Jean Marais

Acteur

Jean Marais is acteur.
Er zijn 73 films gevonden.

Stealing Beauty

1996 | Drama, Erotiek

Italië/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1996. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jeremy Irons, Donal McCann, Ignazio Oliva, Roberto Zibetti en Stefania Sandrelli.

In een groepje uitgedroogde kunstenaars stapt op een zonnige dag de Amerikaanse schone maagd Lucy (Liv Tyler, al eerder zo mooi in Heavy) binnen. Haar moeder heeft zelfmoord gepleegd en ze probeert enige vertroosting te vinden bij die oude vrienden van mams. Lucy hoopt ook weer de jongen te ontmoeten op wie zij vier jaar geleden verliefd werd. Het gegeven had natuurlijk best een spitse, geestige, satirische of gaaf romantische film kunnen opleveren, als Bertolucci niet zo ongelooflijk aan de oppervlakte was blijven hangen. De enige die zijn kans greep was cameraman Darius Khondji, die adembenemende plaatjes maakte van het Toscaanse landschap.

Jean Cocteau, mensonges et vérités

1996 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Frankrijk 1996. Documentaire van Noël Simsolo. Met o.a. Jean-Luc Godard, Jean Marais, Claude Samuel, Alejandro Jodorowski en Cyril Robichez.

Een erg literair portret van de Franse cineast, schrijver, dichter en schilder Jean Cocteau (1889-1963) aan de hand van beelden uit TV-uitzendingen, gefilmde optredens, actualiteiten en fragmenten uit zijn films LE SANG D`UN POETE, LA BELLE ET LA BETE, ORPHEE, LES PARENTS TERRIBLES, L`AIGLE A DEUX TETES en LE TESTAMENT D`ORPHEE, evenals uit de tv-films LES MARIES DE LA TOUR EIFFEL van Jean-Christophe Averty (1974) en LE BEL INDIFFERENT van Marion Sarraut (1978) met Alain Delon en Annie Cordy. Zeer interessant is zijn gesprek met Aragon in de aflevering [KL]Cocteau sur Dresden[KLE] uit [KL]Lecture pour tous[KLE] (1957). Verder zijn er getuigenissen van zijn fetisj-acteur Jean Marais, cineasten Jean-Luc Godard en Alejandro Jodorowski, cameraman Henri Alekan, musicoloog Claude Samuel, theaterdirecteur Cyril Robichez en danser Jean Babilée. Het vraagt even moeite om te volgen, maar het is bijzonder onthullend voor Cocteau-fans. Simsolo schreef het scenario en het geheel werd gemonteerd door Khadicha Barika. Nieuw gefilmd materiaal is van Thierry Vincent de Lestrade.

Belmondo le magnifique

1996 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1996. Documentaire van Patrick Chamming's. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Philippe Labro, Jean-Claude Brialy, Jean Marais en Jean Rochefort.

Een portret van Belmondo, de man die het gezicht was van de Franse film in de periode 1960-90. Een reeks bekende gezichten, vrienden en ex-medewerkers van Belmondo evoceren zijn droomcarrière aan de hand van een reeks filmfragmenten, interviews met Belmondo tijdens die periode, evenals met zijn partners Anna Karina, Jean Seberg, enz. tijdens het draaien van hun films, actualiteitsopnamen en filmbeelden van het draaien. Daarna brengt Belmondo hulde aan zijn 'meesters', Jean Gabin, Michel Simon, Charles Vanel, Pierre Brasseur en Dalio. Tenslotte wordt zijn terugkeer naar het toneel belicht, met als gids Robert Hossein, die hem voor de creatie van Kean terug op de planken bracht. De film bevat enkele zeldzame stukjes, zoals de eerste filmopname van Belmondo uit 1956, privé-opnamen met zijn vader Pierre en moeder Madeleine en een screentest met Brigitte Bardot voor LA VERITE. Scenario en research zijn van Blandine Guihot en Nicole Medjeveski. Jean Durieux en Sylvie Gassot stonden in voor de interviews en Sylvie Crépel was verantwoordelijk voor de montage. Nieuw beeldmateriaal is van Jacques Leclerc.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

Les enfants du naufrageur

1992 | Familiefilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1992. Familiefilm van Jérôme Foulon. Met o.a. Brigitte Fossey, Jacques Dufilho, Michel Robin, Jean Marais en Maxime Boidron.

Acht kinderen die op een eiland voor de Bretonse kust wonen genieten van de spannende verhalen over een strandjutter uit WO II, die een oude gepensioneerde schooljuf, een weduwe, hen vertelt. Ze luisteren liever naar haar, dan dat ze zich buigen over hun huiswerk. Op een kwade dag wordt de oude dame levenloos aangetroffen; een natuurlijke dood zou haar getroffen hhebben en ze is in armoede gestorven. De kinderen kunnen eenvoudig niet geloven dat ze arm geweest was en denken eerder dat al haar spaarcentjes verdwenen zijn en dat het om moord gaat; bovendien weigeren ze te geloven dat ze van de trap gevallen is. De dappere acht gaan - in weerwil van hun ouders - als reporters van een krant die zelf maken, op onderzoek uit. De eilandbewoners die ze ondervragen zijn niet erg mededeelzaam. En met reden! Spannend, goedgemaakt Enid Blytonachtig mysterie voor jonge kijkers. Cocteau`s favoriete acteur Marais speelt klein rolletje als oude schipper, die aan de deur rammelt van de oude vrouw. Fraai camerawerk van William Lubchansky. Het originele scenario is van Fran[KA10]cois Cellier, Laurent Dessaux en regisseur Foulon. Op de tv soms drastisch ingekort (40m of meer).

Liens de parenté

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Willy Rameau. Met o.a. Jean Marais, Serge Ubrette, Anouk Ferjac en Roland Dubillard.

Op 72-jarige leeftijd leeft Victor Blaise heel rustig in Zuid-Frankrijk. Dan vraagt men hem om zijn half-Engelse zoontje uit Londen terug te gaan halen: eerste schok. Het is een jonge crimineel: tweede schok. Bovendien is het een kleurling: derde schok! De film is de aandachtige, gevoelige en om beurten ontroerende en komische vertelling. Rameau is voor zijn eerste film de moeilijkheden niet uit de weg gegaan. Hij overwint ze met behulp van intelligent en natuurlijk spel. Een opmerkelijke terugkeer van Marais op het witte doek.

Jean Cocteau: autoportraits d'un inconnu

1985 | Biografie, Experimenteel

Frankrijk 1985. Biografie van Edgardo Cozarinski. Met o.a. Jean Cocteau, Vaslav Fomitch Nijinski, Serge de Diaghilev, Jean Renoir en Pablo Picasso.

