Maja Komorowska: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Wo immer du bist

1989 | Oorlogsfilm, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Polen 1989. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Renée Soutendijk, Julian Sands, Maciej Robakiewicz, Tadeusz Bradecki en Milva.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Stan posiadania

1989 |

Polen​/​​Duitsland 1989. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Artur Smijewski, Maja Komorowska en Krystyna Janda.

Soutendijk, die net gehuwd is met honorair consul Sands, die de kundige manager is van een internationale metaalfabriek, valt tijdens haar huwelijksreis van het paard en herstelt ogenschijnlijk snel. Als haar echtgenoot de liefde met haar bedrijft, wordt ze de volgende morgen geheel gestoord wakker. Na een langdurig verblijf in een inrichting, geneest ze en lijkt het alsof er niets aan de hand is geweest. Maar als ze `s avonds met haar echtgenoot wil vrijen, wordt ze weer waanzinnig. Ze keert terug naar de inrichting en Sands gaat naar Urugay. Kort daarop breekt WO II uit, de Duitsers bezetten Polen en vermoorden (o.a.) alle zwakzinnigen. Een inmiddels hertrouwde Sanders maakt de balans op na de bevrijding. Weinig krachtig spel van Sands, Soutendijk in een onopmerkelijke VAN DE KOELE MEREN DES DOODS-rol tegen de achtergrond van een vage 'high society' en vage nazi- intriges; moord, chantage en verraad. Naar het script van de regisseur.

Stan Posiadania

1989 | Drama

Duitsland​/​​Polen 1989. Drama van Krystyna Janda. Met o.a. Maja Komorowska en Artur Zmijewski.

Tomasz (Zmijeweski) een student met een moederbinding uit Warschau ontmoet een meisje, Julia (Janda), die verslaafd is. Hij haalt haar in huis en helpt haar daadwerkelijk van haar zucht af. Hij wordt verliefd en besluit naar West-Berlijn te gaan (voor de val van de Muur) om geld te verdienen. Zijn moeder Zofia (Komorowska) slaat alles met argusogen gade. Door Tomasz afwezigheid vervalt Julia weer in haar slechte slikgewoonte en belandt in een kliniek, waar Tomasz haar komt bezoeken. Ze komen tot de conclusie dat er geen uitweg voor beiden meer is. Somber melodrama dat op het filmfestival van Moskou bekroond werd.

Gdzieskolwiek jest, jeslis jest...

1989 | Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Polen 1989. Oorlogsfilm van Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Bradecki, Julian Sands, Renée Soutendijk en Marcus Vogelbacher.

Tomasz (Zmijeweski) een student met een moederbinding uit Warschau ontmoet een meisje, Julia (Janda), die verslaafd is. Hij haalt haar in huis en helpt haar daadwerkelijk van haar zucht af. Hij wordt verliefd en besluit naar West-Berlijn te gaan (voor de val van de Muur) om geld te verdienen. Zijn moeder Zofia (Komorowska) slaat alles met argusogen gade. Door Tomasz afwezigheid vervalt Julia weer in haar slechte slikgewoonte en belandt in een kliniek, waar Tomasz haar komt bezoeken. Ze komen tot de conclusie dat er geen uitweg voor beiden meer is. Somber melodrama dat op het filmfestival van Moskou bekroond werd.

Dekalog I

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Henryk Baranowski, Wojciech Klata en Maja Komorowska.

De afleveringen van Kieslowski's tienluik zijn gebaseerd op de Tien Geboden en hij maakte ze voor de Poolse televisie. De verhalen spelen zich allemaal af in het grauwe Warschau met zijn kleurloze woonkazernes van vlak voor 1990 en ze zijn vagelijk aan elkaar geknoopt door een figuur die in beeld komt als een toevallige passant, een wielrijder en een man die een vuurtje stookt. De op zichzelf staande episodes zijn van uiteenlopende kwaliteit. Ze zijn in Nederland in twee bioscopen gedurende een weekje uitgebracht, wat de afleveringen een beetje ten onrechte het predikaat bioscoopfilm meegeeft. De eerste aflevering is gebaseerd op het eerste gebod 'Gij zult geen afgoden vereren' en gaat over een vader en een zoon die verslaafd zijn aan een homecomputer, die ze voor alles gebruiken. Als ze in de winter het weerbericht vergelijken met de in de computer opgeslagen statistieken zegt de computer dat het ijs betrouwbaar is. Bij het baantje glijden zakt de zoon door het ijs en verdrinkt.

Notturno

1987 | Biografie, Muziek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1987. Biografie van Fritz Lehner. Met o.a. Udo Samel, Daniel Olbrychski, Wojtek Pszoniak, Michaela Widhalm en Traugott Buhre.

