Julio Peña (1912-1972): cast.
Er zijn 47 films gevonden.

Las Flores del miedo

1972 | Horror

Spanje 1972. Horror van José María Oliveira. Met o.a. Patricia Wright, Julio Peña en Fernando Hilbeck.

Een intellectueel en een medium ontvangen in hun eenzame huis bezoek van Tony, een man die de wortel van de angst wil vinden. Een zeer slechte vreemde, parapsychologische film.

Ella

1972 | Mysterie

Spanje 1972. Mysterie van Tulio Demichelli. Met o.a. Patty Shepard, Glenn Lee, Julio Peña en Antonio Mayans.

Een miljonair, die in verwarring is gebracht is door de dood van zijn beste vriend, pikt een charmante liftster op die deskundige in de parapsychologie blijkt te zijn. Een zeer slechte film, die nauwelijks gedraaid heeft. Ook bekend als TRÁGICA OBSESIón.

El Espanto surge de la tumba

1972 | Horror

Spanje 1972. Horror van Carlos Aured. Met o.a. Paul Naschy, Emma Cohen, Vic Winner, Helga Liné en Christina Suriani.

Twee vrienden voegen het hoofd en lichaam van een 15e-eeuwse roofridder samen, waarna deze tot leven komt en bloedig tekeergaat. Minder bar en vreselijk dan de meeste Spaanse horrorfilms, maar nog geen meesterwerk. Naschy (=Jacinto Molina), die ook het scenario schreef, voerde de, door hem gestalte gegeven, ridder opnieuw ten tonele in LATIDOS DE PANICO. Ook bekend als HORROR RAISES FROM THE TOMB.

Las Amantes del diablo

1971 | Horror

Italië​/​​Spanje 1971. Horror van José María Elorrieta. Met o.a. Espartaco Santoni, Krista Nell, Teresa Gimpera en Julio Peña.

Een van de duivel bezeten psychopaat (een onweerstaanbare verleider) heeft een stomme, sadistische Chinees als major domus in dienst. Een van de slechtste Spaanse horrorfilms, geschreven en geproduceerd door de hoofdrolspeler, Espartaco Santoni.

El Ojo del huracán

1971 | Erotiek, Thriller

Spanje​/​​Italië 1971. Erotiek van José Maria Forqué. Met o.a. Analia Gadé, Jean Sorel, Rossana Yanni, Luciano Stella en Mauricio Bonuglia.

Een romanschrijver wordt zozeer in beslag genomen door de eindeloze reeks vrijpartijen met zijn vriendin, dat hij bijna niet aan schrijven toekomt. Toch weet hij (in uitgeputte toestand) nog een seks-moord-mysterie op papier te krijgen en helaas is het dit onzinnige bedenksel dat deze waardeloze film voor ons verbeeldt. Stella is in de credits vermeld als Tony Kendall. USA/GB-titel: LUSTY LOVERS; video-titel: IN THE EYE OF THE HURRICANE.

La Noche de Walpurgis

1970 | Horror

Spanje​/​​Duitsland 1970. Horror van Leon Klimovsky. Met o.a. Paul Naschy, Gaby Fuchs, Barbara Capell, Patty Sheppard en Julio Peña.

Een aantal studentes werkt aan een boek over vampieren; ze komen op een oud kasteel in contact met een schrijver. Per ongeluk wekken ze een middeleeuwse vrouwelijke vampier tot leven, terwijl de schrijver 's nachts besmet blijkt door de vloek van de weerwolf. Deze krakkemikkig gemaakte horrorfilm biedt ook op scenario-niveau weinig verrassends, zodat de voorspelbare en doorzichtig uitgevoerde schokeffecten alleen maar op de lachlust werken. Ook bekend als NACHT DER VAMPIRE, WEREWOLF SHADOW, WALPURGIS NIGHT, SHADOW OF THE WEREWOLF, THE WEREWOLF VS. THE AMPIRE WOMEN en THE BLACK HARVEST OF COUNTESS DRACULA.

El Jardín de las delicias

1970 | Drama, Experimenteel

Spanje 1970. Drama van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, José Luis Lopéz Vázquez, Francisco Pierrá, Lucy Soto en Julio Peña.

