William Steele: cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Romance Rides the Range

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Harry Fraser. Met o.a. Fred Scott, Cliff Nazarro, Marion Shilling, Buzz Barton en Bob Kortman.

Het draaiboek van Tom Gibson heeft de gebruikelijke westerningrediënten: een begraven buit, outlaws die land in willen pikken en de held, zingend, met zijn paard White King. Dit was het westerndebuut van Scott, die als bijnaam 'The Silvery- Voices Buckaroo' kreeg. Van 1936 tot 1939 speelde hij in 12 westerns voor Spectrum, de eerste negen voor producer Jed Buell, de laatste drie voor C.C. Burr. In 1940 en 1942 volgden nog twee westerns, en daarmee was de carrière van Scott -een operazanger - voorbij. Al St.John ontwierp in deze serie zijn 'Fuzzy'-personage en was er in acht afleveringen bij. Sam Newfield zou de meeste films regisseren en voor het camerawerk werden mensen aangetrokken als Robert Cline, Bill Hyer en Mack Stengler.

Gordon of Ghost City

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Ray Taylor. Met o.a. Buck Jones, Madge Bellamy, Walter Miller, Hugh Enfield en William Desmond.

Serial in twaalf hoofdstukken. Buck wordt door rancher Desmond in dienst genomen om een einde te maken aan de voortdurende veediefstallen. Zijn voorman Miller blijkt de leider van de bende te zijn. Deze Universal-serial werd geproduceerd door Henry MacRae, de man die alle Universal-serials produceerde in deze tijd.

Flaming Guns

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Tom Mix, Ruth Hall, William Farnum, George Hackathorne en Clarence Wilson.

De titel is bloeddorstiger dan de film zelf. Er zit weinig actie in deze meer komische western waarin Mix verliefd wordt op Hall. Haar vader (Farnum) is daar fanatiek op tegen. Het geheel eindigt met wilde achtervolging als het stel de grens over wil om te trouwen.

The Lone Star Ranger

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van A.F. Erickson. Met o.a. George O'Brien, Sue Carol, Russell Simpson, Elizabeth Patterson en Dick Alexander.

De eerste sprekende film van O'Brien en tevens de start van zijn tot in 1940 lopende westernreeks die zo'n 40 westerns zou omvatten nadat hij in 1924 bij John Ford zijn filmdebuut in de western THE IRON HORSE had gemaakt. In deze film is hij een bandiet die alles doet om zijn verleden achter zich te laten. Hij gaat bij de politie en hoopt zo de hand van Carol te winnen.

The Fearless Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Edgar Lewis. Met o.a. Fred Humes, Barbara Worth, Ben Corbett, Pee Wee Holmes en Buck Connors.

William Steele poogt de goudmijn van Connors in te pikken. Maar Fred Humes staat diens dochter Barbara Worth ter zijde om de mijn te kunnen behouden en haar vader uit de handen van de schurken te bevrijden. Basil Dickey zorgde voor het scenario en Wilfred Cline voor het camerawerk.

The Black Ace

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Leo Maloney. Met o.a. Don Coleman, Jeanette Loff, Billy Butts, J.P. McGowan en Noble Johnson.

Texas Ranger Coleman gaat op jacht naar de moordenaar van zijn vader. Don, geboren in 1896, was een beschermeling van Leo Maloney, die hem eerst rollen liet spelen in zijn eigen westerns en vervolgens een serie startte met Don zelf in de hoofdrol. Dons carrière eindigde zeer abrupt met de dood van Leo in 1929. Ford Beebe was de scenarist, Edward Kull de cameraman en de latere regisseur Joseph Kane deed de montage.

Hoof Marks

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Tenny Wright. Met o.a. Jack Donovan, Edward Brady, Edward Cecil, William Steele en Peggy Montgomery.

Er was heel wat wildgroei in de western. Naast de bekende westernhelden waren er verschillende maatschappijtjes die zo nu en dan een western uitbrachten met een volstrekt onbekende. Donovan maakte in de jaren twintig maar een half dozijn films en veel kan er niet over hem worden verteld. In deze western werkt hij op een ranch met de opdracht een bende veedieven uit te schakelen. Joseph Anthony Roach was de scenarist, Edward Snyder en Roy Greiner waren de cameramensen en Fred J. McConnell was de producent: een man die in 1927/28 zes films afleverde en van wie niemand meer iets gehoord heeft.

