Liliana Cavani: regie en scenario.
Er zijn 12 films gevonden.

Ripley's Game

2002 | Thriller

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Thriller van Liliana Cavani. Met o.a. John Malkovich, Dougray Scott, Ray Winstone, Chiara Caselli en Lena Headey.

Thrillerschrijfster Patricia Highsmith wijdde vijf boeken aan de kameleontische, sadistische en charmante oplichter Tom Ripley. 'Ik ben mijn eigen creatie,' zegt hij ergens in deze film. Wat hij bezit heeft hij bij elkaar gelogen en bedrogen en zijn geweten zet hij naar believen aan of uit. In deze bewerking van Highsmiths vierde Ripley-boek (door Wim Wenders eerder verfilmd als Der Amerikanische Freund) strikt Ripley, een omhooggevallen snob met een schitterende historische villa in Noord-Italië, een ernstig zieke lijstenmaker uit zijn dorp voor een moordklusje. De keuze voor John Malkovich als de duivelse maar onweerstaanbare Ripley is even obligaat als effectief.

Dove siete? Io sono qui

1993 | Drama, Familiefilm

Italië 1993. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Chiara Caselli, Gaetano Carotenuto, Anna Bonaiuto, Valeria D'Obici en Ines Nobili.

Fausto (Carotenuto) en Elena (Caselli) zijn allebei doof en wonen in Rome. Hij komt uit een rijke bourgeois-familie en moet van zijn moeder die hem bij zijn studie begeleidt, zijn handicap vergeten en overwinnen. Hij mag geen gebarentaal gebruiken of met anderen die het zelfde lot ondergaan omgaan. Elena komt uit een arbeidersfamilie die weinig economische zekerheid kent. Zij mag zelfs niet naar school omdat er geen speciale leraren zijn en wat trouwens ook te duur zou zijn. Zo wordt haar een fatsoenlijke opvoeding onthouden. De twee komen elkaar toevallig tegen en worden verliefd, maar hun leven is vol struikelblokken. Ze worden omringd door hypocrisie en alleen de kracht van hun verhouding stelt hen in staat elk obstakel te overwinnen. Goed spel, maar wat dramatisch als het om de maatschappijkritiek gaat. Een voorspelbaar einde. Scenario van regisseuse Cavani en Italo Moscati. Camerawerk van Armando Nannuzzi. Medegeproduceerd door de Italiaanse tv-omroep RAI.

Francesco

1989 | Biografie, Drama

Italië​/​​Duitsland 1989. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Mickey Rourke, Helena Bonham Carter, Mario Adorf, Paolo Bonacelli en Riccardo Di Torrebruna.

Cavani's tweede film over Franciscus van Assisi, na de tv- film FRANCESCO D'ASSISI uit 1966. Het levensverhaal van deze heilige die zich afkeert van wereldse rijkdom en in conflict komt met zijn vader, over zijn ontmoeting met het meisje Chiara, zijn opstelling tegenover de natuur en de dieren, het ontstaan van de Franciscaanse orde die door paus Innocentius III werd goedgekeurd, over zijn crises en zijn dood. Rourke geeft Francesco, verrassend genoeg, overtuigend gestalte in deze uitstekende productie.

Interno Berlinese

1985 | Erotiek, Drama

Duitsland​/​​Italië 1985. Erotiek van Liliana Cavani. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Kevin McNally, Mio Takaki, Andrea Prodan en Massimo Girotti.

Een bewerking van de roman The Buddhist Cross van Junichiro Tanizaki, maar de handeling is verplaatst naar het Berlijn ten tijde van het Derde Rijk in 1938. Het is een verhaal over verraad en verboden passie in diplomatieke kringen, tussen een Duitse diplomaat, zijn onervaren vrouw en de dochter van een Japanse ambassadeur, die het geheim van de gevoelens en de geneugten van de lesbische liefde tentoonspreidt. Het wordt een obsessie die tot een tragedie leidt. De film is mooi om te zien, maar heeft weinig inhoud.

La Pelle

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1981. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Marcello Mastroianni, Burt Lancaster, Claudia Cardinale, Ken Marshall en Alexandra King.

Napels wordt in 1943 bevrijd door de geallieerden en krijgt daarmee nieuwe 'bezetters'. De bevolking probeert te overleven via prostitutie, smokkel en zwarte handel, terwijl de intellectueel Malaparte als tolk tussen hen en het Amerikaanse leger fungeert. Cavani - nooit een ingetogen regisseur -verfilmde Curzio Malapartes omstreden roman met in iedere scène maximaal effectbejag, wat een aantal treffende momenten oplevert, maar vaker keert de weerzin zich meer tegen de film zelf dan tegen wat hij wil vertellen.

Oltre il bene e il male

1977 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1977. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Dominique Sanda, Erland Josephson, Robert Powell, Virna Lisi en Umberto Orsini.

Friedrich Nietzsche probeert zich in zijn filosofische geschriften en libertijnse daden vergeefs te onttrekken aan de verstikkende invloed van zijn bourgeoisfamilie, tot hij via zijn jonge discipel Paul Ree een Russische jodin - Lou Andreas Salomé -leert kennen, die zich in haar leven de vrijheid van de haar opgelegde normen wèl heeft gerealiseerd. De driehoeksverhouding tegen de achtergrond van het opkomend anti- semitisme loopt stuk op Rees homoseksualiteit en Nietzsches door syfilis steeds verder aangetaste verstand. Cavani's opgeklopte regie en effectbejag maken de personages tot karikaturale hysterici, waarbij de frustraties zóveel nadruk en herhaling krijgen dat de toeschouwer onmiddellijk doorkrijgt wat er aan ze hapert. De mateloze excessen - die door een multinationale rolbezetting klinken als een mislukte talencursus - roepen één vraag op: hoe iedereen nog tijd overhield om boeken te schrijven.

