Andrey Konchalovskiy (1937): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 30 films gevonden.

Dear Comrades!

2020 | Drama

Rusland 2020. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov en Andrey Gusev.

In juni 1962 liepen de gemoederen in industriestad Novotsjerkassk hoog op, toen op dezelfde dag dat de voedselprijzen werden verhoogd ook de lonen van de werknemers met een derde werden gekort. De staking die daarop volgde werd door de KGB en het Sovjetleger bloedig neergeslagen in wat nu het Bloedbad van Novotsjerkassk heet. Oudgediende Konchalovskiy (Runaway Train) volgt in dit indrukwekkende, historische drama het trotse Partijlid Lyuda, wier idealen op losse schroeven komen te staan wanneer haar opstandige dochter een van de stakers blijkt en na het bloedbad nergens te bekennen is. Geschoten in prachtig zwart-wit en winnaar van de speciale juryprijs op Venetië 2020.

Paradise

2016 | Drama, Oorlogsfilm

Rusland​/​​Duitsland 2016. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Peter Kurth, Yuliya Vysotskaya, Viktor Sukhorukov en Philippe Duquesne.

Oorlogsdrama over drie individuen in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog: Russisch emigrant en lid van het Franse verzet Olga, de Franse politiecommandant Jules en SS-officier Helmut. Gedramatische scènes worden afgewisseld met interviews.

The Postman's White Nights

2014 | Drama

Rusland 2014. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Aleksey Tryapitsyn, Irina Ermolova en Timur Bondarenko.

De 78-jarige Rus Konchalovskiy, ooit verantwoordelijk voor Hollywoodfilms als Runaway Train en Tango & Cash, maakte in eigen land een ingetogen, liefdevol drama met magisch-realistische ondertoon, over een gemeenschap aan het Kenozero-meer. Hoofdpersoon Lyokha bezorgt iedere dag met zijn bootje de post en maakt zo kort deel uit van alle verschillende levens in het gebied. Deze schets van het landelijke bestaan in de schaduw van het moderne leven verveelt geen moment, vooral dankzij het prima spel van de charmante hoofdrolspeler en de soms adembenemende beelden, maar de film blijft als geheel wel erg bescheiden.

The Nutcracker in 3D

2010 | Fantasy, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Hongarije 2010. Fantasy van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Elle Fanning, Nathan Lane, John Turturro en Frances de la Tour.

De 9-jarige Mary baalt omdat ze in Wenen de zoveelste saaie kerstperiode moet ondergaan. Tot haar geliefde oom Albert plots ten tonele verschijnt met een betoverd geschenk! Ze beseft helemaal niet wat haar overkomt wanneer haar notenkraker op kerstavond plots tot leven komt en haar, in de gedaante van NC meetroont naar een magisch koninkrijk vol speelgoed, snoep en dansende feeën. Ze ontdekt echter al snel dat de snode Rattenkoning en zijn boosaardige moeder het rijk bedreigen!

Chacun son cinema

2007 | Komedie, Drama

Frankrijk 2007. Komedie van Theodoros Angelopoulos, Olivier Assayas, Bille August, Jane Campion en Youssef Chahine.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

The Lion in Winter

2004 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 2004. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Glenn Close, Patrick Stewart, Jonathan Rhys Meyers, Andrew Howard en John Light.

Verzamelkunstwerk van 33 regisseurs uit alle werelddelen over de magie van een bioscoopervaring.

Kurosawa: The Last Emperor

1999 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk 1999. Documentaire van Alex Cox. Met o.a. Francis Ford Coppola, John Woo, Bernardo Bertolucci, Andrey Konchalovskiy en Mike Hodges.

Documentaire over de Japanse regisseur Akira Kurosawa. Regisseur Cox vond bekende vakgenoten als Francis Ford Coppola, John Woo, Paul Verhoeven en Bernardo Bertolucci bereid om uit te leggen waarom zij schatplichtig menen te zijn aan de in 1998 overleden meester van de Japanse cinema.

