Jean Arthur: cast.
Er zijn 56 films gevonden.

Shane

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van George Stevens. Met o.a. Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin, Brandon De Wilde en Jack Palance.

Klassieke western speelt zich af in Wyoming, waar kleine boeren herrie krijgen met een veebaron. Vreemdeling Shane (Ladd) neemt het op voor kolonist Joe Starrett (Van Heflin) en zijn gezin. Film behoort tot het beste werk van Stevens die ook onder meer Woman of the Year, A Place in the Sun en Giant maakte. Loyal Griggs kreeg een Oscar voor zijn schitterende (kleuren-)camerawerk, en bijrolacteurs Palance en de elfjarige De Wilde werden genomineerd. De scène waarin het jochie Joey zijn idool met een hartverscheurend 'Shane!', weerkaatst in het berglandschap, naroept, is onvergetelijk.

A Foreign Affair

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Arthur, John Lund, Millard Mitchell en Stanley Prager.

Een Amerikaanse politica (Arthur) bezoekt net na de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse militairen in Berlijn, en verzeilt in een serie geestige misverstanden. De voor de nazi's gevluchte Joods-Oostenrijkse Wilder legt en passant de ravage in de stad vast in deze slim geschreven romantische komedie. Dietrich speelt een nachtclubzangeres die met liedjes als 'Illusions' en 'Black Market' pragmatisch in het leven staat. Het script van Wilder en vaste schrijfpartner Charles Brackett kreeg een Oscarnominatie, net als het fraaie zwart-wit camerawerk van Charles Lang, die ook Wilders Some Like it Hot zou draaien.

The Impatient Years

1944 | Komedie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Irving Cummings. Met o.a. Jean Arthur, Lee Bowman, Charles Coburn, Edgar Buchanan en Harry Davenport.

Een magere komedie over soldaat Bowman die in het burgerleven terugkeert bij zijn vrouw Arthur en moeite heeft zich aan te passen.

The More the Merrier

1943 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van George Stevens. Met o.a. Jean Arthur, Joel McCrea, Charles Coburn, Richard Gaines en Bruce Bennett.

Een werkende vrouw (Arthur) ziet zich gedwongen haar minuscule flat te delen met McCrea en Coburn (die een Oscar won voor zijn vertolking). De locatie is Washington tijdens WO II. In 1966 opnieuw verfilmd als WALK DON'T RUN, maar deze toont aan dat Arthur haar gelijke niet heeft.

A Lady Takes a Chance

1943 | Komedie, Western, Romantiek

Verenigde Staten 1943. Komedie van William A. Seiter en Henry Hathaway. Met o.a. Jean Arthur, John Wayne, Charles Winninger, Phil Silvers en Mary Fields.

Wayne verdient de kost met het rijden van rodeo's; hij is een harde vent, die je niet gauw van zijn stuk brengt... totdat Arthur uit de grote stad New York zijn provincieplaats binnen rijdt. Haar blik maakt hem week! Goed spel van beiden en een film met de nodige humor. Bovendien een aardig rolletje van Silver als gids.

The Talk of the Town

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van George Stevens. Met o.a. Jean Arthur, Ronald Colman, Cary Grant, Glenda Farrell en Edgar Buchanan.

Een intelligente komedie met een schitterende bezetting. De voortvluchtige Grant verbergt zich bij nietsvermoedende professor Colman en kamerverhuurster Arthur. Grant probeert de principiële Colman wijs te maken dat elke wet ook menselijke kantjes heeft. Prachtig.

The Devil and Miss Jones

1941 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1941. Komedie van Sam Wood. Met o.a. Jean Arthur, Robert Cummings, Charles Coburn, Spring Byington en S.Z. Sakall.

Ontevredenheid bij het grote warenhuis van de steenrijke Coburn. Incognito gaat hij op de schoenenafdeling werken waar hij kennismaakt met Cummings, die de oproerkraaier blijkt te zijn. Naarmate hij meer en meer te weten komt, groeit zijn medegevoel voor het personeel. Een verrukkelijke, zeer onderhoudende sociale komedie. Byington is een oudere verkoopster en Arthur is Miss Jones. Het script is van Norman Krasna.

Too Many Husbands

1940 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1940. Komedie van Wesley Ruggles. Met o.a. Jean Arthur, Fred MacMurray, Melvyn Douglas, Harry Davenport en Dorothy Peterson.

