Tonino Delli Colli

1922 -2005 Cameraman

Tonino Delli Colli (1922-2005) is cameraman.
Er zijn 41 films gevonden.

Once Upon a Time in the West

1968 | Western

Italië/Verenigde Staten/Spanje/Mexico 1968. Western van Sergio Leone. Met o.a. Henry Fonda, Claudia Cardinale, Charles Bronson, Jason Robards en Keenan Wynn.

Na zijn drie ijzersterke spaghettiwesterns met Clint Eastwood haalde Leone eind jaren zestig het genre western definitief uit het verdomhoekje met Once Upon a Time in the West. Het ingehouden tempo, de prachtige muziek van Morricone en de zeer doeltreffende acteerprestaties van de cast maken deze film tot een must-see voor iedere filmliefhebber. De legendarische openingsscène van bijna een kwartier luidt het begin in van een tergend spannend relaas over de komst van een spoorbaan en de strijd om de grond langs het traject. Leone schreef het verhaal samen met Bernardo Bertolucci en horrormeister Dario Argento.

La vita è bella

1997 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1997. Oorlogsfilm van Roberto Benigni. Met o.a. Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Giorgio Cantarini, Giustino Durano en Sergio Bini Bustric.

Benigni laat zijn met een Oscar bekroonde in aanzet romantische komedie - over de joodse man Guido in het Italië van de jaren dertig en de vrouw naar wie hij verlangt - steeds pijnlijker worden naarmate WO II onontkoombaar meer een stempel op het koppel drukt. In het tweede deel van La vita è bella is Guido opgesloten in een concentratiekamp, samen met zijn zoontje Giosue, die zijn droomvrouw inmiddels vijf jaar eerder gebaard heeft. Om Giosue te beschermen doet Guido net alsof het kamp en de nazi's en de misère onderdeel uitmaken van een spel. Een komedie over de holocaust? Veel mensen waren ondanks Benigni's goede bedoelingen regelrecht gechoqueerd.

La vie silencieuse de Marianna Ucria

1997 | Drama, Historische film

Portugal/Italië/Frankrijk 1997. Drama van Roberto Faenza. Met o.a. Emmanuelle Laborit, Eva Grieco, Roberto Herlitzka, Philippe Noiret en Laura Morante.

Sicilië, achttiende eeuw. De adellijke, doofstomme Marianne wordt op dertienjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan een oude oom. Ze verafschuwt hem maar binnen enkele jaren heeft het stel vier kinderen. Marianna aanvaardt haar lot maar blijft de vrijheid zoeken in de marge van haar benauwende bestaan wat onder andere leidt tot een lieflijke affaire met een bediende en een warme vriendschap met zijn zus. Een prachtig tijdsbeeld met fraai uitgewerkte personages van alle rangen en standen. Regisseur Faenza baseerde zijn werk op de bejubelde roman La lunga vita di Marianna Ucrìa (1990) van Dacia Maraini (in Nederland uitgebracht als Een stille passie).

Death and the Maiden

1994 | Drama, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1994. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Stuart Wilson, Krystia Mova en Jonathan Vega.

Paulina Escobar (Weaver) staat na jaren oog in oog met dokter Miranda (Kingsley), de man die haar heeft gefolterd tijdens de dictatuur in het Zuid-Amerikaanse land. Tenminste, dat denkt zij afgaande op zijn stem en lichaamsgeur, tijdens de martelingen was ze geblinddoekt. Haar man (Wilson), die kans maakt op een ministerschap, is niet helemaal overtuigd van Miranda's schuld. Een onderhoudend en spannend drama over macht: tussen dader en slachtoffer, man en vrouw. Het is niet Polanski's beste film, daarvoor is hij te afstandelijk en komen er te veel clichés voorbij. De film is gebaseerd op een toneelstuk van Ariel Dorfman.

La soif de l'or

1993 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1993. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Christian Clavier, Tsilla Chelton, Catherine Jacob, Philippe Khorsand en Marine Delterme.

Clavier is een ongelooflijke vrek. Met zijn onderneming heeft hij een fortuin verduisterd dat hij omzet in goud. Samen met zijn geldzieke oma beraamt hij een plannetje om het edele metaal naar Zwitserland te brengen. Zijn vrouw en zijn chauffeur hebben in de gaten wat er aan de hand is en zijn van plan er een stokje voor te steken om zelf om de buit een luxe leventje te gaan leiden. Verschrikkelijk flauwe komedie waarbij niet te lachen valt. Clavier werkt hooguit op de zenuwen. De ellenlange openingsscène waarin hij een wegwaaiend briefje van vijfhonderd franc achternazit is gewoonweg idioot en de rest van de film blijft op dat niveau. Oury - van wie we beter gewend zijn - schreef het scenario samen met Clavier en Muriel Jullian. Fotografie van Tonino Delli Colli. Dolby Stereo. Panavision.

