Max Gülstorff: cast.
Er zijn 33 films gevonden.

Junge Herzen

1944 | Romantiek

Duitsland 1944. Romantiek van Boleslav Barlog. Met o.a. Harald Holberg, Lisca Malbran, Ingrid Lutz, Max Gülstorff en Erika von Thellmann.

Een conservatoriumleerling verwaarloost zijn studie door zijn eerste grote liefde. Een bitterzoete liefdesgeschiedenis; een van de weinige films uit de nazi-tijd die enige relatie had met het alledaagse leven van gewone mensen.

Wenn die Sonne wieder scheint

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Boleslav Barlog. Met o.a. Paul Wegener, Maria Koppenhöfer, Paul Klinger, Bruni Löbel en Max Gülstorff.

De conflicten tussen vader en zoon over het zaaien van vlas en over de keuze van een levensgezellin, zijn het onderwerp van deze oppervlakkige verfilming van Streuvels' roman De Vlaschaard. In afwijking van het boek heeft de film een 'happy ending'. De opnamen zijn in 1942 gedeeltelijk in en om Streuvels' woonplaats Ingooigem gemaakt met medewerking van de auteur. Na de oorlog is hem dat kwalijk genomen.

Immensee

1943 | Romantiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Carl Raddatz, Paul Klinger, Otto Gebühr en Max Gülstorff.

Söderbaum wacht tevergeefs tot haar vriend Raddatz terugkeert van zijn muziekstudie en trouwt dan maar met Klinger, wat haar berouwt als Raddatz een beroemde concertpianist blijkt te zijn geworden. Het is echter 1943, dus blijft een vrouw haar man trouw. En zo pleegde Harlan een nieuwe misdaad: de verkrachting van een prachtige novelle van Theodor Storm.

Der Kleine Grenzverkehr

1943 | Komedie, Drama

Duitsland 1943. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Willy Fritsch, Hertha Feiler, Heinz Saifner, Charlotte Daudert en Hans Leibelt.

Dr. Georg Rentmeister wordt verliefd op een kamermeisje dat een freule blijkt te zijn. Haar vader heeft namelijk om inspiratie op te doen voor een blijspel zijn kasteel verhuurd en vormt samen met zijn gezinsleden het personeel. Een luchtige komedie waarvan het draaiboek, naar een van zijn eigen romans, geschreven werd door Erich Kästner onder hetzelfde pseudoniem dat hij voor MŸNCHHAUSEN moest gebruiken: Berthold Bürger. Het camerawerk is van Kurz Schulz.

Altes Herz wird wieder Jung

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Emil Jannings, Maria Landrock, Viktor de Kowa, Will Dohm en Elisabeth Flickenschildt.

De directeur van een chocoladefabriek, Hoffmann (Jannings), maakt door het toeval kennis met zijn kleindochter Brigitte (Landrock), terwijl hij van haar bestaan geen weet had. Zij is de dochter van zijn inmiddels overleden, buitenechtelijke zoon, die hij nimmer erkend had. Hoewel er aanvankelijk een afstand tussen grootvader en kleindochter is, gaat de jonge Brigitte van haar opa houden en de oude heer bloeit helemaal op. De familie denkt er anders over: de oude Hoffmann is oude bok, die nog een groen blaadje lust en zich een jonge meid heeft aangeschaft. Hoewel het geld van Hoffmann is, vrezen zij het ergste voor hun erfenis. Neef Paul (Kowa) werkt in de fabriek van zijn oom en hij neemt Brigitte in dienst als zijn secretaresse. Hij wordt op haar verliefd en wordt zelfs jaloers op zijn oom. Op een feestelijke familiebijeenkomst onthult Hoffmann het geheim en kan de verloving gevierd worden. Deze familiefilm met een lach en een traan is de zwanenzang van de grote acteur Jannings (o.a. DER BLAUE ENGEL uit 1930) en we zien hem voor de laatste keer alle registers opentrekken van zijn artistieke kunnen. Scenario van Walter Wassermann en C.H. Diller. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Der Seniorchef

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Otto Wernicke, Werner Fütterer, Karin Himboldt, Max Gülstorff en Maria Litto.

