María Félix (1914-2002): cast.
Er zijn 42 films gevonden.

La Valentina

1965 | Komedie

Mexico 1965. Komedie van Rogelia A. González. Met o.a. María Félix, 'Piporro', José Elías Moreno en José 'El Bronco' Venegas.

Een jonge weduwe wordt omzwermd door diverse aanbidders die haar onvermoeibaar het hof maken. Een van hen ontvoert haar. Een komedie waarvan het verhaal een variant is op De getemde feeks. Félix blijkt weinig komisch talent te hebben.

Amor y sexo

1963 | Drama

Mexico 1963. Drama van Luis Alcoriza. Met o.a. María Félix, Julio Alemán, Julio Aldama en Augusto Benedico.

Een liederlijk en rijk meisje verslijt ontelbare mannen voordat ze ontdekt dat ze smoorverliefd is. Jammer dat de regisseur van belangrijke werken als TIBURONES en TLAYUCAN een film als deze maakte: grof en geforceerd, bovendien gevaarlijk tegen het vulgaire aan. Ondanks alles kan men merken dat Alcoriza betere films gemaakt heeft.

Si yo fuera millonario

1962 | Komedie

Mexico 1962. Komedie van Julián Soler. Met o.a. María Félix, Amador Bendayán, Teresa Velázquez en Enrique Rambal.

Een komiek, de enige erfgenaam van een Spaanse multimijonair, erft diens fortuin. Een aantal personen probeert te voorkomen dat hij de erfenis in handen krijgt. Onbeholpen komedie, op maat gemaakt voor de niet erg leuke Venezolaanse komiek Bendayán.

La Bandida

1962 | Drama, Romantiek

Mexico 1962. Drama van Roberto Rodríguez. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz, Ignacio López Tarso, Emilio Fernández en Katy Jurado.

Tijdens de Mexicaanse revolutie vechten twee mannen om de liefde van een prostituée, die de bijnaam 'de Straatroofster' heeft. Het is een acceptabele variant op het verhaal van Carmen, waarin bij uitzondering enkele belangrijke acteurs uit de Mexicaanse filmwereld bijeen zijn gebracht.

Juana Gallo

1960 | Drama

Mexico 1960. Drama van Miguel Zacarías. Met o.a. María Félix, Jorge Mistral, Luis Aguilar en Ignacio López Tarso.

Ten tijde van de Mexicaanse revolutie verandert een boerin in een revolutionaire als haar vader en haar verloofde vermoord worden. Deze film bedient zich van een Mexicaanse mythe om een andere mythe te dienen: María Félix die, met nogal lelijke schmink en in lelijke kleuren, een middelmatige acteerprestatie levert. Slechts het bespottelijke kon deze film van de verveling redden.

Sonatas

1959 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Mexico 1959. Avonturenfilm van Juan Antonio Bardem. Met o.a. Francisco Rabal, María Félix, Aurora Bautista, Fernando Rey en Carlos Casaravilla.

Rond het midden van de negentiende eeuw beleeft de markies van Bradomín een avontuurtje met een zieke vrouw. Als gevolg van een politieke samenzwering moet de markies naar Mexico emigreren, hij neemt zijn geliefde mee op zijn reis. Gebaseerd op twee van de Sonatas van Valle-Inclán. Deze film had niet het succes dat hij verdiende op grond van de perfecte technische afwerking. Fantastisch camerwerk van Cecilio Paniagua en Gabriel Figueroa.

La fièvre monte à El Pao

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Mexico 1959. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Gérard Philipe, María Félix, Jean Servais, Domingo Soler en Raúl Dantés.

In het fictieve Midden-Amerikaanse El Pao - symboolmodel voor bestaande dictaturen - zuchten op een eiland politieke gevangenen onder dwangarbeid. Dan wordt de gouverneur van het regime vermoord. Wanneer zijn humanistische secretaris Vázquez (nobele vent Philipe) de pre-revolutionaire boel waarneemt, komt zijn maîtresse Inès (de warmbloedige Félix) tussen hem en de van hogerhand gezonden ordehandhaver Gual (Servais) te staan. Expliciet linkse, politieke film van Buñuel, naar roman van Henry Castillou, heeft ondanks de formulevorm zijn momenten en vooral: sfeer.

