Raymond Bernard: regie, scenario en muziek.
Er zijn 22 films gevonden.

L'ennemi dans l'ombre

1960 |

Frankrijk 1960. Charles Gérard. Met o.a. Bernard Blier, Roger Hanin, Estella Blain, José Luis de Vilallonga en Michel Vitold.

Een geheim agent krijgt opdracht om geheime documenten op te sporen die gestolen zijn van een vermoorde chef van de contra- spionage. Hij gebruikt een code als lokaas die alleen zijn secretaresse kent. De onmachtige regie doet onwaarschijnlijkheden in het scenario (van Pascal Jardin) extra groot lijken en laat suspense verslappen, ondanks de boeiende fotografie en sterke rolbezetting. Gérard heeft zich later terecht laten omscholen tot komische bijrolspeler.

Une Balle dans le canon

1958 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1958. Misdaad van Michel Deville en Charles Gérard. Met o.a. Pierre Vaneck, Roger Hanin, Mijanou Bardot, Paul Frankeur en Colette Duval.

Enkele paratroepers uit Indo-China laten zich bij hun demobilisatie overhalen tot geldsmokkel en gebruiken dat geld om een nachtclub op Pigalle te kopen. Het geringe succes van de club en het terugeisen van de buit door hun oude opdrachtgever noodzaken hen tot een inbraak waarbij een medeplichtige hen weer bedriegt. Dit onderwereld-drama onderscheidt zich alleen door een overmaat aan onwaarschijnlijke complicaties, maar is curieus als jeugdwerk van later beroemde mensen voor en achter de camera. (B.B.'s zusje Mijanou heet in haar rol Brigitte)

Le Sicilien

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Pierre Chevalier. Met o.a. Fernand Raynaud, Pascale Roberts, Raymond Devos, Marcel Bozzuffi en Jean-Roger Caussimon.

Een couturier die op weg is naar een Parijse modeshow wordt aangezien voor een moordenaar die gangsters in dezelfde trein moet liquideren. Een gangsterliefje palmt hem in, maar als het misverstand uitkomt, krijgt hij alle partijen achter zich aan. Het tientallen malen eerder gebruikt gegeven had toch nog een onderhoudende komedie kunnen opleveren, als de regisseur enig vakmatig benul had gehad. In de slonzige opvolging van willekeurige beelden doen de acteurs maar raak.

Le Septième ciel

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Noël-Noël, Paul Meurisse, Gérard Oury en Alberto Sordi.

Een jonge weduwe zet zich volledig in voor liefdadigheid en neemt steeds meer hypotheken op haar bezittingen. Als dat geld op is gaat ze samen met een aanbidder uit moorden en begraaft de lijken in haar tuin. Met haar elfde slachtoffer loopt ze tegen de lamp net op het moment dat stadgenoten haar eren met een standbeeld. Deze Franse poging tot zwarte humor als in ARSENIC AND OLD LACE komt in scenario en regie niet echt van de grond, ondanks vrolijke inzet van de acteurs.

Les Fruits de l'été

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Henri Guisol, Etchika Choureau, Claude Nicot en Jeanne Fusier-Gir.

Mede dankzij haar vrije opvoeding blijkt de dochter van een notabele zwanger te zijn geworden waarmee de status van papa in opspraak dreigt te komen. Haar moeder wil de baby voor de hare laten doorgaan, maar het meisje trouwt met de verwekker, terwijl mama dan zelf echt zwanger blijkt te zijn. Door de lusteloze regie van de veteraan lijkt deze komedie op een trage toneelverfilming die ondanks de zogenaamde pikanterieën ook nogal muf is van moralisme. De bekwame spelers etaleren een nogal moedeloos animo.

La dame aux camélias

1953 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1953. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Micheline Presle, Roland Alexandre, Maurice Escande, Gino Cervi en Jean Paradès.

De bewerking voor de film van de beroemde roman van de zoon van Alexander Dumas, nog altijd belangrijk omdat er een goed tijdsbeeld in wordt gegeven maar die op ons tamelijk achterhaald overkomt wat betreft het uiten van gevoelens door en het gedrag van de hoofdpersonen. Wat betreft de film, die is even oubollig als overjarig ondanks het spel, dat van grote klasse is.

La Belle de Cadix

1953 | Muziek

Spanje​/​​Italië 1953. Muziek van Raymond Bernard. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Jean Tissier, Claude Nicot en Claire Maurier.

Filmploeg komt in Spaans dorpje operette [KL]La belle de Cadiz[KLE] verfilmen en kiest jonge zigeunerin voor vrouwelijke hoofdrol die gespeelde sc[KA2]enes en realiteit niet uit elkaar kan houden en na opname van happy ending zich [KA2]echt met ster getrouwd waant. Geheel van filmopnamen geeft ietwat extra-humor aan standaard operettefilm rond zangidool Mariano en vaste partner Sevilla (die in elk geval mooi is om naar te kijken).

La nostra pelle

1952 | Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1952. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Frank Villard, Cosetta Greco, Paolo Stoppa en Jean Debucourt.

