Charles Dekeukeleire: regie.
Er zijn 3 films gevonden.

Le petit nuage

1954 | Sciencefiction, Experimenteel

België 1954. Sciencefiction van Charles Dekeukeleire. Met o.a. Paul Frankeur, Pierre Trabaud, Guy Lou, Robert Lussac en Marcel Berthau.

Een atoomproef in Belgi[KA3]e mislukt. De bom ontploft niet maar vormt een kleine wolk (le petit nuage...) die over de wereld vliegt en een klimaat van broederlijkheid schept. De mensen verzoenen zich, de beursnoteringen storten ineen, overal heerst vrede en de wapenfabrikanten worden werkloos. Zo had de film moeten worden, een waarschuwing voor de gevaren van atoomwapens. Halverwege te opnamen moest Dekeukeleire, beroemd maker van documentaires, zijn mislukking stopzetten. Hij riep de hulp in van twee filmjournalisten die een reddingsplan uitwerkten: het primitieve scenario werd aangevuld: twee journalisten bezoeken de filmstudio en een regisseur (Frankeur) toont hen de ruwe montage van een pacifistische film. De journalisten brengen kritiek uit, discussiëren en zeggen zelfs dat Dekeukeleire geen talent heeft om speelfilms te maken. Beroemd Frans acteur Frankeur loopt erbij voor spek en bonen en de film is Dekeukeleire's laatste poging tot het draaien van een speelfilm. Ook bekend als LA CHASSE AU NUAGE en als LE NUAGE ATOMIQUE.

Het Kwade Oog

1937 | Drama

België 1937. Drama van Charles Dekeukeleire.

Op basis van een oude Vlaamse fabel, met een scenario van Herman Teirlinck en met amateurs als acteurs, maakte Dekeukeleire een indrukwekkende po[KA3]etische beeldenreeks. Een dappere poging (één van de eerste) om in België wat anders in de bioscopen te laten zien van eigen bodem dan de gebruikelijke platte lol, wat de Belgische bioscopen beantwoordden met het nauwelijks uitbrengen van deze film.

Le mauvais oeil

1936 | Mysterie

België 1936. Mysterie van Charles Dekeukeleire.

De enige lange speelfilm van deze Belgische regisseur, vooral bekend en gewaardeerd om zijn documentaires. Deze film valt overigens nergens onder te brengen, want het is zowel een experiment als een visueel en (luidruchtig) geluidsgedicht. Naar een gegeven en met dialogen van de Vlaanse schrijver Herman Teirlinck. Volgens de Vlaamse cineast een 'gezamenlijke en anonieme' dichterlijke extase op basis van volksvertellingen. Hij lijmt zo goed en zo kwaad als het gaat de scènes aan elkaar, en dat is dan ook het enige mankement van een voor het overige, vanwege de kwaliteit van de opnamen van François Rents, hele boeiende film. Oorverdovende muziek.