Bitter Moon

1991 | Romantiek, Drama, Erotiek

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1991. Romantiek van Roman Polanski. Met o.a. Peter Coyote, Emmanuelle Seigner, Hugh Grant, Kristin Scott Thomas en Victor Banerjee.

De meningen zijn nogal verdeeld over deze zwartgallige erotische thriller: de een vindt het goedkope, slaapverwekkende softporno, de ander een fascinerend portret van diepgravende passie. De acteurs doen in ieder geval hun best: Coyote is uitstekend als de gedesillusioneerde invalide schrijver die een nogal bizarre relatie heeft met zijn verleidelijke vrouw Seigner. Het duo probeert tijdens een cruise het intens degelijke Britse echtpaar Grant (altijd betrouwbaar als zenuwachtige Engelsman) en Scott-Thomas uit elkaar te drijven. Stockard Channing (Grease, Smoke) speelt een literair agent, maar staat niet op de credits vermeld.

La voce della luna

1990 | Fantasy, Drama, Experimenteel, Komedie

Italië/Frankrijk 1990. Fantasy van Federico Fellini. Met o.a. Roberto Benigni, Paolo Villaggio, Nadia Ottaviani, Marisa Tomasi en Susy Blady.

Verrukkelijke surrealistische reis waar mensen gek tegenaan zullen hikken, maar die bij Fellini-liefhebbers erg in de smaak zal vallen. Voor het eerst is de film gemaakt naar een roman, Il poema dei lunatici van Ermanno Cavazzoni. Het gaat over de avonturen van demente dromers in een Emilliaanse stad, te beginnen met Salvini die praat tegen de natuur en die gehypnotiseerd wordt door de maan. Hij houdt van Aldina, maar wordt afgewezen. De film is één lange droom van gedachten en poëzie, die oplost in moderne chaos. Prachtige rolbezetting vol verrukkelijke types. Technisch uitstekend. Tonio Delli Colli stond achter de camera. Fellini, Tullio Pinelli en voornoemde Cavazzoni schreven het scenario. De decors zijn van Dante Ferretti en de montage was in handen van Nino Baragli.

Intervista

1987 | Documentaire, Fake documentaire, Komedie

Italië 1987. Documentaire van Federico Fellini. Met o.a. Federico Fellini, Marcello Mastroianni, Sergio Rubini, Maurizio Mein en Lara Wendel.

Deze Fellini-film zal al zijn fans over de hele wereld groot genoegen verschaffen, want het is een grandioze reis langs de persoonlijke herinneringen van de maestro. De film lijkt op een verjaardagsfeest en valt dan ook samen met het 40-jarig jubileum van Cinecittá. Deze documentaire zit vol olifanten en even dikke vrouwen, spectaculaire decors en platvloerse lieden die elkaar schuttingwoorden naar het hoofd slingeren, meestal lief bedoeld. De scène waarin Fellini met Mastroianni op bezoek gaat bij Ekberg is betoverend. Een fascinerende en onderhoudende film. Werd in de V.S. pas in 1992 voor het eerst vertoond. Het camerawerk is van Jean-Claude Giudicelli.

The Name of the Rose

1986 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1986. Mysterie van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Sean Connery, Helmut Qualtinger, Christian Slater, F. Murray Abraham en Elya Baskin.

Als in de late Middeleeuwen in een klooster in Noord-Italië mysterieuze moorden worden gepleegd, reist de franciscaner monnik William of Baskerville (Connery) naar de plaats des onheils om met een onkarakteristiek rationele blik licht in de duisternis te brengen. Zijn assistent Adso (Slater) observeert, leert, en huivert bij de aanblik van de mismaakte kloosterlingen met hun beroerde omgangsvormen. Niet erg geslaagde adaptatie van Umberto Eco's roman, waaruit alleen het hoognodige bewaard bleef. Maar Connery is niet slecht, en er kan volop gegriezeld worden.

Ginger e Fred

1986 | Komedie, Avonturenfilm, Drama, Muziek

Frankrijk/Duitsland/Italië 1986. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Marcello Mastroianni, Toto Mignone, Augusto Poderosi en Friedrich von Ledebur.

In deze Fellini-film wordt de commerciële tv met haar showprogramma's bekritiseerd. De hoofdpersonen zijn twee bejaarde dansers die aan de vergetelheid worden ontrukt voor een show met andere menselijke rariteiten. Het thema dat Fellini tracht over te brengen is de groteske karikatuur van menselijke exploitatie in een op massamedia en consumptie gerichte maatschappij van naar commercie hongerende kijkers. Het bejaarde paar biedt ons in een onvergetelijke finale nog een sprankje hoop. Verbluffende beelden; een gedenkwaardige film. Scenario van regisseur Fellini, Tonino Guerra en Tullio Pinelli. Camerawerk van Tonino Delli Colli et Ennio Guarnieri. Klasse! Ook bekend als GINGER AND FRED.