Een paardenhandelaar gaat zo in zijn werk op, dat hij zijn gezin verwaarloost. De geschiedenis verliest gaandeweg meer en meer aan spanning, zodat alleen het spel van Wernicke en o.a. Weih nog de aandacht vasthoudt.

Hauptsache glücklich!

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Jane Tilden, Hans Leibelt en Fritz Odemar.

R[KA3]uhmann is als boekhoudertje tevreden met zijn bestaan, maar vrouwlief Hertha (ook in werkelijkheid Rühmanns vrouw) niet. De rekeningen worden echter te hoog en Rühmann komt in de problemen, waarna zijn vrouw wil scheiden. Jochen Huth schreef het scenario naar een idee van Walter Foster en Rudo Ritter. Oskar Schnirch verzorgde het camerawerk.

Falschmünzer

1940 | Misdaad

Duitsland 1940. Misdaad van Hermann Pfeiffer. Met o.a. Kirsten Heiberg, Rudolf Fernau, Karin Himboldt, Hermann Brix en Theodor Loos.

In deze spannende krimi gaat het om een bende geldvervalsers die vanuit Zwitserland veel vals geld Europa in pompt. Juliette (Heiberg), die verliefd is op een Italiaanse professor (Loos), probeert zich tevergeefs uit de bende los te maken. De professor geeft de politie belangrijke tips, die uiteindelijk leiden tot de arrestatie van de misdadigers (Fernau und Speelmans). Juliette pleegt zelfmoord als de professor niets meer met haar te maken wil hebben. Vooral het overtuigende spel van de Noorse hoofdrolspeelster verdient vermelding, maar ook de film als geheel is duidelijk beter dan de doorsnee misdaadfilm.

Das Leichte Mädchen

1940 | Romantiek, Komedie, Historische film

Duitsland 1940. Romantiek van Fritz Peter Buch. Met o.a. Willy Fritsch, Friedl Czepa, René Deltgen, Paul Kemp en Erich Fiedler.

Een jongeman (Fritsch) uit welgestelde kringen wil met een toneelspeelster (Czepa) trouwen i.p.v. zijn nicht (Winter). Zijn familie tracht hem op allerlei manieren te dwarsbomen, maar een `overval` o.l.v. een snaakse student (Deltgen) en hun daarop volgende 'gevangenschap' brengen daar verandering in. Een wat kletserige liefdeskomedie die vakkundig rondom de zeer populaire Fritsch gesponnen is.

Blutbrüderschaft

1940 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1940. Drama van Philipp Lothar Mayring. Met o.a. Hans Söhnker, Ernst von Klipstein, Anneliese Uhlig, Rudolf Platte en Paul Westermeier.

Twee bevriende officieren (S[KA3]ohnker en Klipstein) in WO I ervaren de wapenstilstand in november 1918 en het Verdrag van Versailles als een vernedering. Terwijl de een geen doel meer heeft in zijn leven en eraan onderdoor dreigt te gaan, sluit de ander zich aan bij de nazi`s. Beide mannen zijn op dezelfde vrouw (Uhlig) verliefd. Dit veroorzaakt rivaliteit tussen de voormalige kameraden. Vlak nadat Hitler de macht heeft overgenomen, komt de verzoening tot stand. De film eindigt met een sc[KA2]ene waarin de twee vrienden vrolijk de oorlog tegen Polen (1939) in marcheren. Een kwalijke propagandafilm, die nog steeds niet in Duitsland vertoond mag worden. Toch wordt er overtuigend ingespeeld en de vlotte handeling maakt hem boeiend.

Der Schritt vom Wege

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Karl Ludwig Diehl, Max Gülstorff, Paul Hartmann en Käthe Haack.

