Walter Bernstein

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Walter Bernstein is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 15 films gevonden.

Fail Safe

2000 | Drama, Sciencefiction, Oorlogsfilm, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 2000. Drama van Stephen Frears. Met o.a. George Clooney, Noah Wyle, Richard Dreyfuss, Hank Azaria en Brian Dennehy.

Deze `film` is eigenlijk een anachronisme, in die zin dat hij gedraaid is als een tv-spel van de tv uit de jaren 1960, in zwart-wit met een doorlopende handeling. Hoewel alles ouderwets lijkt, is het gedaan met de middelen van tegenwoordig. Daardoor is het resultaat nogal verbluffend en prangend. Het thema, gebaseerd op een boek van Harvey Wheeler en Eugene Burdick uit 1962, gaat over de voorbije Koude Oorlog, waarin de Sovjetunie een bedreiging vormde voor het vrije westen. De computers van een strategisch luchtcommando slaan op hol en bommenwerpers vertrekken om kernbommen boven Rusland uit te gooien. Men roept de vliegtuigen terug, maar Colonel Grady (Clooney) is vastberaden het communisme te vernietigen. Het thema is niet nieuw, want het werd door Stanley Kubrick op een meesterlijke wijze al behandeld in DR. STRANGELOVE OR: HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB met Peter Sellers en George C. Scott uit 1963. Dreyfuss is heel goed als de Amerikaanse president, Dennehy is generaal Bogan die met Keitel als Warren Black probeert de ramp te voorkomen. Azaria speelt Professor Groteschele. Een huiveringwekkende waarschuwing tegen het bezit van kernwapens, nog altijd actueel. Met in de originele versie de stemmen van John Philbin, Matt Adler, John Vargas en Chris Hendrie. Het scenario is van Walter Bernstein. Het camerawerk is van John Alonzo.

Hollywoodism: Jews, Movies And The American Dream

1997 | Documentaire

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Canada 1997. Documentaire van Simcha Jacobovici en Stuart Samuels. Met o.a. Neal Gabler, Jim Hoberman, Arthur Tracy, Bernard Avishai en Hasia Diner.

Toen veel joden rond 1900 eeuw naar Amerika emigreerden, vormde zich een jiddische gemeenschap in New York. Ze speelden vanaf het begin een belangrijke rol in de filmwereld, maar zelden werden ze serieus genomen of sympathiek voorgesteld. Rond 1912 trokken ze naar Californi[KA3]e, waar ze een eigen filmstad stichtten, Hollywood. De gebroeders Warner vormden Warner Bros., Jesse Lasky Famous Players, Adolph Zukor Paramount, Carl Laemmle Universal, William Fox stichtte Fox (het latere 20th Century Fox), Louis B. Mayer en Sam Goldwyn fuseerden tot Metro-Goldwyn- Mayer en Harry Cohn werd de big-boss van Columbia. Joden controleerden Hollywood, maar op een enkele uitzondering na, hielden zich ver van religieuze onderwerpen, terwijl in New York in de jaren 1930-40 een vijftigtal jiddische films gedraaid werden. Niet iedereen was hier gelukkig mee, maar zo waren nu eenmaal de feiten. Door het antisemitisme zouden de joden dan ook de eerste slachtoffers worden van de Commissie voor Onamerikaanse Activiteiten. Drie slachtoffers die op de zwarte lijst kwamen, Edward Dmytryk, Abraham Polonski en Walter Bernstein, getuigen over deze periode. Deze reeks processen betekende niet het einde van hun heerschappij, maar joodse tycoons waren erna hun volledige vrijheid van handelen en hun absolute macht over de studios voor altijd kwijt zijn. Een schitterende documentaire die de Amerikaanse filmgeschiedenis nueens vanuit een totaal ander standpunt benadert. Veel mensen die deze tijd van nabij meemaakten (w.o. hun kinderen en kleinkinderen van de tycoons) praten er onomwonden over. De film is doorspekt met heel wat oude journaalopnames. Simcha Jacobovici baseerde zijn scenario op het boek An Empire Of Their Own: How The Jews Invented Hollywood van Neal Gabler. R.H. Thomson spreekt het commentaar. Fotografie is van Mark MacKay. Een must voor studenten van de filmacademie.

