Bruno Privat

Cameraman

Bruno Privat is cameraman.
Er zijn 18 films gevonden.

Monsieur Paul

2016 | Thriller

Frankrijk 2016. Thriller van Olivier Schatzky. Met o.a. Laurent Gerra, François Morel, Hélène Alexandridis, Madalina Constantin en Geoffroy Thiébaut.

Frankrijk 1972. Nadat Gestapo-chef Klaus Barbie alias de Slager van Lyon in Bolivia is getraceerd, bijt L'Express-journalist Franck Jourdan zich vast in het dossier Paul Touvier. Deze fanatieke milicien, bedreven in het opsporen van Joden en verzetsmensen, verdween in 1947 van de aardbodem en werd meerdere malen bij verstek veroordeeld. Regisseur Schatzky dramatiseert de jacht op een virulente antisemiet en meervoudig moordenaar tot een spannende psychothriller van niveau. De figuur Jourdan is gebaseerd op reporter Jacques Derogy, die Touvier opspoorde en opnieuw aanklaagde.

Pour Djamila

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Caroline Huppert. Met o.a. Hafsia Herzi, Marina Hands, Dominique Reymond, Thomas Jouannet en Noëlle Chatelet.

Algerije, 1960. De 22-jarige FLN-sympathisante Djamila Boupacha (codenaam: Khelida) belandt in de cel op verdenking van het plaatsen van een bom. Na te zijn gemarteld en verkracht bekent ze en wordt tot de guillotine veroordeeld. Advocate Gisèle Halimi ontfermt zich over Djamila. Wanneer de geëngageerde juriste de Parijse intelligentsia, van De Beauvoir tot Malraux, mobiliseert, neemt de kwestie een andere wending. Berucht laat-koloniaal oorlogsmisdadendossier werd competent verfilmd, met de pittige Herzi als troefkaart. Picasso schilderde het portretomslag van het boek dat Halimi, De Beauvoir cs. in 1962 over Boupacha publiceerden.

La nuit du réveillon

2011 | Thriller

Frankrijk 2011. Thriller van Serge Meynard. Met o.a. Quentin Baillot, Jean-Pierre Lorit, Thierry Godard, Christine Citti en Isabelle Gélinas.

De avond van de 24ste december, een met kleurige lichtjes versierd huis in de buurt van Lyon. Het modelgezin Boutonnier ontvangt hun feestdinergasten. En dan staat daar ineens die sinistere Kerstman aan de deur. Suspenserijke huis clos-telethriller in drie aktes, met elk een andere regiestijl, is een voorbeeldige demonstratie van hoe een aloude genreformule, zonder kapsones tot zijn kern teruggebracht, gemeen effectief kan zijn. Baillot soleert erop los als de verknipte indringer met blaffer, maar de symbiose tussen cinema en theater levert ook sterke staaltjes ensemblespel op.

Je, François Villon, voleur, assassin, poète

2010 | Biografie, Drama

Frankrijk 2010. Biografie van Serge Meynard. Met o.a. Francis Renaud, Philippe Nahon en Patrick Lizana.

Twee jaar lang rechercheerde romancier Jean Teulé (van wie Patrice Leconte het galgenhumoristische Le magasin des suicides tot animatiefilm bewerkte) de late Middeleeuwen. Dit om voor zijn roman over de roemruchte vijftiende-eeuwse poëet der onderklasse François Villon diens rudimentaire biografie met historisch accuraat detail te stofferen. In Teulés weinig verheffende tijdsbeeld zet liederlijkheid in allerlei soorten en maten de zwartgallige toon. De daaruit gedistilleerde televisiefilm bezit filmische kwaliteiten, maar brengt de taferelen van foltering, verkrachting en moord uit de roman terug tot aanvaardbaar thuiskijkvoer voor sofahangers.

Le bourgeois gentilhomme

2009 | Komedie

Frankrijk 2009. Komedie van Christian de Chalonge. Met o.a. Constance Rousseau, Christian Clavier, Arthur Dupont, François Vincentelli en Constance Dollé.

Sterkomiek Clavier leeft zich uit als Monsieur Jourdain, de parvenu die er in dit talige Molière-theaterstuk zo naar hunkert om tot de adel te behoren. Bourgeois Jourdain mist alleen nog verfijning en kennis, dus is er werk aan de zelfverbeteringswinkel. Na l’Avare en Le malade imaginaire de derde Molière-adaptatie van de helaas weinig productieve maar uitzonderlijke cineast De Chalonge (jaargang 1937). En ook hier oogt alles als uit een ander universum afkomstig, met veel oker- en bruintinten en subtiel belichte decors.

Les soeurs Robin

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Line Renaud, Danièle Lebrun, Stéphanie Fatout en Arthur Vaughan-Whitehead.