Deze cineast maakte in 1983 al eens een film met dezelfde titel maar toen ging het om een eenvoudig gesprek met Jean Cocteau (1889-1963). Nu heeft hij dit gegeven aanzienlijk uitgebreid door het definitieve portret van deze veelzijdige artiest te maken met foto's, beeldmateriaal van destijds, fragmenten uit films van Cocteau, met zijn familie en zijn vriendenkring etc. Op deze manier neemt hij afstand van de gewone, simpele documentaire en komt uit bij een onderzoek naar de ware essentie van inspiratie en creativiteit. Een meesterwerk van een van oorsprong Argentijns regisseur die een weinig omvangrijk maar uitermate origineel oeuvre op zijn naam heeft staan.

Joseph Balsamo

1972 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1972. Romantiek van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Udo Kier, Guy Tréjan en Henri Guisol.

Bewerking van de populaire roman [KL]M[KA1]emoires d`un m[KA1]edecin: Joseph Balsamo[KLE] van Alexandre Dumas (1848). Het verhaal zit vol verwikkelingen en speelt zich af in de achttiende eeuw, in de wereld van de occulte genootschappen, die Balsamo de opdracht geven de gevestigde orde omver te werpen met behulp van een schat van onschatbare waarde. Een echt TV-feuilleton in al zijn glorie! Niemand kan in dit genre zo uitblinken als de produktieve regisseur Hunebelle. Geen aanrader voor intellectuelen of filmfreaks, maar de acteurs vermaken zich best en dat geldt ook voor de TV-kijker die op zoek is naar puur amusement.

Peau d'âne

1970 | Fantasy, Jeugdfilm, Musical, Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1970. Fantasy van Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Marais, Jacques Perrin, Micheline Presle en Delphine Seyrig.

Wanneer in het Blauwe Koninkrijk de beeldschone koningin sterft, zweert de koning (Marais) dat hij niet met iemand zal trouwen die minder knap is; de enige die in aanmerking komt is zijn dochter. Peau d'âne (Ezelsvel) is een van de minder bekende sprookjes van Charles Perrault, de 17de-eeuwse auteur van 'Sprookjes van moeder de gans'. Regisseur Demy (Les parapluies de Cherbourg) maakte binnen de nouvelle vague films vol verbeelding en spektakel. Zijn Peau d'âne werd een fraaie en bontgekleurde sprookjesmusical, met een dubbelrol voor een zingende Deneuve als koningin én haar dochter.

Le Paria

1968 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk/Spanje 1968. Misdaad van Claude Carliez. Met o.a. Jean Marais, Marie-José Nat, Horst Frank en Nieves Navarro.

Oorlogservaringen in Algerije en het verlies van vrouw en kind hebben een Fransman tot een steeds grotere risico's nemende gangster gemaakt. Na een roof van industriële diamanten moet hij in de bergen onderduiken bij een jonge weduwe, maar hun toenadering wordt verstoord door een smokkelbende die achter de poet aanzit. De als regisseur debuterende stuntman stelt ook in de spectaculaire scènes - de overval op een exprestrein - nogal teleur en heeft geen greep op het drama. Jean Marais is op gevorderde middelbare leeftijd nog verbazend lenig, maar zet zijn spel te emotioneel aan voor het vlakke scenario.

Fantômas contre Scotland Yard

1967 | Avonturenfilm, Komedie, Fantasy

Italië/Frankrijk 1967. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Françoise Christophe en Henri Serre.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

Fantomas contre Scotland Yard

1967 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1967. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Mylène Demongeot, Louis de Funès en Jean Marais.

Een geniale schurk chanteert een Schotse lord die de steun inroept van commissaris Juve en journalist Fandor met zijn vriendin. Op het landgoed resulteren Fantômas' vermommingskunsten in onvoorstelbare situaties en een reeks moorden. Deel drie heeft niets nieuws te bieden in de serie die al te weinig fantasierijk van start ging. Scenario van Jean Hallain. Camerawerk van Marcel Grignon. Opgenomen in Franscope. Ook bekend als FANTOMAS AGAINST SCOTLAND YARD.

Sept gars et une garce

1966 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Roemenië/Italië 1966. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Jean Marais, Marilù Tolo, Sydney Chaplin, Guy Bedos en Philippe Lemaire.

De dochter van een Italiaanse graaf weigert bij de inval van Napoleons leger te vluchten: ze wil zich liever met de soldaten amuseren. Haar avonturen met een zevental verlopen niet zonder conflicten en listen, maar uiteindelijk weet ze hen toch van de Oostenrijkers te redden. Deze libertijnse avonturenkomedie heeft een weinig ideale rolbezetting - de acteurs zijn nogal overjarig, Tolo mist temperament en de regie had ook dynamischer en fantasierijker gekund.

Le Saint prend l'affût

1966 | Mysterie, Komedie

Italië/Frankrijk 1966. Mysterie van Christian-Jaque. Met o.a. Danièle Evenou, Jess Hahn, Darío Moreno, Jean Marais en Jean Yanne.

De Saint reist de halve wereld rond om een schat op te sporen die hij gelukkig vindt binnen de voorziene tijdsduur. Vervelend.

Pleins feux sur Stanislas

1965 | Avonturenfilm, Komedie

Duitsland/Frankrijk 1965. Avonturenfilm van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Nadja Tiller, André Luguet, Bernadette Lafont en Nicole Maurey.

Gentleman-avonturier heeft in zijn vrije tijd een roman geschreven die in de krant wordt gekraakt. Zijn verhaal halen bij de recensente is het startpunt van een reeks belevenissen waarvoor geheime diensten van Amerika, Engeland en Rusland in het geweer komen. Deze tweede film rond Stanislas blijft binnen een voorspelbaar stramien, waarbij de intrige eerder verwarrend dan verrassend is, maar de acteurs storten zich met aanstekelijk animo in het avontuur.

Fantômas se déchaîne

1965 | Komedie, Thriller

Frankrijk 1965. Komedie van André Hunebelle. Met o.a. Mylène Demongeot, Louis de Funès en Jean Marais.

Gentleman-avonturier heeft in zijn vrije tijd een roman geschreven die in de krant wordt gekraakt. Zijn verhaal halen bij de recensente is het startpunt van een reeks belevenissen waarvoor geheime diensten van Amerika, Engeland en Rusland in het geweer komen. Deze tweede film rond Stanislas blijft binnen een voorspelbaar stramien, waarbij de intrige eerder verwarrend dan verrassend is, maar de acteurs storten zich met aanstekelijk animo in het avontuur.

Fantômas se dechaîne

1965 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1965. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Jacques Dynam en Olivier de Funès.