Een industrieel is na een auto-ongeval verlamd geraakt en heeft daarbij ook zijn geheugen verloren. Omdat zijn handtekening noodzakelijk is voor het vrijmaken van kapitaal op een geheime Zwitserse bankrekening, gaan zijn familieleden een rollenspel opvoeren met belangrijke momenten uit zijn vroegere leven in de hoop dat hij zijn geheugen terugkrijgt. Helaas sluit hij zich af in zijn eigen fantasiewereld. Deze scherpe satirische maatschappijkritiek resulteerde aanvankelijk in een Spaans vertoningsverbod. Deze film is echter vooral de meest heldere film van Saura en vond de ideale context voor zijn Buñuel- hommages en fantasiescènes, naast de zwarte humor en heldere portrettering.

Vivi, o preferibilmente morti

1969 | Western

Italië​/​​Spanje 1969. Western van Duccio Tessari. Met o.a. Giuliano Gemma, Nino Benvenuti, Sydne Rome, Cris Huerta en Antonio Casas.

Een playboy uit de grote stad kan een erfenis in de wacht slepen door een half jaar een oogje te houden op een broer, die in het Wilde Westen een boerenbestaan tracht op te bouwen. Veel dwaze en komische avonturen in deze ontspannen spaghetti-western, die best aardig is vanwege de parodistische inslag. Gemma speelt als Montgomery Wood; let even op Rome in haar tweede filmrol. USA-titel: ALIVE OR PREFERABLY DEAD.

Simón Bolívar

1969 | Biografie, Actiefilm, Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Historische film

Venezuela​/​​Italië​/​​Spanje 1969. Biografie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Maximilian Schell, Rosanna Schiaffino, Francisco Rabal, Conrado San Martin en Manuel Otero.

Een oppervlakkige film over het leven van Simon Bolivar (Schell), bijgenaamd `De Veroveraar`, de Zuidamerikaans verzetsleider, die in Venezuela in de periode 1817-23 de strijd tegen de Spaanse hegemonie leidde. Veel wijzer worden we er allemaal niet van, al geeft de film wat spectaculaire troepenbewegingen te zien. Voornamelijk romantiek (Schiaffino) en wapengekletter, maar een goede rol van Schell. Het scenario is van Enrique Llovet, Rafael mateo, John Melson en Joé Luis Dibildos, naar diens verhaal. Het camerawerk is van Manuel Berenguer. Mono. Ook bekend als LA EPOPEYA DE BOLIVAR.

Satanik

1969 | Horror

Spanje​/​​Italië 1969. Horror van Piero Vivarelli. Met o.a. Magda Konopka, Julio Peña, Armando Calva, Umi Raho en Luigi Montini.

Een gestolen elixer verandert een lelijke oude vrouw in een jonge schoonheid, maar stuwt haar ook voort in een leven vol geweld, en heeft haar er blijkbaar toe gebracht de hoofdrol te spelen in deze afschuwelijke film.

Satanic

1969 | Horror

1969. Horror van Piero Vivarelli. Met o.a. Umi Raho, Armando Calvo, Julio Peña en Magda Konopka.

Een gestolen elixer verandert een lelijke oude vrouw in een jonge schoonheid, maar stuwt haar ook voort in een leven vol geweld, en heeft haar er blijkbaar toe gebracht de hoofdrol te spelen in deze afschuwelijke film.

El Sabor del odio

1969 | Western

Spanje​/​​Italië 1969. Western van Umberto Lenzi. Met o.a. John Ireland, Peter Lee Lawrence, Piero Lulli en Julio Peña.

De wraak van een oud-soldaat op de moordenaars van zijn familie. Een van de vele en typische spaghetti-westerns, waarin de Canadees Ireland de hoofdrol speelde.

Per un dollaro di gloria

1967 | Western

Spanje​/​​Italië 1967. Western van Fernando Cerchio. Met o.a. Broderick Crawford, Elisa Montes, Umberto Ceriani, Julio Peña en Carlos Mendi.

Een slecht geregisseerde film, waarin slecht wordt geacteerd. Een Amerikaans fort wordt belegerd door Indianen, die bondgenoten zijn van de Fransen, en speelt in de achttiende eeuw in het Westen van Amerika. De Amerikaanse soldaten komen steeds meer in opstand tegen hun ruige en wrede kolonel (Crawford), die verantwoordelijk is voor het fort. Een te verwaarlozen film met een verhaal wat je zo weer vergeten kunt. Ook bekend als MUTINY AT FORT SHARPE.