The Wild Horse Stampede

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Albert Rogell. Met o.a. Jack Hoxie, Fay Wray, William Steele, Marin Sais en Clark Comstock.

Een prima actie-western, waarin romantiek (Hoxie en Wray) en actiescènes goed in elkaar overgaan en waar vooral belangrijke rollen zijn ingeruimd voor Hoxies viervoeters, paard Scout en hond Bunk, die een serie wilde paarden weten te vangen vóór schurk Steele ze kan neerschieten. William Nobles deed het routineuze maar verzorgde camerawerk. Kesterson zou later beter bekend worden als Art Mix, maar hier speelt hij al een boef, wat hij bijna 20 jaar later nog deed.

Two-Fisted Jones

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Jack Hoxie, Kathryn McGuire, William Steele, Harry Todd en Frank Rice.

Terwijl Hoxie onderweg is om een bandiet te grijpen, ontmoet hij McGuire. Hij wordt verliefd op haar maar moet tevens gelijk in actie komen tegen Todd, die de ranch van McGuire wil inpikken en een bende huurt om haar vee te stelen. W. Scott Darling was de scenarist, Sarah Saddoris leverde het verhaal en het camerawerk werd gedaan door Harry Neumann.

The Saddle Hawk

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, G.Raymond Nye, Josie Sedgwick en Charles K. French.

Vaart en actie genoeg in deze western. Gibson en Nixon komen naar de ranch van haar vader maar onderweg weet de schurk Nye het meisje te ontvoeren naar de vijand van haar vader. Gibson moet haar veilig uit handen van het gespuis krijgen. Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller nam op - het betekende voorlopig het einde van de samenwerking tussen Gibson en Sedgwick.

The Hurricane Kid

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, William Steele, Arthur Machley en Violet La Plante.

Hoot en Steele vechten om Nixon. Iets minder dan de gemiddelde Gibson-westerns. Will Lambert leverde het verhaaltje waar Richard Schayer iets van moest maken. Virgil Miller was nog steeds de cameraman. Lambert was eigenlijk, naar verluidt, Lambert Hillyer.

Let 'er Buck

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, Charles K. French, G.Raymond Nye en William Steele.

Romantiek speelt in Hoots westerns altijd een belangrijke rol. Het draait meestal om een meisje, en deze western is daarop geen uitzondering. Nixon is het meisje waar cowboy Hoot van droomt, maar neef Nye daagt hem uit tot een duel. Die doet dan alsof hij is neergeschoten, zodat Hoot de benen neemt. Als er een rodeo plaatsvindt, ontmoet iedereen elkaar weer. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het script en Virgil Miller deed het camerawerk.

The Ridin' Kid From Powder River

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Gladys Hulette, Gertrude Astor, Tully Marshall en Walter Long.

Gibson wreekt zich na jaren op de moordenaar van zijn pleegvader. Hij verstopt zich voor de sheriff op de ranch van bandiet Marshall en wordt verliefd op diens dochter Hulette. Dat brengt hem in botsing met Long en kost hem bijna het leven. Humes, later zelf een ster bij Universal, speelt voor bandiet The Scorpion en jongensster House (geb. in 1913) speelt hier voor de 10-jarige Gibson. Hij zou in 1927, eveneens bij Universal, een eigen serie korte westerns van 20m elk krijgen en daarmee de bijnaam krijgen The Boy Wonder of Universal Westerns. Die films waren THE RIDING WHIRLWIND, RED WARNING, BUCKSKIN DAYS, allen uit 1927 en uit 1928 WINGED HOOFS, SON OF THE FRONTIER, THE UNTAMED, THE FIGHTING KID en THE DANGER TRAIL. Grootste succes was de non-western-serial THE FINAL RECKONING.

Hit and Run

1924 | Komedie

Verenigde Staten 1924. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Harlan, Cyril Ring, Harold Goodwin en De Witt Jennings.

Dit is geen western, want Hoot speelt een honkbalster die verliefd wordt op Harlan. Ze worden ontvoerd door gokkers die niet willen dat zijn club wint. Licht amusement, door Sedgwick en Raymond Schrock geschreven en door Virgil Miller in beeld gebracht.

Single Handed

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Elinor Field, Percy Challenger, William Steele en Philip Sleeman.