Arthur is getrouwd met echtgenoot nummer twee (Douglas) als echtgenoot nummer [KA1]e[KA1]en (MacMurray) die dood gewaand was, thuiskomt. Een schitterende komedie naar het toneelstuk van Somerset Maugham Home and Beauty. Nieuwe versie: THREE FOR THE SHOW.

Arizona

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Wesley Ruggles. Met o.a. Jean Arthur, William Holden, Warren William, Porter Hall en Paul Harvey.

Groots opgezet western-spektakel waarin Arthur poogt een nieuw bestaan op te bouwen en weet door te zetten ondanks aanvallende Indianen, plunderingen en wat een mens in die tijd wel niet kon overkomen. Buchanan maakte hier zijn filmdebuut en zou één der meest bekende karakter-acteurs uit de western worden. In een klein rolletje is ook Denver Dixon te zien.

Only Angels Have Wings

1939 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van Howard Hawks. Met o.a. Cary Grant, Jean Arthur, Richard Barthelmess, Rita Hayworth en Thomas Mitchell.

Mooie vliegeniersfilm van Hawks, zelf in zijn jonge jaren een enthousiast piloot. Geoff Carter (Grant) bestiert een luchtpostservice in Colombia. Vliegen is levensgevaarlijk tussen al die hoge, mistige Andespieken. Op een dag vraagt piloot Bat Kilgallen (Barthelmess) om een baan. Maar Kilgallen heeft een besmet verleden, door zijn schuld kwam ooit een boordwerktuigkundige om. Toch krijgt hij een kans, áls hij de gevaarlijkste klussen op zich wil nemen. Zoals vaak bij Hawks: echte kerels, mooie meiden (Arthur en Hayworth), bloedstollende spanning en sprankelende dialogen.

Mr. Smith Goes to Washington

1939 | Drama

Verenigde Staten 1939. Drama van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Jean Arthur, Claude Rains, Edward Arnold en Guy Kibbee.

Wanneer een senator uit een der westelijke staten plotseling overlijdt, sturen corrupte mannetjesmakers Jefferson Smith, een apolitieke Joris Goedbloed, als vervangmarionet naar Capitol Hill. Jeff, echter, observeert, luistert en denkt voor zichzelf. Magnifieke Capra-genremengeling toont het doorgerotte nepotisme van het Amerikaanse politieke systeem. Surreëel: de parallellen met de 21ste-eeuwse beerput, quid pro quo en cynische leugenpers incluis. Hoogtepunt is de filibusterscène, waarin Smith 24 uur lang onafgebroken in de Senaat zijn hart lucht. Bevlogen, grootse, tijdloze cinema. Elf Oscarnominaties, één beeldje, voor auteur Lewis R. Foster.

You Can't Take It With You

1938 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van Frank Capra. Met o.a. James Stewart, Jean Arthur, Lionel Barrymore, Edward Arnold en Mischa Auer.

Oscar voor Beste Film, en een Oscar voor Beste Regisseur (Frank Capra). Dat was de verdiende oogst van deze Broadway-verfilming, met James Stewart in zijn doorbraakhoofdrol als de telg van een zakenfamilie. Jonge excentriekeling in de dop Alice (Jean Arthur) speelt zijn zoetelief, waarbij het vermaak ontspruit uit de botsing tussen de twee zeer van elkaar verschillende families. Ergo: de zakelijke en de creatieve kant van Amerika. Stewart is sprankelend, ogenschijnlijk onbewust van script, camera's en regie. Capra was bijzonder in z'n sas met Stewart, en huurde hem aansluitend in voor de kaskraker Mr. Smith Goes to Washington.

History Is Made at Night

1937 | Romantiek

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Charles Boyer, Jean Arthur, Leo Carrillo, Colin Clive en Andre St. Maur.

Arthur vlucht weg van de jaloerse echtgenoot van wie ze niet houdt en wordt verliefd op een Parijse ober (Boyer). Een elegant romantisch drama dat rimpelloos werd geregisseerd door Borzage. De film bevat een ongelooflijke climax aan boord van een schip. Vlekkeloos spel van de twee hoofdrolspelers.