Once Upon a Time in America

1984 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten/Italië 1984. Misdaad van Sergio Leone. Met o.a. Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci en Treat Williams.

Een halve eeuw omspant deze epische misdaadfilm, regisseur Leones laatste, waarvoor hij bijna vier uur celluloid nodig had. Het lijkt een lange zit, maar eenmaal begonnen blijf je kijken. Het behendige camerawerk van Tonino Delli Colli (Once Upon a Time in the West), de innemende muziekscore van Ennio Morricone, de subtiele tijdswisselingen en het excellente acteren maken dit tot meeslepende kwaliteitscinema. Het verhaal draait om Noodles (De Niro) en Max (Woods), twee onafscheidelijke criminelen in de Lower East Side van New York, en hun leven van diefstal, moord, schuld, verraad, eer en liefde.

Storie di ordinaria follia

1981 | Drama

Italië/Frankrijk 1981. Drama van Marco Ferreri. Met o.a. Tanya Lopert, Ornella Muti en Ben Gazzara.

Schrijver Charles Serking leidt een extreem leven met veel vrouwen en alcohol, wat hem echter niet gelukkig maakt. Als de prostituee Cass in zijn leven komt, leeft hij weer op, maar het geluk is slechts van korte duur. Losse, volstrekt humorloze verfilming van Ejaculations, Exhibitions, and General Tales of Ordinary Madness (1972) van Charles Bukowski.

Storia di ordinaria follia

1981 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1981. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Ben Gazzara, Ornella Muti, Susan Tyrrell, Tanya Lopert en Roy Brocksmith.

Een aan de zelfkant levende, alcoholische dichter wordt verliefd op een prostitu[KA1]ee die hem er bovenop probeert te helpen, maar die na zijn ergste aanval zich op de meest drastische manier van de liefde afsluit. Stof van Charles Bukowski geeft Ferreri gelegenheid om zijn thema`s in een ander milieu en decor te plaatsen (Amerikaanse West Coast), maar de literaire afkomst lijkt eerder een beperking dan een stimulans, ook in het spel van Gazzara dat geen echte eenheid van toon heeft. Niettemin een boeiende film, met een schokkend optreden van Muti. Het scenario is van regisseur Ferreri, Sergio Amidei en Anthony Foutz naar de roman van Bukowski Erection, Ejaculations, Exhibitions and General Tales of Ordinary Madness. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Sunday Lovers

1980 | Romantiek, Komedie

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1980. Romantiek van Bryan Forbes, Edouard Molinaro, Dino Risi, Gene Wilder en Dino Ri. Met o.a. Roger Moore, Denholm Elliot, Priscilla Barnes, Lynn Redgrave en Lino Ventura.

Vier korte sketches opgebouwd rond hetzelfde thema: een man is tijdens het weekend alleen en probeert daar op zijn manier iets van te maken. In de Britse bijdrage van Forbes versiert chauffeur Moore een stewardess, terwijl hij zich voordoet als de kasteelheer. Alles loopt goed tot een vriendin van zijn baas verschijnt. Typisch Brits, vol geslaagde onverstoorbare humor. Scenario van Leslie Bricusse en gefotografeerd door C. Lecompte. Het Franse deel gaat over zakenman Ventura die veel voelt voor een slippertje met de receptioniste van het bedrijf. Hij laat zich het gras voor de voeten wegmaaien door een Amerikaanse collega. Franse frivoliteit met een guitige Ventura en een leuke Webber. Scenario van François Veber en fotografie van Claude Agostini. In de Italiaanse bijdrage zoekt Ugo Tognazzi een jeugdvriendinnetje op, om vast te stellen dat er in twintig jaar veel kan veranderen. Risi gaat meer de vulgaire Italiaanse toer op en levert het zwakste onderdeel van de film. Geschreven door Age & Scarpelli en in beeld gezet door Tonino Delli Colli. Als sluitstuk krijgen we de Amerikaanse inbreng, waarin geesteszieke Wilder met een vroeger vriendinnetje iets standvastigs probeert op te bouwen. Wilder raakt de gevoelige snaar in dit magistraal gefilmd onderdeel. Hij schreef ook het scenario, terwijl John Hirschfeld het filmde. Als geheel is de film heel onevenwichtig en geeft een zwakke indruk door de uiteenlopende stijlen.