Miercoles de ceniza

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Arturo de Córdova, Víctor Junco en Rodolfo Landa.

Een meisje wordt verkracht door een priester. Jaren later, als zij een bordeel exploiteert, wordt zij verliefd op een man die ook een priester blijkt te zijn. Een dermate hypocriete film tref je maar zelden.

La Estrella vacía

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Félix, Tito Junco, Carlos López Moctezuma en Enrique Rambal.

De opkomst en neergang van een beroemde filmactrice. De hele film is ondergeschikt gemaakt aan Félix, die zeer mooi is en bovendien gekleed door Dior, Jean Patou en Balenciaga, en haar lijdensweg, waardoor wat een goed verhaal had kunnen zijn, is verworden tot een boertig melodrama waarvan er dertien in een dozijn gaan. Fraai camerawerk.

La Cucaracha

1958 | Western

Mexico 1958. Western van Ismael Rodriguez. Met o.a. María Félix, Emilio Fernandez, Dolores Del Rio, Pedro Armendáriz en Antonio Aguilar.

Een Mexicaans westerndrama uit de tijd van Pancho Villa, begin 20ste eeuw. Felix is La Cucaracha en zij wordt verliefd op kolonel Fernandez. Deze laat haar echter zwanger en al zitten. Als ze het leger ziet terugkomen hoort ze dat Fernandez dood is. Het is zeer dramatisch, maar de film heeft een vrij bekende internationale naam gekregen als één van de weinige westerns die in Mexico gemaakt zijn.

Café Colón

1958 | Komedie, Musical

Mexico 1958. Komedie van Benito Alazraki. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz, Jorge Martínez de Hoyos en Francisco Jambrina.

Twee van de populairste sterren aller tijden van de Mexicaanse film vertolken de hoofdrollen in deze komedie die zich afspeelt tijdens de legendarische revolutie van Juárez. Veel liedjes. Een sympathieke film.

Flor de mayo

1957 | Drama

Mexico 1957. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Jack Palance, Pedro Armendáriz en Juanito Múzquiz.

Een man keert terug naar een vissersdorp om de huidige echtgenoot van zijn ex-minnares een plan te ontvouwen om grotere vangsten te doen. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Blasco Ib[KA1]a[KA6]nez. Het resultaat van deze voor die tijd ongekende monsterproduktie was matig, ondanks de medewerking van acteurs van formaat als Palance en F[KA1]elix (de eerste maakt de indruk in een andere film rond te lopen).

Faustina

1957 | Komedie, Fantasy

Spanje 1957. Komedie van José Luis Sáenz de Heredia. Met o.a. María Félix, Fernando Fernán-Gómez, Conrado San Martín, Fernando Rey en Elisa Montés.

Een roekeloze speleoloog komt bij toeval op de drempel van de Hel een demon in hoogst eigen persoon tegen die hem zijn levensverhaal vertelt. Bescheiden, kluchtige versie van de onsterfelijke FAUST, met een uitstekende rolverdeling.

Viva Revolution

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Mexico 1956. Avonturenfilm van Roberto Gavaldon. Met o.a. Pedro Armendáriz en María Félix.

Een goed gemaakte film met een mooie hoofdrol van Armendariz over de Mexicaanse revolutie.

Les héros sont fatigués

1955 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Yves Ciampi. Met o.a. Yves Montand, María Félix, Curd Jürgens, Jean Servais en Gérard Oury.

De hoofdstad van een denkbeeldige Afrikaanse republiek trekt Europese avonturiers en misdadigers van allerlei allooi aan, waarbij zowel de jacht op gestolen diamanten als de amoureuze rivaliteit om een verleidelijke vrouw de strijd doet ontbranden. Een broeierige avonturenfilm met een sterke rolbezetting en een vaak beklemmende sfeer, maar de exotische achtergrond ontaardt in oppervlakkige en overbodige folklore.

La Escondida

1955 | Avonturenfilm, Drama

Mexico 1955. Avonturenfilm van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz en Andres Soler.