The Odyssey

1997 | Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten 1997. Avonturenfilm van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Armand Assante, Greta Scacchi, Isabella Rossellini, Geraldine Chaplin en Christopher Lee.

The Odyssey gaat over de tienjarige reis van Odysseus na diens overwinning tijdens de Trojaanse oorlog. Het is het universele verhaal over de zoektocht van de mens naar wijsheid en geluk. Het begint met de verovering van Troje door Odysseus, koning van Ithaca, met behulp van een gigantisch houten paard. Zijn trots op dit wapenfeit ergert de goden en brengt de god van de zee, Poseidon, ertoe om een vloek over hem uit te spreken. Odysseus is gedoemd de zeeën te bevaren tot in de eeuwigheid, zonder ooit nog voet aan wal te zetten van Ithaca. Hierop volgen de legendarische reizen van deze koning en zijn mannen, die hen langs mensetende Cyclopen, de bekoorlijke Circe, de verlokkelijke Sirenen en de onweerstaanbare zeenimf Calypso voeren. Door tussenkomst van zijn beschermvrouwe Athena, weet Odysseus na tien jaar eindelijk weer de kust van Ithaca te bereiken. Ondertussen hebben zijn concurrenten op Ithaca aanspraak gemaakt op de troon en de hand van zijn vrouw Penelope. Met behulp van zijn zoon Telemachus en een handvol vertrouwelingen weet Odysseus hen echter te verslaan. Na al die jaren beseft hij nu wat het verschil is tussen sluwheid en wijsheid en dat het laatste de sleutel is tot leven en geluk

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland​/​​Spanje​/​​Noorwegen​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Kurochka ryaba

1994 | Komedie

USSR​/​​Frankrijk 1994. Komedie van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Inna Churikova, Gennadi Yegorychyov, Gennadi Nazarov, Viktor Mikhaylov en Aleksandr Surin.

Als de kip Riaba een gouden ei legt wordt het voor Assia moeilijk vast te houden aan haar regel zich niet in te laten met het kapitalisme. Assia woont in een klein dorp met als enig gezelschap haar kip Riaba. Net als de overige dorpelingen is ook zij wars van perestrojka, glasnost of Gorbatsjov. Als de rijke Tchirkounov aan de rand van het dorp en naar de nieuwe maatstaven van wat eens de USSR was een houtzagerij opzet, lopen de spanningen al gauw hoog op. Assia is vastbesloten ervoor te zorgen dat Tchirkounovs bedrijf verdwijnt, maar dan vindt ze -op zoek naar Riaba- in haar schuur een gouden ei...

The Inner Circle

1991 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1991. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Tom Hulce, Lolita Davidovich, Bob Hoskins, Alexandre Zbruev en Bess Meyer.

Deze zevende Amerikaanse film van de Rus Konchalovsky, is de eerste westerse die binnen het Kremlin en de hoofdkwartieren van de KGB mocht worden opgenomen. Hij is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal met als centrale figuur Ivan Shanshin (Hulce), een kruiperig hulpje van het opperste KGB-clubje in 1939. Hij wordt de persoonlijke filmoperateur in het priv[KA1]ezaaltje van Stalin (Zbruev) waardoor ook zijn huwelijksleven ingrijpend verandert. Hij verbiedt zijn vrouw (Davidovich) enig contact te hebben met het joodse weesmeisje dat zij wil bemoederen. Zij zal tenslotte zelfmoord plegen en bij de dood van Stalin beseft Ivan wat er allemaal misliep. Als film op zijn best wanneer er glimpjes machtsvertoon aan de top worden geëtaleerd. Een geestdriftige Hulce, maar zijn personage is te sufferig om mee te dwepen. Het scenario is van Konchalovski en Anatoli Usov.

Il proiezionista

1991 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1991. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Bob Hoskins, Lolita Davidovich en Tom Hulce.