Marilyn: Say Goodbye To The President

1996 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Australië 1996. Documentaire van Christopher Olgiati. Met o.a. Deborah Gould, Peter Summers, Dolores Naar, Fred Otash en John Danoff.

Beginnende met de verkiezingscampagne van John F. Kennedy tot die fatale 5 augustus 1962 brengt regisseur/scenarist Olgiati een gedetailleerde reconstructie van de laatste maanden van het leven van Marilyn Monroe. Haar affaires met eerst John en later Robert Kennedy en tenslotte met gangsterbaas Sam Giancana. De pogingen van de maffia om bewijzen te vinden van haar slippertjes met de Kennedy's, zodat ze deze in discrediet kunnen brengen. De maker brengt nieuw bewijsmateriaal naar voren om aan te tonen dat Marilyn vermoord werd. Wat gebeurde er in de vier uur tussen de dood van de ster en het moment dat Peter Lawford de politie inlichtte? Hij brengt John Miner, destijds de assistent van de openbare aanklager, in beeld die beweert dat de overlijdensakte één grote leugen is. Hij spreekt met een resem mensen die van nabij betrokken waren bij de zaak, zowel langs de kant van Marilyn als langs deze van de maffia. Een document dat tot nadenken stemt. Fragmenten uit GENTLEMEN PREFER BLONDES, THERE'S NO BUSINESS LIKE SHOW BUSINESS, BUS STOP en SOMETHING'S GOT TO GIVE. Als raadgever fungeerde Anthony Summers, auteur van Goddess, The Secret Lives Of Marilyn. Montage van Ian Callaway en nieuw materiaal werd gefilmd door Martin Patmore en Allan Palmer.

Women & Men: Return To Kansas City

1991 | Drama, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1991. Drama van Walter Bernstein. Met o.a. Matt Dillon, Kyra Sedgwick, Jerry Stiller, Kevin Rooney en Michael C. Russo.

Derderangsbokser Dillon woont met vrouw (Sedgwick) en baby in New York, waar hij zijn gezin door bokswedstrijden met moeite kan onderhouden. Zij is een meisje van het provinciale Kansas City en droomt van een leven in de jet-set. Bovendien heeft ze heimwee naar haar geboortestad en haar familie, maar hij heeft het geld niet voor de treinreis. Zijn manager biedt hem duizend dollars voor een gevecht met een kanshebber voor de wereldtitel. Hij vindt dat hij er nog niet rijp voor is, maar zij denkt enkel aan het geld. Achter elke grote man staat een nog grotere vrouw wordt wel eens beweerd. De afloop van de geschiedenis wordt niet getoond, maar indien Dillon die wedstrijd zou winnen zou hij met een slag een bokser van wereldniveau zijn. Maar je moet natuurlijk in jezelf geloven. Irwin Shaw schreef het verhaal dat door Bernstein zelf werd geadapteerd. Nostalgische fotografie van Dick Quinlan.

Women & Men: In Love There Are No Rules

1991 | Drama

Verenigde Staten 1991. Drama van Walter Bernstein en Kristi Zea. Met o.a. Matt Dillon, Andie MacDowell, Ray Liotta, Juliette Binoche en Scott Glenn.

Het vervolg op de geslaagde film uit 1990 met verfilmingen van korte literaire verhalen van bestsellerschrijvers en topacteurs. Het eerste betreft een verhaal van Irwin Shaw, RETURN TO KANSAS CITY dat gaat over huisvrouw Sedgewick, die echtgenoot Dillon dwingt te kiezen tussen haar en zijn carrière met de inzet dat hij beiden kan verliezen. Het tweede verhaal A DOMESTIC DILEMMA is van Carson McCullers en gaat over MacDowell, die vreest dat de drankzucht van zijn vrouw het gezin zal ruïneren en het laatste is van Henry Miller, MARA, over een opgefokte schrijver en prostituée, die samen een nacht doorbrengen - de kern van Millers roman, die als QUIET DAYS IN CLICHY in het groot verfilmd werd. Hoewel tv-voer, evenwel heel erg

The House on Carroll Street

1988 | Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1988. Thriller van Peter Yates. Met o.a. Kelly McGillis, Jeff Daniels, Mandy Patinkin, Jessica Tandy en Jonathan Hogan.