Viaggio con Anita

1979 | Komedie

Frankrijk/Italië 1979. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Goldie Hawn, Giancarlo Giannini, Laura Betti, Aurore Clément en Claudine Auger.

Een veertiger die zich door opleiding en status van zijn eigen milieu heeft vervreemd hoort dat zijn vader op sterven ligt. Op de reis naar zijn geboortedorp neemt hij de Amerikaanse vriendin van een van zijn minnaressen mee. Dit scenario dat onmiddellijk na LA DOLCE VITA door Fellini werd geschreven voor Mastroianni en Ekberg, kreeg achttien jaar later een andere regisseur en rolbezetting die ondanks hun kwaliteiten de stof geen recht doen. Ontmoetingen van de personages onderweg geven aanleiding tot satirische episodes die meer overtuiging krijgen dan hun geleidelijke bewustwording. Het scenario is van Paul Zimmerman en de regisseur. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Temporale Rosy

1979 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk/Italië/Duitsland 1979. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Gérard Depardieu, Faith Minton, Roland Bock, Helga Anders en Gianrico Tedeschi.

Een bokser, die na een uitdaging door een karateka zijn hand verbrijzeld heeft, is verliefd op een catcheuse in een rondtrekkende show, maar kan niet verwerken dat hij op haar kosten moet leven. Hij probeert een come-back in de ring, maar wordt verslagen, waarna de geliefde opponent hem ook nog eens k.o. slaat. Deze eerste filmkijk achter de schermen - vóór ALL THE MARBLES - van de vrouwelijke catch-shows, gecombineerd met een onevenwichtige romance stelt in de uitwerking teleur, omdat het scenario te weinig mogelijkheden benut en te veel ruimte geeft aan voor de hand liggende platvloersheden. De weinig gelukkige nasynchronisatie van de vrijwel volledig buitenlandse cast blijkt een extra-handicap, zodat sporadisch spectaculaire of treffende momenten overblijven. Age, Scarpelli en de regisseur bewerkten de roman van Carlo Brizzolara tot scenario. Camerawerk van Tonino delli Colli. Ook bekend als ROSY LA BOURRASQUE.

Fatto di sangue fra due uomini per causa di una vedova - si sospettano moventi politici

1978 | Drama

Italië 1978. Drama van Lina Wertmüller. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Giancarlo Giannini, Turi Ferro en Lucio Amelio.

Een siciliaanse die omstreeks 1920 door de maffia tot weduwe is gemaakt, probeert met behulp van een socialistische advocaat haar recht te zoeken. Behalve met hem, krijgt ze ook een verhouding met een uit Amerika teruggekeerde kruimelgangster en ze raakt zwanger zonder te weten van wie. De opkomst van het fascisme maakt een emigratie gedrie[KA3]en naar de Verenigde Staten onmogelijk. Rake historische, politieke en sociale notities gaan vrijwel verloren in een excessief en vulgair melodrama dat met onbeheerste inzet wordt gespeeld door potsierlijk uitgedost stertrio (van wie Loren niettemin indruk weet te maken). Het scenario is van de regisseuse, het camerawerk van Tonino delli Colli. Ook bekend als REVENGE en D'AMOUR ET DE SANG.

Salò o le 120 giornate di Sodoma

1975 | Drama, Oorlogsfilm, Erotiek, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1975. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Paolo Bonacelli, Elsa de Giorgo, Giorgio Cataldi, Umberto Paolo Quintavalle en Hélène Surgère.

In de situering van de roman van De Sade in de fascistische republiek van Salò laten vier officieren negen platte- landsjongens en -meisjes gevangen nemen om hen in een kasteel tot machteloze slachtoffers van seksuele, lichamelijke en psychische vernederingen te maken in door vier 'gastvrouwen' voorgezeten rituelen, waarna ze tenslotte worden doodgemarteld. Noch sensationeel effectbejag, noch bevrijdende esthetiek geeft de kalme en klinische presentatie van gruwelen een ontsnappingsmogelijkheid, waardoor de afstompende verveling eerder het resultaat is dan afgrijzen. Het nagenoeg absoluut moreel pessimisme roept gevoelsmatig verzet op, maar Pasolini's eigen gewelddadige dood onmiddellijk na de voltooiing van de film en de onverkwikkelijke nasleep daarvan, lijken hem gelijk te geven.

Pasqualino Settebellezze

1975 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1975. Drama van Lina Wertmüller. Met o.a. Giancarlo Giannini, Fernando Rey, Shirley Stoler, Mario Conti en Elena Fiore.