Deze zevende Amerikaanse film van de Rus Konchalovsky, is de eerste westerse die binnen het Kremlin en de hoofdkwartieren van de KGB mocht worden opgenomen. Hij is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal met als centrale figuur Ivan Shanshin (Hulce), een kruiperig hulpje van het opperste KGB-clubje in 1939. Hij wordt de persoonlijke filmoperateur in het priv[KA1]ezaaltje van Stalin (Zbruev) waardoor ook zijn huwelijksleven ingrijpend verandert. Hij verbiedt zijn vrouw (Davidovich) enig contact te hebben met het joodse weesmeisje dat zij wil bemoederen. Zij zal tenslotte zelfmoord plegen en bij de dood van Stalin beseft Ivan wat er allemaal misliep. Als film op zijn best wanneer er glimpjes machtsvertoon aan de top worden geëtaleerd. Een geestdriftige Hulce, maar zijn personage is te sufferig om mee te dwepen. Het scenario is van Konchalovski en Anatoli Usov.

Blizhnij krug

1991 | Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1991. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Bob Hoskins, Lolita Davidovich en Tom Hulce.

Deze zevende Amerikaanse film van de Rus Konchalovsky, is de eerste westerse die binnen het Kremlin en de hoofdkwartieren van de KGB mocht worden opgenomen. Hij is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal met als centrale figuur Ivan Shanshin (Hulce), een kruiperig hulpje van het opperste KGB-clubje in 1939. Hij wordt de persoonlijke filmoperateur in het priv[KA1]ezaaltje van Stalin (Zbruev) waardoor ook zijn huwelijksleven ingrijpend verandert. Hij verbiedt zijn vrouw (Davidovich) enig contact te hebben met het joodse weesmeisje dat zij wil bemoederen. Zij zal tenslotte zelfmoord plegen en bij de dood van Stalin beseft Ivan wat er allemaal misliep. Als film op zijn best wanneer er glimpjes machtsvertoon aan de top worden geëtaleerd. Een geestdriftige Hulce, maar zijn personage is te sufferig om mee te dwepen. Het scenario is van Konchalovski en Anatoli Usov.

Tango & Cash

1989 | Komedie, Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Andrey Konchalovskiy en Albert Magnoli. Met o.a. Sylvester Stallone, Kurt Russell, Jack Palance, Teri Hatcher en Brion James.

De immer goedgeklede Ray 'Rambo is a pussy' Tango (Stallone) en de slonzige Gabe Cash (Russell) zijn de beste narcotica-agenten van LA. Dat weet ook drugsbaron Yves Perret (een uitzinnige rol van Palance), die een val voor ze opzet zodat ze in het gevang belanden. Daar moeten Perrets connecties hen het leven zo zuur mogelijk maken. Harde actie en grappig bedoelde stoere teksten, Tango & Cash lijkt heel erg op de Lethal Weapon-serie. Aardig, maar onvergelijkbaar met eerder werk van regisseur Konchalovsky, die ooit in Rusland prachtige films maakte, waaronder het veelgeprezen Siberiade.

Homer and Eddie

1989 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. James Belushi, Whoopi Goldberg, Karen Black, Jim Mapp en John Waters.

Belushi is Homer, die door een ernstig sportongeval in zijn jeugd een beetje is achtergebleven - het is een naïeve man, die bij de eerste de beste gelegenheid van al zijn schamele bezittingen beroofd wordt. In die ontredderde toestand ontmoet hij Eddie, gespeeld door Goldberg, een agressief, rauw vrouwmens, met een afgetrapte rammelende luxe slee, een Lincoln Continental. Samen trekken ze al rovend en plunderend naar het Noord-Westen van de V. om Homers zieke vader te bezoeken, waar het eindigt in een tragedie. Een eenzijdige kijk van immigré Konchalovsky op de Amerikaanse samenleving en een mislukte satire op het roadmovie-genre.

Shy People

1987 | Drama

Verenigde Staten 1987. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Jill Clayburgh, Barbara Hershey, Martha Plimpton, Mare Winningham en Merritt Butrick.