Verslaggeefster McGillis wordt gevraagd naar de bronnen van haar artikelen. De FBI ondervraagt haar en ze beroept zich op het verschoningsrecht met als gevolg dat de ze op straat komt te staan en als journaliste niet meer aan de bak komt omdat ze op de zwarte lijst staat. Ze vindt een betrekking als gezelschapsdame bij een oude vrouw die om de hoek van Carroll Street woont. Ze ontdekt een spionage-complot en heeft de grootst mogelijke moeite om FBI-agent Daniels te interesseren voor de zaak.

Yanks

1979 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Duitsland 1979. Romantiek van John Schlesinger. Met o.a. Richard Gere, Vanessa Redgrave, Lisa Eichhorn, William Devane en Chick Vennera.

Volgens veel Britten waren de hordes Amerikaanse soldaten die tijdens WO II in hun land gestationeerd werden 'overbetaald en oversekst'. Yanks brengt dit onderdeel van de geschiedenis in beeld via drie militairen. Gere speelt de 'yank' Matt Dyson, een sergeant die het aanlegt met de lokale Jean; zij heeft een vriendje, maar die is aan het front. Ook de man van de rijke dame Helen is weg, wat een deur opent voor officier John, en soldaat Danny gaat met een buschauffeuse. Hoe zorgvuldig en authentiek Yanks ook overkomt, het ontbreekt de film aan richting.

Little Miss Marker

1979 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1979. Familiefilm van Walter Bernstein. Met o.a. Walter Matthau, Julie Andrews, Tony Curtis, Bob Newhart en Sara Stimson.

Het leven in New York op het hoogtepunt van de depressie in 1934 is niet eenvoudig. Om wat bij te verdienen, wordt er heel wat afgegokt, waarvoor men terecht kan bij bookmaker Matthau. Een man laat als levend onderpand zijn zes-jarig dochtertje Stimson achter. Als hij toch weer verliest, pleegt hij zelfmoord. Wat moet een norse, verbitterde brompot beginnen met een spontaan kind waarmee hij wordt opgezadeld? Matte remake van de Shirley Temple-hit uit 1934, de Bob Hope/Lucille Ball-klucht SORROWFUL JONES uit 1949 en de Tony Curtis-komedie 40 POUNDS OF TROUBLE uit 1963. Het samenspel tussen Matthau en Stimson is vertederend en hartverwarmend, maar het scenario van Bernstein, naar het verhaal van Damon Runyon, mist de pure eenvoud van het origineel. Curtis speelt ook in deze versie mee, maar dan als gangster, terwijl Andrews de moeder in spe vertolkt. Fotografie van Philip Lathrop en muziek van Henry Mancini.

An Almost Perfect Affair

1979 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Komedie van Michael Ritchie. Met o.a. Keith Carradine, Monica Vitti, Raf Vallone, Christian De Sica en Dick Anthony Williams.

Romantische komedie over een affaire tussen een naïeve Amerikaanse filmmaker en de wereldse vrouw van de filmproducer; tegen het gonzende decor van het filmfestival van Cannes. Zal vooral filmfanaten en insiders aanspreken.

The Betsy

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Daniel Petrie. Met o.a. Laurence Olivier, Robert Duvall, Katharine Ross, Tommy Lee Jones en Lesley-Anne Down.

Een prul, maar best vermakelijk om te zien; gebaseerd op Harold Robbins roman over de handel en wandel van de grondlegger van een autobedrijf en zijn familie in een aantal generaties. Oliviers potentie en Downs bekoorlijkheid vormen de pluspunten. Scenario van Walter Bernstein en William Best. Camerawerk van Mario Tosi.