Tijdens de Mexicaanse Revolutie ontstaat een liefdesgeschiedenis...Een voor honderd procent Mexicaanse film, met bovendien twee van de grootste sterren in de hoofdrollen.

Canasta de cuentos mexicanos

1955 | Drama, Komedie, Romantiek

Mexico 1955. Drama van Julio Bracho. Met o.a. Pedro Armendáriz, Arturo De Córdova, Mari Blanchard, Lorraine Chanel en Jack Kelly.

Een typische episoden-film in drie delen naar korte verhalen van B. Traven. Het eerste verhaal gaat over de huwelijksperikelen van een jong echtpaar, het tweede over een Amerikaans echtpaar dat de zaak van hun leven wil doen met een Mexicaanse mandenvlechter en het laatste verhaal gaat over een prachtige femme fatale, die alle heren het hoofd op hol brengt totdat zij haar gelijke ontmoet in een Don Juan, Don Carlos. Aardig voor wie niet bekend is met dit soort cinema, wat schering en inslag is in de Mexicaanse bioscoop. De exportversie is 87m en kwam een jaar later uit. Als regisseur wordt José Kohn vermeld. De Fotografie was in handen van Gabriel Fuguera.

Camelia

1955 | Drama

Mexico 1955. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Jorge Mistral en Carlos Navarro.

Een liefdesgeschiedenis die plaats vindt in het milieu van de stierengevechten. Het klassieke melodrama naar Mexicaanse smaak, met een zeer belangrijk paar in de hoofdrol.

Tizoc

1954 | Romantiek

Mexico 1954. Romantiek van Ismael Rodríguez. Met o.a. Pedro Armendáriz, María Félix en Eduardo Fajardo.

Binnen een stam Indiaanse Mexicanen ontluikt de liefde. Een melodrama met poëtische pretenties, gemaakt ter ere van het paar Armendáriz en Félix. Geen slechte film.

French Cancan

1954 | Musical, Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1954. Musical van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Arnoul, María Félix, Anna Amendola en Jean-Roger Caussimon.

In glorieuze Technicolor brengt Jean Renoir het Belle Époque-Parijs van zijn vader, schilder Pierre-Auguste Renoir, tot filmleven. Centraal staan de beroemde impresario-entrepreneur Danglard (Gabin) en zijn creatie van bruisend variétévertier, de Moulin Rouge. Arnoul speelt wasmeisje Nini, die door Danglard in Montmartre wordt ontdekt en tot ster van de risqué cancan-dans omgetoverd. French Cancan is als een piramide van overstromende champagnecoupes nadat de kurk is geplopt: een feest zonder weerga. Tegen de achtergrond van Max Douys meesterlijke decors sprankelt een cast die volop plezier heeft. Onder de pittoreske figuren in dit impressionistische tableau vivant is ook Edith Piaf.

Reportaje

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. Arturo de Córdova, Dolores del Río, Jorge Negrete en María Félix.

De eigenaar van een dagblad looft 10.000 dollar uit voor degeen die hem ter publicatie op oudjaar een sensationeel bericht bezorgt. Bijeengeraapte melodramatische verhalen, met een journalistieke noot. 's Lands populairste acteurs doen mee, evenals de Spaanse Carmen Sevilla.

El Rapto

1953 | Komedie

Mexico 1953. Komedie van Emilio Fernández. Met o.a. Jorge Negrete, María Félix, Andrés Soler en José Elías Moreno.

Een man wordt dood gewaand, waardoor zijn eigendommen in handen komen van de door het hele dorp begeerde vrouw. De laatste film van Jorge Negrete voor diens dood, kort daarna. Interessant maar niets bijzonders.

Messalina

1951 | Drama, Historische film, Actiefilm, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1951. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. María Félix, Georges Marchal en Delia Scala.

De wreedheid en wulpse escapades van de echtgenote van Keizer Claudius wekken verzet bij de Romeinse bevolking. Valerius wordt zelf het slachtoffer van zijn complot om haar ten val te brengen. Zijn opvolger blijkt zelf een verhouding met Messalina te hebben gehad en wordt door zijn medestanders omgebracht. Dit verzorgde historische spektakel, dat een naoorlogse Italiaanse opleving kende, blijft in de weergave van excessen en bacchanalen ver achter bij de behandelingen van dezelfde stof na 1970. Ook door het al te plechtstatige acteren kan men zich nu ternauwernood nog voorstellen dat dit dezelfde personages zijn.