Een fotojournaliste (Clayburgh) uit New York City begeeft zich met haar opstandige dochter (Plimpton) en een totaal ongeschikte garderobe naar de ge[KA3]isoleerde bayou`s van Louisiana om een artikel te schrijven over een Cajun-familie. Heel toevallig (nou, ja) betreft het verre verwanten van haar zelf. Deze rolprent is een mengelmoes van belachelijk, onwaarschijnlijk en fascinerend melodrama - in gelijke hoeveelheden verdeeld. Het spel van Barbara Hershey (in haar rol als hoofd van de familieclan uit het achtergebleven moerasgebied) en de opnames van Manhattan, door Chris Menges gefotografeerd aan het begin van de film, maken hem de moeite waard.

Duet for One

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Julie Andrews, Alan Bates, Max von Sydow, Rupert Everett en Margaret Courtenay.

De wereldberoemde violiste Andrews blijkt aan multiple sclerose te lijden. Haar leven stort ineen. Het bejubelde stuk voor twee mensen (artieste en psychiater) van Tom Kempinsky wordt opengebroken en daarmee verzwakt. Haar echtgenoot Bates, therapeut Von Sydow en de rebellerende protégé Everett zijn uitstekend, maar de film wordt leven ingeblazen door het gedurfde spel van Andrews. In Engeland opgenomen.

Runaway Train

1985 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1985. Actiefilm van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Jon Voight, Eric Roberts, Rebecca De Mornay, T.K. Carter en Kenneth McMillan.

Een gevaarlijke misdadiger (Voight) weet samen met een tot levenslang veroordeelde (Roberts) op hoogst originele wijze te ontsnappen uit de strengbewaakte gevangenis van Stonehaven in het ijzige Alaska. Bij een temperatuur van vijftig graden onder nul verbergen ze zich in een goederentrein. Kort na het vertrek krijgt de machinist een fatale hartaanval. Zonder bestuurder raast de trein met een duizelingwekkende vaart door het sneeuwlandschap. Een interessante actiethriller, waarin de spanning met de seconde stijgt naar een spectaculaire climax. Naar een origineel scenario van Akira Kurosawa.

Maria's Lovers

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Nastassja Kinski, John Savage, Robert Mitchum, Keith Carradine en Anita Morris.

Na een lange krijgsgevangenschap in Japan keert Savage na WO II terug naar huis. Hij wil zo gauw mogelijk zijn jeugdliefde Kinski terugzien, in de hoop met haar van zijn trauma's af te komen. Zij verbreekt haar verloving om met hem te kunnen trouwen, maar tijdens zijn gevangenschap heeft hij haar zo geïdealiseerd dat hij nu impotent is in haar aanwezigheid. Poëtisch melodrama, dat teveel neventhema's aansnijdt om echt te boeien. Het is onmogelijk binnen het tijdsbestek van één film zowel de stapel problemen van Savage als het wilde leven van Kinski uit de doeken te doen. Goede weergave van de sfeer van die tijd en uitstekend spel. Het scenario is van Konchalovsky, Gerard Brach, Paul Zindel en Marjorie David. Oogstrelende fotografie van Juan Ruiz-Anchia. In de openingsscène werden fragmenten uit John Hustons documentaire LET THERE BE LIGHT op indrukwekkende wijze tussen nieuw materiaal gemonteerd.

Siberiade

1979 | Historische film

USSR 1979. Historische film van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Ludmila Goersjenko, Vitali Solomin, Nikita Mitsjakov, Vladimir Samoilov en Jevgini Perov.

Een ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Sovjet-film gemaakte epische geschiedenis van het land vanaf 1900, aan de hand van twee elkaar beconcurrerende families in een dorpje in Siberi[KA3]e. De ontwikkelingen vanaf het tsaristische regime tot aan de grote olievondsten zijn aan het dorp niet voorbijgegaan. Een meeslepend drama, dat voor de export met meer dan een uur is ingekort. Bekroond met de speciale prijs van de jury in Cannes (1979)

Transsibirsky express

1978 | Thriller

USSR 1978. Thriller van Eldor Urazbayev. Met o.a. Asanali Ashimov, Natalia Arinbassarova en Nina Alisova.