Als politiecommissaris Juve onderscheiden wordt met het Légion d'Honneur, komt aartsvijand Fantômas weer in actie en ontvoert de atoomgeleerde, wiens uitvinding hem de wereldheerschappij kan bezorgen. De uitvinding is echter incompleet zonder bijdrage van een tweede geleerde, wiens plaats wordt vervangen op het congres in Rome door de journalist Fandor. Het tweede deel uit deze serie heeft dezelfde onderhoudende kwaliteiten en zwakheden van de eerste film, waarbij een aantal opvallend doorzichtige trucages extra-minpunten zijn. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Raymond Le Moigne. Ook bekend als FANTÔMAS CONTRE INTERPOL.

Patate

1964 | Komedie

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Pierre Dux, Sylvie Vartan, Jean Marais, Danielle Darrieux en Anne Vernon.

Lang ontgaat de ploeterende speelgoeduitvinder Léon Rollo het één-tweetje tussen dochter Alexa en zijn succesvolle jeugdvriend Noël Carradine, aan wie hij een lening heeft gevraagd. Toch is het een kwestie van tijd voordat de op stand gehuwde Noël, die Léon 'Patate' ('Kluns') noemt, de boemerang van zijn neerbuigendheid terugkrijgt. Dynamische komedie, bezienswaardig vanwege Dux als blijmoedige schlemiel en Vartan als diens kekke tienerdochter. Wanneer de heerlijke yéyé-chanteuse in beeld verschijnt, knallen energie, inventiviteit en charme van het scherm. Trivia: op Alexa's schoolbank ligt stripweekblad Spirou (Robbedoes).

Le Gentleman de Cocody

1964 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Frankrijk 1964. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Jean Marais, Liselotte Pulver, Philippe Clay, Jacques Morel en Maria Grazia Buccella.

Franse geleerde in Abidjan wordt vermoord door leden van geheimzinnige sekte. Assistente wil zijn onderzoekingen voortzetten, maar wordt tijdens tocht in de jungle ook belaagd, terwijl attaché van ambassade haar probeert te beschermen. Deze avonturenfilm heeft uiterst onwaarschijnlijk scenario, maar wordt met vaart gebracht op allerlei exotische locaties, met soms imponerend stuntwerk.

Fantômas

1964 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1964. Fantasy van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Louis de Funès, Mylène Demongeot, Marie-Hélène Arnaud en Jacques Dynam.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

Fantomas

1964 | Thriller

Frankrijk 1964. Thriller van Andre Hunnebelle. Met o.a. Jean Marais en Louis de Funès.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

The Reluctant Spy

1963 |

1963. Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Maurice Teynac, Jean Marais en Geneviève Page.

De ongrijpbare meester-misdadiger is de vermommingskunstenaar die zowel het uiterlijk van de sensatiejournalist als die van de politiecommissaris, die al jaren op hem loert, weet aan te nemen en vanuit de daardoor ontstane verwarring steeds vrijuit kan gaan. De figuur inspireerde Louis Feuillade tot een reeks van verontrustende en poëtische zwijgende films. In deze versie is daar niets van over en is de aandacht alleen voor de atletische vermogens van Marais en grimassen van De Funès. Scenario van Jean Halain en Pierre Foucaud. Camerawerk van Marcel Grignon.

L' Honorable Stanislas, agent secret

1963 | Komedie

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Jean-Charles Dudrumet. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Page, Maurice Teynac, Gaia Germani en Jean Galland.

Een eerzaam ondernemer wordt door het aantrekken van een verkeerde jas voor spion aangezien en van het in bezit hebben van geheime documenten verdacht. De geheime dienst is van het misverstand op de hoogte, maar laat het zo om de gangsters te kunnen arresteren, zodat de held op eigen vindingrijkheid en sportieve vermogens is aangewezen. Dit parodisch spionageavontuur heeft een weinig oorspronkelijke ironie, maar het tempo en de kleurrijke typeringen maken de film bij vlagen uiterst amusant.

Ponzio Pilato

1962 | Drama

Frankrijk/Italië 1962. Drama van Gian Paolo Callegari. Met o.a. Jean Marais, Jeanne Crain, Basil Rathbone, John Drew Barrymore en Massimo Serato.

Een nuchtere weergave van de gebeurtenissen voor en na Jezus' kruisiging vanuit het gezichtspunt van de Romeinse stadhouder. De nasynchronisatie en een verward scenario hinderen de goede bedoelingen. Barrymore speelt Jezus en Judas.

Pontius Pilate

1962 |

1962. Irving Rapper. Met o.a. John Drew Barrymore, Jean Marais, Jeanne Crain, Massimo Serato en Basil Rathbone.

Een nuchtere weergave van de gebeurtenissen voor en na Jezus' kruisiging vanuit het gezichtspunt van de Romeinse stadhouder. De nasynchronisatie en een verward scenario hinderen de goede bedoelingen. Barrymore speelt Jezus en Judas.

Les Mystères de Paris

1962 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/Italië 1962. Historische film van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Jill Haworth, Dany Robin, Raymond Pellegrin en Pierre Mondy.

Een rechtschapen markies heeft per ongeluk de dood van een arbeider veroorzaakt en wil de zorg voor diens dochter op zich nemen. Het meisje blijkt ontvoerd. Ondertussen is zijn geliefde hem ontrouw met een corrupte baron die hem wil uitschakelen. Een feuilleton-roman van Eugène Sue in stijl verfilmd met een sterk aangezet contrast tussen de sloppen en de salons van de aristocratie. Scenario van Jean Halain, Pierre Foucaud en Diego Fabri. Camerawerk van Marcel Grignon.

Le masque de fer

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1962. Avonturenfilm van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Sylva Koscina, Jean-François Poron, Enrico Maria Salerno en Giselle Pascal.

Musketier Charles d'Artagnan moet de Man in het IJzeren Masker, alias de tweelingbroer van Louis XIV, naar Parijs loodsen. De staatsgevangene blijkt echter ontsnapt en een complot om de koning te onttronen in volle gang. Werk aan de maillotwinkel voor de met charme en kwinkslagen gewapende Marais, die zich met een vette knipoog door het jongensboek duelleert. Het scenario is een potpourri van succesnummers en Decoin was wel eens geïnspireerder, maar vooral dankzij Marais is dit passabel cape-en-degenvermaak uit de gloriedagen van de buurtbioscoop. Sfeerrijke zwart-witfotografie van Pierre Petit.

Napoleon II, l'aiglon

1961 | Komedie, Biografie, Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1961. Komedie van Claude Boissol. Met o.a. Bernard Verley, René Dary, Danièle Gaubert, Paul Hubschmidt en Marianne Koch.

Napoleons zoon wordt door zijn grootvader, de keizer van Oostenrijk, opgevoed, maar blijft tegen de invloed van zijn omgeving in zijn vader idealiseren. In 1830 slaagt een getrouwe van zijn vader er in hem te bereiken en haalt hem over naar Parijs te gaan, maar dan is het adelaarsjong al te zwaar ondermijnd door tuberculose. Luxueuze decors zijn de voornaamste bezienswaardigheid in deze als smartlap gebrachte biografie waarin alle personages zo schetsmatig zijn getekend dat de acteurs in hol pathos vervallen.

