Henri Guisol: cast.
Er zijn 34 films gevonden.

La situation est grave ... mais pas déseperée

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Jacques Besnard. Met o.a. Jean Lefebvre, Maria Pacôme, Michel Serrault, Daniel Prévost en Cécile Vassort.

Een aristocrate en een ondernemer proberen een minister te bewerken voor toestemming tot de bouw van een torenflat. Reeksen omstandigheden in en om het kasteel brengen de geheimhouding van de ontmoeting in gevaar. Deze banale toneelklucht kreeg een fantasieloze verfilming waarin de acteurs doen wat ze kunnen, dus veel te veel. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Pierre Germont.

Joseph Balsamo

1972 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1972. Romantiek van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Udo Kier, Guy Tréjan en Henri Guisol.

Bewerking van de populaire roman [KL]M[KA1]emoires d`un m[KA1]edecin: Joseph Balsamo[KLE] van Alexandre Dumas (1848). Het verhaal zit vol verwikkelingen en speelt zich af in de achttiende eeuw, in de wereld van de occulte genootschappen, die Balsamo de opdracht geven de gevestigde orde omver te werpen met behulp van een schat van onschatbare waarde. Een echt TV-feuilleton in al zijn glorie! Niemand kan in dit genre zo uitblinken als de produktieve regisseur Hunebelle. Geen aanrader voor intellectuelen of filmfreaks, maar de acteurs vermaken zich best en dat geldt ook voor de TV-kijker die op zoek is naar puur amusement.

Meurtre en 45 tours

1959 | Thriller

Frankrijk 1959. Thriller van Etienne Périer. Met o.a. Danielle Darrieux, Michel Auclair, Jean Servais, Henri Guisol en Raymond Gérôme.

Een zangeres is getrouwd met een ziekelijk jaloerse componist en heeft een verhouding met haar pianist. De dood van de componist zaait tweespalt en verdenking tussen de geliefden. Dit ingenieuze verhaal (naar een roman van Boileau en Narcejac) kreeg een sterke vertolking, maar de regie is nogal traag en nadrukkelijk.

Les Collégiennes

1957 | Drama

Frankrijk 1957. Drama van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Morlay, Paul Guers, Henri Guisol, Marie-Hélène Arnaud en Estella Blain.

Een welgesteld meisje wordt wees en moet naar een kostschool. Om haar welstand en aantrekkelijkheid wordt ze het slachtoffer van de jaloezie van haar medeleerlingen; bovendien moet ze de hitsige stiefvader van haar vriendin op een afstand houden. Dit clich[KA1]ematige internaatsdrama moest een reeks jonge actrices lanceren (wat alleen lukte met de kleinste rol, die van de nog onherkenbare debutante Catherine Deneuve). Gaby Morlay als de strenge maar rechtvaardige rectrix is de enige die kwaliteit toont.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Slave Empress Theodora

1954 |

1954. Riccardo Freda. Met o.a. Henri Guisol, Renato Baldini, Georges Marchal en Gianna Maria Canale.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

Teodora, imperatrice di Bisanzio

1953 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1953. Avonturenfilm van Ricardo Freda. Met o.a. Gianna Maria Canale, Georges Marchal, Renato Baldini, Irene Papas en Roger Pigaut.

Een circusmeisje wordt de echtgenote van Keizer Justinianus en brengt hem democratischer opvattingen bij, waarna hofintriganten haar met verdachtmakingen proberen uit te schakelen. Het oppervlakkige scenario kreeg een stevige en spectaculaire verfilming van Freda, die de decoratieve kwaliteiten van zijn echtgenote Canale méér naar voren liet komen dan het veronderstelde idealisme van het personage dat zij uitbeeldt. Het scenario is van regisseur Freda en Anfré Paul Antoine. Het camerawerk is van Rodolfo Lombardi.

Parigi è sempre Parigi

1951 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1951. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Lucia Bosé, Marcello Mastroianni en Franco Interlenghi.

Italiaanse voetbalsupporters gaan voor een interland naar Parijs, volgens een clichématig verwachtingspatroon, hopend op avonturen: haute couture en schoonheidsverzorging voor de vrouwen, pikante ontmoetingen voor de mannen, maar alles loopt uit op teleurstellingen, behalve voor de jongeman die géén vooropgezette ideeën had. De mild satirische, toeristische komedie krijgt een extra waarde door het gedateerde, maar nu amusante tijdsbeeld. Montand als onderdeel van de couleur locale zingt enkele chansons.

