Takeshi Yamamoto: productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Late Spring

1949 | Drama

Japan 1949. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Setsuko Hara, Yumeji Tsukioka, Jun Usami en Haruko Sugimura.

Subtiel psychologisch drama over een vrouw die alleenwoont met haar vader. Die meent dat zijn dochter niet wil trouwen omdat hij nog steeds bij haar inwoont en haar zorgen behoeft. Daarom kondigt hij zélf aan te zullen hertrouwen. De dochter, danig geschrokken, accepteert ook een huwelijksaanzoek. Samen gaan ze voor een laatste maal op reis. Bij hun terugkeer trouwt de dochter, en zal de vader alleen achterblijven. Naar westerse normen traag, maar voor de liefhebbers van Ozu beslist aan te raden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Tokyo Story

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara, Sô Yamamura en Haruko Sugimura.

‘Het verbaast me hoe kinderen veranderen, ze waren vroeger veel aardiger,’ verzucht zestiger Shukishi. Hij is dan net met zijn vrouw Tomi vertrokken uit Tokio, waar ze hun volwassen kinderen hebben bezocht. Drukke volwassenen, zonder tijd voor hun ouders. Onderweg naar huis wordt moeder ernstig ziek. De kinderen reizen haar achterna, richting een tweede en alleszeggende familiebijeenkomst. Want ‘Wat is het nut van familie, als je er niet bent voor elkaar?’, besluit de jongste dochter in tranen. Magnifiek drama en tijdsbeeld.