Als Effi Briest, wegens overspel door haar man uit huis is gezet, en haar kind nog eens een keertje mag zien, bemerkt zij dat het dochtertje haar geheel vreemd geworden is. Een vrouw als slachtoffer van mannelijke deugd, naar Theodor Fontane's roerende roman EFFI BRIEST. Gründgens' verfilming benadert de Fassbinder-versie en Gründgens' vrouw Hoppe geeft een gevoelige vertolking van de hoofdrol.

Napoleon ist an Allem Schuld

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Curt Goetz. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Paul Henckels, Else von Möllendorf en Willi Schur.

Een puntgave musical vol verrassingen en grappen over Lord Cavershoot (Goetz) die zich inbeeldt Napoleon te zijn en met een onechte dochter wordt opgescheept tot ontsteltenis van zijn vrouw Lady Josephine. Liedjes: `Es war ein M[KA3]adchen und ein Matrose` en `Warum hat der Napoleon`. De film werd door Goebbels verboden, waarna Goetz (die veel komedies voor toneel had geschreven en geregisseerd) naar Amerika emigreerde.

Gastspiel im Paradies

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hilde Krahl, Albert Matterstock, Gustav Waldau, Oskar Sima en Georg Alexander.

Omdat ze een eind wil maken aan de spilzucht van haar vader (Alexander), neemt Ellen (Krahl) het alpenhotel Paradies zelf over. Ze regeert met ijzeren hand, tot ze verliefd wordt op Graaf Wetterstein (Matterstock), die voortdurend in financiële moeilijkheden zit. Hij brengt haar ertoe, niet alleen haar verstand, maar ook haar hart te laten spreken. Zij ondersteunt het toneelgezelschap financieel, zoals vroeger haar vader al deed. Na allerlei verwikkelingen volgt een happy end. Een heerlijke liefdeskomedie met een hoog tempo en met een ideale bezetting, tot in de kleinste rollen toe.

Das Mädchen mit dem guten Ruf

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Olga Tschechowa, Attila Hörbiger, Josef Eichheim, Will Dohm en Robert Dorsay.

Een vervelende, slecht gemaakte komedie over een trotse waardin in het zonnige Itali[KA3]e, die beducht is voor haar goede naam. De eigenaar van een rondtrekkende bioscoop, Tino (Hörbiger) maakt haar het hof. Hooghartig wijst ze hem af. Maar als Tino wint in de loterij wordt de Italiaanse wat inschikkelijker. Maar nu is het zijn beurt om haar aan het lijntje te houden. Ondanks de goede acteurs lijkt er geen einde aan de film te komen. Een film om snel vergeten. Ook bekend als MIRANDOLINA, DAS MÄDCHEN MIT DEM SCHLECHTEN RUF.

Der Raub der Sabinerinnen

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Bernard Wildenhain, Max Gülstorff, Maria Koppenhöfer, Lucie Höflich en Trude Hesterberg.

Kleinsteedse burgerlijke ambities krijgen een kans als een plaatselijke professor er de uitvoering van het toneelstuk over de Sabijnse maagdenroof organiseert.

Kirschen in Nachbars Garten

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Adele Sandrock, Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Max Gülstorff en Theo Shall.

Komedie over een burenruzie tussen tante Ad[KA2]ele (Sandrock) en een een oude ambtenaar (G[KA3]ulstorff). De ruzie gaat om een ei van haar Siamese eend Monika, dat verdwenen is. Ook de bedienden (Valentin en Karlstadt) nemen het op voor hun respectieve werkgevers. Maar de jonge generatie (Shall en Arlan) brengt een verzoening tot stand. Het gaat hier minder om het verhaal dan om de dwaze invallen van Valentin. Sandrock is indrukwekkend, zoals altijd, en gelukkig heeft ze hier de hoofdrol. Een leuke film! Scenario van regisseur Engels, Reinhold Bernt en Gernot Bock-Stieber. Camerawerk van E.W. Fiedler.