Plaats van handeling is de haven S[KA2]ete, ten westen van Marseille aan de Golf van Lyon, waarvandaan veel smokkel naar Tanger in Marokko plaatsvindt. Genoeg onbetrouwbare individuen in S[KA2]ete; een van hen is een jonge advocaat, Bob (Villard) geheten, geroyeerd uit de orde van advocaten. Hij sluit zich aan bij een inbrekersbende en levert nuttige informatie over de safe van een rijke handelaar, die vele goudstaven herbergt. De inbraak verloopt niet gladjes: ze verkrijgen het goud maar de handelaar komt om, terwijl een van de inbrekers gewond raakt en in handen van de politie komt. Hij verraadt zonder blikken of blozen de andere inbrekers, en laat de vrouw van wie hij houdt vallen om zijn eigen hachje te redden.

Maya

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Viviane Romance, Françoise Hornez, Fréhel, Jane Morlet en Marthe Sarbel.

Een knappe bewerking van het allang in de vergetelheid geraakte stuk van de niet minder vergeten Simon Gentillon. De zoon van Tristan Bernard heeft zeker talent en maakt van een op zich ouderwets werk op vernuftige wijze iets luchtigs. Ook het spel is indrukwekkend. Een zoetzuur verhaal over een prostituee die aan haar vak, haar huis en haar straat is gehecht en bijna al haar klanten weet op te beuren. Voortreffelijke decors van Léon Barsacq terwijl de muziek van George Auric weer onder de aandacht van het publiek gebracht zou moeten worden.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Adieu chérie

1945 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1945. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Gabrielle Dorziat, Alice Tissot, Germaine Stainval en Rolande Forest.

Een jonge heer van gegoede afkomst doet een leuke jonge dame het voorstel tot zijn hoogstaande, deftige familie toe te treden. Zij moet zich eerst gewaardeerd zien te maken met het doel hem te trouwen. De truc slaagt perfect maar het jonge meisje zal in een onbewaakt ogenblik (of uit wroeging) de waarheid zeggen. Het huwelijk vindt echter toch plaats maar 'lieveling', de jonge vrouw, verlaat definitief deze omgeving. Het is onterecht dat Raymond Bernard in de vergetelheid is geraakt. Zijn films, zoals deze aardige, bitterzoete komedie, geheel in zijn stijl, zijn opnieuw een ontdekking, ondanks langdradige stukken.

Cavalcade d'amour

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Raymond Bernard. Met o.a. Janine Darcey, Simone Simon, Corine Luchaire, Blanchette Brunoy S en Milly Mathis.

Romantische drieluik rond een kasteel aan de Loire. Drie verhalen in drie verschillende periodes. Het eerste luik speelt in 1639. De dochter een slothouder wordt tegen haar wil uitgehuwelijkt aan een lelijke en afstotelijke markies; in de huwelijksnacht is zij hem ontrouw met een komediespeler, maar die wordt gedood. Ze is voor haar verdere leven veroordeeld tot het monster, waarmee ze gedwongen werd te trouwen. Het tweede luik speelt in 1839. Juliette, een naaistertje (Simone Simon) wil trouwen met graaf Hubert (Dauphin), maar zijn machtige oom, de aartsbisschop (Michel Simon) beslist ten gunste van zijn nichtje. Juliette bezwijkt onder het verdriet als het huwelijk voltrokken wordt. In het laatste deel, dat in 1939 speelt, behoort het kasteel aan een rijke bankier (wederom Michel Simon), die voor zijn dochter een geschikte echtgenoot wil zoeken. Zij is daarover niet enthousiast totdat zij de jongeman ontmoet: het is (wederzijdse) liefde op het eerste gezicht, dus eind goed al goed. Escapisme uit de Franse Gouden Eeuw van de cinema met een uitgekiende sterbezetting (van toen) en uitstekende dialogen van niemand minder dan Jean Anouilh en Jean Aurenche die ook het scenario voor hun rekening namen. Het camerawerk is van Robert Le Febvre. Een groot commercieel succes toen de film uitkwam.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

J'étais une aventurière

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Murat, Jean Max, Jean Tissier en Félix Oudart.

Vera Vronsky, een Russische prinses, geruïneerd door de revolutie, begeeft zich op het pad van de oplichterij en vormt een trio met de avonturier Désormeaux en de zakkenroller Paulo. Hun volgend slachtoffer bevindt zich aan de Rivièra en die gaan ze 100.000 francs trachten armer te maken. Maar door de onhandigheid van Paulo verloopt niet alles volgens plan. Ook bekend als LES GRANS MOYENS.

Marthe Richard au service de la France

1937 | Historische film, Actiefilm

Frankrijk 1937. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Erich von Stroheim, Jean Galland, Marcel Dario en Delia Col.

Marthe Richard, die werkelijk heeft bestaan, wint het vertrouwen van het hoofd van de Duitse geheime dienst en maakt zo de landing van de Amerikanen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog mogelijk. Een verzorgde maar oppervlakkig geregisseerde film. Het spel en de muziek zijn goed. Ook bekend als MARTHE RICHARD ESPIONNE en MARTHE.