Uit de rijkelijk voorhanden Franse regioliteratuur viste regisseur Renard een mooie roman van Yves Viollier. De twee Robin-zussen uit de titel, Aminthe (Lebrun) en Marie (Renaud), zijn allebei halverwege de zeventig en leven, kibbelend en voortmodderend, in hun ouderlijk huis voornamelijk met hun herinneringen. Al jong verloren ze hun ouders, de liefde passeerde hen, de jaren verstreken. Vertrekken of tot het einde blijven, dat is de kwestie. Weliswaar zijn de oude besjes in de roman nóg rijper en vinniger, maar veteranes Renaud en Lebrun geven de tv-adaptatie pit.

Beau Masque

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Peter Kassovitz. Met o.a. Julie Debazac, Stefano Cassetti, Thomas Jouannet en Martine Logier.

In 1954 publiceerde de tegendraadse reporter-communist-bon vivant Roger Vailland (1907-1965) met Beau Masque een klassiek geworden roman over de geëngageerde fabrieksarbeidster Pierrette. Door haar vakbondswerk en de liefde komt de geboren vechtster tussen twee vuren te liggen. Zowel de Italiaanse immigrant 'Beau Masque' als de fabrieksdirecteur Philippe aanbidden haar. Geknipt voor cinema, werd dit uitgesproken politieke en permanent actuele verhaal al in 1972 verfilmd. Dat project kende een bewogen historie en werd uiteindelijk door maker Bernard Paul als échec beschouwd. Deze door Mathieu Kassovitz' vader pragmatisch geregisseerde tv-versie kostte minder geld en kopzorgen, maar mist allure.

Le crime des renards

2005 | Drama, Biografie, Misdaad

Frankrijk 2005. Drama van Serge Meynard. Met o.a. Aurélien Recoing, Nathalie Besançon, Johan Cuny, Elise Vialaret en Christophe Vincent.

Een Frans dorp in de Jura, 1962. Tijdens een heimelijke ontmoeting tussen getrouwde Baptiste (Recoing) en minnares Charlotte (Besançon) verdrinkt het zoontje van de laatste. Vaderlief dwingt zijn vierjarige dochtertje, enige getuige van de tragedie, tot zwijgen en tracht een vreemdeling de kinderdood in de schoenen te schuiven. Met deze semi-autobiografische, beklemmende tv-film behandelt Meynard min of meer dezelfde thema's als in Le sang du renard (1995): precaire ouder-kind-relatie, angst voor het onbekende, het fatale toeval. Scenario en plaats van handeling herinneren meer dan eens aan de klassieke psychothriller Es geschah am hellichten Tag (1958) van Ladislao Vajda.

Mon fils d'ailleurs

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Williams Crépin. Met o.a. Clémentine Célarié, Didier Bezace, Guillaume Romain, Pablo Lepetit en Maurice Chevit.

Drukke moeder Coline (Célarié) plaatst verweesde kinderen uit de Balkan in Franse gezinnen voor de organisatie 'Een kind, een dak, een leven'. Echtgenoot Pascal (Bezace) wil geen kind in huis, mede omdat ze er al twee van zichzelf hebben. Toch neemt Coline 'tijdelijk' een jongen mee die niet geplaatst kan worden, de zestienjarige Antone (Romain). De jongen is angstig vanwege de opgelopen oorlogstrauma's en zijn aanwezigheid verandert de dynamiek van het gezin volledig. Een integere film over liefdadigheid binnenshuis.

Orages

2003 | Thriller, Drama

Frankrijk 2003. Thriller van Peter Kassovitz en François Luciani. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Delphine Rich, Myriam Boyer, Valentine Varela en Jean-Claude Adelin.

Een vrouwelijke rechter (Rich) en haar griffier (Cerise) moeten de moord op een boer oplossen. Een storm houdt hen op de boerderij met drie verdachten - de moeder, de echtgenote en de bevriende burgemeester. In het afgeschermde toneel van Orage is de sfeer aangenaam zwaar aangezet, wat ook wel moet in een typische huis-clos. We zien veel natte paraplu's en duistere close-ups met bliksem op de achtergrond. Rich vond het besloten werken 'een genot'? en dat is te zien aan de kwaliteit. Cineast Kassovitz overdreef het slagen van zijn tv-film lichtelijk door hem te vergelijken met meesterwerk Rashomon, waarin ook tegengestelde ooggetuigenverklaringen voorkomen.

Le train de 16h19

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Philippe Triboit. Met o.a. Louise Szpindel, Isabelle Renauld, Robin Renucci en Frédéric Pellegeay.