Le miracle des loups

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Drama

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Rosanna Schiaffino, Jean-Louis Barrault, Roger Hanin en Louis Arbessier.

Een aristocraat aast op de bezittingen van het petekind van Lodewijk XI, kidnapt haar en - als ze miraculeus aan een aanval van wolven ontsnapt - beschuldigt haar van hekserij. Een verliefde ridder die van de ontvoering is verdacht weet alles ten goede te keren. De verfilming van een romantische avonturenroman heeft een sterkere rolbezetting (Barrault als de koning) en sfeervolle winteropnamen die de film uittillen boven andere in het genre waarin Hunebelle-Marais zich specialiseerden. Het scenario is van Jean Halain, Pierre Foucaud en regisseur Hunebelle naar de roman van Henry Dupuy-Mazuel. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

Le Capitaine Fracasse

1961 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Italië 1961. Avonturenfilm van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Jean Marais, Geneviève Grad, Gérard Barray, Anna-Maria Ferrero en Ricardo Garrone.

Een baron wordt verliefd op een actrice van een reizend toneelgezelschap en haalt zich daarmee de rivaliteit van een jonge hertog op de hals die hem wil laten vermoorden en haar ontvoert. De film, die in de stijl van Théophile Gauthier is gemaakt, verheft zich dankzij het komediantenmilieu boven de gemiddelde cape en degen-film, maar de regisseur weet daar even weinig gebruik van te maken als van de - in theorie - sterke rolbezetting.

Il Ratto delle Sabine

1961 | Avonturenfilm, Komedie

Italië/Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Richard Pottier. Met o.a. Roger Moore, Mylène Demongeot, Scilla Gabel, Luisa Mattioli en Giorgia Moll.

Romulus heeft met vrienden Rome gesticht, maar het ontbreekt hun aan vrouwen om het voortbestaan te verzekeren. Van de naburige Sabijnen ontvoeren ze de dochters, die zich daar alleen in schijn tegen verzetten. Een dreigende oorlog wordt dan ook met vrouwelijk raffinement voorkomen. De legende van de Sabijnse maagdenroof was al eerder onderwerp van allerlei kluchtbewerkingen en deze is niet meer of minder geestig dan de voorgangers. Een deel van de uitvoerige sterbezetting is zich ál te duidelijk bewust dat men leuk moet zijn; een ander deel lijkt dat helemaal niet in de gaten te hebben en is des te grappiger.

Captaine Fracasse

1961 |

Italië/Frankrijk 1961. Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Gérard Barray, Geneviève en Jean Marais.

De arme baron von Sigognac sluit zich onder de naam Fracass aan bij een theatergroep die door het land trekt en wordt verliefd op de mooie actrice Isabella. Hij krijgt echter concurrentie van de arrogante graaf De Vallombreuse.

Le testament d' Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Cocteau, María Casares, François Périer, Edouard Dermithe en Yul Brynner.

De bejaarde Cocteau maakt voor zichzelf de balans op van symboliek en mythes die in zijn literaire en filmische oeuvre en beeldende kunst steeds terugkeerden. Personages uit zijn film ORPHEE leggen hem de `straf te leven` op en ook als de godin Minerva hem doorspiest heeft, herrijst hij weer: de kunstenaar is onsterfelijk. Verrassende visuele vondsten en zelfironie (niet zonder ijdelheid) maken dit letterlijk en artistiek familiealbum zeer onderhoudend, al is de onderliggende filosofie weinig origineel of diepgravend. Bekendheid met de eerdere Cocteaufilm is geen voorwaarde, maar helpt wel.

Le Capitan

1960 | Avonturenfilm, Historische film

Italië/Frankrijk 1960. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Bourvil, Elsa Martinelli, Arnoldo Foa en Pierrette Bruno.

Een gasconse edelman staat pal voor de jonge koning Lodewijk XIII die het slachtoffer dreigt te worden van een Florentijns complot van De Medicis en ook door de Franse aristocratie te slap wordt gevonden. Deel zoveel uit een reeks van schermavonturen met Marais geeft hem weer alle gelegenheid om zijn atletische vermogens te demonstreren, terwijl Bourvil als zijn knecht voor de humor zorgt. De regisseur heeft vooral aandacht voor de decors. Het scenario is van Jean Halain, Pierre Foucaud en de regisseur, naar de roman van Michel Zevaco. Het camerawerk is van Marcel Grignon.

La Princesse de Clèves

1960 | Drama, Experimenteel, Romantiek

Frankrijk/Italië 1960. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Marina Vlady, Jean Marais, Jean-François Poron, Annie Ducaux en Lea Padovani.

Aan het hof van Hendrik II wordt de jonge vrouw van de prins van Kleef verliefd op de hertog van Nemours en vlucht voor deze verleiding naar haar kasteel. Haar echtgenoot krijgt door roddel niettemin een onjuiste indruk van overspel en sterft van verdriet. Zij blijft ook zijn nagedachtenis trouw. Jean Cocteau schreef het scenario naar de roman van Mme de la Fayette voor Marais als de jonge minnaar, maar toen de film gemaakt kon worden had deze de leeftijd voor de echtgenoot die hij (waarschijnlijk) veel beter speelt, hoewel Poron niet best is. Vlady is perfect in de titelrol van een uiterst verzorgd maar emotieloos prentenboek. Het camerawerk is van Henry Alekan.

Austerlitz

1960 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Biografie

Frankrijk 1960. Oorlogsfilm van Abel Gance. Met o.a. Pierre Mondy, Martine Carol, Rossano Brazzi, Claudia Cardinale en Leslie Caron.

Engeland verbreekt verdrag met Frankrijk en laat lord Nelson Franse vloot blokkeren. Napoleon keert zich tegen Oostenrijk en Rusland en trotseert hun verenigde legers bij Austerlitz. Ruim dertig jaar na klassieker NAPOLEON maakte Gance onevenwichtige film over andere wapenfeiten van de Franse keizer. De eerste helft wordt besteed aan oppervlakkige anekdotes in luxueuze decors die reeks van internationale sterren kans moeten geven, waarna veldslag verdere film in beslag neemt met imponerende en meeslepende momenten. Mondy is verrassende maar geen bevredigende keus voor Napoleon-rol.

Le bossu

1959 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk/Italië 1959. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Jean Marais, Bourvil, Sabina Sesselman, François Chaumette en Hubert Noël.