Als een van de zeven zusters van Napolitaan Pasqualino (Giannini) in een bordeel belandt vermoordt hij haar pooier, snijdt hem in stukken en stuurt die naar alle windstreken. Daarna belandt hij achtereenvolgens in een psychiatrische inrichting, in het leger en in een concentratiekamp, waar hij werkelijk alles doet om te overleven. De inktzwarte studie over het gemak waarmee de moraal wordt ingewisseld voor eigenbelang werd genomineerd voor vier Oscars. De geëngageerde en feministische scenariste/regisseuse Wertmüller was de eerste vrouw die voor de regie-Oscar genomineerd werd.

Lacombe Lucien

1974 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1974. Oorlogsfilm van Louis Malle. Met o.a. Pierre Blaise, Aurore Clément, Holger Löwenadler, Therese Giehse en Stéphane Bouy.

Een stadje in de zuid-westelijke Lot, zomer 1944. Lucien is te jong en onberekenbaar voor de maquis (Résistance). Door een samenloop van omstandigheden belandt hij via Franse collaborateurs bij de Gestapo. Droog schetst Malle de snelle opkomst en nog snellere neergang van een oliedomme, brute opportunist overvallen door de gebeurtenissen. Meedogenloos is het tijdsbeeld van een gespleten natie vol landverraders, dieven en antisemieten. Co-scenarist is romancier Patrick Modiano, maar het harde naturalisme van Lacombe Lucien heeft niets gemeen met de stille melancholie van zijn literatuur.

I racconti di Canterbury

1972 | Komedie, Erotiek, Historische film

Italië/Verenigd Koninkrijk 1972. Komedie van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Hugh Griffith, Laura Betti, Ninetto Davoli, Pier Paolo Pasolini en Josephine Chaplin.

Zoals met meer werk van agent provocateur Pasolini ontfermden zich de humorloze Italiaanse staatscensoren onmiddellijk over dit tweede deel in het 'drieluik des levens' (de andere delen zijn Il Decameron en Il fiore di mille e una notte). Typisch, want in deze scabreuze avonturen in veertiende-eeuws Engeland, ontleend aan Geoffrey Chaucer, ontbreekt het niet aan humor, van de dronken-wellustelingensoort. Mede door de scenariobewerking, waarin slechts een derde van de oorspronkelijke vertellingen overbleef, blijft het echter een arbitrair gestructureerde lapjesdeken. Wel kroop PPP zelf verdienstelijk in de rol van Chaucer, en zijn decors, fotografie en kostuums ronduit verbazingwekkend.

Il Decameron

1971 | Experimenteel, Komedie, Historische film, Erotiek

Italië 1971. Experimenteel van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Patrizia Capparelli, Guido Alberti, Angela Luce, Ninetto Davoli en Franco Citti.

Acht verhalen van Giovanni Boccaccio (1313-75) krijgen van Pasolini een Napolitaanse inplaats van een Florentijnse situering, waardoor hij zelf de verbindende rol van de schilder Giotto di Bondone (1266-1337) kan spelen. De losse verteltrant houdt de verschillende episodes opzettelijk onaf, maar laat de beroeps- en amateuracteurs ongegêneerd vitaal spelen. De optelsom van de fantasierijke beelden en de scènes is echter teleurstellend weinigzeggend, of zoals Giotto/Pasolini na voltooiing van een fresco verzucht: 'Waarom zou je al die moeite doen, als de droom toch altijd mooier is?' Pasolini ontving in Berlijn een Zilveren Beer van de jury. Het scenario is van regisseur Pasolini naar de gelijknamige middeleeuwse roman van Boccaccio. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Technicolor, Mono.

Pas des roses pour O.S.S. 117

1968 | Actiefilm

Frankrijk/Italië 1968. Actiefilm van André Hunebelle. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Robert Hossein en Luciana Paluzzi.

O.S.S. 117 neemt de identiteit van een beruchte killer aan om in een misdaadorganisatie binnen te dringen die een aanslag op een gedelegeerde van de Verenigde Naties voorbereidt. Dit zoveelste deel uit de reeks naar de Jean Bruce-romans heeft een sjiekere rolbezetting dan gewoonlijk, maar het scenario en vooral de regie blijven ver beneden het toch al niet hoge gemiddelde niveau. Scenario van Jean-Pierre Desagnat, Michel Levine, Pierre Foucaud en Renzo Cerrato naar de roman van Jean Bruce [KL]Pas de roses [KA1]a Ispahan pour OSS 117[KLE]. Fotografie van Tonino Delli Colli. Jean-Pierre Desagnat staat op de credits vermeld als co-tech (technical cooperation).

Niente rose per OSS 117

1968 | Actiefilm

Italië/Frankrijk 1968. Actiefilm van Renzo Cerrato en Jean-Pierre Desagnat. Met o.a. John Gavin, Margaret Lee, Curd Jürgens, Luciana Paluzzi en Robert Hossein.

