Anna Maria Gherardi: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Una vita in gioco 2

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Mariangela Melato, Alida Valli, Stéphane Freiss, Gianpiero Bianchi en Anna Maria Gherardi.

Vervolg in twee afleveringen op de tv-film uit 1991 over de verstandige, moedige Marianna Marini (Melato). Haar huwelijk gaat kapot en ze verhuist van Rome naar Milaan, waar ze in het appartement van haar net gestorven moeder trekt. Ze voelt zich eenzaam en doorgedraaid, tot ze een oude vrouw ontmoet, met wie ze een diep, intens contact krijgt. Er komt een jeugdige regisseur in haar leven en ze worden verliefd. Op een dag merkt Marianna dat ze zwanger is. Melato won met haar weer opgepakte rol uit 1991 op het tweede Umbriafiction TV Festival de prijs voor de beste actrice. Tijdens hetzelfde festival kreeg deze miniserie de prijs voor het beste script.

La Brace dei Biassoli

1980 | Drama

Italië 1980. Drama van Giovanni Fago. Met o.a. Anna Maria Gherardi, Luigi Diberti, Remo Girone, Gianni Garko en Giuseppe Anatrelli.

De laatste overlevende vrouw uit een geslacht van rijke landeigenaars komt terug in haar geboorteplaats en haalt op haar (fatale) ziekbed herinneringen op aan haar jeugd, huwelijk en dorpsbewoners, die bij haar zoon weer eigen herinneringen opwekken aan de kinderjaren en het bewustzijn van een wereld buiten zijn directe omgeving. De onnadrukkelijke, maar stijlvolle verfilming weet zowel idealisering van een verloren gegane harmonie acceptabel te maken, als kritiek in te bouwen op een bevoorrecht collectief. Een soort ALBERÓ DEGLI ZOCCOLI van de hogere orde, dat zich laat bekijken als een vergeeld familie-album.

Maternale

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Giovanna Gagliardo. Met o.a. Carla Gravina, Anna Maria Gherardi, Marino Masé, Lajos Balaszovits en Umberto Silva.

Tijdens een zomerdag in 1960 houdt een huisvrouw van goede stand zich met rituele toewijding bezig met het bereiden van de maaltijden. Ze voelt zich echter toch in haar bestaansrecht bedreigd door de geleidelijke genezing van haar kreupele dochter, die dan zelfstandig zal worden en haar zorg niet meer nodig heeft. Dit verrassende filmdebuut van schrijfster Gagliardo gebruikt de stijlmiddelen van de reclamefilm om de verstikkende illusie van een voorbeeldig gezinsleven weer te geven, al werkt die vorm [KA1]o[KA1]ok (bedoeld) irriterend. Gravina suggereert heel knap de identiteitscrisis bij haar optreden als perfecte gastvrouw, moeder en echtgenote.

Le Mani sporche

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Elio Petri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Giuliana de Sio, Giovanni Visentin, Massimo Foschi en Anna Maria Gherardi.

De leider van een communistische verzetsgroep wil onderhandelen met zijn tegenstanders en moet daarom geliquideerd worden door een jonge idealist die eerst zijn vertrouwen probeert te winnen. Uiteindelijk zal hij hem doden op de onware verdenking van een verhouding met zijn vrouw en worden de verfoeide compromissen als officiële partijprincipes aangenomen. Deze zorgvuldig gemaakte en vooral door Mastroianni als de gedesillusioneerde Hoederer goed geacteerde tv-film naar Sartres Les mains sales, is door het ontbreken van een eigen, inhoudelijke interpretatie gedateerder dan het stuk verdient, maar blijft toch boeien.

L' Invenzione di Morel

1973 | Mysterie, Experimenteel

Italië 1973. Mysterie van Emidio Greco. Met o.a. Giulio Brogi, Anna Karina, John Steiner, Anna Maria Gherardi en Ezio Marano.

Een schipbreukeling komt op een onbewoond eiland. Een verlaten hotel blijkt plotseling bewoond te zijn door geheimzinnige personen die een uitbundig leven leiden. Het blijken projecties te zijn van een geleerde die zijn kennissen heeft geregistreerd om ze eeuwig fysiek te kunnen reproduceren. De hoofdpersoon wordt verliefd op een vrouwelijke projectie en laat zich ook registreren, waardoor hij het leven verliest. De ambitieuze verfilming van de roman van Adolfo Bioy Casarès is door het schimmige, rituele gedrag van de personages niet dramatisch geworden. De objectieve en dialectische filmvorm ondermijnt het mysterie en de motivatie van de in de eerste persoon geschreven vertelling.