Jerzy Radziwilowicz: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Histoire de Marie et Julien

2003 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 2003. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Anne Brochet, Jerzy Radziwilowicz en Emmanuelle Béart.

Secret défense

1998 | Mysterie, Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1998. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Jerzy Radziwilowicz, Laure Marsac, Françoise Fabian en Pascal Bonitzer.

Moderne Franse versie van de klassieke Elektra-mythe met Sylvie (Bonnaire) in de hoofdrol. Haar leven is uitermate gestructureerd totdat haar broer Paul (Colin) komt opdagen met een verward verhaal over de vermeende moordenaar van hun vader. Ze besluit zich te wapenen en stort zich zo in een intrigerend verhaal van dood en rampspoed, liefde, vertrouwen en wraak. De controversiële Nouvelle Vague-filmmaker Rivette maakte ooit een 13 uur lange film (Out one, 1971) en heeft een diepe minachting voor filmconventies als continuïteit en plot. In het 'slechts' 170 minuten (in de oorspronkelijke versie) durende Secret défense verstrengelt hij op een intelligente manier het leven van alledag met een raadselachtige vervreemding. De acteurs lijken al improviserend met het meanderende plot mee te deinen. De focus ligt bij de realiteit van het moment zoals Sylvie die beleeft, zonder een ogenblik de aandacht van de kijker te verliezen. (VM/VPRO Gids)

Un air si pur

1997 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Polen 1997. Oorlogsfilm van Yves Angelo. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie Gillain, Jerzy Radziwilowicz en Yolande Moreau.

Moderne Franse versie van de klassieke Elektra-mythe met Sylvie (Bonnaire) in de hoofdrol. Haar leven is uitermate gestructureerd totdat haar broer Paul (Colin) komt opdagen met een verward verhaal over de vermeende moordenaar van hun vader. Ze besluit zich te wapenen en stort zich zo in een intrigerend verhaal van dood en rampspoed, liefde, vertrouwen en wraak. De controversiële Nouvelle Vague-filmmaker Rivette maakte ooit een 13 uur lange film (Out one, 1971) en heeft een diepe minachting voor filmconventies als continuïteit en plot. In het 'slechts' 170 minuten (in de oorspronkelijke versie) durende Secret défense verstrengelt hij op een intelligente manier het leven van alledag met een raadselachtige vervreemding. De acteurs lijken al improviserend met het meanderende plot mee te deinen. De focus ligt bij de realiteit van het moment zoals Sylvie die beleeft, zonder een ogenblik de aandacht van de kijker te verliezen. (VM/VPRO Gids)

Confidences à un inconnu

1994 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1994. Drama van Georges Bardawil. Met o.a. Sandrine Bonnaire, William Hurt, Jerzy Radziwilowicz, Denis Siniavski en Alexandre Kaidanovsky.

Nathalia (Bonnaire) is de echtgenote van een gefortuneerde tandarts uit Sint Petersburg. Het is 1907, kort na de eerste revolutie tegen de Russische tsaar; een nieuwe rebellie broeit, maar die zal nog tien jaar op zich laten wachten. Nathalia is een gelukkige vrouw, al maakt zij een ijskoude indruk. Ze is de moeder van een jongetje en heeft twee minnaars: een beeldhouwer met een conservatieve imborst en een jonge, hartstochtelijke revolutionair, Volodia (Siniavski), die later om haar zelfmoord zal plegen, maar eerst wordt haar echtgenoot vermoord en de koele Nathalia wordt verdacht. In het park ontmoet zij een onbekende (Hurt), die het erop aanstuurt contact met haar te leggen, waardoor ze later zichzelf zal leren begrijpen en bevrijden van de ondragelijke pressie van haar minnaars en haar zuster. De debuutfilm van schrijver-journalist-regieassistent Bardawil, waarvoor hij samen met Gilles Laurent het scenario maakte, is een vaag literair verhaal met een uiterst onwaarschijnlijke ontknoping, die zelfs de meest naïeve kijker verstomd zal doen staan. Bonnaire die het middelpunt is, speelt haar rol heel aardig, maar Hurt gaat als een slaapwandelaar door de film heen en is bovendien zeer slecht ingedubd in het Frans. De kostuums van Natacha Ivanova en de vormgeving en decors van Serguei Chemiakine en Natalia Kotcherguina zijn mooi, maar de Russische bijrollen zijn onaantrekkelijk. Op locatie gedraaid met bescheiden middelen en camerawerk van Youri Klimenko.