Frankrijk, begin achttiende eeuw. De hertog van Nevers wordt aangevallen door schurken, in dienst van een rivaal. Zijn vriend Henri de Lagardère (Marais) probeert hem te verdedigen, maar de overmacht is te groot. De hertog overleeft het niet, De Lagardère ontsnapt, en vlucht met de jonge dochter van de hertog naar Spanje. Met zijn vriend Passepoil (Bourvil) neemt hij later wraak op de boosdoeners. Fijne swashbuckler met opwindend zwaardgekletter (gechoreografeerd door olympisch schermer André Gardère), achtervolgingen te paard, kuise romantiek en charmante, wat ouderwetse humor.

La Vie à deux

1958 |

Frankrijk 1958. Clément Duhour. Met o.a. Pierre Brasseur, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets, Fernandel en Edwige Feuillère.

Een succesvolle schrijver stelt een testament op waarin hij zijn bezittingen nalaat aan koppels die hem inspireerden tot zijn beroemde boek La vie a deux, mits ze nog even gelukkig zijn als toen. Vrienden die anders de erfenis zullen krijgen gaan op onderzoek uit naar de beurse plekken in het huwelijksleven van hun 'concurrenten'. Sacha Guitry is vaak verweten dat hij zijn scenario's zonder inzicht, wat de vorm betreft, in beeld bracht. De postume verfilming van deze stof door een assistent die jarenlang met hem werkte, bewijst het tegendeel door het totaal onbreken van filmisch besef. Dat bezwaar zal minder gelden op tv, waar de ironie de episodes en de sterbezetting de meeste aandacht krijgen.

La Tour, prends garde !

1958 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk/Italië/YU 1958. Komedie van Georges Lampin. Met o.a. Jean Marais, Eleonora Rossi-Drago, Nadja Tiller, Cathia Caro en Jean Parédès.

De kant-oorlog tussen Franse koning Lodewijk XV en Marie- Th[KA1]er[KA2]ese van Oostenrijk rond 1750. Fantasierijke historische reconstructie van de heldendaden van de zanger Henri La Tour (die echt bestaan heeft; de titel is een in onbruik geraakte Franse uitdrukking!) met van de vijand gestolen vlaggen, lachwekkende duels, enz. Het komische aspect verdringt de realiteit en doet ons denken aan de klassieker FANFAN LA TULIPE van Christian-Jaque (1952). De makers van deze film hadden minder geluk en toch is zij minstens even goed als de andere, door het pittige acteerwerk van bijvoorbeeld Marais-La Tour! Het ten onrechte vergeten werk van deze Franse regisseur kwam tot stand tussen 1945 en 1962. Het scenario is van Denys de La Patellière en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Eastmancolor, Mono.

Chaque jour à son secret

1958 |

Frankrijk 1958. Claude Boissol. Met o.a. Jean Marais, Françoise Fabian en Danièle Delorme.

De kant-oorlog tussen Franse koning Lodewijk XV en Marie- Th[KA1]er[KA2]ese van Oostenrijk rond 1750. Fantasierijke historische reconstructie van de heldendaden van de zanger Henri La Tour (die echt bestaan heeft; de titel is een in onbruik geraakte Franse uitdrukking!) met van de vijand gestolen vlaggen, lachwekkende duels, enz. Het komische aspect verdringt de realiteit en doet ons denken aan de klassieker FANFAN LA TULIPE van Christian-Jaque (1952). De makers van deze film hadden minder geluk en toch is zij minstens even goed als de andere, door het pittige acteerwerk van bijvoorbeeld Marais-La Tour! Het ten onrechte vergeten werk van deze Franse regisseur kwam tot stand tussen 1945 en 1962. Het scenario is van Denys de La Patellière en Claude Accursi. Het camerawerk is van Jean Bourgoin. Eastmancolor, Mono.

Le Notti bianche

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Maria Schell, Marcello Mastroianni, Jean Marais, Clara Calamai en Dirk Sanders.

Een jongeman weerhoudt een meisje van zelfmoord dat vergeefs heeft gewacht op een huurder in een familiepension op wie ze een jaar eerder verliefd werd en die niet op de afspraak is verschenen. Hij spant zich in om haar nieuwe levensvreugde te bezorgen en lijkt daar eindelijk in geslaagd als de vroegere minnaar vertraagd tòch op afspraak verschijnt. Deze eigentijdse bewerking van Dostojevski's WITTE NACHTEN kreeg een mysterieuze, meer verstandelijke dan romantische aanpak van Visconti die Mastroianni zijn eerste serieuze rol gaf. Voorzichtige, aarzelende emoties worden boeiend neergezet en met de omgeving gecontrasteerd, al dikt Schell de aandoenlijkheid van de heldin met àl te gekunstelde effecten aan.

Amour de poche

1957 |

Frankrijk 1957. Pierre Kast. Met o.a. Agnes Laurent, Jean Marais en Geneviève Page.

Een jongeman weerhoudt een meisje van zelfmoord dat vergeefs heeft gewacht op een huurder in een familiepension op wie ze een jaar eerder verliefd werd en die niet op de afspraak is verschenen. Hij spant zich in om haar nieuwe levensvreugde te bezorgen en lijkt daar eindelijk in geslaagd als de vroegere minnaar vertraagd tòch op afspraak verschijnt. Deze eigentijdse bewerking van Dostojevski's WITTE NACHTEN kreeg een mysterieuze, meer verstandelijke dan romantische aanpak van Visconti die Mastroianni zijn eerste serieuze rol gaf. Voorzichtige, aarzelende emoties worden boeiend neergezet en met de omgeving gecontrasteerd, al dikt Schell de aandoenlijkheid van de heldin met àl te gekunstelde effecten aan.

Typhon sur Nagasaki

1956 | Drama

Frankrijk/Japan 1956. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Keiko Kishi, Gert Fröbe en Hitomi Nozohe.

Een Franse ingenieur werkt met veel genoegen in Nagasaki en is verliefd geworden op een Japans meisje. Zijn Franse ex- vriendin weet hem echter te heroveren, tot een tyfoon hem zijn liefde doet beseffen en hij de Japanse redt. Interessante locatie-opnamen compenseren de simpele driestuiversromantiek van het scenario, terwijl de tyfoon als dramatisch hoogtepunt ook filmisch weinig overtuigingskracht krijgt. Darrieux en Kishi spelen de rivalen in de liefde beter dan hun rollen geschreven zijn.

S.O.S. Noronha

1956 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk/Italië 1956. Avonturenfilm van Georges Rouquier. Met o.a. Jean Marais, Vanja Orico, Daniel Ivernel, Yves Massard en José Lewgoy.

Een Frans radiostation op een Braziliaans eiland dat de vrachtluchtvaart moet controleren wordt bezet door muiters van een strafkamp. De gegijzelden proberen hun werk toch voort te zetten. Met deze opmerkelijk gefotografeerde reconstructie van ware gebeurtenissen brengt de onderschatte regisseur Rouquier een ode aan loyaliteit en plichtsbesef, zonder in naïviteit te vervallen. De film werd overigens op Corsica opgenomen met uit Brazilië geïmporteerde acteurs. Marais is soberder dan gewoonlijk.