Étienne Brenner pakt iedere dag de trein van 16 uur 19, samen met zoveel anderen. 'Mijn personage is een "Monsieur tout le monde", iemand waarmee iedereen zich gemakkelijk identificeert,' aldus acteur Renucci (Dreamers). Étienne is een aardige, capabele universitair docent met een fijn gezin en een altruïstische aard; identificatie met deze man is daarom nog prettig ook. Dat verandert wanneer Étienne in de trein getuige is van een verkrachting en er uit verbijstering en angst niks aan doet.

J'ai tué Clémence Acéra

2001 | Mysterie, Komedie, Thriller, Fantasy

Frankrijk/Duitsland 2001. Mysterie van Jean-Luc Gaget. Met o.a. Gérald Laroche, Catherine Mouchet, Sacha Bourdo, Pia Baresch en Samir Guesmi.

Cl[KA1]emence, de vaste partner van Paul Alimi (Laroche) is verdwenen. Niemand schijnt zich voor haar lot te interesseren, noch haar naaste familie, noch haar kennissen en collega's. Paul probeert een profiel te maken van zijn vriendin zoals hij haar kende. Op zijn labyrintachtige tocht bekruipt hem de angst dat hij slechts één facet van haar kende. Hij vreest het ergste. Wie zich niet direct vereenzelvigt met het hoofdpersonage kan de soms absurde humor en de verwarrende situaties nauwelijks volgen. De film lijkt een gebed zonder einde. Met in de originele versie de stemmen van Bernard Ballet, Philippe Berodot, Marc Chapiteau, Martine Delumeau, Sarah Grappin, Isabelle Guiard, Husky Kihal, Pascal Lahmani, Miglen Mirtchev, Laurent Olmédo en Eric Veniard. Het scenario dat een beroep doet op de eigen fantasie van de kijker is van regisseur Gaget naar de roman van Stephen Dixon Too Late. Het camerawerk is van Bruno Privat. Ook bekend als JAMAIS TROP TARD en SANS CLÉMENCE.

Voyous voyelles

1999 | Komedie, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Serge Meynard. Met o.a. Olivia Bonamy, Audrey Tautou, Axelle Ade-Pasdeloup, Didier Bezace en Serge Hazanavicius.

In Montreuil, een oostelijke banlieue van Parijs, zitten de zusjes Léa en Aurélie sinds het wegvallen van hun vader op een kleincrimineel dood spoor. Wanneer ze het pad kruisen van Anne-Sophie, een in de liefde bedrogen bourgeoise uit Versailles, ontfermen ze zich over haar. En rekruteren de nieuwe voor het inpalmen en vervolgens beroven van mannen. Rouw, wrok, ontbrekende vaders, geprivilegieerd versus achtergesteld: een mooi boeketje thema's tekent deze aardige voorstadvertelling. De al te gewiekste dialoog is wel besteed aan de energieke en sterk samenspelende actrices. Met Nederlandse ondertiteling.

Le cri du corbeau

1997 | Thriller

België/Frankrijk 1997. Thriller van Serge Meynard. Met o.a. Dominique Reymond, Isabelle Renauld, Jacques Spiesser, Vincent Blanc en Pierre-Loup Rajot.

De achttien-jarige Jean-No[KA3]el (Blanc) is ten zeerste geschokt als zijn grootvader bij een val om het leven komt. Niemand lijkt de dood van de norse oude man te betreuren, maar deze neemt wraak met zijn testament. Dit is zo opgesteld dat het de oorzaak is van oplaaiende passies en conflicten die de familie verscheuren. De jongen is er echter van overtuigd dat de dood van zijn opa niet aan een ongeval te wijten was, maar dat zijn moeder, Louise (Reymond), er de hand in had. Hij tracht uit te zoeken welk vreselijk geheim ze verbergt. Sfeervolle maar overdreven spraakzame psychologische prent over een ongelukkige jongeman die onfrisse zaken uit zijn eigen familie opvist. Het verhaal zit goed in elkaar, maar werd zeer literair gefilmd. Meynard baseerde zijn scenario op de roman Le pré des corbeaux van Jacques Mazeau. Fotografie van Bruno Privat.

L'enfant des Terres Blondes

1997 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Zwitserland 1997. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Jean Yanne, Veronika Varga, Lucie Barret, Julien Rivière en Hervé Pierre.