Le coupable

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Ozeray, Suzet Maïs, Marguerite Moreno, Junie Astor en Pierre Blanchar.

Het meest verrassende is toch wel dat de zoon van Tristan Bernard een boeiende, gevoelige, sobere, geloofwaardige en beslist niet gedateerde film heeft gemaakt, op basis van een onbeduidende roman van een Fran[KA10]cois Copp[KA1]ee (van de Académie Française) uit 1897, een nog slechter prozaschrijver - het is zijn enige roman - dan dichter. Realistische en haarfijn uitgewerkte decors van Léon Barsacq en Jean Perrier. Harde en contrastrijke belichting van Robert Le Febvre, die het ijzige karakter van het rechts- en gevangeniswezen accentueert. Zeer overtuigend spel van vooral de vermoedelijke dader Blanchar, toen nog heel jong, en zeer opzwepende muziek. Een herontdekking van deze overbekende geschiedenis over een gerechtelijke dwaling.

Anne Marie

1936 | Avonturenfilm

Frankrijk 1936. Avonturenfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Annabella, Jean Murat, Pierre Richard-Willm, Paul Azaïs en Pierre Labry.

Annabella speelt Anne-Marie, een jonge vrouw, die vliegenierster is geworden. Ze wil een solo-vlucht van 5.000 km maken, waardoor zij een record kan breken. Er zijn vijf piloten, die allen op haar verliefd zijn, maar zij houdt van een ander: een jonge vliegtuigbouwer, die haar leven tijdens een bijna fatale nachtelijke oefenvlucht weet te redden. Een film over kameraadschap, waar ook plaats is ingeruimd voor een vrouw. Het dichterlijke scenario is van niemand minder dan literator Antoine de Saint-Exupéry, zelf een gepassioneerd vlieger. Marc Fossard en Jules Krüger bemanden de camera.

Amants et voleurs

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Florelle, Arletty, Milly Mathis, Maximilienne en Valentine Camax.

Eigenlijk een behoorlijke draak, maar vooruit dan maar. Na het overlijden van zijn vader ontdekt Claude Br[KA1]evin (Blanchar) dat hij geheel en al zonder middelen zit. P[KA2]ere Tabac (Joffre), de peetvader van de buurt, kan hem aan geld helpen. Claude moet dan bij Irma Lurette (Florelle) compromitterende brieven stelen voor haar minnaar, die vreest in moeilijkheden te komen als zijn epistels in verkeerde handen zullen raken. Claude moet haar desnoods koud maken als zij zich verzet. Claude is echter geen dief en moordenaar. Hij vindt in Irma de ware en grote liefde. Ze leefden nog lang (waarvan blijft een mysterie) en gelukkig. Een tamelijk ongebruikelijke rol voor Blanchar. Arletty, die in 1938 beroemd zou worden in HÔTEL DU NORD van Marcel Carné als Raymonde, zien we hier in de rol van Agathe. Het scenario is van regisseur Bernard en Henri Diamant-Berger naar het toneelstuk Le costaud des Épinettes en Un Oisif van Tristan Bernard en Alfred Athis. Dit melodrama werd in 1922 verfilmd onder titel LE COSTAUD DES ÉPINETTES door Raymond Bernard met Germaine Fontaines en Henri Debain. Het camerawerk is van Joseph-Louis Mundwiller en René Ribault. Mono.

Tartarin de Tarascon

1934 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1934. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Raimu, Fernand Charpin, Sinoël, Paul Ollivier en Milly Mathis.

Een brave burger boeit zijn plaatsgenoten met kleurrijke, maar volledig verzonnen avonturen over jacht op groot wild in Afrika. Hij heeft echter zó vaak aangekondigd weer te zullen vertrekken, dat hij vanwege zijn geloofwaardigheid wel moet gaan, hoewel hij nog nooit een geweer heeft vastgehouden. De scenariobewerking door Marcel Pagnol, naar de roman van Alphonse Daudet, werd door diens vaste acteurs - met Raimu in de titelrol - met allure geacteerd, maar de film zelf kreeg van Bernard méér aandacht in de opmerkelijke fotografie van Jules Kruger. De muzikale ondersteuning van Darius Milhaud onderscheidt de film toch van die van Pagnol zelf. Het camerawerk is van Jules Krüger en Robert Le Febvre.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Les croix de bois

1932 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1932. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Pierre Blanchar, Charles Vanel, Gabriel Gabrio, Jean Galland en Paul Azaïs.

Deze film over WO I (1914-1918) die zich grotendeels in de loopgraven afspeelde, wordt gezien van de Franse zijde. De rolprent is de tegenhanger van ALL QUIET ON THE WESTERN FRONT van Lewis Milestone uit 1930 en doet kwalitatief beslist niet onder Milestone's film die internationaal beroemder werd. Indringende soberheid zonder pathetische uitschieters van regisseur Bernard, die daar in andere films zeer toe geneigd was. Zelfs Blanchar acteert zonder franje. Het scenario is van regisseur Bernard, Roland Dorgelès en André Lang. Het camerawerk is van Jules Kruger.