Easy Living

1937 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Jean Arthur, Edward Arnold, Ray Milland, Franklin Pangborn en William Demarest.

Miljonair Junius Brutus Ball (Arnold) gooit de dure bontjas van zijn verwende vrouw uit het raam; deze komt terecht boven op het nietsvermoedende arbeidersmeisje Jean Smith (Arthur). Junius` zoon Johnny (Milland) die druk bezig is om carrière te maken, wordt verliefd op het meisje. Verrukkelijke komedie geschreven door Preston Sturges naar een verhaal van Vera Caspary. Ted Tetzlaff stond achter de camera.

The ex-Mrs Bradford

1936 | Komedie, Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Komedie van Stephen Roberts. Met o.a. James Gleason, Jean Arthur en William Powell.

Miljonair Junius Brutus Ball (Arnold) gooit de dure bontjas van zijn verwende vrouw uit het raam; deze komt terecht boven op het nietsvermoedende arbeidersmeisje Jean Smith (Arthur). Junius` zoon Johnny (Milland) die druk bezig is om carrière te maken, wordt verliefd op het meisje. Verrukkelijke komedie geschreven door Preston Sturges naar een verhaal van Vera Caspary. Ted Tetzlaff stond achter de camera.

The Plainsman

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Cecil B. DeMille. Met o.a. Gary Cooper, Jean Arthur, James Ellison, Charles Bickford en Helen Burgess.

Voor dit grote westernepos had Cooper (als Wild Bill Hickok) niet DeMille`s voorkeur. Liever had hij Bill `Hopalong Cassidy` Boyd in de hoofdrol gezien. Maar achteraf viel het hem mee: Cooper deed goed werk en werd een befaamd westernacteur. Ellison haalde hij even weg bij Bill Boyds westernserie voor de rol van Buffalo Bill. De jeugdige acteur werd `ouder` gemaakt. Arthur is, als Calamity Jane, de minst overtuigende van het drietal. Bickford en zijn bende worden rijk door de verkoop van repeteergeweren aan de Indianen; daar treedt Cooper tegen op. Anthony Quinn - de schoonzoon van DeMille - speelt gedurende twee minuten een Cheyenne-Indiaan. De film eindigt triest: Hickok wordt neergeschoten door Jack McCall (Hall). Het scenario werd geschreven door Waldemar Young, Harold Lamb en Lynn Riggs. George Antheil componeerde de muziek voor deze monumentale film. Arthur Rosson was assistent-regisseur, en Victor Milner en George Robinson zorgden voor het uitstekende camerawerk.

The Ex-Mrs. Bradford

1936 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1936. Komedie van Stephen Roberts. Met o.a. William Powell, Jean Arthur, James Gleason, Eric Blore en Robert Armstrong.

Thriller-komedie, die doet denken aan een mooi geproduceerde THIN MAN, waarin Powell samenwerkt met zijn ex-vrouw Arthur om een moord op te lossen.

Mr. Deeds Goes to Town

1936 |

Verenigde Staten 1936. Frank Capra. Met o.a. Gary Cooper, Jean Arthur, George Bancroft, Lionel Stander en Douglass Dumbrille.

De verwachtingen van 'common man' Longfellow Deeds behelzen niet veel meer dan tuba spelen in de plaatselijke band - en in bed. Maar wanneer hij een fortuin erft loert corruptie om de hoek. Dit geestige, typisch 'Capraeske' drama heeft een prachtige rol van Cooper als de goeiige Deeds die zich geen raad weet met zijn status als miljonair. Zeker niet wanneer hij wordt benaderd door een aantrekkelijke dame (Arthur) met een eigen agenda. De film, die Capra een Oscar opleverde, is een van de beste voorbeelden van het oeuvre dat hem in eigen land tot een van de meest gekoesterde filmmakers heeft gemaakt.

More Than a Secretary

1936 | Komedie

Verenigde Staten 1936. Komedie van Alfred E. Green. Met o.a. Jean Arthur, George Brent, Lionel Stander, Ruth Donnelly en Reginald Denny.

Arthurs charme geeft niveau aan deze routineuze komedie rond een secretaresse die op haar knappe werkgever (Brent) verliefd wordt.

Adventure in Manhattan

1936 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1936. Komedie van Edward Ludwig. Met o.a. Jean Arthur, Joel McCrea, Reginald Owen, Thomas Mitchell en Herman Bing.