Een ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Sovjet-film gemaakte epische geschiedenis van het land vanaf 1900, aan de hand van twee elkaar beconcurrerende families in een dorpje in Siberi[KA3]e. De ontwikkelingen vanaf het tsaristische regime tot aan de grote olievondsten zijn aan het dorp niet voorbijgegaan. Een meeslepend drama, dat voor de export met meer dan een uur is ingekort. Bekroond met de speciale prijs van de jury in Cannes (1979)

Romance o vlioublenich

1974 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

USSR 1974. Oorlogsfilm van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Jelena Koreneva, Jevgueni Kindinov en Innokenti Smoktounovski.

Een jong stel is verliefd maar hij moet naar de oorlog. Hij overleeft, maar ondertussen is zijn liefje met een ander getrouwd. Hij vindt een nieuwe liefde en wordt toch nog gelukkig. De film is een mislukking, omdat dit vrij simpele verhaal veel te lang is.

Dyadya Vanya

1972 | Drama

USSR​/​​Nederland 1972. Drama van Andrey Konchalovskiy, Hans van den Busken en Adrian Brine. Met o.a. Innokenti Smoktoenovskiej, Vladimir Zeldin, Hans Croiset, Max Croiset en Sigrid Koetse.

Een jong stel is verliefd maar hij moet naar de oorlog. Hij overleeft, maar ondertussen is zijn liefje met een ander getrouwd. Hij vindt een nieuwe liefde en wordt toch nog gelukkig. De film is een mislukking, omdat dit vrij simpele verhaal veel te lang is.

Oom Wanja

1971 |

Rusland 1971. Andrey Konchalovskiy.

Een jong stel is verliefd maar hij moet naar de oorlog. Hij overleeft, maar ondertussen is zijn liefje met een ander getrouwd. Hij vindt een nieuwe liefde en wordt toch nog gelukkig. De film is een mislukking, omdat dit vrij simpele verhaal veel te lang is.

Dvoryanskoye gnezdo

1969 | Drama

USSR 1969. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Leonid Kulagin, Beata Tyszkiewicz, Irina Kupchenko, Nikolai Gubenko en T. Chernova.

Ogenschijnlijk slechts een liefdesverhaal, maar onder de oppervlakte ligt het conflict van de hoofdpersoon tussen twee verschillende levenswijzen. Konchalovsky geeft op schitterende wijze vorm aan het contrast tussen de rustgevende eenvoud van het landelijke aristocratische leven en de decadentie van het Parijse 'high society'-leven aan het eind van de vorige eeuw.

Andrej Roebljov

1966 | Biografie, Historische film, Drama

USSR 1966. Biografie van Andrej Tarkovski. Met o.a. Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov, Nikolay Sergeev, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko.

Monumentale film vertelt het verhaal van de veertiende-eeuwse iconenschilder Andrei Roebljev, die na het zien van de gruwelijkheden begaan door de Tataren, de zwijggelofte aflegt en niet meer wenst te schilderen. Pas na de ontmoeting met een jonge klokgieter vindt Roebljev zijn kunst terug. Uiteindelijk optimistische film werd nochtans verboden in de Sovjet-Unie, omdat de censuur wel begreep dat het filmpubliek bij de Tataarse gruwelijkheden al gauw aan de onderdrukking in eigen land zou denken. De repressie duurde niet lang want in 1971, één jaar nadat de film een prijs won op het filmfestival van Cannes, kon Andrei Roebljev ook in de Sovjet-Unie vertoond worden. De film is geschoten in zwart-wit, behalve tegen het eind als Roebljevs ikonen oplichten in felle, hoopvolle kleuren.