La Corona negra

1950 | Drama, Horror

Spanje 1950. Drama van Luis Saslavsky. Met o.a. María Félix, Rossano Brazzi, Vittorio Gassman en José María Lado.

Een vrouw lijdt aan geheugenverlies nadat zij getuige van de moord op haar man is geweest. Iemand probeert haar haar geheugen terug te geven maar de moordenaar van de echtgenoot blijft op de loer liggen. Dit verhaal van Jean Cocteau wordt door drie uitstekende acteurs gespeeld. Echt een opmerkelijke film in de geschiedenis van de Spaanse cinema, geholpen door Italiaanse sterren Brazzi en Gassman.

Doña Diabla

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Tito Davison. Met o.a. María Félix, Víctor Junco, Crox Alvarado en José María Linares.

Als een pas getrouwd meisje in de gaten krijgt dat haar echtgenoot een man zonder scrupules is die haar alleen wil gebruiken, besluit ze zich op alle mannen te wreken. Een goede film met natuurlijk spel.

Río escondido

1948 | Drama

Mexico 1948. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. María Félix, Carlos López Moctezuma en Fernando Fernández.

Een jonge onderwijzeres gaat les geven in een verlaten dorp dat door een afschuwelijke 'cacique' gedomineerd wordt. Eén van de minst geslaagde films van Emilio 'Indio' Fernández, hoewel het echter geen slechte film genoemd kan worden.

Mare Nostru,

1948 | Romantiek, Oorlogsfilm

Spanje 1948. Romantiek van Rafael Gil. Met o.a. María Félix, Fernando Rey, José Nieto en Guillermo Marín.

Tijdens WOI ontstaat een liefdesromance. Een opgeblazen verfilming van de roman van Blasco Ibañez, die de Mexicaanse vamp María Fèlix de gelegenheid bood een van haar weinige Spaanse rollen te spelen.

Maclovia

1948 | Drama

Mexico 1948. Drama van Emilio Fernández. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz en Carlos López Moctezuma.

Een visser en een schone Indiaanse willen met elkaar trouwen. Haar vader, de Indianenhoofdman van het dorp, verzet zich hier echter tegen. Dit is een soort derde versie van JANITZIO - de eerste werd in 1934 door Carlos Navarro geregisseerd - en is een erg mooie, romantische film met indrukwekkend camerawerk.

Que Dios me perdone

1947 | Drama

Mexico 1947. Drama van Tito Davison. Met o.a. María Félix, Fernando Soler en Julián Soler.

Twee mannen worden misleid en daarna gedood en dat alles vanwege hun liefde voor een knap jong meisje dat, zonder dat zij het weten, een spionne is. De film zit vol overdreven dramatiek en rammelende dialogen.

La Diosa arrodillada

1947 | Drama

Mexico 1947. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Arturo de Córdova en Rosario Granados.

Een magnaat van de chemische-industrie geeft zijn vrouw voor haar verjaardag het beeld van een naakte, geknielde vrouw; de vroegere geliefde van de man heeft hiervoor model gestaan en hij wil haar graag terug hebben. De film is gebaseerd op een verhaal van Ladislao Fodor. Meer dan een onbelangrijk en simpel melodrama is het echter niet.

La Mujer de todos

1946 | Drama

Mexico 1946. Drama van Julio Bracho. Met o.a. María Félix, Armando Calvo en Gloria Lynch.

Een vrouw van de wereld wordt verliefd op een verloofde jongeman die alles voor haar opgeeft. Een variant van LA DAME AUX CAMELIAS; uitstekend gespeeld door María Félix. Een prima film.

La Devoradora

1946 | Drama

Mexico 1946. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. María Félix, Luis Aldás en Julio Villarreal.

Een arts ontdekt dat zijn oom wil trouwen met een veel jongere vrouw, die op haar beurt een adolescent als minnaar heeft en niet rust alvorens er in te slagen de jonge arts verliefd te maken. Helemaal in het teken van María Félix als almachtige vampier.