Ich war Jack Mortimer

1935 | Misdaad

Duitsland 1935. Misdaad van Carl Froelich. Met o.a. Adolf Wohlbrück, Sybille Schmitz, Eugen Klöpfer, Marieluise Claudius en Hilde Hildebrand.

Weense taxichauffeur Fred (Wohlbr[KA3]uck) vindt een lijk in zijn auto. Bang om van moord beschuldigd te worden gaat hij de rol spelen van de dode. Vanaf dat moment is hij Jack Mortimer. Na vele dramatische verwikkelingen, als Fred steeds meer verdenking op zich heeft geladen, geeft de echte moordenaar zich aan: dirigent Pedro (Klöpfer) heeft, gek van jaloezie, de minaar van zijn vrouw vermoord. De oude rot Carl Froelich heeft van dit verhaal een adembenemende en sfeervolle thriller gemaakt met uitstekende acteurs, goede muziek en een uitstekende cameravoering. Een belevenis, deze film. Wohlbrück krijgt eindelijk de kans eens wat anders te spelen dan de galante ridder.

Ein falscher Fuffziger

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Lucie Englisch, Georg Alexander, Theo Lingen, Käte Haack en Adele Sandrock.

De jonge Christa (Englisch), verkoopster in een grammofoonplatenzaak, laat zich door een gewiekste oplichtster (Hildebrand) een vals biljet van vijftig mark in de hand drukken. Al haar pogingen om dit in te ruilen voor een echt biljet van vijftig mark mislukken. Het biljet komt weer in omloop en brengt Christa in steeds grotere problemen. Tenslotte lukt het haar echter toch, de oplichtster samen met haar medeplichtige (Meyerinck) aan de politie uit te leveren, en zij ontmoet de man van haar leven (Alexander). Een briljante rol voor Lucie Englisch, met haar naïeve, komische stijl. Door haar is deze film - ook vandaag de dag nog - een succesvolle komedie.

Die Leuchter des Kaisers

1935 | Historische film

Oostenrijk 1935. Historische film van Karl Hartl. Met o.a. Sybille Schmitz, Karl Ludwig Diehl, Friedl Czepa, Max Gülstorff en Fritz Rasp.

Een verfilming van de roman van baronesse von Orczy over een Poolse vrijheidsstrijder die verliefd wordt op een Russinnetje dat echter spionne is. Heesters' eerste Duitstalige film na drie Nederlandse films.

Ihr größter Erfolg

1934 | Historische film, Muziek, Biografie

Duitsland 1934. Historische film van Johannes Meyer. Met o.a. Marta Eggerth, Aribert Mog, Leo Slezak, Gustav Waldau en Max Gülstorff.

Deze film is een vrije interpretatie van de opkomst van de Oostenrijkse actrice Therese Krones (1801-1830), gespeeld door Eggerth. Nadat de beroemde Ferdinand Raimund uit het volkstheater, gespeeld door Slezak, de weg naar het toneel voor haar ge[KA3]effend heeft, maakt ze snel carri[KA2]ere en wordt de lieveling van Wenen. Wanneer haar intieme vriend graaf Jaroff (Schoenhals) echter een bedrieger blijkt te zijn, die de bourgeoisie geld afhandig heeft gemaakt, keren de Weners zich van Therese af. Maar weer is het Raimund, die alles ten goede keert. Deze film staat of valt met de mooie muziek van Grothes, de komische kracht van Slezak en de prachtige stem van Marta Eggerths. Ook bekend als THERESE KRONES.

Ich sing' mich in Dein Herz hinein

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Fritz Kampers. Met o.a. Hans Söhnker, Lien Deyers, Adele Sandrock, Harald Paulsen en Max Gülstorff.

