de Duitse tv-prijs 1989. Camerawerk van Klaus Eichhamer.

Schulz & Schulz

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Ilse Hofmann. Met o.a. Götz George, Marlen Diekhoff, Gerhard Garbers, Martina Gedeck en Werner Schwuchow.

George speelt zowel Wolfgang als Walter Schulz de tweeling, die in 1949 als vertraagd gevolg van WO II en de Koude Oorlog gescheiden raakt. Wolfgang woont in Hamburg in het Westen en Walter in Oost-Berlijn. Ze zitten allebei in het reclamevak. Voor de val van de Muur - dus als de communisten het nog voor het zeggen hebben - verwisselen ze van plaats. Ossi Walter zet in het Westen een koffiecampagne op en bedenkt een rood (symbolisch!) beeldmerkje, terwijl Wolfgang een pakkende slagzin verzint om Veertig jaar DDR te vieren (DDR - find'ich gut!). Als ze weer van plaats willen wisselen, ontdekken zij dat met de Stasi niet te spotten valt. Eerste van een reeks tv-films over de tweeling in Duits-Duitse situaties met de nodige humor. Met verve gespeeld en behoorlijk geregisseerd.

Eine Frau für Alfie

1989 | Romantiek, Komedie

Zwitserland/Duitsland 1989. Romantiek van Beat Kuert. Met o.a. Michael Schreiner, Eisi Gulp, Julia Stemberger, Lila Gürmen en Martina Gedeck.

Alfie Wick (Schreiner) en Elmar Ritter (Gulp) zijn sedert hun jeugd bevriend. Alfie is introvert, Elmar extrovert. Ze werken allebei bij een dagblad, Alfie in het archief en als corrector, terwijl Elmar reporter is. Elmars reputatie is goed omdat hij altijd gefundeerde artikelen brengt, maar niemand weet dat Alfie het onderzoek doet en dikwijls de ghostwriter is. Ook fungeert Alfie dikwijls als alibi voor de getrouwde Elmar als hij op vrijersvoeten is. Elmar belooft gouden bergen aan Alfie, o.a. dat ze samen een literair tijdschrift zullen brengen en ook om Alfie een handje te helpen in de liefde. Op Alfie`s afdeling komt een aantrekkelijke stagiaire, Iris Sommer (Stemberger), waarop hij heimelijk verliefd wordt. Elmar maakt echter zelf een afspraakje met Iris tot Alfie`s verdriet, terwijl ze beiden materiaal moeten aandragen voor een artikel over een bouwschandaal. Ondertussen raakt Alfie in moeilijkheden door Uemm[KA3]uhan (Gürmen), een knap Turks meisje dat illegaal in Zwitserland verblijft. Bovendien komt het uit dat het bouwschandaal een fake is en dat Alfie veel artikelen schrijft voor Elmar. Alfie gelooft dat het nu met hem gedaan is, maar het omgekeerde is waar. Een aardig portret van het leven in Zwitserland aan het einde van de jaren 1980, op een redelijke manier gebracht en aardig gespeeld. De getalenteerde en nog jonge Gedeck speelt Odette, de dikwijls bedrogen vrouw van Elmar. Het scenario is van Niklaus Schlienger. Het camerawerk is van Karin Praxmarer en Reinhard Schatzmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Martina Gedeck op televisie komt.

Reageer