Pervji Oetsjitel

1965 | Drama

USSR 1965. Drama van Andrey Konchalovskiy. Met o.a. Bolot Bejsjenalia, Natalja Arinbasarova, Darkul Kujokova en Idris Nogajbajev.

Een na[KA3]ieve soldaat uit het Rode leger wordt kort na de revolutie (1924) naar een afgelegen dorp dicht bij de Chinese grens in Sovjet-Azië gestuurd om de ideeën van de revolutie over te brengen. Hij wordt geconfronteerd met een sterk verzet van de traditionele gemeenschap, maar desondanks geeft hij niet op. Op schitterende wijze weet Michalkov-Kontsjalovsky het idealisme van de jonge Sovjetstaat weer te geven, dat door jongensachtig enthousiasme een komisch effect heeft. Heel mooi in beeld gebracht. Naar de roman van C. Ajtmatov, die samen met Boris Dobrovdejev en A. Michalkov-Kontsjalovski het scenario schreef. De fotografie is van Gueorgui Rerberg. Debuut van de regisseur van SIBERIADE.

Mijn eerste leraar

1965 | Drama

USSR 1965. Drama van Andrey Konchalovskiy.

Een na[KA3]ieve soldaat uit het Rode leger wordt kort na de revolutie (1924) naar een afgelegen dorp dicht bij de Chinese grens in Sovjet-Azië gestuurd om de ideeën van de revolutie over te brengen. Hij wordt geconfronteerd met een sterk verzet van de traditionele gemeenschap, maar desondanks geeft hij niet op. Op schitterende wijze weet Michalkov-Kontsjalovsky het idealisme van de jonge Sovjetstaat weer te geven, dat door jongensachtig enthousiasme een komisch effect heeft. Heel mooi in beeld gebracht. Naar de roman van C. Ajtmatov, die samen met Boris Dobrovdejev en A. Michalkov-Kontsjalovski het scenario schreef. De fotografie is van Gueorgui Rerberg. Debuut van de regisseur van SIBERIADE.

De jeugd van Ivan

1962 | Drama, Oorlogsfilm

USSR 1962. Drama van Andrej Tarkovski. Met o.a. Kolya Burlayev, Valentin Zubkov, Nikolay Grinko, Walentina Maljawina en Y. Zharikov.

De in Venetië bekroonde debuutfilm van Tarkovsky. De dood van de familie van de twaalfjarige Ivan, hem door de Duitsers in het begin van WO II aangedaan, betekent een ommekeer in zijn leven. Verbeten zet hij zich in voor een groep partizanen. Dit kost hem uiteindelijk het leven. De vorm die Tarkovsky heeft gekozen, is zeer ongewoon. Geen gewone oorlogsfilm, geen sentimentele film over kinderleed. Het kind is door psychologische verminking een monster geworden, dat er slechts op uit is te moorden. Scenario van Vladimir Bogomolov en Michail Papava naar het korte verhaal van Bgonolov. Camerawerk van Vadim Jussov.

The Steamroller and the Violin

1960 | Korte film, Drama

USSR 1960. Korte film van Andrej Tarkovski. Met o.a. Igor Fomchenko, Vladimir Zamanski, Marina Adzhubei en Yuri Brusser.

De in Venetië bekroonde debuutfilm van Tarkovsky. De dood van de familie van de twaalfjarige Ivan, hem door de Duitsers in het begin van WO II aangedaan, betekent een ommekeer in zijn leven. Verbeten zet hij zich in voor een groep partizanen. Dit kost hem uiteindelijk het leven. De vorm die Tarkovsky heeft gekozen, is zeer ongewoon. Geen gewone oorlogsfilm, geen sentimentele film over kinderleed. Het kind is door psychologische verminking een monster geworden, dat er slechts op uit is te moorden. Scenario van Vladimir Bogomolov en Michail Papava naar het korte verhaal van Bgonolov. Camerawerk van Vadim Jussov.