Elena et les hommes

1956 | Romantiek, Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1956. Romantiek van Jean Renoir. Met o.a. Ingrid Bergman, Mel Ferrer, Jean Marais, Jean Richard en Magali Noël.

Een Poolse prinses interesseert zich alleen voor mannen die ze maatschappelijk omhoog kan helpen. Dus kiest ze tussen drie aanbidders die door een rechtse groep gemanipuleerd worden om een staatsgreep te plegen waarbij zij ook haar enthousiaste invloed doet gelden. Elegante en symbolisch gestileerde zedenkomedie ligt in de lijn van eerdere Renoirfilms over vrouw-tussen-drie-mannen, hoewel het ditmaal meer om satire op de Belle Epoque- onbezonnenheid gaat. (De Engelstalige versie Paris Does Strange Things is door verandering in dialoog en montage buiten Renoir om van strekking veranderd).

Si Paris nous était conté

1955 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Françoise Arnoul, Danielle Darrieux, Sophie Desmarets en Robert Lamoureux.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

School For Love

1955 |

1955. Yves Allégret. Met o.a. Brigitte Bardot en Jean Marais.

Op verzoek van een groep jongeren vertelt Guitry anekdotes uit de geschiedenis van Parijs, met het accent op meer pikante of ironische gebeurtenissen, zonder enige bekommernis om de chronologische volgorde. Deze oppervlakkige, maar luxueus aangeklede episodenfilm geeft vooral gelegenheid om enige tientallen groten uit de Franse film- en theaterwereld te zien. Sprongen in de tijd zijn verrassender dan wat er verteld wordt.

Napoléon

1955 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Sacha Guitry. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Pierre Brasseur, Gianna Maria Canale, Jean Chevrier en Danielle Darrieux.

Een film over het leven van Napoleon Bonaparte, met meer aandacht voor zijn liefdes, familie-affaires en politieke intriges dan voor zijn militaire en politieke verrichtingen. (Alle veldslagen zijn houterig geënsceneerd op zichtbaar steeds dezelfde locatie en met dezelfde figuranten.) In de opmerkelijke sterbezetting, die weinig te doen krijgt, speelt Gélin de jonge Bonaparte, terwijl Pellegrin de rol van keizer halverwege overneemt - hoewel de acteurs ongeveer even oud zijn en helemaal níet op elkaar lijken. Guitry zelf speelt Talleyrand. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Pierre Montazel.

Goubbiah

1955 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Robert Darène. Met o.a. Jean Marais, Delia Scala, Gil Delamare, Kerima en Henri Nassiet.

Een simpele visser die een schoonheidsideaal nastreeft, maakt in zijn vrije tijd houtsculpturen, die door zijn stiefouders met winst worden verkocht. Een jonge zigeunerin komt vertellen dat zijn vader, die als kluizenaar in de bergen woont, hem v[KA1]o[KA1]or zijn dood wil spreken, waarna tijdens de gezamenlijke tocht de liefde geleidelijk groeit. Deze hoogst romantische film lijkt eerder een produkt uit de jaren `30 dan uit de jaren `50 en laat zich daardoor met verbaasde interesse aanzien. (Het meest verwonderlijke is echter dat de dialogen geschreven zijn door Jean Genet.) Marais overtuigt wel als bevlogen kunstenaar maar absoluut niet als primitief natuurmens, ondanks alle aandacht voor zijn gespierde torso.

Futures vedettes

1955 | Romantisch drama

Frankrijk 1955. Romantisch drama van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Brigitte Bardot, Isabelle Pia, Mischa Auer en Denise Noël.

Door ambachtsman Allégret (1900-1973) met veel attentie voor acteursregie en milieuschildering gedraaid romantisch drama van aangenaam ouderwetse snit. We volgen de amoureuze escapades van tenor Éric Walter (Marais), zangpedagoog aan het Weense conservatorium. Terwijl zijn wederhelft op wereldtournee is, troost hij zich met studentes Sophie (Bardot) en Élisa (Pia). Opmerkelijk bijrollen-defilé: Jean Wiener, Lila Kedrova, Daniel Emilfork, Roger Vadim, Mylène Demongeot, Yves Robert. Naar Der Eingang zur Bühne (1920) van Vicki Baum, de Oostenrijkse harpiste en romancière die eveneens het meerdere keren verfilmde Menschen im Hotel schreef.

Royal Affairs In Versailles

1954 |

1954. Sacha Guitry. Met o.a. Sacha Guitry, Édith Piaf, Jean-Pierre Aumont, Gérard Philipe en Jean Marais.

Door ambachtsman Allégret (1900-1973) met veel attentie voor acteursregie en milieuschildering gedraaid romantisch drama van aangenaam ouderwetse snit. We volgen de amoureuze escapades van tenor Éric Walter (Marais), zangpedagoog aan het Weense conservatorium. Terwijl zijn wederhelft op wereldtournee is, troost hij zich met studentes Sophie (Bardot) en Élisa (Pia). Opmerkelijk bijrollen-defilé: Jean Wiener, Lila Kedrova, Daniel Emilfork, Roger Vadim, Mylène Demongeot, Yves Robert. Naar Der Eingang zur Bühne (1920) van Vicki Baum, de Oostenrijkse harpiste en romancière die eveneens het meerdere keren verfilmde Menschen im Hotel schreef.

Le comte de Monte-Cristo

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Jean Marais, Lia Amanda, Roger Pigaut, Daniel Ivernel en Folco Lulli.

Al in 1943 draaide Vernay (1907-1979), scenarist-regisseur van goeddeels vergeten genrefilms in alle soorten en prijsklassen, een adaptatie van de avonturenklassieker van Alexandre Dumas père en diens ghostwriter Auguste Maquet. Tien jaar later ontfermde hij zich over deze fraaie naoorlogse versie in Gevacolor. In de ambachtelijk geënsceneerde tweedeler van 90 minuten elk speelt ster Marais de stuurman/kapitein Edmond Dantès die door gekonkel anderhalf decennium gevangen komt te zitten. Na zijn ontsnapping vindt hij op het eiland Monte-Christo een fabelachtige schat. Tijd om oude rekeningen te vereffenen. Deel 1: La trahison. Deel 2: La vengeance.

Si Versailles m'était conté

1953 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1953. Historische film van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Auclair, Jean-Pierre Aumont, Jean-Louis Barrault, Bourvil en Gino Cervi.