Bizarre combinatie van komedie en melodrama met spelers die geplande bankoverval in de war sturen. Niet altijd geslaagd, maar wel interessant.

The Whole Town's Talking

1935 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1935. Komedie van John Ford. Met o.a. Edward G. Robinson, Jean Arthur, Wallace Ford, Arthur Byron en Donald Meek.

Een onderhoudende komedie waarin de verlegen Robinson lijkt op een beruchte gangster. Goede rollen van Robinson Arthur.

Public Hero Number One

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van J. Walter Ruben. Met o.a. Lionel Barrymore, Jean Arthur, Chester Morris, Joseph Calleia en Paul Kelly.

Goed verhaal van FBI-agent Morris die gangster Calleia op spoor zit met hulp van Barrymore en gehinderd door Calleia's zus Jean Arthur. Plezierig kijkvoer.

Public Hero No. 1

1935 | Thriller

Verenigde Staten 1935. Thriller van J. Walter Ruben. Met o.a. Joseph Calleia, Lionel Barrymore, Chester Morris, Paul Kelly en Jean Arthur.

Goed verhaal van FBI-agent Morris die gangster Calleia op spoor zit met hulp van Barrymore en gehinderd door Calleia's zus Jean Arthur. Plezierig kijkvoer.

Party Wire

1935 |

1935. Erle Kenton. Met o.a. Helen Lowell, Robert Allen, Victor Jory, Charley Grapewin en Jean Arthur.

Goed verhaal van FBI-agent Morris die gangster Calleia op spoor zit met hulp van Barrymore en gehinderd door Calleia's zus Jean Arthur. Plezierig kijkvoer.

If You Could Only Cook

1935 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1935. Misdaad van William A. Seiter. Met o.a. Herbert Marshall, Jean Arthur, Leo Carrillo, Lionel Stander en Alan Edwards.

Arthur en Marshall zijn schitterend als paar in een komedie over een rijk stel dat zich uitgeeft voor het dienstmeisje en de butler van gangster Carrillo.

Diamond Jim

1935 | Biografie

Verenigde Staten 1935. Biografie van A. Edward Sutherland. Met o.a. Edward Arnold, Jean Arthur, Binnie Barnes, Cesar Romero en Eric Blore.

Dure biografische film over excentrieke 19e eeuwse miljonair wiens begeerte naar geld alleen geëvenaard wordt door zijn liefde voor eten en Lillian Russell; Arthur heeft een dubbelrol om zo de Vrolijke Jaren Negentig uit te beelden. Erg onderhoudend.

Whirlpool

1934 |

1934. Roy William Neill. Met o.a. Rita La Roy, Lila Lee, Jack Holt, John Miljan en Donald Cook.

Dure biografische film over excentrieke 19e eeuwse miljonair wiens begeerte naar geld alleen geëvenaard wordt door zijn liefde voor eten en Lillian Russell; Arthur heeft een dubbelrol om zo de Vrolijke Jaren Negentig uit te beelden. Erg onderhoudend.

The Defense Rests

1934 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1934. Misdaad van Lambert Hillyer. Met o.a. Jack Holt, Jean Arthur, Nat Pendleton, Harold Huber en John Wray.

Veel bekende karakteracteurs uit de jaren 30 kruiden deze verder kleurloze misdaadfilm van Columbia met veel rechtszaalscène's.

The Virtuous Husband

1931 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1931. Komedie van Vin Moore. Met o.a. Elliott Nugent, Jean Arthur, Betty Compson, Alison Skipworth en Tully Marshall.

Als een rijke jongeman in het huwelijk treedt, laat hij zich leiden door boeken en brieven van zijn overleden moeder. Apron Strings was het oorspronkelijke verhaal dat het wel en wee van zijn nieuwe gezin beschreef.

Ex-Bad Boy

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Vin Moore. Met o.a. Robert Armstrong, Jean Arthur, Lola Lane, George Brent en Jason Robards sr.

Naar het verhaal The Whole Town Is Talking van Anita Loos en John Emerson over een mooie filmdiva, die met haar verloofde naar een eenvoudig stadje komt en daar de boel op stelten zet.

