Luis Tosar

Acteur

Luis Tosar is acteur.
Er zijn 18 films gevonden.

Ma Ma

2015 | Drama

Spanje/Frankrijk 2015. Drama van Julio Medem. Met o.a. Penélope Cruz, Luis Tosar, Asier Etxeandia, Àlex Brendemühl en Teo Planell.

Leed doet leven in dit pretentieuze Cruz-vehikel van Julio Medem (Lucía y el sexo). De zomer is nog maar net begonnen als Magda (Cruz) werkloos blijkt, haar man met een blonde studente naar zee is vertrokken en ze ook nog borstkanker blijkt te hebben. Meer leed volgt, dat gepaard gaat met amoureuze verwikkelingen rond een voetbalscout en een knappe, zingende gynaecoloog. En met een engelachtige verschijning die te pas en te onpas opduikt in dit onvervalste melodrama met de diepgang van een doktersromannetje. Sentimentele kitsch die vermakelijk is voor wie het als camp bekijkt, mede dankzij de Spaanse evenknie van Shaffy's 'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder'.

El Niño

2014 | Actiefilm, Thriller

Spanje/Frankrijk 2014. Actiefilm van Daniel Monzón. Met o.a. Jesús Castro, Luis Tosar, Ian McShane en Sergi López.

Scarface, daarmee vergeleek filmmaker Monzón zijn misdaaddrama El Niño. En waarom ook niet, want het bombastische brouwsel rond een eenvoudige speedbootmonteur die in de Straat van Gibraltar uitgroeit tot een vermaarde drugsrunner heeft wel iets weg van de Al Pacino's klassieker wat betreft inhoud en stijl. De titeljongen is debutant Jesús Castro, een mooie jongen zonder acteertalent. Veteraan Luis Tosar geeft tegengas als rechercheur, en Ian McShane doet zo hier en daar mee om internationaal publiek te trekken. De Spanjaarden reageerden in ieder geval enthousiast gezien het record aantal binnenlandse bezoekers.

Una pistola en cada mano

2012 | Komedie

Spanje 2012. Komedie van Cesc Gay. Met o.a. Javier Cámara, Ricardo Darín, Eduard Fernández, Jordi Mollà en Eduardo Noriega.

Mannen en hun piemel, een vruchtbare combinatie voor drama en komedie. Zo dacht ook Cesc Gay, die van verschillende korte verhaaltjes over het onderwerp een prettige mozaïekfilm maakt. Elk segment – in real time getoond – draait om een al dan niet toevallige ontmoeting tussen mannen die zich in een crisis bevinden door hun emotionele impotentie. Met warmte en humor fileren de dialogen de (verdwijnende) mannelijke identiteit. Een grappig en verrassend relaas over het zwakke geslacht.

Sleep Tight

2011 | Horror, Thriller

Spanje 2011. Horror van Jaume Balagueró. Met o.a. Luis Tosar, Marta Etura en Margarita Rosed.

Het verhaal van de modaal uitziende Cesar, die zijn fundamentele depressie en apathie voor zijn medemens steeds meesterlijk heeft weten te verbergen door zich voor te doen als een welopgevoede en hardwerkende gentleman. Het enige wat hem dagelijks op de been houdt, is zijn drang de mensen rondom hem ongelukkig te maken. Een afschuwelijk geheim dat hij enkel deelt met zijn stomme en bedlegerige moeder. Wanneer hij zijn aantrekkelijke en opgewekte huisgenote Clara leert kennen, wendt Cesar zijn charmante alter ego aan om haar het leven zo weerzinwekkend mogelijk te maken.

También la lluvia

2010 | Historische film

Spanje/Frankrijk/Mexico 2010. Historische film van Icíar Bollaín. Met o.a. Gael García Bernal, Luis Tosar, Karra Elejalde en Vicente Romero.

De geëngageerde filmmaker Sebastián (Bernal) is naar Bolivia gekomen voor een epos over de komst van Columbus, die daar ooit de bevolking aan zijn opdrachtgever, het Spaanse koningshuis, onderwierp. De filmer en zijn producent (Tosar) zijn dolblij met de tientallen gewillige, spotgoedkope figuranten, maar raken door hen ook betrokken bij hedendaags onrecht. Bollaín (als actrice te zien in Ken Loach' Land and Freedom) legt slimme links tussen historisch en modern kolonialisme en neemt de kijker mee langs een prikkelende serie wat zou ik doen?-momenten.

The Limits of Control

2009 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Japan 2009. Misdaad van Jim Jarmusch. Met o.a. Isaach de Bankolé, Tilda Swinton, Paz de la Huerta, Bill Murray en John Hurt.