El Escuadron de la muerte

1966 | Western

Italië​/​​Spanje 1966. Western van Fernando Cerchio. Met o.a. Broderick Crawford, Mario Valdemarin, Umberto Ceriani, Elisa Montes en Tomas Pico.

De commandant van een fort, gelegen aan de Canadese grens, weigert het te ontruimen. Hij krijgt dan te maken met Indianen en Franse troepen. Pure onzin, die Franse troepen, want het verhaal speelt zich af in 1863 ten tijde van de Burgeroorlog. Van Franse troepen in Canada was toen geen sprake meer. Deze middelmatige, hoofdzakelijk Spaanse western baarde in Italië maar weinig opzien.

3 noches violentas

1966 | Actiefilm

Spanje​/​​Italië 1966. Actiefilm van Nick Nostro. Met o.a. Brett Halsey, Margaret Lee, Irán Eory en Julio Peña.

Een journalist gaat zich wreken op de moordenaar van zijn verloofde. Een ordinaire aktie- en avonturenproduktie die wordt opgefleurd door de sensualiteit van de explosieve Lee.

Tierra de fuego

1965 | Western

Duitsland​/​​Spanje 1965. Western van Jaime Jesús Balcázar. Met o.a. Mark Stevens, Mario Adorf, Marianne Koch, Frank Oliveras en Antonio Iranzo.

Adorf, de bendeleider, terroriseert de omgeving en wil de sheriff, Stevens, en diens familie uitroeien. Maar hij onderschat de sheriff ernstig. Maar tot dat besef komt hij pas na een lange rij lijken geproduceerd te hebben in deze redelijke actie-western.

Minnesota Clay

1965 | Western

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1965. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Cameron Mitchell, Georges Rivière, Ethel Rojo, Diana Martín en Antonio Casas.

Regisseur Corbucci heeft altijd in de schaduw gestaan van voornaamgenoot Leone, maar maakte ook een aantal hoog aangeschreven spaghettiwesterns (Django, The Great Silence). Minnesota Clay is te beschouwen als een soort stijloefening, want veel plotdetails en andere elementen keren beter uitgewerkt terug in Corbucci's latere films. De titelheld is een ex-sheriff die vals werd beschuldigd, ontsnapte uit het gevang en nu zint op wraak. Zoals veel Corbucci-helden lijdt Clay aan een fysiek gebrek: hij wordt langzaam blind. Dat hoeft geen spektakel uit te sluiten, zoals op de poster wordt beloofd: 'The sightless gunman... who killed by sound!'

Un Puente sobre el tiempo

1964 | Drama

Spanje 1964. Drama van José Luis Merino. Met o.a. Manolo Gil, Susana Canales, Maite Blasco, Alfredo Mayo en Tomás Blanco.

Franquistische oudstrijders uit de Spaanse burgeroorlog houden een re reünie om de vijfentwintigste verjaardag van hun militaire overwinning te herdenken. Een denigrerende fascistische apologie met een provocerende inslag. Mayo, Blanco en Peña roepen in korte stukjes de rollen van Franquistische militairen tot leven die zij zo vaak speelden in de films van na de oolog. Ook bekend als ALFÉRECES PROVISIONALES.

Las Otoñales

1964 | Komedie

Italië​/​​Spanje 1964. Komedie van Mario Girolami en Javier Setó. Met o.a. Walter Chiari, Raimondo Vianello, Paquita Rico, Julio Peña en Franco Franchi.

Vier 'sketches' over de seksuele aantrekkingskracht van vrouwen op rijpere leeftijd. Een onbeduidende, vreemde film, waarin de middelmaat overheerst.

Il Piombo e la carne

1964 | Western

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1964. Western van Marino Girolami. Met o.a. Rod Cameron, Patricia Viterbo, Enio Girolami, Manolo Zarzo en Alfredo Mayo.

Één van de eerste spaghetti-westerns. Men nam een Amerikaanse westernacteur en ging er van uit dat het dan verder van zelf zou lopen. De film bewijst het tegendeel en kan het best zo snel mogelijk worden vergeten.

La Mujer de tu prójimo

1963 | Komedie

Argentinië​/​​Spanje 1963. Komedie van Enrique Carreras. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Susana Canales, Mercedes Carreras en Julio Peña.