Milarepa

1973 | Drama

Italië 1973. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Lajos Balazsovitz, Paolo Bonicelli, Marcella Michelangeli, Marisa Fabbri en George Wang.

Een student verdiept zich in de biografie van een Tibetaanse magiër en krijgt tijdens een reis met de professor en diens vrouw een auto-ongeluk wat voor hem het begin is van een denkbeeldige reis naar de elfde eeuw waarin hij zichzelf als Milarepa ziet en de professor als diens lama Marpa. Deze pretentieuze film blijft in zijn verheerlijking van oriëntaalse wijsheid oppervlakkig en esthetisch pittoresk. Het gemis aan een bevredigende ideologie in de tegenwoordige tijd dat tot een dergelijk zoeken leidt, wordt overtuigend waargemaakt, maar alleen in de dialoog.

Il Portiere di notte

1973 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek

Italië 1973. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Dirk Bogarde, Charlotte Rampling, Gabriele Ferzetti, Philippe Leroy en Isa Miranda.

Een joodse vrouw ziet in 1957 in de nachtportier van een Weens hotel de officier van het concentratiekamp terug die haar als vijftienjarige dwong tot een sado-masochistische relatie waarin ze geleidelijk aan een willige partner werd. Omdat beiden nooit van die herinnering zijn losgekomen hervatten ze de verhouding van weleer, tot ex-nazi's die verraad vrezen hen laten neerschieten. Het gedocumenteerd beeld van medeplichtigheid tussen beul en slachtoffer wordt door de hoofdrollen overtuigend waar gemaakt, al vervalt de regisseuse soms tot een sensationele aanpak die haar oprechtheid twijfelachtig maakt. De fictieve geheime sekte van oud-nazi's doet het verhaal geleidelijk aan melodramatisch worden. Scenario van de regisseur en Italo Moscati.

l' Ospite

1971 | Drama

Italië 1971. Drama van Liliana Cavani. Met o.a. Lucia Bosé, Peter Gonzales Falcon, Glauco Mauri, Alvaro Piccardi en Maddalena Gillia.

Een vrouw keert na twintig jaar behandeling in een psychiatrische inrichting terug in de maatschappij en krijgt te maken met een schrijver die een kritisch onderzoek instelt naar de therapieën en de interne organisatie. Daarnaast ontmoet ze een gestoorde jongeman, die sprekend lijkt op de jeugdliefde waardoor destijds haar geestelijk evenwicht werd vernietigd. Goed spel van Bosé en een treffende eerste helft die in een echte kliniek werd opgenomen ontsporen in een melodramatische tweede helft waarin alles veel te dik wordt aangezet, inclusief de muziek.

I Cannibali

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Liliana Cavani. Met o.a. Britt Ekland, Pierre Clémenti, Delia Boccardo, Marino Masé en Tomas Milian.

De broer van Antigone en Ismene is bij een revolutie tegen het kolonelsregime gesneuveld. Antigone begraaft hem - tegen de voorschriften in - met de hulp van een mysterieuze vreemdeling. Ze wordt gearresteerd en ter dood veroordeeld, ondanks pogingen van de vreemdeling, Ismene en de kolonelszoon (met wie ze verloofd is) om haar te redden. Haar executie is het begin van een nieuwe opstand. Visueel opmerkelijke film met vervreemdend gebruik van Milaan en straten vol lijken, is niet meer dan een prentenboek zonder dramatische werking. Het mist de bezieling van Sofocles' tragedie. Acteurs zijn zowel gekleed als naakt alleen maar decoratief en de mystieke rol van Clémentie is bijna een zelfparodie.

Galileo

1968 | Biografie, Historische film

USSR​/​​Italië 1968. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Cyril Cusack, Lou Castel, Gheorghi Koloiansjew, Gigi Ballista en Paolo Graziosi.

Natuurkundige Galilei verzamelt bewijzen voor zijn theorie dat de aarde om de zon draait, wat de verontwaardiging wekt van wereldse en kerkelijke autoriteiten. Verdediging van dezelfde theorie doet Giordano Bruno op de brandstapel belanden, waarna Galilei voor de rechters zijn idee[KA3]en afzweert maar er wel (stiekem) aan blijft doorwerken. Wijdlopige en gezwollen dialoog en te uitdrukkelijk mooie beelden ontnemen historisch belangwekkende stof dramatische overtuigingskracht. Film haalt het niet bij-ook verfilmd-toneelstuk van Bertolt Brecht over zelfde onderwerp.

Francesco D'assisi

1966 |

Italië 1966. Liliana Cavani.

Natuurkundige Galilei verzamelt bewijzen voor zijn theorie dat de aarde om de zon draait, wat de verontwaardiging wekt van wereldse en kerkelijke autoriteiten. Verdediging van dezelfde theorie doet Giordano Bruno op de brandstapel belanden, waarna Galilei voor de rechters zijn idee[KA3]en afzweert maar er wel (stiekem) aan blijft doorwerken. Wijdlopige en gezwollen dialoog en te uitdrukkelijk mooie beelden ontnemen historisch belangwekkende stof dramatische overtuigingskracht. Film haalt het niet bij-ook verfilmd-toneelstuk van Bertolt Brecht over zelfde onderwerp.