In 1944 vallen enkele Duitsers binnen in een schuur waar H[KA1]el[KA2]ene (Varga) en Mathieu (Citti) in het stro liggen. Mathieu wordt genadeloos afgemaakt en H[KA1]el[KA2]ene verkracht. Tien jaar later wordt de tienjarige Vincent (Rivi[KA2]ere) uit het weeshuis gehaald door Gustave (Pierre), de pachter van Terres Blondes, die op het punt staat te trouwen met H[KA1]el[KA2]ene, die na haar oorlogservaren stom is achtergebleven. Het weerzien van moeder en zoon is niet bepaald hartelijk. Ook in het dorp laaien haatgevoelens weer op, want Vincent is voor hen het symbool van de gehate nazi`s. Op school wordt de jongen gepest. De enige waarmee hij vriendschap sluit is het kleindochtertje van C[KA1]elestin (Yanne), de burgemeester, een oude norse man die Gustave en Hélène niet bepaald op handen draagt. Ondertussen sterft de eigenares van Terres Blondes en Gustave dreigt zijn land te verliezen als hij niet over de brug komt met de aankoopsom. Een drama van onverdraagzaamheid en onbegrip, gesitueerd in het landelijke zuid-west Frankrijk. Het lijkt misschien allemaal wat overdreven nu, maar wie de naweeën van WOII kent zal best in het verhaal kunnen geloven. De acteurs leveren goed werk af, vooral de kleine Rivière als Vincent. Niermans, Béatrice Rubinstein en Alain Le Henry baseerden het scenario op de roman van Christian Signol. Fotografie is van Bruno Privat.

La paranthèse

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jean-Louis Benoît. Met o.a. Philippe Volter, Natacha Lindinger, Emmanuelle Bach, Nils Tavernier en François Berléand.

De dertig-jarige Thierry de Saint-Elme, een product van de provinciale adel, heeft zijn hele erfenis erdoor gejaagd. Het enige dat hij kan doen om niet geru[KA3]ineerd te geraken is een huwelijk-voor-het-geld aan te gaan met de gefortuneerde C[KA1]ecile (Bach). Maar dan wordt hij smoorverliefd op B[KA1]eatrice (Lindinger), een actrice bij een toneelgezelschap. Marc (Tavernier), de broer van Cécile, meent echter in Béatrice een prostituée te herkennen. Vergezocht melodrama waarin alles draait rond liefde, geld en vooroordelen. Erg overtuigend is het allemaal niet. Regisseur Benoit schreef het scenario samen met Paul Berthier. Fotografie van Bruno Privat.

Flairs ennemis

1996 | Thriller, Komedie

Frankrijk 1996. Thriller van Robin Davis. Met o.a. Samuel Labarthe, Nadia Farès, Jean-Pierre Cassel, Yves Lambrecht en Claude Brosset.

Mathias (Labarthe), persfotograaf bij het agentschap `Ellipse`, is vooral succesvol bij zijn vrouwelijke collega`s. Hij heeft echter een groot nadeel: hij heeft een fobie voor honden. Op een dag verschijnt Karen (Far[KA2]es) op zijn kantoor, een bevallige stagiaire, die haar hond meebrengt. Hun eerste ontmoeting is dan ook geen groot succes. Karin zit in het midden van een moeilijke scheiding waarin de ruzie draait om het hoederecht over de hond. Zelfs haar vader, Jean-Charles Cuvelier (Cassel) weet geen raad meer met zijn dochter. Op vraag van een vriend (toevallig de ex van Karin, Philippe (Lambrecht)) moet Mathias op een afgelegen plaats een compromiterende foto nemen van een hooggeplaatst iemand. In plaats van die man verschijnen echter enkele moordenaars die met hun slachtoffer willen afrekenen. Mathias kan de moord verhinderen, maar verliest in de vlucht zijn papieren. Ondermaatse thriller-komedie die spannend noch plezierig is. De acteurs overacteren en de situaties worden met moeite uitgewerkt. Zeer zwak scenario van Jean-Jacques D'Alins, Michel Serf en Robin Davis. Fotografie van Bruno Privat.

Les années lycée: Un air de liberté (1967-1968)

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Eric Barbier. Met o.a. Alain Jarrige, Stéphane Comby, Grégori Derangère, Anne Kessler en Veronika Varga.

Parijs 1967. De17-jarige Jarrige is de enige student met een beurs in het laatste jaar filosofie. Samen met zijn twee vrienden Comby en Derangère houdt hij zich vooral bezig met het versieren van meisjes en het ongeëngageerd keuvelen over politiek. De komst van de mooie Varga en de gebeurtenissen van mei 1968 zijn bepalend voor de toekomst van de jonge studenten die in een maalstroom van nieuwe ideeën terecht komen. De studentenopstand in Parijs wordt gereconstrueerd in een gedramatiseerd verhaal waarin teveel gepraat wordt en te weing actie is. De aanleidingen voor mei '68 worden duidelijk uit de doeken gedaan in het scenario van Barbier, Christine Dhory, Claire Parnet en Daniel Thieux. De camera werd bediend door Bruno Privat. Eerste deel in een vierdelige serie dat een overzicht geeft van de invloeden van de mei-revolte op het studentenleven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bruno Privat op televisie komt.

Reageer