Een man dwaalt rond in Madrid. In cafés bestelt hij steevast 'twee espresso's in twee aparte kopjes' en verwisselt lucifersdoosjes met diamanten voor briefjes met instructies die hij na lezing opeet. Minimalistische, enigmatische film in z'n typische stijl die regisseur Jarmusch (Down by Law, Broken Flowers) ditmaal ver doorvoert. Naast zwijgende cowboy De Bankolé zijn gastacteurs als Swinton en Murray in korte optredens leuk, en cameraman Christopher Doyle zorgt voor mooie visuele momenten. Van de kijker vraagt de film ondertussen veel geduld.

Cell 211

2009 | Actiefilm, Drama

Spanje/Frankrijk 2009. Actiefilm van Daniel Monzón. Met o.a. Luis Tosar, Alberto Ammann, Antonio Resines, Carlos Bardem en Manuel Morón.

Terwijl Juan als nieuwbakken cipier door twee ervaren collega's wordt rondgeleid op zijn nieuwe werkplek, de Spaanse Zamora gevangenis, breekt een oproer uit onder de criminelen. Juan raakt buiten westen, als hij weer bijkomt is de gevangenis overgenomen door de gedetineerden. Zijn enige kans op overleven, is om zich voor te doen als gloednieuw aangekomen moordenaar. Sterke gevangenisfilm, vooral dankzij het intelligente, strakke script en de intense rol van Tosar als crimineel Malamadre. Winnaar van maar liefst acht Goya's.

La vida que te espera

2004 | Drama, Romantiek

Spanje 2004. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Marta Etura, Luis Tosar, Juan Diego en Clara Lago.

De norse, zwijgzame bewoners van een afgelegen Spaans dorp worden al generaties lang op de proef gesteld door fysieke arbeid en zwaar weer. Nu worden ze ook nog eens bedreigd door regeltjes vanuit 'Brussel'. Boer Gildo krijgt ruzie met zijn buurman over een koe, de buurman laat het leven. De komst van de zoon van het slachtoffer verandert de bruuske toon van de film: deze stadsman wordt verliefd op Gildo's dochter. De moord vormt een schaduw, maar toch lijkt regisseur Aragón hun liefdesverhaal voorzichtig optimistisch als menselijke vooruitgang te beschouwen.

Te doy mis ojos

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Icíar Bollaín. Met o.a. Laia Marull, Luis Tosar, Candela Peña, Rosa Maria Sardà en Kiti Manver.

Te doy mis ojos schetst een door geweld getekende huwelijksrelatie die alleen kan bestaan doordat bij de partners zoveel tegenstrijdige gevoelens leven. Antonio kan een gewelddadige lomperik zijn, terwijl hij ook oprecht lijkt in zijn verlangen zijn vrouw terug te winnen. Pilar weet dat ze bij hem weg moet blijven, en valt tegelijk steeds opnieuw voor zijn onhandige verzoeningspogingen. Aan de acteurs de taak die paradoxale emoties te laten werken. Het lukt. Ook wanneer het script in herhalingen vervalt en de jaloezie en verwijten voorspelbaar worden, blijft het spel fascineren. Oa bekroond met Goya's, de Spaanse filmprijzen, in alle belangrijke categorieën.

Los lunes al sol

2003 | Drama

Spanje/Frankrijk/Italië 2003. Drama van Fernando León de Aranoa. Met o.a. Javier Bardem, Luis Tosar en José Ángel Egido.

Bijna plotloze film over mensen die zich verstoten en overbodig voelen, en daar geen verandering in weten te brengen. Aangeschoten zitten ze in een kaal café, vanaf het dak van een flatgebouw volgen ze de wedstrijd in een nabijgelegen voetbalstadion. In Spanje bekroond met alle belangrijke filmprijzen en in 2002 gekozen als Spaanse Oscar-inzending - vóór Almodóvars Hable con ella.

La flaqueza del Bolchevique

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Manuel Martín Cuenca. Met o.a. Mar Regueras, María Valverde, Luis Tosar en Nathalie Poza.

Een goed verdienende bankmedewerker (Luis Tosar) weet zijn lege bestaan geen betere invulling te geven dan de vrouw die hij per ongeluk aanreed, lastig te vallen en te achtervolgen. Wanneer Pablo haar op een dag haar jonge zusje van school ziet halen, verschuift zijn aandacht naar het meisje, met wie hij al snel contact maakt. Geen origineel gegeven, zo'n licht erotisch getinte vriendschap tussen een volwassen man en een schoolmeisje, maar Tosar weet een bewonderenswaardige invulling aan zijn rol te geven. En de titel? Pablo noemt zich Bolsjewiek, en hij heeft een zwakte (flaqueza).