Gibson raakt tegen zijn wil verzeild in een kaartspel. Hij moet vluchten en raakt dan betrokken bij Fields probleem. Ze moet een stuk van een kaart vinden waarop een schat staat. Die heeft achteraf niets te betekenen, maar dat weten de schurken niet vooraf. Gibson overhandigt het gespuis aan de sheriff. George Hull bewerkte Sedgwicks verhaal. Wright was de regisseur van vier korte 20m westerns met Gibson in de hoofdrol: WOLF TRACKS, MASKED, THIEVES' CLOTHES en THE BRONCHO KID, alle uit 1920.

Shootin' For Love

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Alfred Allen, William Welsh en William Steele.

Gibson keert terug uit WO I. Hij heeft daar een afschuw van wapens gekregen. Zijn vader, een rancher, accepteert de instelling van zijn zoon niet en houdt hem voor een lafaard. Hij moet zijn mening herzien op het moment dat tussen hem en zijn buurman een ernstig conflict uitbreekt over waterrechten. Ray Schrock en Albert Kenyon schreven het script en Virgil Miller was de cameraman.

Dead Game

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Robert McKim, Harry Carter, Laura La Plante en William Welsh.

Sedgwick schreef deze western zelf. Hoot houdt de postkoets aan om La Plante, zijn geliefde, te ontvoeren omdat zij gedwongen wordt met schurk McKim te trouwen. Die slaagt erin haar weer terug te vinden maar Hoot komt op tijd om het huwelijk te voorkomen. Charles Kaufman was de cameraman. Sedgwick was een broer van de actrices Josie en Eileen. Hij leefde van 1892 tot 1953 en begon als acteur in 1915. In 1921 maakte hij zijn regiedebuut. Hij werd [KA1]overbekend door zijn komedies (o.a. met Buster Keaton) uit de jaren dertig, na een lange reeks westerns met o.a. Hoot en Tom Mix.

The Fast Mail

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Bernard J. Durning. Met o.a. Buck Jones, Eileen Percy, James Mason, William Steele en Adolphe Menjou.

Buck Jones, een cowboy, komt in de problemen als hij Percy in bescherming neemt, zoals een hoffelijke cowboy dat nu eenmaal deed in die dagen. THE FAST MAIL van Lincoln J. Carter werd door Agnes Parsons en Jacques Jaccard bewerkt. Adolphe Menjou speelde sinds 1916 kleine rolletjes, maar in 1923 werd hij een ster. James Mason is niet de befaamde acteur die wij van later kennen; deze Mason speelde tot in de jaren dertig in tientallen westerns bijrolletjes.

Pardon My Nerve!

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Buck Jones, Eileen Percy, Mae Busch, G. Raymond Nye en Joe Harris.

Jones, is een revolverheld, is verliefd op Percy, de dochter van rancher Daly. Diens ranch wordt ingepikt door een bende bandieten, die vervolgens de man ook nog vermoorden. Dan krijgen de schurken het met Buck aan de stok; het meisje is diep onder de indruk van Bucks dapperheid en is bereid de zijne te worden. Jack Strumwasser bewerkte het boek The Heart Of The Range van William Patterson White. Cameraman was George Schneiderman.

Bells of San Juan

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Scott Dunlap. Met o.a. Buck Jones, Fritzi Brunette, Claude Peyton, Harry Todd en Kathleen Key.

Sheriff Buck Jones is op zoek naar de moordenaar van zijn vader. Een bende ontvoert zijn meisje Fritzi Brunette, in de hoop hem in een val te kunnen lokken. Maar Buck weet zijn geliefde te bevrijden, de bende uit te schakelen en de moordenaar te vinden. Rex Taylor bewerkte het boek van Jackson Gregory. Dev Jennings was de cameraman.

Riding With Death

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Jacques Jaccard. Met o.a. Buck Jones, Betty Franciso, Jack Mower, J. Farrell MacDonald en H. Von Sickle.

Jones is een Texas Ranger. Zijn vriend en collega Mower wordt vermoord. Jones zweert hem te wreken. Agnes Parsons schreef het script en Frank B. Good was de (vaste) cameraman van Jones, wat de kwaliteit van de serie ten goede kwam. Good zou in de jaren dertig ook verschillende goede RKO-westerns met George O'Brien opnemen.