Twee getrouwde mannen maken zonder het te weten elkaars vrouwen het hof. Een gekunstelde vaudeville zonder inspiratie.

Happy Thieves

1962 | Komedie, Misdaad

Duitsland​/​​Spanje 1962. Komedie van George Marshall. Met o.a. Rex Harrison, Rita Hayworth, Joseph Wiseman, Grégoire Aslan en Alida Valli.

Harrison steelt een beroemd schilderij van Velazquez, en vervangt het met een vervalsing. Dan wordt hij gedwongen het onmogelijke te doen: uit het stedelijke museum te Madrid een beroemde Goya te verwisselen. Met behulp van zijn vriendin Hayworth en vriend Wiseman lukt het hem. Ongelukkig samenbrengen van een sterduo; niet op hun plaats in een diefstalfilm. Scenario van John Gay naar een roman van Richard Condon. Camerawerk van Paul Beeson.

Robinson et le triporteur

1959 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Spanje 1959. Komedie van Jack Pinoteau. Met o.a. Darry Cowl, Béatriceq Altariba, Don Ziegler, Billy Kearns en Blanca de Silos.

Teneinde een oliemagnaat, die gekant is tegen het huwelijk met zijn dochter, te imponeren, maakt Darry-Cowl een wereldreis, waarbij hij uiteindelijk op een onbewoond eiland strandt. Deze nogal fantasieloos in beeld gebrachte komedie met af en toe wat oorspronkelijke grappen is bijna solo-vehikel voor Darry-Cowl, wiens repertoire daar te beperkt voor blijkt te zijn.

Retorno a la verdad

1956 | Drama

Spanje 1956. Drama van Antonio del Amo. Met o.a. Susana Canales, Julio Peña, Angel Ter en Germán Cobos.

Een vrouw, die zich in de steek gelaten voelt door haar echtgenoot, laat haar oog vallen op een aantrekkelijke jonge man. Hoewel het scenario niet veel voorstelt, blijkt uit de film dat Antonio del Amo een groot regisseur was. Dat zou je niet zeggen als je naar zijn Joselito- en andere films kijkt.

La Patrulla

1954 | Drama, Oorlogsfilm

Spanje 1954. Drama van Pedro Lazaga. Met o.a. Conrado San Martín, José María Rodero, Julio Peña en Tomás Blanco.

Vijf soldaten uit het leger van Franco spreken af om tien jaar later weer bijeen te komen op de plaats waar zij een groepsfoto lieten maken. Geen absoluut slechte film.

3 hombres van a morir

1954 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk 1954. Avonturenfilm van Feliciano Catalán. Met o.a. Emma Penella, Michel Auclair, Julio Peña, Marcel Dalio en Dany Carrell.

Het tragische verhaal van drie avonturiers die door de woestijn trekken op zoek naar goud. De film is best de moeite van het bekijken waard.

Manicomio

1952 | Drama

Spanje 1952. Drama van Fernando Fernán-Gómez en Luis Mariá Delgado. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Susana Canales, Julio Peña, Elvira Quintillá en Camilo José Cela.

Een jongen komt in een psychiatrische inrichting teneinde zijn verloofde, die daar als psychiater werkt, te bezoeken. Een ongewone en schitterende film, ondanks zijn vele tekortkomingen. Hij markeerde het regie-debuut van Fernando Fernán-Gómez en werd geïnspireerd op de verhalen van Leonidas Andreiev, Ramón Gómez de la Serna, Alexander Kuprin en Edgar Allan Poe.

Los Ojos dejan huellas

1952 | Misdaad

Italië​/​​Spanje 1952. Misdaad van José Luis Sáenz de Heredia. Met o.a. Raf Vallone, Elena Varzi, Julio Peña en Fernando Fernán-Gómez.

Een ex-advocaat die een perfecte misdaad heeft gepleegd wordt gevoelsmatig achtervolgd door de weduwe van de vermoorde. Een onderwerp boordevol morbiditeit en waanzin, dat hier jammer genoeg niet de juiste cinematografische vorm heeft gevonden die het nodig had.

Amaya

1952 | Avonturenfilm, Historische film

Spanje 1952. Avonturenfilm van Luis Marquina. Met o.a. Julio Peña, Susana Canales, José Bódalo en Rafael Luis Calvo.