Geheim agent OSS 117 infiltreert in een internationale organisatie, gespecialiseerd in het vermoorden van staatshoofden. De agent wint hun vertrouwen en zij sturen hem naar Tunesië met de opdracht een efficiënt werkende functionaris van de Verenigde Naties op te ruimen. OSS 117 doet alsof hij de moord pleegt en roept daarmee een reeks kettingreacties op binnen de organisatie. Hierdoor raakt deze verzwakt en uiteindelijk geneutraliseerd. Op het tempo en de spanning van de film is niets aan te merken. De regie is middelmatig en John Gavin als OSS 117 komt geloofwaardig over. Een interessant detail is dat Gavin in de jaren 1980-90 tot ambassadeur van de VS in Mexico benoemd werd.

Il giorno della civetta

1968 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië/Frankrijk 1968. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Claudia Cardinale, Lee J. Cobb, Serge Reggiani en Nehemiah Persoff.

In een Siciliaans dorpje moet de vers van het Italiaanse vasteland geïmporteerde politieman Bellodi (Nero) de moord op een kleine bouwondernemer oplossen, maar hij loopt stuk op een muur van stilzwijgen. Als hij toch volhoudt komt hij op het spoor van een maffia-complot, maar getuigen worden geïntimideerd of gedood. Destijds was deze film een van de allereerste die onomwonden maffia-praktijken aan de kaak stelde. Gebaseerd op een roman van maffia-kenner Leonardo Sciascia. Regisseur Damiani werd op het filmfestival van Berlijn genomineerd voor een Gouden Beer.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk/Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.

Questi fantasmi

1967 | Komedie, Horror

Italië 1967. Komedie van Renato Castellani. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio Gassman, Mario Adorf, Margaret Lee en Aldo Giuffrè.

Een berooid jong echtpaar krijgt na veel tegenslag een ruime woning waarvan gezegd wordt dat het er spookt. Het lijkt waar te zijn, maar het spook is in werkelijkheid de aanbidder van de vrouw. Het sterduo biedt weinig soelaas in deze zouteloze filmbewerking van een toneelklucht waarin de vrouw wél overspelig was. In de film blijft ze - omwille van Lorens ster- imago - onberispelijk. De regisseur, Adriano Barraco, Leo Benvenuti, en Piero De Bernardi bewerkten het toneelstuk van Eduardo De Filippo tot scenario. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

La Cina è vicina

1967 | Erotiek

Italië 1967. Erotiek van Marco Bellocchio. Met o.a. Glauco Mauri, Elda Tattoli, Paolo Graziosi, Daniela Surina en Pierluigi Aprà.

Een burgerlijke kamergeleerde staat kandidaat bij de provinciale verkiezingen en laat zich op voorspraak van zijn secretaresse bij zijn campagne helpen door haar verloofde. Deze wordt de minnaar van de praktische oudere zuster die het familiekapitaal beheert, maar maakt de ex-verloofde zwanger om haar werkgever in de waan te brengen dat deze de vader is. Venijnige satire op bourgeois-gezin als broeinest van frustraties die de leden weerloos maken tegen het praktisch opportunisme en op de zogenaamde belangstelling ergens voor. (Maoïsme van de jongste broer is een reactie op seminarie- opvoeding). Het kluchtige scenario werd geschreven door hoofdrolspeelster Tattoli. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Mono. Ook bekend als LA CHINA ESTÁ CERCA.

The Good, the Bad and the Ugly

1966 | Western, Actiefilm

Italië/Spanje 1966. Western van Sergio Leone. Met o.a. Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Eli Wallach, Mario Brega en Aldo Giuffrè.

Laatste en beste deel van Leone's Dollars-trilogie (na For a Fistful of Dollars en For a Few Dollars More) die hiermee de spaghettiwestern definieerde. Het verhaal dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog draait rond drie mannen (de goede: Eastwood, de slechte: Van Cleef en de lelijke: Wallach) die ieder voor zich op zoek zijn naar een goudschat. Sublieme westernklassieker, opgenomen in Spanje, met een geweldig script, een score van Ennio Morricone die je niet meer uit je hoofd krijgt en fenomenaal camerawerk van Tonino Delli Colli. Het leverde een van de mooiste finales uit de filmgeschiedenis op.

Les Sultans

1966 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Jean Delannoy. Met o.a. Gina Lollobrigida, Louis Jourdan, Corinne Marchand, Philippe Noiret en Daniel Gélin.