Semi-Tough

1977 | Komedie, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1977. Komedie van Michael Ritchie. Met o.a. Burt Reynolds, Kris Kristofferson, Jill Clayburgh, Robert Preston en Bert Convy.

Deze luchtige klucht over twee topspelers van het football en hun gemeenschappelijke vriend dwaalt te veel af om rechtstreeks in het doel te schieten, maar heeft toch hele grappige momenten. De charme van Reynolds maakt die fouten dan weer goed. Walter Bernstein bewerkte het boek van Dan Jenkins tot scenario. Charles Rosher jr was de cameraman.

The Front

1976 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1976. Komedie van Martin Ritt. Met o.a. Woody Allen, Zero Mostel, Herschel Bernardi, Michael Murphy en Andrea Marcovicci.

Hollywood, rond 1950. De filmstad is in de greep van de heksenjacht van McCarthy. Allen is een armzalige sloeber die werkt in een restaurant en bij gelegenheid fungeert als bookmaker. Op een dag krijgt hij bezoek van Murphy, een oude vriend. Deze populaire scenarioschrijver staat op de zwarte lijst en mag niet meer werken. Hij vraagt Allen in ruil voor een percentage zijn naam te mogen gebruiken. Een bitterzoete hulde aan al het talent dat werd lamgelegd door een van de idiootste commissies die de V.S. ooit in het leven riepen. Allen is schitterend in de eerste rol die hij sinds zijn doorbraak in een film van een ander speelde. Ritt heeft in zijn cast een hele reeks slachtoffers van de heksenjacht zitten, w.o. Mostel, Bernardi, Gough, Ramsay en Shelley, die allen aan den lijve hebben ondervonden wat 'vechten om te overleven' in de showbiz betekent. Grandioos scenario van Walter Bernstein, die eveneens op de zwarte lijst stond en een tragisch gegeven toch komisch/cynisch op het scherm bracht. Fotografie van Michael Chapman en een score van Dave Grusin.

The Molly Maguires

1970 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1970. Drama van Martin Ritt. Met o.a. Sean Connery, Richard Harris, Samantha Eggar, Frank Finlay en Art Lund.

Een uiterst verzorgde film rond een geheim genootschap van Ierse mijnwerkers in het Pennsylvania van 1876. Connery is de leider van het genootschap, Harris de verrader. Een authentieke atmosfeer en sterke rollen, maar het sombere werkstuk slaat moeilijk aan en heeft te lijden van een onbevredigend slot. Panavision.

The Magnificent Seven

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van John Sturges. Met o.a. Yul Brynner, Steve McQueen, Eli Wallach, Horst Buchholz en James Coburn.

Vrije remake van Akira Kurosawa’s meesterwerk The Seven Samurai uit 1954 kenmerkt zich vooral door eenvoud. Zeven scherpschutters worden door de bewoners van een Mexicaans dorpje ingehuurd om Calvera (Eli Wallach) en zijn bandieten te verjagen. Regisseur Sturges zorgde voor een perfecte balans tussen actie, karakterontwikkeling en tempo. De inmiddels legendarische acteurs waren in 1960 relatieve nieuwkomers. Brynner, McQueen, Coburn en de anderen speelden dat de stukken ervan afvlogen en maakten de film tot een van de hoogtepunten uit het genre.

Heller in Pink Tights

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van George Cukor. Met o.a. Sophia Loren, Anthony Quinn, Margaret O'Brien, Steve Forrest en Eileen Heckart.

Quinn is in deze vreemde western de baas van een showgezelschap, waarvan Loren de grote ster is. Ze trekken door het westen, achtervolgd door schuldeisers. Romantiek is er ook: Quinn is verliefd op Loren maar krijgt concurrentie van de revolverschutter Forrest. Indianen komen er ook nog aan te pas. Helaas konden de westernfans er geen soep van koken en dus flopte de film gigantisch. Alleen voor de Loren-fans. Echtgenoot Carlo Ponti produceerde met Marcello Girosi. Walter Bernstein schreef zijn scenario naar het boek Heller With A Gun van westernschrijver Louis L'Amour.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Walter Bernstein op televisie komt.

Reageer