Enamorada

1946 | Avonturenfilm

Mexico 1946. Avonturenfilm van Emilio Fernández. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz en Fernando Fernández.

Een jong meisje gaat trouwen met haar Noordamerikaanse verloofde. Tijdens de Mexicaanse revolutie echter, wordt zij verliefd op een revolutionaire generaal. Dit is een van de beste typisch Mexicaanse films die ooit is gemaakt, met zeer goede acteerprestaties.

Vértigo

1945 | Drama

Mexico 1945. Drama van Antonio Momplet. Met o.a. María Félix, Emilio Tuero en Lilia Michel.

Een mooi meisje moet van haar vader trouwen met de rentmeester van diens landgoed om een dreigend faillissement te voorkomen. Een film geheel ondergeschikt gemaakt aan de schoonheid van Félix.

El Monje blanco

1945 | Drama

Mexico 1945. Drama van Julio Bracho. Met o.a. María Félix, Tomás Perrín, Marta Elba en Ernesto Alonso.

In een Italiaans klooster verschijnt een mysterieuze witte monnik. Deze blijkt niemand anders te zijn dan een gravin op zoek naar haar door haar eigen man ontvoerde zoon. Zonder meer de grootste en meest groteske flop van deze regisseur.

La Monja alférez

1944 | Avonturenfilm

Mexico 1944. Avonturenfilm van Emilio Gómez Muriel. Met o.a. María Félix, José Cibrián en Angel Garasa.

Een officier moet terechtstaan voor de dood van een gokker in een café. In de gevangenis blijkt dat hij een vrouw is en vertelt zij haar levensverhaal. Vlak, traag, statisch, stijf, verward.

Amok

1944 | Drama

Mexico 1944. Drama van Antonio Momplet. Met o.a. María Félix, Julián Soler, Estela Inda en Miguel Angel Ferriz.

Een ongelukkige liefde doet een jongeman besluiten naar India te emigreren om daar als arts te gaan werken. Een trouwe inboorlinge omringt hem met zorgen. Ambitieuze maar mislukte film. Het enige wat de moeite waard is, is María Félix die haar kousen uittrekt en haar dijbeen ontbloot.

La Mujer sin alma

1943 | Drama

Mexico 1943. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. Fernando Soler, María Félix en Andrés Soler.

Een mooi meisje speelt een spelletje met alle mannen om uit de armoede te komen. Een onuitstaanbaar melodrama met als enig lichtpunt de immer betoverende María Félix.

La China poblana

1943 | Avonturenfilm

Mexico 1943. Avonturenfilm van Fernando A. Palacios. Met o.a. María Félix, Miguel Angel Ferriz, Tito Novarro en Miguel Inclán.

Een Chinese prinses wordt door piraten gevangengenomen en ontvoerd naar Mexico waar zij gekocht wordt door een Spaanse kapitein. Aardig verfilmd, met mooie 'couleur locale'.

Doña Bárbara

1943 | Drama

Mexico 1943. Drama van Fernando de Fuentes. Met o.a. María Félix, Julián Soler en María Elena Marqués.

Een meisje wordt aangerand door drie zeelui, nadat die eerst haar vriend hebben vermoord. Daarna verandert zij in een mens zonder gevoelens. Kille en volstrekt nietszeggende verfilming van de gelijknamige roman van Rómulo Gallegos.

María Eugenia

1942 | Drama

Mexico 1942. Drama van Felipe Gregorio Castillo. Met o.a. María Félix, Rafael Baledón en Manolita Saval.

Een secretaresse wordt verliefd op een rijke landeigenaar die reeds is getrouwd. Een middelmatig en onzinnig melodrama.

El Peñón de las ánimas

1942 | Drama

Mexico 1942. Drama van Miguel Zacarías. Met o.a. Jorge Negrete, María Félix, René Cardona en Carlos López Moctezuma.

Door een oude familievete moeten twee kleinzoons van een rijke grondbezitter een nieuwkomer doden. Deze man wordt echter verliefd op de verloofde van een van hen, en die liefde wordt beantwoord. Deze film is waarschijnlijk het enige acceptabele werk uit de hele carrière van Zacarías. De knappe María Félix maakt haar debuut.