Rendez-vouz avec la chance

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Henri Guisol, Danièle Delorme, Suzanne Flon, Jean Brochard en Pierre Louis.

Een in zijn huwelijk ietwat teleurgestelde kantoorbediende begint door zijn ontmoeting met een jong meisje van nieuw geluk te dromen, maar heeft uiteindelijk niet de moed om radicaal met zijn plichten te breken, zodat hij zich schikt in zijn situatie. Een vooral wat betreft het scenario innemende tragi-komedie die wat al te zeer in mineur is gefilmd om de aandacht echt gaande te houden, waardoor de gevoeligheid - vooral in het spel van Delorme - soms averechts werkt.

Lady Paname

1949 | Komedie, Musical

Frankrijk 1949. Komedie van Henri Jeanson. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Henri Guisol, Monique Mélinand en Raymond Souplex.

Een werkloze zangeres die de kans heeft gekregen in Olympia een ster te vervangen, wordt verliefd op de componist van het lied waarmee ze triomfen oogst. Deze hangt echter al te zeer aan zijn vrijgezellenstatus, waarna de hele omgeving met averechts resultaat samenspant om de gelieven tot elkaar te brengen. Scenarioschrijver Jeanson kruidt zijn dialogen met een pittig cynisme, maar voert een tamelijk vlakke regie. De bezetting met topacteurs maakt veel goed, al is Delair in de titelrol eerder vermoeiend dan aanstekelijk.

Troisième cheminée à gauche

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Mineur. Met o.a. Jacaueline Cadet, Thérèse Dorny, André Versini, André Bervil en Henri Guisol.

Het een en ander rond woningnood, een armoedig appartement en wat zieleroerselen. Een met weinig middelen opgenomen film en de kijker vraagt zich af wat het slechtst is: het scenario, de regie of het spel. Grenst aan amateurisme. En bovendien belachelijke karakterbeschrijvingen. Zo is de jongeling beeldschoon en zo onnozel als wat. Ach ja, hij komt uit Indochina. Om te bewaren voor het nageslacht.

Métier de fous

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Gaby Sylvia, Lisette Lanvin, Madeleine Barbulée, Henri Guisol en Jean Tissier.

Het lukt hem maar niet een komedie af te ronden en deze (erg) Parijse schrijver wordt door de theaterdirecteur meegenomen naar de Côte d'Azur. Daar spelen de acteurs zonder zijn medeweten verschillende variaties op het thema liefdesverdriet, die uitmonden in allerlei misverstanden. Vervolgens krijgt de dramaturg weer inspiratie. Hunebelle heeft ten onrechte een slechte reputatie verworven. Deze vakkundige technicus weet een plot levendig te sturen en weet acteurs ten volle te benutten in wat niet meer is dan een, zij het schitterend neergezette, losse schets.

Ainsi finit la nuit

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Emile E. Reinert. Met o.a. Anne Vernon, Claude Dauphin, Henri Guisol, Katherine Kath en André Versini.

Een toevallige ontmoeting van de vrouw van een politicus met een pianist leidt tot een kortstondige verhouding. De echtgenoot komt er achter en de vrouw gaat schuldbewust in op het verzoek van de pianist om hem te volgen. Ze krijgt daarbij een auto-ongeval en verzoent zich op het ziekbed met haar man. Gedateerde smartlap maakte destijds Vernon bekend en is nu vooral curieus omdat de film en mannelijke personages de heldin geen enkel eigen initiatief toestaan, waardoor er - onbedoeld - bittere accenten ontstaan.

Tiercé à coeur

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jacqueline Porel, Sophie Desmarets, Francine Claudel, Pauline Carton en Henri Guisol.

Een advocaat, die als vermist is opgegeven tijdens de oorlog, hervindt zijn twee ex-echtgenoten en bovendien een derde echtgenote die getrouwd is met een op geld beluste man die zich meester heeft gemaakt van de papieren van de advocaat. Ze leven met z'n vieren een zeer stormachtig leven voordat de zaken in orde komen. Dit thema was nogal gedurfd in die tijd. Deze low-budget komedie is vrij onderhoudend en De Casembroot is een ten onrechte miskende cineast.

Une Femme coupée en morceaux

1946 | Avonturenfilm, Romantiek, Musical

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Yvan Noé. Met o.a. Claude Dauphin, Henri Guisol, Pierre Louis, Jean Temerson en Gaby Andreu.