Bez Konca

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Gra[KA1]zyna Szapolowska, Maria Pakulnis, Aleksander Bardini, Jerzy Radziwilowicz en Artur Barcis.

Hedendaags politiek drama over de sympathisanten van 'Solidariteit' tijdens de crisis van 1982. Het verhaal gaat over een jonge weduwe die wordt achtervolgd door de geest van wijlen haar man en over haar ontmoetingen met advocaten die een stakingsleider verdedigen. De uiteindelijke zelfmoord van de vrouw dient als metafoor voor de morele verwarring. Het geheel is ambitieus maar niet overtuigend.

Passion

1982 | Drama, Muziek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Zwitserland 1982. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Isabelle Huppert, Hanna Schygulla, Michel Piccoli, Jerzy Radziwilowicz en Jean-François Stévenin.

Een regisseur probeert beroemde schilderijen voor de camera te reconstrueren, maar zijn onvrede over de belichting leidt tot conflicten met de producent en de figuranten. Parallel daaraan loopt een staking in een nabije fabriek. De stakingsleidster wil bij de film en de regisseur wil de vriendin van de fabrieksdirecteur voor de camera hebben. De omstreden film van Godard is geprezen als reflectie over artistieke onmacht, maar ook aangevallen als demonstratie van die onmacht. Het chaotische scenario van regisseur Godard en Jean-Claude Carri[KA2]ere (die niet op de aftiteling staat vermeld) en de onverstaanbare dialogen bieden geen enkele houvast, zodat de werking uitsluitend moet komen van het beeld en de klassieke muziekfragmenten. Het camerawerk is van Raoul Coutard, die hiervoor de prijs der techniek ontving op het filmfestival van Cannes. Eastmancolor, Mono.

Dies rigorose Leben

1982 | Avonturenfilm

Duitsland 1982. Avonturenfilm van Vadim Glowna. Met o.a. Ángela Molina, Jerzy Radziwilowicz, Vera Tschechowa, Viveca Lindfors en Elfriede Kuzmany.

De overgeblevenen van twee Duitse emigrantenfamilies komen in een woestijn terecht, waar ze verwikkeld raken in een draaikolk van hartstochten die regelmatig de pan uit vliegen. Geweld, moord, verkrachting, waanzin, mannelijkheidscultus zijn thema's in de film, die echter doordat te veel afgekeken is van de Amerikaanse B-films geen echt verhaal wordt.

Człowiek z zelaza

1981 | Drama, Historische film

Polen 1981. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwilowicz, Irena Byrska, Bogusław Linda, Lech Wałesa en Wieslawa Kosmalska.

Vanuit politiek oogpunt zonder meer de meest belangrijke film ooit in Polen gemaakt. In recordtempo vervaardigd geeft deze film een minutieus (gedramatiseerd) verslag van de ontwikkelingen die leidden tot de oprichting van de onafhankelijke vakbond Solidariteit. De hoofdpersonen zijn die uit Czlowiek z marmuru (De mens uit marmer) uit 1977, waarvan deze film in feite het vervolg is. Filmisch gezien is deze eerste Poolse Gouden- Palmwinnaar minder geslaagd. Een must evenwel voor degenen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkelingen in Polen tot 13 december 1981 (de staat van beleg!), ontwikkelingen die de mensen in Oost-Europa moed gaven.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.