The Silver Horde

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van George Archainbaud. Met o.a. Evelyn Brent, Louis Wolheim, Joel McCrea, Raymond Hatton en Jean Arthur.

Archainbaud (1890-1959) regisseerde van 1917 tot 1953 films, waaronder vele westerns. Hij had met dit scenario enige problemen. Wallace Smith bewerkte voor deze herverfilming het boek van Rex Beach, maar deed dat niet erg best. De overgangen zijn soms te abrupt. Onderhoudend is deze in Alaska spelende western wel. McCrea (sinds 1923 in de film spelend) laat eerst Brent - een vrouw van twijfelachtige moraal die haar leven betert - vallen voor Arthur om na de nodige actiescènes te beseffen dat hij toch van Brent houdt. Leo Tover was de cameraman.

Paramount on Parade

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Dorothy Arzner, Otto Brower, Edmund Goulding, Victor Heerman en Edwin Knopf. Met o.a. Nancy Carroll, Leon Errol, Stuart Erwin, Gary Cooper en Helen Kane.

Een Nederlandse 'editie' van de revuefilm PARAMOUNT ON PARADE waarvoor in de Paramount-geluidsfilmstudio's te Joinville bij Parijs Nederlandse scènes met Frenkel, Mien Duymaer en Louis Davids werden opgenomen, die tussen de Amerikaanse nummers werden gevoegd, zoals dat ook voor andere landen met deze showfilm werd gedaan.

Danger Lights

1930 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1930. Romantiek van George B. Seitz en George Seitz. Met o.a. Louis Wolheim, Jean Arthur, Robert Armstrong, Hugh Herbert en Robert Edeson.

Een driehoeksverhouding tegen de achtergrond van de spoorwegen. Wolheim stond op het punt te trouwen met Arthur, maar de knappe Armstrong kaapte zijn bruid weg. Beide mannen zullen echter om beurten elkaars leven redden, zodat Arthur uiteindelijk zelf de knoop zal moeten doorhakken. Sterk verouderde sentimentele humbug, die goed wordt gespeeld maar het hedendaagse publiek toch niet meer zal overtuigen. Het te nadrukkelijke scenario van James Ashmore Greelman biedt de nodige ruimte voor grandioze opnamen in een nieuw proc[KA1]ed[KA1]e: NaturalVision. Deze uitvinding van George K. Spoor en P.J. Berggren maakte gebruik van 63.5mm-film, waarmee een optimale dieptescherpte werd verkregen en de actiesc[KA2]enes veel spectaculairder werden. De kosten waren echter zo hoog dat het bij dit ene experiment is gebleven (Fox had zijn eigen systeem, Grandeur, dat werd gebruikt voor THE BIG TRAIL). Cameratechnisch genie Karl Struss was verantwoordelijk voor de beelden. Gedraaid in NaturalVision.

The Saturday Night Kid

1929 | Komedie

Verenigde Staten 1929. Komedie van Edward Sutherland. Met o.a. Clara Bow, James Hall, Jean Arthur, Charles Sellon en Ethel Wales.

De zusjes (Bow en Arthur) werken in een warenhuis en vechten om dezelfde man, waarbij Arthur het spel niet al te fair speelt. Jean Harlow is in een klein rolletje te zien als winkelverkoopster. Redelijk vertier vooral dankzij de hoofdrolspeelsters.

The Greene Murder Case

1929 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1929. Mysterie van Frank Tuttle. Met o.a. William Powell, Florence Eldridge, Ulrich Haupt, Jean Arthur en Eugene Pallette.

Ondanks de krakerige techniek van de eerste geluidsfilms, is dit een over het algemeen bevredigend Philo Vance- mysterie over de moord op een gierige matrone uit Manhattan. Helaas wordt de identiteit van de moordenaar halverwege de film al pijnlijk duidelijk.

The Green Murder Case

1929 | Mysterie

Verenigde Staten 1929. Mysterie van Frank Tuttle. Met o.a. William Powell, Florence Eldridge, Ulrich Haupt, Jean Arthur en Eugene Pallette.

Zie: Philo Vance-serie.

Stairs of Sand

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Otto Brower. Met o.a. Wallace Beery, Jean Arthur, Philips R. Holmes, Fred Kohler en Chester Conklin.