Een slecht gemaakte komedie over een jongeman (S[KA3]ohnker), die onder de naam van zijn vriend (Paulsen) de dochter van een grootgrondbezitter (Gülstorff) het hof maakt. Tussen de bedrijven door ontmaskert hij een roversbende, die het op de familiejuwelen heeft voorzien. Als beloning krijgt hij natuurlijk zijn geliefde. Deze film is uitsluitend het aanzien waard vanwege Adele Sandrock, die, zoals altijd, verrukkelijk is. Voor de rest is het beter dit werkje maar over te slaan. Ook bekend als DIE KLEINE UNBEKANNTE.

Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Willi Forst, Trude Haefelin, Max Gülstorff en Theo Lingen.

Een bekend componist (Forst) wordt verliefd op een meisje (Schneider). Om haar beter te leren kennen neemt hij bij haar ouders een baantje aan als kamerdienaar. Als het meisje het bedrog ontdekt is ze eerst kwaad, omdat ze zich bespied voelt, maar later komt toch alles weer goed. Zoals alle films van Bolvary is ook deze amusant, onderhoudend en vol leuke details. Naast de hoofdrollen is het vooral Theo Lingen die je bijblijft. De muziek van Franz Grothe heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van deze film, waarvan ook een Franse versie werd gemaakt: TOI QUE J'ADORE.

Frasquita

1934 | Muziek

Oostenrijk 1934. Muziek van Karel Lamac. Met o.a. Jarmila Novotna, Hans Heinz Bollmann, Max Gülstorff, Charlotte Daudert en Heinz Rühmann.

Een jonge architect raakt onder de bekoring van een vurige zigeunerin. Een matige verfilming van de operette van Franz Lehár. Mooie zang, maar geen opwindend spel van Novotna en Bollmann. Aardige komische bijrollen.

Der Schwarze Walfisch

1934 | Drama

Duitsland 1934. Drama van Fritz Wendhausen. Met o.a. Emil Jannings, Angela Salloker, Franz Nicklisch, Margarete Kupfer en Käthe Haack.

Fanny verwacht een kind van Martin Petersen, die naar zee is getrokken. Ze trouwt met de veel oudere Pannies. Een stijlvolle verfilming van Marcel Pagnols toneelstuk Fanny die zich naast diens eigen filmversie staande kan houden. Een ontroerende rol van Jannings.

Charleys Tante

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Paul Kemp, Jessie Vihrog, Carola Höhn, Fritz Rasp en Albert Lieven.

Een vroege verfilming van de bekende klucht van Brandon Thomas. Paul Kemp in de titelrol is zeker zo goed als Rühmann 22 jaar later, zo niet beter. Scenarioschrijver- regisseur Stemmle heeft er een snelle, levendige film van gemaakt. Alle Duitse filmkomieken uit die tijd doen mee. Dat was lachen rond 1935!

Ihre Durchlaucht, die Verkäuferin

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Karl Hartl. Met o.a. Willi Forst, Liane Heid, Paul Kemp, Hubert von Meyerinck en Theo Lingen.

Omdat de man op wie zij verliefd is, niets van adellijke dames moet hebben, wordt gravin Liane Heid een schoenverkoopstertje. Met assistentie van Henri-Georges Clouzot maakte Hartl een Franse versie, CAPRICE DE PRINCESSE, met Albert Préjean en Marie Belle in de hoofdrollen.

Hochzeit am Wolfgangsee

1933 | Muziek

Duitsland 1933. Muziek van Hans Behrendt. Met o.a. Else Elster, Max Gülstorff, Hans Junkermann, Hansi Niese en Oskar Sima.

De eigenaar van een dorpshotel laat zich overhalen om in een Berlijnse revue op te treden maar ontdekt dat de stad niets voor hem is. Niet bijster origineel, maar onderhoudend, met mooie landschapsopnamen en liedjes van Robert Stolz.