Vier mannelijke artiesten reizen de wereld rond met een show vol liedjes op zoek naar de vrouw waar ze van houden. Ze krijgen succes op het artistieke vlak, maar met de liefde lukt het niet zo. Het werk van een bijzondere scenario- en dialogenschrijver en regisseur, Yvan No[KA1]e (zijn echte naam is Yvan Noemann) - een regisseur die in het vergeetboek is geraakt. Deze 'sketches' zijn soms goed soms slecht; erg veel zang en geklets maar niet zonder ouderwetse charme.

Le Secret du Florida

1946 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques Houssin. Met o.a. Lysiane Rey, Albert Préjean, Henri Guisol, Jim Gérald en Raphaël Patorni.

Politie-komedie die zich bij vergissing afspeelt aan boord van een jacht tijdens de vakantie van vier vrienden. De mensen weten niet wat hen overkomt (een zogenaamde politie-inspecteur is handelaar in verdovende middelen, een zogenaamde matroos is in het echt politie-inspecteur en de rest is in overeenstemming). Het kost veel moeite om er iets uit wijs te kunnen worden. Pretentieloos zoals al het werk van Houssin. Een amusante film.

Il suffit d'une fois

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Andrée Feix. Met o.a. Edwige Feuillère, Fernand Gravey, Henri Guisol, Hélène Garaud en Made Siamé.

Een reeks van misverstanden rond de moord op een zekere Nicolas, die voor een ander werd aangezien. Derhalve verschillende verdachtmakingen en buitensporigheden van de hoofdrolspelers totdat de arrestatie van de moordenaar plaatsvindt. Het geheel is vanuit de invalshoek van de komedie benaderd, met nog net het hoognodige van een politiefilm erin om tot een ontknoping te kunnen komen. Is wel om aan te zien vanwege het acteerwerk, de behoorlijke dialogen van Marc-Gilbert Sauvajon en de opnamen van Christian Matras. N.B.:De raadselachtige Feix liet zich een handje helpen door Henri Deccin in de hoedanigheid van technisch adviseur.

Christine se marie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Monique Rolland, Jean Murat, Saturnin Fabre, Huguette Duflos en Andrée Guize.

De in 1903 geboren Le Henaff had tot 1950 een korte carri[KA2]ere als regisseur. Als montageman was hij echter zeer begaafd (QUAI DES BRUMES, A NOUS LA LIBERTE, LE JOUR SE LEVE, om maar enkele bekende films te noemen). Als regisseur beperkte hij zich tot kluchtige komedies die hij naar behoren, maar zonder enige oorspronkelijkheid regisseerde. En dit is dan zo'n film naar een scenario van Alex Joffé en Jean Sacha: Christine trouwt drie maal onder een andere naam, maar met haar vierde aanbidder trouwt ze onder haar eigen naam. Heel aardig en onschuldig. Ook bekend als ÇA DEVAIT ARRIVER.

L' Extravagante mission

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van Henri Calef. Met o.a. Henri Guisol, Mona Goya, Denise Grey, Jean Tissier en Martine Carol.

Een levensmoede man wordt van zelfmoord gered door een oplichter die hem vraagt een pakket documenten naar Indo-China te vervoeren. Onderweg ontdekt hij dat het de buit is van een grote oplichting. Hij probeert zich vergeefs te ontdoen van het pakket, maar het lukt hem alleen een medepassagiere te veroveren. Pretentieloze komedie laat sporadisch echt amusante scènes zien, maar de regie laat alle kansen liggen om er meer van te maken.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

L'Assassin a peur la nuit

1942 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1942. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Mireille Balin, Jean Chevrier, Louise Carletti, Henri Guisol en Gilbert Gil.

Een vrij onbekende film van deze regisseur (geboren in 1908 die tot op hoge leeftijd actief bleef), die helaas maar zelden vertoond wordt. Naar de stevige roman van Pierre Véry, die het helemaal niet leuk vond dat men hem een 'detective'-auteur noemde. Het verhaal gaat over de lotgevallen van een jonge dief die naar het zuiden van Frankrijk gevlucht is om aan de politie te ontsnappen. Daar meent hij een nieuw leven te kunnen opbouwen door eerlijk te werken en zijn toekomst aan die van een lief meisje te verbinden. Jammer genoeg wordt hij weer met zijn verleden geconfronteerd in de persoon van zijn vroegere minnares, die hem er toe dwingt een duistere antiquair te vermoorden. Opnieuw wordt hij door angst en wroeging gekweld. Alles loopt dan ook slecht voor hem af. In het Frankrijk van 1942 kwam een hele serie zeer sombere en realistische films tot stand en deze produktie is er een van. Een solide script, een zeer strakke, dramatische opbouw, decors die ons aan Georges Wakhevitch doen denken en zeer innemend acteerwerk. Een klein meesterwerkje.