Beery rooft de spaarcentjes van Arthur bij een postkoetsoverval. Dat dwingt haar bij saloonbaas Kohler in dienst te treden. Die krijgt romantische gevoelens voor haar, evenals Beery. Arthur zelf valt echter op het groentje uit het oosten, Holmes. Eén en ander krijgt een dramatisch accent als Beery bij een overval gewond raakt en Holmes de schuld op zich neemt. Beery, getroffen door diens aanhankelijheid, zorgt ervoor dat Arthur Holmes net op tijd van de galg kan redden. Gemaakt naar het gelijknamige boek van Zane Grey, dat in 1936 opnieuw werd verfilmd als ARIZONA MAHONEY. Veteraan Rex Wimpy deed hier het goede camerawerk.

Canary Murder Case

1929 | Mysterie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1929. Mysterie van Malcolm St. Clair. Met o.a. William Powell, Louise Brooks, James Hall, Jean Arthur en Charles Lane.

Vormelijke maar interessante vroege sprekende film (die oorspronkelijk zonder geluid werd opgenomen) met een goede bezetting, waarin Powell debuteert als de hoffelijke speurneus Philo Vance, die diepgaand onderzoek doet naar de dood van een intrigerende nachtclubzangeres (Brooks). Louise Brooks speelde deze rol net voor haar klassieke Duitse films met G.W. Pabst. Toen ze weigerde terug te komen voor heropnamen, werd haar plaats ingenomen door Margaret Livingston, wat duidelijk te zien is in een aantal scènes. Zie ook: 'Philo Vance'-serie.

Twisted Triggers

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Al Richmond, Art Winkler en J.P. Lockney.

Wales heeft in deze actierijke western zijn handen vol. Allerlei personen worden ergens van beschuldigd; zo ook zijn vader. Om dat allemaal recht te zetten en de ware schurken te ontmaskeren heeft Wales minder dan een uur nodig. Betty Burbridge schreef het script, en cameraman was Ray Reis, wiens naam ook wel als Ray Ries werd geschreven. Hij werkte voor alle drie de sterren van Lester Scott (dus ook voor Buffalo Bill Jr en Buddy Roosevelt).

The Fighting Cheat

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Ted Rackerby, Fanny Midgley en Charles Whitaker.

Een gewonde bandiet, Rackerby, vraagt Wally zijn moeder wat geld te brengen. Daar leert Wally zijn zuster kennen, Arthur. Hij wordt op haar verliefd. Rackerby knapt op en redt beiden van een aanval van de bende door de sheriff tegen zijn ex-kameraden in het geweer te brengen. Betty Burbridge bewerkte het verhaal van Thorpe tot een script.

The Cowboy Cop

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Tom Tyler, Jean Arthur, Frankie Darro, Irvin Renard en Pat Harmon.

Cowboy Tom Tyler gaat ook eens Los Angeles bezoeken, wordt dan prompt overvallen en beroofd maar gelukkig is daar krantenjongen Darro, die hem aan een maaltijd helpt. Ze worden maatjes. Tom gaat bij de politie, om al spoedig vast te stellen dat dat geen rustig leventje betekent. Frank Richardson schreef het vrij originele scenario. John Leezer stond achter de camera.

Roaring Rider

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Bert Lindley, Frank Ellis en Hazel Rodgers.

Het bekende verhaal werd in dit geval door Reginald Barker geschreven. De held, Wales, bestrijdt veedieven terwijl hij verliefd is op Arthur. Routine, maar onderhoudend. De serie die Wales maakte met producent Lester Scott was niet hoogdravend maar wel onderhoudend, en Wales veroverde in korte tijd een omvangrijke schare fans.

Riding Rivals

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Charles Colby, Frank Ellis en Fanny Midgely.

Betty Burbridge schreef het verhaal over de cowboy Wally, die in actie komt als zijn vader onterecht beschuldigd wordt.

Double Daring

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, J.P. Lockney, Hank Bell en Charles Whitaker.

Thorpe leverde het verhaal en Betty Burbridge bewerkte het. Wally komt eens te meer in actie tegen een bende die de omgeving onveilig maakt. Arthur zou in de twintig westerns die Wally maakte voor producent Lester Scott zijn tegenspeelster zijn.

Born to Battle

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Robert De Lacy. Met o.a. Tom Tyler, Frankie Darro, Jean Arthur, Ray Childs en Fred Gambold.