De geschiedenis van het paleis van Versailles, verteld van de bouw onder Lodewijk XIII tot en met 1919 als het in de feestroes na WO-I een toeristenattractie is geworden. Dit luxueus opgezet fresco haalt zoveel anekdotes uit het leven van diverse vorsten overhoop dat in de vluchtigheid de ironie van Guitry's eerdere, verwante films grotendeels verloren gaat en alleen een fraai aangeklede presentatie van bijna alle Franse acteurs en actrices overblijft.

Le Guérisseur

1953 | Drama

Frankrijk 1953. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Jean Marais, Danièle Delorme, Dieter Borsche, Jean Murat en Jean Galland.

Een jonge arts heeft succes met paranormale geneeswijzen en wekt de verliefdheid van een ongeneeslijk zieke pati[KA3]ente op. Als ze merkt dat hij aan zichzelf twijfelt valt ze in handen van een echte kwakzalver, maar de `wonderdokter` zal toch haar sterven begeleiden en zich voortaan aan de gangbare geneeskunde wijden. De film hinkt ietwat op twee gedachten: hij ageert tegen kwakzalverij en tegen de medische wetenschap die de pati[KA3]ent alleen als een geval beschouwt. Niettemin interessant, ondanks conventionele (en conventioneel geacteerde) love story tussen arts en patiënte.

Julietta

1953 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1953. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Jeanne Moreau, Denise Grey en Bernard Lancret.

Terwijl Yves Allégret noir-poëtische parels draaide, koos broer Marc lichtere filmpaden. Zoals deze amusante melange van Parijs' boulevardtheater en Amerikaanse screwball comedy. Waarin Julietta (een fruitige Robin) opziet tegen het gearrangeerde huwelijk met een adelborst die Abraham al heeft gezien. Verloofde advocaat André Landrecourt (Marais), echter, lijkt haar wel wat. Het duurt even eer bij laatstgenoemde het eurekalampje aanfloept. Heerlijk jaren 50 escapisme naar de roman van de ravissante Louise de Vilmorin, elegant gefotografeerd door Henri Alekan. Moreau heeft de bijrol van arrogante advocatenverloofde. Regieassistent was ene Roger Vadim.

Dortoir des grandes

1953 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1953. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Jean Marais, Françoise Arnoul, Jeanne Moreau, Denise Grey en Line Noro.

Detective moet moord in meisjespensionaat oplossen die onmogelijk gepleegd kan zijn zonder hulp van binnenuit. Op hem verliefde serveerster uit caf[KA1]e in omgeving en dito leerlinge helpen hem bij de oplossing. Misdaadintrige wordt verwaarloosd om amoreuze complicaties die ontstaan door komst van knappe jongeman in afgesloten vrouwenwereldje (al blijft het een kwestie van smaak in hoeverre men dat aan Marais afziet). Geestige rol van jonge Moreau als de serveerster.

Les Amants de minuit

1952 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Micheline Gary, Louis Seigner en Gisèle Grandpré.

Een vrijgezel, rijk en blasé, is met kerst op doorreis in Parijs en inviteert een verkoopstertje om kerstavond en -nacht met hem door te brengen. Ze worden verliefd op elkaar, waartegen hij zich wapent door zich voor te doen als een valsemunter die van al zijn rijkdommen is beroofd. Averechts Assepoestersprookje is uitermate sentimenteel uitgevallen, maar krijgt charme door de onbevangenheid van Dany Robin.

La Voce del silenzio

1952 | Drama

Italië/Frankrijk 1952. Drama van Bruno Paolinelli en Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Jean Marais, Daniel Gélin, Cosetta Greco, Frank Villard en Aldo Fabrizi.

In een rusthuis midden in Rome komen mannen tijdens een korte retraite antwoord zoeken op gewetensvragen: een schrijver van misdaadromans heeft indirect de dood van een kind veroorzaakt, een verzetsstrijder heeft niet alleen Duitse tanks maar ook onschuldige voorbijgangers in de lucht laten vliegen, de vrouw van een krijgsgevangene is met een ander getrouwd omdat ze hem dood waande. De priester die hen niet weet te troosten komt in een geloofscrisis. Ondanks flashbacks steunt de film voornamelijk op de erg hoogdravende dialoog en wordt daardoor loodzwaar.

Les Miracles n'ont lieu qu'une fois

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Alida Valli, Jean Marais, Marcelle Arnold en Daniel Ceccaldi.

De Tweede Wereldoorlog maakt verdere ontmoetingen tussen een Franse student en een Italiaanse die tijdens hun vakantie op elkaar verliefd zijn geworden, onmogelijk, zodat ze elkaar pas tien jaar later terug zien als beiden door de oorlog en in hun privéleven de nodige desillusies hebben opgelopen. Het romantisch elan van destijds komt niet terug, maar ze besluiten toch maar het samen te proberen. De aandachtige observatie van het simpele gegeven geeft de film een psychologische werking, met een mooi genuanceerde rol van Valli. Afgezien van een vleugje optimisme, is de film verwant aan de 'relatie-films' uit de jaren zestig.

L' Amour, madame

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Arletty, François Périer, Marie Daëms, Mireille Perrey en Nadine Basile.

Een leraar ontmoet toevallig de actrice Arletty en blaast dit incident op tot een romance om zich interessant te maken voor zijn onverschillige verloofde. De komst van Arletty ontzenuwt de leugen, maar hij troost zich met de zuster van zijn aanstaande en maakt zijn debuut als toneelschrijver. Een onderhoudende komedie, waarin Arletty - zogenaamd zichzelf spelend - minder verve etaleert dan gewoonlijk. Het theatermilieu biedt gastrollen van Danièle Delorme en Jean Marais. Het scenario is van Françoise Giroud, de latere Minister van Cultuur.

Orphée

1950 | Romantiek, Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk 1950. Romantiek van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, François Périer, María Casares, Juliette Gréco en Roger Blin.

De dichter Orpheus (Marais) wordt na een ongeluk door een mysterieuze prinses (Casar[KA2]es) naar het hiernamaals gevoerd waar hij zijn overleden Eurydice (Déa) mag zoeken. Als hij haar vindt, wordt ze opnieuw van hem weggevoerd en hij wordt neergeschoten. De prinses - die de Dood is - is verliefd geworden op de dichter en stuurt het paar terug naar de aarde. Deze persoonlijke variant op de Orpheus-mythe kreeg een fascinerende sfeer door fantasierijke beelden vol verrassende symboliek die vooral picturaal werkzaam is en aan de betekenis weinig toevoegt, dus ook niet uitgelegd hoeft te worden. Een opmerkelijke rol van Casarès als de Dood. Het scenario is van regisseur Cocteau. Het camerawerk is van Nicoals Hayer. In 1949 gedraaid en op 29 september 1950 in première gegaan in Parijs. Opgedragen aan Christian Bérard. RCA Sound System, Mono.

Le château de verre

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1950. Drama van René Clément. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Servais, Elina Labourdette en Elisa Cegani.