De film behandelt de voortdurende strijd waarin het Baskische en Gotische volk verwikkeld zijn. We zien alle schaamteloze intriges rondom Amaya, een kind uit het huwelijk tussen oude monarchen van de twee volkeren. Het is een bewerking van één van de belangrijkste historische Spaanse romans, geschreven door Navarro Villoslada.

Sangre en Castilla

1950 | Avonturenfilm

Spanje 1950. Avonturenfilm van Benito Perojo. Met o.a. Mecha Ortiz, Julio Peña, Susana Canales en Carlos Agosti.

Een groep boeren verzet zich tegen de Franse onderdrukker. Een conventionele avonturenfilm die zich tijdens de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog afspeelt.

Nuestras vidas

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Ramón Peón. Met o.a. María Antonieta Pons, Carlos Corens, Julio Peña en Prudencia Grifell.

Een jonge beeldhouwer wordt aangereden door een auto, als gevolg waarvan hij zijn geheugen verliest; zijn verloofde besluit het klooster in te gaan. Een overdreven voyeuristische film.

Siempre vuelven de madrugada

1948 | Drama

Spanje 1948. Drama van Jerónimo Mihura. Met o.a. Julio Peña, María Martín, José Isbert en Conrado San Martín.

Een man met een losbandig leven heeft berouw over zijn gedrag... Een onuitstaanbaar drama met een moraliserende inslag.

Alhucemas

1948 | Oorlogsfilm

Spanje 1948. Oorlogsfilm van José López Rubio. Met o.a. Nani Fernández, Julio Peña, Sara Montiel en Carmen Cobeña.

Een bange kapitein van de Infanterie slaagt er ten slotte in zijn lafheid te overwinnen. Dit is weer één van die lofredes op het militarisme uit de veertiger jaren.

Serenata española

1947 | Romantiek

Spanje 1947. Romantiek van Juan de Orduña. Met o.a. Juanita Reina, Julio Peña, Maruchi Fresno en María Martín.

In 1910 voelt een echtpaar op leeftijd zijn oude verliefdheid terugkomen bij het luisteren naar de 'Serenata española'. Een zeer vreemd nostalgisch knoeiwerk.

Confidencia

1947 | Drama

Spanje 1947. Drama van Jerónimo Mihura. Met o.a. Julio Peña, Guillermo Marín, Sara Montiel en Miriam Day.

De vriendschap tussen twee jongens wordt door een liefdesjaloezie vertroebeld. Een opmerkelijke en goed gespeelde film van een regisseur die meer waardering verdient.

Misión blanca

1946 |

Spanje 1946. Juan de Orduña. Met o.a. Julio Peña, Manuel Luna, Jorge Mistral en Fernando Rey.

In Spaans-Guinea probeert een groep missionarissen de inboorlingen tot het evangelie te bekeren. Deze bedrieglijk paternalistische film typeert de tijd van het Spaanse kolonialisme.

Cuando llegue la noche

1946 | Drama

Spanje 1946. Drama van Jerónimo Mihura. Met o.a. Irasema Dilián, Julio Peña en Juana Manso.

Een vrouw wordt blind als gevolg van de wond die haar man in de oorlog heeft opgelopen. Een typisch Spaans melodrama uit de jaren veertig.

Cero en conducta

1946 | Komedie

Spanje 1946. Komedie van Pedro Ozoup. Met o.a. Irasema Diliam, Leonor Maya, Julio Peña en Luis Arroyo.

Een lerares Correspondentie wordt verliefd op de denkbeeldige man waaraan haar leerlingen hun brieven moeten schrijven. Een sentimentele komedie zonder enige kwaliteit.

Tierra sedienta

1945 | Drama, Romantiek

Spanje 1945. Drama van Rafael Gil. Met o.a. Ana María Campoy, Julio Peña, Mary Delgado en Fernando Rey.

De bouw van een groot waterreservoir dichtbij een dorp in de woestijn verstoort een liefdesgeschiedenis. Een van de minst slechte films van deze regisseur.

Espoir

1945 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Drama van André Malraux en Boris Peskine. Met o.a. José Sempere, Andrès Mejuto, Nicolas Rodriguez, José Lado en Julio Peña.