De laatste trieste en ongelukkige jaren van het leven van Schubert, van 1823 tot aan zijn dood, in 1828. Een sombere film, over zijn toentertijd ongeneeslijke ziekte (syfilis), en de al even dubieuze als nutteloze behandelingen die de componist moest ondergaan. Schitterend camerawerk van Gernot Roll (WELCOME IN VIENNA), een opmerkelijke rol van Samel, en het Wenen van toen meer opnieuw tot leven gewekt dan gereconstrueerd. Het eindresultaat is een gevoelige, eigenlijk overgevoelige film, zoals ook voor de persoonlijkheid van de componist opgaat. De maker heeft van begin tot eind vaste grip op de materie.

Rok spokojnego slonca

1984 | Oorlogsfilm, Drama

Polen​/​​Duitsland​/​​Verenigde Staten 1984. Oorlogsfilm van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Scott Wilson, Hanna Skarazanka, Ewa Dalkowska en Zbigniew Zapasiewicz.

Een Poolse vluchtelinge wordt in bescherming genomen door een Amerikaanse officier in een niet nader gesitueerd gebied dat na WO II onder controle komt van Poolse troepen. Dit internationale oorlogsdrama is in essentie een tragisch melodrama waarin de hoofdpersonen werkelijk geen ramp gespaard blijft. De overdaad aan ellende werkt af en toe op de lachspieren, maar Zanussi slaagt er wel in een technisch puntgave film af te leveren, met opvallende sterke bijdragen van componist Wojciech Kilar en camaraman Slawomir Idziak. Bekroond met de Gouden Leeuw op het festival van Venetië.

A Year Of The Quiet Sun

1984 |

1984. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Hanna Skarzanka, Vadim Glowna, Maja Komorowska, Ewa Dalkowska en Scott Wilson.

Een Poolse vluchtelinge wordt in bescherming genomen door een Amerikaanse officier in een niet nader gesitueerd gebied dat na WO II onder controle komt van Poolse troepen. Dit internationale oorlogsdrama is in essentie een tragisch melodrama waarin de hoofdpersonen werkelijk geen ramp gespaard blijft. De overdaad aan ellende werkt af en toe op de lachspieren, maar Zanussi slaagt er wel in een technisch puntgave film af te leveren, met opvallende sterke bijdragen van componist Wojciech Kilar en camaraman Slawomir Idziak. Bekroond met de Gouden Leeuw op het festival van Venetië.

Kontrakt

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Łomnicki, Magda Jaroszówna, Krzysztof Kolberger en Nina Andrycz.

Een nauwelijks interessante film waarin Peter en Lilka door hun ouders min of meer gedwongen worden te trouwen. Tijdens de huwelijksplechtigheid weigert Lilka het 'ja'-woord te geven; desondanks vindt het huwelijksfeest plaats. Gedurende deze gebeurtenis wordt de kijker op de hoogte gesteld van de eigenaardigheden van de gasten in dit zeer bonte gezelschap. Het gegeven is weinig origineel en zal bij menige kijker een 'déjà vu'-gevoel opwekken.

Contract

1980 |

1980. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Lomnicki en Leslie Caron.

Een nauwelijks interessante film waarin Peter en Lilka door hun ouders min of meer gedwongen worden te trouwen. Tijdens de huwelijksplechtigheid weigert Lilka het 'ja'-woord te geven; desondanks vindt het huwelijksfeest plaats. Gedurende deze gebeurtenis wordt de kijker op de hoogte gesteld van de eigenaardigheden van de gasten in dit zeer bonte gezelschap. Het gegeven is weinig origineel en zal bij menige kijker een 'déjà vu'-gevoel opwekken.

Wege in der Nacht

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1979. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Mathieu Carrière, Maja Komorowska, Horst Frank, Zbigniew Zapasiewicz en Irmgard Forst.

Polen, 1943. Een Duits bataljon heeft z'n intrek genomen in een verlaten hoeve. Een jonge officier wordt verliefd op de dochter van de barones, eigenares van de hoeve. Ze is echter in contact met het verzet en zal de liefde en naïviteit van de jongeman uitbuiten om van hem nuttige informatie los te krijgen. De film heeft z'n momenten, maar Carrière is niet overtuigend in de cruciale rol van de jonge officier. De regie van Zanussi is zoals gebruikelijk eerder zwaar op de hand, en wordt nog eens extra benadrukt door de imponerende, zwaartillende muziek van Wojciech Kilar.

Panny z Wilka

1979 | Drama

Polen​/​​Frankrijk 1979. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Anna Seniuk, Maja Komorowska, Stanisława Celi[KA1]nska en Krystyna Zachwatowicz.