Tom Tyler is voorman op een ranch, en de in het oosten wonende eigenaar verkoopt de ranch aan LeRoy Mason, niet wetende dat er olie in de grond zit. Tom komt er nog net op tijd achter en wint daarmee de hand van de eigenaars dochter, Jean Arthur. Deze speelde in de jaren twintig in heel wat westerns naast Buddy Roosevelt, Wally Wales en Buffalo Bill Jr. William Wing schreef het scenario.

Thundering Through

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Fred Bain. Met o.a. Buddy Roosevelt, Jean Arthur, Charles Colby, Lew Meehan en Frederick Lee.

Roosevelts westerns hadden alle een eenvoudige, op actie duidende titel en de fans kregen waarvoor ze kwamen, want actie was de hoofdmoot in deze verder ongecompliceerde westerns. Roosevelt moet het nu opnemen tegen een corrupte bankier, die met behulp van outlaws probeert het grondgebied van twee ranches in handen te krijgen, omdat hij weet dat er een spoorlijn aangelegd zal worden. Barr Cross was de scenario-schrijver.

The Fighting Smile

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Jay Marchant. Met o.a. Bill Cody, Jean Arthur, Charles Brinley, George Magrill en Billie Bennett.

Bill neemt het op tegen een bende veedieven die het vee van zijn vader roven. Deze behoorlijke western werd door Harry Joe Brown en William Burton geschreven. Brown was tevens de cameraman. Het is dezelfde Brown die in de jaren vijftig zulke perfecte westerns met Randolph Scott zou maken. Brown zou acht jaar later trouwen met Sally Eilers, die daar in datzelfde jaar Hoot Gibson voor verliet. Brown was rond 1920 de filmindustrie binnengekomen. Hij zou later in de jaren twintig betrokken raken bij de carrières van Fred Thompson en Ken Maynard. Dit was de laatste van de acht westerns die Bill maakte voor Independent Pictures.

Tearin' Loose

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Charles Whitaker, Alfred Hewston en Polly Vann.

Wales wordt door rancher Hewston ingeschakeld om de dagelijkse leiding over te nemen. Onderweg wordt hij gevangengenomen wegens een valse beschuldiging. Whitaker kan met zijn papieren zijn plaats innemen om de rancher te bestelen. Maar Wales arriveert op tijd. Deze goede actiewestern werd door Thorpe geschreven. Het camerawerk was van William Marshall. Hier begon de stercarri[KA2]ere van Wales. Hij werd in 1895 geboren als Floyd Taliaferro Alderson. Hij speelde vanaf 1915 een paar rolletjes als Floyd Taliaferro. WO I onderbrak zijn werk. Vanaf 1921 speelde hij nog steeds onder die naam wat bijrolletjes. Toen kreeg hij van producent Lester F.Scott Jr zijn eigen westernserie (onder de nieuwe naam) voor Action Pictures. De samenwerking zou blijven bestaan tot 1928 en twintig westerns omvatten. Wales zou tot 1935 hoofdrollen blijven spelen naast bijrollen. Dan verandert hij zijn naam voor de derde keer: in Hal Taliaferro. Hij zou tot 1952 onder die naam bijrollen spelen in dozijnen westerns en non-westerns.

Hurricane Horseman

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Robert Eddy. Met o.a. Wally Wales, Jean Arthur, Vester Pegg, Charles Whitaker en Kewpie King.

Pegg, de broer van Wally, wordt aangezien voor een bankovervaller en moordenaar van de kassier. Wally verdenkt Whitaker ervan de dader te zijn en steekt daarmee zijn neus in een wespennest. De schurk blijkt tevens zijn zinnen op Arthur gezet te hebben; hij schiet op Wally als hij door heeft dat er tussen Wally en Arthur iets moois aan het bloeien is. The Cowboy Prince, de bijnaam van Wally, kan in actie komen.

A Man of Nerve

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Louis Chaudet. Met o.a. Bob Custer, Jean Arthur, Leon Holmes, David Dunbar en Buck Moulton.

Een rancher wordt vermoord en Bob wordt voor de moordenaar gehouden. Met hulp van Arthur en Holmes weet hij te ontsnappen en gaat achter de ware dader aan. George Hively bewerkte een verhaal van John Harold Hamlin. Allen Davey was cameraman.