Die Nacht der grossen Liebe

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Gustav Fröhlich, Jarmila Novotna, Ellen Frank, Christiane Grautoff en Walter Gross.

Een marineofficier wordt verliefd, maar wanneer de dochter van zijn geliefde op hèm verkikkerd raakt verdwijnt hij uit hun beider leven. Von Bolvary weet de ergste sentimentaliteit maar ternauwernood te vermijden, maar de mooie sopraan Jarmila Novotna geeft de muziek van Robert Stolz het volle pond.

So ein Mädel vergißt man nicht

1932 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Dolly Haas, Willy Forst, Oskar Sima, Ida Wüst en Max Gülstorff.

De grote Fritz Kortner heeft een heerlijke komedie gemaakt over drie werkeloze acteurs (Haas, Forst en Sima) die niet altijd even eerlijk, maar met veel optimisme door het leven gaan. Ze zorgen voor veel verwikkelingen en muziek, totdat ze aan het eind van de film een engagement krijgen. Van de vele liedjes is alleen de titelsong een evergreen geworden bij het Duitse publiek. Een geslaagde amusementsfilm - ook nu nog.

Ich will nicht wissen wer du bist

1932 | Komedie, Muziek

Duitsland 1932. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Liane Haid, Gustav Fröhlich, Betty Bird, Max Gülstorff en Fritz Odemar.

Een verarmde graaf, die zijn brood als chauffeur verdient, ontmoet een meisje dat niet met een chauffeur maar wel met een verarmde graaf wil trouwen! Een vrolijke filmoperette met alleraardigste liedjes van Robert Stolz en prima rollen van Liane Haid en Gustav Fröhlich.

Der Kongreß tanzt

1931 | Muziek, Musical

Duitsland​/​​Frankrijk 1931. Muziek van Eric Charell en Erik Charell. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Conrad Veidt, Otto Wallburg en Lil Dagover.

Charells speciaal voor de film geschreven operette was een schoolvoorbeeld voor honderden navolgers: Schmalz-und-Walzfilms, een typisch Duitse vorm van escapisme. DER KONGRE[KL29] TANZT doet nu verouderd aan, maar `Das gibt`s nur einmal` is nog steeds een hechte schlager. Een door handschoenenverkoopstertje Christel (Harvey) in de tsarenkoets geworpen boeketje wordt voor een aanslag aangezien. Fritsch, Lilians vaste tegenspeler, is natuurlijk de tsaar. Er is tegelijkertijd een Engelse en een Franse versie gedraaid. Harvey had steeds de hoofdrol, maar haar partners wisselden per taal. Scenario van Norbert Falk en Robert Liebmann. Camerawerk van Carl Hoffmann.

Der Hauptmann von Köpenick

1931 | Komedie, Drama

Duitsland 1931. Komedie van Richard Oswald. Met o.a. Max Adalbert, Käthe Haack, Paul Wagner, Max Gülstorff en Friedrich Kayssler.

Max Adalbert zet de schoenmaker-kapitein fors aan in deze bewerking van Carl Zuckmayers populaire toneelstuk; film en stuk beleefden in hetzelfde jaar hun première. De film is in het begin nogal toneelmatig, maar de satirische grondtoon wordt steeds sterker en overtuigender. Een van Richard Oswalds beste films die, echter nogal wat problemen kreeg met de Duitse censuur.

Liebling der Götter

1930 | Musical

Duitsland 1930. Musical van Hanns Schwarz. Met o.a. Emil Jannings, Olga Tschechowa, Renate Müller, Hans Moser en Max Gülstorff.

Tevergeefs proberen Schwarz en zijn UFA-producent Erich Pommer te teren op het succes van DER BLAUE ENGEL, maar ook al kreeg Jannings in plaats van Dietrich nu tw[KA1]e[KA1]e populaire sterren tegenover zich (Müller en Tschechowa), de film haalde het niet en Jannings, als populaire zanger die zijn stem kwijtraakt, ook niet helemaal.