Une Femme disparaît

1941 | Drama, Misdaad

Zwitserland 1941. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Henri Guisol, Jean Nohain, Claude Dauphin en Ettore Cella.

Verfilming van een novelle van Jacques Viot. Het verhaal speelt zich af in Zwitserland (de Feyder-Rosays zijn de Duitse bezetting ontvlucht), en draait om een verdwenen actrice, die blijkt te zijn verdronken. De laatste film van een zeer oud geworden Feyder, verdronken in de alcohol. Slecht gedraaid en langdradig. Rosay nam vier rollen voor haar rekening waarbij ze een zo grote variëteit aan zenuwtrekjes liet zien dat de critici uit die tijd de film bespotten. Niet te vergelijken met THE LADY VANISHES van Alfred Hitchcock. Feyder stierf een tijdje later.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

La Loi du nord

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Feyder. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Richard-Willm, Charles Vanel, Jacques Terranne en Arlette Marchal.

Een New Yorkse secretaresse helpt haar werkgever die zijn vrouw heeft vermoord uit een psychiatrische inrichting ontsnappen en vlucht met hem naar Noord-Canada. Daar is een trapper hun nietsvermoedende gids, terwijl een politie-inspecteur hen najaagt. Dit melodramatisch verhaal in een quasi-Amerikaanse situering boeit door de picturale aanpak van het sneeuwlandschap en het spel van Morgan en Vanel (als politieman).

Les Trois valses

1938 | Komedie, Romantiek, Muziek

Frankrijk 1938. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Henri Guisol, Jean Périer en Guillaume de Sax.

Een drieluik: zijn liefde voor een danseres brengt de militaire loopbaan van een markies in gevaar; zij vlucht, met een engagement in het buitenland. Haar dochter wordt een succesvolle operette-ster die de zoon van de markies leert kennen. Deze eist dat ze kiest voor het theater of voor hem. De kleindochter is een filmactrice die in een verfilmde biografie van oma zal spelen, waarbij de kleinzoon haar tegenspeler wordt. Deze neemt haar angst, dat de geschiedenis van de vorige generaties zich zal herhalen, weg. Een met walsen van drie generaties componisten ondersteunde en sierlijk gestileerde operettefilm in de stijl van Ernst Lubitsch. Printemps is een goed equivalent van Jeanette MacDonald, maar Fresnay is houtenklazig in een hem vreemd genre. Deze romantische flut boeit door de enscenering en het camerawerk van Eugen Schüfftan.

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

L' Entraîneuse

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Albert Valentin. Met o.a. Michèle Morgan, Gilbert Gil, Félicien Tramel, Giselle Préville en Georges Lannes.

Een animeermeisje heeft ondanks haar werk haar illusies intact gehouden, maar de intriges van haar begerige werkgever doen haar liefde voor zijn neef stuklopen. Uit trots gaat ze niet voor hem overstag, maar voor een rijke bezoeker uit de nachtclub. De film werd jaren na de premi[KA2]ere herontdekt en geprezen door de opmerkelijk losse stijl van de regie die de film boven de scenarioconstructie en het melodrama uittilt. (De jong gestorven Valentin had een korte filmcarrière en werd daardoor weinig bekend). De jeugdige Morgan heeft meer vitaliteit en ironie dan gewoonlijk. Het scenario is van Charles Spaak. Het camerawerk is van Günther Rittau.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Wanneer brave klerk Maurice Legrand zich inlaat met prostituee Lulu, neemt het sleurleventje van de ongelukkig gehuwde zondagsschilder een catastrofale wending. Klassiek thema als cynisch-fatalistisch drama, inclusief omineuze marionettenopeningsscène. Simon, later als bon vivant geliefd bij de nachtvlinders van de rue Saint-Denis, speelt hier een van zijn mooiste rollen. Kort na de opnamen stierf Marèse (Lulu) bij een auto-ongeval; haar vriend Flamant (Lulu's pooier Dédé) had de macht over het stuur verloren. Naar Georges de la Fouchardières roman, in 1945 door Fritz Lang verfilmd als Scarlet Street.