El regalo de Silvia

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Dionisio Pérez. Met o.a. Victor Clavijo, Luis Tosar en Barbara Coenaga.

Een goed verdienende bankmedewerker (Luis Tosar) weet zijn lege bestaan geen betere invulling te geven dan de vrouw die hij per ongeluk aanreed, lastig te vallen en te achtervolgen. Wanneer Pablo haar op een dag haar jonge zusje van school ziet halen, verschuift zijn aandacht naar het meisje, met wie hij al snel contact maakt. Geen origineel gegeven, zo'n licht erotisch getinte vriendschap tussen een volwassen man en een schoolmeisje, maar Tosar weet een bewonderenswaardige invulling aan zijn rol te geven. En de titel? Pablo noemt zich Bolsjewiek, en hij heeft een zwakte (flaqueza).

Semana Santa

2002 | Mysterie, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk/Italië/Spanje/Denemarken 2002. Mysterie van Pepe Danquart. Met o.a. Mira Sorvino, Olivier Martinez, Féodor Atkine, Alida Valli en Luis Tosar.

In de Goede Week - de Semana Santa - voor Pasen, wordt het drukbezochte Sevilla opgeschrikt door een seriemoordenaar, die zich hult in monnikengewaad. De zoektocht verloopt daardoor lastig, aangezien bijna iedereen tijdens de rooms-katholieke processie een gezichtsbedekkend gewaad draagt.

Visionarios

2001 |

Spanje 2001. Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Ingrid Rubio, Karra Elejalde en Luis Tosar.

In de Goede Week - de Semana Santa - voor Pasen, wordt het drukbezochte Sevilla opgeschrikt door een seriemoordenaar, die zich hult in monnikengewaad. De zoektocht verloopt daardoor lastig, aangezien bijna iedereen tijdens de rooms-katholieke processie een gezichtsbedekkend gewaad draagt.

Lena

2001 | Misdaad, Romantiek, Familiefilm, Drama, Film noir, Avonturenfilm

Spanje/Portugal 2001. Misdaad van Gonzalo Tapia. Met o.a. Manuel Manquiña, Marta Larralde, Roberto Álvarez, Vítor Norte en Luis Tosar.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Leo

2000 |

Spanje 2000. José Luis Borau. Met o.a. Luis Tosar, Rosana Pastor en Valeri Jlevinski.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Flores de otro mundo

1999 | Komedie, Drama

Spanje 1999. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Lissete Mejia, Luis Tosar, Marilin Torres, José Sancho en Chete Lera.

De tweede film van Bolla[KA1]in na haar succesvolle [KL30] HOLA, ESTAS SOLA ? gaat over het nijpende tekort aan vrouwen op het ontvolkende Spaanse platteland. In het N.W. van de bergachtige provincie Guadalajara in Santa Eulalia proberen de vrijgezellen op een originele manier aan de vrouw te komen. Ze organiseren een bus met dames uit Madrid voor een fiesta. Van de bijna vijftig vrouwen komt het tot maar twee verbintenissen. Patricia (Mej[KA1]ia) is afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, woont illegaal in de hoofdstad met haar twee kinderen die ze een goede toekomst wil geven. Ze probeert de saaie, zure landbouwer Dami[KA1]an (Tosar) in te palmen, maar stuit op verzet van zijn racistische moeder (Valle); ze wint respect met hard werk en haar serieuze instelling. Alfonso (Lera), die de dames had laten opdraven, valt voor Marirrosi (Irureta) uit Bilbao, die maar niet kan kiezen tussen het land of de grote stad. Aannemer Carmelo (Sancho) was voor zijn vakantie naar het straatarme Cuba gegaan en had daar de veel jongere, sexy Milady (Torres) leren kennen. Gelaafd aan de seks was hij teruggekeerd en hij was haar vergeten. Zij was hem heimelijk gevolgd naar Spanje in de hoop hem te kunnen veroveren in ruil voor een beter leven. Ze springt op de bus, die zij als haar laatste kans beschouwt. Drie portretten van drie van elkaar verschillende mannen en vrouwen en een helder inzicht in het verschil in mentaliteit, waarbij de Spaanse provincie er niet als verlokkelijk of progressief vanaf komt. De film is met veel liefde gemaakt en wordt vol overgave gespeeld, maar het scenario van regisseuse Bollaín en Julio Llamazares is zo verschrikkelijk conventioneel dat de kijker moeite heeft om zijn aandacht niet te laten verslappen. Santa Eulalia heet in werkelijkheid Cantalojas en de bevolking die meespeelde kreeg als beloning als eerste de film te zien. Het camerawerk is van Teo Delgado.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Luis Tosar op televisie komt.

Reageer