In Vicki Baums roman Das große Einmaleins uit 1935 vonkt het tussen de in haar huwelijk vereenzaamde bourgeoise Evelyne en een Amerikaan op doorreis. Ze brengt met hem een weekend in Parijs door, aanvankelijk niet wetende dat zij voor hem een tussendoortje is. Vakmatig bewerkten Clément en zijn scenaristenteam de tragische liefdesgeschiedenis: alle gedoemde romantiek komt uit het spel van het drietal Morgan-Marais-Servais als respectievelijk droeve roos-charmeur-echtgenoot. Fraaie fotografie van Robert Levebvre. De dramaturgisch afwijkende verfilming van Gabi Kubach uit 1982 draagt met Rendezvous in Paris dezelfde titel als de heruitgave van Baums roman.

Les parents terribles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Yvonne De Bray, Gabrielle Dorziat en Marcel André.

Een door de opvoeding van zijn bazige moeder wereldvreemde jongeman is verliefd geworden op een meisje dat om hem met haar oudere minnaar zal breken. Het blijkt de vader van de jongen te zijn die zijn vriendin chanteert met onthulling als ze de relatie voortzet. Een cynische, inwonende schoonzuster doet haar invloed gelden waardoor de naïef romantische instelling van de jongen onaangetast blijft. Cocteau verfilmde zijn waarschijnlijk beste toneelstuk naar de letter, waarbij de overvloedige, maar briljante dialoog en de acteerprestaties -vooral van De Bray als moeder en Dorziat als tante - in genadeloos grote close-ups een eigen filmische werking krijgen. Zelfs Marais is overtuigend als het troetelkind.

Le secret de Mayerling

1948 | Misdaad, Historische film

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Dominique Blanchar, Silvia Monfort, Jane Marken, Jean Marais en Jean Debucourt.

Een versie waarbij de fantasie de vrije loop gelaten want deze beroemde dubbele moord (?) is hier een moord met politieke gronden! In ieder geval accepteerden bepaalde historici in 1948 deze versie. Het doet niets af aan het plezier dat de kijker beleeft aan dit weelderige spektakel, dat als een dans de ontwikkeling van een menigte personages weergeeft. Het gehele Hof van Habsburg trekt voorbij. Jean Delannoy was het favoriete mikpunt van de kopstukken van de 'Nouvelle Vague' maar hij moet gerehabiliteerd worden voor sommigen van zijn films want de gedegen kennis van zijn vak dwingt bewondering af. Schitterend spel.

Aux yeux du souvenir

1948 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1948. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Jean Marais, Jean Chevrier, Robert Murzeau en Colette Mars.

Stewardess ziet oude geliefde terug om wie ze ooit zelfmoord heeft willen plegen. Ze wijst zijn toenaderingen af, maar tijdens een gevaarlijke vlucht zijn ze op elkaar aangewezen. Cliché-matig melodrama, inmiddels interessant om beeld van vroegere vliegwereld en verder alleen gered door aanwezigheid van Morgan.

Ruy Blas

1947 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Pierre Billon. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Marcel Herrand, Gabrielle Dorziat en Alexandre Rignault.

Een naïeve Spaanse student wordt om zijn gelijkenis met een edelman door een corrupte politicus aan het hof geïntroduceerd om de vorstin te compromitteren. Hij wordt echt verliefd, bestrijdt het complot en offert zijn leven voor eer van koningin. Jean Cocteau bewerkte het versdrama van Victor Hugo tot een uiterst romantisch scherm-avontuur waarin Marais zijn dubbele hoofdrol wel heel zwaar aanzet.

L'aigle à deux têtes

1947 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1947. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Edwige Feuillère, Sylvia Montfort, Jean Marais, Jacques Varennes en Jean Debucourt.

Een vorstin wier man op de eerste dag van hun huwelijk gestorven is, leeft in rouw als een kluizenaarster en regeert alleen nog in naam. Revolutionaire samenzweerders sturen een dubbelganger van de dode koning naar haar paleis, met onvoorziene tragische gevolgen. Cocteau verfilmde een eigen romantisch toneelstuk om de acteursprestaties te bewaren, maar voegde daar in samenwerking met decorbouwer Christian Bérard zijn barokke filmpoëzie aan toe. Marais is als altijd een beetje veel als de held; Feuillère is superieur in haar rouw, ongenaakbare trots en passie. Opnieuw gefilmd als IL MISTERIO DI OBERWALD.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

L' Eternel retour

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marais, Yvonne de Bray, Jean Murat en Junie Astor.

Jean Cocteau herschreef legende van Tristan en Isolde tot eigentijdse romantische tragedie over liefde-tot-in-de-dood tussen jongeman en zijn aangetrouwde tante. Vormgeving is koel-esthetisch, met opvallend Arisch liefdespaar in de geblondeerde Sologne en Marais (die overigens overspeeld worden door de andere acteurs). Een van de grootste bioscoopsuccessen uit de Tweede Wereldoorlog dat Cocteau aanzette tot eigen regie.

Carmen

1943 | Muziek, Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1943. Muziek van Christian-Jaque. Met o.a. Viviane Romance, Marguerite Moreno, Elli Parvo, Liliane Layné en Jean Marais.

Derde Franse versie van dit verhaal maar de eerste als geluidsfilm. Henri Jeanson, die toen nog ondergedoken zat, was een van de scenarioschrijvers. De anderen die aan het scenario en de dialogen meewerkten zijn Charles Spaak, Jacques Vlot en Claude-André Puget. We hebben het nu over de Franse cinema 'van kwaliteit'. Hoewel deze bewerking niet het niveau van de meest recente versies haalt, volgt zij nauwgezet de novelle van Prosper Mérimée, meer dan het libretto van de opera van Meilhac en Haévy. Goed spel en Ubaldo Arata weet op geslaagde wijze het landschap te benutten.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

Abus de confiance

1937 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1937. Romantiek van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Charles Vanel, Valentine Tessier, Yvette Lebon en Gilbert Gil.

Berooid weesmeisje schept tegenover haar medestudentes op dat ze de bastaarddochter van een beroemde schrijver is. De auteur hoort ervan en is zeer gelukkig met zijn 'hervonden kind' dat zelf gewetensproblemen krijgt, maar zich door de echtgenote van de schrijver laat overhalen hem niet teleur te stellen. Dit simpele verhaal krijgt warmte en overtuigingskracht door de charme van de jeugdige Darrieux en soberheid van Vanel. Opmerkelijke fotografie van L.H. Burel. Let op Jean Marais in een figurantenrol.

op televisie
2 uitzendingen

Le Capitan (1960) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
woensdag 13 december
ARTE
14:00 - 15:30
maandag 18 december
ARTE
14:00 - 15:50

Reageer