Een detachement van het republikeinse leger is in 1937 tijdens de Spaanse Burgeroorlog van ravitaillering afgesneden wegens de bezetting door de troepen van Franco van de stad Teruel. Een boer doorkruist de vijandelijke linies om de plaats van de geheime luchtmachtbasis te ontdekken, maar kan deze op de landkaart niet lokaliseren en gaat daarom mee met de bommenwerper. Ze weten het doel te bereiken, maar de afloop is tragisch. Deze unieke, nagespeelde documentaire werd in 1938 opgenomen door de als vrijwilliger meevechtende schrijver Malraux, maar kon pas na WO II worden uitgebracht omdat de censuur het hem verbood in 1939 toen de oorlog net begonnen was. Een aangrijpend pamflet van sobere authenticiteit zonder hol pathos. De film zelf duurt 78m, maar kreeg een introductie van 42m mee waarin kapitein Maurice Schumann o.a. de gevleugelde woorden spreekt: 'Kijk naar Teruel en herken daarin Parijs'. Het scenario is van Antonio del Amo, Denis Marion en coregisseurs Peskine en Malraux naar diens roman. De Spaanse dialogen zijn van Max Aub. Het camerawerk is van Louis Page, André Thomas, Manuel Berenguer. De Spaanse versie was inndertijd twaalf minuten korter. Mono.

Noche decisiva

1944 | Drama

Spanje 1944. Drama van Julio Fleischner. Met o.a. Julio Peña, Mari Galiana, Manolo Morán en Félix Fernández.

Een jonge miljonair is op zoek naar zichzelf. Een moralistische en onuitstaanbare film.

Marianela

1940 | Drama

Spanje 1940. Drama van Benito Perojo. Met o.a. Mari Carrillo, María Mercader, Julio Peña en Carlos Muñoz.

Een blind meisje raakt verliefd op een man uit een hoger sociaal milieu. Een aardige verfilming van de roman van Pérez Galdós.

La Malquerida

1940 | Drama

Spanje 1940. Drama van José López Rubio. Met o.a. Társila Criado, Jesús Tordesillas, Luchy Soto en Julio Peña.

De tweede versie van het populaire verhaal, deze keer veel minder geslaagd.

Juan soldado

1938 | Drama, Avonturenfilm

Mexico 1938. Drama van Louis Gasnier. Met o.a. Emilio Tuero, María Luisa Zea en Julio Peña.

Een opeenvolging van verschillende avonturen aan de Mexicaanse grens. Deze film heeft zes verschillende producenten gehad, van wie geen één continuïteit aan het werk heeft kunnen geven. Het resultaat is een onsamenhangend geheel.

Las 5 advertencias de Satanás

1937 | Komedie, Fantasy

Spanje 1937. Komedie van Isidro Socias. Met o.a. Pastora Peña, Julio Peña, Félix de Pomés en Fina Conesa.

Op zekere dag krijgt een verstokte playboy bezoek van de duivel, die hem vijf waarschuwingen meegeeft. Een aardige verfilming van de gelijknamige komedie van Jardiel Poncela, die tevens het scenario voor de film schreef.

María de la O

1936 | Drama

Spanje 1936. Drama van Francisco Elías. Met o.a. Antonio Moreno, Carmen Amaya, Pastora Imperio en Julio Peña.

Uit rassenhaat wordt een zigeunerin, die met een schilder uit de middenklasse getrouwd is, vermoordt. Een van de weinige Spaanse films die zich van de schilderachtige en afgezaagde componenten van de flamenco losmaakt, teneinde de geworteldheid ervan in het volk aan te snijden. De film behaalde een groot succes in het republikeinse Spanje, mede omdat de legendarische danseres Carmen Amaya de hoofdrol speelde.

L'espoir

-1 |

Frankrijk. André Malraux. Met o.a. Julio Peña, Andres Mejuto en José Sempere.

Uit rassenhaat wordt een zigeunerin, die met een schilder uit de middenklasse getrouwd is, vermoordt. Een van de weinige Spaanse films die zich van de schilderachtige en afgezaagde componenten van de flamenco losmaakt, teneinde de geworteldheid ervan in het volk aan te snijden. De film behaalde een groot succes in het republikeinse Spanje, mede omdat de legendarische danseres Carmen Amaya de hoofdrol speelde.