Een mode-fotografe is de maîtresse van een getrouwde industrieel die niet op een afspraak komt vanwege plotselinge vaderlijke verplichtingen als zijn dochter ook de geliefde van een getrouwde heer van middelbare leeftijd blijkt. De mededeling dat haar amant met een jonge vrouw is gesignaleerd wordt door de fotografe verkeerd opgevat. Deze ironische komedie over de dubbele moraal van vreemdgaande heren wekt de indruk dat Lollobrigida, Jourdan noch de regisseur de humor van de situaties en de dialogen hebben beseft, zodat satirische elementen alleen komen van Marchand en Noiret als het parallelle koppel vreemdgangers.

Les Plus belles escroqueries du monde

1964 | Komedie

Frankrijk/Japan/Nederland/Italië 1964. Komedie van Hiromichi Horikawa, Roman Polanski, Ugo Gregoretti, Claude Chabrol en Jean-Luc Godard. Met o.a. Mie Hama, Ken Mitsuda, Nicole Karen, Jan Teulings en Arnold Geldermans.

Een teleurstellende episodenfilm, waarbij zowel de regisseurs als de acteurs onder hun maat blijven in anekdotes over verschillende soorten oplichting. Polanski's Amsterdamse bijdrage over een Franse diamantendievegge is als zijn eerste westerse film een curiosum. De relatief interessantste sketch van Godard met Seberg in haar rol uit A BOUT DE SOUFFLE die een politieke oplichter interviewt, werd in de meeste landen gecoupeerd.

Il vangelo secondo Matteo

1964 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1964. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Enrique Irazoqui, Margherita Caruso, Suzanna Pasolini, Mario Socrate en Marcello Morante.

Het leven van Christus in zuivere cinéma vérité-stijl verteld door overtuigd marxist Pasolini, is sober en zonder de pracht en praal die men er graag in religieuze milieus aan toevoegt. De film is wel aan de lange kant en gecombineerd met de onopgesmukte productie, nogal saai en droog. Voor de rolbezetting koos de cineast voor amateurspelers, wat de echtheid van het geheel zeer ten goede komt. Christus wordt voorgesteld als een gedoemd revolutionair strijder en dat viel destijds geheel niet in goede aarde in kerkelijke kringen. De rel die hij ontlokte is vergelijkbaar met de ontsteltenis die jaren later volgde op de release van de overigens uitstekende rolprent THE LAST TEMPTATION OF CHRIST van Scorsese. In Amerika werd de film trouwens 7m ingekort. Ook al baseerde hij zijn score op thema's van Bach, Mozart en Prokofiev, toch hield componist Bacalov er een Oscarnominatie aan over. Ook bekend als THE GOSPEL ACCORDING TO ST. MATTHEW.

El Verdugo

1964 | Komedie

Italië/Spanje 1964. Komedie van Luís Garcia Berlanga. Met o.a. Nino Manfredi, Emma Penella, José Isbert, José Luis Lopez Vasquez en Ángel Álvarez.

Jos[KA1]se Luis Rodriguez (Manfredi), een jonge begrafenisondernemer is getrouwd met Carmen (Penella), de dochter van de Spaanse staatsbeul Amadeo (Isbert), die na zijn pensionering zijn dienstwoning zal verliezen en daarom zijn schoonzoon overhaalt hem op te volgen als beul, met de geruststelling dat er op het laatste moment toch altijd gratie wordt verleend. Ondanks al zijn tegenstribbelingen moet de schoonzoon toch een keer het schavot bedienen. De scenario- inbreng van Rafael Azcona geeft venijnige impulsen aan het werk van de tot dan toe milde satiricus Berlanga, die in zwarte humor opmerkelijke resultaten bereikt, maar achterblijft bij Azcona`s vaste filmpartner Marco Ferreri. Door co-productie met Itali[KA3]e kon de film zich onttrekken aan Franco`s censuur. De film ging er in premi[KA2]ere (in 1963), maar kwam pas uit in Spanje op 17 februari 1964. Het scenario is van Rafael Azcona, Ennio Flaiono en regisseur Berlanga. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli. Wstrex Recording System.

Lo spadaccino di Siena

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Etienne Périer. Met o.a. Stewart Granger, Sylva Koscina, Christine Kaufmann, Riccardo Garrone en Marina Berti.

De britse avonturier Thomas Stanwood (Granger) wordt door de Spaanse gouverneur Don Carlos (Garrone) in dienst genomen als lijfwacht voor diens verloofde Orietta Arconti (Koscina) en ontdekt geleidelijk dat zijn werkgever een verraderlijke uitbuiter is. Hij sluit zich aan bij de rebellen en merkt dat die worden aangevoerd door de verloofde op wie hij moest passen. De kwaliteiten van de fotografie en de aankleding compenseren onvoldoende de afgezaagdheid van het scenario. Granger is nogal amechtig als stoere held in schermavonturen. Het scenario is van Michael Kanin, Fay Kanin, Alec Coppel, Sandro Continenza en Dominique Fabre, die een verhaal van Anthony Marshall bewerkten. De fotografie is van Tonino Delli Colli. Gedraaid in CinemaScope.