Op lyrische wijze, met zorgvuldig gecomponeerde beelden en met behulp van een soft-focus techniek, construeert Wajda een wereld van gevoelens, stemmingen en nostalgisch verlangen naar het verleden. Wiktor keert na vijftien jaar terug naar de plaats waar hij in zijn jeugd de vakantie placht door te brengen met vijf zusjes van het naburige landgoed. De confrontatie met deze zusjes wordt volledig beheerst door hetgeen vroeger heeft plaatsgevonden.

Spirala

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Jan Nowicki, Maja Komorowska, Zofia Kucówna, Aleksander Bardini en Jan Swiderski.

Eén van de minst interessante Zanussi-films. In tegenstelling tot zijn andere films bevat deze film weinig dialoog en dat zal zeker in verband staan met het onderwerp: de dood. De hoofdfiguur verblijft in een wintersportoord, waar hij provocerend optreedt tegen de mensen die hij daar ontmoet. Plotseling verdwijnt hij in de bergen. Aan het eind van de film wordt duidelijk wie hij was en waarom hij verdween.

Bilans kwartalny

1975 | Drama

Polen 1975. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Piotr Fronczewski, Marek Piwowski, Halina Mikołajska en Zofia Mrozowska.

Omstreden film over een gehuwde vrouw die op een gegeven moment genoeg heeft van haar zekere bestaan en een relatie van korte duur aangaat met een flierefluitende sportleraar. Uiteindelijk keert ze naar man en zoontje terug. Met name van vrouwelijke zijde was er kritiek op de film, hoewel Zanussi hem beschouwde als een bijdrage aan de emancipatiestrijd. De film zelf bekijken lijkt het beste.

Ocalenie

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Edward Zebrowski. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Maja Komorowska, Aleksander Bardini, Kazimierz Dejunowicz en Jan Englert.

In dit opmerkelijke debuut is de wetenschapper Adam Malecki een van de patiënten in een ziekenhuis die een niertransplantatie moeten ondergaan. Het wachten is op de dood van een donor. Door zijn arrogantie en egocentrisme denkt hij het eerst aan de beurt te zijn. Wanneer dit niet het geval blijkt en hij te horen krijgt dat 'zijn' wetenschappelijk probleem door een ander is opgelost, belandt Adam in een crisistoestand. Pas dan maakt hij een eerste gebaar naar zijn medemens.

Jak daleko st[KA10]ad jak blisko

1972 | Drama

Polen 1972. Drama van Tadeusz Konwicki. Met o.a. Andrzej Łapicki, Gustaw Holubek, Alicja Jachiewicz, Maja Komorowska en Ewa Krzyzewska.

Konwicki's poëtische wereld voert ons aan de hand van Andrzejs herinneringen aan zijn overleden vriend Max naar kleurrijke stadjes in Oost-Polen met orthodoxe kerken en exotische joodse gemeenschappen. Het zoeken naar de zin van het leven en de reden van de zelfmoord van Max worden in schitterende beelden met veel symboliek en folklore getoond. Een rijke kijkervaring.

Zycie rodzinne

1971 | Drama

Polen 1971. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Daniel Olbrychski, Jan Kreczmar, Halina Mikołajska, Maja Komorowska en Jan Nowicki.

Als Wit naar het ouderlijk huis wordt teruggeroepen en zijn vriend meeneemt, wordt de laatste getuige van een confrontatie tussen de oude wereld (de bourgeoisie) en de nieuwe wereld (het socialistische Polen). De aanwezigheid van de vreemdeling brengt de aanwezigen in het huis (de vader, een tante en de zuster van Wit) ertoe ieder voor zich een krachtige dramatische scène weg te geven met als hoofddoel Wit aan het ouderlijk huis te binden. Tevergeefs. Komorowska was in deze film dé grote ontdekking.

Za sciana

1971 | Drama

Polen 1971. Drama van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Zbigniew Zapasiewicz, Eugenia Herman, Jadwiga Collona Walewska en Jan Kresczmar.

Een man moet een kandidate meedelen dat ze ondanks gedane toezeggingen geen aanstelling op het instituut zal krijgen. Hij blijkt niet in staat enig medeleven te tonen met de vertwijfelde vrouw. Het eenvoudige en delicate verhaal ontleent zijn echtheid aan improvisatie en briljant spel. Zelden is een confrontatie tussen een wanhopige vrouw en een gevoelsarm persoon zo sterk in beeld gebracht. Komorowska wordt beschouwd als een ontdekking sinds haar debuut in Zanussi's FAMILIELEVEN. Scenario van regisseur en Edward Zebrowski. Camerawerk van Jan Hesse.