Guillermo Calderón is scenarist.
Er zijn 3 films gevonden.

Ema

2019 | Drama, Muziek

Chili 2019. Drama van Pablo Larraín. Met o.a. Mariana Di Girolamo, Gael García Bernal, Mariana Loyola, Santiago Cabrera en Josefina Fiebelkorn.

Intrigerend en hypnotiserend portret van danseres Ema (Di Girolamo, met platinablond, achterovergekamd haar), die haar geadopteerde zoontje eerst teruggaf aan de instanties, maar nu weer terug wil. Daarvoor is ze bereid alles en iedereen te gebruiken: haar chaotische ex (Bernal, als de baas van haar hippe reggaeton-dansgroep), de nieuwe ouders van haar zoontje, én een vlammenwerper. Meer een stunt dan een realistisch drama van de Chileense regisseur Larraín (Tony Manero, Jackie), maar de energie en aantrekkingskracht van Ema laten uiteindelijk ook de kijker niet onberoerd.

Neruda

2016 | Biografie, Drama

Chili/Argentinië/Frankrijk/Spanje/Verenigde Staten 2016. Biografie van Pablo Larraín. Met o.a. Gael García Bernal, Luis Gnecco, Mercedes Morán en Alfredo Castro.

Speelse film noir gebaseerd op de jacht die de Chileense autoriteiten in 1948 maakten op de latere Nobelprijswinnaar Pablo Neruda: poëet en communistisch senator ten tijde van president Gabriel González Videla, die het communisme verbood. Regisseur Larraín (No, El club) verpakt de geschiedenis als een kat-en-muisspel tussen schrijver Neruda (Gnecco) en de fictieve, ambitieuze politierechercheur Peluchonneau (Bernal). Een ingenieus portret van een saloncommunist en zijn land in een film over mythevorming, creativiteit en volgzaamheid, verteld in Neruda-stijl: episch, poëtisch, historisch, politiek en romantisch tegelijk.

El Club

2015 | Drama

Chili 2015. Drama van Pablo Larraín. Met o.a. Roberto Farías, Antonia Zegers, Alfredo Castro, Marcelo Alonso en Alejandro Goic.

Met een Zilveren Beer bekroonde, verstilde psycho-thriller van de Chileense regisseur Pablo Larraín (No, Tony Manero) over een kerkelijk rusthuis waar priesters verstopt zitten om te ontkomen aan de aardse rechtsgang. De gemoedsrust wordt verstoord door een nieuwe kostganger die in zijn kielzog een kwelgeest meeneemt: een slachtoffer dat hem achtervolgt en zijn wandaden rondbazuint. Een scherpzinnige, van woede en gitzwarte humor doortrokken allegorie over de verwrongen kerkelijke moraal, met een voortreffelijk acteursensemble, die zich veelzeggend afspeelt in een kustgebied waar licht niet van donker te onderscheiden is.