Danièle Huillet

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Editor

Danièle Huillet is regisseur, acteur, scenarist, producer en editor.
Er zijn 12 films gevonden.

Le retour du fils prodigue - Les humiliés

2003 | Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 2003. Drama van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Enrico Achilli, Andrea Balducci, Dolando Bernardini, Gianpaolo Cassarino en Federico Ciamarella.

Een vervolg op de kritische film OPERAI, CONTADINI (2000) van Straub en Huillet over arbeiders en boeren. Na WO II (1939-44) ontdekten de Italianen dat het fascisme het land economisch had ontredderd. De opkomst van het communisme was fors en nam grote proporties aan, maar er ontstonden ook varianten in de vorm co[KA3]operaties en andere economische samenwerkingsverbanden. Itali[KA3]e was weliswaar een republiek, maar vormde toen (en nog steeds) geen echte eenheid. Vooral omdat het land niet in het hart van de mensen bestaat; het is een verzameling van streken, koninkrijkjes, stedenverbanden en vorstendommen, waar het principe geldt: ieder voor zich en god voor ons allen. Volgens Straub en Huillet kan dit alleen maar eindigen in een mislukking na de vervlogen hoop, wat een nederlaag betekent. Geschikt voor de bewonderaars en volgers van deze eigengereide filmers. Het scenario is van beide regisseurs Straub en Huillet naar de roman van Elio Vittorini. Het camerawerk is van Marion Befve, Renato Berta en Jean-Paul Toraille.

Sicilia!

1999 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië/Zwitserland 1999. Drama van Danièle Huillet en Jean-Marie Straub. Met o.a. Gianni Buscarino, Vittorio Vigneri, Angela Nugara, Carmelo Maddio en Ignazio Trombello.

De pretentieuze, minimalistische verfilming van het boek van Elio Vittorini [KL]Conversatione in Sicilia[KLE] over een jongen, die op vijftien-jarige leeftijd van Sicili[KA3]e verhuist naar Noord-Itali[KA3]e. Als jongeman keert hij terug naar zijn geboortegrond, alwaar hij gesprekken voert met de mensen die hij onderweg ontmoet. Het scenario is van regisseur Straub en regisseuse Huillet. Het boek dat in eigen land een klassieker is, werd geschreven in de periode 1937 en 1938 onder het fascisme van Benito Mussolini, ten tijde van de grote depressie en de op hande zijnde WO II (1939-45). Het camerawerk is van William Lubtchansky. Gelukkig is de film, die veel dialoog en pauzes bevat, kort. Uitsluitend voor (kunst)liefhebbers.

Von heute auf morgen

1997 | Muziek, Komedie

Duitsland/Frankrijk 1997. Muziek van Jean-Marie Straub, Danièle Huillet en Daniele Huillet. Met o.a. Christine Whittlesey, Richard Salter, Claudia Barainsky, Ryszard Karczykewski en Christine Whittlesey.

Een echtpaar heeft een bezoek afgelegd aan een innemende jeugdvriendin van de vrouw. De echtgenoot is zo onder de indruk dat de vrouw zich realiseert, dat zij als huisvrouw niet meer interessant voor haar man is. Ze bedenkt allerlei listen om de aandacht van haar man te trekken en probeert te voorkomen dat hij op zondige gedachten komt. De komische opera in één bedrijf van Arnold Schoenberg is op sobere wijze als huis clos drama gebracht met prachtige zangstemmen, die ook heel goed acteren. Het libretto is van Max Blonda en u hoort het symfonieorkest van de omroep Frankfurt onder leiding van Michel Gielen. Uitsluitend voor fijnproevers, maar een absoluut unieke film.

La Mort d'Empédocle

1986 | Experimenteel

Duitsland/Frankrijk 1986. Experimenteel van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Andreas von Rauch, Vladimir Baratta, Martina Baratta, Ute Cremer en Howard Vernon.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Der Tod des Empedokles

1986 |

Frankrijk/Duitsland 1986. Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. William Berger, Howard Vernon en Andreas von Rauch.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Klassenverhältnisse

1984 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1984. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Danièle Huillet, Christian Heinisch, Mario Adorf, Reinald Schnell en Friedrich W. Vöbel.

De jonge Karl Rossman wordt naar Amerika gestuurd als hij het dienstmeisje zwanger heeft gemaakt. Daar komt hij onder de hoede van een rijke oom, die hem echter op het kritieke moment óók laat vallen. De film is gebaseerd op een fragment uit de roman Amerika van Kafka. De beide regisseurs kregen een bijzondere vermelding op het filmfestival van Berlijn. Hun interpretatie van Kafka spreekt waarschijnlijk niet iedereen aan. Vooral de manier waarop er in de film gesproken wordt gaat op den duur irriteren. Ook bekend als RAPPORTS DE CLASSE.