La congiura dei dieci

1962 | Drama, Actiefilm, Historische film, Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1962. Drama van Baccio Bandini en Etienne Périer. Met o.a. Christine Kaufmann, Sylva Koscina en Stewart Granger.

De Engelse avonturier Thomas Stanwood is populair bij vrouwen en, om zijn degen, beducht bij mannen. Als hij in dienst treedt van de Spaanse gezant in Siena wordt hij als lijfwacht van de knappe contesse Orietta ingezet. Maar al snel zweert hij de Spaanse tirannie af.

Morgan, il pirata

1961 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië 1961. Avonturenfilm van Primo Zeglio en André De Toth. Met o.a. Steve Reeves, Ivo Garrani, Armand Mestral, Chelo Alonso en Giulio Bosetti.

Vanwege trouw aan de afgezette koning wordt Morgan als galeislaaf verkocht aan Panama waar hij de leider van de revolutie wordt en als piraat een hele vloot verzamelt waarmee hij gerechtigheid afdwingt. De regie geeft de actie een vlot tempo, terwijl de zeeslagen een spectaculair aanzien hebben. Mr. Universe Reeves weet gekleed ook indruk te maken. Scenario van Filippo Sanjust, Attilo Riccio en de regisseurs De Toth en Zeglio. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

Accattone

1961 | Drama, Experimenteel

Italië 1961. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Franco Citti, Franca Pasut, Adriana Asti, Silvana Corsini en Mario Cipriani.

Een Romeinse klaploper wordt onderhouden door een prostituée die in de gevangenis belandt, zodat hij zonder inkomen raakt. Ondanks zijn oprechte verliefdheid op een nog naïef meisje, probeert hij haar ook te laten tippelen; een poging tot eerlijke arbeid mislukt al op eerste dag en hij zet met vrienden een kraak, maar verongelukt tijdens de vlucht. Het filmdebuut van schrijver/dichter Pasolini toont onopgesmukt en met dwarse gevoeligheid, het voorstadsmilieu met zijn sociaal misvormde bewoners zonder sensatie en moralisme. Gemaakt met grotendeels uit-het-leven-gegrepen acteurs. Pasolini's onervarenheid en onbevangenheid ten aanzien van filmtechniek leiden tot een verrassende en oorspronkelijke vormgeving. Camerawerk van Tonino Delli Colli en het scenario is van Pasolini zelf.

Il Ladro di Bagdad

1960 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1960. Familiefilm van Arthur Lubin. Met o.a. Steve Reeves, Giorgia Moll, Georges Chamarat, Arturo Dominici en Antonio Battistella.

Een dief die zijn buit onder de armen van Bagdad verdeelt, wordt verliefd op de dochter van de sultan en komt tegenover een gevaarlijke rivaal te staan. Dit avontuurlijke sprookje kan qua vernuftige speciale effecten en spelprestaties niet in de schaduw van de vooroorlogse versie (THE THIEF OF BAGDAD) staan, maar is kleurrijk en met vaart gemaakt.

Seven Hills of Rome

1957 | Romantiek, Musical, Komedie, Drama

Verenigde Staten/Italië 1957. Romantiek van Roy Rowland. Met o.a. Mario Lanza, Marisa Allasio, Renato Rascal, Peggie Castle en Clelia Matania.

Een beroemde Amerikaanse zanger van Italiaanse origine brengt een bezoek aan Rome waar hij te gast is bij zijn neef, een pianist in een plaatselijke club. Hij raakt verzeild in een situatie waarin hij moet kiezen tussen zijn verloofde en een Italiaans meisje. Een voorspelbare liefdesgeschiedenis. Scenario van Art Cohn, Giorgio Prosperi naar een idee van Giuseppe Amato. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

Le signorine dello 04

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Gianni Franciolini. Met o.a. Antonella Lualdi, Giovanna Ralli, Franca Valeri en Marisa Merlini.

Een sentimentele en bij tijd en wijle ironische film over een paar werknemers bij de telefoondienst die in vertrouwen met elkaar praten over de problemen van het dagelijkse leven.

Totò e le donne

1952 | Komedie

Italië 1952. Komedie van Steno. Met o.a. Totò, Peppino De Filippo, Lea Padovani en Franca Faldini.

Totò raakt wanhopig door zijn feeks van een vrouw, zodat hij zich terug trekt in eenzaamheid. Daar kijkt hij terug op zijn tegenspoed met vrouwen. Een grappige film over de strijd tussen de seksen. Scenario van Steno, Mario Monicelli, Age en Scarpelli. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tonino Delli Colli op televisie komt.

Reageer