Travelin' Fast

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Alvin J. Neitz. Met o.a. Jack Perrin, Jean Arthur, Peggy O'Day, Lew Meehan en John Pringle.

De bende van Meehan schiet de ranch van Pringle overhoop. Deze komt daarbij aan zijn verwondingen om het leven, niet dan nadat hij de plaats van een door hem gevonden goudmijn bekend heeft gemaakt. Zijn dochter Arthur krijgt steun van ranger Perrin. Arthur speelde in deze tijd met diverse western-sterren, te beginnen met Buddy Roosevelt maar ook met Wally Wales en Buffalo Bill Jr.

Thundering Romance

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buffalo Bill Jr., Jean Arthur, René Picot, Harry Todd en Lew Meehan.

Bill komt in de problemen als hij de zwager (Meehan) van de sheriff (McKee) in de schouder schiet om Todd te helpen, die door Meehan werd aangevallen. Maar iedereen krijgt uiteindelijk het zijne. Ned Nye schreef deze western en Ray Ries was ook hier al Bills cameraman. Dat zou hij aan het eind van de serie, in 1928, nog zijn.

Fast and Fearless

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buffalo Bill Jr., Jean Arthur, William Turner, George Magrill en Julian Rivero.

In deze plezierige western neemt Bill het op tegen Magrill, een Mexicaanse bendeleider. Die wil zijn meisje, Arthur, kidnappen, maar dat mislukt. Bill krijgt steun van het leger om definitief af te rekenen met Magrill. Arthur maakte haar debuut in 1923 en werd voor vele westerns met Bill en zijn collega Buddy Roosevelt gevraagd. Roosevelt had voor Lester F. Scott Jr. een eigen serie, gelijk Wally Wales. Zij zou haar filmcarri[KA2]ere in een andere western be[KA3]eindigen: SHANE (in 1953). In 1965 was ze in een aflevering van de tv-western-serie GUNSMOKE te zien.

Bringin' Home the Bacon

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buffalo Bill Jr., Jean Arthur, Bert Lindley, Lafe McKee en George F. Marion.

Bandieten willen Bill een loer draaien door een postkoetsoverval te plannen waarbij iemand in zí[KA1]jn kleren zal opereren. Getuigen willen dan zweren dat Bill de schoft was. Hij weet dat te verhinderen, met Arthur aan zijn zijde. Ellis maakte rond 1924 zijn filmdebuut en zou tot in de jaren vijftig in dozijnen westerns outlaw-rollen spelen. Hij leefde van 1897 tot 1969.

Biff Bang Buddy

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Richard Thorpe. Met o.a. Buddy Roosevelt, Jean Arthur, Buck Connors, Robert Fleming en Al Richmond.

Buddy redt Arthur het leven en wordt later aangezien voor een outlaw. Hij weet de ware schurk, Richmond, te ontmaskeren en zijn onschuld te bewijzen. Reginald Barker leverde het verhaal, dat door Thorpe onder zijn schuilnaam Frank. L. Inghram werd bewerkt. Irving Ries was cameraman. Arthur had een tweetal piepkleine rolletjes gespeeld in 1923, maar startte met deze film haar carrière. Ze was tegenspeelster van onder anderen Wally Wales, Buffalo Bill jr, en Bob Custer en zou uitgroeien tot een befaamd actrice, met als laatste optreden een rol in de western SHANE in 1953.

Cameo Kirby

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. John Gilbert, Gertrude Olmstead, Alan Hale, Eric Mayne en William E. Lawrence.

Drama van Ford, geschreven door Robert Lee, die het stuk bewerkte van Booth Tarkington en Harry Leon Wilson over gokker Gilbert, die betrokken raakt bij een gokpartij tussen de snoodaard Hale en Mayne. De laatste verliest alles aan Hale en pleegt zelfmoord. Gilbert wordt door Hale neergeschoten, maar in een duel slaat hij terug. George Schneiderman was de cameraman. Het drama werd zeven jaar later opnieuw verfilmd. Maynard en Arthur hadden zojuist in een korte 20m durende western samen gespeeld: SOMEBODY LIED, onder regie van Stephen Roberts en Bryan Foy, over een cowboy die meer bla-bla doet dan te handelen.