Trop tôt, trop tard

1981 | Historische film, Experimenteel

Frankrijk 1981. Historische film van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet.

De inspiratie voor het onderwerp van deze film vormden een brief van Friedrich Engels aan Kautsky en het werk [KL]Luttes de classe en Egypte[KLE] van Mahmoud Hussein. Enerzijds is het uitgangspunt Gracchus Babeuf uit de Franse Revolutie en anderzijds de klassestrijd in het Egypte vanaf Napoleon tot aan onze tijd. Het gaat erom aan te tonen hoezeer massale emancipatiebewegingen altijd hetzij door de bezetter werden verpletterd hetzij door de heersende klasse werden ingekapseld. Verder gaat het er voor de makers van LE[KA10]CON D`HISTOIRE om een antwoord te geven op de fundamentele vraag: hoe filmen we de geschiedenis? Een moeilijke film die van de kant van de toeschouwer een intensieve deelname (en een meer dan gemiddelde ontwikkeling) vergt, zoals al het vernieuwende en intellectuele werk van Straub.

Dalla Nube alla Resistenza

1978 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Italië/Duitsland 1978. Drama van Jean Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Olimpia Carlisi, Guido Lombardi, Lori Pelosini, Gino Felici en Maria di Mattia.

Voor de Straub-fans een van zijn meest perfecte films, die zowel op het kleine tv-scherm als op het grote bioscoopdoek een cinematografisch betoog van indrukwekkende eenvoud is. Naar Césare Pavese's verhandelingen Dialoghi con Leucò en La luna e i falò. Maar de eenvoud van de wijze van het verfilmen van de teksten is slechts schijn.

Moses und Aron

1975 | Muziek, Drama

Duitsland/Oostenrijk/Italië/Frankrijk 1975. Muziek van Jean Marie Straub, Danièle Huillet en Jean-Marie Straub. Met o.a. Günter Reich, Louis Devos, Eva Csapò, Roger Lucas en Werner Mann.

Een uiterst indrukwekkende operaverfilming, geheel opgenomen in het Romeinse openluchttheater Alba Fucese in Italië waar Schönbergs muziek ongehinderd door afleidend camerawerk integraal werd vastgelegd als een Tien Geboden voor elke tv- cameraman die met theater- of muziekopnamen te maken krijgt.

Geschichtsunterricht

1972 | Drama, Historische film

Italië/Duitsland 1972. Drama van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Gottfried Bold, Johann Unterpertinger, Carl Vaillant, Henri Ludwig en Benedikt Zulauf.

Verfilming van Bertolt Brechts romanfragment Die Geschäfte des Herrn Julius Caesar over de conclusie van de Caesar-biograaf dat de Romeinse keizer een grote opportunist was. In Straubs film stelt een jongeman vragen aan een boer, een soldaat, een dichter, een advocaat en een bankier over Julius Caesar, terwijl filmfragmenten van het razende verkeer in Rome er een fascinerend, maar moeilijk toegankelijk geheel van maken.

Othon

1970 | Drama

Italië/Duitsland 1970. Drama van Jean Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Adriano Apra, Anne Brumagne, Olimpia Carlisi, Subarite Semaran en Leon Mingrone.

Ondertitel: 'Die Augen wollen sich nicht zu jeder Zeit schlieszen oder vielleicht wird Rom sich eines Tages erlauben seinerseits zu wählen'. Een igenzinnige Straub-Huillet-verfilming van Pierre Corneilles toneelstuk die in drie lagen werd opgebouwd: het oude Rome, het 17e-eeuwse Frankrijk van Corneille en Europa vandaag, met tot de uiterste vervreemding geregisseerde acteurs die de tekst opzeggen.

Nicht Versöhnt

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Heinrich Hargesheimer, Martha Städner, Danièle Huillet, Henning Harmssen en Ulrich Hopmann.

De subtitel luidt 'Oder Es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht' en de film is van de cinematografische rebel Straub, een filmer met een minimaal publiek maar een maximale invloed op andere filmmakers. Het is een zeer briljante verfilming van een roman van Heinrich Böll, Billard um halb zehn, die de drietal generaties van een familie van architecten volgt, en die opkomst, ondergang en opkomst meemaken in de periode 1910- 1960. Een sober en moeilijk werk, opgebouwd rond enkele - net zoals het boek niet in chronologische volgorde - essentiële elementen: verleden en heden zijn min of meer even belangrijk, waaruit een beschouwing over het nog altijd aanwezige nazisme volgt. Deze kroniek die symbolisch is voor de recente Duitse geschiedenis, is vooral voor Duitsers lang niet altijd even gemakkelijk te verteren. De film werd verguisd bij de première, maar behoort sinds lang tot de klassieken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Danièle Huillet op televisie komt.

Reageer